Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 861 din 26 august 2024 privind sancţionarea cu amendă şi retragerea autorizaţiei de funcţionare a companiei de brokeraj Exa Broker de Asigurare - S.R.L.
EMITENT: Autoritatea de Supraveghere Financiară PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 888 din 3 septembrie 2024
Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., cu sediul în municipiul Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 15, sectorul 5, cod de înregistrare fiscală 31588130, cu respectarea prevederilor art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare (denumită în continuare O.U.G. nr. 93/2012),
în temeiul prevederilor art. 2 alin. (1) lit. b), art. 3 alin. (1) lit. d), art. 6 alin. (1) şi (3) şi ale art. 21^2 alin. (1) şi (4) din O.U.G. nr. 93/2012,
în baza prevederilor Legii nr. 236/2018 privind distribuţia de asigurări, cu modificările şi completările ulterioare (denumită în continuare Legea nr. 236/2018),
ţinând cont de prevederile Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 22/2021 privind distribuţia de asigurări (denumită în continuare Norma A.S.F. nr. 22/2021), ale Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 32/2015 privind organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor, capitalurilor proprii şi a tranzacţiilor privind activitatea de asigurare şi de reasigurare ale asigurătorilor/reasigurătorilor şi brokerilor de asigurare/reasigurare (denumită în continuare Norma A.S.F. nr. 32/2015), precum şi ale Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 36/2015 privind Reglementările contabile referitoare la situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate aplicabile companiilor de brokeraj care desfăşoară activitate de distribuţie în asigurări şi/sau reasigurări, cu modificările şi completările ulterioare (denumită în continuare Norma A.S.F. nr. 36/2015),
în raport cu dispoziţiile Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 4/2018 privind gestionarea riscurilor operaţionale generate de sistemele informatice utilizate de entităţile autorizate/avizate/înregistrate, reglementate şi/sau supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu modificările şi completările ulterioare (denumită în continuare Norma A.S.F. nr. 4/2018),
în raport cu dispoziţiile Regulamentului Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 13/2019 privind instituirea măsurilor de prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării terorismului prin intermediul sectoarelor financiare supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu modificările şi completările ulterioare (denumit în continuare Regulamentul A.S.F. nr. 13/2019),
în raport cu dispoziţiile Regulamentului Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 4/2021 privind activitatea de control desfăşurată de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu modificările şi completările ulterioare (denumit în continuare Regulamentul A.S.F. nr. 4/2021),
în urma hotărârii Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară, adoptată în şedinţa din data de 7.08.2024, în cadrul căreia a fost analizată Nota nr. SA-DG 6.953 din 2.08.2024 privind concluziile şi propunerile cu privire la aspectele constatate în urma acţiunii de control periodic efectuat la compania de brokeraj Exa Broker de Asigurare - S.R.L. (denumită în continuare Compania de brokeraj sau Exa Broker), cu sediul social în municipiul Oradea, Strada Evreilor Deportaţi nr. 4A, bloc Prima Premium Residence, parter, spaţiul comercial nr. 4 şi 5, judeţul Bihor, având numărul de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului J05/363/2006, cod unic de înregistrare 18409050 şi codul unic de înregistrare în Registrul brokerilor de asigurare şi/sau de reasigurare al Autorităţii de Supraveghere Financiară RBK - 342/2006, reprezentată legal de către lichidatorul judiciar provizoriu PRESTIGIU SPRL, cu sediul în Cluj-Napoca, str. Ploieşti nr. 21, ap. 11, judeţul Cluj, cod unic de înregistrare RO 35570268, conform Încheierii de admitere în principiu nr. 125 din 21.03.2024, pronunţată de Tribunalul Bihor în Dosarul nr. 1.167/111/2024,
a constatat următoarele:
1. Prima faptă contravenţională constatată se referă la faptul că Exa Broker nu a făcut dovada transmiterii către A.S.F. a numelui şi funcţiei persoanei desemnate cu atribuţii în actualizarea Registrului intermediarilor secundari (RIS), fiind astfel încălcate prevederile art. 4 alin. (9) din Norma A.S.F. nr. 22/2021.
Conform prevederilor art. 4 alin. (9) din Norma A.S.F. nr. 22/2021, „Distribuitorii desemnează o persoană din cadrul entităţii sau grupului din care fac parte şi transmit A.S.F. numele şi funcţia acesteia; persoana respectivă este responsabilă pentru coordonarea activităţii de înregistrare, actualizare a registrelor proprii şi transmitere/încărcare a datelor în registrele societăţilor, respectiv intermediarilor principali sau în RIS, după caz“.
Din verificările efectuate rezultă faptul că Exa Broker nu a transmis la A.S.F. numele şi funcţia persoanei responsabile cu coordonarea activităţii de înregistrare, actualizare şi transmitere/încărcare a datelor în RIS, deşi desemnarea acesteia s-a făcut de către Compania de brokeraj prin Decizia nr. 121/2020, fiind astfel încălcate prevederile art. 4 alin. (9) din Norma A.S.F. nr. 22/2021.
Compania de brokeraj nu a formulat obiecţii la procesul-verbal de control în termenul prevăzut de art. 22 alin. (3) lit. a) din Regulamentul A.S.F. nr. 4/2021.
Prin urmare, se menţine constatarea din procesul-verbal de control potrivit căreia Exa Broker nu a făcut dovada transmiterii către A.S.F. a numelui şi funcţiei persoanei desemnate cu atribuţii în actualizarea RIS, fiind astfel încălcate prevederile art. 4 alin. (9) din Norma A.S.F. nr. 22/2021.
Fapta constituie contravenţie conform prevederilor art. 28 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 236/2018 şi se sancţionează cu avertisment scris, potrivit prevederilor art. 28 alin. (2) lit. a) din aceeaşi lege.
2. A doua faptă contravenţională constatată se referă la faptul că Exa Broker nu a prezentat potenţialilor săi clienţi, înainte de emiterea celor 15 contracte de asigurare selectate în mod aleatoriu (numerele contractelor de asigurare fiind: 4922515541, 240718, 11380802026, 83633, 800004597, 93372762, 3000010652025, 140945407, 140994377, 2315745873, 1000131865, 23042181347, 1121344, 21316788, 2578638), informaţii privind conflictele de interese, respectiv participaţiile calificate deţinute în cadrul asigurătorilor, precum şi participaţiile calificate deţinute de asigurători sau de societăţile-mamă ale unor asigurători în cadrul Companiei de brokeraj şi nici dacă, în ceea ce priveşte contractul de asigurare, aceasta lucrează pe baza unui onorariu, respectiv remuneraţia plătită direct de consumator, pe baza oricărui altui tip de remuneraţie, inclusiv beneficii economice de orice natură, oferite sau date în legătură cu contractul de asigurare sau pe baza unei combinaţii dintre tipurile de remuneraţii menţionate anterior, fiind astfel încălcate prevederile art. 13 alin. (1) lit. a), b) şi lit. e) pct. (i), (iii) şi (iv) din Legea nr. 236/2018.
