Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 3 din 8 februarie 2013  pentru adoptarea Procedurii privind supravegherea in interes public a activitatii de audit statutar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 3 din 8 februarie 2013 pentru adoptarea Procedurii privind supravegherea in interes public a activitatii de audit statutar

EMITENT: CONSILIUL PENTRU SUPRAVEGHEREA IN INTERES PUBLIC A PROFESIEI CONTABILE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 125 din 7 martie 2013

    În temeiul prevederilor:
    - Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 90/2008 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi supravegherea în interes public a profesiei contabile, aprobată cu modificări prin Legea nr. 278/2008, cu modificările şi completările ulterioare;
    - pct. 2.3 din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Consiliului pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar, adoptat prin Decizia Consiliului superior al Consiliului pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 7 din 30 noiembrie 2009*),
---------
    *) Decizia Consilului superior al Consiliului pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 7 din 30 noiembrie 2009 nu a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Consiliul superior al Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile decide:

    ART. 1
    Se adoptă Procedura privind supravegherea în interes public a activităţii de audit statutar, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie.
    ART. 2
    Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                  Preşedintele Consiliului superior
                 al Consiliului pentru Supravegherea
               în Interes Public a Profesiei Contabile,
                              Lazăr Balaj

    Bucureşti, 8 februarie 2013.
    Nr. 3.


    ANEXĂ

                               PROCEDURĂ
                 privind supravegherea în interes public
                     a activităţii de audit statutar

    ART. 1
    Autoritatea competentă la nivel naţional în domeniul supravegherii în interes public. Exercitarea şi scopul supravegherii
    (1) În cadrul sistemului naţional de supraveghere în interes public a activităţii de audit statutar, Consiliul pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile (CSIPPC) este principala structură operaţională şi reprezintă totodată autoritatea competentă cu atribuţii în domeniul supravegherii în interes public a activităţii de audit statutar, conform prevederilor art. 38 alin. (3), art. 43 alin. (1) şi art. 53 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 90/2008 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi supravegherea în interes public a profesiei contabile, aprobată cu modificări prin Legea nr. 278/2008, cu modificările şi completările ulterioare (OUG nr. 90/2008).
    (2) În temeiul atribuţiilor sale stabilite prin lege, CSIPPC exercită supravegherea în interes public a activităţii de audit statutar, prin modalităţile prevăzute de prezenta procedură.
    (3) Scopul supravegherii este acela al asigurării urmăririi şi alinierii activităţii de audit statutar la deciziile luate la nivelul Comisiei Europene în domeniul standardului internaţional de audit (ISA) şi al Codului etic, precum şi acela al creşterii încrederii publice în activitatea de audit statutar.
    ART. 2
    Obiectul supravegherii în interes public
    (1) Obiectul supravegherii în interes public îl constituie activitatea auditorilor statutari şi a firmelor de audit.
    (2) Activitatea desfăşurată de Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR) în exercitarea atribuţiilor sale este supusă supravegherii în interes public, conform prevederilor art. 26 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare (OUG nr. 75/1999).
    ART. 3
    Modalităţi de exercitare a supravegherii în interes public. Dispoziţii generale
    (1) Supravegherea în interes public a activităţii de audit statutar se realizează prin:
    a) solicitarea de rapoarte şi informaţii;
    b) analiza şi verificarea acestora;
    c) acţiuni de inspecţie la faţa locului.
    (2) CSIPPC poate face recomandări în vederea adoptării de măsuri corespunzătoare pentru îmbunătăţirea cadrului de desfăşurare a activităţii.
    (3) Independent de formularea unor recomandări, CSIPPC poate dispune măsuri de supraveghere şi/sau aplicarea de sancţiuni potrivit prevederilor OUG nr. 90/2008.
    ART. 4
    Modalităţi de exercitare a supravegherii în interes public. Dispoziţii specifice
    (1) CSIPPC are dreptul de a solicita auditorilor statutari şi firmelor de audit orice informaţii referitoare la modul de îndeplinire a obligaţiilor şi atribuţiilor legale ale acestora în desfăşurarea activităţii de audit statutar, conform legii.
    (2) În exercitarea atribuţiilor sale, CSIPPC are dreptul de a solicita CAFR orice informaţii referitoare la activităţile supuse supravegherii, considerate utile, pertinente şi concludente pentru atingerea obiectivelor urmărite.
    (3) CSIPPC, în exercitarea dreptului său de a solicita informaţii, prin departamentele sale de specialitate utilizează instrumente precum raportări, chestionare, intervievări sau alte tipuri de solicitări, în funcţie de obiectivul avut în vedere.
    (4) Chestionarea sau intervievarea se realizează conform prevederilor art. 7.
    (5) CSIPPC analizează informaţiile obţinute din punctul de vedere al alinierii reglementărilor specifice ale CAFR la cerinţele directivelor şi ale altor reglementări europene din domeniul auditului statutar şi la cerinţele legislaţiei naţionale aplicabile activităţii de audit statutar, precum şi al aplicării tuturor acestor reglementări naţionale şi europene de către CAFR, auditorii statutari şi firmele de audit.
    (6) CSIPPC poate efectua verificări cu privire la informaţiile obţinute pentru a constata dacă acestea corespund realităţii, cerinţelor directivelor şi ale altor reglementări europene din domeniul auditului statutar, precum şi cerinţelor legislaţiei naţionale aplicabile activităţii de audit statutar.
    (7) CSIPPC, în exercitarea atribuţiilor sale, după caz:
    a) emite instrucţiuni în aplicarea prevederilor art. 59 alin. (3) din OUG nr. 90/2008, în ceea ce priveşte activitatea CAFR;
    b) declanşează procedura de investigaţie şi aplicarea de sancţiuni contravenţionale sau disciplinare conform prevederilor art. 32, 33, 34, art. 40 alin. (1) şi art. 73 din OUG nr. 90/2008, precum şi a altor reglementări specifice, potrivit legii, în ceea ce priveşte activitatea auditorilor statutari şi a firmelor de audit; sau
    c) emite recomandări în aplicarea dispoziţiilor legale către auditorii statutari, firmele de audit, CAFR, după caz.
    (8) Instrucţiunile se adoptă prin decizie a Consiliului superior al CSIPPC.
    ART. 5
    Activităţi principale ale CAFR supuse supravegherii
    Supravegherea în interes public a activităţii CAFR, conform dispoziţiilor art. 2 alin. (2), implică cel puţin supravegherea următoarelor activităţi principale ale acesteia:
    a) avizarea sau aprobarea actelor cu incidenţă asupra activităţii de audit statutar emise de către Consiliul CAFR;
    b) supravegherea activităţii CAFR de autorizare a persoanelor fizice şi a firmelor de audit;
    c) supravegherea activităţii CAFR de retragere/suspendare a autorizării persoanelor fizice şi a firmelor de audit;
    d) supravegherea activităţii CAFR de adoptare a standardelor de etică, de audit şi de control intern al calităţii activităţii de audit statutar;
    e) supravegherea activităţii CAFR de asigurare a calităţii activităţii de audit statutar;
    f) supravegherea activităţii CAFR de formare profesională continuă;
    g) supravegherea activităţii CAFR de asigurare a sistemelor de investigaţie şi disciplină;
    h) monitorizarea întocmirii, actualizării şi publicării Registrului public;
    i) supravegherea oricărei altei activităţi a CAFR cu impact asupra activităţii de audit statutar.
    ART. 6
    Proceduri de supraveghere a activităţii CAFR specifice CSIPPC
    (1) În vederea efectuării supravegherii menţionate la art. 5 se vor aplica cel puţin următoarele proceduri de supraveghere specifice ale CSIPPC:
    a) avizarea sau aprobarea actelor cu incidenţă asupra activităţii de audit se realizează în baza Procedurii de avizare sau aprobare a actelor cu incidenţă asupra activităţii de audit statutar emise de către Consiliul CAFR;
    b) supravegherea activităţii de autorizare a persoanelor fizice şi a firmelor de audit se realizează în baza Procedurii privind supravegherea activităţii CAFR de autorizare a auditorilor statutari şi firmelor de audit;
    c) supravegherea activităţii de retragere a autorizării persoanelor fizice şi firmelor de audit se realizează în baza Procedurii de avizare sau aprobare a actelor cu incidenţă asupra activităţii de audit statutar emise de către Consiliul CAFR;
    d) supravegherea activităţii de adoptare a standardelor de etică, de audit şi de control intern al calităţii activităţii de audit statutar se realizează în baza Procedurilor privind supravegherea activităţii CAFR de adoptare a standardelor de etică, audit şi de control intern al calităţii activităţii de audit statutar;
    e) supravegherea activităţilor referitoare la controlul calităţii activităţii de audit statutar se realizează în baza Procedurilor privind supravegherea activităţilor CAFR referitoare la controlul calităţii activităţii de audit statutar;
    f) supravegherea activităţii de formare profesională continuă se realizează în baza Procedurii privind verificarea implementării Normelor de pregătire profesională continuă a auditorilor financiari aprobate de CAFR;
    g) supravegherea activităţii de asigurare a sistemelor de investigaţie şi disciplină se realizează în baza Procedurii de avizare sau aprobare a actelor cu incidenţă asupra activităţii de audit statutar emise de către Consiliul CAFR, a Procedurilor privind supravegherea activităţii CAFR de adoptare a standardelor de etică, audit şi de control intern al calităţii activităţii de audit statutar şi a Procedurilor privind supravegherea activităţilor CAFR referitoare la controlul calităţii activităţii de audit statutar;
    h) monitorizarea întocmirii, actualizării şi publicării Registrului public se realizează în baza Procedurii de avizare sau aprobare a actelor cu incidenţă asupra activităţii de audit statutar emise de către Consiliul CAFR şi a Procedurii privind verificarea actualizării şi publicării Registrului public de către CAFR;
    i) supravegherea oricărei altei activităţi a CAFR cu impact semnificativ asupra activităţii de audit statutar se realizează atât în baza Procedurii de avizare sau aprobare a actelor cu incidenţă asupra activităţii de audit statutar emise de către Consiliul CAFR, cât şi a altor reglementări aplicabile activităţii avute în vedere.
    (2) Persoanele implicate în supravegherea în interes public şi în aplicarea procedurilor de supraveghere menţionate la alin. (1) trebuie să respecte cerinţele de confidenţialitate, conform legii, inclusiv prevederile Procedurii privind respectarea cerinţelor de confidenţialitate de către personalul Consiliului pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar.
    ART. 7
    Solicitarea de informaţii prin intermediul chestionarelor sau interviurilor
    (1) Chestionarul sau interviul este adresat auditorilor statutari, firmelor de audit sau CAFR, după caz.
    (2) Chestionarul sau interviul, adresat auditorilor statutari, firmelor de audit sau CAFR, poate avea cel puţin următoarele obiective, în mod singular ori cumulativ:
    a) cunoaşterea unor elemente de detaliu referitoare la activitatea de audit statutar desfăşurată de către auditorii statutari sau firmele de audit ori cu privire la exercitarea şi îndeplinirea de către CAFR a atribuţiilor stabilite prin lege;
    b) evaluarea capacităţii organizatorice şi funcţionale a respondentului sau respondenţilor de a pune în practică o anumită reglementare ori mai multe reglementări din domeniul auditului statutar;
    c) evaluarea modului în care respondentul sau respondenţii aplică o anumită reglementare ori mai multe reglementări din domeniul auditului statutar.
    (3) Chestionarul sau interviul va prezenta, în preambul, obiectivul urmărit şi motivarea necesităţii acestuia.
    (4) Chestionarul sau interviul poate fi urmat de un alt chestionar ori interviu, dacă informaţiile oferite iniţial necesită detaliere sau nu sunt clare ori complete.
    (5) Răspunsurile la chestionare sau interviuri sunt analizate de CSIPPC. Rezultatul analizei se centralizează şi se prezintă, împreună cu eventualele recomandări, în cadrul unui raport sintetic, membrilor Consiliului superior al CSIPPC.
    (6) În aplicarea prevederilor alin. (1) şi (2) se va acorda un timp de răspuns la chestionare cuprins între 10 şi 20 de zile. Timpul de răspuns poate fi prelungit cu maximum 20 de zile, în urma unei solicitări motivate a respondentului. Timpul de analiză şi centralizare a răspunsurilor de către executivul CSIPPC, după parcurgerea etapei prevăzute la alin. (4), nu va fi mai mare de 20 de zile.
    (7) Cel puţin o dată la 2 ani, cu respectarea prevederilor alin. (3), (4) şi (5), se va adresa un chestionar master către CAFR, care are ca obiective cel puţin evaluarea capacităţii organizatorice şi funcţionale a CAFR de a pune în practică reglementările din domeniul auditului statutar şi evaluarea modului în care CAFR aplică reglementările din domeniul auditului statutar, conform atribuţiilor sale legale.
    (8) În aplicarea prevederii alin. (7), prin derogare de la prevederile alin. (6), se va acorda CAFR un timp de răspuns cuprins între 60 şi 75 de zile. Timpul de răspuns poate fi prelungit cu maximum 60 de zile, în urma unei solicitări motivate a CAFR. Timpul de analiză şi centralizare a răspunsurilor de către executivul CSIPPC, după parcurgerea etapei prevăzute la alin. (4), nu va fi mai mare de 60 de zile.
    ART. 8
    Includerea rezultatelor supravegherii în Raportul anual al CSIPPC
    O sinteză a rezultatelor supravegherii în interes public va fi inclusă în Raportul anual al CSIPPC, raport care se publică pe site-ul propriu, conform legii.

                                ---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016