Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 1.213 din 29 noiembrie 2023  pentru reaprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 1.213 din 29 noiembrie 2023 pentru reaprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii "Achiziţia de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători"

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1101 din 7 decembrie 2023
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 42 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Se reaprobă Nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Achiziţia de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

    ART. 2
    Finanţarea proiectului de investiţii prevăzut la art. 1 se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, „Componenta 4 - Transport sustenabil“, şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.

    ART. 3
    Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, răspunde de modul de utilizare a sumei prevăzute în anexă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    p. Viceprim-ministru,
                    Mihaela-Ioana Kaitor,
                    secretar de stat
                    Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Sorin-Mihai Grindeanu
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Adrian Câciu
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 29 noiembrie 2023.
    Nr. 1.213.
    ANEXA 1

    NOTĂ DE FUNDAMENTARE
    privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente
    proiectului de investiţii „Achiziţia de 16 locomotive electrice noi
    pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă
    situată în intervalul 160 km/h-200 km/h şi să
    tracteze până la 16 vagoane de călători“
    În cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă - pilonul I, obiectivul „Componenta C4 - Transport sustenabil“ este de a spori sustenabilitatea sectorului transporturilor din România prin sprijinirea tranziţiei verzi şi digitale a sectorului, respectiv de a dezvolta o infrastructură de transport durabilă şi ecologică, cu standarde de siguranţă adecvate, care să contribuie la finalizarea reţelelor transeuropene de transport (TEN-T) şi la descongestionarea nodurilor urbane, stimulând în acelaşi timp tranziţia către un transport sustenabil la nivel naţional, fiind vizate acţiuni orientate către dezvoltarea de măsuri „environmental friendly“. Totodată, se are în vedere continuarea obiectivelor strategice europene şi româneşti în ceea ce priveşte dezvoltarea reţelei transeuropene de transport feroviar şi creşterea sustenabilă a economiei europene, proiecte de îmbunătăţire a calendarului trenurilor, prin introducerea unor obiective previzibile şi servicii de înaltă frecvenţă sprijinite de existenţa unei flote de material rulant care respectă cel puţin dispoziţiile standardelor tehnice de interoperabilitate (STI), standardelor tehnice internaţionale şi europene relevante (ISO şi EN) şi ale altor standarde tehnice naţionale aplicabile (SRs).
    Componenta de transport a Planului naţional de redresare şi rezilienţă include două reforme şi patru investiţii, achiziţia de material rulant nou destinat exclusiv transportului de călători fiind cea de-a doua investiţie aprobată.
    La nivel naţional, România dispune de o infrastructură feroviară de 10.766 km (din care 4.361 km reprezintă reţeaua TEN-T), din care doar 37,4% este electrificată, respectiv 4.030 km (sursa: EU Statistical Pocketbook 2019).
    În esenţă, situaţia se prezintă astfel:
    • flota curentă de material rulant deţinută de operatorii de servicii privaţi şi de stat din România a depăşit deja sau este pe cale să îşi încheie ciclul de viaţă. Din acest motiv există riscul ca până în 2026 să nu mai existe nicio garnitură de tren disponibilă, aptă pentru îndeplinirea obligaţiilor minime de serviciu public;
    • cea mai mare parte a materialului rulant existent în România nu are nivelul de calitate impus de obligaţiile de serviciu public. Tehnologiile folosite sunt depăşite. Prin urmare, materialul rulant nu îndeplineşte standardele de calitate necesare pentru punerea în aplicare a contractelor de servicii publice, ceea ce necesită, aşadar, înlocuirea acestuia;
    • următoarele obiective şi criterii au fost luate în considerare la determinarea rutelor interregionale prioritare (cele care ar fi operate cu noile seturi de trenuri achiziţionate prin prezentul proiect):
    - prioritatea a fost acordată pentru prima dată axei coridorului principal Constanţa-Bucureşti-Braşov-Sighişoara- Arad (Coridorul IV), care a fost sau este modernizată în prezent, unde majoritatea fondurilor europene pentru infrastructură au fost investite până în prezent;
    – s-a acordat prioritate rutelor cu cerere dovedită, existentă pentru transportul feroviar, care leagă oraşele în care se înregistrează pasagerii cu transport feroviar înalt, cu trafic semnificativ posibil;
    – s-a acordat prioritate rutelor care leagă oraşele principale şi oraşele secundare de cele patru oraşe gravitaţionale (Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi şi Timişoara), precum şi serviciilor de conectare a celor patru oraşe. Au fost de preferat rutele care fac acest lucru prin deservirea cât mai multor oraşe secundare posibile;
    – s-a acordat preferinţă rutelor în care serviciile feroviare ar putea deţine un avantaj concurenţial temporal faţă de serviciile rutiere;
    – preferinţa a fost acordată rutelor care asigură conexiuni bune la principalele rute ale coridorului principal, care funcţionează ca rute de alimentare şi sporind sinergia reţelei;
    – materialul rulant existent în România nu are nivelul de calitate cerut de publicul călător, iar tehnologiile de fabricaţie ce au fost utilizate sunt depăşite, nefiind posibil a se asigura îndeplinirea standardelor de calitate prevăzute în contractele de servicii publice.


