Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 72 din 9 februarie 2023  pentru stabilirea regulilor de acordare a unor despăgubiri abonaţilor afectaţi de nerespectarea obligaţiilor legale privitoare la portabilitatea numerelor, precum şi pentru modificarea  şi completarea unor acte normative în domeniul portabilităţii numerelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 DECIZIE nr. 72 din 9 februarie 2023 pentru stabilirea regulilor de acordare a unor despăgubiri abonaţilor afectaţi de nerespectarea obligaţiilor legale privitoare la portabilitatea numerelor, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul portabilităţii numerelor

EMITENT: Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 130 din 15 februarie 2023
    În temeiul prevederilor art. 10 alin. (2) pct. 27, ale art. 11 alin. (1), respectiv ale art. 12 alin. (1) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 75 alin. (1), (2) şi (5), precum şi ale art. 75^2 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare,
    Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii emite prezenta decizie.
    ART. 1
    Prezenta decizie are ca obiect:
    a) stabilirea regulilor pe baza cărora furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului desemnaţi acordă, la cerere, într-un mod facil şi în termen scurt, unele despăgubiri abonaţilor cărora li s-au asignat numere din Planul naţional de numerotaţie, afectaţi de nerespectarea obligaţiilor legale privitoare la portabilitatea numerelor;
    b) modificarea şi completarea unor acte normative din legislaţia secundară care reglementează condiţiile de realizare a portabilităţii numerelor.


    ART. 2
    (1) Despăgubirile prevăzute de dispoziţiile prezentei decizii nu au rolul de a cuantifica şi nici de a acoperi toate prejudiciile suferite de fiecare abonat.
    (2) Prezenta decizie desemnează pentru fiecare situaţie un furnizor care să acorde despăgubiri abonaţilor în funcţie de contextul cel mai favorabil abonaţilor pentru exercitarea dreptului de a solicita şi primi despăgubiri. Furnizorul desemnat nu este în mod necesar culpabil de nerespectarea obligaţiilor legale privitoare la portabilitatea numerelor.
    (3) Prezenta decizie nu aduce atingere:
    a) dreptului abonaţilor de a obţine, în condiţiile legii, de la furnizorii în culpă repararea tuturor prejudiciilor cauzate de nerespectarea de către aceştia a obligaţiilor legale care le incumbă privitoare la portabilitatea numerelor;
    b) dreptului furnizorului desemnat de a recupera, în tot sau în parte, în condiţiile legii, de la furnizorul în culpă pentru nerespectarea obligaţiilor legale privitoare la portabilitatea numerelor, sumele plătite cu titlu de despăgubire abonaţilor, potrivit dispoziţiilor prezentei decizii.


    ART. 3
    (1) În înţelesul prezentei decizii, următorii termeni se definesc astfel:
    a) caz de portare - parte a unui proces de portare cuprinsă între momentul transmiterii de către furnizorul acceptor, în formă electronică, către baza de date centralizată a informaţiilor cuprinse în cererea de portare (mesajul CPF) şi închiderea cazului de portare în baza de date centralizată;
    b) furnizor - furnizor de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului, care pune la dispoziţia abonaţilor serviciul de portabilitate a numerelor;
    c) întrerupere a serviciului de comunicaţii electronice - situaţie de imposibilitate tehnică pentru utilizatorul final, generată de activităţile specifice de natură tehnică, operaţională şi administrativă aferente procesului de portare, astfel cum este detaliat acesta în Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei nr. 3.444/2007 privind adoptarea Condiţiilor tehnice şi comerciale de implementare a portabilităţii numerelor, cu modificările ulterioare, de a utiliza serviciul de comunicaţii electronice în timpul procesului de portare;
    d) serviciu de comunicaţii electronice - serviciu de comunicaţii electronice destinat publicului, furnizat prin intermediul unui număr portabil din Planul naţional de numerotaţie.

    (2) În cuprinsul prezentei decizii sunt, de asemenea, aplicabile definiţiile relevante prevăzute la art. 2 alin. (1) din Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii nr. 144/EN/2006 privind implementarea portabilităţii numerelor, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Abrevierile utilizate în cuprinsul prezentei decizii sunt cele prevăzute în anexa la Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei nr. 3.444/2007 privind adoptarea Condiţiilor tehnice şi comerciale de implementare a portabilităţii numerelor, cu modificările ulterioare.

    ART. 4
    (1) Furnizorul acceptor acordă, la cerere, despăgubiri abonaţilor în următoarele situaţii:
    a) portarea s-a realizat după expirarea termenului de o zi lucrătoare de la data convenită pentru portare;
    b) întreruperea serviciului de comunicaţii electronice în timpul procesului de portare a depăşit o zi lucrătoare.

    (2) În scopul acordării de despăgubiri, data convenită pentru portare este data comunicată abonatului de către furnizorul acceptor pentru realizarea portării, aferentă primului caz de portare validat de către furnizorul donor dintr-un proces de portare.

    ART. 5
    Furnizorul donor acordă, la cerere, despăgubiri abonaţilor în cazurile în care portarea s-a realizat fără acordul acestora.

