Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 1.265 din 22 noiembrie 1996  privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii petrolului nr. 134/1995 şi modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.043/1995 privind unele măsuri în domeniul cooperării cu parteneri străini la explorarea de ţiţei şi gaze în România    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 1.265 din 22 noiembrie 1996 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii petrolului nr. 134/1995 şi modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.043/1995 privind unele măsuri în domeniul cooperării cu parteneri străini la explorarea de ţiţei şi gaze în România

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 320 din 2 decembrie 1996
    În temeiul dispoziţiilor art. 44 alin. 2 din Legea petrolului nr. 134 din 29 decembrie 1995,
    Guvernul României hotărăşte:
    ART. 1
    Se aprobă Normele metodologice pentru aplicarea Legii petrolului nr. 134/1995, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

    ART. 2
    Hotărârea Guvernului nr. 1.043/1995 privind unele măsuri în domeniul cooperării cu parteneri străini la explorarea de ţiţei şi gaze în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 299 din 28 decembrie 1995, se modifica şi se completează după cum urmează:
    1. Articolul 2 se completează cu un nou alineat (2), cu următorul cuprins:
    "(2) Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale va putea încheia contracte de servicii cu agenţi economici români specializaţi, pentru aducerea la îndeplinire a obligaţiilor rezultate din acordurile încheiate înainte de intrarea în vigoare a Legii petrolului nr. 134/1995."

    2. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    Bunurile şi serviciile care constituie obiectul transferului de tehnologie, cât şi programele de perfecţionare a personalului, prevăzute în contractele de explorare şi de împărţire a producţiei, vor fi coordonate de Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale, în condiţiile prevăzute în Normele metodologice pentru aplicarea Legii petrolului nr. 134/1995."




                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE VACAROIU
                    Contrasemnează:
                    Preşedintele Agenţiei Naţionale
                    pentru Resurse Minerale,
                    Doru Laurian Badulescu
                    Ministru de stat,
                    ministrul finanţelor,
                    Florin Georgescu

    ANEXA 1

    NORME METODOLOGICE
    pentru aplicarea Legii petrolului nr. 134/1995
    CAP. 1
    Explorarea geologica
    ART. 1
    Lucrările de explorare desemnează ansamblul de studii şi operaţiuni care se realizează pentru cunoaşterea condiţiilor geologice de acumulare a petrolului, considerate ca atare prin instrucţiuni ale Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale.

    ART. 2
    În funcţie de scopul urmărit, lucrările de explorare se executa în fazele de prospecţiune, identificare a zăcămintelor, evaluare calitativă şi cantitativă, precum şi de exploatare experimentala, în cadrul cărora se realizează şi cercetarea ştiinţifică specifică.

    ART. 3
    Cercetarea ştiinţifică consta în sistematizarea, analizarea şi interpretarea tuturor datelor geologice, geofizice, biostratigrafice, sedimentologice, geochimice şi altele asemenea, obţinute prin lucrările de cercetare anterioare, în vederea fundamentarii geologice şi proiectării în condiţii eficiente de noi lucrări de explorare.

    ART. 4
    Prospectiunea consta în executarea de lucrări de cartare geologica, magnetometrie, gravimetrie, seismometrie, geochimie, teledetectie, sonde de explorare-prospecţiune şi alte lucrări, în scopul stabilirii condiţiilor geologice generale favorabile acumularii petrolului.
    Lucrările în faza de prospecţiune au ca scop cunoaşterea condiţiilor geologice generale, de formare şi acumulare a petrolului, a structurii regionale, a succesiunii litologice în zona considerată de perspectiva.
    Lucrările de prospecţiune se executa şi numai pe bază de permis acordat de Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale din iniţiativa acesteia sau a agenţilor economici, persoane juridice române sau străine, care probează interesul de a li se acordă dreptul efectuării de operaţiuni petroliere în acest regim. Astfel de lucrări nu fac obiectul unui drept de preemptiune.

    ART. 5
    În faza de identificare a zăcămintelor se realizează forajul de deschidere, care are ca obiectiv identificarea unor noi acumulari de petrol.

    ART. 6
    În cazul descoperirii unor acumulari de petrol pe baza datelor obţinute prin foraje de deschidere şi, după caz, a celor obţinute în faza de prospecţiune, se poate declara descoperire de zacamint comercial.
    După prima sonda cu rezultat, se elaborează de către titularul acordului petrolier proiectul pentru sondele de evaluare, care se aproba de Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale.

    ART. 7
    În faza de evaluare cantitativă şi calitativă a zăcămintelor se realizează săparea sondelor de explorare-evaluare şi exploatarea experimentala, prin care se stabilesc extinderea suprafeţelor productive, parametrii geologo-fizici, potenţialul zăcămintelor descoperite, precum şi condiţiile tehnico-economice de exploatare.
    Datele obţinute în aceasta faza trebuie să asigure elaborarea studiilor de zacamint cu calculul rezervelor şi a studiilor de fezabilitate tehnico-economică, în vederea fundamentarii deciziei de trecere la faza de dezvoltare.

    ART. 8
    Prin acordurile petroliere vor fi stabilite volumele şi valorile programului minimal de lucrări necesare precizarii perspectivelor petroliere din perimetru, cu stabilirea termenelor de execuţie.

    ART. 9
    Volumul şi termenele de execuţie a lucrărilor de explorare, în afară programului minimal, se stabilesc în urma negocierii cu Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale.

    ART. 10
    Lucrările de explorare din programul minimal şi cele din afară acestuia se executa în baza unor proiecte elaborate de titular şi aprobate de Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale.

    ART. 11
    Exploatarea experimentala se executa pe baza unui proiect elaborat de titular, iar condiţiile de realizare vor fi stipulate în acord.

    ART. 12
    Regimul sondelor de explorare se stabileşte prin instrucţiuni tehnice elaborate de Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale.

    ART. 13
    Partea din perimetrul de explorare data în administrare sau concesiune, în care, în urma lucrărilor efectuate, nu s-au pus în evidenta zăcăminte comerciale conform prevederilor acordului petrolier, va fi pusă la dispoziţia Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale, libera la orice fel de obligaţii.
    Termenul de renunţare şi punere la dispoziţie este data la care se încheie perioada de explorare prevăzută în acord, dacă prin acesta nu s-au stabilit termene intermediare.

    CAP. 2
    Dezvoltarea şi exploatarea
    ART. 14
    Lucrările de dezvoltare şi exploatare a zăcămintelor de petrol se pot executa numai pentru rezerve confirmate de Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale.
    Confirmarea rezervelor de petrol se face pe baza instrucţiunilor tehnice elaborate de Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale.

    ART. 15
    Faza de dezvoltare începe de la data aprobării proiectului de exploatare, pe baza rezervelor confirmate şi a declarării caracterului comercial al zacamintului.

    ART. 16
    Proiectul de exploatare care sta la baza executării lucrărilor de dezvoltare şi de exploatare trebuie să conţină toate datele necesare pentru evaluarea resurselor şi rezervelor de petrol, ţinând seama de tehnologiile de exploatare aplicabile, de costurile şi preţurile existente la data evaluării şi de evoluţia acestora în perspectiva, şi se pune în aplicare cu avizul Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale.
    Proiectul va cuprinde şi delimitarea perimetrului de exploatare.

    ART. 17
    Trecerea la exploatare se poate face numai după asigurarea condiţiilor de captare a petrolului şi de evacuare a apelor reziduale.

    ART. 18
    Începerea operaţiunilor de exploatare se autorizeaza de către Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale.

    ART. 19
    În situaţiile în care, în perioada de valabilitate a acordului petrolier, pe baza îmbunătăţirii tehnologiei sau prin comportarea în exploatare a zacamintului, rezultă rezerve suplimentare faţă de cele prevăzute în studiul de exploatare aprobat, din iniţiativa titularului de acord sau la solicitarea Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale, se pot conveni, printr-un acord adiţional, condiţiile de exploatare a acestor rezerve.

    CAP. 3
    Clasificarea sondelor realizate în cadrul operaţiunilor petroliere
    ART. 20
    În funcţie de obiectivul urmărit, sondele se clasifica astfel:
    a) Sonde de explorare-prospecţiune care se executa exclusiv în faza de prospecţiune şi urmăresc cunoaşterea succesiunii stratigrafice şi fundamentarea unor ipoteze privind structura geologica generală, caracteristicile litologice, petrofizice, geochimice ale unor formaţiuni cu potenţial petrolifer.
    b) Sonde de explorare-deschidere, având ca scop identificarea uneia sau mai multor acumulari de petrol localizate într-o structura situata în cadrul perimetrului ce formează obiectul acordului petrolier.

    Sunt, de asemenea, sonde de explorare-deschidere şi acele sonde care identifica acumulari şi pe alta structura sau structuri din cadrul aceluiaşi perimetru.
    c) Sonde de explorare-evaluare, având ca scop conturarea zacamintului şi obţinerea informaţiilor necesare pentru evaluarea cantitativă şi calitativă a rezervelor, precum şi determinarea condiţiilor tehnice şi economice pentru valorificarea acestora.
    d) Sonde de exploatare realizate în vederea exploatării industriale a zăcămintelor de petrol şi care pot fi de extracţie, injecţie sau auxiliare (parametrice, salvare).


    CAP. 4
    Clasificarea rezervelor de petrol
    ART. 21
    Zăcământul reprezintă o acumulare naturala de petrol, caracterizată, de regula, printr-un sistem unitar hidrodinamic, localizata în limitele unei structuri.

    ART. 22
    Zacamint comercial se considera acela pentru care s-a dovedit posibilitatea recuperării petrolului în condiţiile tehnice existente şi economice stabilite.
    Noţiunea se extinde şi la acumulari naturale de hidrocarburi separate hidrodinamic, situate în limitele aceleiaşi structuri, dar pentru care exploatarea este justificată din punct de vedere tehnic şi economic numai pe ansamblu.

