Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 50 din 30 octombrie 2015  pentru adoptarea Normei privind investigaţia şi soluţionarea sesizărilor formulate împotriva auditorilor statutari şi firmelor de audit care efectuează misiuni de audit statutar    Twitter Facebook
Cautare document

 DECIZIE nr. 50 din 30 octombrie 2015 pentru adoptarea Normei privind investigaţia şi soluţionarea sesizărilor formulate împotriva auditorilor statutari şi firmelor de audit care efectuează misiuni de audit statutar

EMITENT: CONSILIUL PENTRU SUPRAVEGHEREA ÎN INTERES PUBLIC A PROFESIEI CONTABILE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 914 din 10 decembrie 2015

    În temeiul prevederilor:
    - art. 32 alin. (1), art. 34 alin. (1), art. 39 lit. e), art. 59 alin. (2) lit. e), art. 61 lit. f), i) şi k) şi art. 70 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 90/2008 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi supravegherea în interes public a profesiei contabile, aprobată cu modificări prin Legea nr. 278/2008, cu modificările şi completările ulterioare;
    - art. 25 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile, aprobat prin Decizia Consiliului superior al Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile nr. 18/2014,

    Consiliul superior al Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile, întrunit în şedinţa din 30 octombrie 2015, decide:

    ART. 1
    Se adoptă Norma privind investigaţia şi soluţionarea sesizărilor formulate împotriva auditorilor statutari şi firmelor de audit care efectuează misiuni de audit statutar, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie.
    ART. 2
    Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.


               Preşedintele Consiliului superior
     al Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public
                  a Profesiei Contabile,
                     Corneliu Cazacu


    Bucureşti, 30 octombrie 2015.
    Nr. 50.


    ANEXĂ

                                NORMĂ
     privind investigaţia şi soluţionarea sesizărilor formulate împotriva
        auditorilor statutari şi firmelor de audit care efectuează misiuni
                           de audit statutar

    În îndeplinirea atribuţiilor rezultate din prevederile art. 61 lit. i) şi k) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 90/2008 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi supravegherea în interes public a profesiei contabile, aprobată cu modificări prin Legea nr. 278/2008, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare OUG nr. 90/2008, Consiliul pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile, denumit în continuare CSIPPC, poate emite norme şi reglementări proprii cu privire la supravegherea în interes public a activităţii de audit statutar şi are dreptul de a conduce investigaţii proprii referitoare la auditorii statutari şi firmele de audit şi de a adopta măsurile care se impun în urma constatării.
    Având în vedere calitatea sa de organizaţie profesională de utilitate publică şi în temeiul prevederilor art. 32 din OUG nr. 90/2008, Camera Auditorilor Financiari din România, denumită în continuare CAFR, este autoritatea competentă să instituie sisteme de investigaţii şi sancţiuni pentru a detecta, corecta şi preveni efectuarea necorespunzătoare a auditului statutar de către auditorii statutari şi firmele de audit, sub supravegherea CSIPPC.
    Pentru evitarea conflictului de competenţă privind soluţionarea sesizărilor între CSIPPC şi CAFR, rezultat din interpretarea OUG nr. 90/2008, când fapta priveşte acelaşi auditor statutar sau firmă de audit şi ar putea fi soluţionată de ambele entităţi, se impun stabilirea de comun acord a unui mod unitar de lucru şi încheierea unui acord de colaborare între CSIPPC şi CAFR privind participarea la soluţionarea sesizărilor.

    Consiliul superior al CSIPPC adoptă prezenta normă.

    1. Responsabilitatea finală pentru investigaţia şi soluţionarea sesizărilor formulate împotriva auditorilor statutari şi firmelor de audit care efectuează audit statutar aparţine CSIPPC.
    2. Competenţa de soluţionare în cazul sesizărilor care au ca obiect fapte disciplinare
    2.1. În cazul în care sesizările adresate CSIPPC şi/sau CAFR au ca obiect fapte disciplinare ale auditorilor statutari şi firmelor de audit care sunt în legătură cu activitatea de audit statutar, competenţa de soluţionare, în sensul cercetării disciplinare şi aplicării unor sancţiuni disciplinare, aparţine CSIPPC, prin Comisia de disciplină.
    2.2. Dacă soluţionarea sesizărilor necesită efectuarea unor investigaţii, Comisia de disciplină se adresează Departamentului de monitorizare şi investigaţii din cadrul CSIPPC, solicitând întocmirea unui raport de investigaţie.
    3. Competenţa de investigaţie în cazul sesizărilor adresate CSIPPC care au ca obiect misiuni de audit statutar
    3.1. Sesizările adresate CSIPPC care au ca obiect misiunile de audit statutar efectuate de către auditorii statutari şi firmele de audit intră în competenţa de investigaţie a CSIPPC prin Departamentul de monitorizare şi investigaţii.
    3.2. Investigaţia se finalizează cu o notă de constatare, încheiată în două exemplare, din care un exemplar se comunică auditorului statutar sau firmei de audit. Autorului sesizării i se comunică rezultatele investigaţiei ce au legătură cu obiectul sesizării. Rezultatele investigaţiei sau anumite părţi relevante din acestea pot fi comunicate, dacă este cazul, şi altor persoane interesate.
    3.3. Dacă există suspiciuni cu privire la săvârşirea unor fapte disciplinare ale auditorilor statutari şi firmelor de audit, care au legătură cu activitatea de audit statutar, Departamentul de monitorizare şi investigaţii din cadrul CSIPPC sesizează Comisia de disciplină a CSIPPC şi transmite acesteia nota de constatare prevăzută la subpct. 3.2.
    3.4. În cazul în care Comisia de disciplină consideră că este necesară efectuarea unei investigaţii suplimentare, aceasta solicită întocmirea unui raport de investigaţie, în conformitate cu prevederile pct. 2 subpct. 2.2.
    4. Competenţa de investigaţie în cazul sesizărilor adresate CAFR care au ca obiect misiuni de audit statutar
    4.1. Sesizările adresate CAFR care au ca obiect posibile abateri disciplinare săvârşite de auditorii statutari şi firmele de audit în exercitarea activităţii de audit statutar sunt transmise CSIPPC spre competentă soluţionare, prin Comisia de disciplină, potrivit procedurii proprii privind investigaţia şi soluţionarea sesizărilor.
    4.2. Sesizările adresate CAFR care au ca obiect misiunile de audit statutar efectuate de auditori statutari şi firme de audit, altele decât cele prevăzute la pct. 6, intră în competenţa de soluţionare a unei Comisii comune de investigaţie constituite din reprezentanţi ai CAFR şi CSIPPC, denumită în continuare Comisie.
    4.3. Sesizările adresate CAFR care au ca obiect misiunile de audit statutar efectuate de către auditorii statutari şi firmele de audit intră în competenţa de investigaţie a unei Comisii comune de investigaţie, constituită din reprezentanţi ai CAFR şi ai CSIPPC.
    4.4. Coordonarea Comisiei comune de investigaţie este asigurată de către unul dintre reprezentanţii CSIPPC, ca autoritate căreia îi aparţine responsabilitatea finală pentru soluţionarea sesizării.
    4.5. Investigaţia se finalizează cu o notă de constatare, încheiată în trei exemplare, din care un exemplar se comunică auditorului statutar sau firmei de audit şi un exemplar se comunică CAFR. Autorului sesizării i se comunică rezultatele investigaţiei ce au legătură cu obiectul sesizării. Rezultatele investigaţiei sau anumite părţi relevante din acestea pot fi comunicate, dacă este cazul, şi altor persoane interesate.
    5. CSIPPC informează CAFR atât cu privire la primirea sesizărilor şi obiectul acestora, cât şi cu privire la aspectele constatate ca urmare a efectuării investigaţiilor.
    6. În aplicarea prezentei norme, între CSIPPC şi CAFR se va încheia Acordul de cooperare privind participarea la investigaţia şi soluţionarea sesizărilor formulate împotriva auditorilor statutari şi firmelor de audit care efectuează audit statutar, acord prin care vor fi stabilite, în principal:
    a) componenţa şi coordonarea echipei de investigaţie;
    b) schimbul de informaţii privind auditorul statutar sau firma de audit vizată de sesizare;
    c) pregătirea investigaţiei;
    d) stabilirea tematicii;
    e) forma notei de constatare;
    f) modalitatea de transmitere a sesizărilor şi/sau informaţiilor între CSIPPC şi CAFR;
    g) modalitatea de informare a conducerii CSIPPC şi CAFR privind rezultatul investigaţiei;
    h) modalitatea de luare a deciziilor în cazul unor opinii divergente cu privire la anumite aspecte ale investigaţiei şi tratamentul opiniilor separate.
    7. Norma privind investigaţia şi soluţionarea sesizărilor formulate împotriva auditorilor statutari şi firmelor de audit care efectuează misiuni de audit statutar se completează cu prevederile Regulamentului intern al Comisiei de disciplină a Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile, adoptat prin Decizia Consiliului superior al Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile nr. 53/2014, cu modificările ulterioare, precum şi cu alte reglementări aplicabile în materie.
    8. În termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei norme va fi încheiat Acordul de cooperare dintre Consiliul pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile şi Camera Auditorilor Financiari din România privind participarea la investigaţia şi soluţionarea sesizărilor formulate împotriva auditorilor statutari şi firmelor de audit care au legătură cu activitatea de audit statutar.
    9. Prezenta normă intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                              ----
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice