Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 73 din 25 februarie 2025  referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 194 pct. 13 şi 27 din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 DECIZIE nr. 73 din 25 februarie 2025 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 194 pct. 13 şi 27 din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012

EMITENT: Curtea Constituţională
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 809 din 30 august 2025

┌─────────────────┬─┬──────────────────┐
│Marian Enache │-│preşedinte │
├─────────────────┼─┼──────────────────┤
│Mihaela Ciochină │-│judecător │
├─────────────────┼─┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga│-│judecător │
├─────────────────┼─┼──────────────────┤
│Dimitrie-Bogdan │-│judecător │
│Licu │ │ │
├─────────────────┼─┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │-│judecător │
├─────────────────┼─┼──────────────────┤
│Livia Doina │-│judecător │
│Stanciu │ │ │
├─────────────────┼─┼──────────────────┤
│Varga Attila │-│judecător │
├─────────────────┼─┼──────────────────┤
│Andreea Costin │-│magistrat-asistent│
└─────────────────┴─┴──────────────────┘

        Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Ioana-Codruţa Dărângă.
    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 194 pct. 13 şi 27 din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, excepţie ridicată de Societatea Delegaz Energie - S.R.L. din Tărlungeni, judeţul Braşov, în Dosarul nr. 10.300/197/2019 al Judecătoriei Braşov şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 421D/2020.
    2. La apelul nominal lipsesc părţile. Procedura de înştiinţare este legal îndeplinită.
    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate. Referitor la pct. 13 al art. 194 din Legea nr. 123/2012 arată că este clar şi previzibil, din cuprinsul acestuia reieşind că se sancţionează nerespectarea de către operatorul de transport a tuturor ordinelor şi deciziilor emise de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, altele decât cele prevăzute în respectivul articol. În ceea ce priveşte pct. 27 al aceluiaşi articol, arată, în esenţă, că este redactat cu suficientă precizie pentru a permite destinatarului să îşi controleze conduita şi să prevadă, într-o măsură rezonabilă, consecinţele care ar putea rezulta din săvârşirea unei anumite fapte.
                                   CURTEA,
    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:
    4. Prin Încheierea din 4 februarie 2020, pronunţată în Dosarul nr. 10.300/197/2019, Judecătoria Braşov a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 194 pct. 13 şi 27 din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012. Excepţia a fost invocată de Societatea Delegaz Energie - S.R.L. din Tărlungeni, judeţul Braşov, într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei plângeri formulate împotriva unui proces-verbal de constatare şi sancţionarea a unei contravenţii prevăzute de Legea nr. 123/2012.
    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că sintagma "altele decât cele menţionate în cuprinsul prezentului articol" prevăzută de art. 194 pct. 13 din Legea nr. 123/2012 reprezintă o formulare neclară care face ca orice încălcare normativă săvârşită de un titular de licenţă să atragă incidenţa acestui text de lege.
    6. Astfel, prevederile criticate sunt contrare principiului legalităţii, întrucât şi sintagma "nerespectarea reglementărilor comerciale aprobate de A.N.R.E., inclusiv a metodologiilor privind preţurile şi tarifele" din cuprinsul art. 194 pct. 27 din Legea nr. 123/2012, este neclară şi conduce la ideea ca orice încălcare a legii să fie interpretată ca o abatere comercială care să atragă incidenţa aplicării acestui text de lege, mai ales că nu există niciun act normativ care să definească în mod expres ce înseamnă reglementări comerciale, astfel că pentru orice încălcare a normelor în vigoare sau a contractelor încheiate cu consumatorii poate avea incidenţă textul respectiv, iar participantul la activităţile reglementate de Legea nr. 123/2012 poate fi supus unei duble sancţiuni, atât de natură civilă, cât şi de natură administrativă. De asemenea, nu este stabilit în mod clar prin lege elementul material al laturii obiective a contravenţiei, context în care norma are caracter imprevizibil ca urmare a faptului că sancţiunea este dispusă prin lege, iar elementul material al contravenţiei este determinat prin ordine ale preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei. Rezultă că, pe măsură ce sunt emise astfel de ordine, reglementările ANRE pot fi calificate ca fiind de natură comercială, astfel încât să se nască noi contravenţii, fără ca destinatarii normelor să realizeze că printr-o anumită conduită săvârşesc o contravenţie deosebit de gravă. Astfel, Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei este cea care legiferează dispoziţii legale, le interpretează şi aplică sancţiunile pe care le-a instituit prin aceste norme, aspect ce contravine şi principiului separaţiei puterilor în stat. Prin urmare, modalitatea neconstituţională de reglementare a prevederilor criticate a dat posibilitatea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei să interpreteze şi să aplice legea într-un mod excesiv şi arbitrar, în sensul că orice încălcare a unei prevederi cuprinse în ordinele şi dispoziţiile acestei autorităţi constituie contravenţie, chiar dacă prin natura încălcării fapta nu constituie o contravenţie, ci se circumscrie unor aspecte, spre exemplu, de natură contractuală între profesionişti. Totodată, se mai învederează că, potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, amenda este una dintre cele trei sancţiuni aplicabile pentru comiterea unei fapte contravenţionale şi, chiar dacă în dreptul intern este calificată ca o sancţiune administrativă, prin jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, aceasta a fost asociată sancţiunilor penale, astfel că procedura aplicării acestora se supune prevederilor art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. În contextul criticilor de neconstituţionalitate este menţionată jurisprudenţa Curţii Constituţionale şi a Curţii Europene a Drepturilor Omului în materia principiilor menţionate în susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate.
