Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 853 din 29 septembrie 2009  privind regulile de desfasurare in audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Presedintelui Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 853 din 29 septembrie 2009 privind regulile de desfasurare in audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Presedintelui Romaniei

EMITENT: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 5 octombrie 2009
DECIZIE nr. 853 din 29 septembrie 2009
privind regulile de desfãşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României
EMITENT: CONSILIUL NAŢIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 5 octombrie 2009


Având în vedere dubla calitate a Consiliului Naţional al Audiovizualului, de garant al interesului public şi de autoritate unicã de reglementare în domeniul serviciilor de programe audiovizuale,
conform dispoziţiilor <>art. 1^1 alin. (1) lit. a) , <>art. 3 , <>4 , <>9 , <>11^2 , <>art. 15-19^1 , <>26 , <>art. 26^1 lit. y) şi <>art. 26^2 alin. (2) lit. g) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
cu respectarea prevederilor <>art. 30 şi <>31 din Constituţia României, republicatã ,
în temeiul prevederilor <>art. 17 alin. (1) lit. d) pct. 11 şi ale <>art. 26^1 din Legea audiovizualului nr. 504/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptã urmãtoarea decizie.

ART. 1
(1) Campania electoralã pe posturile de radio şi de televiziune publice şi private începe în ziua de 23 octombrie 2009, ora 0,00, şi se încheie în ziua de 21 noiembrie 2009, ora 7,00.
(2) Campania electoralã prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale se desfãşoarã în condiţiile stabilite de <>Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu respectarea prevederilor <>Legii audiovizualului nr. 504/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale Codului de reglementare a conţinutului audiovizual, adoptat prin <>Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 187/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale prezentei decizii.
ART. 2
(1) Pentru candidaţii la alegerea Preşedintelui României, accesul la serviciile publice şi private de radio şi televiziune este egal şi gratuit.
(2) Candidaţii şi, dupã caz, reprezentanţii acestora şi ai partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale care susţin candidaţi au acces la serviciile de radio şi de televiziune, în condiţiile alin. (1), numai în emisiunile prevãzute la art. 5.
ART. 3
(1) Radiodifuzorii sunt obligaţi sã asigure, în cadrul emisiunilor prevãzute în prezenta decizie, reflectarea desfãşurãrii campaniei electorale, cu respectarea urmãtoarelor principii:
a) echitate - toţi candidaţii trebuie sã aibã posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului;
b) echilibru în prezentarea activitãţilor de campanie ale candidaţilor;
c) imparţialitate - tratarea tuturor candidaţilor în mod obiectiv şi echidistant.
(2) Radiodifuzorii au obligaţia sã se asigure cã în cadrul emisiunilor de promovare electoralã, precum şi în conţinutul spoturilor şi al celorlalte materiale audiovizuale puse la dispoziţia acestora de cãtre candidaţi sunt respectate urmãtoarele condiţii:
a) sã nu fie pusã în pericol ordinea constituţionalã, ordinea publicã, siguranţa persoanelor şi a bunurilor;
b) sã nu incite la urã pe considerente de convingeri politice, rasã, religie, etnie, naţionalitate, sex sau orientare sexualã şi nici la violenţã;
c) sã nu conţinã afirmaţii sau imagini care pot aduce atingere demnitãţii umane, onoarei, vieţii particulare a persoanei, dreptului la propria imagine ori care sunt contrare bunelor moravuri;
d) sã nu conţinã acuzaţii cu incidenţã penalã sau moralã la adresa altor candidaţi, fãrã a fi însoţite de dovezi pertinente prezentate în mod explicit.
(3) Realizatorii şi moderatorii dezbaterilor electorale au şi urmãtoarele obligaţii:
a) sã asigure menţinerea dezbaterii în sfera tematicii electorale;
b) sã intervinã atunci când invitaţii încalcã, prin comportament sau exprimare, regulile prevãzute la alin. (2); în cazul în care invitaţii nu se conformeazã solicitãrilor, moderatorul poate decide întreruperea microfonului sau oprirea emisiunii, dupã caz;
c) sã solicite dovezi explicite atunci când participanţii aduc acuzaţii cu incidenţã penalã sau moralã unor contracandidaţi, astfel încât publicul sã îşi poatã forma o opinie corectã.
(4) În cazul în care, în emisiunile de dezbateri, candidaţii, reprezentanţii acestora şi ai partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale care susţin candidaţi nu se prezintã, radiodifuzorii nu vor reporta timpul de antenã respectiv; radiodifuzorii au obligaţia sã difuzeze emisiunea cu cei care s-au prezentat, pe durata programatã iniţial; în cazul în care absenţii îşi motiveazã neparticiparea la emisiune, radiodifuzorii au obligaţia sã prezinte, în cadrul respectivei emisiuni, şi motivaţia acestora.
