Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 693 din 24 noiembrie 2016  referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 23 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008 privind pescuitul şi acvacultura    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 DECIZIE nr. 693 din 24 noiembrie 2016 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 23 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008 privind pescuitul şi acvacultura

EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 62 din 25 ianuarie 2017

    Valer Dorneanu - preşedinte
    Marian Enache - judecător
    Petre Lăzăroiu - judecător
    Mircea Ştefan Minea - judecător
    Daniel Marius Morar - judecător
    Mona-Maria Pivniceru - judecător
    Livia Doina Stanciu - judecător
    Simona-Maya Teodoroiu - judecător
    Varga Attila - judecător
    Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Luminiţa Nicolescu.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 23 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008 privind pescuitul şi acvacultura, excepţie ridicată de Asociaţia Lucioperca Club Pescar Modern din Bistriţa în Dosarul nr. 4.013/2/2015 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal. Excepţia formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 302D/2016.
    2. La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate. Arată, astfel, că nu poate fi reţinută critica privind dubla reglementare pentru aceeaşi activitate, şi anume aceea a pescuitului sportiv/recreativ, având în vedere faptul că Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000, la care se face referire, pe de o parte, şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008, pe de altă parte, au o finalitate diferită.

                                    CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:
    4. Prin Încheierea din 14 decembrie 2015, pronunţată în Dosarul nr. 4.013/2/2015, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 23 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008 privind pescuitul şi acvacultura. Excepţia a fost ridicată de reclamanta Asociaţia Lucioperca Club Pescar Modern din Bistriţa cu ocazia judecării unei acţiuni în contencios administrativ şi fiscal având ca obiect anularea unui act administrativ, şi anume a Deciziei nr. 107 din 23 aprilie 2015 prin care reclamantei i-au fost retrase, în vederea suspendării, 3 autorizaţii de pescuit sportiv/recreativ, temeiul acestei măsuri fiind Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008.
    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autoarea acesteia susţine că în secţiunea a 5-a din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008 se reglementează practicarea pescuitului recreativ/sportiv în habitatele piscicole naturale. Apreciază că prevederile legale criticate sunt neconstituţionale, întrucât sintagma pescuit recreativ/sportiv este improprie, existând recunoscut pescuitul sportiv ca ramură sportivă în Registrul sportiv din subordinea Ministerului Tineretului şi Sportului şi care intră sub directa reglementare a Legii educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000. În acest context, apreciază că există o dublă reglementare, una prin Legea nr. 69/2000 şi alta prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008, care nu pot fi aplicate simultan deoarece sunt reglementări diferite pentru aceeaşi activitate. Menţionează astfel că, potrivit art. 1 alin. (2) din Legea nr. 69/2000, prin educaţie fizică şi sport se înţelege toate formele de activitate fizică menite, printr-o participare organizată sau independentă, să exprime sau să amelioreze condiţia fizică şi confortul spiritual, să stabilească relaţii sociale civilizate şi să conducă la obţinerea de rezultate în competiţii de orice nivel. Autoarea excepţiei consideră că prin prevederile criticate din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008 sunt introduse reglementări care modifică în tot prevederile art. 37 din Legea nr. 69/2000, cu consecinţa încălcării dispoziţiilor art. 49 alin. (5) din Constituţie, care prevăd obligaţia autorităţilor publice de a asigura condiţiile pentru participarea liberă a tinerilor la viaţa sportivă a ţării, în sensul că se îngrădeşte acest drept constituţional al cetăţeanului prin impunerea de condiţii speciale pentru practicarea pescuitului sportiv, precum şi art. 53 din Constituţie, prin restrângerea dreptului de reglementare stabilit de art. 37 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 69/2000 în favoarea Federaţiei Române de Pescuit Sportiv, care este singura abilitată de lege să emită reglementări pe această ramură sportivă. Arată, totodată, că prin folosirea sintagmei pescuit recreativ/sportiv în definirea acestei activităţi se restrânge dreptul Federaţiei Române de Pescuit Sportiv doar la activităţi competiţionale oficiale şi nu la toate activităţile sportive, aşa cum prevede Legea nr. 69/2000.
    6. Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal opinează în sensul respingerii excepţiei de neconstituţionalitate, şi consideră ca fiind neîntemeiate susţinerile autoarei referitoare la existenţa unei duble reglementări a aceluiaşi domeniu (pescuit recreativ/sportiv), prin acte normative de rang diferit.
    7. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    8. Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În esenţă, arată că cele două acte normative la care se face referire, şi anume Legea nr. 69/2000 şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008, nu au acelaşi domeniu de reglementare. Arată, astfel, că art. 1 din Legea nr. 69/2000 reglementează activităţile de educaţie fizică şi sport, în timp ce Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008 "reglementează protecţia, conservarea, administrarea şi exploatarea resurselor acvatice vii, activitatea de acvacultură, procesarea şi comercializarea produselor obţinute din pescuit şi acvacultură", astfel încât cele două acte normative au finalităţi diferite. Prin urmare, Guvernul consideră că nu se poate reţine pretinsa încălcare a dispoziţiilor art. 1 alin. (5) şi art. 49 alin. (5) din Legea fundamentală. În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate formulată în raport cu art. 53 din Constituţie, apreciază că acesta nu este incident în speţă, având în vedere faptul că dreptul la sport/pescuit nu este un drept fundamental.
    9. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
    10. Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    11. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 23 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008 privind pescuitul şi acvacultura, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 180 din 10 martie 2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 317/2009, cu modificările şi completările ulterioare, care prevăd că "(1) Prin pescuit recreativ/sportiv se înţelege pescuitul efectuat cu undiţa sau cu lanseta, în scop de agrement/performanţă, pe baza unui permis nominal emis de către administratorul resurselor acvatice vii şi eliberat de acesta sau de asociaţiile de pescari sportivi, după caz.
    (2) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale se vor stabili condiţiile de practicare a pescuitului recreativ/sportiv, regulamentul de practicare a pescuitului recreativ/sportiv, precum şi modelele permiselor de pescuit sportiv, la propunerea Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultură, după consultarea cu forurile de reprezentare ale asociaţiilor de pescari sportivi legal constituite, la nivel naţional.
    (3) Pescuitul recreativ/sportiv se poate practica şi în amenajările piscicole şi în lacurile de acumulare pentru care sau eliberat licenţe de acvacultură, în condiţiile şi pe baza regulilor stabilite de deţinătorul licenţei.
    (4) Permisul de pescuit recreativ/sportiv este valabil atât pentru zonele concesionate de asociaţia al cărei membru este, cât şi pentru zonele concesionate de alte asociaţii, pe bază de reciprocitate.
    (5) Activitatea de pescuit recreativ/sportiv se practică în cadrul fiecărei asociaţii în baza regulamentului propriu stabilit în acest sens."
    12. În opinia autoarei excepţiei de neconstituţionalitate aceste prevederi contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 1 alin. (5) potrivit cărora "În România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie", art. 49 alin. (5) care prevede că "Autorităţile publice au obligaţia să contribuie la asigurarea condiţiilor pentru participarea liberă a tinerilor la viaţa politică, socială, economică, culturală şi sportivă a ţării", şi celor ale art. 53 referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.
    13. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, referitor la pretinsa existenţă a unei duble reglementări a activităţii de pescuit sportiv/recreativ, Curtea observă că, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008, aceasta reglementează protecţia, conservarea, administrarea şi exploatarea resurselor acvatice vii, activitatea de acvacultură, procesarea şi comercializarea produselor obţinute din pescuit şi acvacultură. În sensul acestei ordonanţe de urgenţă, prin pescuit se înţelege activitatea de extragere a resurselor acvatice vii din habitatele piscicole naturale, cu respectarea măsurilor pentru protejarea, conservarea şi regenerarea resurselor acvatice vii.
    14. De asemenea, potrivit art. 23 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008, prin pescuit recreativ/sportiv se înţelege pescuitul efectuat cu undiţa sau cu lanseta, în scop de agrement/performanţă, pe baza unui permis nominal emis de către administratorul resurselor acvatice vii şi eliberat de acesta sau de asociaţiile de pescari sportivi, după caz. Potrivit aceluiaşi act normativ, pescar sportiv este persoana fizică deţinătoare a unui permis de pescuit recreativ/sportiv, eliberat de asociaţiile de pescari sportivi legal constituite. Pescuitul sportiv, prin definiţie, presupune practicarea acestei activităţi cu caracter competiţional, dar, chiar dacă este practicată ca sport, această activitate are la bază resursa acvatică a României, fiindu-i aplicabile dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008. Practicarea pescuitului sportiv ca activitate de agrement şi recreere este un drept al persoanei recunoscut şi garantat de stat.
    15. Curtea reţine că, potrivit art. 1 din Regulamentul de organizare şi practicare a pescuitului sportiv din România din 2015, accesul la resursele acvatice vii se face în condiţiile prevăzute de dispoziţiile art. 136 alin. (4) din Constituţia României, a Legii educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000, cu modificările şi completările ulterioare, şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008, aprobată cu modificări şi completări de Legea nr. 317/2009, cu modificările şi completările ulterioare. Federaţia Română de Pescuit Sportiv, persoană juridică de interes naţional şi de utilitate publică, este cea care asigură organizarea, conducerea, supravegherea şi controlul activităţilor şi competiţiilor de pescuit sportiv organizate de aceasta, cu acordul administratorului resurselor acvatice vii şi cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008 privind pescuitul şi acvacultura, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 317/2009, cu modificările şi completările ulterioare.
    16. De asemenea, prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 369 din 25 martie 2016, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 252 din 5 aprilie 2016, se stabilesc condiţiile de practicare a pescuitului recreativ/sportiv, stabilindu-se faptul că pescuitul recreativ/sportiv al oricăror specii de peşti şi al altor vieţuitoare acvatice vii se realizează cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008 privind pescuitul şi acvacultura, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 317/2009, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale ordinului comun al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului mediului, apelor şi pădurilor privind stabilirea perioadelor şi zonelor de prohibiţie a pescuitului, precum şi a zonelor de protecţie a resurselor acvatice vii.
    17. Curtea remarcă faptul că pescuitul, înainte de a fi o activitate sportivă, este mai întâi de toate o activitate recreativă, accesibilă oricui, existând însă o condiţie pentru practicarea lui, şi anume aceea de a deţine un permis/autorizaţie de pescuit, conform legii. Atribuirea dreptului de pescuit se face în baza licenţelor, permiselor şi a autorizaţiilor emise de Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultură. Activitatea de pescuit recreativ/sportiv se practică în cadrul fiecărei asociaţii în baza regulamentului propriu stabilit în acest sens. Spre deosebire de pescuitul recreativ, pescuitul sportiv presupune ca cel care îl practică să deţină licenţa de pescar sportiv eliberată de Federaţia Română de Pescuit Sportiv.
    18. În ceea ce priveşte Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din 9 mai 2000, cu modificările şi completările ulterioare, Curtea reţine că acest act normativ reglementează exclusiv activităţile de educaţie fizică şi sport, activităţi ce cuprind "educaţia fizică, sportul şcolar şi universitar, sportul pentru toţi, sportul de performanţă, exerciţiile fizice practicate cu scop de întreţinere, profilactic sau terapeutic". În accepţiunea acestei legi, prin educaţie fizică şi sport se înţelege toate formele de activitate fizică menite, printr-o participare organizată sau independentă, să exprime sau să amelioreze condiţia fizică şi confortul spiritual, să stabilească relaţii sociale civilizate şi să conducă la obţinerea de rezultate în competiţii de orice nivel.
    19. În ceea ce priveşte critica formulată de autoarea excepţiei, în sensul că se îngrădeşte dreptul constituţional consacrat de art. 49 alin. (5), respectiv acela de a participa liber la viaţa sportivă a ţării, prin impunerea de condiţii speciale pentru practicarea pescuitului sportiv, Curtea subliniază faptul că desfăşurarea unei activităţi sportive nu exclude, ci dimpotrivă, presupune impunerea unor condiţii sau a unor limite de exercitare a acesteia. Aşa fiind, orice persoană poate desfăşura activitatea de pescuit sportiv, cu respectarea prevederilor legale, fie că acestea sunt cele prevăzute de Legea cadru nr. 69/2000, fie de legi speciale, cum este Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008. Faptul că legiuitorul a stabilit un cadru general de reglementare a unor relaţii sociale nu înseamnă, însă, că sunt excluse normele cu caracter special sau derogatoriu.
    20. Aşa fiind, Curtea constată că astfel cum reiese din art. 1 din Legea nr. 69/2000, aceasta reglementează activităţile de educaţie fizică şi sport, în timp ce Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008 "reglementează protecţia, conservarea, administrarea şi exploatarea resurselor acvatice vii, activitatea de acvacultură, procesarea şi comercializarea produselor obţinute din pescuit şi acvacultură" şi, prin urmare, cele două acte normative au finalităţi diferite, astfel încât critica autoarei excepţiei de neconstituţionalitate este neîntemeiată.

    21. Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Asociaţia Lucioperca Club Pescar Modern din Bistriţa în Dosarul nr. 4.013/2/2015 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal şi constată că prevederile art. 23 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008 privind pescuitul şi acvacultura sunt constituţionale în raport cu criticile formulate.
    Definitivă şi general obligatorie.
    Decizia se comunică Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Pronunţată în şedinţa din data de 24 noiembrie 2016.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
                         prof. univ. dr. VALER DORNEANU

                              Magistrat-asistent,
                              Ingrid Alina Tudora


                                      -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016