Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. IX din 20 martie 2006  cu privire la competenta de soluţionare, în prima instanta, a cererilor având ca obiect obligarea persoanei juridice notificate, deţinătoare a imobilului, sa emită decizie sau dispoziţie motivată de restituire în natura ori de acordare de despăgubiri potrivit Legii nr 10/2001    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 DECIZIE nr. IX din 20 martie 2006 cu privire la competenta de soluţionare, în prima instanta, a cererilor având ca obiect obligarea persoanei juridice notificate, deţinătoare a imobilului, sa emită decizie sau dispoziţie motivată de restituire în natura ori de acordare de despăgubiri potrivit Legii nr 10/2001

EMITENT: Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 653 din 28 iulie 2006
    Dosar nr. 36/2005
    Sub preşedinţia domnului profesor univ. dr. Nicolae Popa, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie
    Înaltă Curte de Casaţie şi Justiţie, constituită în Secţii Unite, în conformitate cu dispoziţiile art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, s-a întrunit pentru a examina recursul în interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înaltă Curte de Casaţie şi Justiţie cu privire la competenţa de soluţionare, în prima instanţa, a cererilor având ca obiect obligarea persoanei juridice notificate, deţinătoare a imobilului, sa emita decizie sau dispoziţie motivată de restituire în natura ori de acordare de despăgubiri potrivit Legii nr. 10/2001.
    Secţiile Unite au fost constituite cu respectarea prevederilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicată, fiind prezenţi 80 de judecători din totalul de 106 judecători aflaţi în funcţie.
    Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înaltă Curte de Casaţie şi Justiţie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.
    Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe lângă Înaltă Curte de Casaţie şi Justiţie a susţinut recursul în interesul legii, punând concluzii pentru admiterea acestuia, în sensul de a se stabili ca instanţa căreia îi revine competenţa de a soluţiona cererile formulate împotriva refuzului persoanei juridice notificate, deţinătoare a imobilului, de a emite decizie sau dispoziţie motivată de restituire în natura sau de acordare de despăgubiri, potrivit Legii nr. 10/2001, este secţia civilă a tribunalului în a cărui raza teritorială îşi are sediul acea persoana juridică.
    SECŢIILE UNITE,
    deliberând asupra recursului în interesul legii, constata următoarele:
    În legătură cu stabilirea instanţei competente să soluţioneze litigiile determinate de refuzul persoanei juridice notificate, deţinătoare a imobilului, de a emite decizie sau dispoziţie motivată de restituire în natura ori de acordare de despăgubiri potrivit Legii nr. 10/2001, instanţele judecătoreşti nu au un punct de vedere unitar.
    Astfel, unele instanţe au considerat ca instanţa căreia îi revine competenţa să soluţioneze cererile formulate împotriva unui asemenea refuz este secţia de contencios administrativ al tribunalului.
    În motivarea acestui punct de vedere, s-a invocat principiul simetriei actelor juridice, relevandu-se ca, din moment ce refuzul de a emite decizie sau dispoziţie motivată de restituire în natura ori de acordare de despăgubiri are natura administrativă, este firesc ca atacarea acestuia sa nu poată avea loc decât în faţa instanţei de contencios administrativ.
    Alte instanţe au apreciat ca instanţa competenţa sa cenzureze refuzul persoanei juridice, deţinătoare a imobilului, de a emite decizie sau dispoziţie motivată de restituire în natura ori de acordare de despăgubiri, potrivit Legii nr. 10/2001, este judecătoria.
    Pentru a se ajunge la aceasta concluzie, s-a motivat ca asemenea cereri au caracterul unor acţiuni în obligaţia de a face, pentru care sunt aplicabile normele dreptului comun.
    S-a mai arătat ca o astfel de acţiune, intemeiata pe dispoziţiile Legii nr. 10/2001, nu atrage în mod automat competenţa tribunalului pentru soluţionarea ei în fond, câtă vreme în acest act normativ sunt prevăzute limitativ cazurile de derogare de la prevederile Codului de procedura civilă ce stabilesc competenţa generală a judecătoriei în toate materiile pentru care nu s-a stabilit o competenţa specială. În aceasta privinta, s-a subliniat ca în Legea nr. 10/2001 sunt prevăzute numai două categorii de cereri în care competenţa de soluţionare, în prima instanţa, revine secţiei civile a tribunalului, şi anume contestaţia ce poate fi formulată, în temeiul art. 26 alin. (3), de persoana indreptatita împotriva deciziei sau dispoziţiei emise de entitatea investită cu soluţionarea notificării, precum şi acţiunea ce poate fi introdusă în baza art. 30 alin. (2).
    S-a relevat ca, faţă de caracterul derogatoriu al celor două excepţii menţionate de la prevederile art. 1 pct. 1 din Codul de procedură civilă, dispoziţiile care le prevăd nu pot fi interpretate decât restrictiv.
    În fine, alte instanţe au considerat ca, dimpotriva, competenţa de a soluţiona cererile formulate împotriva refuzului persoanei juridice notificate, deţinătoare a imobilului, de a emite decizie sau dispoziţie motivată de restituire în natura sau de acordare de despăgubiri, potrivit Legii nr. 10/2001, revine secţiei civile a tribunalului în a cărui raza teritorială îşi are sediul persoana juridică respectiva.
    În justificarea acestui punct de vedere, s-a invederat ca îndeplinirea obligaţiei instituite prin art. 25 alin. 1 din Legea nr. 10/2001 îşi are izvorul în exercitarea acţiunii în revendicare, astfel cum este reglementată printr-o lege specială, ce nu are legătură cu obligaţia de a face din dreptul comun.
    S-a mai relevat ca, din moment ce prin art. 26 alin. 3 din Legea nr. 10/2001 s-a reglementat ca decizia sau, după caz, dispoziţia motivată de respingere a notificării ori a cererii de restituire în natura poate fi atacată la secţia civilă a tribunalului, pentru ratiuni de simetrie şi cererile formulate împotriva refuzului de a se emite decizia sau dispoziţia motivată de restituire în natura ori de acordare de despăgubiri trebuie adresate tot acestei instanţe.
    Aceste din urma instanţe au interpretat şi aplicat corect dispoziţiile legii.
    Prin art. 21 alin. (1) din Legea nr. 10/2001, republicată, se prevede că "Imobilele - terenuri şi construcţii - preluate în mod abuziv, indiferent de destinaţie, care sunt deţinute la data intrării în vigoare a prezentei legi de o regie autonomă, o societate sau companie naţionala, o societate comercială la care statul sau o autoritate a administraţiei publice centrale sau locale este acţionar ori asociat majoritar, de o organizaţie cooperatista sau de orice altă persoană juridică de drept public, vor fi restituite persoanei îndreptăţite, în natura, prin decizie sau, după caz, prin dispoziţie motivată a organelor de conducere ale unităţii deţinătoare".
    În acelaşi sens, prin art. 25 alin. (1) din legea menţionată se mai prevede că "În termen de 60 de zile de la înregistrarea notificării sau, după caz, de la data depunerii actelor doveditoare potrivit art. 23 unitatea deţinătoare este obligată să se pronunţe, prin decizie sau, după caz, prin dispoziţie motivată, asupra cererii de restituire în natura".
    Dar, în condiţiile în care Legea nr. 10/2001 nu face nicio precizare cu privire la ipoteza în care persoana juridică deţinătoare a imobilului nu emite decizia ori dispoziţia prevăzută de textul de lege menţionat, în termenul de 60 de zile, nu se poate refuza persoanei îndreptăţite dreptul de a se adresa instanţei competente, respectiv tribunalului, pe motiv ca plângerea ar fi prematur introdusă sau inadmisibila. În aceasta privinta, absenta răspunderii persoanei juridice deţinătoare echivaleaza cu un refuz de restituire a imobilului, care trebuie cenzurat de tribunal tot în condiţiile procedurii speciale.
    Sub acest aspect, trebuie avut în vedere ca, pentru cazul când restituirea în natura nu este posibila, s-a reglementat, prin art. 26 alin. (3) din Legea nr. 10/2001, republicată, ca "Decizia sau, după caz, dispoziţia motivată de respingere a notificării sau a cererii de restituire în natura poate fi atacată de persoana care se pretinde indreptatita la secţia civilă a tribunalului în a cărui circumscripţie se afla sediul unităţii deţinătoare sau, după caz, al entitatii investite cu soluţionarea notificării, în termen de 30 de zile de la comunicare".
    De aceea, ratiuni de simetrie impun ca şi în cazul refuzului persoanei juridice notificate, deţinătoare a imobilului, de a emite decizie sau dispoziţie motivată de restituire în natura ori de acordare de despăgubiri, potrivit Legii nr. 10/2001, să poată fi formulată cerere, împotriva acestui refuz, tot la secţia civilă a tribunalului în a cărui raza teritorială îşi are sediul persoana juridică notificată.
    Inconsecventa legiuitorului şi necorelarea dispoziţiilor legale din actul normativ în discuţie nu pot împiedica persoana indreptatita să-şi valorifice drepturile şi nici nu o pot pune într-o situaţie de inferioritate faţă de persoanele cărora li se transmite răspunsul în termenul prevăzut de lege.
    A considera ca o astfel de cerere este prematura sau inadmisibila şi a o respinge, ca atare, ar insemna să se nesocoteasca, printr-un formalism excesiv, caracterul reparatoriu al Legii nr. 10/2001 şi să fie impiedicate persoanele îndreptăţite să-şi redobandeasca imobilele ce li s-au preluat abuziv.
    Pe de altă parte, competenţa materială a secţiei civile a tribunalului de a soluţiona asemenea litigii este impusa de ansamblul reglementărilor internaţionale şi naţionale aplicabile într-un asemenea domeniu.
    În acest sens, este de observat ca sintagmei din art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, potrivit căreia "orice persoană are dreptul la judecarea în mod echitabil, în mod public şi într-un termen rezonabil a cauzei sale, de către o instanţa independenta şi impartiala, instituită de lege, care va hotărî ... asupra încălcării drepturilor şi obligaţiilor sale cu caracter civil", nu i se poate da o alta semnificaţie decât aceea dedusă din caracterul titlului de proprietate care, fiind de natura patrimonială, este un drept civil.
    De aceea, în caz de contestare, protecţia juridică a acestui drept nu ar putea fi asigurata decât de un tribunal care are plenitudinea jurisdicţiei. Ca urmare, în măsura în care cel îndreptăţit potrivit Legii nr. 10/2001 dobândeşte ex lege un drept subiectiv civil patrimonial, iar deciziile şi, respectiv, dispoziţiile privind imobilele aflate sub incidenţa acestei legi sunt acte juridice civile, se impune concluzia ca asemenea litigii nu pot intra decât în sfera de competenţa procesuala pur civilă, iar nu în aceea specifică contenciosului administrativ.
    Tot astfel, din moment ce obiectul unei asemenea pricini priveşte o procedură prealabilă impusa de dispoziţiile Legii nr. 10/2001, necontencioasă, dar obligatorie potrivit art. 109 alin. 2 din Codul de procedură civilă, pentru ratiuni de judecată unitară, o atare pricina, izvorata din temporizarea ori refuzul de finalizare a acestei proceduri, nu poate fi atribuită spre soluţionare decât, simetric regulilor prevăzute în Legea nr. 10/2001, în competenţa instanţei care judeca acţiunea principala, adică a tribunalului, conform prevederilor art. 26 şi 27 din această lege.
    În consecinţa, în temeiul dispoziţiilor art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară şi ale art. 329 alin. 3 din Codul de procedură civilă, urmează a se admite recursul în interesul legii şi a se stabili ca instanţa căreia îi revine competenţa de a soluţiona cererile formulate împotriva refuzului persoanei juridice notificate, deţinătoare a imobilului, de a emite decizie sau dispoziţie motivată de restituire în natura ori de acordare de despăgubiri, potrivit Legii nr. 10/2001, este secţia civilă a tribunalului în a cărui raza teritorială îşi are sediul persoana juridică respectiva.
    PENTRU ACESTE MOTIVE
    În numele legii
    DECIDE:
    Admit recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înaltă Curte de Casaţie şi Justiţie.
    Stabilesc ca instanţa căreia îi revine competenţa de a soluţiona cererile formulate împotriva refuzului persoanei juridice notificate, deţinătoare a imobilului, de a emite decizie sau dispoziţie motivată de restituire în natura ori de acordare de despăgubiri, potrivit Legii nr. 10/2001, este secţia civilă a tribunalului în a cărui raza teritorială îşi are sediul persoana juridică respectiva.
    Obligatorie, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de procedură civilă.
    Pronunţată în şedinţa publică, astăzi, 20 martie 2006.



                    PREŞEDINTELE ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE,
                    prof. univ. dr. NICOLAE POPA
                    Prim-magistrat asistent,
                    Victoria Maftei


    ---------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016