Ca urmare a verificării de către echipa de control a celor 15 contracte de asigurare selectate în mod aleatoriu mai susmenţionate, s-a constatat faptul că Exa Broker nu a prezentat clienţilor, anterior încheierii acestora, informaţii privind conflictele de interese referitoare la: participaţiile calificate deţinute de către Compania de brokeraj în cadrul asigurătorilor, participaţiile calificate deţinute de asigurători sau de societăţile-mamă ale unor asigurători în cadrul Companiei de brokeraj şi dacă, în ceea ce priveşte contractul de asigurare, Compania de brokeraj lucrează pe bază unui onorariu, care este remuneraţia plătită direct de consumator, pe baza oricărui altui tip de remuneraţie, inclusiv beneficii economice de orice natură, oferite sau date în legătură cu contractul de asigurare sau pe baza unei combinaţii dintre tipurile de remuneraţii menţionate anterior.
Prin documentul de informare precontractuală, Compania de brokeraj informează clienţii cu privire la remuneraţie, astfel: „În preţul poliţelor de asigurare sunt incluse şi costurile aferente distribuţiei acestora, iar Exa Broker este remunerat de către Asigurător pentru serviciile de distribuţie de asigurări, pe bază de comision inclus în prima de asigurare.“
Având în vedere faptul că, în ceea ce priveşte cele 15 contracte de asigurare, Exa Broker lucrează pe baza unui comision de orice fel, ca remuneraţie inclusă în prima de asigurare, precum şi pe baza unui onorariu, ca remuneraţie plătită direct de consumator, pe baza oricărui altui tip de remuneraţie, inclusiv beneficii economice de orice natură, oferite sau date în legătură cu contractul de asigurare, şi pe baza unei combinaţii dintre tipurile de remuneraţii menţionate anterior, rezultă că avea obligaţia ca înainte de încheierea contractelor de asigurare să furnizeze informaţii cu privire la formele de remuneraţie prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. e) pct. (i), (ii), (iii) şi (iv) din Legea nr. 236/2018. Ori, din documentele sus-menţionate rezultă că aceasta şi-a îndeplinit obligaţia de informare a clienţilor doar în ceea ce priveşte art. 13 alin. (1) lit. e) pct. (ii) din Legea nr. 236/2018.
În perioada verificată, echipa de control a constatat faptul că Exa Broker a încasat onorarii de la clienţi, reprezentând consultanţă acordată acestora înainte de emiterea contractelor de asigurare, în sumă de 13.551 lei în anul 2023 şi în sumă de 31.072 lei în trimestrul 1/2024, fără ca acest aspect să fie precizat în informaţiile precontractuale prezentate clienţilor.
Având în vedere faptul că Exa Broker nu a prezentat clienţilor, înainte de emiterea celor 15 contracte de asigurare selectate de către echipa de control, informaţiile referitoare la conflictele de interese şi la toate tipurile de remuneraţii în baza cărora lucrează, rezultă că au fost încălcate prevederile art. 13 alin. (1) lit. a), b) şi lit. e) pct. (i), (iii) şi (iv) din Legea nr. 236/2018, care prevăd următoarele:
"(1) Înainte de încheierea unui contract de asigurare, intermediarii de asigurări furnizează, cu respectarea prevederilor art. 15, în timp util, clienţilor cel puţin următoarele informaţii:
a) participaţiile calificate deţinute în cadrul asigurătorilor;
b) participaţiile calificate deţinute de asigurători sau de societăţile-mamă ale unor asigurători în cadrul intermediarilor.
(...);
e) dacă, în ceea ce priveşte contractul de asigurare, acesta lucrează:
(i) pe baza unui onorariu, care este remuneraţia plătită direct de consumator;
(...)
(iii) pe baza oricărui altui tip de remuneraţie, inclusiv beneficii economice de orice natură, oferite sau date în legătură cu contractul de asigurare; sau
(iv) pe baza unei combinaţii dintre tipurile de remuneraţii prevăzute la pct. (i)-(iii)."
Compania de brokeraj nu a formulat obiecţii la această constatare din procesul-verbal de control, în termenul prevăzut de art. 22 alin. (3) lit. a) din Regulamentul A.S.F. nr. 4/2021.
Prin urmare, se menţine constatarea din procesul-verbal de control potrivit căreia Exa Broker nu a prezentat potenţialilor săi clienţi, înainte de emiterea celor 15 contracte de asigurare (4922515541, 240718, 11380802026, 83633, 800004597, 93372762, 3000010652025, 140945407, 140994377, 2315745873, 1000131865, 23042181347, 1121344, 21316788, 2578638), informaţii privind conflictele de interese, respectiv participaţiile calificate deţinute în cadrul asigurătorilor, precum şi participaţiile calificate deţinute de asigurători sau de societăţile-mamă ale unor asigurători în cadrul Companiei de brokeraj şi nici dacă, în ceea ce priveşte contractul de asigurare, aceasta lucrează pe baza unui onorariu, respectiv remuneraţia plătită direct de consumator, pe baza oricărui altui tip de remuneraţie, inclusiv beneficii economice de orice natură, oferite sau date în legătură cu contractul de asigurare sau pe baza unei combinaţii dintre tipurile de remuneraţii menţionate anterior, fiind astfel încălcate prevederile art. 13 alin. (1) lit. a), b) şi lit. e) pct. (i), (iii) şi (iv) din Legea nr. 236/2018.
Fapta constituie contravenţie conform prevederilor art. 28 alin. (1) lit. a) şi g) din Legea nr. 236/2018 şi se sancţionează cu amendă în cuantum de 5.000 de lei, potrivit prevederilor art. 28 alin. (2) lit. b) din aceeaşi lege.
3. A treia faptă contravenţională constatată se referă la faptul că Exa Broker nu a prezentat clientului, înainte de emiterea Contractului de asigurare de călătorie nr. 800004597/8.03.2024, emis de asigurătorul AWP P&C, informaţii referitoare la identitatea şi adresa acesteia, calitatea de intermediar deţinută şi dacă oferă consultanţă cu privire la produsele de asigurare distribuite, fiind astfel încălcate prevederile art. 12 alin. (6) lit. a) pct. (i)-(iii) din Legea nr. 236/2018.