    ART. 23
    Resursa geologica de petrol reprezintă totalitatea cantităţilor sau volumelor de petrol din acumularile naturale descoperite şi presupuse.

    ART. 24
    Rezerva de petrol reprezintă partea din resursa geologica estimată ca poate fi extrasa în condiţiile tehnice existente şi a carei extracţie este justificată din punct de vedere economic.

    ART. 25
    Evaluarea rezervelor se face prin studii întocmite pentru date de referinţa.

    ART. 26
    După gradul de certitudine ce li se poate atribui, rezervele pot fi clasificate în categoriile: dovedite, probabile şi posibile.

    ART. 27
    Clasificarea rezervelor în categorii, după gradul de certitudine, şi în grupe, după mecanismul şi sursa de energie de dislocare a petrolului, sub clasificari după alte criterii, cît şi condiţiile tehnice de clasificare în categorii şi grupe, respectiv conţinutul-cadru al studiilor de evaluare a resurselor geologice şi a rezervelor se fac prin instrucţiuni tehnice elaborate de Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale.

    ART. 28
    Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale constituie fondul naţional de resurse geologice şi de rezerve de petrol pe baza rezervelor confirmate, a miscarii anuale a resurselor geologice şi a rezervelor prin lucrări efectuate, raportate de titularii acordurilor petroliere.
    Modul de constituire şi de urmărire a evoluţiei fondului naţional de resurse geologice şi de rezerve de petrol, cît şi de raportare a datelor referitoare la evoluţia fondului naţional de resurse geologice şi rezerve de petrol se fac în conformitate cu instrucţiunile tehnice elaborate de Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale.
    Datele oficiale privind fondul naţional de rezerve de petrol sunt cele înscrise în evidentele Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale.

    CAP. 5
    Regimul de punere în valoare a zăcămintelor de petrol
    ART. 29
    În vederea dării în administrare sau concesionarii, Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale întocmeşte anual, până la data de 30 septembrie, lista perimetrelor care se dau în administrare sau în concesiune, care se publică în Monitorul Oficial al României până la data de 31 decembrie a aceluiaşi an.

    ART. 30
    Regiile autonome, precum şi alte persoane juridice române sau străine, care probează interesul de a primi drept de efectuare de operaţiuni petroliere, îşi vor manifesta dreptul de iniţiativa, prevăzut de art. 12 din Legea petrolului nr. 134/1995, anual, până cel mai tirziu la data de 30 septembrie.

    ART. 31
    Solicitarea dării în administrare se face până la data de 31 ianuarie a anului următor publicării listei, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 43 din Legea petrolului nr. 134/1995, pentru care reglementarea situaţiei juridice se va face în termen de un an de la intrarea în vigoare a acesteia.

    ART. 32
    Solicitarea dării în administrare va fi însoţită de o documentaţie al carei conţinut se stabileşte prin instrucţiuni tehnice emise de Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale, diferenţiat în funcţie de situaţia perimetrului la data solicitării.
    Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale va întocmi actul de dare în administrare în termen de cel mult 3 luni de la data solicitării şi îl va supune spre aprobare Guvernului, în condiţiile reglementărilor legale în vigoare.
    În vederea elaborării actului de dare în administrare, Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale poate cere date suplimentare, caz în care termenul curge de la data primirii acestora.

    ART. 33
    Termenul de începere a administrării curge de la data aprobării acordului de către Guvern. Prevederile acestuia rămân valabile pe toată durata administrării, în condiţiile stabilite la data încheierii acordului.

    ART. 34
    Acordul petrolier pentru darea în concesiune este contractul de concesiune.

    ART. 35
    Actele de dare în administrare sau în concesiune constituie acorduri petroliere care, în funcţie de felul operaţiunilor ce urmează a fi executate, pot fi:
    a) act de dare în administrare pentru explorare şi exploatare;
    b) act de dare în administrare pentru dezvoltare şi exploatare;
    c) act de dare în administrare pentru exploatare;
    d) contract de concesiune explorare-dezvoltare-exploatare;
    e) contract de concesiune dezvoltare-exploatare;
    f) contract de concesiune exploatare;
    g) permis de prospecţiune;
    h) acord al Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale privind asocierea titularului cu alte persoane juridice române sau străine în vederea executării operaţiunilor petroliere prevăzute în actul de dare în administrare sau concesiune.


    ART. 36
    În vederea stabilirii clauzelor acordurilor petroliere, Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale va elabora modele de contract, pe baza cărora se vor negocia acordurile.

    ART. 37
    În cazurile în care, pe parcursul realizării operaţiunilor petroliere apar situaţii care nu au putut fi prevăzute la încheierea acordului, părţile, de comun acord, vor putea încheia acte adiţionale care intră în vigoare la data aprobării lor de către Guvern.

    ART. 38
    Aprobarea schimbării titularului unui acord petrolier, în cadrul dreptului de transfer acordat prin art. 16 din Legea petrolului nr. 134/1995, se poate da în condiţiile în care noul titular are acelaşi statut juridic şi face dovada capacităţii financiare şi competentei tehnice necesare realizării operaţiunilor petroliere rămase de executat.
    Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale eliberează aprobarea în termen de 3 luni de la data la care se face dovada celor menţionate.

    CAP. 6
    Regimul datelor şi informaţiilor obţinute prin operaţiuni petroliere
    ART. 39
    Toate datele şi informaţiile obţinute din operaţiunile petroliere, indiferent de perioada când au fost obţinute, aparţin statului român şi constituie baza naţionala de date din domeniul resurselor de petrol.

    ART. 40
    Dreptul de utilizare a datelor se acordă titularului de acord petrolier numai pe durata acordului. Titularii acordurilor petroliere vor primi drepturi de utilizare a datelor de la Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale. Datele şi informaţiile astfel obţinute nu pot fi transmise altor persoane fizice sau juridice sau publicate fără aprobarea Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale.

    ART. 41
    Organizarea bazei naţionale de date din domeniul resurselor de petrol, exploatarea şi valorificarea acestora se realizează de către Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale.
    Documentele, datele şi informaţiile, pentru a căror consultare şi utilizare se percep tarife, se stabilesc de către Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale, cu avizul Ministerului Finanţelor.

    ART. 42
    Titularii acordurilor petroliere au obligaţia să asigure obţinerea, întocmirea, ţinerea la zi şi transmiterea, în modalităţile solicitate de Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale, a datelor, informaţiilor şi documentaţiilor referitoare la operaţiunile petroliere pe care le-au executat.
    Modalităţile şi termenele de transmitere a datelor, informaţiilor şi documentaţiilor se stabilesc prin instrucţiuni tehnice elaborate de Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale.

    ART. 43
    Caracterul datelor, informaţiilor şi documentelor se stabileşte prin instrucţiuni tehnice întocmite de Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

    ART. 44
    La expirarea acordurilor petroliere, toate datele şi informaţiile obţinute în perimetrul care a constituit obiectul acordului se pun, de către titular, la dispoziţia Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale.

    ART. 45
    Regia Autonomă a Petrolului "Petrom" Bucureşti şi Regia Autonomă a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias, cît şi ceilalţi agenţi economici români care, în conformitate cu prevederile art. 43 din Legea petrolului nr. 134/1995, au dreptul sa desfăşoare activităţi de explorare, dezvoltare şi exploatare, se considera titulari de acord petrolier.

    CAP. 7
    Accesul la terenurile necesare operaţiunilor petroliere
    ART. 46
    Suprafeţele necesare efectuării operaţiunilor petroliere se stabilesc în documentaţii elaborate în acest scop de către titularii acordurilor petroliere, care vor cuprinde, în mod obligatoriu, mărimea suprafeţelor şi regimul juridic al acestora.
    Aceasta documentaţie se va anexa la proiectul lucrărilor prevăzut la art. 16, ce urmează să se efectueze.
    Pentru desfăşurarea lucrărilor în faza de dezvoltare şi exploatare, se instituie de către Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale perimetre de exploatare, în conformitate cu instrucţiunile tehnice emise de aceasta.

    ART. 47
    Suprafeţele ce urmează a fi afectate nu vor putea depăşi dimensiunile strict necesare asigurării desfăşurării în bune condiţii a operaţiunilor petroliere, vor fi delimitate după principiul celei mai mici atingeri posibile aduse dreptului de proprietate şi nu pot depăşi limitele perimetrului de explorare sau exploatare, după caz.

    ART. 48
    Accesul titularilor la terenurile necesare efectuării oricăror operaţiuni petroliere se face, de regula, prin instituirea unui drept de servitute legală. În cazul în care exercitarea dreptului de servitute legală nu se poate realiza prin negociere cu proprietarii terenurilor, titularul acordului va solicita soluţionarea neintelegerilor instanţelor judecătoreşti competente.

    ART. 49
    Pentru operaţiunile petroliere care constituie lucrări de utilitate publică, executate în limitele unui perimetru de exploatare, terenurile necesare, precum şi construcţiile aferente pot face obiectul exproprierii, în condiţiile prevederilor legale. Terenurile expropriate se dau în administrare, concesiune sau se închiriază, după caz, titularilor acordurilor petroliere.

    ART. 50
    În cazurile în care titularul operaţiunilor petroliere optează pentru accesul la terenuri în limitele perimetrului de exploatare, ca urmare a exproprierii acestora, iniţierea procedurii de expropriere se va realiza conform prevederilor legale în vigoare.

    ART. 51
    Documentul de dare în administrare, concesiune sau de închiriere, după caz, a terenurilor expropriate, se încheie între expropriator şi titularul acordului petrolier.

    ART. 52
    Titularii operaţiunilor petroliere sunt obligaţi sa transmită Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale, în termen de 15 zile, copii de pe titlurile în baza cărora au obţinut dreptul de acces la terenuri.

    CAP. 8
    Cartea petroliera
    ART. 53
    Cartea petroliera este instrumentul de evidenta care cuprinde totalitatea actelor juridice de orice natura referitoare la un perimetru petrolier sau în legătură cu acesta, toate datele referitoare la proprietatea terenurilor, situaţia topografica a perimetrului respectiv şi a tuturor lucrărilor şi facilităţilor petroliere existente, cît şi situaţia rezervelor de petrol şi a producţiei, pe substanţe, din cadrul acestuia.

    ART. 54
    Cartea petroliera conţine:
    a) registrul cu datele juridice şi administrative referitoare la perimetre, care va cuprinde toate datele şi informaţiile cu privire la identificarea perimetrelor, acordul petrolier şi avizele sau autorizaţiile pentru executarea operaţiunilor petroliere, precum şi actele care justifica aceste date şi informaţii;
    b) registrul cu date tehnice şi economice ale perimetrului şi, în cadrul acestuia, după caz, pe zăcăminte, care va cuprinde toate datele şi informaţiile privind lucrările petroliere efectuate fizic şi valoric, situaţia rezervelor, producţia fizica şi valorică şi facilităţile petroliere existente;
    c) harti şi planuri de situaţie necesare sustinerii înscrisurilor din registre.


    ART. 55
    Conţinutul de detaliu al Cărţii petroliere, precum şi modul de întocmire a acesteia se vor stabili prin instrucţiuni tehnice emise de Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale.

    CAP. 9
    Obligaţiile titularilor acordurilor petroliere care efectuează operaţiuni
    petroliere de explorare, dezvoltare şi exploatare
    ART. 56
    Titularii acordurilor petroliere, care executa lucrări de explorare, au următoarele obligaţii:
    a) sa înceapă lucrările de explorare numai pe baza unor proiecte geologice de execuţie, elaborate în conformitate cu prevederile acordului petrolier şi avizate de Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale.
    b) să respecte prevederile proiectelor geologice, să execute integral operaţiunile prevăzute de investigare geologica şi geofizica în gaurile de sonde şi sa adapteze cercetarea la condiţiile geologice intilnite, cu informarea prealabilă a Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale;
    c) să efectueze punerea în producţia de proba a sondelor de explorare numai cu aprobarea prealabilă a Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale ;
    d) sa nu înceapă exploatarea de proba înainte de asigurarea captarii lichidelor produse prin sonde;
    e) să asigure conservarea probelor de teren prelevate din sondele de explorare, conform prevederilor din acorduri;
    f) să efectueze măsurătorile topografice şi sa realizeze transpunerea pe planuri a sondelor de explorare executate şi sa transmită anual Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale planul topografic actualizat al perimetrului care face obiectul acordului petrolier;
    g) sa ia toate măsurile necesare prevenirii degradării zăcămintelor şi pierderilor de rezerve prin eruptii libere la sonde şi prin emanatii de gaze în spatele coloanelor sondelor;
    h) sa abandoneze sondele de explorare numai cu avizul Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale şi cu luarea măsurilor de protecţie a zăcămintelor şi a suprafeţei;
    i) sa anunţe Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale, în termen de 24 de ore, despre eruptiile libere la sonde;
    j) sa nu intrerupa activitatea de explorare pe o perioadă de peste 30 de zile fără anunţarea Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale;
    k) sa anunţe Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale despre începerea activităţii de explorare într-un perimetru cu cel puţin 15 zile înainte şi încetarea activităţii de explorare cu o anticipatie de maximum 60 de zile.


    ART. 57
    Titularii acordurilor petroliere, care executa lucrări de dezvoltare şi exploatare, au următoarele obligaţii:
    a) sa înceapă lucrările de dezvoltare şi exploatare numai pe rezerve confirmate şi pe baza studiilor tehnico-economice de exploatare întocmite în conformitate cu prevederile acordului petrolier şi avizate de Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale;
    b) să respecte prevederile studiilor tehnico-economice de exploatare şi sa întocmească programe anuale de exploatare pe care să le transmită spre avizare Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale până la data de 31 decembrie a anului anterior celui la care se referă;
    c) sa ţină evidenta zilnica a cantităţilor de ţiţei condensat şi de gaze extrase, pe sonde, zăcăminte şi perimetre de exploatare, în conformitate cu instrucţiunile tehnice emise de Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale;
    d) sa utilizeze numai tehnologiile de exploatare avizate de Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale;
    e) să raporteze Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale modificările importante ale comportării zăcămintelor în procesul de exploatare, în raport cu prevederile studiilor sau proiectelor tehnice de exploatare;
    f) sa nu sisteze procesul de exploatare pe o perioadă mai mare de 30 de zile, fără avizul Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale;
    g) sa anunţe la Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale producerea de eruptii libere la sonde în termen de 24 de ore;
    h) să solicite aprobarea Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale pentru injectarea apelor reziduale în subsol;
    i) sa abandoneze sondele de exploatare numai cu avizul Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale şi cu luarea măsurilor de protecţie a zăcămintelor şi a suprafeţei.


