Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere dubla calitate a Consiliului Naţional al Audiovizualului, de garant al interesului public şi de autoritate unica de reglementare în domeniul serviciilor de programe audiovizuale,
convinsi ca libertatea de exprimare constituie unul dintre fundamentele esenţiale ale unei societãţi democrate, motiv pentru care presa audiovizuala trebuie sa beneficieze de o protecţie deosebita,
convinsi totodatã de faptul ca libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viata particularã a persoanei şi nici dreptul la propria imagine,
având în vedere obligaţiile care revin atât Consiliului Naţional al Audiovizualului, cat şi radiodifuzorilor în protejarea demnitãţii umane, în special, a drepturilor fundamentale ale omului, în general, şi faptul ca încãlcarea acestora poate aduce prejudicii grave interesului public,
în temeiul art. 3 alin. (1), art. 10 alin. (3) lit. e), art. 17 alin. (1) lit. d) şi al <>art. 40 din Legea audiovizualului nr. 504/2002 ,
membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului adopta urmãtoarea decizie:
ART. 1
(1) Orice persoana are dreptul la libertatea de exprimare. Acest drept cuprinde libertatea de opinie şi libertatea de a primi sau de a comunica informaţii ori idei, fãrã amestecul autoritãţilor publice şi fãrã a tine seama de frontiere.
(2) Exercitarea acestor libertãţi ce comporta îndatoriri şi responsabilitãţi poate fi supusã unor formalitãţi, condiţii, restrangeri sau sancţiuni prevãzute de lege, care constituie mãsuri necesare într-o societate democratica pentru securitatea nationala, integritatea teritorialã ori siguranta publica, apãrarea ordinii şi prevenirea infracţiunilor, protecţia sãnãtãţii sau a moralei, protecţia reputaţiei ori a drepturilor altora, pentru a impiedica divulgarea de informaţii confidenţiale sau pentru a garanta autoritatea şi imparţialitatea puterii judecãtoreşti.
ART. 2
În sensul prezentei decizii, sunt considerate a fi de interes public justificat orice probleme, fapte sau evenimente locale sau naţionale, cu semnificatie pentru viata comunitãţii, care nu contravin bunelor moravuri şi care nu incalca drepturile şi libertãţile fundamentale ale omului.
ART. 3
(1) Nu orice interes sau curiozitate a publicului trebuie satisfacuta; invocarea dreptului la informare nu poate servi la acoperirea preocuparilor preponderent financiare ale radiodifuzorilor.
(2) Dreptul la propria imagine nu trebuie sa împiedice aflarea adevãrului în probleme de interes public justificat.
ART. 4
(1) Înregistrãrile conţinând imagini sau/şi convorbiri ale unei persoane nu pot fi difuzate decât cu acordul acesteia.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) situaţiile în care:
a) demersurile jurnalistice rãspund unui interes public justificat;
b) înregistrarea este incidentala şi este realizatã în locuri publice.
ART. 5
(1) Orice persoana acuzata sau cercetata pentru sãvârşirea unei infracţiuni este prezumatã nevinovatã atât timp cat nu a fost condamnata printr-o hotãrâre penalã definitiva şi irevocabilã.
(2) Respectarea prezumţiei de nevinovatie este obligatorie în orice program audiovizual.
ART. 6
(1) Orice persoana are dreptul la respectarea vieţii sale private şi de familie, a domiciliului şi a corespondentei sale.
(2) Este interzisã difuzarea de ştiri, dezbateri, anchete sau reportaje audiovizuale privind viata privatã şi de familie a persoanei fãrã acordul acesteia.
(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (2) situaţiile în care sunt întrunite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) existenta unui interes public justificat;
b) existenta unei legãturi semnificative şi clare între viata privatã şi de familie a persoanei şi interesul public justificat;
c) efectele amestecului în viata privatã şi de familie a persoanei sa nu între sub incidenta prevederilor art. 1 alin. (2).
ART. 7
(1) Este interzisã difuzarea de imagini ale persoanei, filmate în propria locuinta sau în orice alte locuri private, fãrã consimţãmântul acesteia.
(2) Este interzisã difuzarea de imagini ale proprietãţii private, filmate din interiorul acesteia, fãrã acordul proprietarului.
(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (2) situaţiile în care imaginile difuzate:
a) pot preveni sãvârşirea unei infracţiuni;
b) surprind sau pot proba sãvârşirea unei infracţiuni;
c) protejeaza sãnãtatea publica.