    Introducerea locomotivelor electrice LE, ce fac obiectul acestei achiziţii publice, vizează creşterea eficienţei modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării şi creşterea confortului pe o serie de rute de pe reţeaua feroviară publică electrificată sau în curs de electrificare, după cum urmează:
    1. Dej-Braşov-Bucureşti-Constanţa;
    2. Timişoara-Arad-Braşov-Bucureşti-Constanţa;
    3. Timişoara-Cluj-Napoca-Iaşi;
    4. Iaşi/Suceava-Bucureşti-Constanţa.

    Nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Achiziţia de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători“, în baza Studiului de fezabilitate nr. 22/266 din 8.06.2022 privind realizarea unor investiţii în parcul de locomotive şi vagoane din România, aferente liniilor electrificate, în vederea reducerii poluării, creşterii eficienţei, accesibilităţii şi gradului de digitalizare a transportului feroviar de călători, a fost avizată favorabil de Consiliul tehnico-economic al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii cu Avizul nr. 82/91 din 29.08.2022.
    În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 966 din 4 octombrie 2022, a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 1.191/2022 pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Achiziţia de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători“.
    Valoarea totală a cheltuielilor de investiţii, aprobată în condiţiile anterior menţionate, a fost de 438.323 mii lei, inclusiv TVA.
    Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a demarat proiectul „Achiziţia de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători“ prin publicarea Anunţului de participare având nr. CN1048061 din 9.10.2022, numărul sub care a fost publicat la JOUE: 2022/S 197-558599, criteriul de atribuire utilizat fiind cost-calitate, iar factorul „costul pe durata de viaţă a produsului“ (Life Cycle Cost - LLC) a avut cea mai mare pondere, respectiv 70% din punctajul total acordat ofertei.
    În cadrul şedinţei de evaluare a ofertei financiare din data de 25.10.2023, comisia de evaluare a constatat faptul că oferta financiară depăşeşte valoarea estimată de ARF la demararea achiziţiei, prin raportul de consultare a pieţei. Valoarea estimată a achiziţiei stabilită în cadrul anunţului de participare este cuprinsă în intervalul 702.453.762 lei, fără TVA - 1.036.568.887 lei, fără TVA, iar oferta financiară este în sumă de 767.510.640 lei, fără TVA, compusă din valoarea de livrare a 16 locomotive electrice şi contravaloarea mentenanţei pentru o perioadă de 20 de ani. Comisia de evaluare a solicitat Direcţiei generale programe europene transport din cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu care ARF are încheiat Contractul de finanţare nr. 25 din 6.04.2023, un punct de vedere cu privire la posibilitatea suplimentării fondurilor necesare încheierii contractului de achiziţie în conformitate cu prevederile art. 215 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi prevederile art. 137 alin. (2) lit. e) şi f) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, coroborat cu prevederile art. 221 alin. (1) lit. f) pct. (ii) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare. Direcţia generală programe europene transport a transmis comisiei de evaluare, prin Adresa nr. 35.677 din 27.10.2023, faptul că „valoarea contractului de finanţare poate fi suplimentată cu menţiunea că această suplimentare va fi încadrată ca sursă de finanţare Contribuţie naţională, dat fiind faptul că limita alocării din Mecanismul de redresare şi rezilienţă a fost deja atinsă“.
    Faţă de cele constatate, precizăm faptul că, potrivit prevederilor art. 215 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare:
    "Oferta este considerată inacceptabilă dacă nu îndeplineşte condiţiile de formă aferente elaborării şi prezentării acesteia, a fost prezentată de către un ofertant care nu are calificările necesare sau al cărei preţ depăşeşte valoarea estimată, astfel cum a fost stabilită şi documentată înainte de iniţierea procedurii de atribuire, iar această valoare nu poate fi suplimentată."

