Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 56 din 23 aprilie 2013  privind publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Hotararii arbitrale din 19 aprilie 2013 avand drept obiect stabilirea modalitatii de repartizare in cote procentuale intre organismele de gestiune colectiva a drepturilor producatorilor de fonograme, ADPFR si UPFR, a remuneratiei cuvenite producatorilor de fonograme, titulari de drepturi conexe, pentru retransmiterea prin cablu a fonogramelor de comert, a celor publicate in scop comercial si a reproducerilor acestora, datorata de catre societatile de retransmitere prin cablu, precum si a comisionului de colectare datorat organismului de gestiune colectiva desemnat colector pentru drepturile producatorilor de fonograme, pentru perioada 2012-2014    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 56 din 23 aprilie 2013 privind publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Hotararii arbitrale din 19 aprilie 2013 avand drept obiect stabilirea modalitatii de repartizare in cote procentuale intre organismele de gestiune colectiva a drepturilor producatorilor de fonograme, ADPFR si UPFR, a remuneratiei cuvenite producatorilor de fonograme, titulari de drepturi conexe, pentru retransmiterea prin cablu a fonogramelor de comert, a celor publicate in scop comercial si a reproducerilor acestora, datorata de catre societatile de retransmitere prin cablu, precum si a comisionului de colectare datorat organismului de gestiune colectiva desemnat colector pentru drepturile producatorilor de fonograme, pentru perioada 2012-2014

EMITENT: OFICIUL ROMAN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 252 din 7 mai 2013

    Având în vedere dispoziţiile art. 131^2 alin. (8) şi art. 138 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare;
    în baza prevederilor art. 6 alin. (1) şi art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 401/2006 privind organizarea, funcţionarea, structura personalului şi dotările necesare îndeplinirii atribuţiilor Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, cu modificările ulterioare,

    directorul general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor emite următoarea decizie:

    ART. 1
    Se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, Hotărârea arbitrală din 19 aprilie 2013 având drept obiect stabilirea modalităţii de repartizare în cote procentuale între organismele de gestiune colectivă a drepturilor producătorilor de fonograme, ADPFR şi UPFR, a remuneraţiei cuvenite producătorilor de fonograme, titulari de drepturi conexe, pentru retransmiterea prin cablu a fonogramelor de comerţ, a celor publicate în scop comercial şi a reproducerilor acestora, datorată de către societăţile de retransmitere prin cablu, precum şi a comisionului de colectare datorat organismului de gestiune colectivă desemnat colector pentru drepturile producătorilor de fonograme, pentru perioada 2012-2014, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie.
    ART. 2
    Prezenta decizie intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                       p. Directorul general al Oficiului
                       Român pentru Drepturile de Autor,
                                 Răzvan Câşmoiu

    Bucureşti, 23 aprilie 2013.
    Nr. 56.

    ANEXĂ

    Corpul de Arbitri de pe lângă Oficiul Român pentru Drepturile de Autor
    Dosar nr. 1/2013

                              HOTĂRÂREA ARBITRALĂ
                          din data de 19 aprilie 2013
  având drept obiect stabilirea modalităţii de repartizare în cote procentuale
             între organismele de gestiune colectivă a drepturilor
           producătorilor de fonograme, ADPFR şi UPFR, a remuneraţiei
               cuvenite producătorilor de fonograme, titulari de
                   drepturi conexe pentru retransmiterea prin
                    cablu a fonogramelor de comerţ, a celor
     publicate în scop comercial şi a reproducerilor acestora, datorată de
             către societăţile de retransmitere prin cablu, precum
                     şi a comisionului de colectare datorat
          organismului de gestiune colectivă desemnat colector pentru
        drepturile producătorilor de fonograme pentru perioada 2012-2014

    Completul de arbitraj constituit din:
    David Alice - preşedinte
    Ciubotă Cătălin - arbitru
    Ciuraru Remus - arbitru
    Gozia Dan - arbitru
    Ştiolică Florin - arbitru

    Pe rol se află soluţionarea cererii de arbitraj formulate de către Asociaţia pentru Drepturile Producătorilor de Fonograme (ADPFR), cu sediul în Bucureşti, str. Gh. Petraşcu nr. 10, bl. B7, sc. 1, ap. 39, sectorul 3, reprezentată legal de către Daniela Cristina Oprişan, în calitate de administrator general, în contradictoriu cu Uniunea Producătorilor de Fonograme din România (UPFR), cu sediul în Bucureşti, bd. Nicolae Titulescu nr. 88B, sectorul 1, reprezentată legal prin dna Mihaela Alexandrina Scrioşteanu.
    Cererea de arbitraj formulată de către ADPFR are ca temei juridic, aşa cum s-a menţionat în cererea de iniţiere a procedurii, dispoziţiile art. 131^2 alin. (3) lit. c) şi art. 134 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare (Legea nr. 8/1996) şi are, deci, ca obiect stabilirea modalităţii de repartizare în cote procentuale între organismele de gestiune colectivă a drepturilor producătorilor de fonograme, ADPFR şi UPFR, a remuneraţiei cuvenite producătorilor de fonograme, titulari de drepturi conexe, pentru retransmiterea prin cablu a fonogramelor de comerţ, a celor publicate în scop comercial şi a reproducerilor acestora, datorată de către societăţile de retransmitere prin cablu, precum şi a comisionului de colectare datorat organismului de gestiune colectivă desemnat colector pentru drepturile producătorilor de fonograme, pentru perioada 2012-2014.
    Arbitrajul s-a desfăşurat la termenele din data de 20 martie (prim termen), 25 martie, 2 aprilie, 10 aprilie, 12 aprilie.
    Dezbaterile au avut loc la data de 12 aprilie 2013, fiind consemnate în încheierea de şedinţă care face parte integrantă din prezenta.
    Completul, având nevoie de timp pentru a delibera şi a da părţilor posibilitatea de a depune concluzii scrise, în temeiul art. 396 din Codul de procedură civilă, a amânat pronunţarea la data de 19 aprilie 2013.
    Deliberările au avut loc la sediul Oficiului Român pentru Drepturile de Autor (ORDA), cu participarea tuturor arbitrilor.
    Completul arbitral, în conformitate cu prevederile art. 131 alin. (7) din Legea nr. 8/1996, a solicitat motivat prelungirea termenului cu 15 zile, solicitare aprobată de către ORDA la data de 15 aprilie 2013.
    Având în vedere înscrisurile administrate, dezbaterile şi concluziile părţilor, completul de arbitri constată:
    Constituirea completului de arbitraj a fost realizată cu respectarea prevederilor art. 131^1 alin. (4) din Legea nr. 8/1996, părţile fiind convocate pentru tragerea la sorţi în vederea desemnării arbitrilor.
    Prin cererea de arbitraj întemeiată pe dispoziţiile art. 131^2 alin. (3) lit. c) şi art. 134 din Legea nr. 8/1996, ADPFR a solicitat stabilirea modalităţii de repartizare în cote procentuale între organismele de gestiune colectivă a drepturilor producătorilor de fonograme, ADPFR şi UPFR, a remuneraţiei cuvenite producătorilor de fonograme, titulari de drepturi conexe, pentru retransmiterea prin cablu a fonogramelor de comerţ, a celor publicate în scop comercial şi a reproducerilor acestora, datorată de către societăţile de retransmitere prin cablu, precum şi a comisionului de colectare datorat organismului de gestiune colectivă desemnat colector pentru drepturile producătorilor de fonograme, pentru perioada 2012-2014.
    La data de 8 martie 2013 ADPFR a depus cerere de iniţiere a procedurii de arbitraj.
    La data de 20 martie 2013 ADPFR a depus cerere de arbitraj având drept obiect stabilirea modalităţii de repartizare în cote procentuale între organismele de gestiune colectivă a drepturilor producătorilor de fonograme, ADPFR şi UPFR, a remuneraţiei cuvenite producătorilor de fonograme, titulari de drepturi conexe, pentru retransmiterea prin cablu a fonogramelor de comerţ, a celor publicate în scop comercial şi a reproducerilor acestora, datorată de către societăţile de retransmitere prin cablu, precum şi a comisionului de colectare datorat organismului de gestiune colectivă desemnat colector pentru drepturile producătorilor de fonograme pentru perioada 2012-2014.
    La acelaşi termen UPFR depune, la rândul ei, cerere de arbitraj la care, până la sfârşitul şedinţei, a renunţat.
    La termenul din 25 martie 2013 UPFR depune şi comunică în şedinţă publică întâmpinare şi cerere reconvenţională, precum şi o cerere prin care invocă excepţia de nelegalitate a Deciziei ORDA nr. 91 din 27 ianuarie 2011, excepţie soluţionată prin încheierea şedinţei din data de 2 aprilie 2013.
    ADPFR, la termenul din data de 2 aprilie 2013, invocă pe cale de întâmpinare excepţia inadmisibilităţii cererii reconvenţionale formulate de către UPFR în ceea ce priveşte perioada solicitată de către UPFR, 2010-2011, excepţie pe care completul arbitral a unit-o cu fondul cauzei.
    În susţinerea cererilor ambele părţi au depus înscrisuri şi documente în format electronic ce conţin playlisturi, repertorii ş.a.
    Analizând actele şi lucrările dosarului, completul arbitral constată:
    Cu privire la excepţia inadmisibilităţii invocată de ADPFR în raport cu cererea reconvenţională formulată de UPFR pentru perioada 2010-2011, completul arbitral, cu opinie majoritară de 4 la 1, admite excepţia inadmisibilităţii cererii reconvenţionale pentru perioada 2010-2011, excepţie invocată de către ADPFR, pentru următoarele considerente:
    Potrivit art. 133 alin. (5) din Legea nr. 8/1996 "la expirarea termenului de 30 de zile prevăzut la alin. (3), oricare dintre organismele de gestiune colectivă poate solicita Oficiului Român pentru Drepturile de Autor iniţierea procedurii de arbitraj efectuate de către arbitri, pentru stabilirea criteriilor privind repartizarea remuneraţiei între categoriile de beneficiari. Procedura de arbitraj, precum şi etapele ulterioare sunt cele prevăzute la art. 131^2 alin. (3)-(9)". Din prevederile acestui text de lege rezultă obligativitatea respectării de către organismul de gestiune colectivă care solicită stabilirea criteriilor privind repartizarea remuneraţiei între categoriile de beneficiari respectării unei proceduri prealabile.
    Faţă de cele menţionate mai sus completul arbitral constată că UPFR nu a respectat procedura obligatorie impusă de legea specială mai sus arătată pentru perioada 2010-2012.
    Pe de altă parte, completul arbitral consideră pe deplin admisibilă cererea reconvenţională a UPFR pentru perioada 2012-2014, iar analiza acesteia se va face mai jos şi în raport de susţinerile ADPFR.
    Pe cererea arbitrală principală completul arbitral stabileşte ca modalitate de repartizare a remuneraţiilor colectate pentru retransmiterea prin cablu criteriul utilizării reale a fonogramelor, proporţional cu utilizarea repertoriului gestionat de ADPFR pentru membrii săi, iar de UPFR pentru membrii săi şi pentru toţi producătorii de fonograme care nu sunt membri ai niciunuia dintre cele două organisme de gestiune colectivă.
    Repertoriile vizează programele TV retransmise prin cablu pentru perioada 1 ianuarie 2012 - 31 decembrie 2014.
    Utilizarea reală va fi determinată în raport de repertoriile utilizate în cadrul programelor TV retransmise prin cablu pentru perioada sus-menţionată.
    Acest criteriu este preferabil în raport de împrejurarea că, în timp, producătorii de fonograme pot adera fie la unul, fie la celălalt organism de gestiune colectivă. Dacă am accepta ideea propusă de ADPFR potrivit cu care repartizarea sumelor colectate între cele două organisme de gestiune colective ar folosi un criteriu procentual, acesta ar putea să nu reflecte realitatea dată de libertatea membrilor celor două organisme de gestiune colectivă de a-şi modifica aderarea la una sau la cealaltă dintre cele două entităţi.
    Comisionul datorat organismului de gestiune colectivă desemnat drept colector unic pe această sursă pentru perioada 2012-2014 care constituie cheltuieli de colectare se evidenţiază distinct şi trebuie să fie justificat prin documente privind acoperirea reală a costurilor de colectare ale organismului de gestiune care este colector.
    În raport cu susţinerile părţilor completul arbitral stabileşte drept plafon maxim al comisionului procentul de 6%. Completul apreciază acest plafon ca fiind unul echitabil în raport de împrejurarea că organismele de gestiune colectivă sunt asociaţii fără scop lucrativ, iar suma corespondentă procentului este acoperitoare faţă de cheltuielile efective şi necesare pentru realizarea activităţii de colectare.
    Completul are în vedere susţinerea UPFR care, atât în concluziile scrise, cât şi în pledoarie, a arătat că 96% din sumele colectate de la societăţile de retransmitere prin cablu sunt colectate de la 6-8 furnizori. Această susţinere a fost recunoscută de către ADPFR atât prin concluziile scrise, cât şi prin pledoarie, cu menţiunea că acest organism de gestiune colectivă este obligat de lege să colecteze şi de la alţi 240 de furnizori. Or, majorarea cu 5% a comisionului de colectare în vederea măririi capacităţii de colectare pentru un potenţial de încă 4% a sumelor ce ar trebui colectate ar fi inechitabilă.


                             PENTRU ACESTE MOTIVE,
                               Completul arbitral
                                   hotărăşte:
    Admite excepţia inadmisibilităţii cererii reconvenţionale pentru perioada 2010-2011.
    Admite în parte cererea formulată de către Asociaţia pentru Drepturile Producătorilor de Fonograme (ADPFR), cu sediul în Bucureşti, str. Gh. Petraşcu nr. 10, bl. B7, sc. 1, ap. 39, sectorul 3, în contradictoriu cu Uniunea Producătorilor de Fonograme din România (UPFR), cu sediul în Bucureşti, bd. Nicolae Titulescu nr. 88B, sectorul 1.
    Admite în parte cererea reconvenţională formulată de către Uniunea Producătorilor de Fonograme din România (UPFR) pentru perioada 2012-2014, cu sediul în Bucureşti, bd. Nicolae Titulescu nr. 88B, sectorul 1, în contradictoriu cu Asociaţia pentru Drepturile Producătorilor de Fonograme (ADPFR), cu sediul în Bucureşti, str. Gh. Petraşcu nr. 10, bl. B7, sc. 1, ap. 39, sectorul 3.
    Stabileşte ca modalitate de repartizare a remuneraţiilor colectate pentru retransmiterea prin cablu criteriul utilizării reale a fonogramelor, proporţional cu utilizarea repertoriului gestionat de ADPFR - pentru membrii săi, iar de UPFR - pentru membrii săi şi pentru toţi producătorii de fonograme care nu sunt membri ai niciunuia dintre cele două organisme de gestiune colectivă.
    Repertoriile vizează programele TV retransmise prin cablu pentru perioada 1 ianuarie 2012 - 31 decembrie 2014.
    Utilizarea reală va fi determinată în raport cu repertoriile utilizate în cadrul programelor TV retransmise prin cablu pentru perioada sus-menţionată.
    Stabileşte comisionul datorat organismului de gestiune colectivă desemnat drept colector unic pe această sursă pentru perioada 2012-2014 ca fiind sumele ce constituie cheltuieli de colectare, care se evidenţiază distinct şi trebuie să fie justificat prin documente privind acoperirea reală a costurilor de colectare ale organismului de gestiune care este colector.
    Stabileşte drept plafon maxim al acestui comision procentul de 6%.
    Pronunţată astăzi, data de 19 aprilie 2013, la sediul Corpului de Arbitri de pe lângă Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, în Bucureşti.
    Cu apel în termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Completul de arbitri:
    David Alice - preşedinte
    Ciubotă Cătălin - arbitru
    Ciuraru Remus - arbitru
    Ştiolică Florin - arbitru
    Gozia Dan - arbitru
    Cu opinia separată a domnului arbitru Gozia Dan:


                                OPINIE SEPARATĂ
    În dezacord cu soluţia adoptată cu majoritate de voturi, arbitrul Gozia Dan Cristian consideră că se impune respingerea excepţiei invocate în şedinţa de arbitraj din data de 2 aprilie 2013 de către Asociaţia pentru Drepturile Producătorilor de Fonograme din România (denumită în continuare ADPFR), excepţie referitoare la inadmisibilitatea cererii reconvenţionale formulate de Uniunea Producătorilor de Fonograme din România (denumită în continuare UPFR).
    Arbitrul reţine următoarele:
    Prin excepţia invocată, ADPFR a solicitat completului de arbitri să constate inadmisibilitatea cererii reconvenţionale formulate de UPFR, în raport cu solicitarea acesteia din urmă de a se stabili criterii de repartizare între cele două organisme de gestiune colectivă a remuneraţiilor cuvenite producătorilor de fonograme şi pentru perioada aferentă anilor 2010 şi 2011. Excepţia a fost unită cu fondul prin încheierea de şedinţă din data de 2 aprilie 2013.
    În susţinerea excepţiei, autorii acesteia arată că, în baza principiului disponibilităţii, ADFPR este organismul care a stabilit cadrul procesual prin cererea sa de arbitraj, că, în cauză, cererea reconvenţională maschează, de fapt, o nouă cerere de arbitraj şi că aceasta este inadmisibilă în raport cu neparcurgerea procedurii prealabile prevăzute de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare (Legea nr. 8/1996).
    Arbitrul constată că excepţia invocată este neîntemeiată pentru următoarele considerente:
    Potrivit art. 209 alin. (1) din Codul de procedură civilă, "Dacă pârâtul are, în legătură cu cererea reclamantului, pretenţii derivând din acelaşi raport juridic sau strâns legate de aceasta, poate să formuleze cerere reconvenţională".
    Contrar susţinerii ADFPR, arbitrul apreciază că pretenţiile formulate de UPFR prin cererea reconvenţională derivă din aceleaşi raporturi juridice din care derivă şi pretenţiile ADFPR, formulate prin cererea de arbitraj.
    Astfel, pretenţiile ambelor părţi provin din raporturile reglementate de dispoziţiile art. 133 din Legea nr. 8/1996, referitoare la modalitatea în care se pot stabili criteriile de repartizare a remuneraţiei între organismele de gestiune colectivă, în cazul în care într-un domeniu de creaţie există mai multe astfel de organisme. De asemenea, ambele cereri se raportează la aceeaşi metodologie, stabilită de hotărârea arbitrală pronunţată în data 9 martie 2009, hotărâre modificată prin Decizia nr. 263A din 16 noiembrie 2010, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti.
    Contrar susţinerii ADFPR, arbitrul constată că cererea de arbitraj care are drept obiect stabilirea criteriilor de repartizare între organismele de gestiune colectivă a remuneraţiilor cuvenite membrilor acestora, fie că este formulată pe cale de cerere principală, fie că este formulată pe cale de cerere incidentală, nu este condiţionată de parcurgerea unei proceduri prealabile.
    În acest sens, art. 133 alin. (3) prevede că: "În cazul prevăzut la alin. (2) (cazul în care există mai multe organisme de gestiune colectivă în acelaşi domeniu de creaţie n.n.), dacă organismele de gestiune colectivă beneficiare nu depun la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor protocolul menţionat (referitor la criterii de repartizare, desemnarea colectorului şi modalitatea de evidenţiere a comisionului de colectare n.n.), în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a metodologiilor, Oficiul Român pentru Drepturile de Autor desemnează dintre acestea colectorul în domeniul titularilor de drepturi în cauză, pe baza reprezentativităţii, prin decizie a directorului general." În continuare, alin. (5) al aceluiaşi articol prevede că: "(5) La expirarea termenului de 30 de zile prevăzut la alin. (3), oricare dintre organismele de gestiune colectivă poate solicita Oficiului Român pentru Drepturile de Autor iniţierea procedurii de arbitraj efectuate de către arbitri, pentru stabilirea criteriilor privind repartizarea remuneraţiei între categoriile de beneficiari. Procedura de arbitraj, precum şi etapele ulterioare sunt cele prevăzute la art. 131^2 alin. (3)-(9)."
    Din interpretarea celor două texte rezultă că admisibilitatea în principiu a cererii de arbitraj nu depinde de parcurgerea unei proceduri prealabile, ci de îndeplinirea cumulativă a următoarelor două condiţii: 1) arbitrajul trebuie iniţiat ulterior expirării termenului de 30 de zile calculat de la intrarea în vigoare a metodologiei privind stabilirea remuneraţiilor; şi 2) organismele de gestiune colectivă să nu stabilească printr-un protocol, încheiat anterior iniţierii arbitrajului, criteriile de repartizare, organismul colector şi modalitatea de evidenţiere a comisionului de colectare.
    Or, arbitrul constată că, de la data intrării în vigoare a hotărârii arbitrale prin care a fost reglementată metodologia privind stabilirea remuneraţiilor (3 ianuarie 2010) şi până la data la care s-a depus cererea reconvenţională, a trecut un interval de timp mai mare de 30 de zile, iar cele două organisme nu au stabilit, prin protocol, criteriile de repartizare, organismul colector şi modalitatea de evidenţiere a comisionului de colectare, conform art. 133 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 8/1996.
    Ideea potrivit căreia cererea reconvenţională, fiind de fapt o cerere mascată de arbitraj, ar fi trebuit depusă la Oficiul Român pentru Drepturi de Autor, iar nu direct în arbitraj, nu poate fi primită. Aceasta reflectă un formalism excesiv şi înfrânge caracterul simplificat al procedurii arbitrajului prevăzut de Legea nr. 8/1996. Raţiunea pentru care legiuitorul a reglementat această procedură specială, derogatorie de la dreptul comun, a fost aceea de a eficientiza soluţionarea cu celeritate a unora dintre litigiile referitoare la drepturile de autor şi la drepturile conexe. Deci, admiţând excepţia invocată, ne-am îndepărta de scopul reglementării, prelungind, în mod inutil, durata unei proceduri arbitrale. De asemenea, o soluţie de admitere a excepţiei contravine şi dispoziţiilor art. 13 din Convenţia pentru protecţia drepturilor omului şi libertăţilor fundamentale şi este contrară şi practicii Curţii Europene a Drepturilor Omului.
    În condiţiile date, arbitrul Gozia Dan Cristian apreciază că se impune respingerea excepţiei invocate de ADFPR.
    Pe fondul cererii reconvenţionale, arbitrul reţine următoarele:
    Din interpretarea dispoziţiilor art. 133 din Legea nr. 8/1996, rezultă că modalităţile prin care se pot stabili criteriile de repartizare a remuneraţiei între organismele de gestiune colectivă, în cazul în care într-un domeniu de creaţie există mai multe astfel de organisme, sunt următoarele: 1) printr-un protocol încheiat de organismele de gestiune colectivă; şi 2) prin hotărâre arbitrală.
    Din probatoriul administrat în cauză, arbitrul constată că hotărârea arbitrală pronunţată în data de 9 martie 2009 a reglementat "metodologia privind stabilirea remuneraţiilor cuvenite titularilor de drepturi de autor şi titularilor de drepturi conexe pentru retransmiterea prin cablu". Hotărârea mai sus arătată a intrat în vigoare la data de 3 ianuarie 2010, prin publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3. Se reţine şi împrejurarea că, urmare a nedepunerii în termenul de 30 de zile, prevăzut de art. 133 alin. (3) din Legea nr. 8/1996, a protocolului prevăzut de alin. (2) al aceluiaşi articol, Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, prin Decizia nr. 102/2011, a desemnat drept colector al remuneraţiilor datorate pentru retransmiterea prin cablu ADFPR. De asemenea, arbitrul reţine că, pentru perioada cuprinsă între data de 3 ianuarie 2010 şi data de 31 decembrie 2012, părţile arbitrajului nu au încheiat protocol cu privire la criteriul de repartizare a remuneraţiilor mai sus arătate şi la modalitatea de evidenţiere a comisionului de colectare şi nu a fost pronunţată o hotărâre arbitrală care să reglementeze aceste aspecte.
    În condiţiile date, arbitrul apreciază drept întemeiată cererea reconvenţională, formulată de UPFR, care priveşte stabilirea modalităţii de repartizare între organismele de gestiune colectivă ADFPR şi UPFR a remuneraţiilor cuvenite producătorilor de fonograme, pentru retransmiterea prin cablu a acestor fonograme, atât pentru perioada 2012-2014, cât şi pentru perioada 2010-2011. Constată că propunerea UPFR privind criteriile de repartizare a remuneraţiilor aferente perioadei 2010-2011 nu a fost contestată pe fondul arbitrajului, ci doar, pe cale de excepţie, ADFPR a invocat inadmisibilitatea cererii reconvenţionale. În consecinţă, în aplicarea principiului disponibilităţii, pentru perioada 2010-2011, arbitrul va reglementa drept modalitate de repartizare a remuneraţiilor cuvenite producătorilor de fonograme, pentru retransmiterea prin cablu a acestor fonograme, criteriul propus de UPFR. Pentru identitate de argumente, pentru perioada anului 2011, va limita comisionul de colectare la procentul de 5, conform propunerii UPFR.
    Cât priveşte criteriul de repartizare şi comisionul de colectare aferente anului 2012, arbitrul se raliază opiniei completului, întrucât această opinie este identică cu a sa. Acesta este considerentul pentru care arbitrul va admite în parte cererea reconvenţională formulată de UPFR.
    Se constată că, în afara soluţiei diferite pronunţate în legătură cu excepţia inadmisibilităţii cererii reconvenţionale, în privinţa celorlalte probleme de fapt sau de drept soluţionate de completul de arbitri opinia arbitrului Gozia Dan Cristian este identică cu a celorlalţi membri ai completului.
    Pentru aceste considerente, soluţia propusă de arbitrul Gozia Dan Cristian este următoarea:
    Respinge excepţia formulată de Asociaţia pentru Drepturile Producătorilor de Fonograme din România, cu sediul în Bucureşti, str. Ghe. Petraşcu nr. 10, bl. 7, sc. 1, ap. 39, sectorul 3, privind inadmisibilitatea cererii reconvenţionale formulate de Uniunea Producătorilor de Fonograme din România, cu sediul în Bucureşti, bd. Nicolae Titulescu nr. 88B, sectorul 1.
    Admite în parte cererea formulată de Asociaţia pentru Drepturile Producătorilor de Fonograme din România, în contradictoriu cu Uniunea Producătorilor de Fonograme din România.
    Admite în parte cererea reconvenţională formulată de Uniunea Producătorilor de Fonograme din România, în contradictoriu cu Asociaţia pentru Drepturile Producătorilor de Fonograme din România.
    A. Pentru perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2010 şi 31 decembrie 2011, stabileşte ca modalitate de repartizare între cele două părţi ale arbitrajului a remuneraţiilor colectate pentru retransmisia prin cablu a fonogramelor criteriul utilizării reale proporţionale, procentuale, după cum urmează:
    1) pentru anul 2010 se repartizează sumele colectate în proporţie de:
    - 2,74% către Asociaţia pentru Drepturile Producătorilor de Fonograme din România. Sumele repartizate reprezintă remuneraţiile cuvenite producătorilor de fonograme, membri ADFPR;
    - 97,24% către Uniunea Producătorilor de Fonograme din România. Sumele repartizate reprezintă remuneraţiile cuvenite producătorilor de fonograme membri ai UPFR şi producătorilor de fonograme care nu sunt membri ai niciunui organism de gestiune colectivă;
    2) pentru anul 2011 se repartizează sumele colectate în proporţie de:
    - 1,85% către Asociaţia pentru Drepturile Producătorilor de Fonograme din România. Sumele repartizate reprezintă remuneraţiile cuvenite producătorilor de fonograme, membri ADFPR;
    - proporţie de 98,15% către Uniunea Producătorilor de Fonograme din România. Sumele repartizate reprezintă remuneraţiile cuvenite producătorilor de fonograme membri ai UPFR şi producătorilor de fonograme care nu sunt membri ai niciunui organism de gestiune colectivă.
    3) Limitează comisionul aferent anului 2011, datorat colectorului desemnat, la procentul de 5.
    B. Pentru perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2012 şi 31 decembrie 2014, stabileşte ca modalitate de repartizare a remuneraţiilor colectate pentru retransmiterea prin cablu criteriul utilizării reale a fonogramelor, proporţional cu utilizarea repertoriului gestionat de ADFPR - pentru membrii săi, iar de UPFR - pentru membrii săi şi pentru toţi cei care nu sunt membri ai niciunuia dintre cele două organisme de gestiune colectivă. Repertoriile vizează programele de televiziune retransmise prin cablu pentru perioada 1 ianuarie 2012- 31 decembrie 2014. Utilizarea reală va fi determinată în raport cu repertoriile utilizate în cadrul programelor de televiziune retransmise prin cablu pentru perioada sus-menţionată. Stabileşte comisionul datorat organismului de gestiune colectivă desemnat colector pe această sursă, pentru perioada 2012-2014, ca fiind sumele ce constituie cheltuieli de colectare, care se evidenţiază distinct şi trebuie să fie justificate prin documente. Stabileşte drept plafon maxim al acestui comision procentul de 6.


                              Gozia Dan Cristian,
                                    arbitru

    Dosar nr. 1/2013

                                   ÎNCHEIERE
                Şedinţa de arbitraj din data de 12 aprilie 2013

    Completul de arbitraj compus din:
    Gozia Dan Cristian - arbitru
    Ciuraru Remus - arbitru
    David Alice Mihaela - arbitru
    Ciubotă Cătălin Ion - arbitru
    Ştiolică Florin - arbitru

    Pe rol se află cererea de arbitraj formulată de Asociaţia pentru Drepturile Producătorilor de Fonograme din România (numită în continuare ADPFR) în contradictoriu cu Uniunea Producătorilor de Fonograme din România (denumită în continuare UPFR), cerere având drept obiect stabilirea modalităţii de repartizare în cote procentuale între organismele de gestiune colectivă a drepturilor producătorilor de fonograme, ADPFR şi UPFR, a remuneraţiei cuvenite producătorilor de fonograme, titulari de drepturi conexe, pentru retransmiterea prin cablu a fonogramelor de comerţ, a celor publicate în scop comercial şi a reproducerilor acestora datorată de către societăţile de retransmitere prin cablu, precum şi a comisionului de colectare datorat organismului de gestiune colectivă desemnat colector pentru drepturile producătorilor de fonograme, pentru perioada 2012-2014.
    La apelul nominal au răspuns ADPFR, reprezentată de: domnul Chelariu Sorinel - preşedinte, domnul Mircea Berbece - vicepreşedinte, domnul Dimofte George - avocat şi doamna Dimofte Gabriela - avocat, Mircea Berbece - vicepreşedinte, respectiv UPFR, reprezentată de: doamna Mihaela Alexandrina Scriosteanu - director executiv, doamna Andreeea Stratula - avocat şi de domnul Cosmin Secan - avocat.
    Procedura de citare este legal îndeplinită.
    Completul declară deschisă şedinţa de arbitraj.
    ADPFR depune în şedinţă publică un set de înscrisuri pe care le comunică şi părţii adverse.
    În raport cu acestea, UPFR solicită amânarea pronunţării în vederea depunerii de concluzii scrise.
    Nemaifiind cereri de formulat ori excepţii de invocat, completul acordă cuvântul pe fond.
    ADPFR, prin avocat Dimofte George, precizează criteriul propus pentru stabilirea drepturilor ce se cuvin fiecărui organism de gestiune colectivă, respectiv utilizarea reală a fonogramelor, acelaşi din negocieri, criteriu obligatoriu prevăzut de art. 127 alin. (2) lit. f) şi art. 134 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare (Legea nr. 8/1996), şi avut în vedere faţă de prevederile pct. 6 din metodologia stabilită prin Decizia civilă nr. 236 A din 16 noiembrie 2010.
    Arată că trebuie avute în vedere 4 elemente esenţiale: tipul de abonamente, valoarea, numărul de abonaţi; lista serviciilor de programe de radiodifuziune/televiziune retransmise (aferente fiecărui abonament); remuneraţiile achitate de utilizatori pe fiecare tip de abonament; playlisturile organismelor de televiziune retransmise de societăţile de cablu. De asemenea, arată că pentru a cunoaşte remuneraţiile ce se cuvin fiecărui OGC trebuie efectuate 5 operaţiuni, astfel cum sunt acestea detaliate în concluziile scrise depuse la dosar.
    Precizează că prin aplicarea acestui criteriu se stabilesc următoarele cote procentuale aferente fiecărui OGC, astfel: ADPFR - 11,53%, UPFR (şi nemembri) - 88,47%.
    Arată că pentru a efectua acest calcul ADPFR a pus la dispoziţia Completului arbitral o serie de înscrisuri în probaţiune.
    Cu privire la comisionul de colectare, ADPFR propune un procent de 10%, raportat la probatoriul existent la dosar, faţă de eficienţa activităţii de colectare şi faţă de creşterea încasărilor cu 70%.
    Referitor la cererea reconvenţională formulată de UPFR, ADPFR solicită admiterea excepţiei inadmisibilităţii în ceea ce priveşte perioada 2010-2011 şi reţinerea spre soluţionare a celorlalte solicitări din cadrul cererii reconvenţionale; de asemenea, arată că pentru perioada 2010-2011 şi-a produs efectele Decizia ORDA nr. 91/2011, decizie ce nu a fost anulată şi care este perfect valabilă şi în baza căreia s-au efectuat deja repartiţiile între cele două OGC-uri.
    ADPFR solicită stabilirea unor criterii de repartizare în cote procentuale fixe, în baza Legii nr. 8/1996 şi a practicii judiciare în domeniu (decizii ORDA, hotărâri arbitrale, hotărâri ale instanţelor de judecată, practică internaţională), astfel cum sunt acestea exemplificate în notele de concluzii scrise. Precizează faptul că în cazul în care nu s-ar stabili cote procentuale fixe, OGC-ul colector ar putea face prelucrări proprii care oricând ar putea fi puse sub semnul întrebării de OGC-ul beneficiar şi ar naşte alte litigii între părţi.
    Relativ la criteriul de repartizare propus de UPFR, ADPFR arată că acesta nu detaliază în niciun fel modul de calcul al utilizării reale şi ignoră prevederile din metodologie referitoare la abonamente, valoarea abonamentelor, listele de programe retransmise, remuneraţiile achitate, playlisturile TV prelucrate etc.; nici din probatoriile depuse la dosar de către UPFR nu rezultă în vreun fel modul în care se face calculul cotelor procentuale.
    ADPFR precizează faptul că la prelucrarea playlisturilor UPFR nu a folosit repertoriul complet şi actualizat al ADPFR, din acest motiv rata de detecţie a pieselor ADPFR a fost una mai scăzută decât utilizarea reală a fonogramelor ADPFR.
    În ceea ce priveşte piesele neidentificate, ADPFR arată că acestea sunt în procent de aproape 100% neidentificabile - piese care nu vor putea fi identificate vreodată întrucât lipsesc elementele de bază necesare pentru identificare, iar menţiunile în playlisturi referitor la aceste piese sunt de genul ambiental, reclamă, sunet de fundal, generic. Se face o exemplificare din analiza a doar 14 posturi comerciale, din care rezultă că procentul de neidentificare este extrem de mare. Pe lângă neidentificabilele 100%, dacă se analizează şi timpii record de emisie a muzicii într-un an de zile, se poate trage concluzia că UPFR a introdus tot ce s-a putut în playlisturi cu scopul evident de a mări numărul total de secunde de difuzare a muzicii, şi nicidecum nu a urmărit identificarea cât mai corectă a utilizării reale a fonogramelor, ci doar să minimizeze procentul ADPFR .
    Faţă de acestea, ADPFR apreciază că prelucrările TV efectuate de UPFR sunt neconforme, iar principiul utilizării reale a repertoriului este desconsiderat atâta timp cât peste 80% din piese sunt neidentificate - neidentificabile şi solicită Completului arbitral să privească cu rezerve prelucrările UPFR în stabilirea cotelor procentuale, să nu ţină seama de piesele neidentificabile, pentru care acest organism solicită atribuirea procentuală de remuneraţii.
    În concluzie, pentru motivele expuse pe larg în notele de concluzii scrise, ADPFR solicită pentru perioada 2012-2014:
    - stabilirea criteriilor de repartizare a remuneraţiei conform utilizării reale a fonogramelor - criteriu obligatoriu prevăzut de art. 127 alin. (2) lit. f) şi art. 134 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 8/1996;
    - prin aplicarea criteriului anterior menţionat, stabilirea unor cote procentuale aferente fiecărui OGC, astfel: ADPFR - 11,53%, UPFR (şi nemembri) - 88,47%;
    - stabilirea unui comision de colectare în cuantum de 10% din remuneraţia pentru retransmiterea prin cablu a fonogramelor de comerţ, a fonogramelor publicate în scop comercial şi a reproducerilor acestora datorată de către societăţile de retransmitere prin cablu, ce se cuvine producătorilor de fonograme - membri UPFR şi nemembri.
    De asemenea, ADPFR solicită respingerea cererii reconvenţionale a UPFR:
    - pentru perioada 2010-2011 ca inadmisibilă;
    - pentru perioada 2012-2014 ca nefondată.
    UPFR, prin avocat Andreea Strătulă, solicită, pentru motivele expuse pe larg în concluziile scrise depuse la acest termen:
    - admiterea în parte a cererii de arbitraj formulate de către ADPFR în sensul stabilirii modalităţii de repartizare între organismele de gestiune colectivă a drepturilor producătorilor de fonograme, ADPFR şi UPFR, a remuneraţiei cuvenite producătorilor de fonograme, titulari de drepturi conexe, pentru retransmiterea prin cablu a fonogramelor, potrivit criteriului utilizării reale a repertoriilor celor două organisme de gestiune colectivă..., precum şi a comisionului de colectare datorat organismului de gestiune desemnat colector pentru drepturile producătorilor de fonograme pentru perioada 2012-2014;
    - respingerea solicitărilor ADPFR referitoare la stabilirea modalităţii de repartizare "în cote procentuale", respectiv respingerea cotelor solicitate de ADPFR de 11,53% pentru ADPFR şi de 88,47% pentru UPFR şi nemembri şi comisionul în procent de 10%, ca neîntemeiate şi nefondate;
    - admiterea în totul a cererii reconvenţionale astfel cum a fost precizată la termenul din 10 aprilie 2013, în sensul stabilirii modalităţii de repartizare între organismele de gestiune colectivă a drepturilor producătorilor de fonograme, ADPFR şi UPFR, a remuneraţiei cuvenite producătorilor de fonograme, titulari de drepturi conexe, pentru retransmiterea prin cablu a fonogramelor, prin utilizarea criteriului utilizării reale a fonogramelor, respectiv proporţional cu utilizarea repertoriului gestionat de ADPFR pentru propriii membri şi de UPFR pentru toţi producătorii de fonograme, cu excepţia membrilor ADPFR, repertorii utilizate în cadrul programelor TV retransmise prin cablu pentru perioada 2010-2014, precum şi comisionul datorat organismului de gestiune colectivă desemnat colector pe această sursă pentru perioada 2011-2014;
    - să se ţină cont de faptul că, în ceea ce priveşte perioada trecută (2010-2012), au indicat că aplicarea criteriului utilizării reale a repertoriilor fiecărui organism de gestiune colectivă se poate concretiza în cote procentuale, dată fiind consumarea perioadei, certitudinea repertoriilor celor două organizaţii şi utilizarea acestora în cadrul programelor retransmise prin cablu, însă, pentru prezent şi viitor (2013 şi 2014), nu se pot stabili cote procentuale, ci doar criterii de împărţire a remuneraţiei, date fiind necunoaşterea utilizării reale şi migrarea repertoriilor de la un organism la altul. UPFR arată că, faţă de aspectul discutat de părţi în cadrul negocierilor în sensul efectuării unei analize a încasărilor fiecărui distribuitor prin cablu, pe tipuri de abonamente, grile de programe aferente fiecărui tip de abonament şi valoarea fiecărui tip de abonament, menţionăm că această situaţie a fost imposibil de efectuat - din probatoriul depus la dosar. Se poate observa că ADPFR fie a furnizat informaţii parţiale, fie a înţeles să nu pună la dispoziţie informaţiile solicitate, datele furnizate în cadrul arbitrajului fiind contradictorii, incomplete şi în contradicţie cu realitatea.
    UPFR precizează că ADPFR îşi probează pretenţiile depunând la dosarul cauzei repertoriul pe două CD-uri la termenul din 2 aprilie 2013, din analiza cărora se constată că repertoriul ADPFR (astfel cum şi l-au declarat) variază cu mai bine de 1.600 de fonograme: pe CD-ul intitulat "Repertoriu ADPFR" repertoriul ADPFR este identificat ca fiind format din 56.269 fonograme, iar pe CD-ul intitulat "Repertorii 2012 - ADPFR - UPFR - nemembrii" repertoriul ADPFR este identificat ca fiind format din 54.614 fonograme şi conţinând inclusiv repertoriul Societăţii Comerciale TACO PROD MUSIC - S.R.L. (676), cu toate că acesteia îi încetase calitatea de membru al ADPFR din martie 2012. În urma analizării celor două CD-uri, fonogramele raportate ca făcând parte din repertoriul ADPFR au generat 10.655 de divergenţe, adică o fonogramă raportată ca fiind în repertoriul ADPFR a intrat în divergenţă cu o altă fonogramă din repertoriul altui producător sau din repertoriul mai multor producători, membri UPFR sau nemembri ai niciunui organism. Cele 10.655 de fonograme aflate în stare de divergenţă cu unul sau mai mulţi producători reprezintă 6.613 de piese unice. Or, în condiţiile în care o fonogramă este revendicată de 2 sau mai mulţi producători, până în momentul în care acest aspect va fi soluţionat (amiabil sau de către o instanţă judecătorească), aceste fonograme nu pot fi luate în calculul repartiţiei.
    Solicită să fie avut în vedere repertoriul UPFR depus la termenul din 2 aprilie 2013, cu un număr total de 4.064.771 de fonograme.
    UPFR mai arată că pentru determinarea procentului, ADPFR s-a raportat doar la secundele identificate în toate posturile analizate, şi nu la totalul secundelor de muzică în toate posturile analizate (identificate + neidentificate). Raţionamentul este complet greşit, de altfel, critica referitoare la incorectitudinea şi nejustificarea includerii neidentificatelor în timpul total al playlisturilor este neîntemeiată.
    Din aplicarea acestui criteriu utilizării reale a repertoriilor fiecărui organism de gestiune colectivă, UPFR solicită onoratului complet arbitral să acorde un procent de 1,34% ADPFR, iar UPFR, restul procentului de 98,66% şi să stabilească un comision de administrare de 5%.
    Invocă dispoziţiile din Hotărârea arbitrală din data de 3 octombrie 2011, publicată prin Decizia directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor nr. 267/2011 privind publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Hotărârii arbitrale din data de 3 octombrie 2011 având ca obiect stabilirea modalităţii de repartizare în cote procentuale între organismele de gestiune colectivă a drepturilor producătorilor de fonograme, ADPFR şi UPFR, a remuneraţiei cuvenite pentru radiodifuzarea fonogramelor de comerţ sau a reproducerilor acestora de către organismele de televiziune, precum şi a comisionului de colectare datorat organismului de gestiune colectivă desemnat colector pentru drepturile producătorilor de fonograme în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 744 din 24 octombrie 2011. Numărul membrilor unui organism de gestiune colectivă poate varia (prin creşterea sau diminuarea acestora, cauzată implicit şi de migrarea producătorilor de fonograme de la un organism la altul), ceea ce determină modificări la nivelul repertoriului gestionat de un organism de gestiune colectivă la un moment dat. Totodată, modificări la nivelul utilizării repertoriilor pot interveni de la o lună la alta.
    Cu privire la nivelul comisionului de administrare, pentru activitatea de colectare şi repartizare a remuneraţiilor pentru retransmiterea prin cablu a fonogramelor, UPFR propune efectuarea cheltuielilor reale de colectare a sumelor provenite din această sursă care să nu depăşească un comision de colectare de 5% din sumele colectate care urmează a fi reţinut de organismul colector din remuneraţiile cuvenite UPFR.

                                   Completul
                                    decide:

    Amână pronunţarea la data de 19 aprilie 2013, pentru a da posibilitate UPFR să depună completări la concluzii scrise, în raport cu înscrisurile depuse şi comunicate de partea adversă în şedinţă publică.
    Pronunţată în şedinţă publică astăzi, 12 aprilie 2013.

                                    Arbitri:
                               Gozia Dan Cristian
                                 Ciuraru Remus
                              David Alice Mihaela
                              Ciubotă Cătălin Ion
                                Ştiolică Florin

                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016