Echipa de control a analizat documentele transmise de către Compania de brokeraj în data de 3.04.2024, respectiv 4.04.2024, şi a constatat faptul că, pentru Contractul de asigurare nr. 800004597, Compania de brokeraj nu a pus la dispoziţia clientului niciun document din care să reiasă faptul că a fost informat cu privire la identitatea şi adresa Companiei de brokeraj, calitatea de intermediar deţinută de aceasta şi dacă Exa Broker oferă consultanţă cu privire la produsele de asigurare distribuite.
Astfel, având în vedere faptul că Exa Broker nu a prezentat clientului, înainte de emiterea Contractului de asigurare nr. 800004597, informaţii referitoare la identitatea şi adresa Companiei de brokeraj şi a asigurătorului, calitatea de intermediar deţinută de aceasta şi dacă aceasta oferă consultanţă cu privire la produsele de asigurare distribuite, au fost încălcate prevederile art. 12 alin. (6) lit. a) pct. (i)-(iii) din Legea nr. 236/2018, potrivit cărora
"Înaintea încheierii unui contract de asigurare, asigurătorii şi/sau intermediarii de asigurări prezintă clienţilor în timp util următoarele informaţii:
a) în cazul asigurătorilor şi intermediarilor:
(i) identitatea şi adresa acestora;
(ii) calitatea de intermediar sau de asigurător deţinută, după caz;
(iii) dacă oferă consultanţă cu privire la produsele de asigurare comercializate;."
Compania de brokeraj nu a formulat obiecţii la această constatare din procesul-verbal de control, în termenul prevăzut de art. 22 alin. (3) lit. a) din Regulamentul A.S.F. nr. 4/2021.
Prin urmare, se menţine constatarea din procesul-verbal de control, potrivit căreia Compania de brokeraj nu a prezentat clientului, înainte de emiterea Contractului de asigurare de călătorie nr. 800004597/08.03.2024, emis de asigurătorul AWP P&C, informaţii referitoare la identitatea şi adresa acesteia, calitatea de intermediar deţinută şi dacă oferă consultanţă cu privire la produsele de asigurare distribuite, fiind astfel încălcate prevederile art. 12 alin. (6) lit. a) pct. (i)-(iii) din Legea nr. 236/2018.
Fapta constituie contravenţie conform prevederilor art. 28 alin. (1) lit. a) şi g) din Legea nr. 236/2018 şi se sancţionează cu amendă în cuantum de 5.000 de lei, potrivit prevederilor art. 28 alin. (2) lit. b) din aceeaşi lege.
4. A patra faptă contravenţională constatată se referă la faptul că, pentru 13 contracte de asigurare selectate în mod aleatoriu (numerele contractelor de asigurare fiind: 240718, 11380802026, 83633, 800004597, 93372762, 3000010652025, 140945407, 140994377, 2315745873, 1000131865, 1121344, 21316788, 2578638), Compania de brokeraj nu a transmis clienţilor, înainte de încheierea contractelor de asigurare, un document de informare standardizat privind produsul de asigurare (denumit document PID), fiind astfel încălcate prevederile art. 14 alin. (6) din Legea nr. 236/2018, coroborate cu prevederile art. 38 alin. (1) şi alin. (3) lit. a) din Norma A.S.F. nr. 22/2021.
Ca urmare a verificării şi analizării documentelor prezentate echipei de control în data de 3.04.2024, respectiv 4.04.2024, s-a constatat faptul că, pentru un număr de 13 contracte de asigurare din cele 15 selectate în mod aleatoriu (numerele contractelor de asigurare fiind: 240718, 11380802026, 83633, 800004597, 93372762, 3000010652025, 140945407, 140994377, 2315745873, 1000131865, 1121344, 21316788, 2578638), Compania de brokeraj nu a furnizat clienţilor informaţiile standardizate privind produsele de asigurare prin intermediul documentului PID, conform prevederilor art. 14 alin. (6) din Legea nr. 236/2018, coroborate cu prevederile art. 38 alin. (1) şi alin. (3) lit. a) din Norma A.S.F. nr. 22/2021, conform cărora:
- art. 14 alin. (6) din Legea nr. 236/2018: „Informaţiile prevăzute la alin. (5) se transmit utilizând un document de informare standardizat privind produsul de asigurare, potrivit prevederilor legale, denumit în continuare PID, în cazul în care produsul respectiv face parte din clasele de asigurări generale prevăzute în secţiunile A şi B din anexa nr. 1 la Legea nr. 237/2015. PID se transmite pe hârtie sau pe un alt suport durabil“;
– art. 38 din Norma A.S.F. nr. 22/2021:
"(1) Distribuitorii informează clienţii sau potenţialii clienţi, în conformitate cu prevederile cap. V din Legea nr. 236/2018, în mod clar, corect şi accesibil, încă din faza precontractuală, asupra tuturor condiţiilor contractului de asigurare. (...)
(3) Documentele de informare care conţin informaţii-cheie despre produsele de asigurare diferă în funcţie de încadrarea produselor în clasele de asigurare prevăzute la secţiunile A, B şi C din anexa nr. 1 la Legea nr. 237/2015, după cum urmează:
a) document de informare standardizat, denumit PID, conform prevederilor Regulamentului 2017/1.469, în cazul în care produsul este încadrat în clasele de asigurări generale prevăzute la secţiunile A şi B din anexa nr. 1 la Legea nr. 237/2015. (…)"
Având în vedere faptul că Exa Broker nu prezentat celor 13 clienţi un document PID, rezultă că au fost încălcate prevederile art. 14 alin. (6) din Legea nr. 236/2018, coroborate cu prevederile art. 38 alin. (1) şi alin. (3) lit. a) din Norma A.S.F. nr. 22/2021.
Compania de brokeraj nu a formulat obiecţii la această constatare din procesul-verbal de control, în termenul prevăzut de art. 22 alin. (3) lit. a) din Regulamentul A.S.F. nr. 4/2021.
Prin urmare, se menţine constatarea din procesul-verbal de control, potrivit căreia pentru 13 contracte de asigurare (240718, 11380802026, 83633, 800004597, 93372762, 3000010652025, 140945407, 140994377, 2315745873, 1000131865, 1121344, 21316788, 2578638), Compania de brokeraj nu a transmis clienţilor, înainte de încheierea acestora, informaţiile standardizate privind produsele de asigurare prin intermediul documentului PID, fiind astfel încălcate prevederile art. 14 alin. (6) din Legea nr. 236/2018, coroborate cu prevederile art. 38 alin. (1) şi alin. (3) lit. a) din Norma A.S.F. nr. 22/2021.
Fapta constituie contravenţie conform prevederilor art. 28 alin. (1) lit. a) şi g) din Legea nr. 236/2018 şi se sancţionează cu amendă în cuantum de 5.000 de lei, potrivit prevederilor art. 28 alin. (2) lit. b) din aceeaşi lege.
5. A cincea faptă contravenţională constatată se referă la faptul că Exa Broker nu s-a asigurat că este îndeplinită cerinţa referitoare la faptul că autentificarea multiplă, în aplicaţia Insuretech, a mai multor persoane, pe acelaşi cont, nu este posibilă, fiind astfel încălcate prevederile art. 16 alin. (2) lit. a) din Norma A.S.F. nr. 4/2018.
În data de 26.03.2024, echipa de control a solicitat unui salariat din cadrul Companiei de brokeraj prezentarea şi testarea modului de respectare a prevederilor art. 16 alin. (2) lit. a) din Norma A.S.F. nr. 4/2018, referitoare la faptul că nu există posibilitatea autentificării multiple a mai multor persoane pe acelaşi cont de aplicaţie.
În urma verificării accesului acestuia în aplicaţiile informatice importante, privind autentificarea multiplă, au rezultat următoarele:
- în cazul aplicaţiei 24Bbroker conectarea multiplă, simultană, pe acelaşi cont, de pe dispozitive diferite nu este posibilă;
– în cazul aplicaţiei Insuretech, atât secţiunea Front Office, cât şi secţiunea Back Office permiteau conectarea multiplă, simultană, pe acelaşi cont, de pe dispozitive diferite.
Potrivit documentului prezentat echipei de control, revizuit la data de 30.06.2022, intitulat „Procedură de monitorizare a operaţiunilor şi a accesului la date“, Compania de brokeraj prevede următoarele: „Ne asigurăm că nu există posibilitatea autentificării multiple a mai multor persoane pe acelaşi cont de aplicaţie“.
Conform art. 16 alin. (2) lit. a) din Norma A.S.F. nr. 4/2018, companiile de brokeraj au obligaţia să se asigure că sunt îndeplinite următoarele cerinţe: „nu există posibilitatea autentificării multiple a mai multor persoane pe acelaşi cont de aplicaţie“.
Astfel, s-a constatat faptul că, în cazul aplicaţiei informatice Insuretech, este posibilă autentificarea multiplă a mai multor persoane, pe acelaşi cont de aplicaţie, ceea ce contravine prevederilor art. 16 alin. (2) lit. a) din Norma A.S.F. nr. 4/2018.
Compania de brokeraj nu a formulat obiecţii la această constatare din procesul-verbal de control, în termenul prevăzut de art. 22 alin. (3) lit. a) din Regulamentul A.S.F. nr. 4/2021.
Prin urmare, se menţine constatarea din procesul-verbal de control, potrivit căreia Compania de brokeraj nu s-a asigurat că este îndeplinită cerinţa referitoare la faptul că autentificarea multiplă, în aplicaţia Insuretech, a mai multor persoane, pe acelaşi cont, nu este posibilă, fiind astfel încălcate prevederile art. 16 alin. (2) lit. a) din Norma A.S.F. nr. 4/2018.
Fapta constituie contravenţie conform prevederilor art. 28 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 236/2018 şi se sancţionează cu amendă în cuantum de 7.515 lei, potrivit prevederilor art. 28 alin. (2) lit. b) din aceeaşi lege.
6. A şasea faptă contravenţională constatată se referă la faptul că Exa Broker nu a transferat, la asigurători, primele de asigurare pentru 4 contracte de asigurare (numerele acestora fiind: nr. 123125863/28.02.2024/Allianz - Ţiriac Asigurări - S.A., nr. 122788905/29.12.2023/Allianz - Ţiriac Asigurări - S.A., nr. 025847636/24.02.2024/Groupama Asigurări - S.A. şi nr. 025877086/29.02.2024/Groupama Asigurări - S.A.), fiind astfel încălcate prevederile art. 11 alin. (4) din Legea nr. 236/2018.
Echipa de control a analizat, prin sondaj, contractele de intermediere/colaborare încheiate cu 3 societăţi de asigurare (Allianz - Ţiriac Asigurări - S.A., Axeria Iard şi Groupama Asigurări - S.A.) şi a constatat faptul că acestea au prevăzut la capitolul - Obiectul Contractului faptul că brokerul are împuternicire din partea asigurătorului de a colecta primele de asigurare corespunzătoare, emise în numele acestuia.
Totodată, termenele de depunere a primelor de asigurare la asigurători, prevăzute în contractele de intermediere analizate, sunt următoarele:
- Allianz - Ţiriac Asigurări - S.A. - în 15 zile de la data emiterii poliţelor de asigurare;
– Axeria Iard - în fiecare zi de joi a fiecărei săptămâni calendaristice pentru săptămâna anterioară;
– Groupama Asigurări - S.A. - pentru poliţele de asigurare emise în perioada 1-10 ale lunii primele de asigurare se depun până la data de 15 ale lunii; pentru poliţele de asigurare emise în perioada 11-20 ale lunii, primele de asigurare se depun până la data de 25 ale lunii, iar cele emise în perioada 21-31 se depun până în data de 4 a lunii următoare.
Concomitent s-au analizat, prin sondaj, 4 contracte de asigurare intermediate pentru două societăţi de asigurare, respectiv: nr. 123125863/28.02.2024/Allianz - Ţiriac Asigurări - S.A., nr. 122788905/29.12.2023/Allianz - Ţiriac Asigurări - S.A., nr. 025847636/24.02.2024/Groupama Asigurări - S.A. şi nr. 025877086/29.02.2024/Groupama Asigurări - S.A., pentru care nu au fost depuse, de către asistenţii în brokeraj, primele de asigurare către Compania de brokeraj şi în consecinţă Exa Broker nu a transferat către asigurător primele de asigurare, conform termenelor stabilite prin contracte.
Prin informarea transmisă prin e-mail la data de 27.05.2024, Compania de brokeraj a precizat faptul că „primele de asigurare pentru cele 4 poliţe de asigurare nu au fost depuse de către asistenţii în brokeraj ai Exa Broker şi nici Exa Broker nu le-a depus la asigurători“.
Ţinând cont de prevederile art. 11 alin. (4) din Legea nr. 236/2018, conform cărora „(4) Primele de asigurare plătite de clienţi prin intermediari sau intermediarii de asigurări auxiliare se consideră transferate asigurătorului la momentul plăţii (...)“, Compania de brokeraj avea obligaţia de a se asigura de transferul primelor de asigurare către asigurători.
Ca urmare, din analiza efectuată de către echipa de control a contractelor de intermediere/colaborare încheiate cu societăţile de asigurare menţionate anterior, cu privire la colectarea, în numele asigurătorului, a primelor de asigurare aferente contractelor de asigurare emise de către Compania de brokeraj şi depunerea acestora la asigurători, precum şi din explicaţiile furnizate de către reprezentantul legal al Exa Broker, prezentate mai sus, s-a constatat faptul că au fost încălcate prevederile art. 11 alin. (4) din Legea nr. 236/2018.
Compania de brokeraj nu a formulat obiecţii la această constatare din procesul-verbal de control, în termenul prevăzut de art. 22 alin. (3) lit. a) din Regulamentul A.S.F. nr. 4/2021.
Constatarea redată mai sus, reţinută cu ocazia efectuării controlului periodic, referitoare la netransferarea, la asigurători, a primelor de asigurare pentru 4 contracte de asigurare (123125863/28.02.2024/Allianz - Ţiriac Asigurări - S.A., 122788905/29.12.2023/Allianz - Ţiriac Asigurări - S.A., 025847636/24.02.2024/Groupama Asigurări - S.A. şi 025877086/29.02.2024/Groupama Asigurări - S.A), are impact direct asupra situaţiei financiare şi juridice a Companiei de brokeraj, respectiv:
I. Situaţia financiară a Companiei de brokeraj:
Compania de brokeraj înregistrează, la data de 20.05.2024, datorii din prime de asigurare nedepuse către asiguratori în sumă de 11.259.979,14 lei, din care aproximativ 92,79% este reprezentată de RCA, conform precizărilor reprezentantului acesteia din Nota nr. 1.350 din 22.05.2024. Totodată, potrivit informaţiilor transmise de asigurători la A.S.F. (în perioada martie-aprilie 2024), Compania de brokeraj înregistrează debite din prime de asigurare nedepuse în sumă de 14.355.401 lei şi 181.195 euro, din care cu scadenţă depăşită în sumă de 13.171.328 lei şi 162.074 euro.
II. Situaţia juridică a Companiei de brokeraj:
În Dosarul nr. 1.167/111/2024, înregistrat pe rolul Tribunalului Bihor, instanţa: „Admite cererea formulată şi precizată de debitoarea S.C. EXA BROKER DE ASIGURARE - S.R.L. şi, în consecinţă: În temeiul art. 38 alin. 2 lit. e, al art. 71 alin. 1 şi al art. 67 alin. 1 lit. g din Legea nr. 85/2014 dispune deschiderea procedurii simplificate de insolvenţă împotriva debitoarei S.C. EXA BROKER DE ASIGURARE S.R.L. În temeiul art. 145 alin. 1 pct. A lit. a din Legea nr. 85/2014 dispune începerea procedurii falimentului debitoarei S.C. EXA BROKER DE ASIGURARE - S.R.L. În temeiul art. 145 alin. 2 din Legea nr. 85/2014 dispune dizolvarea societăţii debitoare şi ridicarea dreptului de administrare al acesteia“.
Aspectele redate mai sus constituie elemente agravante ale faptei descrise, motiv pentru care A.S.F., în exercitarea atribuţiilor şi prerogativelor legale, trebuie să asigure promovarea stabilităţii activităţii de asigurare şi apărarea drepturilor asiguraţilor, menţinerea în piaţa de asigurări a unui distribuitor cu o asemenea situaţie financiară şi juridică putând conduce la afectarea intereselor asiguraţilor.
Prin urmare, se menţine constatarea din procesul-verbal de control, potrivit căreia Compania de brokeraj nu a transferat, la asigurători, primele de asigurare pentru 4 contracte de asigurare (nr. 123125863/28.02.2024/Allianz - Ţiriac Asigurări - S.A., nr. 122788905/29.12.2023/Allianz - Ţiriac Asigurări - S.A., nr. 025847636/24.02.2024/Groupama Asigurări - S.A. şi nr. 025877086/29.02.2024/Groupama Asigurări - S.A.), fiind astfel încălcate prevederile art. 11 alin. (4) din Legea nr. 236/2018.
Fapta constituie contravenţie conform prevederilor art. 28 alin. (1) lit. a) şi c) din Legea nr. 236/2018 şi se sancţionează cu amendă în cuantum de 12.680 de lei şi cu retragerea autorizaţiei de funcţionare, potrivit prevederilor art. 28 alin. (2) lit. b) şi alin. (3) lit. b) din aceeaşi lege.
7. A şaptea faptă contravenţională constatată se referă la faptul că Exa Broker nu a efectuat, pentru anii 2021, 2022 şi 2023, inventarierea în integralitate a patrimoniului Companiei de brokeraj, respectiv nu a efectuat inventarierea creanţelor şi datoriilor din activitatea de distribuţie de asigurări, fiind astfel încălcate prevederile art. 3 alin. (1) din Norma A.S.F. nr. 32/2015, coroborate cu prevederile capitolului 3, secţiunea 3.2, pct. 82 alin. (1) din Reglementările contabile referitoare la situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate aplicabile companiilor de brokeraj care desfăşoară activitate de distribuţie în asigurări şi/sau reasigurări, aprobate prin Norma A.S.F. nr. 36/2015.
Conform prevederilor art. 3 alin. (1) din Norma A.S.F. nr. 32/2015, „inventarierea anuală a elementelor de natura activelor, datoriilor, capitalurilor proprii şi a tranzacţiilor privind activitatea de asigurare şi de reasigurare ale asigurătorilor se face obligatoriu cu ocazia încheierii exerciţiului financiar.“
De asemenea, conform prevederilor capitolului 3, secţiunea 3.2, pct. 82 alin. (1) din reglementările contabile aprobate prin Norma A.S.F. nr. 36/2015, „în scopul întocmirii situaţiilor financiare anuale şi a situaţiilor financiare interimare, companiile de brokeraj trebuie să procedeze la inventarierea şi evaluarea elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii.“
Astfel, s-a constatat faptul că Exa Broker nu a efectuat, pentru anii 2021, 2022 şi 2023, inventarierea în integralitate a patrimoniului Companiei de brokeraj, respectiv nu a efectuat inventarierea creanţelor şi datoriilor din activitatea de distribuţie de asigurări, atât în relaţia cu societăţile de asigurare, cât şi în relaţia cu asistenţii în brokeraj, conform prevederilor art. 3 alin. (1) din Norma A.S.F. nr. 32/2015, coroborate cu prevederile capitolului 3, secţiunea 3.2, pct. 82 alin. (1) din reglementările contabile aprobate prin Norma A.S.F. nr. 36/2015.
Compania de brokeraj nu a formulat obiecţii la această constatare din procesul-verbal de control, în termenul prevăzut de art. 22 alin. (3) lit. a) din Regulamentul A.S.F. nr. 4/2021.
Prin urmare, se menţine constatarea din procesul-verbal de control potrivit căreia Exa Broker nu a efectuat, pentru anii 2021, 2022 şi 2023, inventarierea în integralitate a patrimoniului societăţii, respectiv nu a efectuat inventarierea creanţelor şi datoriilor din activitatea de distribuţie de asigurări, fiind astfel încălcate prevederile art. 3 alin. (1) din Norma A.S.F. nr. 32/2015, coroborate cu prevederile capitolului 3, secţiunea 3.2, pct. 82 alin. (1) din reglementările contabile aprobate prin Norma A.S.F. nr. 36/2015.
Fapta constituie contravenţie conform prevederilor art. 28 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 236/2018 şi se sancţionează cu amendă în cuantum de 5.000 de lei, potrivit prevederilor art. 28 alin. (2) lit. b) din aceeaşi lege.
8. A opta faptă contravenţională constatată se referă la faptul că Exa Broker a utilizat eronat pentru înregistrarea veniturilor din activitatea de distribuţie a produselor de pensii contul „7588. Alte venituri din exploatare“ şi contul „4111. Decontări privind comisioanele şi/sau onorariile cuvenite din oferirea de consultanţă şi propunerea de contracte de asigurare şi/sau reasigurare conform mandatului de brokeraj“ (analitic 4111.00012), în loc de contul „412. Decontări privind comisioanele şi/sau onorariile cuvenite din activitatea de distribuţie a produselor de pensii (A)“ şi contul „7072. Venituri din activitatea de distribuţie a produselor de pensii“.
În urma verificării de către echipa de control a modului de înregistrare a veniturilor din activitatea de distribuţie a produselor de pensii, în sumă de 1.930 lei în anul 2022 şi în sumă de 1.370 lei în anul 2023, s-a constatat faptul că, în perioada supusă controlului, Compania de brokeraj a utilizat eronat pentru înregistrarea în contabilitate a veniturilor din activitatea de distribuţie a produselor de pensii contul „7588. Alte venituri din exploatare“ şi contul „4111. Decontări privind comisioanele şi/sau onorariile cuvenite din oferirea de consultanţă şi propunerea de contracte de asigurare şi/sau reasigurare conform mandatului de brokeraj“ (analitic 4111.00012), în loc de contul „412. Decontări privind comisioanele şi/sau onorariile cuvenite din activitatea de distribuţie a produselor de pensii“ şi contul „7072. Venituri din activitatea de distribuţie a produselor de pensii“.
Potrivit reglementărilor contabile în vigoare, respectiv capitolul 12 - Planul de conturi - pct. 514 clasa 4 - „Conturi de terţi“, respectiv clasa 7 - „Conturi de venituri“ şi capitolul 14 - Funcţiunea conturilor - pct. 516 alin. (1) - grupa 41 - „Decontări privind activitatea de creare de produse de asigurare şi distribuţie“ şi grupa 70 - „Cifra de afaceri netă“, aprobate prin Norma A.S.F. nr. 36/2015, comisioanele din activitatea de distribuţie a produselor de pensii se înregistrează în contul „412. Decontări privind comisioanele şi/sau onorariile cuvenite din activitatea de distribuţie a produselor de pensii“, iar venitul aferent se înregistrează în contul „7072. Venituri din activitatea de distribuţie a produselor de pensii“.
Compania de brokeraj a utilizat eronat pentru înregistrarea veniturilor din activitatea de distribuţie a produselor de pensii contul „7588. Alte venituri din exploatare“ şi contul „4111. Decontări privind comisioanele şi/sau onorariile cuvenite din oferirea de consultanţă şi propunerea de contracte de asigurare şi/sau reasigurare conform mandatului de brokeraj“ (analitic 4111.00012), în loc de contul „412. Decontări privind comisioanele şi/sau onorariile cuvenite din activitatea de distribuţie a produselor de pensii“ şi contul „7072. Venituri din activitatea de distribuţie a produselor de pensii“, fiind astfel încălcate prevederile capitolului 12 - Planul de conturi - pct. 514, clasa 4 - „Conturi de terţi“, respectiv clasa 7 - „Conturi de venituri“, şi ale capitolului 14 - Funcţiunea conturilor - pct. 516 alin. (1) - grupa 41 - „Decontări privind activitatea de creare de produse de asigurare şi distribuţie“ şi grupa 70 - „Cifra de afaceri netă“ din reglementările contabile aprobate prin Norma A.S.F. nr. 36/2015.
Compania de brokeraj nu a formulat obiecţii la această constatare din procesul-verbal de control, în termenul prevăzut de art. 22 alin. (3) lit. a) din Regulamentul A.S.F. nr. 4/2021.
Prin urmare, se menţine constatarea din procesul-verbal de control potrivit căreia Compania de brokeraj a utilizat eronat pentru înregistrarea veniturilor din activitatea de distribuţie a produselor de pensii contul „7588. Alte venituri din exploatare“ şi contul „4111. Decontări privind comisioanele şi/sau onorariile cuvenite din oferirea de consultanţă şi propunerea de contracte de asigurare şi/sau reasigurare conform mandatului de brokeraj“ (analitic 4111.00012), în loc de contul „412. Decontări privind comisioanele şi/sau onorariile cuvenite din activitatea de distribuţie a produselor de pensii (A)“ şi contul „7072. Venituri din activitatea de distribuţie a produselor de pensii“, fiind astfel încălcate prevederile capitolului 12 - Planul de conturi - pct. 514, clasa 4 - „Conturi de terţi“, respectiv clasa 7 - „Conturi de venituri“, şi ale capitolului 14 - Funcţiunea conturilor - pct. 516 alin. (1) - grupa 41 - „Decontări privind activitatea de creare de produse de asigurare şi distribuţie“ şi grupa 70 - „Cifra de afaceri netă“ din reglementările contabile aprobate prin Norma A.S.F. nr. 36/2015.
Fapta constituie contravenţie conform prevederilor art. 28 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 236/2018 şi se sancţionează cu amendă în cuantum de 5.000 de lei, potrivit prevederilor art. 28 alin. (2) lit. b) din aceeaşi lege.
