Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 792 din 30 septembrie 2008  privind principii si reguli de desfasurare a campaniei electorale pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 792 din 30 septembrie 2008 privind principii si reguli de desfasurare a campaniei electorale pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale

EMITENT: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 679 din 2 octombrie 2008

Având în vedere dubla calitate a Consiliului Naţional al Audiovizualului, de garant al interesului public şi de autoritate unicã de reglementare în domeniul serviciilor de programe audiovizuale,
conform dispoziţiilor art. 2, art. 7 alin. (2), art. 15 alin. (1) lit. e), art. 29, art. 31-33, 37, 38, 38^1 şi 38^2, art. 50 lit. h^3) şi h^4), <>art. 51 alin. (1) şi alin. (2) lit. g) din Legea nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autoritãţilor administraţiei publice locale, a <>Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a <>Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 17 alin. (1) lit. d) şi ale <>art. 42 din Legea audiovizualului nr. 504/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptã urmãtoarea decizie:

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Campania electoralã pe posturile de radio şi de televiziune începe în ziua de 31 octombrie 2008, ora 0,00, şi se încheie în ziua de 29 noiembrie 2008, ora 7,00.
(2) Campania electoralã prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale se desfãşoarã în condiţiile stabilite de <>Legea nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autoritãţilor administraţiei publice locale, a <>Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a <>Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor <>Legii audiovizualului nr. 504/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale Codului de reglementare a conţinutului audiovizual, adoptat prin <>Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 187/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale prezentei decizii.
ART. 2
(1) Partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale şi organizaţiile legal constituite ale cetãţenilor aparţinând unei minoritãţi naţionale reprezentate în Consiliul Minoritãţilor Naţionale, precum şi candidaţii independenţi care înainteazã propuneri de candidaturã, denumiţi în continuare competitori electorali, au acces la serviciile publice de radio şi de televiziune în condiţiile <>art. 38 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 35/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Accesul candidaţilor şi reprezentanţilor competitorilor electorali la serviciile private de radio şi de televiziune poate avea loc numai în emisiunile electorale definite la art. 8; accesul în emisiunile de promovare electoralã prevãzute la art. 8 lit. a) va respecta condiţiile <>art. 38 alin. (3) din Legea nr. 35/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 3
Radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi sã asigure, în cadrul emisiunilor prevãzute în prezenta decizie, desfãşurarea unei campanii electorale cu respectarea urmãtoarelor principii:
a) echitate - fiecare candidat sau competitor electoral trebuie sã aibã posibilitatea de a se face cunoscut electoratului;
b) echilibru - o prezentare proporţionalã cu importanţa evenimentelor electorale, în cazul tuturor candidaţilor şi competitorilor electorali;
c) imparţialitate - obligaţia radiodifuzorilor de a trata toţi candidaţii şi competitorii electorali obiectiv şi echidistant.
ART. 4
Desfãşurarea campaniei electorale prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale publice şi private trebuie sã serveascã:
a) electoratului - pentru a primi informaţii corecte, astfel încât sã poatã vota în cunoştinţã de cauzã;
b) candidaţilor şi competitorilor electorali - pentru a se face cunoscuţi electoratului;
c) radiodifuzorilor - pentru a-şi valorifica drepturile prevãzute în legea electoralã, precum şi pentru a-şi exercita libertãţile şi responsabilitãţile ce revin mass-mediei într-o societate democraticã.

CAP. II
Proceduri preliminare

ART. 5
Posturile de radio şi de televiziune private care intenţioneazã sã realizeze şi sã difuzeze ştiri electorale şi emisiuni electorale au obligaţia sã facã cunoscut public acest lucru prin presã şi/sau prin programele lor şi sã comunice Consiliului Naţional al Audiovizualului implicarea lor în campania electoralã, pânã cel mai târziu în ziua de 10 octombrie, printr-o adresã, conform modelului prezentat în anexa nr. 1, care face parte integrantã din prezenta decizie.
ART. 6
(1) Competitorii electorali au la dispoziţie intervalul 11-20 octombrie pentru a se adresa în scris posturilor private de radio şi de televiziune care şi-au anunţat intenţia de realizare şi difuzare a emisiunilor electorale, solicitând şi timpii de antenã pe care intenţioneazã sã îi utilizeze.
(2) Dupã rãmânerea definitivã a candidaturilor, potrivit <>art. 15, 31-33 şi 38 din Legea nr. 35/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, posturile, în funcţie de solicitãrile primite, îşi vor definitiva grilele de program cu tipurile de emisiuni şi participãrile la acestea, în conformitate cu timpii de antenã calculaţi proporţional cu cei oferiţi de posturile publice, precum şi tarifele pe emisiune şi pe unitate de timp pe care intenţioneazã sã le practice.
(3) Tarifele pe emisiune şi pe unitate de timp vor fi stabilite în urma negocierilor desfãşurate cu toţi reprezentanţii candidaţilor şi competitorilor electorali interesaţi şi vor fi fãcute publice.
(4) În situaţiile în care unii candidaţi sau competitori electorali nu doresc utilizarea integralã a timpilor alocaţi, posturile vor solicita acestora completarea unei declaraţii scrise în acest sens.
ART. 7
Dupã parcurgerea procedurilor prevãzute la art. 6, radiodifuzorii vor comunica în scris Consiliului Naţional al Audiovizualului grilele emisiunilor pe care le vor realiza, precum şi intervalele de timp de difuzare a respectivelor emisiuni, printr-o adresã, conform modelului prezentat în anexa nr. 2, care face parte integrantã din prezenta decizie.

CAP. III
Emisiuni electorale

ART. 8
Pentru reflectarea desfãşurãrii campaniei electorale şi a activitãţilor de propagandã electoralã, radiodifuzorii pot realiza şi difuza numai urmãtoarele tipuri de emisiuni electorale:
a) de promovare - în care candidaţii şi reprezentanţii competitorilor electorali îşi promoveazã propria candidaturã, programele politice şi activitãţile de campanie electoralã; în situaţia transmiterii în direct a unor activitãţi de campanie, acestea se vor încadra în timpii de antenã acordaţi fiecãrui competitor electoral;
b) de dezbatere - în care radiodifuzorii pun în discuţie programele electorale şi temele de interes public legate de campania electoralã, cu participarea candidaţilor, reprezentanţilor competitorilor electorali, jurnaliştilor, analiştilor şi altor invitaţi.
ART. 9
(1) În perioada campaniei electorale candidaţii au acces la posturile publice şi private de radio şi televiziune, inclusiv la cele prin cablu, numai în emisiunile prevãzute la art. 8.
(2) În cadrul emisiunilor electorale şi al spoturilor electorale este interzisã utilizarea simbolurilor naţionale - drapel, stemã, imn - ale României sau ale altui stat, ca elemente de propagandã electoralã.
(3) În perioada campaniei electorale candidaţii şi reprezentanţii competitorilor electorali nu pot fi producãtori, realizatori sau moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzorii publici şi privaţi.
ART. 10
Candidaţii care deţin funcţii publice pot avea intervenţii în direct sau înregistrate şi în alte emisiuni decât cele prevãzute la art. 8, strict în probleme legate de exercitarea funcţiei lor; în aceste situaţii radiodifuzorii au obligaţia sã ia mãsuri pentru asigurarea echidistanţei şi pluralismului de opinii.
ART. 11
(1) Radiodifuzorii pot realiza şi difuza ştiri electorale, care cuprind informaţii privind activitãţile de campanie ale candidaţilor şi competitorilor electorali.
(2) Ştirile electorale pot fi prezentate numai în emisiuni informative special concepute în acest scop, identificate ca atare.
(3) Radiodifuzorii îşi vor asuma integral responsabilitatea editorialã pentru realizarea şi difuzarea acestor emisiuni, iar reflectarea în cadrul lor a activitãţilor de campanie ale candidaţilor şi competitorilor electorali se va face cu respectarea principiilor de echitate şi imparţialitate.
(4) Radiodifuzorii pot prezenta în cadrul ştirilor electorale intervenţii fãcute în direct de cãtre candidaţi cu prilejul activitãţilor de campanie sau extrase din înregistrãri transmise de cãtre aceştia, cu respectarea obligaţiilor prevãzute la alin. (3).
(5) În cazul în care în ştirile electorale sunt prezentate producţii audiovizuale realizate de cãtre candidaţi sau competitori electorali, radiodifuzorii sunt obligaţi sã facã menţiune despre aceasta în cuprinsul lor sau, în cazul televiziunilor, sã marcheze în scris acest lucru pe ecran.
(6) Programele de ştiri şi emisiunile informative cu caracter electoral nu pot fi sponsorizate.
ART. 12
(1) Radiodifuzorii au obligaţia sã se asigure cã emisiunile de promovare electoralã, precum şi spoturile şi celelalte producţii audiovizuale realizate de cãtre candidaţi sau competitori electorali respectã urmãtoarele condiţii:
a) nu conţin afirmaţii care pot aduce atingere demnitãţii umane, dreptului la propria imagine sau moralei publice;
b) nu incitã la urã sau discriminare pe considerente de rasã, religie, naţionalitate, sex, orientare sexualã, dizabilitãţi sau etnie;
c) nu conţin acuzaţii cu incidenţã penalã sau moralã la adresa altor candidaţi sau competitori electorali, fãrã a fi însoţite de dovezi.
(2) Producţiile audiovizuale electorale realizate de cãtre candidaţi sau reprezentanţi ai competitorilor electorali pot fi difuzate numai în cadrul ştirilor electorale şi emisiunilor de promovare electoralã.
(3) În cazul emisiunilor electorale ale serviciilor publice de radio şi televiziune pot fi difuzate şi spoturi electorale, cu încadrare în timpii de antenã acordaţi competitorilor electorali.
ART. 13
Realizatorii şi moderatorii dezbaterilor electorale au urmãtoarele obligaţii:
a) sã fie imparţiali;
b) sã asigure echilibrul necesar desfãşurãrii emisiunii, oferind fiecãrui participant la discuţii posibilitatea sã îşi prezinte opiniile;
c) sã formuleze clar întrebãrile, fãrã a fi tendenţioase sau pãrtinitoare;
d) sã asigure menţinerea dezbaterii în sfera de interes a campaniei electorale şi a tematicii emisiunii;
e) sã intervinã atunci când invitaţii încalcã, prin comportament sau exprimare, regulile prevãzute la art. 12 alin. (1); în cazul în care invitaţii nu se conformeazã solicitãrilor, moderatorul poate decide întreruperea microfonului sau oprirea emisiunii, dupã caz.
ART. 14
(1) Radiodifuzorii privaţi pot difuza spoturi publicitare electorale numai în cadrul emisiunilor electorale, cu respectarea cerinţelor referitoare la publicitate prevãzute în <>Legea nr. 504/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, a dispoziţiilor <>Deciziei Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 187/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi a prevederilor <>art. 38 alin. (4) din Legea nr. 35/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Spoturile publicitare electorale nu pot avea o duratã mai mare de 30 de secunde şi trebuie sã fie asumate în mod explicit, prin prezentare sau conţinut, de cãtre candidaţi sau competitorii electorali.
(3) Pentru difuzarea spoturilor publicitare electorale radiodifuzorii privaţi sunt obligaţi sã asigure candidaţilor şi competitorilor electorali condiţii egale de acces şi de tarifare pe unitatea de timp.
(4) În emisiunile de promovare electoralã nu pot fi inserate spoturi ale unor candidaţi sau competitori electorali în porţiunile de emisiune alocate altor candidaţi sau competitori electorali.
(5) În cadrul dezbaterilor electorale, radiodifuzorii pot insera spoturi publicitare electorale numai în calupuri separate şi marcate corespunzãtor.
ART. 15
(1) Sondajele de opinie cu conţinut electoral pot fi difuzate numai cu respectarea condiţiilor prevãzute de <>art. 38^1 şi 38^2 din Legea nr. 35/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) În cazul prezentãrii unor televoturi sau anchete fãcute în rândul electoratului, radiodifuzorii au obligaţia sã precizeze, în mod expres, cã acestea nu sunt reprezentative pentru opinia publicã sau pentru un anumit grup social sau etnic.
(3) Cu 48 de ore înainte de ziua votãrii este interzisã prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete fãcute pe stradã.
ART. 16
Cu 24 de ore înainte de începerea votãrii sunt interzise:
a) difuzarea de emisiuni electorale şi ştiri electorale;
b) invitarea sau prezentarea candidaţilor în programe, cu excepţia situaţiilor prevãzute la art. 17 alin. (3);
c) comentarii privind campania electoralã.
ART. 17
(1) Candidaţii şi competitorii electorali ale cãror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul unui program electoral a unor fapte neadevãrate sau a unor informaţii inexacte beneficiazã de drept la replicã; solicitarea se va conforma dispoziţiilor art. 52 alin. (1), respectiv art. 60 alin. (1) din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.
(2) Radiodifuzorii au urmãtoarele obligaţii privind dreptul la replicã:
a) sã decidã acordarea sau neacordarea dreptului solicitat în cel mult 24 de ore de la primirea unei solicitãri formulate în scris; în situaţia în care solicitarea se referã la o emisiune difuzatã în ultima zi de campanie electoralã, decizia trebuie luatã în cel mult 12 ore de la primirea solicitãrii;
b) sã comunice solicitantului, în termenele prevãzute la lit. a), telefonic şi/sau în scris, decizia luatã; în cazul neacordãrii dreptului solicitat, motivele trebuie sã fie comunicate solicitantului şi Consiliului Naţional al Audiovizualului;
c) sã difuzeze replica, în cazul în care decide acordarea acesteia, în cel mult 48 de ore de la primirea solicitãrii; în situaţia în care emisiunea care face obiectul sesizãrii a fost difuzatã în ultima zi de campanie electoralã, replica se difuzeazã în preziua votãrii;
d) sã difuzeze replica, în cazul în care Consiliul Naţional al Audiovizualului dã câştig de cauzã solicitantului, în termenul şi în condiţiile comunicate radiodifuzorului.
(3) În preziua votãrii, radiodifuzorii trebuie sã prevadã în program, imediat dupã emisiunea informativã de searã, un spaţiu de emisie pentru difuzarea replicilor ca urmare a sesizãrilor care se referã la emisiunile difuzate în ultima zi de campanie.

