Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 948 din 23 septembrie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 214^1-214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 948 din 23 septembrie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 214^1-214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 706 din 17 octombrie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 214^1-214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicatã de Dragoş Topalã în Dosarul nr. 1.219/302/2008 al Judecãtoriei Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilã.
La apelul nominal rãspunde avocatul Gheorghe Piperea, cu împuternicire avocaţialã depusã în şedinţã, pentru autorul excepţiei de neconstituţionalitate, lipsã fiind cealaltã parte, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Având cuvântul, apãrãtorul autorului excepţiei de neconstituţionalitate solicitã admiterea acesteia astfel cum a fost formulatã, chiar dacã aparent dispoziţiile de lege criticate au fost abrogate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 . Aratã cã aceastã abrogare nu s-a fãcut potrivit dispoziţiilor Codului fiscal, adicã prin lege şi începând cu noul an bugetar, şi, ca atare, dispoziţiile <>art. 214^1-214^3 din Legea nr. 571/2003 privind codul fiscal sunt în vigoare. Cu privire la fondul excepţiei de neconstituţionalitate, susţine cã dispoziţiile de lege criticate contravin prevederilor art. 11 şi ale art. 148 din Constituţie, precum şi celor ale art. 90 din Tratatul de la Roma instituind Comunitatea Economicã Europeanã. În acest sens, aratã cã legiuitorul nu poate adopta dispoziţii cu caracter fiscal discriminatoriu şi cã, în acest moment, existã în paralel douã tipuri de taxe, cea de primã înmatriculare şi cea de poluare.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, deoarece dispoziţiile de lege criticate au fost abrogate expres prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 .

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 9 mai 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 1.219/302/2008, Judecãtoria Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 214^1- 214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Dragoş Topalã în dosarul cu numãrul de mai sus, având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în pretenţii.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile de lege criticate sunt neconstituţionale deoarece taxa de primã înmatriculare a autovehiculelor pe care o instituie contravine normelor comunitare în materie.
Judecãtoria Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilã şi-a exprimat opinia în sensul cã excepţia de neconstituţionalitate este admisibilã.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile de lege criticate nu încalcã prevederile art. 11 din Constituţie. Cât priveşte critica de neconstituţionalitate referitoare la art. 148 din Legea fundamentalã, apreciazã cã legislaţia internã în domeniul taxei auto urmeazã a fi analizatã din punctul de vedere al compatibilitãţii acesteia cu legislaţia Uniunii Europene în domeniu.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 214^1-214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003. Aceste dispoziţii, care formau Capitolul III-"Taxe speciale pentru autoturisme şi autovehicule", au fost introduse prin <>Legea nr. 343/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 662 din 1 august 2006.
Prin <>art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, ordonanţã ce a intrat în vigoare la 1 iulie 2008, dispoziţiile <>art. 214^1-214^3 din Legea nr. 571/2003 privind codul fiscal au fost abrogate în mod expres.
Excepţia de neconstituţionalitate se raporteazã la prevederile constituţionale ale art. 11 privind dreptul internaţional şi dreptul intern şi ale art. 148 alin. (2) privind integrarea în Uniunea Europeanã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
Dispoziţiile criticate din codul fiscal au fost abrogate expres între data sesizãrii Curţii Constituţionale prin Încheierea Judecãtoriei Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilã din 9 mai 2008 şi data pronunţãrii Curţii Constituţionale asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Având în vedere acestea şi ţinând cont de dispoziţiile <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãrora Curtea se pronunţã numai asupra unor dispoziţii din legi sau ordonanţe "în vigoare", excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilã, potrivit art. 29 alin. (6) din aceeaşi lege.
Susţinerile autorului excepţiei, potrivit cãrora aceastã abrogare ar fi doar "aparentã", întrucât nu a fost fãcutã prin "lege", nu pot fi primite deoarece abrogarea dispoziţiilor de lege criticate a fost fãcutã în mod expres prin dispoziţiile <>art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 , act normativ cu putere de lege, potrivit art. 115 din Constituţie.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 214^1-214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicatã de Dragoş Topalã în Dosarul nr. 1.219/302/2008 al Judecãtoriei sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 23 septembrie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016