Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECRET nr. 266 din 25 septembrie 1948  pentru organizarea Ministerului Invatamantului Public    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECRET nr. 266 din 25 septembrie 1948 pentru organizarea Ministerului Invatamantului Public

EMITENT: MINISTERUL INVATAMANTULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 224 din 27 septembrie 1948
CAP. 1
Dispoziţiuni generale

ART. 1
Ministerul Învãţãmântului Public conduce şi organizeazã învãţãmântul din instituţiile sale de învãţãmânt; de asemenea coordoneazã, indrumeaza şi supravegheazã întregul învãţãmânt public, de orice grad şi categorie, precum şi educaţia tineretului.
ART. 2
În cadrul atributiunilor generale prevãzute la art. 1 din prezenta lege, Ministerul Învãţãmântului Public stabileşte normele şi ia mãsurile necesare, privind:
a) Politica şcolarã în toate instituţiile de învãţãmânt public;
b) Întocmirea şi aducerea la îndeplinire a planurilor de lucru, care sa punã în concordanta învãţãmântul cu desvoltarea economicã, socialã şi culturalã a R.P.R.;
c) Conducerea şi organizarea tuturor instituţiilor administrate de acest minister;
d) Îndrumarea, coordonarea şi supravegherea întregului învãţãmânt public, de orice grad şi categorie;
e) Îndrumarea şi supravegherea educaţiei tineretului.

CAP. 2
Conducerea

ART. 3
Ministerul Învãţãmântului Public este condus de un ministru.
ART. 4
În cadrul Ministerului Învãţãmântului Public, vor funcţiona doi miniştri adjuncţi, ale cãror atributiuni vor fi stabilite de ministrul învãţãmântului public, prin deciziuni publicate în Monitorul Oficial.
ART. 5
Ministerul Învãţãmântului Public va avea trei secretari generali.
Numirea secretarilor generali se face prin decret, la propunerea ministrului învãţãmântului public. Atribuţiunile secretarilor generali vor fi stabilite prin deciziuni date de cãtre ministrul învãţãmântului public şi publicate în Monitorul Oficial.
ART. 6
Ministrul învãţãmântului public poate delega ministrilor adjuncţi şi secretarilor generali oricare din atribuţiunile sale, afarã de acelea care prin legi sunt rezervate exclusiv ministrului.
ART. 7
Ministrul învãţãmântului public şi miniştrii adjuncţi vor putea folosi consilieri, pentru aviz şi consultare. Aceşti consilieri pot fi angajaţi dintre specialiştii recunoscuţi sau delegaţi dintre functionarii publici. Angajarea sau delegarea în calitate de consilier se face de ministrul învãţãmântului public, prin deciziuni publicate în Monitorul Oficial.

CAP. 3
Organizare

SECŢIA I
Dispoziţiuni generale

ART. 8
Ministerul Învãţãmântului Public are urmãtoarele organe:
1. Organe administrative centrale.
2. Organe administrative exterioare.
ART. 9
Pe lângã Ministerul Învãţãmântului Public funcţioneazã ca instituţie anexa Casa de Economie, Credit şi Ajutor a Corpului Didactic.

