Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 391 din 26 martie 2009  privind regulile de desfasurare in audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din Romania in Parlamentul European    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 391 din 26 martie 2009 privind regulile de desfasurare in audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din Romania in Parlamentul European

EMITENT: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 228 din 7 aprilie 2009

Având în vedere dubla calitate a Consiliului Naţional al Audiovizualului de garant al interesului public şi de autoritate unicã de reglementare în domeniul serviciilor de programe audiovizuale,
conform dispoziţiilor art. 8, 16, 17, 17^1, 18, 18^1, art. 21^1 lit. y) şi <>art. 21^2 alin. (1) şi alin. (2) lit. g) din Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfãşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
cu respectarea prevederilor art. 30 şi 31 din Constituţia României, republicatã,
în temeiul prevederilor art. 17 alin. (1) lit. d) pct. 11 şi ale <>art. 26^1 din Legea audiovizualului nr. 504/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptã urmãtoarea decizie:

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Campania electoralã pe posturile de radio şi de televiziune, publice şi private, începe în ziua de 8 mai 2009, ora 0,00, şi se încheie în ziua de 6 iunie 2009, ora 7,00.
(2) Campania electoralã prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale se desfãşoarã în condiţiile stabilite de <>Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfãşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu respectarea prevederilor <>Legii audiovizualului nr. 504/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale Codului de reglementare a conţinutului audiovizual, adoptat prin <>Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 187/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale prezentei decizii.
ART. 2
Partidele politice, alianţele politice şi alianţele electorale, organizaţiile cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care participã la alegeri, precum şi candidaţii independenţi, denumiţi în continuare competitori electorali, au acces la serviciile de radio şi de televiziune, publice şi private, numai în emisiunile prevãzute de prezenta decizie.
ART. 3
Radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi sã asigure, în cadrul emisiunilor prevãzute în prezenta decizie, reflectarea desfãşurãrii campaniei electorale, cu respectarea urmãtoarelor principii:
a) echitate - competitorii electorali trebuie sã aibã posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului;
b) echilibru - prezentarea competitorilor electorali proporţionalã cu importanţa evenimentelor electorale;
c) imparţialitate - obligaţia radiodifuzorilor de a trata competitorii electorali obiectiv şi echidistant.

CAP. II
Proceduri preliminare

ART. 4
Posturile de radio şi de televiziune private care intenţioneazã sã realizeze şi sã difuzeze emisiuni electorale au obligaţia sã facã cunoscut public acest lucru prin presã şi/sau prin programele lor şi sã comunice Consiliului Naţional al Audiovizualului implicarea lor în campania electoralã, pânã cel mai târziu în ziua de 21 aprilie 2009, printr-o adresã, conform modelului prevãzut în anexa nr. 1, care face parte integrantã din prezenta decizie.
ART. 5
(1) Competitorii electorali au la dispoziţie intervalul 22-28 aprilie 2009 pentru a se adresa în scris posturilor private de radio şi de televiziune care şi-au anunţat intenţia de realizare şi difuzare a emisiunilor electorale, solicitând şi timpii de antenã pe care intenţioneazã sã îi utilizeze.
(2) Dupã 29 aprilie 2009, data rãmânerii definitive a candidaturilor, şi pânã la data de 5 mai 2009, posturile private de radio şi de televiziune, în funcţie de solicitãrile primite, vor stabili în grila de program intervalele de timp de difuzare a emisiunilor prevãzute la art. 7 lit. a) şi b), precum şi tarifele unice pe unitatea de timp şi/sau pe emisiune pe care intenţioneazã sã le practice.
(3) Tarifele unice precizate la alin. (2) vor fi stabilite în urma negocierilor desfãşurate cu reprezentanţii tuturor competitorilor electorali interesaţi şi vor fi fãcute publice.
(4) Timpii de antenã oferiţi competitorilor electorali, potrivit dispoziţiilor art. 7, trebuie sã respecte ponderea stabilitã prin dispoziţiile <>art. 18 alin. (4) din Legea nr. 33/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dupã cum urmeazã:
a) 4/5 din timpii de antenã se repartizeazã în mod egal partidelor politice, organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care au membri în Parlamentul European şi care participã la alegeri, precum şi alianţelor politice sau electorale dintre acestea;
b) 1/5 din timpii de antenã se repartizeazã în mod egal partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale, organizaţiilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale care nu au membri în Parlamentul European care participã la alegeri, precum şi candidaţilor independenţi.
ART. 6
Dupã parcurgerea procedurilor prevãzute la art. 5, radiodifuzorii vor comunica în scris Consiliului Naţional al Audiovizualului tipurile de emisiuni electorale pe care le vor realiza, intervalele de timp de difuzare a respectivelor emisiuni, precum şi tarifele unice practicate, printr-o adresã, conform modelului prevãzut în anexa nr. 2, care face parte integrantã din prezenta decizie.

CAP. III
Emisiuni electorale

ART. 7
(1) Radiodifuzorii publici şi privaţi pot acorda acces competitorilor electorali numai prin:
a) emisiuni de promovare electoralã - în care candidaţii sau reprezentanţii competitorilor electorali, precum şi candidaţii independenţi îşi promoveazã programele politice, activitãţile de campanie electoralã ori propria candidaturã;
b) emisiuni de dezbatere - în care radiodifuzorii pun în discuţie programele electorale şi temele de interes public legate de campania electoralã, cu participarea candidaţilor, reprezentanţilor competitorilor electorali, jurnaliştilor, analiştilor şi a altor invitaţi;
c) spoturi electorale - în care competitorii electorali sau candidaţii, dupã caz, îşi promoveazã programele politice, activitãţile de campanie electoralã ori propria candidaturã.
(2) Accesul competitorilor electorali la serviciile publice de radio şi de televiziune, precum şi la emisiunile electorale de dezbatere difuzate de posturile private de radio şi de televiziune este gratuit.
ART. 8
(1) În cadrul emisiunilor informative se pot difuza ştiri privind activitãţile de campanie ale competitorilor electorali, cu respectarea principiilor de echitate, echilibru, imparţialitate şi de informare corectã a publicului.
(2) Radiodifuzorii pot prezenta în cadrul emisiunilor informative şi intervenţii fãcute în direct de cãtre candidaţi cu prilejul activitãţilor de campanie, cu respectarea obligaţiilor prevãzute la alin. (1).
(3) Emisiunile informative nu pot fi sponsorizate.
ART. 9
(1) Materialele audiovizuale electorale, altele decât spoturile electorale, puse la dispoziţia radiodifuzorilor de cãtre competitorii electorali pot fi difuzate numai în cadrul emisiunilor de promovare electoralã.
(2) Difuzarea în direct ori înregistratã a mitingurilor sau întâlnirilor electorale, a conferinţelor de presã ori a altor activitãţi de campanie ale competitorilor electorali, fãrã intervenţia editorialã a radiodifuzorilor, este consideratã emisiune de promovare electoralã.
ART. 10
Radiodifuzorii privaţi pot difuza contra cost numai acele producţii audiovizuale de promovare electoralã care sunt realizate de cãtre competitorii electorali şi la care radiodifuzorii nu au niciun fel de contribuţie editorialã.
ART. 11
Emisiunile de promovare electoralã vor fi identificate ca atare, în cazul posturilor de radio, şi, respectiv, semnalate prin marcajul "promovare electoralã", afişat în mod vizibil pe toatã durata difuzãrii, în cazul posturilor de televiziune.
ART. 12
(1) În perioada campaniei electorale, candidaţii şi reprezentanţii competitorilor electorali nu pot fi producãtori, realizatori sau moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzorii publici şi privaţi.
(2) Candidaţii care deţin funcţii publice pot avea intervenţii în direct sau înregistrate şi în alte emisiuni decât cele prevãzute la art. 7, strict în probleme legate de exercitarea funcţiei lor; în aceste situaţii radiodifuzorii au obligaţia sã ia mãsuri pentru asigurarea echidistanţei şi a pluralismului de opinii.
ART. 13
Radiodifuzorii au obligaţia sã se asigure cã în cadrul emisiunilor de promovare electoralã, precum şi în conţinutul spoturilor şi al celorlalte materiale audiovizuale puse la dispoziţia acestora de cãtre competitorii electorali sunt respectate urmãtoarele condiţii:
a) nu incitã la urã pe considerente de rasã, religie, naţionalitate, sex sau orientare sexualã;
b) nu conţin afirmaţii care pot aduce atingere demnitãţii umane, dreptului la propria imagine sau care sunt contrare bunelor moravuri;
c) nu conţin acuzaţii cu incidenţã penalã sau moralã la adresa altor candidaţi sau competitori electorali, fãrã a fi însoţite de dovezi pertinente prezentate în mod explicit.
ART. 14
Realizatorii şi moderatorii dezbaterilor electorale au urmãtoarele obligaţii:
a) sã fie imparţiali;
b) sã asigure echilibrul necesar desfãşurãrii emisiunii, oferind fiecãrui participant la discuţii posibilitatea sã îşi prezinte opiniile;
c) sã asigure menţinerea dezbaterii în sfera tematicii electorale;
d) sã intervinã atunci când invitaţii încalcã, prin comportament sau exprimare, regulile prevãzute la art. 13; în cazul în care invitaţii nu se conformeazã solicitãrilor, moderatorul poate decide întreruperea microfonului sau oprirea emisiunii, dupã caz.
ART. 15
(1) Radiodifuzorii publici şi privaţi pot difuza spoturi electorale numai în cadrul emisiunilor electorale prevãzute la art. 7 lit. a) şi b), cu respectarea condiţiilor prevãzute la art. 13.
(2) Spoturile electorale nu constituie publicitate comercialã, în sensul dispoziţiilor legale.
(3) Spoturile electorale nu pot avea o duratã mai mare de 60 de secunde şi trebuie sã fie asumate în mod explicit, prin prezentare sau prin conţinut, de cãtre competitorii electorali.
(4) Durata totalã a difuzãrii spoturilor electorale nu poate depãşi 6 minute dintr-un interval de o orã.
(5) Pentru difuzarea spoturilor electorale radiodifuzorii privaţi sunt obligaţi sã asigure competitorilor electorali condiţii egale de acces şi de tarifare pe unitatea de timp.
(6) În emisiunile de promovare electoralã nu pot fi inserate spoturi ale unor competitori electorali în intervalele alocate altor competitori electorali.
(7) În cadrul dezbaterilor electorale, radiodifuzorii pot insera spoturi electorale numai în calupuri separate şi marcate corespunzãtor.
(8) În perioada campaniei electorale, cu excepţia spoturilor electorale, este interzisã difuzarea oricãror forme de publicitate ce conţin referiri la competitorii electorali.
ART. 16
(1) Sondajele de opinie cu conţinut electoral pot fi difuzate numai cu respectarea condiţiilor prevãzute de <>art. 17^1 din Legea nr. 33/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) În cazul prezentãrii unor televoturi sau anchete fãcute în rândul electoratului, radiodifuzorii au obligaţia sã precizeze în mod expres cã acestea nu sunt reprezentative pentru opinia publicã ori pentru un anumit grup social sau etnic.
(3) Începând cu 48 de ore înainte de ziua votãrii şi pânã la închiderea urnelor se interzice prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete fãcute pe stradã.
ART. 17
Cu 24 de ore înainte de începerea votãrii şi pânã la închiderea urnelor este interzisã difuzarea emisiunilor şi a spoturilor electorale prevãzute la art. 7.
ART. 18
(1) Candidaţii şi competitorii electorali ale cãror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul unui program electoral a unor fapte neadevãrate ori a unor informaţii inexacte beneficiazã de drept la replicã; solicitarea se va conforma dispoziţiilor art. 52 alin. (1), respectiv art. 60 alin. (1) din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, aprobat prin <>Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 187/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Radiodifuzorii au urmãtoarele obligaţii privind dreptul la replicã:
a) sã decidã acordarea sau neacordarea dreptului solicitat, în cel mult 24 de ore de la primirea unei solicitãri formulate în scris; în situaţia în care solicitarea se referã la o emisiune difuzatã în ultima zi de campanie electoralã, decizia trebuie luatã în cel mult 12 ore de la primirea solicitãrii;
b) sã comunice solicitantului, în termenele prevãzute la lit. a), telefonic şi/sau în scris, decizia luatã; în cazul neacordãrii dreptului solicitat, motivele trebuie sã fie comunicate solicitantului şi Consiliului Naţional al Audiovizualului;
c) sã difuzeze replica, în cazul în care decide acordarea acesteia, în cel mult 48 de ore de la primirea solicitãrii; în situaţia în care emisiunea care face obiectul sesizãrii a fost difuzatã în ultima zi de campanie electoralã, replica se difuzeazã în preziua votãrii;
d) sã difuzeze replica, în cazul în care Consiliul Naţional al Audiovizualului dã câştig de cauzã solicitantului, în termenul şi în condiţiile comunicate radiodifuzorului.
(3) În preziua votãrii, radiodifuzorii vor avea în vedere alocarea unui spaţiu de emisie, imediat dupã principala emisiune informativã de searã, pentru difuzarea replicilor primite ca urmare a sesizãrilor care se referã la emisiunile difuzate în ultima zi de campanie.

CAP. IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 19
În perioada dintre intrarea în vigoare a prezentei decizii şi începerea campaniei electorale, radiodifuzorii nu vor difuza emisiuni cu caracter de promovare electoralã şi spoturi cu mesaj electoral, astfel cum acestea sunt definite la art. 7, şi nici spoturi publicitare comerciale sau alte producţii audiovizuale care transmit ori induc mesaje electorale.
ART. 20
(1) Radiodifuzorii vor asigura înregistrarea emisiunilor destinate campaniei electorale în condiţiile stabilite în <>Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 412/2007 privind obligaţiile ce revin radiodifuzorilor la înregistrarea programelor de radio şi de televiziune.
(2) Înregistrãrile emisiunilor destinate campaniei electorale vor fi ţinute la dispoziţia Consiliului Naţional al Audiovizualului pe toatã durata campaniei electorale şi încã 30 de zile dupã comunicarea oficialã a rezultatelor.
ART. 21
Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţioneazã potrivit dispoziţiilor <>Legii nr. 504/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau, dupã caz, ale art. 21^1 lit. y) şi <>art. 21^2 alin. (1) şi alin. (2) lit. g) din Legea nr. 33/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

Preşedintele Consiliului Naţional al Audiovizualului,
Rãsvan Popescu

Bucureşti, 26 martie 2009.
Nr. 391.


ANEXA 1

RADIODIFUZOR ......................
Licenţa nr. ................

Cãtre
Consiliul Naţional al Audiovizualului
Bucureşti, Bd. Libertãţii nr. 14, sectorul 5, cod 050706
Fax: 021.305.53.54

În conformitate cu prevederile Deciziei Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 391/2009, vã comunicãm cã postul de radio/televiziune/distribuţie prin cablu cu numele ........................ din localitatea ..................... intenţioneazã sã difuzeze emisiuni destinate campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European din 7 iunie 2009.
Estimãm cã difuzarea acestor emisiuni va începe la data de .................... 2009.
Persoanele învestite cu responsabilitãţi directe privind organizarea emisiunilor destinate campaniei electorale sunt:
- ...................., având funcţia de .....................;
- ...................., având funcţia de .....................,
şi pot fi contactate la telefon/fax ......................... .

................................................
(semnãtura şi ştampila titularului de licenţã)


ANEXA 2

RADIODIFUZOR .......................
Licenţa nr. .....................

Cãtre
Consiliul Naţional al Audiovizualului
Bucureşti, Bd. Libertãţii nr. 14, sectorul 5, cod 050706
Fax: 021.305.53.54

În conformitate cu prevederile Deciziei Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 391/2009 şi ca urmare a Comunicãrii noastre nr. ........ din ............... 2009 privind difuzarea de cãtre postul de radio/televiziune/distribuţie prin cablu cu numele ...................... din localitatea ..................... a emisiunilor destinate campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European din 7 iunie 2009, vã transmitem lista acestor emisiuni şi programarea lor, pe zile şi ore, pe întreaga duratã a campaniei.
Tarifele unice pe unitatea de timp şi/sau pe emisiune practicate de postul nostru sunt urmãtoarele: ......................................................................... ................................................................................. .

................................................
(semnãtura şi ştampila titularului de licenţã)

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016