Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 1.053 din 28 noiembrie 2025 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 617/2023 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice, precum şi pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 639/2023 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1115 din 3 decembrie 2025
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
ART. I
Hotărârea Guvernului nr. 617/2023 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 691 din 27 iulie 2023, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 9 alineatul (5), litera g) va avea următorul cuprins:
"g) înregistrarea în corpul administratorilor de întreprinderi publice, ca urmare a unei preselecţii, a persoanelor înscrise potrivit dispoziţiilor art. 32."
2. La articolul 9 alineatul (6), litera e) va avea următorul cuprins:
"e) reînnoirea mandatelor administratorilor, conform prevederilor art. 8 alin. (1) şi ale art. 29 alin. (14) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare;"
3. La articolul 9, alineatul (7) va avea următorul cuprins:
"(7) În aplicarea legislaţiei din domeniul de competenţă, preşedintele AMEPIP emite decizii cu caracter individual prin care dispune:
a) măsuri de remediere ca urmare a constatării încălcării regulilor de guvernanţă corporativă, potrivit art. 4^4 alin. (4) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
b) anularea procedurii de selecţie sau măsuri de remediere, în îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la art. 4^4 alin. (5) lit. c) pct. (vii) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare."
4. Articolul 14 va avea următorul cuprins:
"ART. 14
(1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale AMEPIP se asigură integral din venituri proprii.
(2) Veniturile proprii provin din cota de 30% aferentă amenzilor încasate şi dintr-un tarif de monitorizare de până la 0,1% din veniturile totale stabilite prin situaţiile financiare anuale ale întreprinderilor publice, aprobate pentru anul precedent, stabilit anual prin ordin al preşedintelui AMEPIP."
5. La articolul 21, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
"ART. 21
(1) Comisia de selecţie şi Comisia de soluţionare a contestaţiilor sunt asistate în activitatea lor şi colaborează cu expertul independent, specializat în recrutarea resurselor umane, care trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 2 pct. 28 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare."
6. La articolul 32, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
"(2) Persoana care se înscrie în corpul administratorilor de întreprinderi publice trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele condiţii de pregătire şi experienţă profesională:
a) să fie absolventă de studii superioare finalizate cel puţin cu diplomă de licenţă;
b) să îndeplinească condiţia de cel puţin 7 ani de experienţă profesională în domeniul ştiinţelor inginereşti, economice, sociale, juridice sau în domeniile de activitate ale întreprinderilor publice;
c) să îndeplinească cerinţele privind experienţa prevăzute la art. 5 alin. (1^1), respectiv la art. 28 alin. (1^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare."
ART. II
Hotărârea Guvernului nr. 639/2023 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 697 din 28 iulie 2023, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 5 se abrogă.
2. La anexa nr. 1 articolul 1 alineatul (1), după punctul nr. 19 se introduce un nou punct, pct. 20, cu următorul cuprins:
"20. experienţă în domeniul ştiinţelor inginereşti, economice, sociale, juridice sau în domeniul de activitate al întreprinderii publice - experienţă dobândită în temeiul unui contract individual de muncă, al unui raport de serviciu, al unui contract de mandat pentru administrator sau director în cadrul societăţilor, întreprinderi publice sau cu capital privat, ori al regiilor autonome sau desfăşurarea de activităţi economice de către persoane fizice autorizate, întreprinderile individuale sau întreprinderile familiale, astfel cum sunt reglementate de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a profesiilor liberale reglementate prin legi speciale, demonstrată cu documente de către candidat."
3. La anexa nr. 1 articolul 3, partea introductivă a alineatului (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 3
(1) Declanşarea procedurii de selecţie a membrilor consiliului începe cu minimum 6 luni înaintea expirării mandatului actualului consiliu:"
4. La anexa nr. 1 articolul 4, litera b) a alineatului (2) şi alineatul (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"b) constituie, în termen de 5 zile lucrătoare de la data declanşării procedurii de selecţie, comisia de selecţie şi nominalizare potrivit dispoziţiilor art. 4^9 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în ceea ce priveşte constituirea comisiei de selecţie şi nominalizare la nivelul autorităţilor publice tutelare centrale, respectiv ale art. 4^9 alin. (3) şi (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, pentru constituirea comisiei de selecţie şi nominalizare la nivelul autorităţilor publice tutelare locale.
(3) În cazul întreprinderilor publice aflate în portofoliul autorităţilor publice locale, care nu se încadrează în prevederile art. 4^12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, autoritatea publică tutelară poate solicita AMEPIP desemnarea a doi membri în comisia de selecţie şi nominalizare."
5. La anexa nr. 1, după articolul 9 se introduce un nou articol, art. 9^1, cu următorul cuprins:
"ART. 9^1
(1) În vederea organizării procedurii de selecţie a membrilor consiliului de administraţie, respectiv ai consiliului de supraveghere desemnaţi de autoritatea publică tutelară în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) şi (3), respectiv art. 28 alin. (4) şi (5^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în termen de 2 zile lucrătoare de la data constituirii comisiei de selecţie şi nominalizare definită la art. 2 pct. 27 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, conducătorul autorităţii publice tutelare transmite acesteia propunerile de candidaţi, respectiv minimum 2 şi maximum 5 candidaţi.
(2) Verificarea candidaţilor prevăzuţi la alin. (1) se realizează de către comisia de selecţie şi nominalizare în termen de 2 zile lucrătoare de la primirea propunerilor de candidaţi.
(3) Comisia de selecţie şi nominalizare verifică îndeplinirea condiţiilor privind studiile şi experienţa prevăzute la art. 5 alin. (1^1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în cazul întreprinderilor publice - regii autonome, respectiv la art. 28 alin. (1) sau (1^1), după caz, şi alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în cazul întreprinderilor publice - societăţi, precum şi condiţiile de eligibilitate prevăzute la art. 4, art. 12 alin. (3), art. 30 alin. (9) şi art. 36 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în baza dosarului de candidat transmis de autoritatea publică tutelară, care trebuie să cuprindă cel puţin următoarele:
a) curriculum vitae;
b) documentele care atestă îndeplinirea cerinţelor prevăzute la art. 5 alin. (1^1) şi (2), respectiv art. 28 alin. (1) sau (1^1), după caz, şi alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
c) o recomandare profesională;
d) declaraţie de interese potrivit dispoziţiilor Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare;
e) declaraţii pe propria răspundere privind respectarea cerinţelor prevăzute la art. 4, art. 12 alin. (3), art. 30 alin. (9) şi art. 36 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
f) adeverinţă medicală care să ateste starea de sănătate corespunzătoare, eliberată de către medicul de familie al candidatului sau de către unităţile sanitare abilitate cu cel mult 6 luni anterior depunerii candidaturii;
g) cazier judiciar;
h) cazier fiscal;
i) cazier administrativ, după caz;
j) acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal.
(4) Comisia de selecţie şi nominalizare poate solicita candidaţilor clarificări şi informaţii suplimentare, în scris, cu stabilirea termenului de răspuns.
(5) Comisia de selecţie şi nominalizare analizează dosarele şi respinge candidaturile care nu îndeplinesc condiţiile legale şi informează în scris autoritatea publică tutelară în termen de 2 zile lucrătoare de la data emiterii deciziei în acest sens.
(6) În cazul în care, în urma evaluării realizate în condiţiile alin. (2)-(5), nu au fost validaţi minimum 2 candidaţi pentru postul de administrator, autoritatea publică tutelară poate transmite, o singură dată, comisiei de selecţie şi nominalizare noi propuneri de candidaţi, în termen de 2 zile lucrătoare de la data informării prevăzute la alin. (5), prevederile alin. (2)-(5) aplicându-se în mod corespunzător.
(7) În situaţia prevăzută la alin. (6), dacă în urma evaluării candidaturilor suplimentare nu sunt validaţi minimum 2 candidaţi, postul care face obiectul dispoziţiilor art. 5 alin. (3) şi ale art. 28 alin. (5^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 este inclus în procedura de selecţie prevăzută de art. 29 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.
(8) Comisia de selecţie şi nominalizare informează în scris autoritatea publică tutelară cu privire la rezultatul evaluării candidaţilor realizată în condiţiile prezentului articol, în termen de 2 zile lucrătoare de la data emiterii deciziei în acest sens."
6. La anexa nr. 1 articolul 10, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 10
(1) Comisia de selecţie şi nominalizare elaborează proiectul componentei integrale a planului de selecţie în termen de 10 zile de la aprobarea componentei iniţiale a Planului de selecţie."
7. La anexa nr. 1 articolul 10, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:
"(5) Componenta integrală a planului de selecţie cuprinde, în mod obligatoriu, numărul de posturi de administratori pentru care se desfăşoară procedura de selecţie în conformitate cu profilul consiliului şi profilul candidatului."
