Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 949 din 23 septembrie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 58 alin. (1) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 949 din 23 septembrie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 58 alin. (1) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 706 din 17 octombrie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent


Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 58 alin. (1) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecãtorilor şi procurorilor, excepţie ridicatã de Asociaţia "Societatea pentru Justiţie" în Dosarul nr. 292/64/2008 al Curţii de Apel Braşov - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal rãspunde consilierul juridic Otilia Luiz, cu delegaţie depusã în şedinţã pentru Consiliul Superior al Magistraturii, lipsã fiind autorul excepţiei de neconstituţionalitate, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Având cuvântul, consilierul juridic al Consiliului Superior al Magistraturii solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece pe perioada detaşãrii în funcţii publice judecãtorii şi procurorii exercitã atribuţii specifice acestor funcţii, deci nu se poate pune în discuţie o posibilã influenţã ce ar putea afecta independenţa acestora.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a acesteia, ca neîntemeiatã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 12 mai 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 292/64/2008, Curtea de Apel Braşov - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 58 alin. (1) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecãtorilor şi procurorilor. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Asociaţia "Societatea pentru Justiţie" în dosarul cu numãrul de mai sus, având ca obiect soluţionarea unei acţiuni de anulare a unui act administrativ.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile de lege criticate sunt neconstituţionale deoarece exercitarea de cãtre magistraţi, prin efectul detaşãrii, a altor funcţii decât cele în care au fost numiţi potrivit legii contravine principiului separaţiei puterilor în stat şi normelor constituţionale care consacrã independenţa judecãtorilor şi imparţialitatea procurorilor.
Curtea de Apel Braşov - Secţia contencios administrativ şi fiscal şi-a exprimat opinia în sensul cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 58 alin. (1) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecãtorilor şi procurorilor, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 13 septembrie 2005, dispoziţii modificate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 566 din 30 iunie 2006.
În prezent, dispoziţiile criticate au urmãtorul conţinut: "Consiliul Superior al Magistraturii dispune detaşarea judecãtorilor şi procurorilor, cu acordul scris al acestora, la alte instanţe sau parchete, la Consiliul Superior al Magistraturii, Institutul Naţional al Magistraturii, Ministerul Justiţiei sau la unitãţile subordonate acestuia ori la alte autoritãţi publice, în orice funcţii, inclusiv cele de demnitate publicã numite, la solicitarea acestor instituţii, precum şi la instituţii ale Uniunii Europene sau organizaţii internaţionale."
Excepţia de neconstituţionalitate se raporteazã la prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4) privind principiul separaţiei şi echilibrului puterilor, ale art. 125 alin. (3) privind incompatibilitatea funcţiei de judecãtor şi ale art. 132 alin. (2) privind incompatibilitatea funcţiei de procuror.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine urmãtoarele:
În preambulul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 50/2006 , care a modificat prevederile de lege criticate, se menţioneazã cã trebuie reglementatã de urgenţã situaţia în care judecãtori sau procurori urmeazã a fi detaşaţi în cadrul unor instituţii ale Uniunii Europene ori organizaţii internaţionale ca urmare a obligaţiilor internaţionale asumate de România sau care vor decurge din statutul de membru al Uniunii Europene, situaţie care nu este acoperitã în mod expres de cadrul legislativ în vigoare.
Curtea constatã cã dispoziţiile de lege criticate, care permit detaşarea judecãtorilor şi procurorilor, cu acordul scris al acestora, în orice funcţii, inclusiv cele de demnitate publicã numite, la solicitarea instituţiilor respective, precum şi la instituţii ale Uniunii Europene sau organizaţii internaţionale, nu sunt de naturã sã încalce normele constituţionale privind incompatibilitãţile funcţiei de judecãtor sau de procuror, prevãzute de art. 125 alin. (3) şi de art. 132 alin. (2) din Legea fundamentalã.
Astfel, potrivit dispoziţiilor alin. (3) ale <>art. 58 din Legea nr. 303/2004 , pe perioada detaşãrii judecãtorii şi procurorii îşi pãstreazã calitatea de judecãtor sau procuror şi beneficiazã de drepturile prevãzute de lege pentru personalul detaşat, iar când salariul şi celelalte drepturi bãneşti prevãzute pentru funcţia în care este detaşat judecãtorul sau procurorul sunt inferioare, acesta îşi pãstreazã indemnizaţia de încadrare lunarã şi celelalte drepturi bãneşti.
Pe de altã parte, Curtea constatã cã judecãtorul sau procurorul detaşat într-o funcţie publicã înceteazã sã mai exercitã funcţiile specifice judecãtorului sau procurorului şi exercitã atribuţii specifice funcţiei publice în care a fost detaşat. În acest sens sunt şi prevederile alin. (5) ale <>art. 58 din Legea nr. 303/2004 , potrivit cãrora, dupã încetarea detaşãrii, judecãtorul sau procurorul revine în funcţia deţinutã anterior.
Aşadar, Curtea observã cã, având în vedere faptul cã judecãtorii şi procurorii detaşaţi în funcţii publice nu exercitã atribuţii specifice funcţiei de judecãtor sau procuror, nu se poate susţine încãlcarea prevederilor constituţionale ale art. 125 alin. (3) şi art. 132 alin. (2), întrucât acestea se referã la incompatibilitãţile funcţiei de judecãtor, respectiv de procuror. Ca atare, în cazul detaşãrii judecãtorilor sau procurorilor în funcţii publice, nu ne aflãm în ipotezele normelor constituţionale menţionate.
Ţinând seama de toate aceste argumente, Curtea reţine cã şi critica de neconstituţionalitate referitoare la încãlcarea principiului separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, consacrat prin art. 1 alin. (4) din Constituţie, este neîntemeiatã.
Cu privire la susţinerile autorului excepţiei de neconstituţionalitate referitoare la numãrul mare de procurori detaşaţi şi la criteriile subiective care stau la baza detaşãrilor, Curtea constatã cã acestea nu pot fi primite deoarece nu reprezintã veritabile critici de neconstituţionalitate.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 58 alin. (1) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecãtorilor şi procurorilor, excepţie ridicatã de Asociaţia "Societatea pentru Justiţie" în Dosarul nr. 292/64/2008 al Curţii de Apel Braşov - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 23 septembrie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean

------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016