CAP. IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 18
(1) În perioada dintre intrarea în vigoare a prezentei decizii şi începerea campaniei electorale, radiodifuzorii nu vor difuza emisiuni electorale şi spoturi electorale, astfel cum acestea sunt definite la art. 8, respectiv la art. 14, şi nici spoturi publicitare comerciale sau alte producţii audiovizuale care transmit sau induc mesaje electorale.
(2) Pânã la începerea campaniei electorale emisiunile informative şi de dezbatere vor respecta prevederile Codului de reglementare a conţinutului audiovizual şi nu vor avea caracter de propagandã electoralã.
ART. 19
(1) Radiodifuzorii vor asigura înregistrarea emisiunilor destinate campaniei electorale în condiţiile stabilite în <>Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 412/2007 privind obligaţiile ce revin radiodifuzorilor la înregistrarea programelor de radio şi de televiziune.
(2) Înregistrãrile emisiunilor destinate campaniei electorale vor fi ţinute la dispoziţia Consiliului Naţional al Audiovizualului pe toatã durata campaniei electorale şi încã 30 de zile dupã comunicarea oficialã a rezultatelor.
ART. 20
Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţioneazã potrivit dispoziţiilor <>Legii nr. 504/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale <>art. 50 şi 51 din Legea nr. 35/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

Preşedintele Consiliului Naţional
al Audiovizualului,
Rãsvan Popescu

Bucureşti, 30 septembrie 2008.
Nr. 792.

ANEXA 1

Radiodifuzor .................
Licenţa nr. ..................

Cãtre
Consiliul Naţional al Audiovizualului
Bucureşti, Bd Libertãţii nr. 14, sectorul 5, cod 050706
Fax: 021.305.53.54

În conformitate cu prevederile Deciziei Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 792/2008, vã comunicãm cã postul de radio/televiziune/distribuţie prin cablu cu numele ................ din localitatea ............. intenţioneazã sã difuzeze emisiuni destinate campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2008 şi ne angajãm sã respectãm prevederile <>Legii nr. 35/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Legii audiovizualului nr. 504/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi condiţiile de acces şi de difuzare a programelor electorale prevãzute în decizia sus-menţionatã.
Estimãm cã difuzarea acestor emisiuni va începe la data de ........ 2008.
Persoanele învestite cu responsabilitãţi directe privind organizarea emisiunilor destinate campaniei electorale sunt:
- ............., având funcţia de ...............;
- ............., având funcţia de ................
şi pot fi contactate la telefon/fax ................ .

............................
(semnãtura şi ştampila titularului de licenţã)

ANEXA 2

Radiodifuzor .................
Licenţa nr. ..................

Cãtre
Consiliul Naţional al Audiovizualului
Bucureşti, Bd Libertãţii nr. 14, sectorul 5, cod 050706
Fax: 021.305.53.54

În conformitate cu prevederile Deciziei Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 792/2008 şi ca urmare a Comunicãrii noastre nr. .......... din ........ 2008 privind difuzarea de cãtre postul de radio/televiziune/distribuţie prin cablu cu numele ............... din localitatea .............. a emisiunilor destinate campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2008, vã transmitem lista acestor emisiuni şi programarea lor, pe zile şi ore, pe întreaga duratã a campaniei.
Pe lângã persoanele pe care le-am comunicat deja ca fiind învestite cu responsabilitãţi directe privind organizarea emisiunilor destinate campaniei electorale mai nominalizãm şi pe:
- ............., având funcţia de ...............;
- ............., având funcţia de ...............,
care pot fi contactate la telefon/fax ................ .

.........................
(semnãtura şi ştampila titularului de licenţã)

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016