    ART. 58
    Titularii acordurilor petroliere sunt obligaţi sa înceapă operaţiunile petroliere stabilite în acorduri la datele prevăzute în acestea.

    ART. 59
    În cazurile în care, prin lucrările executate, se constata extinderea zacamintului într-unul sau mai multe perimetre adiacente pe care operează titulari diferiţi, la solicitarea Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale aceştia sunt obligaţi să se asocieze.
    În cadrul asocierii, titularii sunt obligaţi să asigure întocmirea unor studii unitare de evaluare a rezervelor şi tehnico-economice de exploatare, care să se refere la întregul zacamint.

    ART. 60
    Modalităţile şi condiţiile privind utilizarea forţei de muncă autohtona şi a echipamentelor şi materialelor produse în România sunt cele stabilite, în condiţiile legii, prin acordul petrolier.

    CAP. 10
    Exploatarea sistemului naţional de transport al petrolului
    ART. 61
    Prin conducte magistrale se înţelege ansamblul de conducte şi staţii de pompare sau comprimare pentru transportul petrolului, situate între punctele de predare-primire de la titularii de acorduri petroliere sau furnizori, până la staţiile de livrare către utilizatori sau la export.

    ART. 62
    Instalaţiile, echipamentele şi dotările aferente ansamblului de conducte magistrale din cadrul sistemului naţional de transport cuprind: agregate de pompare sau comprimare, rezervoare (cu excepţia celor de inmagazinare a gazelor naturale), instalaţii de tratare, echipamente de protecţie catodica, sisteme de măsurare, de control, de telecomunicaţii şi sisteme computerizate de achiziţie şi prelucrare autonomă a datelor (tip SCADA).

    ART. 63
    Exploatarea sistemului naţional de transport al petrolului, care se înscrie în noţiunea generală de exploatare prevăzută de Legea petrolului nr. 134/1995, desemnează ansamblul de activităţi pentru preluarea, pomparea sau comprimarea şi predarea petrolului, precum şi al celor de întreţinere şi reparare a conductelor, instalaţiilor echipamentelor şi dotărilor aferente.

    ART. 64
    Exploatarea se realizează de către unităţi specializate, care se organizează şi funcţionează potrivit legislaţiei în vigoare.
    Dreptul de exploatare a sistemului naţional de transport al petrolului se exercită prin dare în administrare sau concesiune pe baza acordului petrolier încheiat cu Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale.
    Aceste unităţi, având calitatea de transportator comun, au obligaţia de a presta servicii de transport în condiţii egale pentru toţi producătorii şi furnizorii, în schimbul unor tarife stabilite de Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale.

    ART. 65
    Construirea, precum şi executarea lucrărilor care conduc la modificări importante în structura şi capacitatea de transport ale unui sistem de conducte de petrol se fac cu avizul Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale.
    Punerea în funcţiune a sistemelor aflate în situaţiile menţionate la alin. 1 se face, după testarea acestora, în conformitate cu prescripţiile tehnice în vigoare.
    Abandonarea sau dezactivarea unui sistem de transport al petrolului sau a unei porţiuni din acesta se face cu acordul Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale şi cu obligaţia unităţii specializate de a asigura preluarea şi transportul petrolului din sectorul respectiv.

    ART. 66
    Reglementările, instrucţiunile şi prescripţiile tehnice specifice proiectării, construirii şi exploatării sistemului naţional de transport al petrolului vor fi revizuite prin grija unităţilor specializate de transport şi vor fi supuse avizării Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a Legii petrolului nr. 134/1995.

    ART. 67
    Unităţile ale căror trasee de conducte, zone de siguranţă şi protecţie sau traversari sunt comune vor încheia contracte de cooperare vizind măsurile de siguranţă a sistemului şi remedierea avariilor.

    ART. 68
    În vederea exploatării în condiţii de siguranţă a sistemului naţional de transport al petrolului, se interzice, cu excepţia cazurilor de forta majoră, întreruperea alimentarii cu energie electrica şi a legăturilor telefonice sau de radiocomunicatii.

    ART. 69
    Producerea de pagube sistemului naţional de transport al petrolului sau mediului înconjurător, ori prejudicierea în orice alt mod a siguranţei în exploatare a sistemului atrage, după caz, răspunderea materială, disciplinară, civilă, contravenţională sau penală a celor vinovaţi.

    ART. 70
    Dreptul de acces în zona de siguranţă şi protecţie este diferenţiat în funcţie de natura operaţiunilor ce urmează să se efectueze, astfel:
    a) permanent, pentru verificarea zilnica a stării traseului şi a echipamentelor montate pe conducta, pentru verificarea stării izolatiei conductelor şi a sistemului de protecţie catodica, cu informarea anuală a proprietarilor de terenuri;
    b) ocazional, pentru lucrări de intervenţie şi reparaţii în caz de avarii, cu anunţarea, pentru fiecare situaţie în parte, a proprietarilor de terenuri.