ART. 4
(1) În perioada campaniei electorale, candidaţii, susţinãtorii şi reprezentanţii acestora, precum şi ai partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale care susţin candidaţi nu pot fi producãtori, realizatori sau moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzori.
(2) Candidaţii, reprezentanţii acestora şi ai partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale care susţin candidaţi şi care deţin funcţii în instituţii şi/sau autoritãţi publice pot avea intervenţii, în direct sau înregistrate, şi în alte emisiuni decât cele prevãzute la art. 5, strict în probleme legate de exercitarea funcţiei lor; în aceste situaţii radiodifuzorii au obligaţia sã ia mãsuri pentru asigurarea echidistanţei şi a pluralismului de opinii.
ART. 5
(1) În timpul campaniei electorale, programele politice ale candidaţilor, opiniile şi mesajele cu conţinut electoral pot fi prezentate numai în urmãtoarele tipuri de emisiuni:
a) de promovare - în care candidaţii îşi prezintã şi promoveazã programele politice, activitãţile de campanie electoralã ori propria candidaturã; acestea vor fi identificate ca atare, în cazul posturilor de radio, şi, respectiv, semnalate prin marcajul "promovare electoralã", afişat în mod vizibil pe toatã durata difuzãrii, în cazul posturilor de televiziune;
b) de dezbatere - în care radiodifuzorii pun în discuţie programele electorale şi temele de interes public legate de campania electoralã, cu participarea candidaţilor şi/sau a reprezentanţilor lor, precum şi a jurnaliştilor, analiştilor, consultanţilor politici şi altor invitaţi;
c) informative - în care activitãţile de campanie ale candidaţilor sunt prezentate cu respectarea principiilor de echitate, echilibru, imparţialitate şi informare corectã a publicului; radiodifuzorii pot prezenta în cadrul emisiunilor informative şi intervenţii fãcute în direct de cãtre candidaţi.
(2) Difuzarea în direct sau înregistratã a mitingurilor şi întâlnirilor electorale, a conferinţelor de presã ori a altor activitãţi de campanie ale candidaţilor este consideratã emisiune de promovare electoralã.
(3) Materialele audiovizuale electorale, altele decât spoturile electorale, puse la dispoziţia radiodifuzorilor de cãtre candidaţi pot fi difuzate numai în cadrul emisiunilor de promovare electoralã.
(4) Radiodifuzorii sunt obligaţi sã precizeze calitatea în care se exprimã persoanele invitate în emisiuni, cum ar fi: candidat, susţinãtor al unui candidat, reprezentant al candidatului sau al unui partid politic, alianţã politicã sau electoralã care susţin candidaţi, jurnalist, analist, consultant politic etc.
ART. 6
(1) Radiodifuzorii publici şi privaţi pot difuza spoturi electorale, care îndeamnã electoratul sã voteze un anumit candidat, numai în cadrul emisiunilor electorale prevãzute la art. 5 alin. (1) lit. a) şi b), cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
a) spoturile electorale vor fi difuzate numai însoţite de un marcaj corespunzãtor;
b) spoturile electorale nu pot avea o duratã mai mare de 30 de secunde şi trebuie sã fie asumate în mod explicit, prin prezentare şi conţinut, de cãtre candidaţi;
c) difuzarea spoturilor electorale trebuie sã asigure tuturor candidaţilor condiţii egale de acces;
d) în emisiunile de promovare nu pot fi inserate spoturi ale unor candidaţi în intervalele alocate altor candidaţi;
e) în cadrul emisiunilor de dezbatere pot fi difuzate numai spoturi electorale ale candidaţilor prezenţi în emisiunile respective;
f) conţinutul spoturilor electorale trebuie sã se conformeze condiţiilor impuse de art. 3 alin. (2).
(2) Spoturile electorale nu constituie comunicare comercialã audiovizualã, în sensul dispoziţiilor legale, iar difuzarea lor este gratuitã.
(3) În perioada campaniei electorale, cu excepţia spoturilor electorale, este interzisã difuzarea oricãror forme de comunicare comercialã audiovizualã sau noncomercialã ce conţine referiri la candidaţi sau la reprezentanţii acestora şi ai partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale care susţin candidaţi.
ART. 7
Prezentarea de sondaje de opinie cu conţinut electoral este permisã în condiţiile precizate la <>art. 19 din Legea nr. 370/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 8
Cu 24 de ore înainte de începerea votãrii şi pânã la închiderea urnelor sunt interzise difuzarea oricãror mesaje şi comentarii cu conţinut electoral, a emisiunilor şi spoturilor electorale, precum şi invitarea sau prezentarea în programe a candidaţilor şi a reprezentanţilor acestora şi ai partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale care susţin candidaţi, cu excepţia situaţiilor prevãzute la art. 9.