    ART. 6
    (1) Furnizorii au obligaţia de a pune la dispoziţia abonaţilor modalităţi facile de transmitere a cererilor de despăgubire, inclusiv prin mijloace de comunicare la distanţă în cazul în care acceptă primirea cererilor de portare şi a cererilor de anulare prin astfel de mijloace.
    (2) Termenul-limită până la care persoanele îndreptăţite pot transmite cereri de despăgubire este de 60 de zile de la data realizării portării, dacă furnizorii nu au stabilit termene mai extinse.
    (3) În termen de cel mult 30 de zile de la data primirii unei cereri de despăgubire, furnizorul informează solicitantul:
    a) dacă are sau nu dreptul să primească despăgubiri, în conformitate cu dispoziţiile prezentei decizii;
    b) cuantumul total al despăgubirilor la care abonatul are dreptul;
    c) modalitatea şi termenul de acordare a despăgubirilor, indicând în plus, dacă este cazul, perioada de eşalonare.


    ART. 7
    (1) Furnizorii acordă abonaţilor care au dreptul la despăgubiri, pentru fiecare zi de calcul, după cum urmează:
    a) 5 lei pentru fiecare număr inclus în abonament, pentru serviciile de comunicaţii electronice furnizate la puncte mobile;
    b) 5 lei pentru fiecare cartelă preplătită;
    c) 5 lei pentru fiecare număr inclus în abonament, pentru serviciile de comunicaţii electronice furnizate la puncte fixe.

    (2) În cazul portării unei cantităţi mai mari de 50 de numere aferente unui contract, cuantumul zilnic al despăgubirilor va fi plafonat la 250 de lei. Prin contractul de furnizare de servicii de comunicaţii electronice, părţile pot stabili valori mai mari ale acestui plafon.
    (3) Despăgubirile prevăzute la alin. (1) se acordă în termen de cel mult 60 de zile de la data la care furnizorul a primit cererea de despăgubire a abonatului îndreptăţit, dacă furnizorul nu a stabilit în contractul încheiat cu abonatul acordarea lor eşalonată. Perioada de eşalonare nu poate fi mai mare de un an.
    (4) Despăgubirile prevăzute la alin. (1) pot fi acordate sub formă de reducere, inclusă distinct în factură, în cazul serviciilor pe bază de abonament, sau sub formă de credit, în cazul serviciilor cu plata în avans.
    (5) În termen de cel mult 60 de zile de la data încetării contractului de furnizare a serviciilor de comunicaţii electronice furnizorul efectuează către abonat plata despăgubirilor prevăzute la alin. (1) rămase neachitate.

    ART. 8
    (1) Zilele calculate pentru acordarea despăgubirilor prevăzute la art. 7 sunt, după caz:
    a) zilele următoare termenului prevăzut la art. 4 alin. (1) lit. a) până la, inclusiv, data realizării portării;
    b) zilele următoare termenului prevăzut la art. 4 alin. (1) lit. b) până la, inclusiv, data restabilirii serviciului de comunicaţii electronice;
    c) ziua realizării unei portări fără acordul abonatului şi zilele următoare până la, inclusiv, data restabilirii serviciului de comunicaţii electronice de către furnizorul donor.

    (2) Dacă evenimentele care le generează sunt concomitente, zilele prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) se cumulează în vederea acordării de despăgubiri.
    (3) Nu se iau în calcul pentru acordarea despăgubirilor zilele care pot fi imputate unei acţiuni sau unei omisiuni din partea abonatului de natură să întârzie sau să schimbe condiţiile de realizare a portării.
    (4) Nu se iau în calcul pentru acordarea despăgubirilor zilele pentru care Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) informează furnizorii că BDC nu este disponibilă din motive tehnice.

    ART. 9
    (1) Fiecare furnizor care deţine drept de utilizare a cel puţin unei categorii de resurse de numerotaţie ce poate face obiectul portării are obligaţia ca, la cererea oricărui alt furnizor care deţine drept de utilizare a cel puţin unei categorii de resurse de numerotaţie ce poate face obiectul portării, să încheie un contract care să determine condiţiile în care are loc recuperarea, parţială sau totală, de la furnizorul în culpă a sumelor plătite cu titlu de despăgubire potrivit dispoziţiilor prezentei decizii de către furnizorul desemnat.
    (2) Contractul prevăzut la alin. (1) poate prevedea următoarele clauze:
    a) pentru fiecare caz de portare din cursul unui proces de portare în care furnizorul donor nu răspunde cu mesajul RPD în ziua în care furnizorul acceptor a transmis mesajul IPN, dacă procesul de portare a suferit întârzieri, furnizorul donor datorează furnizorului acceptor contravaloarea despăgubirii plătite de furnizorul acceptor pentru numărul de zile dintre ziua următoare transmiterii mesajului IPN şi ziua transmiterii mesajului RPD;
    b) pentru fiecare caz de portare din cursul unui proces de portare în care furnizorul donor nu răspunde cu mesajul RPD şi acest lucru duce la anularea cazului de portare de către baza de date centralizată din cauza expirării termenului T11, furnizorul donor datorează furnizorului acceptor contravaloarea despăgubirii plătite de furnizorul acceptor pentru numărul de zile dintre ziua următoare transmiterii mesajului IPN şi data stabilită pentru portare a cazului de portare următor validat;
    c) în cazul în care în cadrul unui proces de portare care a suferit întârzieri există ambele situaţii prevăzute la lit. a) şi b), sumele pe care furnizorul donor le datorează furnizorului acceptor se cumulează, dar nu pot depăşi valoarea totală a despăgubirii plătite de către furnizorul acceptor abonatului pentru respectivul proces de portare;
    d) în situaţia în care cazul de portare este finalizat prin transmiterea mesajului AIR, dar furnizorul donor nu realizează activităţile tehnice necesare asigurării apelării numărului portat din reţeaua proprie, furnizorul donor datorează furnizorului acceptor contravaloarea despăgubirii plătite de furnizorul acceptor pentru întreruperea serviciului;
    e) pentru fiecare portare realizată fără acordul abonatului, furnizorul acceptor (care a solicitat portarea fără acceptul abonatului) datorează furnizorului donor (furnizorul al cărui abonat a fost portat) contravaloarea în întregime a despăgubirii plătite de furnizorul donor.

    (3) Contractul prevăzut la alin. (1) poate prevedea compensaţia ca mijloc de plată a sumelor pe care părţile şi le datorează reciproc în decursul unui an calendaristic, diferenţa rezultată la finalul anului urmând să fie plătită în mod efectiv, prin orice mijloc de plată acceptat de partea creditoare, în termen de 60 de zile.
    (4) Termenul maxim de negociere în vederea încheierii contractului prevăzut la alin. (1) este de 30 de zile de la data primirii unei cereri motivate în acest sens.

    ART. 10
    Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii nr. 144/EN/2006 privind implementarea portabilităţii numerelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 352 din 19 aprilie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2 alineatul (1), litera l) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "l) metodă de rutare All Call Query (ACQ) - metodă de rutare directă a apelurilor de la furnizorul care originează apelurile la furnizorul acceptor; în urma interogării bazei de date operaţionale, care va furniza numărul de rutare asociat numărului apelat, furnizorul care originează apelul va asigura rutarea apelului la destinaţie, în conformitate cu informaţiile furnizate;"

    2. La articolul 2 alineatul (1), după litera n) se introduce o nouă literă, litera o), cu următorul cuprins:
    "o) abonat - utilizator final căruia i s-a asignat un număr din Planul naţional de numerotaţie în baza unui contract;"

    3. La articolul 3, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    (1) Furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului care au dobândit, în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare, dreptul de a utiliza resurse de numerotaţie au obligaţia de a asigura, la cerere, abonaţilor portabilitatea numerelor geografice sau nongeografice, după caz."

    4. După articolul 6 se introduce un nou articol, articolul 6^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 6^1
    În cazurile de reziliere a contractului de furnizare a serviciilor de comunicaţii electronice la iniţiativa abonatului, acesta are dreptul de a solicita portarea numărului în termen de o lună de la data încetării contractului, dacă nu a renunţat în mod expres şi individual la acest drept."

    5. La articolul 7 alineatul (2), literele a) şi c) se abrogă.
    6. La articolul 8 alineatul (2), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) furnizorul donor nu furnizează servicii prin intermediul numărului respectiv, cu excepţia cazului în care utilizatorul final se află în interiorul termenului prevăzut la art. 6^1;"

    7. La articolul 12, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Furnizorul donor iniţial nu poate asigna altui abonat numărul portat."

    8. Articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 13
    (1) Furnizorul acceptor are obligaţia de a nu schimba, în urma portării, destinaţia numărului prevăzută în Planul naţional de numerotaţie.
    (2) Furnizorul acceptor nu poate condiţiona portarea unui număr de plata de către abonat a unor tarife suplimentare asociate acestui proces.
    (3) În cazul originării apelurilor de la un număr portat, datele de identificare a liniei apelante ce vor fi prezentate sunt cele corespunzătoare numărului portat.
    (4) Fără a aduce atingere dispoziţiilor art. 6^1, în termen de cel mult 35 de zile de la încetarea contractului dintre abonat şi furnizorul acceptor cu privire la furnizarea de servicii prin intermediul unui număr portat, furnizorul acceptor are obligaţia de a informa furnizorul donor iniţial sau, în cazul prevăzut la art. 14 alin. (1), ANCOM cu privire la eliberarea numărului portat, prin intermediul operatorului bazei de date administrative centralizate.
    (5) Furnizorul acceptor nu are dreptul de a reasigna numărul portat după încetarea contractului având ca obiect furnizarea de servicii prin intermediul numărului respectiv."

    9. La articolul 14, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 14
    (1) În cazul încetării dreptului furnizorului donor iniţial de a utiliza un anumit număr portat, furnizorul acceptor şi abonatul acestuia au dreptul de a utiliza în continuare acest număr, dacă este posibil din punct de vedere tehnic, până la încetarea furnizării serviciului de către furnizorul acceptor prin intermediul numărului respectiv sau până la portarea la un alt furnizor acceptor."

    10. Articolul 20 se abrogă.
    11. La articolul 21, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 21
    (1) Furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului au obligaţia de a pune la dispoziţia utilizatorilor finali, cu titlu gratuit, informaţii detaliate, clare şi actualizate cu privire la serviciul de portabilitate a numerelor, inclusiv referitoare la faptul că nu se percep tarife pentru realizarea portării, precum şi la tarifele pentru apelurile realizate către numerele portate, în condiţiile stabilite de ANCOM."



    ART. 11
    Anexa la Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei nr. 3.444/2007 privind adoptarea Condiţiilor tehnice şi comerciale de implementare a portabilităţii numerelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 44 şi 44 bis din 18 ianuarie 2008, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. La capitolul 2 subcapitolul 2.1, paragraful al cincilea se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "După primirea cererii de portare, FA poate asigna, la cerere, abonaţilor un număr în vederea furnizării, cu caracter temporar, de servicii prin intermediul acestuia. În eventualitatea în care procesul de portare nu se finalizează, contractul pentru numărul temporar încetează de drept, fără niciun fel de formalităţi, cu excepţia eventualelor clauze referitoare la condiţiile de returnare a terminalelor puse de FA la dispoziţia abonatului şi fără a aduce atingere obligaţiilor privind plata contravalorii serviciilor de comunicaţii electronice prestate până la data încetării contractului, dacă în termen de 30 de zile, calculate începând cu ultima zi din intervalul de portare prevăzută în cererea de portare iniţială, abonatul nu şi-a dat în mod expres acordul pentru continuarea contractului. Ca o condiţie de validitate, acordul abonatului de continuare a contractului pentru numărul temporar trebuie să fie ulterior anulării cererii de portare. Sarcina probei cu privire la existenţa şi data acordului abonatului de continuare a contractului pentru numărul temporar revine FA."

    2. La capitolul 2, subcapitolul 2.2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "2.2. Cererea de portare
    FA este responsabil pentru realizarea procesului de portare.
    FA poate refuza realizarea portării numai în situaţia în care respinge conectarea solicitantului şi/sau furnizarea serviciilor de comunicaţii electronice destinate publicului, în condiţiile prevăzute de dispoziţiile legale. Un exemplu de refuz legitim de a realiza portarea îl reprezintă cazul în care numărul pentru care se solicită portarea face parte dintr-un bloc de numere care nu a fost activat de către FD.
    Fiecare furnizor de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului va stabili o procedură de depunere şi de validare a cererii de portare, care să conţină informaţiile necesare utilizatorilor finali cu privire la derularea procesului de portare. Procedura va conţine informaţiile referitoare la cererea de portare, documentele necesare abonatului care solicită portarea, mijloacele prin care pot fi depuse cererile de portare (de exemplu, locaţiile unde pot fi depuse cererile de portare şi orarul acestora, numărul de fax, adresa de poştă, inclusiv de poştă electronică, unde pot fi transmise cererile de portare, pagina de internet unde pot fi completate şi transmise cererile de portare etc.), termenele prevăzute de reglementări pentru realizarea portării, menţiunea că nu se percep tarife pentru realizarea portării, precum şi orice alte informaţii pe care furnizorul le consideră utile utilizatorului final care solicită portarea unui număr.
    Cererea de portare conţine informaţii referitoare la abonatul care solicită portarea şi la numărul/numerele pentru care se solicită portarea, precum şi informaţii cu privire la desfăşurarea procesului de portare şi la implicaţiile portării asupra furnizării serviciilor. Informaţiile minime pe care trebuie să le conţină cererea de portare sunt prevăzute în anexa 1, care face parte integrantă din condiţiile tehnice şi comerciale.
    În vederea diminuării riscului realizării unor portări abuzive este necesar ca la depunerea cererii de portare să fie verificate cât mai multe dintre condiţiile de portare. Astfel, FA va efectua următoarele verificări înainte de acceptarea cererii de portare:
    - dacă persoana care solicită portarea este titularul contractului de furnizare a serviciului sau reprezentantul legal al acestuia;
    – dacă numărul/numerele pentru care se solicită portarea face/fac obiectul contractului încheiat între abonat şi FD.
    FA poate primi cererea de portare prin mijloace de comunicare la distanţă, în condiţiile în care are mijloacele necesare de a realiza la distanţă verificările de mai sus.
    Pentru a obţine toate informaţiile necesare şi pentru a stabili autenticitatea informaţiilor în vederea validării cererii, FA verifică, după caz, documente de identitate, facturi, declaraţii pe propria răspundere sau utilizează, în condiţiile legii, alte mijloace care servesc acestui scop. În cazul portării numerelor nongeografice pentru servicii de comunicaţii electronice la puncte mobile, FA verifică seria cartelei SIM sau a eSIM (ICCID) sau numărul care face obiectul cererii de portare pe baza CLI (în cazul numerelor utilizate pentru furnizarea de servicii de telefonie mobilă pentru care plata apelurilor se realizează în avans) etc.
    În cazul în care cererea de portare vizează un număr utilizat pentru furnizarea de servicii de telefonie mobilă prin intermediul cartelelor preplătite, FA are obligaţia de a se asigura că solicitantul posedă cartela SIM corespunzătoare respectivului număr şi de a păstra o fotocopie a acesteia, vizată de reprezentantul FA, în care să fie vizibilă seria inscripţionată pe cartelă. În cazul în care solicitantul utilizează eSIM corespunzător respectivului număr, se va păstra o captură a ecranului terminalului mobil, vizată de reprezentantul FA, în care să fie vizibil codul ICCID al eSIM-ului. Atunci când cererea de portare este primită prin intermediul unor mijloace de comunicare la distanţă, verificarea faptului că solicitantul are dreptul de portare a respectivului număr poate fi realizată prin orice mijloace aflate la dispoziţia FA. FA trebuie să poată dovedi, la solicitarea FD sau a ANCOM, faptul că la momentul depunerii cererii de portare solicitantul avea dreptul de portare a numărului respectiv.
    Termenul minim de păstrare a documentelor solicitate de FA şi a eventualelor mijloace care probează existenţa consimţământului abonatului la portare este de 2 luni de la data depunerii cererii de portare.
    FA va conveni cu abonatul intervalul în care se poate realiza portarea numărului/numerelor solicitate. Intervalul de portare va include mai multe ferestre de portare, situate în 2 zile lucrătoare consecutive. Fereastra de portare reprezintă intervalul de timp dintr-o zi în care trebuie să se realizeze portarea. Sunt prevăzute 2 ferestre de portare, una dimineaţa (respectiv între orele 9.00-13.00 pentru mobil şi între orele 9.00-14.00 pentru fix) şi una după-amiaza (între orele 14.00-18.00 pentru mobil şi între orele 13.00-18.00 pentru fix).
    Prima fereastră de portare a intervalului de portare va fi stabilită în ziua a 3-a de la înregistrarea cererii de către FA în BDC (prima zi este ziua în care abonatul depune cererea, a doua zi este ziua în care FD trebuie să răspundă, a treia zi este ziua în care trebuie să se realizeze portarea). În funcţie de ora transmiterii cererii către BDC, se va stabili ca primă fereastră de portare a intervalului de portare fereastra care începe la ora 9.00, pentru cererile transmise până la ora 13.00, şi fereastra care începe la ora 13.00 sau la ora 14.00, pentru cererile transmise după ora 13.00.
    Intervalul de portare poate fi stabilit la o dată ulterioară dacă abonatul solicită ca portarea să se realizeze într-un termen mai lung sau dacă conectarea/deconectarea abonatului implică realizarea unor operaţiuni complexe, care necesită o perioadă mai mare de timp. În categoria operaţiunilor complexe pot intra:
    - instalarea de infrastructură de acces;
    – portarea unor numere implementate prin acces ISDN (PRA, BRA), flux E1 sau pachete de linii multiple (office link, hunting);
    – portarea simultană a unor tranşe de numere sau a unui număr mare de numere distincte (mai mult de 50 de numere fixe);
    – portarea unor numere care reprezintă suport pentru furnizarea serviciilor de LLU (acces partajat cu alţi operatori) sau suport pentru un serviciu de date furnizat altui abonat decât cel care solicită portarea;
    – portarea unor numere geografice scurte sau a unor numere nongeografice pentru furnizarea serviciilor;
    – portarea unor numere care sunt utilizate pentru furnizarea unui serviciu de comunicaţii electronice ca parte a unui pachet de servicii.
    În situaţia în care se va constata că sunt necesare precizări suplimentare cu privire la tratarea cazurilor în care sunt implicate operaţiuni complexe, acestea vor fi detaliate în cadrul unor ghiduri de bune practici.
    În situaţia în care FD nu poate realiza portarea la data stabilită de FA din cauza faptului că aceasta implică realizarea de operaţiuni complexe, FD va informa FA, indicând cauzele pentru care portarea este considerată complexă.
    ANCOM va monitoriza situaţiile în care portările sunt întârziate din cauza existenţei operaţiunilor complexe.
    În aceste situaţii termenul maxim de portare este de 25 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii de portare.
    Intervalul de portare poate fi redus la o zi în situaţia în care abonatul solicită o anumită dată, cu condiţia ca aceasta să fie ulterioară expirării celor 3 zile de la depunerea cererii.
    FA va informa abonatul cu privire la faptul că fereastra de portare în care portarea va fi realizată se va stabili după validarea cererii de portare de către FD.
    FA va pune la dispoziţia abonatului de la care a primit o solicitare de portare un document care să confirme înregistrarea solicitării şi care să conţină informaţiile minime prevăzute în anexa 1 (de exemplu, o copie a cererii de portare sau un mesaj de confirmare a înregistrării solicitării care să includă aceste informaţii, dacă cererea a fost transmisă electronic la o anumită adresă de poştă electronică sau a fost completată direct pe o pagină de internet indicată de FA).
    După înregistrarea cererii de portare, FA va transmite în format electronic BDC informaţiile necesare realizării procesului de portare (CPF), conform prezentului document. O copie a cererii de portare a abonatului (CPA) va fi pusă la dispoziţia FD, la cererea motivată a acestuia, în cazuri bine justificate, precum primirea unor cereri de portare considerate abuzive. Corespondenţa va fi transmisă prin poştă, fax sau e-mail. FA va transmite FD o copie a cererii de portare în termen de o zi lucrătoare de la data primirii unei solicitări în acest sens, pentru cererile în lucru, şi în termen de 3 zile lucrătoare pentru cererile executate. FD nu poate condiţiona transmiterea răspunsului la o cerere de portare (mesajul RCP) de primirea copiei cererii de portare. Ulterior copiile cererilor de portare finalizate în cadrul unei luni pot fi puse la dispoziţia FD, la cererea motivată a acestuia, în luna următoare realizării portării.
    FD are obligaţia de a transmite răspunsul la o cerere de portare în termen de o zi lucrătoare de la data primirii cererii de la BDC.
    FD va accepta prima fereastră de portare din intervalul indicat de FA. În cazul în care cererea primită de la FA este transmisă de BDC către FD în ziua următoare primirii acesteia, FD va accepta fereastra de portare din după-amiaza zilei imediat următoare zilei în care a primit cererea de la BDC. FD poate accepta şi o altă fereastră de portare dacă deconectarea abonatului implică realizarea unor operaţiuni complexe care necesită o perioadă mai mare de timp (de exemplu, volum mare de numere deconectate simultan).
    FA are obligaţia de a ţine o evidenţă a cererilor de portare refuzate sau nevalidate, precizându-se, pentru fiecare caz în parte, motivele respingerii cererii de portare. Termenul minim de păstrare a cererilor de portare refuzate sau nevalidate este de 2 luni de la data informării abonatului cu privire la motivele respingerii cererii.
    După primirea răspunsului la cererea de portare de la FD, FA are obligaţia de a informa abonatul cu privire la data realizării portării (fereastra de portare) sau cu privire la motivele respingerii cererii, după caz.
    Informarea se va realiza direct la punctul unde a fost depusă cererea sau prin intermediul telefonului de contact, prin apelare sau transmiterea unui SMS, ori prin poşta electronică.
    Cererea de portare poate fi anulată numai de către titularul contractului de furnizare a serviciului sau de reprezentantul legal al acestuia, prin depunerea unei cereri în acest sens (cerere de anulare), în condiţiile prezentei decizii. Cererea de anulare poate fi depusă cel mai târziu cu 24 de ore înainte de ora iniţială a ferestrei stabilite pentru realizarea portării. Informaţiile minime pe care trebuie să le cuprindă cererea de anulare sunt prevăzute în anexa 1a, care face parte integrantă din condiţiile tehnice şi comerciale. Depunerea în termenul prevăzut a unei cereri de
    anulare produce încetarea efectelor juridice ale cererii de portare, atât pentru FA, cât şi pentru FD. Cererea de anulare a portării poate fi depusă prin orice mijloc oferit de furnizori, indiferent de modalitatea prin care a fost depusă cererea de portare. FA care oferă posibilitatea de a primi cereri de portare prin mijloace de comunicare la distanţă are obligaţia de a oferi posibilitatea primirii de cereri de anulare într-un mod similar.
    FA va pune la dispoziţia abonatului de la care a primit o solicitare de anulare a portării un document care să confirme înregistrarea solicitării şi care să conţină informaţiile minime prevăzute în anexa 1a (de exemplu, o copie a cererii de anulare sau un mesaj de confirmare a înregistrării acesteia, dacă cererea a fost completată electronic).
    În situaţia în care abonatul solicită modificarea cererii de portare, cererea iniţială va fi anulată şi va fi iniţiat un nou proces de portare.
    Pot face obiectul unei solicitări de portare:
    a) numerele individuale asignate abonaţilor (pentru servicii de voce, fax sau transmisiuni de date);
    b) numerele multiple sau tranşele de numere asignate abonaţilor.
    Abonatul care solicită portarea poate completa o singură cerere de portare pentru toate resursele de numerotaţie pe care doreşte să le porteze sau mai multe cereri de portare, câte una pentru fiecare categorie de resurse de numerotaţie.
    Cererea se va completa de către titularul contractului de furnizare a serviciului sau reprezentantul legal al acestuia.
    Acordul pentru continuarea unei portări care nu s-a finalizat până la data finală a intervalului de portare prevăzut pe cererea depusă de abonat prin retransmiterea în format electronic a informaţiilor necesare realizării portării în BDC (mesaj CPF), în care FA, solicitantul şi numerele pentru care se solicită portarea sunt identice, se poate obţine prin orice mijloc.
    Acordul abonatului trebuie să fie expres, iar sarcina probei existenţei acestuia incumbă FA. În cazul în care portarea este realizată, iar FA nu poate produce proba existenţei acordului abonatului, respectiva portare se consideră abuzivă.
    În cazul în care abonatul solicită printr-o singură cerere portarea împreună a mai multor numere individuale, trebuie să menţioneze în cerere dacă acceptă sau nu ca portarea să fie realizată parţial, pentru numai o parte din numerele incluse în cerere.
    În cadrul procesului administrativ de portare FA va transmite una sau mai multe cereri de portare în format electronic (mesaj CPF), ţinând cont de specificaţiile privind conţinutul mesajelor (cap. 4 pct. 4.3)."

    3. La capitolul 3 subcapitolul 3.3 punctul 3.3.1, paragraful al treilea se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Pentru a putea primi, prin portare, numere geografice, FA trebuie să aibă alocate prin licenţă fie blocuri de numere geografice, indiferent dacă acestea aparţin domeniului 0Z = 02 sau 0Z = 03, fie blocuri de numere independente de locaţie."

    4. La capitolul 4 subcapitolul 4.4, paragraful al doilea se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "În termen de cel mult 35 de zile de la deconectarea numărului (încetarea contractului dintre abonat şi FA), FA are obligaţia să notifice FDi, prin intermediul BDC, cu privire la eliberarea numărului portat. Data transmiterii mesajului de notificare a deconectării numărului va fi stabilită de fiecare FA, cu respectarea prevederilor art. 6^1 din Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii nr. 144/EN/2006, cu modificările şi completările ulterioare."

    5. La capitolul 4 subcapitolul 4.9 punctul 4.9.2, paragraful al treilea se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "III. Serviciul nu este funcţional cap-cap în termenul T_4, dar FD a transmis mesajul RPD. FA şi FD vor coopera în vederea identificării şi remedierii cauzelor care determină nefuncţionarea serviciului. FA va decide dacă continuă procesul de portare şi după termenul T_4 sau dacă iniţiază procesul de stopare. Reactivarea numărului de către FD se realizează la solicitarea expresă a FA care are şi obligaţia de a informa abonatul.
    OBSERVAŢIE:
    Cazurile de depăşire a termenelor T_3 şi T_4 vor fi înregistrate şi incluse în rapoartele generate de BDC."

    6. La capitolul 4 subcapitolul 4.10, în tabelul cuprinzând termenele de realizare a proceselor administrative asociate implementării portabilităţii numerelor, poziţiile nr. 3, 4, 9 şi 17 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "

┌───┬─────┬──────────────┬─────────────┐
│ │ │Termenul maxim│ │
│ │ │în care FA │ │
│ │ │trebuie să îl │ │
│ │ │informeze pe │ │
│ │ │FDi cu privire│ │
│3. │T_da │la încetarea │35 de zile │
│ │ │furnizării │ │
│ │ │serviciului │ │
│ │ │prin │ │
│ │ │intermediul │ │
│ │ │unui număr │ │
│ │ │portat │ │
├───┴─────┴──────────────┴─────────────┤
│………….........… │
├───┬─────┬──────────────┬─────────────┤
│ │ │Termenul în │ │
│ │ │care BDC │ │
│ │ │trebuie să │15 minute, în│
│ │ │analizeze │condiţii │
│ │ │corectitudinea│normale │
│ │ │unui mesaj │ │
│ │ │primit, să │ │
│ │ │transmită │ │
│ │ │mesajul de ├─────────────┤
│ │ │răspuns către │ │
│4. │T_BDC│expeditor şi │ │
│ │ │să retransmită│15 minute, în│
│ │ │mesajul │condiţiile │
│ │ │furnizorului │actualizării │
│ │ │de destinaţie,│informaţiilor│
│ │ │cu excepţia │de rutare din│
│ │ │cazului în │baza de date │
│ │ │care cererea │de referinţă │
│ │ │este stocată │ │
│ │ │în coada de │ │
│ │ │aşteptare │ │
├───┴─────┴──────────────┴─────────────┤
│………….........… │
├───┬─────┬──────────────┬─────────────┤
│ │ │Termenul maxim│ │
│ │ │de la primirea│ │
│ │ │cererii de │ │
│ │ │portare de la │ │
│9. │T_1d │BDC în care FD│T_1d = T_1 – │
│ │ │trebuie să │T_BDC │
│ │ │răspundă unei │ │
│ │ │cereri prin │ │
│ │ │transmiterea │ │
│ │ │mesajului RCP │ │
├───┴─────┴──────────────┴─────────────┤
│………….........…… │
├───┬─────┬──────────────┬─────────────┤
│ │ │Intervalul │ │
│ │ │maxim între │ │
│ │ │momentul în │ │
│ │ │care numărul │ │
│ │ │portat a fost │ │
│ │ │deconectat şi │T_8 ≤ T_da │
│17.│T_8 │cel în care FA│(T_da= 35 de │
│ │ │informează FDi│zile) │
│ │ │prin │ │
│ │ │intermediul │ │
│ │ │BDC cu privire│ │
│ │ │la încetarea │ │
│ │ │furnizării │ │
│ │ │serviciului │ │
└───┴─────┴──────────────┴─────────────┘

"

    7. La capitolul 6 subcapitolul 6.3, punctul 6.3.1 se abrogă.
    8. Capitolul 7 se abrogă.
    9. La capitolul 8 subcapitolul 8.1., paragraful al doilea şi paragraful al patrulea se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "Pentru asigurarea succesului acestui serviciu este necesară stabilirea unor mecanisme adecvate în vederea conferirii de transparenţă procesului de portare a numerelor.
    ......................................................
    Furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului au obligaţia de a pune la dispoziţia utilizatorilor finali, cu titlu gratuit, informaţii detaliate, clare şi actualizate cu privire la serviciul de portabilitate a numerelor, inclusiv referitoare la faptul că nu se percep tarife pentru realizarea portării, precum şi la tarifele pentru apelurile realizate către numerele portate."

    10. La capitolul 8 subcapitolul 8.2 primul paragraf, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) publicare pe propriul site, prin intermediul unui link direct cu o denumire sugestivă plasat pe pagina principală de internet a FA şi, dacă este cazul, a persoanelor care acţionează în numele şi pe seama FA."

    11. La anexa 1 secţiunea „Termeni şi condiţii“, punctele nr. 4 şi 8 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "4. Contractul cu furnizorul donor încetează în momentul finalizării cererii de portare. Rezilierea contractului între solicitant şi furnizorul donor se va face cu respectarea condiţiilor prevăzute în contractul respectiv. Portarea numărului/numerelor nu aduce atingere obligaţiilor abonatului şi furnizorului donor rezultate din contractul încheiat, născute şi neexecutate anterior încetării acestuia. În cazul serviciilor de telefonie mobilă pentru care plata se realizează în avans, creditul existent în momentul realizării portării va putea fi recuperat de la furnizorul donor, la cerere.
    ......................................................
8. Pentru portarea numărului, solicitantului nu i se va percepe niciun tarif."

    12. La anexa nr. 1, nota se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "NOTĂ:
    Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM, www.ancom.ro - Contact) prelucrează, prin utilizarea unui sistem informatic, datele dumneavoastră personale, înscrise în secţiunea «Identificarea solicitantului» din cuprinsul cererii de portare, în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor). Scopurile în care ANCOM prelucrează datele sunt derularea procesului de portare ori a celui de anulare a portării, asigurarea protecţiei utilizatorilor finali, realizarea de statistici privind procesul de portare, precum şi exercitarea atribuţiilor de supraveghere, control şi sancţionare.
    ANCOM prelucrează aceste date cu caracter personal pentru îndeplinirea obligaţiilor legale ce revin Autorităţii cu privire la implementarea portabilităţii numerelor ori pentru îndeplinirea unei sarcini care serveşte unui interes public sau care rezultă din exercitarea autorităţii publice cu care este învestită Autoritatea potrivit legii, conform art. 6 alin. (1) lit. (c) şi (e) din Regulamentul (UE) 2016/679.
    Datele sunt prelucrate de ANCOM în sistemul informatic care gestionează procesele de portare şi sunt stocate pentru o perioadă de maximum 6 luni de la data introducerii cererii de portare în sistem. Toate informaţiile necesare privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date sunt disponibile pe pagina de internet http://www.ancom.ro/, la secţiunea «GDPR"

    13. La anexa nr. 1a, nota se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "NOTĂ:
    Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM, www.ancom.ro - Contact) prelucrează, prin utilizarea unui sistem informatic, datele dumneavoastră personale, înscrise în secţiunea «Identificarea solicitantului» din cuprinsul cererii de anulare a portării, în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor). Scopurile în care ANCOM prelucrează datele sunt derularea procesului de portare ori a celui de anulare a portării, asigurarea protecţiei utilizatorilor finali, realizarea de statistici privind procesul de portare, precum şi exercitarea atribuţiilor de supraveghere, control şi sancţionare.
    ANCOM prelucrează aceste date cu caracter personal pentru îndeplinirea obligaţiilor legale ce revin Autorităţii cu privire la implementarea portabilităţii numerelor ori pentru îndeplinirea unei sarcini care serveşte unui interes public sau care rezultă din exercitarea autorităţii publice cu care este învestită Autoritatea potrivit legii, conform art. 6 alin. (1) lit. (c) şi (e) din Regulamentul (UE) 2016/679.
    Datele sunt prelucrate de ANCOM în sistemul informatic care gestionează procesele de portare şi sunt stocate pentru o perioadă de maximum 6 luni de la data introducerii cererii de anulare a portării în sistem. Toate informaţiile necesare privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date sunt disponibile pe pagina de internet http://www.ancom.ro/, la secţiunea «GDPR"



    ART. 12
    Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării acesteia, cu excepţia prevederilor art. 11 pct. 1, care intră în vigoare în termen de 6 luni de la data publicării.



                    Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii,
                    Vlad Ştefan Stoica

    Bucureşti, 9 februarie 2023.
    Nr. 72.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016