8. La anexa nr. 1 articolul 11 alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) anunţul privind selecţia, cu respectarea cerinţelor prevăzute la art. 5 alin. (6), art. 18 alin. (7), respectiv art. 29 alin. (4) şi art. 35 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, după caz;"
9. La anexa nr. 1 articolul 12, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 12
(1) Fiecare autoritate publică tutelară, prin compartimentul de guvernanţă corporativă, elaborează profilul consiliului, care conţine în mod obligatoriu condiţiile privind studiile şi experienţa prevăzute la art. 5 alin. (1^1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în cazul întreprinderilor publice - regii autonome, respectiv la art. 28 alin. (1) sau (1^1), după caz, şi alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în cazul întreprinderilor publice - societăţi, precum şi condiţiile de eligibilitate prevăzute la art. 4, art. 12 alin. (3), art. 30 alin. (9) şi la art. 36 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011."
10. La anexa nr. 1 articolul 12, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) Profilul consiliului cuprinde, după caz, descrierea poziţiilor de administrator care intră sub incidenţa prevederilor art. 5 alin. (3) şi art. 28 alin. (5^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011."
11. La anexa nr. 1, articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 14
Profilul candidatului pentru fiecare post de administrator este stabilit în raport cu profilul consiliului şi este alcătuit din două componente:
a) descrierea rolului acestuia, derivat din cerinţele contextuale ale întreprinderii publice şi din scrisoarea de aşteptări;
b) descrierea criteriilor de selecţie."
12. La anexa nr. 1 articolul 20, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 20
(1) Dosarele de candidatură se depun până la data-limită specificată în anunţ potrivit art. 19 alin. (3) şi trebuie să cuprindă cel puţin următoarele:
a) curriculum vitae;
b) documentele care atestă îndeplinirea cerinţelor prevăzute la art. 5 alin. (1^1) şi (2), respectiv art. 28 alin. (1) sau (1^1), după caz, şi alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
c) o recomandare profesională;
d) declaraţie de interese potrivit dispoziţiilor Legii nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
e) declaraţii pe propria răspundere privind respectarea cerinţelor prevăzute la art. 4, art. 12 alin. (3), art. 30 alin. (9) şi art. 36 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
f) adeverinţă medicală care să ateste starea de sănătate corespunzătoare, eliberată de către medicul de familie al candidatului sau de către unităţile sanitare abilitate cu cel mult 6 luni anterior depunerii candidaturii;
g) cazier judiciar;
h) cazier fiscal;
i) cazier administrativ, după caz;
j) acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal."
13. La anexa nr. 1 articolul 20, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) În aplicarea dispoziţiilor art. 4^5 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, comisia de selecţie şi nominalizare, prin grija secretarului comisiei, înaintează AMEPIP dosarele de candidatură ale persoanelor care nu fac parte din corpul administratorilor de întreprinderi publice în vederea verificării îndeplinirii condiţiilor legale de selecţie."
14. La anexa nr. 1 articolul 20, alineatele (2) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Comisia de selecţie şi nominalizare poate solicita candidaţilor clarificări suplimentare necesare pentru o evaluare completă a îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege, în scris, cu stabilirea termenului de răspuns.
...............................
(4) Pe baza dosarelor de candidatură complete, depuse în termen, comisia de selecţie şi nominalizare alcătuieşte lista lungă, care, prin decizia autorităţii publice tutelare, poate fi publicată."
15. La anexa nr. 1, articolul 22 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 22
(1) Lista scurtă este realizată de comisia de selecţie şi nominalizare şi nu cuprinde candidaţii pentru postul de administrator propuşi de autoritatea publică tutelară şi/sau acţionarii minoritari în aplicarea dispoziţiilor art. 5 alin. (3), art. 28 alin. (5^1) şi ale art. 29 alin. (2^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011.
(2) Candidaţii selectaţi sunt informaţi prin mijloace electronice cu privire la includerea candidaturii lor pe lista scurtă şi au obligaţia să depună la autoritatea publică tutelară declaraţia de intenţie în termen de 15 zile de la data informării.
(3) Candidaţii selectaţi în urma verificărilor realizate de comisia de selecţie şi nominalizare în condiţiile art. 9^1 sunt informaţi de către comisia de selecţie şi nominalizare cu privire la obligaţia de a depune declaraţia de intenţie în termen de 15 zile de la data informării cu privire la validarea candidaturilor acestora de către comisia de selecţie şi nominalizare.
(4) Comisia de selecţie şi nominalizare analizează declaraţia de intenţie depusă de candidat în condiţiile alin. (2), respectiv alin. (3) şi integrează rezultatele analizei în evaluarea candidatului. Rezultatele din profilul candidatului se analizează în funcţie de profilul consiliului.
(5) Clasamentul candidaţilor aflaţi în lista scurtă, precum şi al celor selectaţi în urma verificărilor realizate de comisia de selecţie şi nominalizare în condiţiile art. 9^1 se realizează, în mod distinct, în urma interviului, organizat de către comisia de selecţie şi nominalizare, pe baza planului de interviu.
(6) În vederea organizării interviului se au în vedere următoarele:
a) dosarul de candidatură;
b) profilul candidatului;
c) profilul consiliului;
d) declaraţia de intenţie a candidatului.
(7) După încheierea interviurilor, comisia de selecţie şi nominalizare întocmeşte:
a) lista scurtă care cuprinde clasamentul candidaţilor, cu excepţia candidaţilor pentru postul de administrator propuşi de autoritatea publică tutelară şi/sau acţionarii minoritari în aplicarea dispoziţiilor art. 5 alin. (3), art. 28 alin. (5^1) şi ale art. 29 alin. (2^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011;
b) clasamentul candidaţilor selectaţi în urma verificărilor realizate de comisia de selecţie şi nominalizare în condiţiile art. 9^1;
c) raportul final, care cuprinde elementele incluse la lit. a) şi b), dar nu include candidaţii propuşi de acţionarii minoritari.
(8) Raportul final prevăzut la alin. (7) lit. c) se transmite:
a) către AMEPIP, în vederea emiterii avizului conform în condiţiile prevăzute la art. 4^4 alin. (5) lit. c) pct. (vii) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, şi ulterior:
b) conducătorului autorităţii publice tutelare, în vederea luării deciziei de numire, pentru regiile autonome;
c) conducătorului autorităţii publice tutelare, în vederea mandatării reprezentanţilor statului în adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor, pentru propunerea de membri în consiliu, în cazul societăţilor;
d) conducătorului autorităţii publice tutelare, pentru a se înainta conducătorului întreprinderilor publice prevăzute la art. 2 pct. 2 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, în vederea mandatării reprezentantului său în adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor, pentru propunerea de membri în consiliu, în cazul societăţilor.
(9) După emiterea avizului conform al AMEPIP, raportul final se publică pe pagina de internet a autorităţii publice tutelare, a întreprinderii publice şi a AMEPIP, cu respectarea prevederilor Regulamentului general privind protecţia datelor.
(10) Desemnarea membrilor consiliului se efectuează din rândul candidaţilor cuprinşi în lista scurtă, al candidaţilor selectaţi în urma verificărilor realizate de comisia de selecţie şi nominalizare în condiţiile art. 9^1, precum şi al propunerilor acţionarilor minoritari.
(11) În cazul regiilor autonome, conducătorul autorităţii publice tutelare are obligaţia de a lua decizia de numire în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data comunicării raportului final.
(12) În cazul societăţilor, autoritatea publică tutelară, în calitate de acţionar/asociat, convoacă adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor în maximum 5 zile lucrătoare de la comunicarea raportului final."
16. La anexa nr. 1 articolul 23, după primul alineat, care devine alineatul (1), se introduce un nou alineat, alin. (2), cu următorul cuprins:
"(2) La data desemnării noilor administratori, autoritatea publică tutelară/adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor, după caz, hotărăşte şi reluarea procedurii de selecţie pentru posturile vacante."
17. La anexa nr. 1 articolul 24, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Autoritatea publică tutelară/Adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor, după caz, hotărăşte declanşarea procedurii de selecţie pentru desemnarea administratorilor, în conformitate cu dispoziţiile art. 3."
18. La anexa nr. 1 articolul 25, alineatele (1), (3), (4) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 25
(1) Administratorii în funcţie a căror activitate a fost evaluată favorabil prin cel puţin două rapoarte anuale, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (3) lit. c) din anexa nr. 2, pot solicita reînnoirea mandatului.
..............................
(3) Solicitarea reînnoirii mandatului se realizează în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data declanşării procedurii de selecţie.