    Prin prevederile art. 137 alin. (2) lit. e) şi f) din Hotărârea Guvernului nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, au fost aduse clarificări cu privire la prevederile art. 215 din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, astfel:
    "În condiţiile art. 215 alin. (4) din Lege, oferta este considerată inacceptabilă în următoarele situaţii: (…)
    e) preţul, fără TVA, inclus în propunerea financiară depăşeşte valoarea estimată comunicată prin anunţul de participare şi nu există posibilitatea disponibilizării de fonduri suplimentare pentru îndeplinirea contractului de achiziţie publică respectiv;
    f) preţul, fără TVA, inclus în propunerea financiară depăşeşte valoarea estimată comunicată prin anunţul de participare şi, deşi există posibilitatea disponibilizării de fonduri suplimentare pentru îndeplinirea contractului de achiziţie publică respectiv, se constată că acceptarea unei astfel de oferte ar conduce la modificarea substanţială în sensul depăşirii procentelor de la art. 221 alin. (1) lit. f) pct. (ii) din Lege."

    Totodată, în conformitate cu prevederile art. 221 alin. (1) lit. f) pct. (ii) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare:
    "ART. 222
    (1) Contractele de achiziţie publică/Acordurile-cadru pot fi modificate, fără organizarea unei noi proceduri de atribuire, în următoarele situaţii: (…)
    f) fără a exista nevoia de a verifica dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alin. (7) lit. a)-d), atunci când sunt îndeplinite în mod cumulativ următoarele condiţii: (…)
    (ii) valoarea modificării este mai mică decât 10% din preţul contractului de achiziţie publică iniţial, în cazul contractelor de achiziţie publică de servicii sau de produse, sau mai mică decât 15% din preţul contractului de achiziţie publică iniţial, în cazul contractelor de achiziţie publică de lucrări; (…)"

    Ţinând cont de prevederile art. 221 din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, se constată că suplimentarea fondurilor necesare nu ar conduce la o modificare substanţială a contractului de achiziţie.
    Coroborând prevederile antereferite, oferta nu va fi respinsă ca inacceptabilă dacă:
    a) se face dovada posibilităţii alocării unor fonduri suplimentare; şi
    b) excedentul de preţ nu depăşeşte pragul de 10% din preţul contractului în cazul achiziţiei de servicii sau de produse sau, respectiv, de 15% din preţul contractului de achiziţie publică de lucrări (acceptarea unei astfel de oferte nu ar conduce la modificarea substanţială a contractului, în sensul legii).

    Luând în considerare punctul de vedere al Direcţiei generale programe europene transport şi faptul că excedentul de preţ nu depăşeşte pragul de 10% din preţul contractului, rezultă astfel necesitatea suplimentării fondurilor necesare încheierii contractului de achiziţie în conformitate cu prevederile art. 215 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi prevederile art. 137 alin. (2) lit. e) şi f) din Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările şi completările ulterioare, coroborat cu prevederile art. 221 alin. (1) lit. f) pct. (ii) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, prin ajustarea componentei de investiţie de capital, respectiv a investiţiei necesare pentru achiziţia celor 16 locomotive electrice, în vederea finalizării etapei de evaluare financiară.
    Astfel, în conformitate cu propunerea financiară a operatorului economic, rezultă că, pentru achiziţionarea a 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, este necesară suma totală de 106.529 mii euro, cu TVA, respectiv 528.882 mii lei, cu TVA (calculat la cursul euro BNR de 4,9647 lei de la data de 30.10.2023), conform tabelului următor:
    Curs BNR pt. 30.10.2023: 1 euro = 4,9647 lei

