Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. XXII din 12 iunie 2006  privind examinarea recursului in interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, cu privire la aplicarea dispozitiilor   art. 46 alin. (1) din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul cererilor de autorizare a constituirii si de inmatriculare a societatilor comerciale de consultanta, asistenta si reprezentare juridica    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. XXII din 12 iunie 2006 privind examinarea recursului in interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, cu privire la aplicarea dispozitiilor art. 46 alin. (1) din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul cererilor de autorizare a constituirii si de inmatriculare a societatilor comerciale de consultanta, asistenta si reprezentare juridica

EMITENT: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE - SECTIILE UNITE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 936 din 20 noiembrie 2006

Dosar nr. 10/2006

Sub preşedinţia doamnei judecãtor Lidia Bãrbulescu, vicepreşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, constituitã în Secţii Unite, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, s-a întrunit în vederea examinãrii recursului în interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, cu privire la aplicarea dispoziţiilor <>art. 46 alin. (1) din Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în cazul cererilor de autorizare a constituirii şi de înmatriculare a societãţilor comerciale de consultanţã, asistenţã şi reprezentare juridicã.
Secţiile Unite au fost constituite cu respectarea prevederilor <>art. 34 din Legea nr. 304/2004 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind prezenţi 84 de judecãtori din totalul de 113 aflaţi în funcţie.
Procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.
Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a susţinut recursul în interesul legii, punând concluzii pentru admiterea acestuia în sensul de a se stabili cã, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 46 alin. (1) din Legea nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cererile de autorizare a constituirii şi de înmatriculare a societãţilor comerciale de consultanţã, asistenţã şi reprezentare juridicã sunt inadmisibile.

SECŢIILE UNITE,

deliberând asupra recursului în interesul legii, constatã urmãtoarele:
În practica judiciarã s-a constatat cã nu existã un punct de vedere unitar cu privire la aplicarea dispoziţiilor <>art. 46 alin. (1) din Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în cazul cererilor de autorizare a constituirii şi de înmatriculare a societãţilor comerciale având ca obiect de activitate consultanţã, asistenţã şi reprezentare juridicã.
Astfel, unele instanţe, admiţând cererile formulate de consilieri juridici, au autorizat constituirea şi au dispus înmatricularea în registrul comerţului a unor societãţi comerciale având ca obiect unic de activitate desfãşurarea de activitãţi juridice constând în asistenţã, consultanţã, reprezentare juridicã şi redactare de documente juridice.
În justificarea acestui punct de vedere, au fost invocate dispoziţiile <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Legii nr. 26/1990 privind registrul comerţului, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cele ale <>Legii nr. 359/2004 privind simplificarea formalitãţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscalã a acestora, precum şi la autorizarea funcţionãrii persoanelor juridice, considerându-se cã prevederile art. 21 din Statutul profesiei de consilier juridic permit, în temeiul <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, înfiinţarea de persoane juridice, cu caracter de societate profesionalã, de cãtre unul sau mai mulţi consilieri juridici înscrişi în tabelele ţinute de colegiile teritoriale.
Alte instanţe, dimpotrivã, au respins asemenea cereri, motivând cã, în raport cu dispoziţiile art. 3 şi 4 din Codul comercial, prin care sunt definite faptele de comerţ, activitãţile juridice nu constituie acte sau fapte de comerţ.
În sprijinul acestui punct de vedere s-a învederat cã prin <>Legea nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic nu este prevãzutã posibilitatea constituirii consilierilor juridici în societãţi comerciale, în vederea exercitãrii unei profesii juridice, cã prin admiterea unei atari posibilitãţi s-ar crea un paralelism neadmis de <>Legea nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, iar prevederile art. 21 din Statutul profesiei de consilier juridic sunt lipsite de eficienţã juridicã, deoarece printr-un act al unei organizaţii profesionale nu se poate deroga de la dispoziţiile legii.
Aceste din urmã instanţe au interpretat şi aplicat corect dispoziţiile legii.
Potrivit <>art. 2 din Legea nr. 514/2003 , "consilierul juridic poate sã fie numit în funcţie sau angajat în muncã, în condiţiile legii", iar în conformitate cu art. 3 din aceeaşi lege, "consilierul juridic numit în funcţie are statutul funcţionarului", cel angajat în muncã având "statut de salariat".
Aşadar, profesia de consilier juridic se exercitã fie pe baza unui raport de serviciu, în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, fie pe baza unui raport juridic de muncã, în urma încheierii unui contract individual de muncã în conformitate cu reglementãrile din Codul muncii.
Or, în raport cu prevederile <>art. 2 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 , potrivit cãrora "funcţionarul public este persoana numitã, în condiţiile prezentei legi, într-o funcţie publicã", precum şi cu dispoziţiile de ansamblu ale acestei legi, exercitarea unei funcţii publice este incompatibilã cu deţinerea unei alte funcţii în cadrul regiilor autonome, societãţilor comerciale ori al altor unitãţi cu scop lucrativ, cu capital public sau privat.
Tot astfel, în conformitate cu prevederile <>art. 10 din Legea nr. 514/2003 , exercitarea profesiei de consilier juridic este incompatibilã cu calitatea de avocat, cu activitãţile care lezeazã demnitatea şi independenţa profesiei de consilier juridic sau bunele moravuri, cu orice altã profesie autorizatã sau salarizatã în ţarã sau în strãinãtate, cu funcţia şi activitatea de administrator sau lichidator în cadrul procedurilor de reorganizare şi lichidare judiciarã, cu activitatea publicisticã salarizatã, precum şi cu alte incompatibilitãţi prevãzute de lege sau rezultate din conflict de interese.
Pe de altã parte, prin art. 11 din aceeaşi lege se prevede cã exercitarea profesiei de consilier juridic este compatibilã cu activitatea didacticã universitarã şi de cercetare juridicã, activitatea literarã, culturalã şi publicisticã nesalarizatã, cu funcţia de arbitru, mediator sau expert, în condiţiile legii şi cu respectarea prevederilor legale privind conflictul de interese, precum şi cu participarea la comisii de studii, de întocmire a proiectelor de reglementãri juridice.
Din aceste reglementãri legale rezultã deci cã exercitarea profesiei de consilier juridic nu este compatibilã cu îndeplinirea de atribuţii specifice profesiei de avocat, precum şi cu constituirea de societãţi comerciale de orice fel.
În ceea ce priveşte consilierul juridic angajat în muncã, având statut de salariat potrivit <>art. 3 alin. (2) din Legea nr. 514/2003 , este de reţinut cã acestuia îi este aplicabilã legislaţia muncii.
Or, potrivit prevederilor din Codul muncii, angajatul încheie cu angajatorul, în mod obligatoriu, un contract individual de muncã, bazat pe principiile consensualismului şi al bunei-credinţe, în urma cãruia dobândeşte calitatea de salariat.
Rezultã deci cã profesia de consilier juridic, nefiind o profesie liberalã, cum este aceea de avocat, nu poate fi exercitatã decât în limitele cadrului legal al raportului de serviciu sau al raportului juridic de muncã.
Mai mult, profesia de consilier juridic nu este compatibilã cu aceea de comerciant, în sensul prevederilor art. 7 din Codul comercial, potrivit cãrora "sunt comercianţi aceia care fac fapte de comerţ, având comerţul ca o profesiune obişnuitã, şi societãţile comerciale".
De altfel, activitãţile de asistenţã, consultanţã, de reprezentare juridicã şi de redactare de documente juridice nu fac parte din faptele de comerţ enumerate în cadrul punctelor 1-20 de la art. 3 din Codul comercial şi nici nu sunt susceptibile de a fi considerate ca având un atare caracter în raport cu prevederile art. 4 din acelaşi cod.
Este de observat, totodatã, cã <>Legea nr. 514/2003 nu conţine nicio normã care sã îngãduie organizarea şi asocierea consilierilor juridici în societãţi comerciale având ca obiect desfãşurarea de activitãţi juridice de natura celor menţionate, singura formã de asociere permisã fiind aceea reglementatã prin art. 5, potrivit cãruia "consilierii juridici pot constitui asociaţii profesionale în scopul apãrãrii şi promovãrii intereselor profesionale, în condiţiile legii privind asocierea şi constituirea persoanelor juridice", aceastã formã de asociere însã putându-se realiza numai cu respectarea dispoziţiilor referitoare la asociaţii şi fundaţii instituite prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 246/2005 , cu modificãrile ulterioare.
Este adevãrat cã prin <>art. 20 alin. (2) din Legea nr. 514/2003 s-a prevãzut cã "formele de asociere şi organizare la nivel judeţean şi la nivel naţional sunt stabilite prin statutul asociaţiei, cerut de lege", dar prin alin. (3) al aceluiaşi articol o atare asociere este condiţionatã de concordanţa cu principiile constituţionale ale dreptului de asociere şi cu reglementãrile legale de ansamblu privind asocierea şi constituirea de persoane juridice.
Ca urmare, prevederea în art. 21 din Statutul profesiei de consilier juridic, adoptat de Congresul Extraordinar al Colegiilor Consilieri Juridici din România din data de 10 martie 2004, potrivit cãreia funcţionarea persoanei juridice înfiinţate în baza <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, constituitã de cãtre unul sau mai mulţi consilieri juridici înscrişi în Tabloul ţinut de colegiile teritoriale, cu caracter de societate profesionalã, este condiţionatã de avizul de principiu dat de colegiul teritorial, care trebuie sã verifice, între altele, ca "obiectul de activitate sã fie unic, respectiv activitãţi juridice (consultanţã şi reprezentare juridicã, exclusiv activitãţi atribute speciale ale altor profesii juridice) cod CAEN 7411", contravine prevederilor limitative din <>Legea nr. 514/2003 , la care s-a fãcut referire, precum şi dispoziţiilor de ansamblu ale <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, potrivit cãreia activitãţile juridice de consultanţã şi de reprezentare juridicã nu sunt considerate acte sau fapte de comerţ.
Pe de altã parte, activitãţile juridice de consultanţã, de reprezentare şi asistenţã juridicã, precum şi de redactare de acte juridice, inclusiv a acţiunilor introductive în instanţã, cu posibilitatea atestãrii identitãţii pãrţilor, a conţinutului şi a datei actelor, apãrarea şi reprezentarea cu mijloace juridice a drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor fizice şi juridice, în raporturile cu autoritãţile publice, cu instituţiile şi cu orice persoanã românã sau strãinã, constituie, dupã caz, activitãţi specifice profesiei de avocat, reglementate în <>art. 3 din Legea nr. 51/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, profesiei de notar public (<>art. 8, 9 şi 10 din Legea nr. 36/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare) sau celei de executor judecãtoresc (<>art. 7 din Legea nr. 188/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare).
Este adevãrat cã anumite activitãţi juridice, cum sunt cele de reprezentare juridicã, de redactare a unor acte juridice, de formulare de acţiuni, de exercitare şi motivare a cãilor de atac, pot fi îndeplinite de consilierii juridici, dar astfel de activitãţi le sunt permise a le presta numai în condiţiile reglementate prin <>art. 1-4 din Legea nr. 514/2003 , adicã în calitatea lor de funcţionari publici sau de angajaţi, cu contract individual de muncã, la o persoanã juridicã de drept public sau privat.
De aceea, cât timp prin <>art. 5, 20 şi 21 din Legea nr. 514/2003 este permisã organizarea consilierilor juridici doar în asociaţii profesionale, cu respectarea legii privind asociaţiile şi fundaţiile, iar textul art. 21 din Statutul consilierilor juridici nu numai cã depãşeşte în mod vãdit cadrul instituit prin legea în baza cãreia a fost adoptat, dar contravine şi normelor cu caracter imperativ înscrise în art. 67-81 din Codul de procedurã civilã, care se referã la modul de reprezentare a pãrţilor în instanţã şi la asistenţa judiciarã, nu se justificã admiterea constituirii, de cãtre consilierii juridici, de societãţi comerciale având ca obiect de activitate consultanţã, asistenţã şi reprezentare juridicã.
O atare soluţie se impune deoarece, în conformitate cu prevederile <>art. 46 alin. (1) din Legea nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, atunci "când actul constitutiv nu cuprinde menţiunile prevãzute de lege ori cuprinde clauze prin care se încalcã o dispoziţie imperativã a legii sau când nu s-a îndeplinit o cerinţã legalã pentru constituirea societãţii, judecãtorul delegat, din oficiu sau la cererea oricãror persoane care formuleazã o cerere de intervenţie, va respinge, prin încheiere, motivat, cererea de înmatriculare".

În consecinţã, în temeiul dispoziţiilor <>art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale art. 329 alin. 3 din Codul de procedurã civilã, urmeazã a se admite recursul în interesul legii şi a se stabili cã, în raport cu prevederile <>art. 46 alin. (1) din Legea nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cererile de autorizare a constituirii şi de înmatriculare a societãţilor comerciale de consultanţã, asistenţã şi reprezentare juridicã sunt inadmisibile.

PENTRU ACESTE MOTIVE
În numele legii
DECID:

Admite recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
În aplicarea dispoziţiilor <>art. 46 alin. (1) din Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, stabileşte:
Cererile de autorizare a constituirii şi de înmatriculare a societãţilor comerciale de consultanţã, asistenţã şi reprezentare juridicã sunt inadmisibile.
Obligatorie, pentru instanţe, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de procedurã civilã.
Pronunţatã în şedinţã publicã, astãzi, 12 iunie 2006.

VICEPREŞEDINTELE ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE,
LIDIA BĂRBULESCU

Prim-magistrat-asistent,
Victoria Maftei

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016