ART. 9
(1) Candidaţii ale cãror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul programelor audiovizuale a unor fapte neadevãrate sau a unor informaţii inexacte beneficiazã de drept la replicã sau rectificare, dupã caz; solicitarea se va conforma dispoziţiilor <>art. 52 alin. (1) , respectiv <>art. 60 alin. (1) din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Radiodifuzorii au urmãtoarele obligaţii privind dreptul la replicã:
a) sã decidã acordarea sau neacordarea dreptului solicitat, în cel mult 24 de ore de la primirea unei solicitãri formulate în scris; în situaţia în care solicitarea se referã la o emisiune difuzatã în ultima zi de campanie electoralã, decizia trebuie luatã în cel mult 12 ore de la primirea solicitãrii;
b) sã comunice solicitantului, în termenele prevãzute la lit. a), telefonic şi/sau în scris, decizia luatã; în cazul neacordãrii dreptului solicitat, motivele trebuie sã fie comunicate solicitantului şi Consiliului Naţional al Audiovizualului;
c) sã difuzeze replica, în cazul în care decide acordarea acesteia, în cel mult 24 de ore de la primirea solicitãrii; în situaţia în care emisiunea care face obiectul sesizãrii a fost difuzatã în ultima zi de campanie electoralã, replica se difuzeazã în preziua votãrii;
d) sã difuzeze replica, în cazul în care solicitantului i se dã câştig de cauzã de cãtre Consiliul Naţional al Audiovizualului, în termenul şi în condiţiile stabilite de acesta.
(3) În preziua votãrii, radiodifuzorii vor avea în vedere alocarea unui spaţiu de emisie, imediat dupã principala emisiune informativã de searã, pentru difuzarea replicilor primite ca urmare a sesizãrilor care se referã la emisiunile difuzate în ultima zi de campanie.
ART. 10
Din momentul intrãrii în vigoare a prezentei decizii, monitorizarea respectãrii prevederilor referitoare la asigurarea informãrii corecte şi a pluralismului din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se realizeazã sãptãmânal, iar radiodifuzorii au obligaţia sã compenseze dezechilibrele evidente relevate, în sãptãmâna imediat urmãtoare constatãrii acestora.
ART. 11
Posturile de radio şi de televiziune care intenţioneazã sã realizeze şi sã difuzeze emisiuni electorale au obligaţia sã facã cunoscut public acest lucru prin presã şi/sau prin programele lor şi sã comunice Consiliului Naţional al Audiovizualului implicarea lor în campania electoralã, pânã cel mai târziu în ziua de 15 octombrie 2009, printr-o adresã, conform modelului prevãzut în anexa nr. 1, care face parte integrantã din prezenta decizie.
ART. 12
(1) Candidaţii au la dispoziţie intervalul 15-22 octombrie 2009 pentru a se adresa în scris posturilor private de radio şi de televiziune care şi-au anunţat intenţia de realizare şi difuzare a emisiunilor electorale, solicitând şi timpii de antenã pe care intenţioneazã sã îi utilizeze.
(2) Dupã 29 octombrie 2009, data rãmânerii definitive a candidaturilor, şi pânã la data de 31octombrie 2009, posturile de radio şi de televiziune, în funcţie de solicitãrile primite, vor stabili în grila de program intervalele de timp de difuzare a emisiunilor prevãzute la art. 5 alin. (1) lit. a) şi b şi le vor comunica în scris Consiliului Naţional al Audiovizualului, conform modelului prevãzut în anexa nr. 2, care face parte integrantã din prezenta decizie.
ART. 13
(1) Radiodifuzorii vor asigura înregistrarea emisiunilor destinate campaniei electorale în condiţiile stabilite în <>Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 412/2007 privind obligaţiile ce revin radiodifuzorilor la înregistrarea programelor de radio şi de televiziune.
(2) Înregistrãrile emisiunilor destinate campaniei electorale vor fi ţinute la dispoziţia Consiliului Naţional al Audiovizualului pe toatã durata campaniei electorale şi încã 30 de zile dupã comunicarea oficialã a rezultatelor.
ART. 14
(1) Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţioneazã potrivit dispoziţiilor <>Legii nr. 504/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau, dupã caz, ale art. 26^1 lit. y) şi <>art. 26^2 alin. (1) şi alin. (2) lit. g) din Legea nr. 370/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) În situaţia în care respectivele încãlcãri ale dispoziţiilor legale se produc dupã momentul încheierii oficiale a campaniei electorale, Consiliul Naţional al Audiovizualului se va întruni de urgenţã şi va analiza situaţia creatã cu maximã celeritate.
ART. 15
Prevederile prezentei decizii se vor aplica în mod corespunzãtor şi pentru campania electoralã ce se va desfãşura pentru cel de-al doilea tur de scrutin al alegerilor prezidenţiale.

Preşedintele Consiliului Naţional
al Audiovizualului,
Rãsvan Popescu

Bucureşti, 29 septembrie 2009.
Nr. 853.


ANEXA 1

Radiodifuzor .................
Licenţa nr. ..................

Cãtre
Consiliul Naţional al Audiovizualului
Bucureşti, Bd. Libertãţii nr. 14, sectorul 5, cod 050706
Fax: 021.305.53.54

În conformitate cu prevederile Deciziei Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 853/2009, vã comunicãm cã postul de radio/televiziune/distribuţie prin cablu cu numele ............. din localitatea ......... intenţioneazã sã difuzeze emisiuni destinate campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României.
Estimãm cã difuzarea acestor emisiuni va începe la data de .......... 2009.
Persoanele învestite cu responsabilitãţi directe privind organizarea emisiunilor destinate campaniei electorale sunt:
- ..............., având funcţia de ..............;
- ..............., având funcţia de ...............
şi pot fi contactate la telefon/fax ............. .

.......................
(semnãtura şi ştampila titularului de licenţã)


ANEXA 2

Radiodifuzor .............
Licenţa nr. ..............

Cãtre
Consiliul Naţional al Audiovizualului
Bucureşti, Bd. Libertãţii nr. 14, sectorul 5, cod 050706
Fax: 021.305.53.54

În conformitate cu prevederile Deciziei Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 853/2009 şi ca urmare a Comunicãrii noastre nr. ......... din ........... 2009 privind difuzarea de cãtre postul de radio/televiziune/distribuţie prin cablu cu numele .............. din localitatea ......... a emisiunilor destinate campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României, vã transmitem anexat prezentei lista cu tipurile acestor emisiuni, precum şi programarea lor, pe zile şi ore, pe întreaga duratã a campaniei.

....................
(semnãtura şi ştampila titularului de licenţã)

------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016