    7. Judecătoria Braşov apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
    8. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    9. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
                                        CURTEA,
    examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
    10. Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    11. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl reprezintă dispoziţiile art. 194 pct. 13 şi 27 din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 16 iulie 2012, care au următorul cuprins:
    "Constituie contravenţii la normele privind desfăşurarea activităţilor în sectorul gazelor naturale următoarele fapte: (...) 13. neîndeplinirea şi/sau îndeplinirea necorespunzătoare a condiţiilor de valabilitate ale autorizaţiilor/licenţelor precizate la art. 119 pct. 2 şi 3, altele decât cele menţionate în cuprinsul prezentului articol;
        (...)
    27. nerespectarea reglementărilor comerciale aprobate de A.N.R.E., inclusiv a metodologiilor privind preţurile şi tarifele;"

    12. În opinia autoarei excepţiei de neconstituţionalitate, dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile constituţionale cuprinse în art. 1 alin. (4) şi (5) referitor la principiul separaţiei puterilor în stat şi la principiul legalităţii şi ale art. 23 alin. (12), potrivit căruia "Nicio pedeapsă nu poate fi stabilită sau aplicată decât în condiţiile şi în temeiul legii".
    13. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observă că pct. 13 al art. 194 din Legea nr. 123/2012 se referă la neîndeplinirea şi/sau îndeplinirea necorespunzătoare a condiţiilor de valabilitate ale autorizaţiilor/licenţelor precizate la art. 119 pct. 2 şi 3, altele decât cele menţionate în cuprinsul art. 194.
    14. Prin Decizia nr. 312 din 11 mai 2021, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1221 din 23 decembrie 2021, paragrafele 24-31, Curtea a reţinut că Legea nr. 123/2012 transpune în dreptul intern prevederile Directivei 2009/72/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iulie 2009 privind normele comune pentru piaţa internă a energiei electrice şi de abrogare a Directivei 2003/54/CE şi ale Directivei 2009/73/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iulie 2009 privind normele comune pentru piaţa internă în sectorul gazelor naturale şi de abrogare a Directivei 2003/55/CE care reglementează la nivel european normele comune pe piaţa internă în sectorul gazelor naturale, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 211 din 14 august 2009. Dispoziţiile legale stabilesc cadrul de reglementare pentru desfăşurarea activităţilor privind transportul, producţia, distribuţia, furnizarea şi înmagazinarea gazelor naturale, modalităţile de organizare şi funcţionare a sectorului gazelor naturale, de acces pe piaţă, precum şi criteriile şi procedurile aplicabile pentru acordarea de autorizaţii şi/sau licenţe în sectorul gazelor naturale. Aceste autorizaţii/licenţe sunt acte administrative individuale care sunt emise doar de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), acordate unei persoane fizice sau juridice, pentru exercitarea unui drept sau a unor obligaţii, potrivit art. 100 pct. 8 din Legea nr. 123/2012.
    15. Potrivit art. 102^1 alin. (6) din aceeaşi lege, ANRE aprobă prin ordin al preşedintelui acesteia şi publică norme tehnice care stabilesc criteriile de siguranţă tehnică şi cerinţele tehnice minime de proiectare, execuţie şi exploatare pentru conectarea la sistem a instalaţiilor GNL, a instalaţiilor de înmagazinare, a altor instalaţii de transport sau de distribuţie, precum şi a magistralelor directe. Aceste norme tehnice asigură interoperabilitatea sistemelor şi sunt obiective şi nediscriminatorii şi se notifică Comisiei Europene în conformitate cu legislaţia naţională în vigoare. Aceeaşi autoritate de reglementare controlează, prin persoane împuternicite, respectarea specificaţiilor, caracteristicilor şi criteriilor tehnice de siguranţă ale instalaţiilor şi echipamentelor utilizate în reţelele de transport şi distribuţie a gazelor naturale. Ca atare, înfiinţarea de noi conducte de alimentare din amonte aferente producţiei de gaze naturale, precum şi de noi obiective de producţie de biogaz, biometan, GNL/GNC sau de noi sisteme de transport, înmagazinare şi distribuţie a gazelor naturale se face pe bază de autorizaţii de înfiinţare, în timp ce desfăşurarea activităţilor de furnizare a acestora, precum şi administrarea pieţelor centralizate de gaze naturale se realizează pe bază de licenţă.
    16. De asemenea, Curtea a mai reţinut că, potrivit art. 122 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 123/2012, titularii de licenţe din sectorul gazelor naturale, indiferent de forma de proprietate sau de regimul juridic al acestora, au obligaţia să respecte condiţiile de valabilitate asociate autorizaţiilor şi licenţelor acordate de ANRE.
    17. Curtea a observat, prin decizia amintită, că art. 194 din lege enumeră o serie de fapte considerate de către legiuitor drept contravenţii, dintre care unele sunt strict definite, iar altele, cum este cea prevăzută la pct. 13, sunt particulare, reprezentând voinţa legiuitorului de a da aceeaşi greutate legislaţiei secundare specifice domeniului gazelor naturale şi de a conferi ANRE posibilitatea de efectuare a verificărilor în vederea asigurării respectării întregului ansamblu de norme edictate şi în vederea sancţionării contravenţionale a operatorilor economici licenţiaţi care nu se conformează acestora.
    18. Ca atare, din lecturarea dispoziţiilor art. 194 pct. 13 din Legea nr. 123/2012 se observă cu uşurinţă că acestea sunt clare şi precise, sancţionând nerespectarea de către operatorul de transport a tuturor ordinelor şi deciziilor emise de ANRE, altele decât cele prevăzute în respectivul articol.
    19. Curtea Constituţională a mai reţinut că piaţa energiei electrice este o piaţă reglementată, autoritatea competentă să verifice respectarea prevederilor legale fiind ANRE. Accesul pe piaţa energiei electrice în calitate de furnizor şi distribuitor presupune respectarea anumitor condiţii legale, autoritatea competentă având îndrituirea, potrivit art. 9 alin. (4) din Legea nr. 123/2012, să reglementeze în mod detaliat aceste condiţii. Astfel, potrivit acestora, procedura de acordare, modificare, suspendare şi retragere a autorizaţiilor şi licenţelor, termenele şi condiţiile de acordare, constând în criterii, limite de putere, atestări, avize, garanţii şi altele asemenea, diferenţiate pe categorii de capacităţi şi activităţi supuse autorizării, se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE.
    20. Prin decizia antereferită, paragrafele 33 şi 34, Curtea a reţinut că, odată cu acordarea licenţei, sunt prevăzute expres drepturile şi obligaţiile titularului de licenţă. Textul legal criticat permite, prin intermediul modului în care sunt redactate condiţiile asociate unei licenţe, raportarea şi la textele legale care nu sunt expres individualizate, dar pot fi individualizate de către un profesionist care activează în domeniul energiei electrice. Condiţiile menţionate precizează că, pe toată durata de valabilitate a licenţei, titularul licenţei va respecta prevederile legii, ale condiţiilor asociate licenţei, precum şi modificările aduse ulterior acesteia de autoritatea competentă.
    21. În continuare, referitor la prevederile art. 194 pct. 27 din Legea nr. 123/2012, Curtea observă că acestea stabilesc că nerespectarea reglementărilor comerciale aprobate de ANRE, inclusiv a metodologiilor privind preţurile şi tarifele, constituie contravenţii la normele privind desfăşurarea activităţilor în sectorul gazelor naturale.
    22. Referitor la noţiunea de "reglementări comerciale", Curtea a reţinut, prin Decizia nr. 565 din 31 octombrie 2024*), nepublicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la data pronunţării prezentei decizii, că, având în vedere considerentele de principiu referitoare la art. 1 alin. (5) din Constituţie, coroborate cu prevederile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 21 aprilie 2010, în cadrul soluţiilor legislative adoptate trebuie să se realizeze o configurare explicită a conceptelor şi a noţiunilor folosite în reglementare, care au un alt înţeles decât cel comun, pentru a se asigura astfel înţelegerea lor corectă şi a se evita interpretările greşite (art. 25), iar "dacă o noţiune sau un termen nu este consacrat" sau poate avea înţelesuri diferite, semnificaţia acesteia/acestuia în context se stabileşte prin actul normativ în discuţie, în cadrul dispoziţiilor generale sau într-o anexă destinată lexicului respectiv, şi devine obligatorie pentru actele normative din aceeaşi materie [art. 37 alin. (2)].
     *) Decizia Curţii Constituţionale nr. 565 din 31 octombrie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 420 din 7 mai 2025.

    23. Or, Curtea a constatat că noţiunea în discuţie are deja consacrare pe plan legislativ, întrucât, spre exemplu, Legea nr. 71/2011 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 409 din 10 iunie 2011, la art. 6 alin. (1) prevede că, în cuprinsul actelor normative aplicabile la data intrării în vigoare a Codului civil, referirile la comercianţi se consideră a fi făcute la persoanele fizice sau, după caz, la persoanele juridice supuse înregistrării în registrul comerţului, potrivit prevederilor art. 1 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comerţului (în prezent abrogată, în vigoare fiind Legea nr. 265/2022 privind registrul comerţului şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative cu incidenţă asupra înregistrării în registrul comerţului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 750 din 26 iulie 2022), precum şi cu cele aduse prin această lege. Prin urmare, şi reglementările în discuţie se referă la activitatea subiecţilor mai sus menţionaţi, care desfăşoară activităţi în domeniul gazelor naturale (sau al energiei electrice şi al energiei termice), cu referire la sectorul activităţilor privind producţia, transportul, distribuţia, furnizarea şi înmagazinarea gazelor naturale şi a gazelor naturale lichefiate, în practică noţiunea fiind interpretată cu luarea în considerare de către profesionişti a întregului cadru legislativ în materie şi a relaţiilor ce derivă din activitatea acestora. Această activitate este prevăzută prin lege şi este supusă unei monitorizări din partea unei autorităţi de reglementare competente, astfel cum este ANRE, având ca obiect de activitate elaborarea, aprobarea şi monitorizarea aplicării ansamblului de reglementări obligatorii la nivel naţional necesar funcţionării sectorului şi pieţei energiei electrice, termice şi a gazelor naturale, aspect ce se circumscrie noţiunii de organizare a executării legii. Totodată, ordinele, deciziile sau avizele ANRE se emit, printre altele, pentru aprobarea reglementărilor tehnice şi comerciale în scopul funcţionării sigure şi eficiente a sectorului energiei electrice, termice şi al gazelor naturale [art. 5 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 337 din 18 mai 2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012, cu modificările şi completările ulterioare]. Reglementările de interes general se aprobă prin ordine ale preşedintelui ANRE şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, fiind supuse procedurii de desfăşurare a consultărilor publice, cu respectarea prevederilor Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 749 din 3 decembrie 2013, iar rezultatele procesului de consultare se publică pe pagina de internet a ANRE. Aceste operaţiuni reprezintă o punere în practică a dispoziţiilor constituţionale cu privire la organizarea executării legilor, întrucât noţiunea de organizare a executării legii, consacrată de dispoziţiile art. 108 alin. (2) din Constituţie, are un sens mai larg decât cea privind aplicarea legii, şi anume prin hotărâri ale Guvernului pot fi dispuse măsuri organizatorice, financiare, instituţionale sau sancţionatorii în vederea stabilirii cadrului necesar pentru ducerea la îndeplinire a dispoziţiilor legii, astfel că legiuitorul nu mai stabileşte întotdeauna direct, prin lege, anumite aspecte ce necesită o expunere în detaliu şi, în sensul textului constituţional al art. 108, această competenţă revine autorităţii publice însărcinate cu organizarea executării legii, argumentare ce este valabilă nu numai în ceea ce priveşte Guvernul, ci, mutatis mutandis, şi în cazul altor autorităţi prevăzute de textele legale, în speţă ANRE.
    24. Cu privire la faptele ce constituie contravenţii la normele privind desfăşurarea activităţilor în sectorul gazelor naturale, dispoziţiile art. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, circumscriu cadrul sancţionator general, astfel că alin. (2) reglementează sancţiunile contravenţionale principale (avertismentul, amenda contravenţională, prestarea unei activităţi în folosul comunităţii), iar alin. (3), sancţiunile contravenţionale complementare. În acelaşi timp, art. 5 alin. (4) stabileşte şi posibilitatea impunerii de noi sancţiuni contravenţionale principale şi complementare prin legi speciale. Din perspectiva regimului juridic al contravenţiilor, Legea nr. 123/2012 este o lege specială ce prevede o serie de conduite pe care le califică drept contravenţii, precum şi sancţiunile contravenţionale corespunzătoare, aplicabile subiectului de drept care încalcă norma juridică de drept contravenţional printr-o conduită contrară acesteia. Aplicarea sancţiunilor contravenţionale, respectiv sancţionarea propriu-zisă a subiectului de drept pentru nesocotirea normelor de drept contravenţional, are loc potrivit unor principii, similar sancţiunilor de drept penal.
    25. Cu privire la elementul material al contravenţiei stabilite de art. 194 pct. 27 din Legea nr. 123/2012, Curtea a reţinut că acesta constă în nerespectarea reglementărilor comerciale aprobate de ANRE, inclusiv a metodologiilor privind preţurile şi tarifele, şi care atrage răspunderea contravenţională sub aspectul săvârşirii contravenţiei prevăzute de art. 194 pct. 27 din Legea nr. 123/2012.
    26. Aşa fiind, Curtea a reţinut că tehnica de reglementare utilizată în cazul prevederilor legale criticate este în conformitate cu regulile instituite prin art. 3 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, potrivit căruia "actele normative prin care se stabilesc contravenţii vor cuprinde descrierea faptelor ce constituie contravenţii şi sancţiunea ce urmează să se aplice pentru fiecare dintre acestea". Norma contravenţională indică în mod clar şi neechivoc, în chiar cuprinsul său, obiectul material al contravenţiei, şi anume nerespectarea reglementărilor comerciale aprobate de ANRE, inclusiv a metodologiilor privind preţurile şi tarifele, astfel că este determinabilă pentru stabilirea actelor a căror nerespectare atrage sancţiunea, fiind redactată cu suficientă precizie pentru a permite destinatarului să îşi controleze conduita şi să prevadă, într-o măsură rezonabilă, consecinţele care ar putea rezulta din săvârşirea unei anumite fapte. Prin urmare, legea defineşte în mod clar contravenţia şi sancţiunea aplicabilă, astfel încât destinatarul său, care este un profesionist în domeniul respectiv, să cunoască din însuşi textul normei juridice aplicabile care sunt actele, faptele sau omisiunile ce pot angaja răspunderea sa contravenţională.
    27. Aşadar, normele legale criticate sunt clare şi previzibile şi nu poate fi reţinută pretinsa încălcare a principiului separaţiei puterilor în stat şi a principiului legalităţii, coroborat cu principiul legalităţii incriminării şi al pedepsei, reglementate şi dezvoltate atât la nivel constituţional, cât şi la nivel convenţional.
    28. Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
                                CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                   În numele legii
                                      DECIDE:
     Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Societatea Delegaz Energie - S.R.L. din Tărlungeni, judeţul Braşov, în Dosarul nr. 10.300/197/2019 al Judecătoriei Braşov şi constată că dispoziţiile art. 194 pct. 13 şi 27 din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012 sunt constituţionale în raport cu criticile formulate.
        Definitivă şi general obligatorie.
        Decizia se comunică Judecătoriei Braşov şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
        Pronunţată în şedinţa din data de 25 februarie 2025.


                                         PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
                                                 MARIAN ENACHE
                                             Magistrat-asistent,
                                              Andreea Costin

                                  ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016