9. A noua faptă contravenţională constatată se referă la faptul că Exa Broker nu a asigurat formarea profesională continuă privind tehnicile de prevenire şi combatere a SB/FT a ofiţerului de conformitate, în persoana domnului Ile Cristian, şi a persoanei desemnate pentru activitatea de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului din cadrul Companiei de brokeraj, respectiv domnul Nicolae Dindelegan, într-un interval de maximum 2 ani, fiind astfel încălcate prevederile art. 10 alin. (2) din Regulamentul A.S.F. nr. 13/2019.
Prin Decizia nr. 661 din 4.01.2023, Compania de brokeraj a desemnat ofiţerul de conformitate pentru activitatea de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului din cadrul Companiei de brokeraj, în persoana domnului Ile Cristian.
Compania de brokeraj a pus la dispoziţia echipei de control următoarele certificate de participare ale domnului Cristian Ile la cursurile organizate de către Institutul de Studii Financiare (denumit în continuare I.S.F.), având tema „Combaterea spălării banilor“:
- cursul desfăşurat în data de 6.03.2024, certificatul având seria SBFT şi nr. 24030663;
– cursul desfăşurat în data de 11.12.2020, certificatul având seria SBFT şi nr. 20121116.
De asemenea, prin Decizia nr. 661 din 4.01.2023, Compania de brokeraj a stabilit persoana desemnată pentru activitatea de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului din cadrul Exa Broker, în persoana domnului Dindelegan Nicolae.
Compania de brokeraj a pus la dispoziţia echipei de control următoarele certificate de participare ale domnului Dindelegan Nicolae la cursurile organizate de către I.S.F., având tema „Combaterea spălării banilor“:
- cursul desfăşurat în data de 6.03.2024, certificatul având seria SBFT şi nr. 24030664;
– cursul desfăşurat în data de 11.12.2020, certificatul având seria SBFT şi nr. 20121140.
Conform documentului pus la dispoziţia echipei de control, Compania de brokeraj se obligă să asigure pregătirea personalului, prin participarea la programe de formare profesională având ca temă combaterea spălării banilor şi a finanţării terorismului, cel târziu o dată la 2 ani, astfel:
"Exa Broker include, în procesul de instruire a angajaţilor, participarea la programe speciale de formare permanentă, având ca scop recunoaşterea de către angajaţi a operaţiunilor care pot avea legătură cu spălarea banilor sau cu finanţarea terorismului, ori de câte ori este nevoie, însă nu mai târziu de un interval de 2 ani"
Conform prevederilor art. 10 alin. (2) din Regulamentul A.S.F. nr. 13/2019, „entităţile reglementate asigură formarea profesională continuă privind tehnicile de prevenire şi combatere a SB/FT a persoanelor menţionate la art. 8 alin. (5), ori de câte ori este nevoie, însă nu mai târziu de un interval de 2 ani“.
Potrivit prevederilor art. 8 alin. (5) din Regulamentul A.S.F. nr. 13/2019, „în aplicarea art. 23 alin. (3) din Legea nr. 129/2019, entitatea reglementată numeşte una sau mai multe persoane desemnate SB/FT cu responsabilităţi în aplicarea Legii nr. 129/2019 şi a reglementărilor emise în aplicarea acesteia“.
Totodată, art. 23 alin. (1)-(3) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, prevede următoarele: „(1) Corespunzător naturii şi dimensiunii activităţii desfăşurate, entităţile raportoare au obligaţia de a desemna una sau mai multe persoane care au responsabilităţi în aplicarea prezentei legi, cu precizarea naturii şi limitelor responsabilităţilor încredinţate, cu aprobarea conducerii entităţii. Documentele întocmite în acest sens se păstrează la sediul entităţii raportoare. (2) Instituţiile de credit şi instituţiile financiare au obligaţia de a desemna un ofiţer de conformitate la nivelul conducerii, care coordonează implementarea politicilor şi procedurilor interne pentru aplicarea prezentei legi. În cazul reţelelor cooperatiste, în semnificaţia prevăzută în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, ofiţerul de conformitate poate fi desemnat la nivelul casei centrale pentru coordonarea implementării politicilor şi procedurilor la nivelul întregii reţele. (3) Persoanele desemnate conform prevederilor alin. (1) şi (2) au acces direct şi în timp util la datele şi informaţiile relevante, deţinute de entităţile raportoare, necesare îndeplinirii obligaţiilor prevăzute de prezenta lege“.
Întrucât, atât în cazul ofiţerului de conformitate, în persoana domnului Ile Cristian, cât şi în cazul persoanei desemnate pentru activitatea de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului din cadrul Companiei de brokeraj, respectiv domnul Nicolae Dindelegan, cursurile de instruire au avut loc la un interval de mai mult de 2 ani (aproape 4 ani diferenţă, între data de 11.12.2020 şi data de 6.03.2024), rezultă faptul că Exa Broker nu a asigurat formarea profesională continuă privind tehnicile de prevenire şi combatere a SB/FT a persoanelor menţionate la art. 8 alin. (5) din Regulamentul A.S.F. nr. 13/2019, fiind astfel încălcate prevederile art. 10 alin. (2) din acelaşi regulament.
Compania de brokeraj a pus la dispoziţia echipei de control Procesul-verbal privind instruirea personalului propriu şi a colaboratorilor cu privire la modalitatea de aplicare a procedurii interne privind activitatea de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului.
Potrivit precizărilor reprezentantului legal al Companiei de brokeraj, din Nota nr. 1.347 din 20.05.2024, Exa Broker nu a efectuat tranzacţii individuale, în numerar, peste limita de 10.000 euro (echivalent lei)/client/operaţiune, decontarea primelor şi a comisioanelor fiind efectuată prin casieria şi/sau prin conturile bancare ale Companiei de brokeraj. De asemenea, prin aceeaşi adresă, se precizează faptul că nu a fost făcută nicio raportare de tranzacţie suspectă către A.S.F. şi/sau către Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, iar Compania de brokeraj nu a avut cunoştinţă de niciun eveniment care să intre sub incidenţa legislaţiei privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism.
Compania de brokeraj nu a formulat obiecţii la această constatare din procesul-verbal de control, în termenul prevăzut de art. 22 alin. (3) lit. a) din Regulamentul A.S.F. nr. 4/2021.
