Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 254 din 5 iulie 2004  privind publicitatea, sponsorizarea si teleshoppingul    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 254 din 5 iulie 2004 privind publicitatea, sponsorizarea si teleshoppingul

EMITENT: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 668 din 26 iulie 2004

Având în vedere dubla calitate a Consiliului Naţional al Audiovizualului, de garant al interesului public şi de unicã autoritate de reglementare în domeniul serviciilor de programe audiovizuale,
în vederea armonizãrii legislaţiei româneşti cu reglementãrile şi normele Uniunii Europene,
ţinând cont de necesitatea respectãrii principiilor liberei concurenţe, protecţiei vieţii, sãnãtãţii, securitãţii şi intereselor economice ale consumatorilor, precum şi a mediului,
luând în considerare necesitatea reglementãrii publicitãţii şi a teleshoppingului la produsele medicamentoase, tratamentele medicale şi suplimentele nutritive,
având în vedere cã publicitatea la produsele medicamentoase trebuie sã se supunã unor condiţii stricte şi unui control efectiv,
ţinând seama de faptul cã din statisticile date publicitãţii de instituţii publice şi private rezultã atât o creştere a consumului de alcool în rândurile minorilor, cât şi a publicitãţii la bãuturi alcoolice spirtoase,
luând în considerare efectele nocive ale consumului de alcool asupra minorilor, în special, dar şi asupra societãţii, în general, şi faptul cã aceasta este o problemã de interes public,
având în vedere obligaţiile membrilor Consiliului Naţional al Audiovizualului de a proteja, în domeniul serviciilor de programe audiovizuale, dezvoltarea fizicã, mentalã şi moralã a minorilor,
în temeiul <>art. 17 alin. (1) lit. d) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului adoptã urmãtoarea decizie:

Dispoziţii generale

ART. 1
Publicitatea şi teleshoppingul vor respecta regulile unei competiţii corecte şi transparente, care trebuie sã serveascã, în primul rând, interesele publicului.
ART. 2
Este interzisã orice formã de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugereazã publicului sau îl instigã sã renunţe la alte produse ori servicii similare sau asemãnãtoare pe motivul cã acestea din urmã devin inutile ori improprii folosinţei.
ART. 3
Este interzisã orice formã de publicitate care sugereazã publicului sã renunţe la fructele şi alimentele naturale de bazã.
ART. 4
Publicitatea comparativã este posibilã numai în cazul în care respectã prevederile <>Legii nr. 148/2000 privind publicitatea, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 5
Durata publicitãţii şi a teleshoppingului nu constituie un motiv care înlãturã obligaţiile de informare corectã a publicului în legãturã cu bunurile sau serviciile promovate.
ART. 6
(1) Este interzisã difuzarea de emisiuni, altele decât emisiunile de teleshopping, în care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate sau care pot fi identificate de public prin marcã, producãtor sau modalitãţi de comercializare.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) emisiunile auto, produsele şi serviciile culturale sau cele destinate învãţãmântului.
ART. 7
(1) Este interzisã descrierea calitãţii produselor sau serviciilor oferite ca premii în emisiunile-concurs, cu excepţia mãrcii şi a preţului.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) produsele sau serviciile culturale.
ART. 8
(1) Comunicarea în cadrul unei emisiuni/unui program a numerelor de apel ale serviciilor de telefonie, în scopul invitãrii publicului de a participa la un concurs cu premii sau televot ori pentru a-şi exprima opiniile, trebuie sã respecte urmãtoarele cerinţe:
a) sã punã la dispoziţie publicului informaţii clare privind tarifele aplicate de furnizorii de servicii de telefonie;
b) sã informeze corect publicul cu privire la condiţiile şi modalitatea de a intra în posesia premiului oferit, inclusiv eventualele costuri implicate.
(2) În cadrul serviciilor de programe de televiziune, tariful aplicat de furnizorul de servicii de telefonie va fi prezentat lizibil, pe întreaga duratã de afişare a numãrului de apel, utilizându-se caractere cu dimensiuni identice cu cele ale numãrului de apel.
(3) În cadrul serviciilor de programe de radiodifuziune sonorã, tariful aplicat de furnizorul de servicii de telefonie va fi precizat imediat dupã comunicarea numãrului de apel, astfel încât sã fie clar perceput de radioascultãtor.
(4) În cazul concursurilor cu premii, care, în mod normal, implicã o duratã a apelului mai mare de 3 minute, publicul va fi informat în condiţii similare celor impuse afişãrii tarifului aplicat, condiţii precizate la alin. (2) şi (3).
(5) Cerinţele enunţate la alin. (1) lit. a), alin. (2) şi (3) se aplicã şi publicitãţii pentru convorbirile telefonice erotice.
ART. 9
(1) Informaţiile prezentate în spoturi publicitare sau în emisiuni de teleshopping nu trebuie sã inducã în eroare publicul, direct ori prin omisiune, în privinţa:
a) caracteristicilor produsului şi în special a naturii, identitãţii, proprietãţilor, compoziţiei, cantitãţii, durabilitãţii, originii sau provenienţei, precum şi a metodelor de fabricaţie ori de producţie;
b) atribuirii de efecte sau proprietãţi pe care produsul nu le posedã;
c) preţului sau a modului de calcul al preţului, precum şi a condiţiilor în care sunt distribuite produsele sau sunt prestate serviciile.
(2) Informaţiile prezentate sub formã de videotext vor fi prezentate lizibil şi pe o duratã suficientã, astfel încât sã fie clar percepute de telespectatori.
ART. 10
Publicitatea sau teleshoppingul care se referã la o ofertã specialã trebuie sã indice, în mod clar şi neechivoc, data la care înceteazã oferta sau, dacã este cazul, faptul cã oferta specialã se referã la stocul de bunuri sau de servicii disponibil, iar dacã oferta specialã nu a început încã, data de începere a perioadei în care se aplicã preţul special sau alte condiţii specifice.
ART. 11
Este interzisã difuzarea de publicitate şi de teleshopping în care apar prezentatori ai emisiunilor de ştiri.
ART. 12
(1) Calupurile publicitare trebuie separate clar, sonor şi vizual de programele audiovizuale prin coperte publicitare neutre.
(2) În cazul în care în spoturile publicitare sunt folosite personaje, decoruri sau situaţii din emisiunile difuzate, pe lângã condiţiile de separare prevãzute la alin. (1), se va insera, pe întreaga duratã a difuzãrii, menţiunea "Publicitate".
ART. 13
Radiodifuzorii pot difuza în timpul transmisiei meciurilor de fotbal minispoturi de publicitate, cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
a) durata minispotului sã nu depãşeascã 10 secunde;
b) maximum douã minispoturi pe reprizã;
c) sã fie inserate în pauzele naturale de întrerupere a jocului;
d) sã fie însoţite pe toatã durata difuzãrii de un marcaj cât mai vizibil, constând în majuscula "P" încadratã într-un cerc cu suprafaţa transparentã, amplasat în partea din dreapta-jos a ecranului.
ART. 14
Radiodifuzorii pot difuza în timpul transmisiei unei competiţii sportive logouri publicitare, cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
a) logoul poate fi inserat numai în momentul în care se anunţã înlocuirea unui jucãtor sau când se anunţã scorul;
b) durata unui insert sã nu depãşeascã 10 secunde, iar durata totalã de difuzare pe întreaga transmisie sã nu depãşeascã 2 minute;
c) logoul sã fie plasat deasupra sau sub zona de difuzare a informaţiei precizate la lit. a) şi sã nu depãşeascã dimensiunile acesteia.
ART. 15
În cadrul serviciilor de programe de televiziune se pot difuza spoturi publicitare izolate, în urmãtoarele situaţii:
a) un spot de lungã duratã acoperã întregul interval afectat pauzei sau întreruperii publicitare;
b) pauzele disponibile pentru inserarea spoturilor între pãrţile unui program, cum ar fi pauzele dintre rundele unui meci de box sau de tenis, sunt foarte scurte.
ART. 16
În mod excepţional, în cadrul serviciilor de programe de televiziune, se pot difuza, în alte situaţii decât cele precizate la art. 15, spoturi publicitare izolate, cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
a) în intervalul orar 20,00-22,00 un spot publicitar difuzat izolat care poate fi inserat numai în cadrul producţiilor audiovizuale accesibile tuturor categoriilor de public sau care pot fi vizionate de copii în vârstã de pânã la 12 ani numai cu acordul sau împreunã cu pãrinţii ori cu familia;
b) în intervalul orar 22,00-6,00 un singur spot publicitar difuzat izolat;
c) în cazul publicitãţii pentru bãuturi spirtoase, spotul publicitar izolat va fi difuzat numai în intervalul orar 23,00-6,00.
ART. 17
Spotul publicitar difuzat izolat trebuie sã respecte urmãtoarele condiţii:
a) durata spotului sã nu depãşeascã 30 de secunde;
b) sã fie însoţit pe toatã durata difuzãrii de un marcaj cât mai vizibil, constând în majuscula "P" încadratã într-un cerc cu suprafaţa transparentã, amplasat în partea din dreapta-jos a ecranului.
ART. 18
Societatea Românã de Televiziune poate difuza în timpul transmisiilor sportive minispoturi publicitate, spoturi difuzate izolat şi logouri, cu respectarea condiţiilor precizate în art. 13-15.
ART. 19
În cazul transmisiilor în direct, publicitatea nu trebuie sã afecteze integritatea programelor respective.
ART. 20
În cadrul emisiunilor/programelor sponsorizate, cu excepţia transmisiunilor sportive, numele, sigla comercialã sau logoul sponsorului ori numele sau imaginea unui produs reprezentativ se difuzeazã timp de maximum 60 de secunde pe întreaga duratã a acestora, fãrã a se face nici un fel de referire comercialã sau conexiune cu publicitatea difuzatã la produsele ori serviciile sponsorului.
ART. 21
Plasarea de produse/servicii în programele audiovizuale este permisã numai în filme şi seriale pentru televiziune şi cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
a) sã se încadreze în mod natural în desfãşurarea producţiei audiovizuale;
b) sã nu fie acordatã o vizibilitate exageratã produsului/serviciului, cum ar fi menţionarea mãrcii unui produs sau prezentarea unui produs în prim-plan ori dintr-un unghi care sã permitã evidenţierea mãrcii.

Publicitate la alcool

ART. 22
(1) În cadrul serviciilor de programe de televiziune este interzisã, în intervalul orar 6,00-22,00, orice formã de publicitate la bãuturi spirtoase.
(2) În cadrul serviciilor de programe de radiodifuziune sonorã este interzisã orice formã de publicitate la bãuturi spirtoase în urmãtoarele intervale orare:
a) 6,00-8,00 şi 10,00-22,00, în zilele de luni pânã vineri;
b) 6,00-22,00, sâmbãta şi duminica.
ART. 23
În sensul prezentei decizii, bãuturile spirtoase sunt cele definite în Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor, al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor nr. 268/441/117/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 573 din 11 august 2003, cu modificãrile ulterioare.
ART. 24
Este interzisã difuzarea de publicitate la bãuturi alcoolice, prin care se promoveazã comportamente sau atitudini violente, agresive ori antisociale.
ART. 25
Este interzisã difuzarea de spoturi publicitare la alcool, în care apar minori.
ART. 26
Este interzisã difuzarea, în intervalul orar 6,00-23,00, a emisiunilor sponsorizate de companiile al cãror nume sau marcã este identicã cu numele sau marca unei bãuturi alcoolice.
ART. 27
Este interzisã difuzarea anunţurilor promoţionale şi a concursurilor care conţin referiri la numele sau marca unei bãuturi spirtoase; în cadrul concursurilor nu se pot oferi premii sponsorizate de firme producãtoare de astfel de bãuturi.
ART. 28
Este interzisã difuzarea transmisiilor sportive sponsorizate de producãtorii de bãuturi spirtoase.
ART. 29
În cazul transmisiunilor sportive desfãşurate pe teritoriul României, difuzate înainte de ora 22,00, se considerã publicitate la bãuturi spirtoase prezentarea de imagini prin care se pot identifica astfel de produse şi/sau producãtorii acestora.
ART. 30
În publicitatea pentru bãuturi spirtoase este interzisã folosirea de personaje, decoruri sau situaţii din emisiunile difuzate.
ART. 31
Calupurile publicitare în care se promoveazã bãuturi spirtoase se vor încheia cu avertismentul, sonor şi vizual: "Consumul excesiv de alcool dãuneazã grav sãnãtãţii".

Publicitate la alimente

ART. 32
Publicitatea la produsele alimentare va respecta urmãtoarele condiţii:
a) nu va încuraja consumul excesiv de alimente;
b) afirmaţiile precise privind nutriţia (de exemplu, efectele vitaminei C) ori afirmaţiile legate de sãnãtate (de exemplu, "ajutã la o digestie sãnãtoasã") se vor baza pe fapte ştiinţifice solide şi nu vor crea impresii înşelãtoare privind beneficii nutriţionale sau de sãnãtate ale alimentului respectiv.
ART. 33
Ilustrarea cu fructe şi/sau cu porţiuni vegetale nu este permisã decât în cazul în care fructele (sau pãrţi de fruct - suc de fructe, pulpã de fruct) şi/sau porţiunile vegetale sunt înscrise pe eticheta produsului şi se regãsesc în conţinutul sãu în proporţie de minimum 4%.
ART. 34
În cazul utilizãrii la fabricarea alimentelor numai a aromelor, se interzice ilustrarea, desenarea sau orice alte forme de reprezentare a fructelor şi/sau a porţiunilor vegetale.
ART. 35
Nu se vor atribui alimentelor proprietãţi de prevenire, tratare sau vindecare a bolilor şi nu se vor face referiri la astfel de proprietãţi; sunt exceptate de la aceastã interdicţie apele minerale naturale care sunt utilizate ca medicamente sau în scopuri curative în staţiunile balneare.

Publicitate la produse medicamentoase

ART. 36
Prin publicitate audiovizualã pentru produse medicamentoase şi tratamente medicale se înţelege orice formã de promovare, efectuatã în cadrul serviciilor de programe, destinatã sã stimuleze distribuirea, consumul sau vânzarea acestora.
ART. 37
(1) Publicitatea şi teleshoppingul sunt permise numai în cazul produselor medicamentoase şi al tratamentelor medicale care nu necesitã prescripţie medicalã.
(2) Reclama va avertiza publicul dacã produsele eliberate fãrã prescripţie medicalã conţin substanţe ce pot dãuna sãnãtãţii.
ART. 38
Sunt interzise publicitatea şi teleshoppingul la produsele medicamentoase care conţin substanţe psihotrope sau narcotice, în sensul convenţiilor internaţionale.
ART. 39
Publicitatea pentru produsele medicamentoase trebuie sã încurajeze folosirea raţionalã a acestora, sã le prezinte în mod obiectiv, fãrã a le exagera cantitãţile terapeutice.
ART. 40
(1) Promovarea produselor medicamentoase în serviciile de programe audiovizuale va include în mod obligatoriu urmãtoarele:
a) denumirea produsului;
b) denumirea comunã, dacã produsul conţine un singur ingredient activ;
c) indicaţia terapeuticã (pentru ce afecţiuni se foloseşte produsul medicamentos);
d) avertizarea: "Acest produs se poate elibera fãrã prescripţie medicalã. Se recomandã citirea cu atenţie a prospectului. Dacã apar manifestãri neplãcute, adresaţi-vã medicului sau farmacistului."
(2) Prin derogare de la prevederile lit. d) a alineatului precedent, publicitatea pentru produsele medicamentoase difuzatã într-o formã prescurtatã (reminder) va include avertizarea: "Se recomandã citirea cu atenţie a prospectului."
(3) În sensul prezentei decizii, prin reminder se înţelege clipul publicitar care îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) este o parte, continuare şi/sau completare a aceleiaşi campanii publicitare la un anumit produs medicamentos, realizatã în cadrul aceluiaşi serviciu de programe;
b) reaminteşte publicului elemente din mesajul difuzat în spotul principal al campaniei publicitare;
c) are o duratã ce nu depãşeşte 10 secunde.
(4) Avertizãrile menţionate la alin. (1) lit. d) şi la alin. (2) se vor difuza în urmãtoarele condiţii:
a) în cazul spotului principal, textul va fi prezentat la sfârşitul spotului publicitar, sonor şi vizual, timp de minimum 6 secunde;
b) în cazul reminderului, textul va fi prezentat pe parcursul difuzãrii spotului publicitar, în condiţii care sã asigure o percepţie clarã a mesajului.
ART. 41
(1) Este interzisã difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru produse medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienţi, suplimente nutritive şi tratamente medicale prezentate sau recomandate de personalitãţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive sau de alte persoane, care, datoritã celebritãţii lor, pot încuraja consumul acestor produse sau tratamente.
(2) Este interzisã difuzarea de publicitate şi teleshopping care înfãţişeazã medici, stomatologi, farmacişti sau asistente medicale care recomandã sau avizeazã medical produse medicamentoase, tratamente medicale, vitamine, suplimente alimentare, nutrienţi, suplimente nutritive sau produse de larg consum.
(3) Este interzisã difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru produse medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienţi, suplimente nutritive, tratamente medicale, produse de larg consum, dacã prezentãrile conţin recomandãri sau avize ale asociaţiilor medicale.
(4) Este interzisã difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru produse medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienţi, suplimente nutritive, tratamente medicale, produse de larg consum, dacã prezentãrile asociazã elemente din domeniul medical ce pot sugera un acord sau o recomandare medicalã.
ART. 42
(1) Nici un fel de mesaj publicitar pentru produse medicamentoase sau tratamente medicale nu poate fi adresat persoanelor care au vârsta mai micã de 16 ani.
(2) Este interzisã difuzarea de publicitate la produse medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienţi, suplimente nutritive şi tratamente medicale în emisiuni pentru copii sau în pauzele publicitare care preced ori urmeazã unor astfel de emisiuni.
(3) Producãtorii şi distribuitorii de produse medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienţi, suplimente nutritive şi tratamente medicale nu pot sponsoriza programele sau emisiunile destinate copiilor.
ART. 43
(1) Este interzisã difuzarea de publicitate şi teleshopping:
a) la produse pentru tratarea alcoolismului;
b) la tratamente clinice împotriva cãderii pãrului;
c) pentru hipnozã, terapie prin hipnozã, psihologie, psihanalizã sau psihiatrie;
d) la acele produse medicamentoase al cãror cost este compensat.
(2) Este interzisã menţionarea, în publicitate sau în teleshopping, a unor indicaţii terapeutice ca:
a) tuberculozã;
b) bolile cu transmisie sexualã;
c) alte boli infecţioase grave;
d) cancer şi alte boli tumorale;
e) insomnia cronicã;
f) diabet şi alte boli metabolice.
ART. 44
Publicitatea la produsele medicamentoase nu trebuie sã conţinã nici o menţiune care:
a) sã dea impresia cã o consultaţie medicalã sau o intervenţie chirurgicalã nu este necesarã, în special prin oferirea unor sugestii de diagnostic sau tratament la distanţã;
b) sã sugereze cã efectul tratamentului cu produsul medicamentos respectiv este garantat, nu este însoţit de efecte secundare sau este mai bun decât ori echivalent cu cel al altui tratament sau produs medicamentos;
c) sã sugereze cã starea de sãnãtate a publicului ar putea fi îmbunãtãţitã prin consumul respectivului produs;
d) sã sugereze cã starea de sãnãtate a publicului ar putea fi afectatã dacã nu consumã produsul respectiv; aceastã interdicţie nu se aplicã la campaniile de vaccinare susţinute de industria farmaceuticã şi aprobate de Ministerul Sãnãtãţii;
e) sã sugereze cã respectivul produs medicamentos este un aliment, produs cosmetic sau alt bun de larg consum;
f) sã sugereze cã siguranţa sau eficienţa produsului medicamentos se datoreazã faptului cã este natural;
g) ar putea, prin descrierea sau reprezentarea detaliatã a unor simptome ori a unor cazuri clinice, sã ducã la un autodiagnostic eronat;
h) sã se refere, în termeni improprii sau incorecţi, la vindecare;
i) foloseşte în termeni improprii, alarmanţi sau incorecţi, imagini, scheme sau fotografii care aratã modificãri ale organismului uman provocate de boli sau leziuni, ori de acţiunea produselor medicamentoase asupra organismului uman sau a unor pãrţi ale acestuia;
j) evidenţiazã cã respectivul produs medicamentos este autorizat de Agenţia Naţionalã a Medicamentului.
ART. 45
(1) Este interzisã difuzarea de publicitate şi teleshopping la produse şi tratamente naturiste, care, dupã caz, nu sunt însoţite de avertizarea, sonorã şi scrisã:
a) "produs neatestat medical";
b) "metodã neatestatã medical".
(2) În cazul în care produsele şi tratamentele naturiste au fost verificate din punct de vedere medical, acest lucru va fi atestat de cãtre Colegiul Medicilor din România.
(3) Avertizarea prevãzutã la alin. (1) se va face la finalul mesajului publicitar.
ART. 46
Publicitatea şi teleshoppingul pentru produse şi tratamente homeopate sunt permise numai pentru produsele şi tratamentele avizate de Ministerul Sãnãtãţii sau de Colegiul Medicilor din România.
ART. 47
Este interzisã difuzarea de emisiuni sau teleshopping în care sunt prezentate cazuri de vindecare a unor boli grave cu ajutorul tratamentelor convenţionale sau neconvenţionale, dacã diagnosticul şi actele medicale care îl atestã nu au fost certificate de Colegiul Medicilor din România sau dacã, în emisiune sau în teleshopping, nu este prezent şi un reprezentant al Colegiului Medicilor din România care sã certifice din punct de vedere medical rezultatele obţinute.
ART. 48
Este interzisã difuzarea de publicitate şi teleshopping în care se sugereazã cã este necesar ca oricine sã îşi suplimenteze dieta cu vitamine şi minerale sau cã astfel de suplimente pot sã îmbunãtãţeascã funcţii fizice ori mentale care în mod normal sunt bune.
ART. 49
Emisiunile audiovizuale, publicitatea şi teleshoppingul destinate produselor sau tratamentelor pentru slãbit şi pentru menţinerea greutãţii corporale, fãrã indicaţii terapeutice, vor respecta urmãtoarele condiţii:
a) sã existe dovezi medicale, de încredere, pentru fiecare afirmaţie, privind efectele benefice ale produselor sau tratamentelor;
b) sã indice, când se afirmã cã greutatea unei persoane a scãzut cu o anumitã valoare, perioada în care s-a realizat aceastã scãdere;
c) greutatea pierdutã şi perioada în care aceasta s-a obţinut trebuie sã fie compatibile cu practicile medicale şi de dietã general acceptate şi sã nu semnifice calitãţi nereprezentative ale produsului sau serviciului medical oferit;
d) în cazul alimentelor şi bãuturilor cu cantitãţi calorice scãzute, dacã sunt prezentate ca o parte a regimului de slãbire, se va indica faptul cã produsul respectiv poate conduce la pierderea de greutate numai ca parte a unei diete ce controleazã caloriile/energia;
e) în cazul produselor special elaborate pentru a fi utilizate în diete cu restricţii calorice, care, conform instrucţiunilor producãtorului, înlocuiesc în totalitate sau în parte aportul alimentar zilnic, acestea nu pot fi promovate sub alt nume decât "substitut alimentar complet pentru slãbit" sau "substitut alimentar parţial pentru slãbit";
f) în cazul produselor alimentare şi al bãuturilor cu cantitãţi calorice scãzute nu se vor face referiri la rata ori la mãrimea scãderii în greutate ca rezultat al utilizãrii respectivelor produse sau la reducerea senzaţiei de foame ori la creşterea senzaţiei de saţietate.
ART. 50
(1) Promovarea sau prezentarea produselor şi tratamentelor pentru slãbit ori pentru menţinerea greutãţii corporale trebuie sã includã avertizarea, sonorã şi scrisã, cu o duratã de minimum 5 secunde: "Consultaţi medicul înainte de a urma dieta"; dieta trebuie prezentatã sau promovatã ca o mãsurã pe termen scurt.
(2) Sunt interzise mãrturiile sau relatarea unor cazuri particulare care sã justifice urmarea dietei respective.
ART. 51
Publicitatea şi teleshoppingul pentru orice fel de produs sau tratament pentru slãbit ori pentru menţinerea greutãţii corporale vor respecta urmãtoarele condiţii:
a) nu se vor adresa persoanelor sub 18 ani şi vor avertiza publicul asupra acestui aspect printr-un insert scris şi/sau sonor;
b) nu pot fi difuzate în emisiunile pentru copii sau în pauzele publicitare care preced ori urmeazã unor astfel de emisiuni;
c) nu se vor adresa în mod direct persoanelor obeze, nu vor include exemple cu cazuri în care se vorbeşte sau apar persoane care ar fi fost obeze înainte de a utiliza produsele sau serviciul cãruia i se face publicitate;
d) nu vor sugera sau nu vor afirma cã a fi subponderal este adecvat sau de dorit.

Publicitatea politicã şi publicitatea referitoare la exercitarea unor profesii

ART. 52
(1) În sensul prezentei decizii, constituie publicitate politicã clipurile publicitare care promoveazã un partid, un om politic sau un mesaj politic.
(2) Publicitatea politicã este interzisã, cu excepţia perioadelor de campanie electoralã.
ART. 53
(1) Este interzisã publicitatea la cabinetele notariale şi la orice formã de exercitare a profesiei de avocat.
(2) Este interzisã publicitatea care promoveazã executori judecãtoreşti şi experţi judiciari.
ART. 54
(1) Membrii activi ai barourilor de avocaţi nu pot realiza sau modera emisiuni în care se dezbat cazuri aflate în cercetare ori pe rolul instanţelor de judecatã.
(2) Participarea şi intervenţiile avocaţilor în emisiunile audiovizuale în care se dezbat cazuri aflate în cercetare sau pe rolul instanţelor şi în care aceştia sunt angajaţi vor respecta normele deontologice ale profesiei de avocat.
ART. 55
(1) Este interzisã orice formã de publicitate pentru cabinetele medicale furnizoare de servicii publice, de stat şi private.
(2) Participarea şi intervenţia medicilor în emisiuni sau programe pe teme medicale vor respecta principiile deontologice înscrise în Codul de deontologie medicalã adoptat de Colegiul Medicilor din România.
(3) În emisiunile audiovizuale pe teme medicale nu se vor recomanda medicamente, identificate prin marcã sau denumire comercialã, tratamente medicale şi cabinete medicale furnizoare de servicii publice, de stat şi private.

Dispoziţii finale

ART. 56
(1) Nerespectarea dispoziţiilor prezentei decizii, cu excepţia art. 54 alin. (2) şi a art. 55 alin. (2), se sancţioneazã, dupã caz, potrivit dispoziţiilor <>art. 90 sau 91 din Legea audiovizualului nr. 504/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) În cazul nerespectãrii dispoziţiilor art. 52 alin. (2) şi ale art. 53 alin. (2) va sesiza Uniunea Naţionalã a Barourilor din România sau Colegiul Medicilor din România, solicitându-le sã analizeze în ce mãsurã au fost respectate principiile deontologice stabilite de acestea şi sã sancţioneze conduitele necorespunzãtoare, în conformitate cu prevederile statutare.
ART. 57
La data intrãrii în vigoare a prezentei decizii se abrogã <>Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 123/2003 privind publicitatea şi teleshoppingul, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 479 din 4 iulie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

Preşedintele Consiliului Naţional
al Audiovizualului,
Ralu Filip

Bucureşti, 5 iulie 2004.
Nr. 254.

_____________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016