Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 1.252 din 12 octombrie 2022  pentru aprobarea Normelor metodologice privind crearea, amenajarea  şi omologarea traseelor pentru turism pedestru    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 1.252 din 12 octombrie 2022 pentru aprobarea Normelor metodologice privind crearea, amenajarea şi omologarea traseelor pentru turism pedestru

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1023 din 20 octombrie 2022
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 33 alin. (8) din Ordonanţa Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de turism în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 755/2001, cu modificările şi completările ulterioare,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Prin prezenta hotărâre se aprobă Normele metodologice privind crearea, amenajarea şi omologarea traseelor pentru turism pedestru.

    ART. 2
    Traseul pentru turism pedestru reprezintă calea de circulaţie pedestră a turiştilor către unul sau mai multe obiective şi/sau puncte de interes turistic, care nu sunt situate în zone montane, care poate fi parcursă de o persoană sau un grup de persoane pe jos, marcată, amenajată şi semnalizată astfel încât să pună în valoare una sau mai multe teme de interes turistic şi care a fost omologată conform prevederilor prezentei hotărâri.

    ART. 3
    (1) În vederea creării, amenajării şi omologării, traseul pentru turism pedestru trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) să prezinte interes din punct de vedere turistic şi să fie dedicat unui sau mai multor obiective şi/sau puncte de interes turistic;
    b) să propună una sau mai multe teme de interes turistic, care să fie prezente şi evidenţiate pe tot parcursul traseului;
    c) să nu străbată o zonă declarată prin lege ca fiind montană. În acest caz, traseul turistic se omologhează în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 77/2003 privind instituirea unor măsuri pentru prevenirea accidentelor montane şi organizarea activităţii de salvare în munţi;
    d) să nu necesite construirea unor amenajări - poduri, podeţe, balustrade, trepte - care să aibă un impact negativ asupra mediului înconjurător. Amenajarea şi întreţinerea traseului pot fi realizate fără intervenţii majore asupra florei şi faunei existente în zonă;
    e) să nu traverseze zone periculoase pentru siguranţa şi securitatea turiştilor;
    f) să asigure posibilitatea turiştilor de a se odihni la intervale de maximum 5 km, iar în cazul în care traseul pentru turism pedestru are o durată mai mare de o zi, se va asigura posibilitatea turiştilor de a se caza şi a servi masa în structuri de primire turistice autorizate.

    (2) Amenajarea traseelor pentru turism pedestru în ariile naturale protejate şi în fondul forestier naţional, precum şi accesul public se fac cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi a prevederilor Legii nr. 46/2008 - Codul silvic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Totalitatea traseelor pentru turism pedestru omologate din România se constituie în Reţeaua naţională de trasee pentru turism pedestru, denumită în continuare ROPED.

    ART. 4
    (1) Omologarea traseelor pentru turism pedestru se face de către autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului, în baza documentaţiilor prevăzute la art. 5 alin. (3), la solicitarea administratorului traseului pentru turism pedestru, cu participarea consiliilor locale, consiliilor judeţene şi respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz.
    (2) Omologarea traseelor pentru turism pedestru se va face pe segmente, astfel încât durata de parcurgere a segmentului să nu depăşească 9 ore, iar la finalul segmentului să existe un punct de cazare.

    ART. 5
    (1) Administratorul traseului pentru turism pedestru este obligat ca în termen de 30 de zile de la înfiinţarea unui traseu să solicite omologarea acestuia. Pentru traseele pentru turism pedestru existente până la data emiterii cadrului legal se va solicita omologarea în termen de 90 de zile de la data emiterii ordinului ministrului antreprenoriatului şi turismului prevăzut la art. 7.
    (2) Administratorul unui traseu pentru turism pedestru poate fi:
    a) unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia se află traseul sau segmentul de traseu;
    b) asociaţia de dezvoltare intercomunitară pentru traseele care tranzitează mai mult de o localitate sau judeţ;
    c) organizaţia neguvernamentală sau persoane juridice de drept privat, în asociere cu administratorul de la lit. a);
    d) organizaţia neguvernamentală sau persoane juridice de drept privat.

    (3) Documentaţia pentru omologarea traseului pentru turism pedestru şi pentru modificarea traseului existent se depune de către administratorul traseului pentru turism pedestru şi cuprinde:
    a) cererea de omologare;
    b) acordul persoanelor fizice/juridice care deţin în proprietate/administrare/concesiune terenul pe care se va amenaja traseul pentru turism pedestru, dacă legislaţia nu prevede o servitute de trecere în interes public sau alt drept de utilizare în acest scop;
    c) fişa traseului pentru turism pedestru;
    d) harta traseului la una dintre scările: 1:50.000, 1:25.000 sau 1:20.000, ruta în format electronic ca track pentru GPS;
    e) aviz de la administratorul ariei protejate în cazul în care traseul traversează o astfel de zonă;
    f) acordul administraţiei publice locale pe raza căreia se află traseul pentru turism pedestru, în cazul în care cererea este depusă de către administratorul traseului pentru turism pedestru prevăzut la alin. (2) lit. d).

    (4) Schimbarea titularului certificatului de omologare se poate face prin transmiterea dreptului de administrare a unui traseu pentru turism pedestru către alte persoane juridice de drept public sau de drept privat prevăzute la alin. (2).
    (5) Desfiinţarea unui traseu pentru turism pedestru se poate face de către administratorul traseului sau la iniţiativa autorităţii publice locale pe a cărei zonă teritorial-administrativă trece traseul, în condiţiile în care traseul nu mai poate fi practicabil din diverse motive, nu mai prezintă interes turistic sau nu îşi mai justifică existenţa în teren.
    (6) Documentaţia pentru desfiinţarea traseului pentru turism pedestru şi radierea certificatului de omologare se depune de către administratorul traseului pentru turism pedestru şi cuprinde:
    a) cererea de radiere a traseului pentru turism pedestru;
    b) certificatul de omologare, în original, după caz;
    c) un memoriu din care să rezulte motivele care stau la baza solicitării de desfiinţare a traseului şi radiere a certificatului de omologare, avizat de către consiliul local sau judeţean, după caz, sau de către Consiliul General al Municipiului Bucureşti, în cazul în care cererea este depusă de către administratorul traseului pentru turism pedestru prevăzut la alin. (2) lit. d).


    ART. 6
    (1) Criteriile de omologare a traseelor pentru turism pedestru sunt: timpul de mers, sezonalitatea, gradul de dificultate şi nivelul de echipare al turiştilor. Aceste criterii vor fi menţionate în fişa traseului pentru turism pedestru, astfel:
    a) timpul de mers se exprimă în ore, fracţiuni de oră şi în minute, pentru traseele foarte scurte, şi se va calcula astfel: pe teren plat şi pe pante mici, 4 km/h; în urcuş, pe potecă amenajată, 350 m diferenţă de nivel/h; în urcuş, pe potecă neamenajată, 250 m diferenţă de nivel/h; în coborâre, pe potecă amenajată, 450 m diferenţă de nivel/h; în coborâre, pe potecă neamenajată, 400 m diferenţă de nivel/h. La o oră de mers se adaugă 10 minute necesare odihnei. Distanţa în kilometri se utilizează în calcul numai pe traseele cu peste 80% de mers pe plat şi cu maximum 20% de mers pe pantă cu înclinare de maximum 10 grade. Pentru calcularea distanţelor şi timpilor de mers se efectuează măsurători pe teren şi pe hartă;
    b) sezonalitatea este criteriul pe baza căruia traseele pentru turism pedestru se împart în: trasee de vară, trasee de iarnă, trasee care pot fi practicabile tot timpul anului;
    c) gradul de dificultate este criteriul pe baza căruia traseele pentru turism pedestru se împart astfel: trasee cu grad mic de dificultate, cu următoarele caracteristici: efort fizic moderat, care nu necesită pregătire fizică specială; trasee cu grad mediu de dificultate, cu următoarele caracteristici: efort fizic susţinut numai pe unele etape ale traseului, care necesită o condiţie fizică şi orientare bune; trasee cu grad mare de dificultate, cu următoarele caracteristici: efort fizic continuu şi intens, care necesită o foarte bună condiţie fizică şi antrenament înainte de abordarea traseului;
    d) nivelul de echipare solicitat turiştilor este criteriul pe baza căruia traseele pentru turism pedestru se împart astfel: trasee care nu necesită echipament special pentru parcurgerea lui; acest tip de traseu se desfăşoară pe poteci amenajate, drumuri forestiere şi nu prezintă porţiuni accidentate; trasee care necesită echipament de drumeţie de complexitate medie; acest tip de traseu se desfăşoară pe poteci cu porţiuni accidentate, grohotişuri, pante alunecoase cu grad de înclinare mediu; trasee care necesită echipament de drumeţie special şi complex întrucât se desfăşoară pe poteci accidentate, puţin conturate şi/sau pe porţiuni fără potecă, cu pante abrupte care necesită uneori ajutorul mâinilor pentru ascensiune.

    (2) În funcţie de desfăşurarea pe teren, traseele pentru turism pedestru se împart în următoarele categorii:
    a) itinerante - locul de plecare este diferit de cel de sosire;
    b) în circuit - locul de plecare este acelaşi cu cel de sosire, indiferent de durata traseului;
    c) în stea - valabil pentru traseele cu o durată totală mai mare de o zi şi alcătuit din mai multe trasee în circuit; acest tip de traseu presupune existenţa unui punct central de unde se pleacă şi la care se revine în decursul aceleiaşi zile.

    (3) În funcţie de localizare, traseele pentru turism pedestru se împart în:
    a) trasee naţionale, trec prin minimum 3 judeţe;
    b) trasee regionale, trec prin minimum 2 judeţe;
    c) trasee locale, trec prin minimum o localitate.


    ART. 7
    Prin ordin al ministrului antreprenoriatului şi turismului, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se aprobă Ghidul privind amenajarea traseelor pentru turism pedestru, care va cuprinde indicatoarele şi marcajele.

    ART. 8
    (1) Resursele materiale şi financiare necesare lucrărilor de amenajare şi întreţinere a traseelor pentru turism pedestru se asigură de către administratorul traseului pentru turism pedestru care a solicitat omologarea traseului.
    (2) În sarcina administratorului traseului pentru turism pedestru intră toate lucrările de amenajare, marcare, omologare, întreţinere sau alte tipuri de lucrări sau servicii necesare pentru buna funcţionare a traseului pentru turism pedestru.
    (3) Administratorul traseului pentru turism pedestru are obligaţia informării turiştilor la începutul traseului şi în punctele de convergenţă a mai multor trasee turistice, prin panouri de informare turistică, asupra semnelor de marcaj, duratei traseului, a gradului de dificultate şi a regulilor de circulaţie şi conduită stabilite de acesta. Accesul turiştilor se face pe propria răspundere, cu respectarea regulilor administratorului traseului pentru turism pedestru.

    ART. 9
    Pentru întreţinerea traseelor pentru turism pedestru sunt obligatorii următoarele lucrări:
    a) periodic şi ori de câte ori este nevoie se curăţă, se repară şi se îmbunătăţesc potecile, taluzurile, sectoarele protejate de balustrade, treptele, copertinele şi punţile peste ape şi se înlătură toate obstacolele care barează trecerea;
    b) periodic şi ori de câte ori este nevoie se completează şi se înlocuiesc stâlpii, săgeţile, indicatoarele, inscripţionările şi semnele de marcaj deteriorate, distruse sau descompletate.


    ART. 10
    Autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului va întocmi şi va publica pe site-ul propriu lista traseelor pentru turism pedestru omologate în vederea informării turiştilor sau a altor persoane interesate.

    ART. 11
    Anual, consiliile locale, consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi alte persoane juridice de drept privat interesate au obligaţia de a inventaria traseele pentru turism pedestru din zona teritorial-administrativă şi de a informa autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului privind eventualele modificări ale regimului juridic al acestora pentru realizarea şi actualizarea ROPED.

    ART. 12
    Pentru traseele pentru turism pedestru care nu mai pot fi practicabile din diverse motive, nu mai prezintă interes turistic sau nu îşi mai justifică existenţa în teren, administratorul traseului va transmite certificatele de omologare către instituţia emitentă în vederea eliminării din baza de date existentă, ca urmare a desfiinţării acestora, potrivit prevederilor art. 5 alin. (5).

    ART. 13
    Procedura de omologare a traseelor pentru turism pedestru prevăzută de prezenta hotărâre poate fi îndeplinită prin intermediul punctului de contact unic electronic, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii şi libertatea de a furniza servicii în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010, cu modificările ulterioare.

    ART. 14
    Constituie contravenţii următoarele fapte, dacă nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracţiuni:
    a) darea în folosinţă a traseelor pentru turism pedestru de către administratorul acestora fără omologare;
    b) nerespectarea de către administratorul traseelor pentru turism pedestru a prevederilor art. 9.


    ART. 15
    Contravenţiile prevăzute la art. 14 se sancţionează după cum urmează:
    a) cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei, cea prevăzută la lit. a);
    b) cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, cea prevăzută la lit. b).


    ART. 16
    Constatarea contravenţiilor prevăzute la art. 14 şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 15 se realizează de către personalul cu atribuţii de control din cadrul autorităţii administraţiei publice centrale responsabile în domeniul turismului.

    ART. 17
    Contravenţiilor prevăzute la art. 14 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 18
    Prezenta hotărâre intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Ministrul antreprenoriatului şi turismului,
                    Constantin-Daniel Cadariu
                    p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Marin Ţole,
                    secretar de stat
                    Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
                    Tánczos Barna
                    Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
                    Petre Daea

    Bucureşti, 12 octombrie 2022.
    Nr. 1.252.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016