(4) Administratorii în funcţie care solicită reînnoirea mandatului vor adera, printr-o declaraţie de intenţie, la scrisoarea de aşteptări şi la profilul consiliului, documente ce fac parte din planul de selecţie pentru noul consiliu. Declaraţia de intenţie se depune în termen de cel mult 10 zile de la aprobarea planului de selecţie şi va respecta regulile generale pentru redactare prevăzute în anexa nr. 1c.
..............................
(7) Reînnoirea mandatului se aprobă de către autoritatea publică tutelară, prin act administrativ, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data emiterii avizului conform prevăzut la alin. (6). În cazul societăţilor, actul administrativ se anexează la raportul final al comisiei de selecţie şi nominalizare privind numirile noului consiliu de administraţie şi se comunică adunării generale a acţionarilor în vederea desemnării întregului consiliu de administraţie."
19. La anexa nr. 1, articolul 27 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 27
În îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la art. 4^4 alin. (5) lit. c) pct. (vii) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, AMEPIP emite:
a) aviz conform prin care aprobă procedura de selecţie a administratorilor;
b) decizie prin care dispune anularea procedurii de selecţie a administratorilor;
c) decizie prin care dispune următoarele măsuri de remediere:
(i) reluarea procedurii de selecţie a administratorilor de la o anumită etapă;
(ii) refacerea unor documente emise în cadrul procedurii de selecţie;
(iii) orice alte măsuri şi recomandări în vederea conformării cu cerinţele de guvernanţă corporativă."
20. La anexa nr. 1, în anexa nr. 1b, articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 8
(1) Viziunea şi obiectivele cuprinse în scrisoarea de aşteptări stau la baza negocierii planului de administrare de către autoritatea publică tutelară, acţionari/asociaţi, după caz, cu membrii numiţi ai consiliului, respectiv de către consiliu cu directorii/directoratul numiţi/numit, după caz.
(2) Indicatorii-cheie de performanţă înscrişi ca anexă la contractele de mandat ale membrilor consiliului, respectiv directorilor sau directoratului sunt stabiliţi pe baza scrisorii de aşteptări, ca urmare a negocierii dintre consiliu şi adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor sau autoritatea publică tutelară, respectiv dintre consiliu şi directori sau membrii directoratului, după caz."
21. La anexa nr. 2, articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 3
Obiectivele întreprinderii publice se iau în calcul de către autoritatea publică tutelară atunci când sunt analizaţi, în vederea aprobării, indicatorii-cheie de performanţă şi componenta variabilă a remuneraţiei administratorilor şi directorilor."
22. La anexa nr. 2, articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 5
Indicatorii de performanţă se utilizează astfel:
a) ca indicatori de performanţă pentru monitorizarea şi evaluarea performanţei întreprinderilor publice;
b) ca indicatori-cheie de performanţă pentru monitorizarea şi evaluarea performanţei administratorilor şi directorilor;
c) ca indicatori-cheie de performanţă pentru acordarea componentei variabile a remuneraţiei pentru administratori executivi şi directori/membrii directoratului."
23. La anexa nr. 2 articolul 6, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Autorităţile publice tutelare stabilesc prin act administrativ categorii de indicatori de performanţă suplimentari raportaţi la specificul şi complexitatea activităţii întreprinderii publice."
24. La anexa nr. 2, articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 9
Autorităţile publice tutelare, la propunerea structurilor de guvernanţă corporativă, stabilesc obiective şi aprobă indicatorii-cheie de performanţă, atât din rândul categoriilor de indicatori de performanţă prevăzute în anexele nr. 2a şi 2b, cât şi din categoriile indicatorilor de performanţă suplimentari determinaţi în funcţie de specificul şi complexitatea întreprinderii publice, cu încadrarea în limitele prevăzute la art. 17 alin. (2)."
25. La anexa nr. 2, articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 13
(1) ICP stabiliţi conform prezentelor norme se cuprind obligatoriu în contractul de mandat.
(2) Monitorizarea şi evaluarea performanţei, precum şi plata componentei variabile a remuneraţiei, după caz, se efectuează în funcţie de gradul total de realizare a ICP, determinat ca medie ponderată între nivelul de realizare a fiecărui ICP şi ponderea stabilită pentru fiecare ICP în contractul de mandat.
(3) Gradul total de realizare a ICP determinat conform alin. (2) poate fi:
a) sub aşteptări, în situaţia în care gradul total de realizare a ICP este de până la 85%;
b) conform aşteptărilor, în situaţia în care gradul total de realizare a ICP este cuprins între 85% şi 100%;
c) peste aşteptări, în situaţia în care gradul total de realizare a ICP este de peste 100%.
(4) La determinarea gradului total de realizare a ICP conform modalităţii de calcul prevăzute la alin. (2), pentru fiecare indicator utilizat se ia în calcul gradul efectiv de realizare, dar nu mai mult de 100%, cu excepţia ICP din categoria indicatorilor de rentabilitate prevăzuţi în anexa nr. 2a, caz în care se ia în calcul nivelul efectiv realizat, dar nu mai mult de 150%.
(5) Plata componentei variabile se acordă numai pentru categoriile prevăzute la alin. (3) lit. b) şi c)."
26. La anexa nr. 2 articolul 15, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 15
(1) Componenta variabilă a remuneraţiei administratorilor executivi, directorilor/membrilor directoratului se determină în funcţie de gradul total de realizare a ICP, aşa cum au fost negociaţi şi aprobaţi.
(2) Componenta variabilă se acordă anual şi este calculată şi plătită pentru un exerciţiu financiar încheiat ulterior aprobării situaţiilor financiare şi a rapoartelor de activitate ale administratorilor şi directorilor/membrilor directoratului."
27. La anexa nr. 2 articolul 17, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Pentru o abordare echilibrată a evaluării performanţei şi a componentei variabile, ponderile ICP, care însumate reprezintă o cotă procentuală de 100%, se stabilesc conform modelului de mai jos:
a) 50-75% ICP financiari;
b) 25-50% ICP nefinanciari - operaţionali, specifici întreprinderii publice, indicatori prin care se măsoară gradul de atingere a obiectivelor de politică publică şi economică ale Guvernului, obiectivelor politicii europene cu incidenţă în domeniul de activitate al întreprinderii publice, obiectivelor sectoriale ale autorităţii publice tutelare."
28. La anexa nr. 2 articolul 17, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
"(2^1) În sensul aplicării prevederilor alin. (2), în categoria ICP nefinanciari se includ şi indicatorii orientaţi către servicii publice, precum şi indicatori referitori la guvernanţa corporativă."
29. La anexa nr. 2, anexele nr. 2a şi 2b se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1 şi 2 la prezenta hotărâre.
ART. III
(1) În termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, persoanele înscrise în corpul administratorilor de întreprinderi publice vor depune documentaţia necesară în vederea dovedirii îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 32 din Hotărârea Guvernului nr. 617/2023 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice, cu modificările ulterioare, astfel cum a fost modificată prin prezenta hotărâre.
(2) În termen de 3 luni de la împlinirea termenului prevăzut la alin. (1), Agenţia pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice va reevalua dosarele tuturor persoanelor înscrise în corpul administratorilor de întreprinderi publice şi va actualiza lista administratorilor de întreprinderi publice.
PRIM-MINISTRU
ILIE-GAVRIL BOLOJAN
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Viceprim-ministru,
Tánczos Barna
p. Viceprim-ministru, ministrul apărării naţionale,
Eduard Bachide,
secretar de stat
p. Secretarul general al Guvernului,
Petru Farago
p. Preşedintele Agenţiei pentru Monitorizarea şi
Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice,
Nicolae Bogdan Codruţ Stănescu
p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Ionuţ-Cristian Săvoiu,
secretar de stat
p. Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
Carmen Moraru,
secretar de stat
Ministrul energiei,
Bogdan-Gruia Ivan
p. Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului şi turismului,
Iulian Cosmin Mărgeloiu,
secretar de stat
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
Marin Ţole,
secretar de stat
p. Ministrul culturii,
Diana-Ştefana Baciuna,
secretar de stat
Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale,
Petre-Florin Manole
p. Ministrul educaţiei şi cercetării,
Gigel Paraschiv,
secretar de stat
Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
Diana-Anda Buzoianu
Ministrul sănătăţii,
Alexandru-Florin Rogobete
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Florin-Ionuţ Barbu
Ministrul finanţelor,
Alexandru Nazare
Bucureşti, 28 noiembrie 2025.
Nr. 1.053.
ANEXA 1
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
(Anexa nr. 2a la normele metodologice)
Formulele de calcul pentru indicatorii financiari
(a se vedea imaginea asociată)
ANEXA 2
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
(Anexa nr. 2b la normele metodologice)
Formulele de calcul pentru indicatorii nefinanciari
(a se vedea imaginea asociată)
(a se vedea imaginea asociată)
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: