──────────
*) Traducere.
Consiliul de Asociere,
având în vedere Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de alta parte, şi, în special, art. 64(3) din acesta,
având în vedere Protocolul 2 privind produsele CECO, anexa la Acordul european şi, în special, art. 9(3) din acesta,
considerând urmãtoarele:
(1) Art. 64(3) din Acordul european stabileşte ca, în decursul a 3 ani de la intrarea în vigoare a acordului, Consiliul de Asociere va adopta prin decizie regulile necesare pentru implementarea paragrafelor (1) şi (2) ale acestui articol.
(2) Reamintindu-se ca, în conformitate cu art. 64(2) din Acordul european, noţiunea de "ajutor public", asa cum este definitã în art. 64(1)(iii) din Acordul european, trebuie sa fie evaluatã în funcţie de criteriile care decurg din aplicarea regulilor prevãzute în art. 87 din Tratatul de înfiinţare a Comunitãţii Europene şi, astfel, se referã la orice ajutor acordat de stat sau din resurse ale statului, în orice forma care distorsioneaza sau ameninta sa distorsioneze concurenta, prin favorizarea anumitor agenţi economici, sau producţia anumitor mãrfuri, în mãsura în care afecteazã comerţul dintre Comunitatea Europeanã şi România (ajutoare de stat).
(3) România va desemna o instituţie sau autoritate administrativã nationala care sa devinã o autoritate de monitorizare cu responsabilitãţi în materie de ajutor de stat.
(4) Aceasta autoritate de monitorizare va fi responsabilã cu analiza ajutoarelor individuale şi a schemelor de ajutor existente şi viitoare acordate în România şi se va pronunţa în ceea ce priveşte compatibilitatea acestora cu art. 64(1)(iii) şi (2) din Acordul european şi cu art. 9(1)(iii) şi (2) şi (4) din Protocolul 2 privind produsele acoperite prin Tratatul instituind Comunitatea Europeanã a Carbunelui şi Otelului (CECO), anexa la acest acord.
(5) România, prin adoptarea regulilor necesare pentru asigurarea unei monitorizari eficiente, va asigura în special ca autoritatea de monitorizare sa primeascã în timp util toate informaţiile relevante de la alte instituţii guvernamentale centrale, regionale şi locale.
(6) Comisia Comunitãţilor Europene, prin diferite programe comunitare, va acorda sprijin autoritãţii de monitorizare prin furnizarea documentaţiei necesare, organizarea de stagii de pregãtire profesionalã, vizite de studiu şi alte tipuri de asistenta tehnica.
DECIDE:
ART. 1
Regulile de implementare a prevederilor referitoare la ajutoarele de stat, menţionate în art. 64(1)(iii) şi (2), conform art. 64(3) din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de alta parte, şi în art. 9(1)(iii) şi (2) din Protocolul 2 privind produsele acoperite prin Tratatul instituind Comunitatea Europeanã a Carbunelui şi Otelului (CECO), asa cum au fost prevãzute în anexa la prezenta decizie, sunt astfel adoptate.
ART. 2
Aceste reguli de implementare vor intra în vigoare în prima zi a lunii care urmeazã celei în care se adopta aceste reguli.
Încheiat la Bruxelles.
Pentru Consiliul de Asociere,
Preşedinte
ANEXA 1
REGULI DE IMPLEMENTARE
a prevederilor referitoare la ajutoarele de stat, menţionate în art. 64(1)(iii) şi (2), conform art. 64(3) din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile europene şi statele membre ale acestora, pe de alta parte, şi în art. 9(1)(iii) şi (2) din Protocolul 2 privind produsele acoperite prin Tratatul instituind Comunitatea Europeanã a Carbunelui şi Otelului (CECO), anexa la acest acord
Supravegherea ajutoarelor de stat de cãtre autoritatea de monitorizare
ART. 1
Supravegherea ajutoarelor de stat de cãtre autoritatea de monitorizare
Conform regulilor procedurale în vigoare în Comunitatea Europeanã (Comunitatea) şi în România, acordarea ajutoarelor de stat va fi evaluatã şi controlatã din punctul de vedere al compatibilitatii ajutoarelor cu prevederile Acordului european de cãtre autoritãţile de monitorizare din Comunitate şi din România. Autoritatea de monitorizare din Comunitate este Comisia Comunitãţilor Europene (Comisia), iar autoritãţile de monitorizare din România sunt Consiliul Concurentei şi Oficiul Concurentei.
Instrucţiuni privind instrumentarea cazurilor
ART. 2
Criterii de compatibilitate
1. În conformitate cu art. 1 din aceste reguli, evaluarea compatibilitatii ajutoarelor individuale şi a schemelor de ajutor cu Acordul european va fi efectuatã pe baza criteriilor care decurg din aplicarea regulilor decurgând din art. 87 din Tratatul de instituire a Comunitãţii Europene, precum şi din legislaţia secundarã prezenta şi viitoare, cadrul legal, instrucţiunile şi alte acte administrative în vigoare în Comunitate şi, de asemenea, din jurisprudenta Tribunalului de prima instanta şi a Curţii de Justiţie a Comunitãţilor Europene şi din orice decizie a Consiliului de Asociere, conform art. 4(3).
În mãsura în care ajutoarele individuale sau schemele de ajutor sunt destinate produselor incluse în Protocolul 2 la Acordul european, prima propozitie a acestui paragraf se aplica în totalitate, cu excepţia faptului ca evaluarea nu se efectueazã pe baza criteriilor care decurg din aplicarea regulilor prevãzute de art. 87 din Tratatul CE, ci pe baza criteriilor care decurg din aplicarea regulilor privind ajutorul de stat prevãzute în Tratatul instituind Comunitatea Europeanã a Carbunelui şi Otelului.
2. Autoritatea de monitorizare din România va fi informatã asupra existenţei oricãrui act referitor la adoptarea, abrogarea sau modificarea criteriilor de compatibilitate comunitare, menţionate în paragraful 1, în mãsura în care acestea nu sunt publicate, dar sunt aduse în mod special în atenţia tuturor statelor membre.
3. Dacã asemenea modificãri nu ridica obiecţii din partea României în termen de 3 luni de la data la care a fost informatã oficial, acestea vor deveni criterii de compatibilitate asa cum s-a prevãzut în paragraful 1 al acestui articol. Dacã asemenea modificãri intampina obiecţii din partea României şi luând în considerare procesul de armonizare a legislaţiei, asa cum s-a prevãzut în Acordul european, vor avea loc consultãri, conform art. 7 şi 8 din prezentele reguli.
4. Aceleaşi principii se vor aplica şi în privinta altor modificãri semnificative ale politicii comunitare în domeniul ajutorului de stat.
ART. 3
Ajutorul de minimis
Schemele de ajutor sau ajutoarele individuale care nu implica un ajutor pentru export şi care sunt sub pragul aplicabil ajutoarelor de minimis*1) din Comunitate vor fi considerate ca având numai un efect neglijabil asupra concurentei şi comerţului dintre pãrţi şi, în consecinta, nu vor intra sub incidenta prezentelor reguli. Prezentul articol nu se aplica industriilor incluse în Tratatul instituind Comunitatea Europeanã a Carbunelui şi Otelului, construcţiilor navale, transportului şi nici ajutoarelor privind cheltuielile legate de agricultura sau pescuit.
────────────
*1) În prezent valoarea maxima totalã a ajutorului de minimis în Comunitate este de 100.000 euro pe firma, pe o perioada de 3 ani, conform comunicãrii Comisiei privind ajutoarele de minimis (JO C 68/6 martie 1996, p. 9).
ART. 4
Derogãri
1. În conformitate cu prevederile şi în limita art. 64(4)(a) din Acordul european, România va fi consideratã ca o regiune identicã cu cele din Comunitate, menţionate în art. 87(3)(a) din Tratatul de instituire a Comunitãţii Europene.
2. Autoritãţile de monitorizare vor evalua în comun intensitatile maxime ale ajutorului şi acoperirea regionala specifica a zonelor din România eligibile pentru ajutorul regional naţional. Acestea vor transmite o propunere comuna Comitetului de Asociere care va lua o decizie în acest sens.
3. Autoritãţile de monitorizare pot, dacã este necesar şi la solicitarea României, sa evalueze în comun problemele ridicate de implementarea acquisului comunitar în domeniul ajutoarelor de stat acordate de România în tranzitia la o economie de piata. Evaluarea unor astfel de probleme nu va viza agricultura, pescuitul, carbunele şi otelul sau alte sectoare sensibile (automobile, fibre sintetice şi construcţii navale), pentru care exista aranjamente comunitare specifice. Când este cazul, autoritãţile de monitorizare vor transmite Consiliului de Asociere o propunere comuna, în urma cãreia acesta poate lua o decizie.
Procedurile privind consultarile şi rezolvarea problemelor
ART. 5
Examinarea anumitor ajutoare
1. Dacã suma ajutorului în cauza depãşeşte 3 milioane euro, schemele de ajutor sau ajutoarele individuale, indiferent dacã sunt sau nu prevãzute de cadrul legal sau de instrucţiunile comunitare, pot fi trimise de cãtre autoritatea de monitorizare relevanta spre examinare subcomitetului cu atribuţii privind politica concurentei şi a ajutorului de stat. Subcomitetul poate transmite un raport Comitetului de Asociere, acesta putând emite decizii corespunzãtoare sau recomandãri privind compatibilitatea schemelor de ajutor sau a ajutoarelor individuale cu Acordul european şi cu prezentele reguli.
2. Scopul principal al acestor decizii sau recomandãri este evitarea recurgerii la mãsuri comerciale protectioniste, ca o consecinta a acordãrii ajutoarelor respective.
3. Comitetul de Asociere poate decide sa extindã în viitor posibilitatea de examinare, asa cum este prevãzutã în acest articol.
ART. 6
Solicitarea de informaţii
Ori de câte ori autoritatea de monitorizare a unei pãrţi sesizeazã ca o schema de ajutor sau un ajutor individual pare sa afecteze interese importante ale acelei pãrţi, poate solicita informaţii de la autoritatea responsabilã. În orice caz ambele autoritãţi de monitorizare vor cauta sa se informeze reciproc asupra progreselor importante care pot interesa cealaltã parte.
ART. 7
Consultãri şi curtoazie
1. Ori de câte ori Comisia sau autoritatea de monitorizare din România considera ca acordarea ajutorului de stat pe teritoriul pe care cealaltã autoritate este responsabilã afecteazã substanţial interesele sale importante, aceasta poate solicita consultãri cu cealaltã autoritate şi, în consecinta, poate cere ca autoritatea de monitorizare a celeilalte pãrţi sa initieze proceduri corespunzãtoare în vederea remedierii situaţiei. Aceasta nu aduce atingere nici unei acţiuni luate în conformitate cu legislaţia relevanta a pãrţilor şi nu lezeaza deplina libertate a autoritãţii cãreia i s-a adresat solicitarea, de a decide în ultima instanta, în limitele cadrului legal prevãzut de Acordul european.
2. Autoritatea de monitorizare la care s-a apelat trebuie sa acorde intreaga sa consideraţie opiniilor şi elementelor concrete prezentate de cãtre autoritatea care solicita consultarea şi, în special, posibilelor efecte care prejudiciazã interesele importante ale partii solicitante.
3. Fãrã a aduce atingere drepturilor şi obligaţiilor pãrţilor, autoritãţile de monitorizare implicate în consultãri, conform acestui articol, vor cauta sa gãseascã, în termen de 3 luni, o soluţie reciproc acceptabilã în lumina intereselor importante respective.
ART. 8
Rezolvarea problemelor
1. Dacã consultarile, conform art. 7, nu conduc la o soluţie reciproc acceptabilã, va avea loc un schimb de opinii la solicitarea unei pãrţi, în termen de 3 luni de la solicitare, în cadrul subcomitetului cu atribuţii privind politica concurentei şi a ajutorului de stat, constituit în cadrul Acordului european.
2. Dacã acest schimb de opinii nu conduce la o soluţie reciproc acceptabilã nici dupã expirarea perioadei de 3 luni menţionate în paragraful 1, problema poate fi transmisã Comitetului de Asociere care poate face recomandãri corespunzãtoare pentru rezolvarea acestor cazuri.
3. Aceste proceduri nu vor aduce atingere nici unei acţiuni prevãzute în art. 64(6) din Acordul european şi în art. 9(6) din Protocolul 2 privind produsele acoperite prin Tratatul instituind Comunitatea Europeanã a Carbunelui şi Otelului la Acordul european. Oricum, mãsurile comerciale defensive vor fi folosite numai în ultima instanta.
ART. 9
Secretul şi confidenţialitatea informaţiilor
1. Conform art. 64(7) din Acordul european, nici o autoritate de monitorizare nu este obligatã sa furnizeze informaţii celeilalte autoritãţi, dacã dezvaluirea acestor informaţii autoritãţii care le solicita este interzisã prin legea autoritãţii care deţine informaţiile.
2. Fiecare autoritate de monitorizare este de acord sa pãstreze confidenţialitatea oricãrei informaţii transmise de cãtre cealaltã autoritate în condiţii de confidenţialitate.
Transparenta
ART. 10
Inventarierea
1. În cadrul programelor comunitare relevante Comisia va acorda sprijin României în întocmirea şi actualizarea unui inventar al schemelor de ajutor şi al ajutoarelor individuale, întocmit pe aceeaşi baza ca şi în Comunitate, în vederea asigurãrii şi îmbunãtãţirii continue a transparenţei.
2. Comisia va furniza regulat României informaţii privind documentaţia pe care o întocmeşte, în aceeaşi maniera în care procedeazã în relaţia cu statele membre ale Comunitãţii.
ART. 11
Informarea reciprocã
Ambele pãrţi vor asigura transparenta în domeniul ajutorului de stat pe baze reciproce şi regulate, prin intermediul publicaţiilor corespunzãtoare şi al schimbului de informaţii privind politica ajutorului de stat.
Diverse
ART. 12
Asistenta administrativã (limbile strãine)
Comisia şi autoritatea de monitorizare din România vor asigura aranjamente practice de asistenta reciprocã sau orice alte soluţii corespunzãtoare, în special privind traducerile.
────────────