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valoare unitară LE,│Valoare unitară │
│fără TVA │LE, cu TVA │
├──────────┬────────┼─────────┬────────┤
│mii euro │mii lei │mii euro │mii lei │
├──────────┼────────┼─────────┼────────┤
│5.595 │27.777 │6.658 │33.055 │
└──────────┴────────┴─────────┴────────┘



┌────────────────────┬─────────────────┐
│Valoare 16 LE, fără │Valoare 16 LE, cu│
│TVA │TVA │
├──────────┬─────────┼────────┬────────┤
│mii euro │mii lei │mii euro│mii lei │
├──────────┼─────────┼────────┼────────┤
│89.520 │444.439 │106.529 │528.882 │
└──────────┴─────────┴────────┴────────┘


    Finanţarea proiectului de investiţii se va realiza din fonduri externe nerambursabile, prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, „Componenta 4 - Transport sustenabil“, şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.
    A fost obţinut Avizul Consiliului tehnico-economic al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii nr. 193/202/2023 pentru reaprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Achiziţia de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători“, ulterior notei de fundamentare aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.191/2022. Datele din nota de fundamentare au fost actualizate, conform anexei la documentul de avizare anterior menţionat, cu caracteristicile principale şi indicatorii tehnico-economici ai proiectului de investiţii.
    A fost respectat bugetul total estimat, dar este necesară ajustarea componentei de investiţie de capital, respectiv a investiţiei necesare pentru locomotive electrice LE.
    Având în vedere situaţia actuală a proiectului de investiţii „Achiziţia de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători“, faptul că soluţia tehnică nu a suferit modificări faţă de Studiul de fezabilitate nr. 22/266 din 8.06.2022 ce a făcut obiectul avizului Consiliului tehnico-economic al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii nr. 82/91 din 29.08.2022 şi faptul că indicatorii tehnico-economici aprobaţi prin Hotărârea Guvernului nr. 1.191/2022 au fost calculaţi pe baza Raportului de consultare a pieţei nr. 22/199 din 4.05.2022, a fost necesară o actualizare a acestor indicatori.
    Valorile actualizate sunt necesare pentru fazele următoare de implementare, şi anume:
    - finalizare evaluare ofertă financiară şi încheiere raport procedură;
    – semnarea contractului de achiziţie publică cu ofertantul declarat câştigător;
    – începerea execuţiei şi supervizarea activităţilor de implementare.

    Valoarea totală a investiţiei este în sumă de 528.882 mii lei, din care suma de 368.339 mii lei din fonduri externe nerambursabile prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă - pilonul I, obiectivul „Componenta C4 - Transport sustenabil“, iar suma de 76.099 mii lei de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
    În condiţiile anterior menţionate pentru proiectul de investiţii „Achiziţia de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători“ este necesară alocarea sumei totale de 528.882 mii lei, cu TVA.
    Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, răspunde de modul de utilizare a sumelor aprobate în proiectul de act normativ.
    CARACTERISTICILE PRINCIPALE ŞI INDICATORII TEHNICO-ECONOMICI
    ai proiectului de investiţii „Achiziţia de 16 locomotive electrice
    noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză
    maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h şi
    să tracteze până la 16 vagoane de călători“
    Reaprobare indicatori tehnico-economici
    Titular: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
    Beneficiar: Autoritatea pentru Reformă Feroviară
    Amplasament: bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, Bucureşti
    Indicatori tehnico-economici

┌─────────────────────────┬────┬───────┐
│Valoarea totală a │ │ │
│proiectului de │ │ │
│investiţii, inclusiv TVA │mii │528.882│
│(în preţuri valabile în │lei │ │
│data 30.10.2023; 1 euro =│ │ │
│4,9647 lei) │ │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│1. Eşalonarea │ │ │
│investiţiei, inclusiv TVA│ │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│- Anul I │mii │79.332 │
│ │lei │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│- Anul II │mii │33.055 │
│ │lei │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│- Anul III │mii │416.495│
│ │lei │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│- Capacităţi: │ │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│• Locomotive electrice LE│buc.│16 │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│- Durata de execuţie a │luni│31 │
│proiectului de investiţii│ │ │
└─────────────────────────┴────┴───────┘



    Finanţarea investiţiei
    Finanţarea proiectului de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile [Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR) - „Componenta 4 - Transport sustenabil“] şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016