Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE Nr. 4 din 12 septembrie 1994  privind aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea unitara a prevederilor unor articole din   Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 , modificata si completata prin   Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1993 si prin   Ordonanta Guvernului nr. 6/1994     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE Nr. 4 din 12 septembrie 1994 privind aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea unitara a prevederilor unor articole din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 , modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1993 si prin Ordonanta Guvernului nr. 6/1994

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR - Departamentul veniturilor statului
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 302 din 25 octombrie 1994
Comisia centrala pentru aplicarea unitarã a prevederilor legale în domeniul impozitelor indirecte, constituitã în baza Ordinului ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1290/1993, aproba soluţiile prevãzute în anexa referitoare la aplicarea unitarã a prevederilor unor articole din <>Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 , modificatã şi completatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1993 şi prin <>Ordonanta Guvernului nr. 6/1994 , adoptate potrivit procesului-verbal încheiat de comisie la data de 12 septembrie 1994.

Preşedintele comisiei,
Corneliu Gorcea,
secretar de stat

ANEXA 1

MINISTERUL FINANŢELOR
Departamentul veniturilor statului

SOLUŢII
referitoare la aplicarea unitarã a prevederilor unor articole din <>Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 , modificatã şi completatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1993 şi prin <>Ordonanta Guvernului nr. 6/1994
I. Soluţii privind T.V.A. aferentã unor operaţiuni specifice din agricultura
1. Operaţiunile efectuate de societãţile agricole constituite în baza Legii nr. 31/1990 şi a Legii nr. 36/1991, pentru exploatarea terenurilor agricole aparţinînd persoanelor fizice cãrora li s-a reconstituit sau li s-a constituit dreptul de proprietate, se supun T.V.A., astfel:
a) produsele agricole predate persoanelor fizice prevãzute la alin. 1 de mai sus nu reprezintã transfer al dreptului de proprietate şi nu se supun T.V.A.;
b) produsele reţinute de societãţile agricole pentru lucrãrile agricole pe care le-au efectuat se supun T.V.A. la vînzarea lor, ca atare sau sub forma prelucrata, cãtre alte persoane fizice sau juridice; în mod corespunzãtor se va proceda în situaţiile prevãzute de art 2.2. din <>Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 ;
c) produsele aparţinînd persoanelor fizice prevãzute la pct. 1, care sînt valorificate la terţi prin intermediul societãţilor agricole care au efectuat lucrãrile agricole, nu se supun T.V.A. şi nu se reflecta în jurnalele şi deconturile privind T.V.A. la societãţile agricole respective.
2. Lucrãrile agricole executate de societãţile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura (Agromec-uri şi alte societãţi) se supun T.V.A. în mod diferenţiat în funcţie de beneficiar şi forma de plata, astfel:
2.1. lucrãrile agricole executate cu plata în bani în favoarea producãtorilor agricoli, indiferent de forma de organizare, sînt supuse T.V.A. în condiţiile prevãzute de <>Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 ;
2.2. lucrãrile agricole executate cu plata în natura în favoarea societãţilor agricole cu personalitate juridicã sînt impozabile şi se reflecta în documente financiar-contabile, atît la prestator cît şi la beneficiar, ca operaţiuni distincte, astfel:
a) societatea comercialã prestatoare factureaza valoarea lucrãrilor executate societãţilor agricole la data preluãrii produselor, aplicind tarifele negociate plus 18% T.V.A. Exigibilitatea taxei colectate şi deductibile aferente lucrãrilor agricole executate ia naştere atît la prestator, cît şi la beneficiar la data preluãrii, respectiv predãrii produselor prevãzute în contractele încheiate între pãrţi. Nu se admite facturarea esalonata a lucrãrilor în funcţie de data executãrii acestora;
b) societatea agricolã factureaza produsele predate societãţilor comerciale prestatoare de servicii pentru lucrãrile executate la preţurile negociate plus 18% T.V.A. Exigibilitatea T.V.A. colectata ia naştere la data întocmirii documentelor de predare-recepţie a produselor agricole sau, dupã caz, la data eliberãrii buletinului de analiza prin care se stabilesc parametrii de calitate în funcţie de care se stabileşte preţul;
2.3. lucrãrile executate cu plata în natura în favoarea producãtorilor agricoli individuali sau asociaţiilor constituite în baza art. 2 din Legea nr. 36/1991 sînt considerate cheltuieli efectuate în contul produselor agricole ce urmeazã a fi reţinute dupã recoltare şi nu se supun T.V.A. Produsele reţinute de societãţile comerciale prestatoare de servicii în contul lucrãrilor agricole executate sînt supuse T.V.A. la data livrãrii de cãtre Regia Autonomã "Romcereal" sau vinzarii la alte persoane fizice sau juridice, ca atare sau prelucrate.
Produsele utilizate în scopurile prevãzute la <>art. 2.2. din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 sînt supuse T.V.A., iar obligaţia plãţii acesteia se determina potrivit prevederilor art. 11. lit c) din ordonanta.
3. Avansurile acordate producãtorilor agricoli individuali şi asociaţiilor agricole constituite în baza art. 2 din Legea nr. 36/1991 de cãtre agenţii economici special mandatati de stat, conform art. 11 din Legea nr. 83/1993, art. 3 din Hotãrîrea Guvernului nr. 436/1993 şi art. 2 din Hotãrîrea Guvernului nr. 25/1994, intra în sfera de aplicare a T.V.A. astfel:
3.1. avansurile acordate direct producãtorilor agricoli prevãzuţi la pct. 3, în bani sau în materii prime şi materiale, finanţate din creditele angajate prin agenţii economici prevãzuţi la art. 3 din Hotãrîrea Guvernului nr. 436/1993, nu se supun T.V.A. întrucît acestea reprezintã, pentru agenţii economici care le-au acordat, cheltuieli în contul produselor agricole pe care urmeazã a le primi la recoltare.
Avansurile acordate în condiţiile Legii nr. 83/1993 se reflecta în contabilitate cu ajutorul contului 409 "Furnizori-debitori";
3.2. avansurile acordate producãtorilor agricoli prevãzuţi la pct. 3 de cãtre agenţii economici special mandatati de stat prin intermediul societãţilor comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura nu sînt supuse T.V.A.
Agenţii economici special mandatati de stat reflecta în contabilitate avansurile acordate în condiţiile de mai sus, sub forma de bani, de materii prime şi materiale, în contul prevãzut la pct. 3.1. alin. 2.
Societãţile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura evidenţiazã materiile prime şi materialele primite în contul avansurilor acordate producãtorilor agricoli de cãtre Regia Autonomã "Romcereal" sau alt agent economic mandatat de stat în contul 8033 "Valori materiale primite în pãstrare sau custodie".
Pe baza proceselor-verbale de recepţie a lucrãrilor agricole executate se efectueazã scãderea din gestiune a materiilor prime şi a materialelor consumate prin creditarea contului menţionat mai sus;
3.3. societãţile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura datoreazã T.V.A. pentru lucrãrile agricole consemnate în procesele-verbale de recepţie semnate de producãtorul agricol şi reprezentantul agentului economic care achitã în bani lucrãrile executate.
Pe baza procesului-verbal de recepţie prestatorul de servicii este obligat sa emita factura cãtre agentul economic special mandatat de stat, care achitã contravaloarea lucrãrilor executate şi T.V.A. aferentã. Aceasta factura nu se transmite şi nu se înregistreazã în evidentele producãtorilor agricoli.
4. Avansurile acordate în bani, în materii prime şi materiale, direct producãtorilor agricoli - persoane juridice -, de cãtre agenţii economici special mandatati de stat, în baza actelor normative menţionate la pct. 3, nu se supun T.V.A. şi se înregistreazã în contul 409 "Furnizori-debitori" şi, respectiv, în contul 419 "Clienţi-creditori", la unitatea primitoare.
Dreptul de deducere a T.V.A. aferentã materiilor prime şi materialelor achiziţionate de cãtre agenţii economici special mandatati de stat şi folosite conform prevederilor actelor normative indicate la pct. 3 se exercita de cumpãrãtor în condiţiile prevãzute de art. 19 al Deciziei Ministerului Finanţelor nr. 1/1993 privind aprobarea soluţiilor unice referitoare la aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 3/1993 *).
--------------
*) Decizia nr. 1/1993 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 14 ianuarie 1994.
Dupã recoltare, producãtorii agricoli - persoane juridice - factureaza produsele predate cãtre Regia Autonomã "Romcereal" sau alt agent economic special mandatat de stat, la preţurile negociate plus 18% T.V.A., şi regularizeazã diferenţa dintre valoarea totalã a facturii, inclusiv T.V.A., şi avansul primit, înregistrat în contul 419 "Clienţi-creditori".
5. Operaţiunile rezultate din aplicarea Legii arendãrii nr. 16/1994 intra în sfera de aplicare a T.V.A., astfel:
5.1. arendaşul persoana fizica, avînd calitatea de agricultor, este scutit de T.V.A. în baza <>art. 6 lit. A. e) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 ;
5.2. arendaşul persoana juridicã este plãtitor de T.V.A., dacã din activitatea economicã, inclusiv din exploatarea bunurilor agricole arendate, realizeazã venituri totale de peste 10 milioane lei;
5.3. arendaşul cît şi proprietarul, uzufructuarul sau alt deţinãtor legal de bunuri agricole nu sînt supuşi plãţii T.V.A. pentru arenda plãtitã în natura potrivit <>art. 6 lit. A. i) 7 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 ;
5.4. arenda primitã în bani este scutitã de T.V.A. potrivit <>art. 6 lit. A. i) 7 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 .
6. Drepturile cuvenite persoanelor fizice cãrora le-a fost stabilitã calitatea de acţionar în baza prevederilor art. 36 din Legea nr. 18/1991, stabilite prin lege fie în procent din profitul obţinut de societate pe un hectar, fie în contravaloarea unor produse agricole, nu sînt supuse T.V.A.
Cînd plata drepturilor se face în natura, cu alte produse decît cele prevãzute de lege, operaţiunea se supune T.V.A. la furnizor, iar baza de impozitare se determina potrivit <>art. 13 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 .
II. Soluţii referitoare la aplicarea urmãtoarelor articole din <>Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 , modificatã:
Art. 3
Corpul gardienilor publici nu intra în sfera de aplicare a T.V.A., fiind organizat ca instituţie publica a carei activitate nu are drept scop obţinerea de profit, ci de paza a bunurilor, de apãrare a ordinii şi liniştii publice, a vieţii şi integritãţii persoanelor.
Art. 12
Operaţiunile legate, import-export, realizate de cãtre agenţii economici cu activitate de comerţ exterior, privind: importul de produse energetice şi materii prime de baza legat de exportul de produse liberalizate la export, precum şi importul de materiale, componente, subansambluri, echipamente şi utilaje pentru producţie legat de exportul de produse finite rezultate sînt supuse T.V.A. astfel:
a) la intrarea bunurilor în ţara, importatorul este obligat sa întocmeascã Declaraţia vamalã de import, sa plãteascã T.V.A. aferentã şi, corespunzãtor, sa-şi exercite dreptul de deducere în condiţiile prevãzute de reglementãrile legale în vigoare;
b) bunurile din import predate producãtorilor interni în vederea realizãrii produselor ce urmeazã a fi exportate, a cãror contravaloare reprezintã plata importului, se factureaza la preţurile negociate plus T.V.A.;
c) produsele realizate de unitãţile producãtoare livrate unitãţilor cu activitate de comerţ exterior pentru plata bunurilor din import primite de la aceştia se factureaza la preţurile negociate plus T.V.A.
Exigibilitatea T.V.A. aferentã operaţiunilor prevãzute la lit. b) şi c) ia naştere, atît la furnizor cît şi la beneficiar, la data livrãrii produselor la export.
Operaţiunile de import legate de export vor fi justificate cu urmãtoarele documente:
- licenta de operaţiune eliberata de Ministerul Comerţului;
- contractele încheiate de agentul economic cu activitate de comerţ exterior cu partenerul extern şi cu producãtorii interni, din care sa rezulte ca operaţiunile nu se fac cu plata, ci prin compensaţii valorice;
- documentele prevãzute în <>cap. IX pct. 2. din Normele pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adãugatã, aprobate prin Hotãrîrea Guvernului nr. 233/1993.
Art. 14
Hotãrîrea Guvernului nr. 94/1994 modifica prevederile cap. VIII lit. g) din normele aprobate prin Hotãrîrea Guvernului nr. 233/1993, în sensul ca sumele alocate de la buget nu se cuprind în baza de impozitare aferentã livrãrilor de bunuri şi prestãrilor de servicii efectuate de plãtitorii de T.V.A. în scopul:
a) finanţãrii investiţiilor, înregistrate în contul 131 "Subvenţii pentru investiţii";
b) acoperirii pierderilor şi diferenţelor de preţ şi de tarif, înregistrate în contul 741 "Venituri din subvenţii de exploatare";
c) finanţãrii stocurilor constituite ca rezerve materiale, înregistrate în contul contabil bugetar 700 "Finanţare de la buget privind anul curent".
Dreptul de deducere a taxei pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor şi serviciilor achiziţionate, cu finanţare asigurata din surse constituite potrivit celor de mai sus, se exercita în condiţiile prevãzute la <>cap. VI din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 . Sumele deduse potrivit prevederilor de mai sus reintregesc disponibilitãţile pentru investiţii şi urmeazã un regim similar cu cel al sumelor necheltuite din alte cauze (de exemplu: neexecutarea lucrãrilor, economii etc.).
Art. 17 lit. B. f)
Pentru a beneficia de cota zero de T.V.A. pentru bunurile şi serviciile destinate realizãrii unor obiective pe teritoriul României trebuie sa fie îndeplinite urmãtoarele condiţii:
1. Obiectivele ce urmeazã a fi realizate sa fie:
a) nominalizate în hotãrîri ale Guvernului;
b) prevãzute în acorduri, protocoale, înţelegeri încheiate cu guverne strãine sau organizaţii internaţionale;
c) destinate unor scopuri cu caracter umanitar, social-filantropic, de apãrare a sãnãtãţii, cultural, artistic, educativ, ştiinţific, religios, sportiv.
2. Finanţarea sa fie asigurata din:
a) fondul de contrapartida constituit din contravaloarea în lei a ajutoarelor primite de România sub forma de bunuri şi servicii;
b) ajutoare sau împrumuturi nerambursabile acordate de guverne strãine şi organisme internaţionale, altele decît cele cuprinse la lit. a);
c) fonduri ale organizaţiilor nonprofit şi de caritate din strãinãtate şi din ţara, constituite inclusiv din donaţii ale persoanelor fizice şi juridice.
3. Cota zero de T.V.A. se realizeazã astfel:
a) prin exercitarea dreptului de deducere de cãtre beneficiarii obiectivelor de mai sus dacã aceştia sînt plãtitori de T.V.A.;
b) prin restituirea, de cãtre organul fiscal, a T.V.A. aferentã aprovizionarilor destinate realizãrii obiectivelor ai cãror beneficiari nu sînt plãtitori de T.V.A.;
c) prin facturarea de cãtre furnizorii şi prestatorii de servicii care participa la realizarea obiectivului a bunurilor livrate şi serviciilor prestate fãrã T.V.A., cu exercitarea dreptului de deducere a T.V.A. aferentã aprovizionarilor destinate realizãrii obiectivului pe baza unui certificat eliberat de Direcţia generalã a impozitelor indirecte din Ministerul Finanţelor.
Certificatul va fi eliberat la solicitarea beneficiarului, pe baza contractului încheiat cu furnizorul bunurilor şi prestatorul serviciului.
4. Restituirea T.V.A. aferentã obiectivelor ai cãror beneficiari sînt neplatitori de T.V.A. (lit. b) se efectueazã prin Direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a municipiului Bucureşti, conform Ordinului ministrului finanţelor nr. 54 din 17 ianuarie 1994, pe baza aprobãrii date de Direcţia generalã a impozitelor indirecte din Ministerul Finanţelor, a documentaţiei avizate de direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti.
Cererile de restituire a T.V.A. (modelul anexat) vor fi depuse, în vederea avizãrii, la organul fiscal teritorial, însoţite de:
- facturi sau alte documente legale inlocuitoare din care sa rezulte cuantumul T.V.A.;
- dovada plãţii bunurilor sau serviciilor achiziţionate pentru care se solicita restituirea T.V.A.;
- documente din care sa rezulte modalitatea de finanţare.
Art. 21 lit. b)
În situaţia în care un agent economic realizeazã exclusiv operaţiuni de export, iar suma înscrisã în decont la rindul 3 este inferioarã sumei aferente aprovizionarilor din rindul 14, suma maxima de rambursat se determina dupã formula:
rindul 15
------------- X rindul 3
rindul 14