ART. 8
Este interzisã difuzarea de imagini şi sunete înregistrate cu microfoane şi camere de luat vederi ascunse, cu urmãtoarele excepţii:
a) materialul audiovizual astfel obţinut este esenţial în stabilirea credibilitatii şi certitudinii unui fapt de interes public justificat;
b) materialul audiovizual astfel obţinut nu putea fi realizat în condiţii normale, iar conţinutul prezintã un interes justificat pentru public;
c) filmarea sau înregistrarea consemneazã un fapt cu incidenta penalã sau morala, cu semnificatie pentru viata comunitãţii.
ART. 9
Înregistrãrile destinate emisiunilor de divertisment tip "camera ascunsã" nu trebuie sa punã persoana în situaţii injositoare sau de risc şi pot fi difuzate numai cu acordul persoanelor care au fãcut obiectul filmarii.
ART. 10
Difuzarea înregistrãrilor convorbirilor telefonice sau a corespondentei, ajunse în posesia radiodifuzorilor, este permisã în urmãtoarele situaţii:
a) rãspunde unor necesitaţi ale siguranţei naţionale, ordinii publice sau asigura prevenirea unor fapte penale;
b) probeazã comiterea unei infracţiuni;
c) protejeaza sãnãtatea sau morala publica.
ART. 11
În cazul excepţiilor prevãzute la art. 4 alin. (2), art. 6 alin. (3), art. 7 alin. (3), la art. 8 şi 10 radiodifuzorii sunt obligaţi sa încunoştinţeze persoana în cauza înaintea difuzãrii materialelor audiovizuale şi sa solicite punctul de vedere al acesteia.
ART. 12
(1) Orice persoana are dreptul la propria imagine.
(2) În cazul în care în emisiunile audiovizuale se aduc acuzatii unei persoane, privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale concrete, acestea trebuie susţinute cu dovezi.
(3) Realizatorii emisiunilor au obligaţia sa respecte dreptul persoanei la propria imagine şi sa punã în vedere interlocutorilor sa probeze afirmatiile acuzatoare sau sa indice cel puţin probele care le susţin.
(4) Este interzisã în programele audiovizuale orice referire peiorativa la adresa persoanelor în varsta sau cu handicap, precum şi punerea acestora în situaţii ridicole sau umilitoare.
ART. 13
(1) Este interzisã difuzarea în programele audiovizuale a oricãror forme de manifestãri antisemite sau xenofobe.
(2) Este interzisã în programele audiovizuale orice discriminare pe considerente de rasa, religie, naţionalitate, sex, orientare sexualã sau etnie.
ART. 14
(1) Este interzisã difuzarea de imagini ale persoanei aflate în situaţia de victima, fãrã acordul prealabil al acesteia.
(2) Este interzisã difuzarea de imagini ale persoanei fãrã discernãmânt sau decedate, fãrã acordul familiei.
(3) Este interzisã difuzarea de imagini care exploateazã sau scot în evidenta traumele ori traumatismele unei persoane.
(4) În cazul martorilor la comiterea unei infracţiuni, difuzarea imaginilor se va realiza cu asigurarea protecţiei depline a identitãţii lor.
ART. 15
(1) Orice persoana are dreptul la respectarea intimitatii în momente dificile, precum o pierdere ireparabila sau o nenorocire.
(2) În cazul situaţiilor de suferinta umanã, al dezastrelor naturale, accidentelor sau al actelor de violenta radiodifuzorii sunt obligaţi sa asigure un echilibru între dorinta de a satisface informarea corecta a publicului şi riscul de a produce un amestec nejustificat în viata privatã.
ART. 16
(1) În cazul nerespectãrii prevederilor art. 13 se vor aplica dispoziţiile <>art. 90 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 .
(2) În cazul nerespectãrii celorlalte prevederi ale prezentei decizii se vor aplica dispoziţiile <>art. 91 din Legea nr. 504/2002 .
(3) În cazul în care nerespectarea demnitãţii umane şi a dreptului la propria imagine prejudiciazã grav interesul public se vor aplica dispoziţiile <>art. 95 din Legea nr. 504/2002 .
p. Preşedintele
Consiliului Naţional al Audiovizualului,
Gabriela Stoica
Bucureşti, 13 august 2002.
Nr. 80.
---------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: