Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 274 din 25 septembrie 2003  privind asigurarea informarii corecte a opiniei publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 274 din 25 septembrie 2003 privind asigurarea informarii corecte a opiniei publice

EMITENT: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 699 din 6 octombrie 2003
Având în vedere dubla calitate a Consiliului Naţional al Audiovizualului, de garant al interesului public şi de autoritate unica de reglementare în domeniul serviciilor de programe audiovizuale,
convinsi ca libertatea de exprimare şi asigurarea accesului neingradit la orice informaţie de interes public constituie fundamente esenţiale ale unei societãţi democrate,
ţinând seama de faptul ca exercitarea dreptului la libera exprimare comporta îndatoriri, dar şi responsabilitãţi,
având în vedere obligaţia radiodifuzorilor de a informa în mod obiectiv publicul prin prezentarea corecta a faptelor şi a evenimentelor, precum şi obligaţia Consiliului Naţional al Audiovizualului de a apara, în domeniul programelor audiovizuale, dreptul publicului de a pretinde corectitudine şi respect pentru adevãr în tratarea informaţiilor difuzate,
în temeiul art. 3 alin. (2) şi al <>art. 17 alin. (1) lit. d) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 ,

membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului adopta urmãtoarea decizie:

ART. 1
(1) Informarea publicului în probleme controversate de natura politica, economicã, socialã şi culturalã va respecta urmãtoarele principii:
a) favorizarea liberei formari a opiniilor;
b) asigurarea imparţialitãţii şi echilibrului, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie;
c) asigurarea unei dinstinctii clare între faptele şi opiniile prezentate;
d) evitarea oricãror forme de discriminare, în special pe considerente de rasa, religie, naţionalitate, sex, orientare sexualã sau etnie.
(2) Principiile enunţate la alin. (1) nu exclud posibilitatea radiodifuzorului de a-şi exprima opinia în legatura cu subiectul prezentat.
ART. 2
Comunicarea, comentarea sau punerea în dezbatere, în cadrul serviciilor de programe, a oricãror informaţii referitoare la fapte sau evenimente locale, naţionale ori internaţionale sau la acţiuni hotãrâte de autoritãţile publice trebuie sa asigure informarea corecta a publicului şi sa favorizeze libera formare a opiniilor.
ART. 3
Radiodifuzorii au obligaţia de a asigura în cadrul emisiunilor cu caracter informativ respectarea urmãtoarelor exigente:
a) rigoare şi exactitate în redactarea şi prezentarea informaţiilor, astfel încât sensul stirilor sa nu fie deformat prin modul de formulare, prin titluri, prin trunchiere sau prin alte procedee tehnice;
b) acuratete şi impartialitate în relatarea stirilor;
c) între subiectul tratat şi imaginile ce însoţesc comentariul sa existe o conexiune realã;
d) sa se asigure distincţia clara dintre reconstituirea faptului cu ajutorul altor persoane şi imaginile şi/sau sunetul înregistrate la evenimentul real;
e) în cazul prezentãrii de materiale audiovizuale provenind din surse externe redactiei, sa se precizeze acest lucru;
f) în enunţarea unor ipoteze sau a unor relaţii de cauzalitate privind producerea unor eventuale catastrofe, sa se solicite şi un punct de vedere al unei persoane cu competenta în domeniu;
g) sondajele de opinie prezentate trebuie sa fie însoţite de urmãtoarele informaţii:
- denumirea instituţiei care a realizat sondajul;
- data sau intervalul în care a fost efectuat sondajul şi metodologia utilizata;
- dimensiunea esantionului şi eroarea maxima de esantionare;
- solicitantul sondajului;
h) televotul sau anchetele fãcute pe strada nu vor fi prezentate ca fiind reprezentative pentru opinia publica ori pentru un anumit grup social sau etnic.
ART. 4
(1) În cazul informãrii asupra unor accidente, dezastre sau tragedii colective se va evita accentuarea gratuita a stãrii de ingrijorare şi se vor cita sursele de informare.
(2) Se vor evita speculatiile asupra evenimentelor tragice, a cauzelor şi consecinţelor lor ori prezentarea repetatã a unor imagini socante, pentru a nu provoca temeri inutile sau panica în rândul publicului.
(3) Nu se va preciza numele victimelor, pana la comunicarea sau confirmarea oficialã a acestora.
ART. 5
(1) Radiodifuzorii care dau publicitãţii date, informaţii, avertizari şi prognoze meteorologice sunt obligaţi sa precizeze sursa de informare.
(2) Serviciile publice de radio şi televiziune sunt obligate sa aducã la cunostinta publicului, în mod repetat, informaţiile, prognozele generale şi avertizarile meteorologice referitoare la fenomenele meteorologice periculoase, furnizate de Centrul meteorologic naţional.
ART. 6
În vederea informãrii corecte a populaţiei despre iminenta producerii unor dezastre şi a zonelor de risc potenţial, despre mãsurile de prevenire, de intervenţie operativã şi de refacere în cazul dezastrelor (calamitati naturale şi alte catastrofe), pentru diminuarea efectelor sociale, economice şi ecologice ale acestora, radiodifuzorii sunt obligaţi sa confrunte informaţiile primite din surse proprii sau de la colaboratori ocazionali cu informaţiile deţinute de autoritãţile competente, înainte de a transmite ştiri şi puncte de vedere care pot genera panica în randurile populaţiei; în cazul în care versiunile primite diferã, se va transmite în mod obligatoriu şi informaţia provenitã de la sursa autorizata legal, cu menţionarea acesteia.
ART. 7
(1) Informaţiile şi comunicatele oficiale ale autoritãţilor publice cu privire la dezastre, la starea de urgenta sau la starea de asediu trebuie difuzate integral şi cu prioritate.
(2) În conformitate cu prevederile legale, decretul de instituire a stãrii de asediu sau a stãrii de urgenta, împreunã cu mãsurile urgente de aplicare, se aduc neîntârziat la cunostinta populaţiei; decretul se difuzeazã pe posturile de radio şi de televiziune, în cel mult doua ore de la semnare, şi este difuzat în mod repetat în primele 24 de ore de la instituirea stãrii de asediu sau de urgenta.
(3) Informaţiile cu privire la starea de asediu sau la starea de urgenta, cu excepţia celor referitoare la dezastre, se dau publicitãţii numai cu avizul autoritãţilor militare.
(4) Pe timpul stãrii de asediu sau al stãrii de urgenta radiodifuzorii sunt obligaţi sa transmitã, cu prioritate, mesajele autoritãţilor militare, la cererea acestora.
ART. 8
(1) Prezenta siglei serviciului de programe de televiziune pe intreaga durata a difuzãrii, cu excepţia timpului afectat publicitãţii, este obligatorie.
(2) Afişarea pe ecran a informaţiilor ce se impun pentru precizarea caracterului transmisiei este obligatorie în urmãtoarele cazuri:
a) la transmiterea în direct a unor emisiuni, evenimente sau manifestãri, cu excepţia buletinelor de ştiri, se va face menţiunea "transmisiune în direct" sau "direct" pe intreaga durata a emisiunii sau transmisiei;
b) la difuzarea în reluare a emisiunilor informative, politice, social-economice, sportive, culturale, religioase şi de divertisment se va face menţiunea "reluare" sau "în reluare", pe intreaga durata a difuzãrii acestora.
ART. 9
În cazul utilizãrii unor imagini şi/sau înregistrãri sonore de arhiva, în alte emisiuni decât cele având caracter retrospectiv declarat, este obligatorie informarea publicului prin menţiunea "arhiva"; data filmarii sau a înregistrãrii trebuie precizatã dacã este necesar pentru înţelegerea corecta a informatiei.
ART. 10
(1) Încãlcarea prevederilor art. 3 lit. e)-h), ale art. 4 alin. (1) şi (3) şi ale art. 5-9 se sancţioneazã potrivit dispoziţiilor <>art. 91 din Legea audiovizualului nr. 504/2002 .
(2) În cazul nerespectãrii celorlalte dispoziţii ale prezentei decizii, Consiliul Naţional al Audiovizualului va adresa radiodifuzorului o somaţie pe care acesta este obligat sa o comunice publicului în condiţiile prevãzute în Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 52 din 4 martie 2003 privind obligaţia radiodifuzorilor de a aduce la cunostinta publicului somatiile şi sancţiunile aplicate de Consiliul Naţional al Audiovizualului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 147 din 6 martie 2003.

Preşedintele Consiliului Naţional al Audiovizualului,
Ralu Filip

Bucureşti, 25 septembrie 2003.
Nr. 274.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016