Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 951 din 25 iunie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 46 alin. (1) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 951 din 25 iunie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 46 alin. (1) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 618 din 14 septembrie 2009
DECIZIE nr. 951 din 25 iunie 2009
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 46 alin. (1) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 618 din 14 septembrie 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 46 alin. (1) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , excepţie ridicatã de Consiliul Local al Oraşului Bragadiru în Dosarul nr. 5.311/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal rãspunde domnul avocat Daniel Ene, membru al Baroului Bucureşti, în calitate de apãrãtor ales al autorului excepţiei. De asemenea, rãspund, personal, şi pãrţile Gabriel Copãlãu, Adriana Radu şi Vasilica Gheorghe, lipsind partea Gheorghiţa Gheorghe, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului autorului excepţiei, care solicitã admiterea acesteia, reiterând argumentele prezentate în notele scrise aflate la dosarul cauzei. Pãrţile prezente se opun admiterii excepţiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, considerând cã prevederile legale ce formeazã obiectul acesteia instituie o garanţie de imparţialitate în ceea ce îi priveşte pe consilierii locali, fãrã sã contravinã dispoziţiilor din Legea fundamentalã invocate de autorul excepţiei.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 11 decembrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 5.311/3/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 46 alin. (1) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 . Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Consiliul Local al Oraşului Bragadiru într-o cauzã aflatã în stadiul procesual al recursului, având ca obiect, în principal, constatarea nulitãţii absolute a unei hotãrâri a consiliului local.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã, atunci când în cadrul şedinţelor consiliului local se supun dezbaterii mai multe probleme care urmeazã sã fie soluţionate printr-o singurã hotãrâre, consilierul ar trebui sã se abţinã de la deliberare şi de la vot doar în ceea ce priveşte acele probleme faţã de care acesta sau rudele sale arãtate în lege au un interes patrimonial. Aratã cã, dacã s-ar abţine şi în ceea ce priveşte celelalte probleme supuse dezbaterii, consilierul nu şi-ar mai putea duce la îndeplinire mandatul constând în apãrarea şi promovarea drepturilor şi intereselor legitime ale electoratului. În plus, ar putea apãrea situaţii în care Consiliul Local nu ar putea sã se constituie legal în vederea rezolvãrii treburilor publice ale oraşului, întrucât o parte din consilieri ar trebui sã se abţinã de la deliberare şi de la luarea hotãrârilor.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, arãtând, în acest sens, cã textul de lege criticat reprezintã o adevãratã garanţie a imparţialitãţii autoritãţilor publice respective şi a membrilor consiliilor locale, în exercitarea atribuţiilor lor.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, fiind contrarã dispoziţiilor <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 .
Avocatul Poporului apreciazã cã prevederile de lege criticate sunt constituţionale, dând expresie regulilor de transparenţã şi imparţialitate care trebuie sã caracterizeze exercitarea funcţiilor publice.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile reprezentantului autorului excepţiei şi ale pãrţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile <>Constituţiei , precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor <>art. 146 lit. d) din Constituţie , precum şi ale <>art. 1 alin. (2) , ale <>art. 2 , <>3 , <>10 şi <>29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 46 alin. (1) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007, care au urmãtoarea redactare:
- Art. 46 alin. (1): "(1) Nu poate lua parte la deliberare şi la adoptarea hotãrârilor consilierul local care, fie personal, fie prin soţ, soţie, afini sau rude pânã la gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial în problema supusã dezbaterilor consiliului local."
În opinia autorului excepţiei, sunt încãlcate prevederile <>art. 121 alin. (2) din Constituţie potrivit cãrora consiliile locale şi primarii funcţioneazã, în condiţiile legii, ca autoritãţi administrative autonome şi rezolvã treburile publice din comune şi din oraşe.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã, prin <>Decizia nr. 228 din 10 septembrie 2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 734 din 8 octombrie 2002, s-a pronunţat asupra constituţionalitãţii dispoziţiilor <>art. 47 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , în varianta anterioarã republicãrii din anul 2007, dispoziţii care la alin. (1) aveau un conţinut normativ identic cu cel al actualului <>art. 46 alin. (1) , instituind aceeaşi interdicţie de participare la deliberare şi la adoptarea hotãrârilor a consilierului local care, fie personal, fie prin soţ, soţie, afini sau rude pânã la gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial în problema supusã dezbaterilor consiliului local. Cu acel prilej, Curtea a reţinut cã dispoziţiile legale criticate reprezintã garanţii ale imparţialitãţii autoritãţilor publice şi a membrilor consiliilor locale în exercitarea atribuţiilor lor, iar instituirea prin lege a acestor restricţii dã expresie concretã obligaţiei statului de a asigura protecţia concurenţei loiale, conform <>art. 135 alin. (2) lit. a) din Constituţie .
În spiritul acestei jurisprudenţe, Curtea constatã cã prevederile de lege criticate nu vin în contradicţie cu norma cuprinsã în <>art. 121 alin. (2) din Constituţie , întrucât interdicţia menţionatã nu este de naturã sã afecteze principiul potrivit cãruia consiliile locale funcţioneazã, în condiţiile legii, ca autoritãţi administrative autonome, care rezolvã treburile publice din comune şi oraşe.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul <>art. 146 lit. d) şi al <>art. 147 alin. (4) din Constituţie , precum şi al <>art. 1-3 , al <>art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 46 alin. (1) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , excepţie ridicatã de Consiliul Local al Oraşului Bragadiru în Dosarul nr. 5.311/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 25 iunie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu

-------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016