SECŢIA II
Organele administraţiei centrale

ART. 10
Ministerul Învãţãmântului Public funcţioneazã cu urmãtoarele diviziuni administrative centrale:
1. Direcţiunea învãţãmântului preşcolar.
2. Direcţiunea învãţãmântului elementar.
3. Direcţiunea învãţãmântului mediu.
4. Direcţiunea învãţãmântului superior.
5. Direcţiunea de îndrumare a Corpului didactic.
6. Direcţiunea educaţiei tineretului.
7. Direcţiunea educaţiei fizice şi a sportului.
8. Direcţiunea de studii.
9. Direcţiunea personalului.
10. Direcţiunea administrativã a bunurilor.
11. Direcţiunea contabilitãţii.
12. Direcţiunea asistenţei şi igienei şcolare.
13. Contenciosului.
14. Cabinetele ministrilor şi secretarilor generali.
ART. 11
Direcţiunea învãţãmântului preşcolar are urmãtoarele atributiuni:
a) Aplica normele stabilite şi ia mãsurile necesare potrivit art. 1 şi 2 din prezenta lege în sfera de activitate;
b) Conduce, organizeazã, indrumeaza şi supravegheazã instituţiile de învãţãmânt preşcolar (cãmine de zi şi grãdini de copii);
c) Tine evidenta şi asigura repartizarea raţionalã a personalului didactic al învãţãmântului preşcolar, luând în acest scop şi avizul Directiunii personalului.
ART. 12
Direcţiunea învãţãmântului preşcolar are urmãtoarele subdiviziuni administrative:
1. Serviciul gradinilor de copii.
2. Serviciul cãminelor de zi.
3. Serviciul de evidenta, îndrumare şi control.
4. Serviciul de secretariat, arhiva şi informaţii.
ART. 13
Direcţiunea învãţãmântului elementar are urmãtoarele atributiuni:
a) Aplica normele stabilite şi ia mãsurile necesare, potrivit art. 1 şi 2 din prezenta lege, în sfera sa de activitate;
b) Conduce, organizeazã, indrumeaza şi supravegheazã instituţiile de învãţãmânt elementar şi cursurile de alfabetizare;
c) Tine evidenta şi asigura repartizarea raţionalã a personalului didactic al învãţãmântului elementar, luând, în acest scop şi avizul directiunii personalului.
ART. 14
Direcţiunea învãţãmântului elementar are urmãtoarele subdiviziuni administrative:
1. Serviciul învãţãmântului elementar I.
2. Serviciul învãţãmântului elementar II.
3. Serviciul de evidenta, îndrumare şi control.
4. Serviciul de secretariat, arhiva şi informaţiuni.
ART. 15
Direcţiunea învãţãmântului mediu are urmãtoarele atributiuni:
a) Indica normele stabilite şi ia mãsurile necesare, potrivit art. 1 şi 2 din prezenta lege, în sfera sa de activitate;
b) Conduce, organizeazã, indrumeaza şi supravegheazã instituţiile de învãţãmânt mediu, administrate de acest minister;
c) Indrumeaza şi supravegheazã, în cadrul atributiunilor sale, şcolile de învãţãmânt mediu administrate de alte ministere sau instituţiuni;
d) Tine evidenta şi asigura repartizarea raţionalã a personalului didactic luând în acest scop şi avizul direcţiei personalului.
ART. 16
Direcţiunea învãţãmântului mediu are urmãtoarele subdiviziuni administrative:
1. Serviciul şcolilor tehnice şi profesionale.
2. Serviciul şcolilor pedagogice.
3. Serviciul liceelor.
4. Serviciul şcolilor speciale.
5. Serviciul de evidenta, îndrumare şi control.
6. Serviciul de secretariat, arhiva şi informaţiuni.
ART. 17
Direcţiunea învãţãmântului superior are urmãtoarele atributiuni:
a) Aplica, normele stabilite şi ia mãsurile necesare, potrivit art. 1 şi 2 din prezenta lege, în sfera sa de activitate;
b) Conduce, organizeazã, indrumeaza şi controleazã instituţiile de învãţãmânt de grad superior administrate de acest minister;
c) Indrumeaza şi supravegheazã, în cadrul atributiunilor sale, institutele de învãţãmânt superior, administrate de alte ministere sau instituţiuni;
d) Tine evidenta şi asigura repartizarea raţionalã a personalului din învãţãmântul superior, luând în acest scop şi avizul directiunii personalului.