    În cazul interventiilor ocazionale, unităţile specializate vor lua măsuri de limitare, pe cît posibil, a pagubelor aduse dreptului de proprietate asupra terenurilor.
    Pentru orice paguba produsă, proprietarii terenurilor vor fi despăgubiţi, cuantumul despăgubirilor fiind stabilit prin negociere cu unităţile specializate care au provocat paguba. În cazul în care nu se ajunge la înţelegere, litigiul se soluţionează pe cale judecătorească.

    CAP. 11
    Taxe şi redevenţe
    ART. 71
    Titularii drepturilor de administrare sau concesiune, persoane juridice române sau străine, autorizate sa desfăşoare, pe baza acordurilor petroliere încheiate cu Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale, activităţi de exploatare a zăcămintelor de petrol din România, sunt plătitori de taxe pe activitatea de exploatare şi de redevenţe.

    ART. 72
    Obligaţia de plată a taxei pe activitatea de exploatare şi a redeventei petroliere ia naştere din momentul realizării producţiei în faza de exploatare, respectiv de exploatare experimentala.

    ART. 73
    Pentru cazurile prevăzute la art. 43 alin. 1 din Legea petrolului nr. 134/1995, obligaţia de plată a taxei pentru activitatea de exploatare ia naştere începând cu data intrării în vigoare a legii, potrivit art. 29 din această lege, iar pentru redeventa petroliera, începând cu data aprobării acordului de dare în administrare, respectiv de concesiune, dar nu mai tirziu de 12 luni de la data intrării în vigoare a legii.

    ART. 74
    Baza de calcul al taxei de exploatare şi al redeventei petroliere o reprezintă producţia bruta de petrol, masurata la ieşirea din staţiile de separare şi tratare a petrolului, exclusiv volumul gazelor reinjectate în zacamint sau al celor extrase concomitent cu ţiţeiul, neutilizate şi nici valorificate de către concesionar, care se predau statului fără plata.

    ART. 75
    Cota de 3%, reprezintă taxa pe activitatea de exploatare, este unica, nediferentiata pe zăcăminte.
    Taxa pe activitatea de exploatare se calculează şi se înregistrează în contabilitate lunar, se plăteşte anual şi este scadenta la data de 31 ianuarie a anului următor, pentru anul expirat.

    ART. 76
    Valoarea producţiei se calculează pe baza preţurilor practicate în perioada la care se referă taxarea, stabilite conform legii.
    Dacă în cursul perioadei pentru care se calculează taxa au avut loc modificări de preţuri, calculul se va face pe etape corespunzătoare preţurilor, alocându-se fiecărei perioade preţul practicat.

    ART. 77
    Măsurarea şi evidenta producţiei brute de petrol se stabilesc prin acordurile petroliere, pe baza instrucţiunilor tehnice elaborate de Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale.

    ART. 78
    Sumele reprezentind plati pentru taxa pe activitatea de exploatare se constituie ca venit la bugetul de stat, potrivit Legii nr. 72/1996 privind finanţele publice, şi se utilizează şi în anii următori pentru finanţarea investiţiilor din domeniul petrolier, pentru operaţiuni petroliere.
    Propunerile de cuprindere în bugetul de stat anual şi de stabilire a destinaţiei fondurilor se fac de către Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale.

    ART. 79
    În termen de 15 zile de la aprobarea acordului petrolier, titularii acordurilor vor depune la organul fiscal teritorial de care aparţin declaraţia de înregistrare ca plătitor de taxe.
    Plătitorii au obligaţia să depună un decont anual privind taxa de exploatare la organul fiscal teritorial de care aparţin, până la data de 31 ianuarie inclusiv a fiecărui an, pentru anul expirat, data până la care trebuie plătită taxa declarata.
    Modelul decontului anual se va stabili prin instrucţiuni tehnice elaborate de Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale conform prevederilor art. 36 lit. i) din Legea petrolului nr. 134/1995, cu avizul Ministerului Finanţelor.

    ART. 80
    Cota pe baza căreia se calculează redeventa petroliera se stabileşte procentual. Nivelul cotei este convenit între Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale şi titularul acordului petrolier pentru fiecare zacamint în parte, se înscrie în acordul petrolier şi se menţine pe toată perioada de valabilitate a acordului, dacă părţile nu au convenit altfel.
    Redeventa este platibila în natura de către titularii acordului petrolier, trimestrial, cu scadenţa până la data de 20 a primei luni a trimestrului următor.

    ART. 81
    Predarea la stat a cantităţilor de petrol, reprezentind redevenţe petroliere, se face la statia de predare a titularului de acord pe bază de proces-verbal de predare-primire, întocmit între titular şi unitatea specializată de transport al petrolului.
    Se considera cantităţi predate la stat drept redeventa cantităţile înscrise în procesele-verbale de predare-primire, pe baza cărora titularul de acord petrolier efectuează înregistrările în contabilitate şi justifica predarea redeventei.
    Calculul redevenţelor se face lunar şi se înregistrează în contabilitatea titularilor de acorduri petroliere.
    Procesele-verbale de predare-primire vor fi transmise de titulari la Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale în termen de 15 zile de la data predării redeventei.

    ART. 82
    Cheltuielile aferente transportului petrolului, reprezentind redeventa în natura cuvenită statului, pe conductele de transport ale sistemului naţional, se suporta de către utilizatorul petrolului şi se achită transportatorului.

    ART. 83
    Modalităţile de preluare şi valorificare a cantităţilor de petrol, reprezentind redeventa, vor fi stabilite prin instrucţiuni tehnice elaborate de Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale.

    ART. 84
    Contravaloarea petrolului, reprezentind redeventa petroliera, predat utilizatorilor, se va plati de către aceştia, în termen de cel mult 10 zile de la preluare, în contul titularilor de acorduri, de la care provine, corespunzător preţurilor în vigoare la data preluării petrolului.

    ART. 85
    Titularii acordurilor petroliere vor vărsa sumele reprezentind contravaloarea redeventei petroliere la bugetul de stat până la data de 5 a celei de-a doua luni a trimestrului următor.
    Plătitorii de redevenţe petroliere vor depune trimestrial, până la data de 5 a celei de-a doua luni a trimestrului următor, la organul fiscal de care aparţin, un decont trimestrial, după modelul ce se va stabili prin instrucţiuni tehnice elaborate de Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale, cu avizul Ministerului Finanţelor, conform art. 36 lit. i) din Legea petrolului nr. 134/1995.

    ART. 86
    Verificarea datelor pe baza cărora se calculează taxa pe activitatea de exploatare şi redeventa petroliera se face de către Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale şi organele de stat cu atribuţii în domeniul controlului financiar.
    Verificarea exactitatii calculului sumelor datorate drept taxe pe activitatea de exploatare şi a volumului redevenţelor petroliere, precum şi a respectării scadentelor prevăzute de Legea petrolului nr. 134/1995 şi a normelor metodologice de aplicare a acesteia se face de organele de stat cu atribuţii în domeniul controlului financiar.

    ART. 87
    Pentru neplata la termen a taxei pe activitatea de exploatare se calculează majorări de întârziere în cotele şi conform procedurilor prevăzute de legislaţia în vigoare în perioada la care s-a constatat intirzierea.
    Pentru neplata în termen a redeventei petroliere se aplică prevederile clauzelor din acordurile petroliere, potrivit art. 32 alin. 2 din Legea petrolului nr. 134/1995.

    ART. 88
    Taxele şi redevenţele prevăzute în Legea petrolului nr. 134/1995 sunt deductibile la stabilirea profitului impozabil.

    CAP. 12
    Utilizarea şi evidenta sumelor încasate de Agenţia Naţionala pentru Resurse
    Minerale prin perceperea de tarife
    ART. 89
    Sumele încasate în lei şi în valută, prin perceperea tarifelor prevăzute la art. 33 din Legea petrolului nr. 134/1995, se administrează de către Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale în regim extrabugetar, potrivit art. 70 alin. 1 lit. d) din Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice.

    ART. 90
    Sursele de finanţare extrabugetare se evidenţiază în bugetul de venituri şi cheltuieli potrivit reglementărilor legale.
    Evidenta contabila a operaţiunilor privind mijloacele extrabugetare se conduce potrivit planului de conturi pentru instituţiile publice.

    ART. 91
    Disponibilităţile băneşti din mijloacele extrabugetare, aflate în cont la finele anului, se reportează în anul următor conform prevederilor art. 33 alin. 2 din Legea petrolului nr. 134/1995.

    CAP. 13
    Dispoziţii finale şi tranzitorii
    ART. 92
    Începând cu data intrării în vigoare a Legii petrolului nr. 134/1995, partea română, în cadrul acordurilor petroliere încheiate înainte de intrarea în vigoare a acesteia, va fi reprezentată de Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale în locul Societăţii Comerciale "Rompetrol" - S.A.
    Predarea activului şi pasivului Societăţii Comerciale "Rompetrol" - S.A. se va face pe bază de protocol.

    ART. 93
    Bunurile şi serviciile care constituie obiectul transferului de tehnologie, cît şi programele de perfecţionare a personalului, prevăzute în acordurile de concesiune încheiate cu parteneri străini, vor fi destinate instituţiilor publice şi agenţilor economici români de profil.
    Darea în folosinţă a bunurilor corporale şi necorporale se face de către Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale, gratuit, instituţiilor publice sau prin închiriere, agenţilor economici.
    Chiriile se stabilesc de către Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale, cu avizul Ministerului Finanţelor.
    Sumele încasate se fac venit la bugetul de stat prin Agenţia Naţionala pentru Resurse Minerale.

    ART. 94
    Până la reglementarea juridică a statutului unităţilor specializate în transportul petrolului prin sistemul naţional de transport, aceasta activitate va fi desfăşurată de Societatea Comercial "Compet" - S.A., pentru ţiţei, şi de către Regia Autonomă a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias, pentru gaze naturale.


    ---------------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016