CERERE DE RESTITUIRE A TAXEI PE VALOAREA ADĂUGATĂ
-------------------------------------------------------------------------------
1 | Denumirea unitãţii
---|---------------------------------------------------------------------------
2 | Sediul:
| Localitatea ..........., str. .......... nr. ......, sectorul .......,
| cod poştal ............, cod fiscal .........., judeţul .............
-------------------------------------------------------------------------------
În conformitate cu prevederile pct. 3 lit. f) din <>Ordonanta Guvernului nr. 6/1994 , prin prezenta solicitam restituirea taxei pe valoarea adãugatã plãtitã pentru bunurile şi serviciile achiziţionate, destinate realizãrii unor obiective pe teritoriul României cu finanţare directa asigurata din ajutoare sau împrumuturi nerambursabile acordate de guverne strãine, de organisme internaţionale, precum şi de organizaţii nonprofit şi de caritate.
Se anexeazã documentele (se marcheaza cu x):
---
- factura | |
---
---
- chitanţa fiscalã | |
---
---
- alte documente | |
---
Restituirea este aferentã obiectivului: ..................................
...............................................................................
Solicitam restituirea în contul nr. .........., deschis la ................
...............................................................................
Finanţarea este asigurata din .............................................
Conducãtorul unitãţii ................... Semnatura ....................

-------------------------------------------------------------------------------
CADRU REZERVAT ORGANULUI FISCAL TERITORIAL
Avizam restituirea T.V.A. pentru suma de ___________________ lei
Nu avizam restituirea sumei de ______________ lei din urmãtoarele motive:
...........................................................................
...........................................................................
NUMELE PERSOANEI CARE __________________________ FUNCŢIA ________________
SEMNATURA ___________________________ DATA ____________
APROBA RESTITUIREA ____________________________
-------------------------------------------------------------------------------
------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016