ART. 18
Direcţiunea învãţãmântului superior are urmãtoarele subdiviziuni administrative:
1. Serviciul învãţãmântului universitar şi politehnic.
2. Serviciul institutelor de învãţãmânt superior.
3. Serviciul învãţãmântului superior pedagogic.
4. Serviciul de evidenta, îndrumare şi control.
5. Serviciul de secretariat, arhiva şi informaţiuni.
ART. 19
Direcţiunea de îndrumare a Corpului didactic are în atribuţiile sale: iniţierea, organizarea, conducerea şi supravegherea şcolilor şi cursurilor de îndrumare pentru Corpul didactic.
ART. 20
Direcţiunea de îndrumare a Corpului didactic are urmãtoarele subdiviziuni administrative:
1. Serviciul organizãrii şi evidentii.
2. Serviciul programelor şi bibliotecilor.
3. Serviciul de secretariat, arhiva şi informaţiuni.
ART. 21
Direcţiunea educaţiei tineretului are urmãtoarele atributiuni:
a) Organizeazã, indrumeaza, şi controleazã activitatea educativã a tineretului din şcolile administrate de acest minister;
b) Indrumeaza, coordoneazã şi supravegheazã activitatea educativã a tineretului din intreaga ţara;
c) Elaboreazã programele şi materialul necesar activitãţii educative a tineretului.
ART. 22
Direcţiunea educaţiei tineretului are urmãtoarele subdiviziuni administrative:
1. Serviciul organizãrii şi evidentii.
2. Serviciul programelor şi materialului cultural.
3. Serviciul de îndrumare şi control.
4. Serviciul de secretariat, arhiva şi informaţiuni.
ART. 23
Direcţiunea educaţiei fizice şi a sportului are urmãtoarele atributiuni:
a) Organizeazã, indrumeaza şi supravegheazã educaţia fizica şi sportiva a tineretului din şcolile administrate de acest minister;
b) Indrumeaza, coordoneazã şi supravegheazã educaţia fizica, şi activitatea sportiva a tineretului din intreaga ţara.
ART. 24
Direcţiunea educaţiei fizice şi a sportului are urmãtoarele subdiviziuni administrative:
1. Serviciul organizãrii şi evidentii.
2. Serviciul programelor.
3. Serviciul de îndrumare şi control.
4. Serviciul de secretariat, arhiva şi informaţiuni.
ART. 25
Direcţiunea de studii are urmãtoarele atributiuni:
a) Studiazã şi propune normele de activitate şi mãsurile ce urmeazã a fi luate potrivit art. 1 şi 2 din prezenta lege;
b) Centralizeazã şi prelucreaza întregul material documentar şi statistic, necesar cunoaşterii realitatilor învãţãmântului;
c) Studiazã, elaboreazã şi propune proiecte de legi, regulamente, programe şi manuale pentru activitatea didactica, educativã şi culturalã;
d) Asigura apariţia presei pedagogice şi a publicaţiilor Ministerului Învãţãmântului Public;
e) Tine legatura cu Ministerul Afacerilor Externe, pentru a asigura relaţiunile cu strainatatea, în ce priveşte problemele de învãţãmânt.
ART. 26
Direcţiunea de studii are urmãtoarele subdiviziuni administrative:
1. Serviciul de studii şi legislaţie.
2. Serviciul de publicaţii şi presa.
3. Serviciul statistic şi de documentare.
4. Serviciul de secretariat, arhiva şi informaţiuni.
ART. 27
Direcţiunea, personalului are urmãtoarele atributiuni:
a) Aplica Statutul funcţionarilor publici, precum toate legile generale şi speciale privitoare la drepturile şi obligaţiunile funcţionarilor publici, administrativi sau din corpuri speciale aparţinând acestui minister;
b) Tine evidenta şi da avize directiunilor respective cu privire la repartizarea raţionalã a personalului didactic;
c) Tine evidenta şi asigura repartizarea raţionalã a personalului administrativ aparţinând acestui minister.
ART. 28
Direcţiunea personalului are urmãtoarele subdiviziuni administrative:
1. Serviciul personalului didactic.
2. Serviciul personalului administrativ.
3. Serviciul evidentii incadrarilor la lucru.
4. Serviciul pensii şi carnete C.F.R.
5. Serviciul de evidenta, îndrumare şi control.
6. Serviciul de secretariat, arhiva şi informaţiuni.
ART. 29
Direcţiunea administrativã a bunurilor are urmãtoarele atributiuni:
a) Organizeazã, indrumeaza şi supravegheazã administrarea bunurilor mobile şi imobile aflate în folosinta ministerului şi a tuturor şcolilor de orice grad şi categorie de învãţãmânt, precum şi a acelora aparţinând instituţiilor administrate sau depinzand de acest minister;
b) Organizeazã, supravegheazã şi controleazã primirea, ţinerea, înregistrarea, repartizarea, expedierea şi clasarea corespondentei;
c) Da directive generale pentru rezolvarea corespondentei primitã de minister;
d) Achiziţioneazã bunurile necesare ministerului, în conformitate cu dispoziţiunile legale;
e) Propune angajarea cheltuielilor, necesare pentru achiziţionarea şi administrarea bunurilor;
f) Organizeazã, controleazã şi indrumeaza activitatea comitetelor şcolare ale scoalelor de învãţãmânt preşcolar, elementar şi mediu;
g) Îngrijeşte de inzestrarea şcolilor cu materialul didactic necesar, precum şi cu manualele şcolare.
ART. 30
Direcţiunea administrativã a bunurilor are urmãtoarele subdiviziuni administrative:
1. Serviciul administrãrii bunurilor.
2. Serviciul inzestrarii.
3. Serviciul tehnic.
4. Serviciul comitetelor şcolare.
5. Serviciul de îndrumare şi control.
6. Serviciul evidentei bunurilor.
7. Serviciul taberelor şi coloniilor.
8. Serviciul registraturii şi arhivei generale.
9. Serviciul de secretariat, arhiva şi informaţiuni.
ART. 31
Direcţiunea contabilitãţii are urmãtoarele atributiuni:
a) Întocmirea bugetului de venituri şi cheltuieli, cum şi evidenta executãrii acestui buget;
b) Ordonanţarea cheltuielilor de personal, materiale şi investiţii;
c) Înregistrarea în scriptele de contabilitate, a tuturor miscarilor patrimoniale şi bugetare;
d) Controlul contabil al instituţiilor administrate de Ministerul Învãţãmântului Public;
e) Îndeplinirea tuturor celorlalte atributiuni stabilite de legea contabilitãţii publice, cum şi de alte legi cu caracter financiar.
ART. 32
Direcţiunea contabilitãţii este organizatã şi va funcţiona potrivit normelor prevãzute în Legea nr. 16 din 11 Martie 1938 , cu modificãrile ulterioare republicatã la 3 Martie 1944.
ART. 33
Direcţiunea asistenţei şi igienei şcolare are urmãtoarele atributiuni:
a) Hotãrãşte şi ia cele mai potrivite mãsuri de asistenta în toate domeniile pentru tineret, personal administrativ, corp didactic;
b) Organizeazã şi indrumeaza medicina preventivã în toate instituţiile aparţinând Ministerului Învãţãmântului Public;
c) Asigura igiena în şcoli şi în celelalte instituţii ale ministerului supraveghind starea sãnãtãţii elevilor, precum şi a personalului didactic administrativ.
ART. 34
Direcţiunea asistenţei şi igienei şcolare are urmãtoarele subdiviziuni administrative:
1. Serviciul asistenţei.
2. Serviciul fonduri şi materiale.
3. Serviciul igienei.
4. Serviciul de evidenta, îndrumare şi control.
5. Serviciul de secretariat, arhiva şi informaţiuni.
6. Comisia medicalã centrala.
ART. 35
Contenciosul este organizat şi va funcţiona conform legii pentru organizarea corpului de avocaţi publici, indeplinind atribuţiunile prevãzute de acea lege. Personalul Contenciosului este format din avocaţi, repartizaţi de Ministerul Justiţiei, referenţii şi functionarii necesari din cadrul Ministerului Învãţãmântului Public.
ART. 36
Cabinetul ministrului va fi condus de cãtre un director de cabinet, ajutat de un şef de cabinet, iar cabinetele ministrilor adjuncţi şi ale secretarilor generali, de cãtre un şef de cabinet. Atât directorul de cabinet cat şi şefii de cabinet vor fi delegaţi prin decizie publicatã în Monitorul Oficial.

SECŢIA III
Organele administraţiei exterioare

ART. 37
Organele exterioare ale Ministerului Învãţãmântului Public sunt:
Inspectoratele şcolare judeţene.
ART. 38
Inspectoratele şcolare judeţene au ca atributiuni generale îndrumarea, supravegherea şi controlul din punct de vedere didactic, educativ şi administrativ a tuturor instituţiilor de învãţãmânt preşcolar, elementar şi mediu pendinte de Ministerul Învãţãmântului Public din judeţul respectiv precum şi a scoalelor medii ce depind de alte ministere în ceea ce priveşte îndrumarea, supravegherea şi controlul din punct de vedere didactic şi educativ. În afarã de atribuţiunile de ordin general, ele mai au atribuţiunile prevãzute de legile şi regulamentele învãţãmântului precum şi acele delegate de ministru prin deciziuni publicate în Monitorul Oficial.
ART. 39
Fiecare inspector şcolar judeţean are urmãtoarele subdiviziuni:
1. Secţia personalului.
2. Secţia activitãţii pedagogice şi educative.
3. Secţia de contabilitate şi ordonantare.
4. Secţia administrativã.
5. Secţia secretariat, registratura, arhiva şi informaţii.
ART. 40
Inspectoratul şcolar judeţean este condus de un inspector judeţean şef. Inspectorii judeţeni şefi sunt ajutaţi în îndeplinirea atributiunilor lor de inspectori şi subinspectori pentru învãţãmântul preşcolar, elementar şi mediu precum şi de inspectori şi subinspectori administrativi necesari. Inspectoratele şcolare judeţene vor fi încadrate cu funcţionari administrativi necesari.
ART. 41
În judeţele care au şcoli ale nationalitatilor conlocuitoare cu limba de predare maternã, se va tine seama de acest fapt la organizarea inspectoratelor şcolare judeţene respective.
ART. 42
La fiecare inspectorat şcolar judeţean va funcţiona un birou pedagogic şi o comisie medicalã.
ART. 43
Pentru Capitala va funcţiona un Inspectorat şcolar cu aceeaşi organizare şi atribuţii ca şi inspectoratele judeţene.

CAP. 4
Dispoziţiuni finale şi tranzitorii

ART. 44
În afarã de organele prevãzute în prezenta lege, la Ministerul Învãţãmântului Public vor mai putea funcţiona, dupã necesitaţi, diferite consilii şi comisiuni cu caracter didactic şi administrativ, în vederea examinãrii problemelor rezultate din îndeplinirea atributiunilor prevãzute în legea de fata.
ART. 45
Încadrarea diviziunilor şi subdiviziunilor prevãzute de prezenta lege, cu personalul necesar, se va face, prin decizia ministrului învãţãmântului public, publicatã în Monitorul Oficial.
ART. 46
Diviziunile administrative centrale vor fi conduse de directori, ajutaţi de subdirectori şi de şefii de serviciu.
ART. 47
Personalul Ministerului Învãţãmântului Public va fi format din:
a) Funcţionari recrutati în condiţiunile Statutului funcţionarilor publici;
b) Funcţionari delegaţi dintre membrii Corpului didactic.
ART. 48
Personalul din Corpul de îndrumare şi control didactic precum şi din cel educativ va fi recrutat dintre membrii Corpului didactic. Personalul din Corpul de îndrumare şi control financiar precum şi din cel administrativ va fi recrutat în condiţiunile prevãzute de Statutul funcţionarilor publici.
ART. 49
Pe lângã fiecare diviziune administrativã centrala pot funcţiona referenţi recrutati dintre membrii Corpului didactic sau dintre specialiştii recunoscuţi.
ART. 50
Administraţia Casei Scoalelor şi a Culturii Poporului se desfiinţeazã.
Toate atribuţiile avute trec asupra Ministerului Învãţãmântului Public.
ART. 51
Bunurile mobile şi imobile folosite cu orice titlu de instituţiile şcolare de orice grad şi categorie, precum şi ale oricãror instituţii culturale şi ştiinţifice administrate sau dependente de Ministerul Învãţãmântului Public, sunt proprietatea Statului şi sunt date în folosinta Ministerului Învãţãmântului Public. De asemeni, bunurile fostei administraţii a Casei Scoalelor şi a Culturii Poporului trec în proprietatea Statului şi sunt date în folosinta Ministerului Învãţãmântului Public, care le poate da orice destinaţie, indiferent de destinaţia ce le-a fost fixatã prin actele de donaţie sau testare.
Mutatiunile privind dreptul de proprietate şi folosinta vor fi fãcute de instanţele competente la cererea Ministerului Învãţãmântului Public.
ART. 52
Legea Nr. 494 din 1 Iunie 1941 , referitoare la organizarea şi funcţionarea Ministerului Culturii Naţionale şi al Cultelor precum şi orice alte legi sau dispoziţiuni contrarii legii de fata, se abroga.
Dat în Bucureşti la 25 Septemvrie 1948.

C.I. Parhon

Marin Florea Ionescu

Ministrul învãţãmântului public,
Gh. Vasilichi

Ministrul finanţelor,
Vasile Luca

Ministrul justiţiei,
A. Bunaciu

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016