Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 37 din 13 ianuarie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 31/2002 privind interzicerea organizatiilor si simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob si a promovarii cultului persoanelor vinovate de savarsirea unor infractiuni contra pacii si omenirii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 37 din 13 ianuarie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 31/2002 privind interzicerea organizatiilor si simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob si a promovarii cultului persoanelor vinovate de savarsirea unor infractiuni contra pacii si omenirii

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 119 din 26 februarie 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Marinela Mincã - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 31/2002 privind interzicerea organizaţiilor şi simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob şi a promovãrii cultului persoanelor vinovate de sãvârşirea unor infracţiuni contra pãcii şi omenirii, excepţie ridicatã de Georges Pişcoci în Dosarul nr. 194/35/P/2008 al Curţii de Apel Oradea - Secţia penalã şi pentru cauze cu minori.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Magistratul-asistent referã cã autorul excepţiei a depus la dosar o cerere de amânare a cauzei în vederea angajãrii unui apãrãtor.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a cererii de amânare, arãtând cã, având în vedere data sesizãrii Curţii Constituţionale cu excepţia de neconstituţionalitate invocatã în cauzã, a existat un interval de timp suficient pentru ca pãrţile sã-şi angajeze apãrãtori şi sã-şi pregãteascã apãrarea.
Curtea, deliberând, respinge cererea de amânare a cauzei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând şi jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 24 iunie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 194/35/P/2008, Curtea de Apel Oradea - Secţia penalã şi pentru cauze cu minori a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 31/2002 privind interzicerea organizaţiilor şi simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob şi a promovãrii cultului persoanelor vinovate de sãvârşirea unor infracţiuni contra pãcii şi omenirii, excepţie ridicatã de Georges Pişcoci.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţã, cã prin actul normativ criticat se încalcã principiul separaţiei puterilor în stat, întrucât nu se impunea promulgarea unui asemenea act de cãtre Guvern, prin ordonanţã de urgenţã. Totodatã, se încalcã principiile de egalitate şi nediscriminare între cetãţeni, se înlãturã posibilitatea existenţei pluralismului ideilor şi al concepţiilor şi se încalcã flagrant dispoziţiile tratatelor internaţionale semnate de România. Se încalcã drepturile şi libertãţile consacrate de Constituţie, punându-se întrebarea de ce un cetãţean al Uniunii Europene care locuieşte în România nu ar avea aceleaşi drepturi ca şi cei care locuiesc în Germania, Marea Britanie, Spania, unde existã numeroase partide fasciste şi neonaziste, care au dreptul legal la existenţã politicã, care se exprimã liber şi îşi fac propagandã. Se mai susţine cã acelaşi act normativ implicã un vãdit caracter retroactiv, împiedicând colecţionarii, bibliofilii, numismaţii, filateliştii şi alte categorii de specialişti sã deţinã timbre, monede, cãrţi sau alte asemenea care conţin simboluri fasciste.
Curtea de Apel Oradea - Secţia penalã şi pentru cauze cu minori apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, arãtând cã actul normativ criticat nu încalcã dispoziţiile constituţionale invocate.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului considerã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/2002 nu încalcã dispoziţiile art. 4, 6, 8, 16, 29 şi 30 din Constituţie. Cu privire la celelalte norme din Legea fundamentalã invocate, se apreciazã cã nu au incidenţã în cauzã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 31/2002 privind interzicerea organizaţiilor şi simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob şi a promovãrii cultului persoanelor vinovate de sãvârşirea unor infracţiuni contra pãcii şi omenirii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 214 din 28 martie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Dispoziţiile constituţionale invocate în susţinerea excepţiei sunt cele ale art. 1 alin. (4) privind separaţia puterilor în stat, ale art. 2 - Suveranitatea, ale art. 4 privind Unitatea poporului şi egalitatea între cetãţeni, ale art. 6 - Dreptul la identitate, ale art. 8 - Pluralismul şi partidele politice, ale art. 11 - Dreptul internaţional şi dreptul intern, ale art. 15 - Universalitatea, ale art. 16 - Egalitatea în drepturi, ale art. 20 - Tratatele internaţionale privind drepturile omului, ale art. 22 - Dreptul la viaţã şi la integritate fizicã şi psihicã, ale art. 23 - Libertatea individualã, ale art. 29 - Libertatea conştiinţei, art. 30 - Libertatea de exprimare, ale art. 31 - Dreptul la informaţie, ale art. 40 - Dreptul de asociere, ale art. 58 - Numirea şi rolul Avocatului Poporului, ale art. 102 - Rolul şi structura Guvernului, ale art. 115 - Delegarea legislativã şi ale art. 154 - Conflictul temporal de legi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum a fost formulatã, Curtea constatã cã s-a mai pronunţat în jurisprudenţa sa asupra unor texte din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/2002 în raport cu prevederile Legii fundamentale, rãspunzând unor critici similare atât de neconstituţionalitate extrinsecã a acestui act normativ, cât şi de neconstituţionalitate intrinsecã.
În acest sens sunt, de exemplu, <>deciziile nr. 67 din 3 februarie 2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 146 din 18 februarie 2005, şi nr. 293 din 28 martie 2006, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 343 din 17 aprilie 2006, prin care Curtea a respins, pentru considerentele acolo reţinute, excepţia de neconstituţionalitate invocatã.
Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã sã determine schimbarea jurisprudenţei Curţii, soluţia pronunţatã anterior, precum şi considerentele care au fundamentat-o sunt valabile şi în prezenta cauzã, inclusiv în ceea ce priveşte celelalte texte constituţionale invocate de autorul excepţiei, în raport de care nu au fost formulate critici distincte.

Pentru motivele mai sus arãtate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 31/2002 privind interzicerea organizaţiilor şi simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob şi a promovãrii cultului persoanelor vinovate de sãvârşirea unor infracţiuni contra pãcii şi omenirii, excepţie ridicatã de Georges Pişcoci în Dosarul nr. 194/35/P/2008 al Curţii de Apel Oradea - Secţia penalã şi pentru cauze cu minori.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 13 ianuarie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Marieta Safta
__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016