Prin urmare, se menţine constatarea din procesul-verbal de control, potrivit căreia Exa Broker nu a asigurat formarea profesională continuă privind tehnicile de prevenire şi combatere a SB/FT a ofiţerului de conformitate, în persoana domnului Ile Cristian, şi a persoanei desemnate pentru activitatea de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului din cadrul Companiei de brokeraj, respectiv domnul Nicolae Dindelegan, într-un interval de maximum 2 ani, fiind astfel încălcate prevederile art. 10 alin. (2) din Regulamentul A.S.F. nr. 13/2019.
Fapta constituie contravenţie conform prevederilor art. 28 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 236/2018 şi se sancţionează cu amendă în cuantum de 5.000 de lei, potrivit prevederilor art. 28 alin. (2) lit. b) din aceeaşi lege.
În stabilirea atragerii răspunderii contravenţionale a Companiei de brokeraj şi în stabilirea sancţiunilor, respectiv a amenzii şi a retragerii autorizaţiei, s-au luat în considerare aspecte privitoare la natura şi gravitatea faptelor contravenţionale constatate, cu privire la care s-a apreciat gravitatea ca fiind scăzută (pentru fapta 1), medie (pentru faptele 2-4 şi 7-9), respectiv ridicată (pentru faptele 5 şi 6), durata încălcării scurtă (pentru fapta 3 şi 5), medie (pentru faptele 1, 2, 4, 6, 8 şi 9), respectiv lungă (pentru fapta 7) şi au fost avute în vedere forma de vinovăţie (culpă pentru toate faptele), precum şi lipsa sancţiunilor anterioare.
Totodată, în stabilirea sancţiunii s-a ţinut cont de aspectele prezentate la pct. 6, de principiul proporţionalităţii şi de toate circumstanţele relevante ale săvârşirii faptelor, atât din perspectiva activităţii desfăşurate de Compania de brokeraj în ansamblul pieţei de asigurări, cât şi a supravegherii pieţei de asigurări, inclusiv de cota de piaţă deţinută de aceasta, respectiv:
- cota de piaţă la trimestrul IV 2023, calculată în funcţie de volumul total al primelor de asigurare distribuite şi raportată la piaţa de asigurări, este de 1,26%;
– la data de 31.12.2023, valoarea primelor de asigurare distribuite a fost de 186.360.800 de lei.
De asemenea, s-a ţinut cont de faptul că, în ultimii 3 ani, Compania de brokeraj nu a fost sancţionată de către A.S.F.
Faţă de motivele de fapt şi de drept arătate, în scopul apărării drepturilor asiguraţilor şi al promovării stabilităţii activităţii de asigurare în România,
în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) lit. d) din O.U.G. nr. 93/2012 şi ale art. 28 alin. (2) lit. b), alin. (3) lit. b), alin. (11) şi (14) din Legea nr. 236/2018,
Autoritatea de Supraveghere Financiară emite următoarea decizie:
ART. 1
(1) Se sancţionează cu amendă în cuantum de 12.600 lei şi cu retragerea autorizaţiei de funcţionare compania de brokeraj Exa Broker de Asigurare - S.R.L., cu sediul în municipiul Oradea, strada Evreilor Deportaţi nr. 4A, bloc Prima Premium Residence, parter, spaţiul comercial nr. 4 şi 5, judeţul Bihor, având numărul de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului J05/363/2006, cod unic de înregistrare 18409050 şi codul unic de înregistrare în Registrul brokerilor de asigurare şi/sau de reasigurare al Autorităţii de Supraveghere Financiară RBK - 342/2006, reprezentată legal de către lichidatorul judiciar provizoriu PRESTIGIU SPRL, cu sediul în Cluj-Napoca, str. Ploieşti nr. 21, ap. 11, judeţul Cluj, cod unic de înregistrare RO 35570268, conform Încheierii de admitere în principiu nr. 125 din 21.03.2024, pronunţată de Tribunalul Bihor, în Dosarul nr. 1.167/111/2024.
(2) Amenda se face venit la bugetul de stat în cotă de 50% şi se achită în contul IBAN corespunzător deschis la Trezoreria Operativă a Municipiului Oradea, iar diferenţa de 50% se face venit la bugetul Autorităţii de Supraveghere Financiară şi se achită în termen de 15 zile de la comunicare, în contul IBAN nr. RO74TREZ70020F350102XXXX deschis la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti.
(3) Dovada de plată a amenzii se transmite Autorităţii de Supraveghere Financiară, în termen de două zile lucrătoare de la data achitării.
ART. 2
(1) În conformitate cu prevederile art. 28 alin. (16) din Legea nr. 236/2018 privind distribuţia de asigurări, cu modificările şi completările ulterioare, prezenta decizie constituie titlu de creanţă.
(2) La data scadenţei, prezenta decizie devine titlu executoriu. În cazul neîndeplinirii obligaţiei prevăzute la art. 1 alin. (2), Autoritatea de Supraveghere Financiară va declanşa procedura de executare silită de recuperare a creanţelor sale, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în conformitate cu prevederile art. 28 alin. (17) din Legea nr. 236/2018 privind distribuţia de asigurări, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 3
(1) În termen de 15 zile calendaristice de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a deciziei de retragere a autorizaţiei de funcţionare, compania de brokeraj Exa Broker de Asigurare - S.R.L are obligaţia de a elimina din denumire sintagma prevăzută la art. 11 alin. (1) lit. a) din Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 22/2021 privind distribuţia de asigurări şi din obiectul de activitate activitatea de distribuţie, conform prevederilor art. 30 alin. (3) din Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 22/2021 privind distribuţia de asigurări.
(2) Autoritatea de Supraveghere Financiară radiază compania de brokeraj Exa Broker de Asigurare - S.R.L. din Registrul intermediarilor principali, în conformitate cu prevederile art. 30 alin. (2) din Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 22/2021 privind distribuţia de asigurări.
ART. 4
(1) Împotriva prezentei decizii, compania de brokeraj Exa Broker de Asigurare - S.R.L. poate formula contestaţie la Curtea de Apel Bucureşti în termen de 30 de zile de la data comunicării, conform art. 31 alin. (2) din Legea nr. 236/2018 privind distribuţia de asigurări, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Contestaţia adresată Curţii de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ şi fiscal nu suspendă, pe timpul soluţionării acesteia, măsurile dispuse de Autoritatea de Supraveghere Financiară, conform art. 31 alin. (3) din aceeaşi lege.
ART. 5
Prezenta decizie intră în vigoare la data comunicării şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform prevederilor art. 32 alin. (1) din Legea nr. 236/2018 privind distribuţia de asigurări, cu modificările şi completările ulterioare.
Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,
Alexandru Petrescu
Bucureşti, 26 august 2024.
Nr. 861.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: