Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 248 din 6 februarie 2002  privind aprobarea Metodologiei de soluţionare a neînţelegerilor precontractuale în sectorul gazelor naturale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 DECIZIE nr. 248 din 6 februarie 2002 privind aprobarea Metodologiei de soluţionare a neînţelegerilor precontractuale în sectorul gazelor naturale

EMITENT: AUTORITATEA NAŢIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL GAZELOR NATURALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 149 din 28 februarie 2002

    În temeiul prevederilor art. 8 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 41/2000 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN), aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 791/2001,

    preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale adopta prezenta decizie.

    ART. 1
    Se aprobă Metodologia de soluţionare a neînţelegerilor precontractuale în sectorul gazelor naturale, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie.
    ART. 2
    Departamentul preţuri, tarife, reglementări comerciale şi protecţia consumatorilor şi Serviciul legislaţie, contencios vor aduce la îndeplinire prevederile prezentei decizii.
    ART. 3
    Prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                Preşedintele Autorităţii Naţionale de
              Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale,
                          Gheorghe Radu


    ANEXA 1


                                    METODOLOGIE
               de soluţionare a neînţelegerilor precontractuale în
                            sectorul gazelor naturale

    CAP. 1
    Dispoziţii generale

    SECŢIUNEA 1
    Scop

    ART. 1
    (1) Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN) este abilitată să soluţioneze prin procedura necontencioasă neînţelegerile care pot interveni la încheierea contractelor în sectorul gazelor naturale, în conformitate cu prevederile art. 4 şi ale art. 5 lit. x) din Ordonanţa Guvernului nr. 41/2000 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN), aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 791/2001.
    (2) Prezenta metodologie este elaborată în scopul creării unui mecanism de soluţionare operativă, eficientă şi echidistantă a neînţelegerilor apărute la încheierea contractelor comerciale din sectorul gazelor naturale.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Domeniu de aplicare

    ART. 2
    Prezenta metodologie stabileşte tipurile de neînţelegeri ce fac obiectul concilierii ANRGN, precum şi modalităţile şi etapele de soluţionare a acestora.
    ART. 3
    Neînţelegerile pot avea ca obiect:
    1. clauzele negociabile din contractele-cadru elaborate de ANRGN:
    a) contractul-cadru de vânzare-cumpărare a gazelor naturale pentru consumatorii eligibili, aprobat prin Decizia preşedintelui ANRGN nr. 3 din 16 noiembrie 2000;
    b) contractul-cadru de achiziţie a gazelor naturale, aprobat prin Decizia preşedintelui ANRGN nr. 186 din 20 iulie 2001;
    c) contractul-cadru de transport al gazelor naturale, aprobat prin Decizia preşedintelui ANRGN nr. 187 din 10 septembrie 2001;
    d) contractul-cadru de distribuţie a gazelor naturale, aprobat prin Decizia preşedintelui ANRGN nr. 533 din 15 octombrie 2001;
    e) contractul-cadru de înmagazinare subterana a gazelor naturale, aprobat prin Decizia preşedintelui ANRGN nr. 247 din 6 februarie 2002;
    2. clauzele noi pe care părţile doresc să le includă în contractele pe care le încheie;
    3. clauzele obligatorii din contractele-cadru, cărora părţile le dau interpretări diferite.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Acte normative de referinţa

    ART. 4
    Dispoziţiile prezentei metodologii se completează cu prevederile următoarelor acte normative:
    a) Ordonanţa Guvernului nr. 41/2000 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN), aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 791/2001;
    b) Ordonanţa Guvernului nr. 60/2000 privind reglementarea activităţilor din sectorul gazelor naturale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 463/2001.

    CAP. 2
    Soluţionarea neînţelegerilor precontractuale în sectorul gazelor naturale

    SECŢIUNEA 1
    Prevederi generale

    ART. 5
    Neînţelegerile apărute la încheierea contractelor în sectorul gazelor naturale se soluţionează prin conciliere de către ANRGN, având la baza documentul unilateral sau comun înaintat de părţi.
    ART. 6
    Concilierea va cuprinde doua etape:
    a) procedura prealabilă, în care ANRGN, în urma analizării situaţiei prezentate de către părţi, va face recomandări acestora;
    b) concilierea propriu-zisă, când părţile nu îşi însuşesc aceste recomandări, caz în care ANRGN, în urma audierii părţilor şi a analizării situaţiei de fapt şi de drept, va emite o decizie cu caracter obligatoriu.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Procedura prealabilă

    ART. 7
    (1) Declanşarea procedurii prealabile are loc în momentul înregistrării la ANRGN a cererii prin care una sau ambele părţi solicita ANRGN soluţionarea neînţelegerilor intervenite între acestea.
    (2) Cererea va fi însoţită de documente pe care partea/părţile îşi întemeiază susţinerile.
    ART. 8
    Etapele procedurii prealabile sunt:
    a) directorul direcţiei de resort nominalizează persoana responsabilă care va analiza cererea părţilor şi va transmite acestora recomandările ANRGN;
    b) persoana desemnată în condiţiile lit. a) poate solicita, în termen de 3 zile calendaristice de la data înregistrării cererii, documente suplimentare referitoare la neînţelegerea precontractuală în cauza;
    c) redactarea, în termen de 10 zile calendaristice de la data înregistrării cererii, sau, după caz, a înregistrării completărilor, a recomandărilor ANRGN privind modul de soluţionare a neînţelegerii precontractuale;
    d) comunicarea se va face părţilor prin fax, în termen de 24 de ore de la soluţionare, urmând ca aceasta să fie transmisă părţilor şi prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
    ART. 9
    În urma primirii recomandărilor ANRGN părţile au următoarele opţiuni:
    a) dacă îşi însuşesc în totalitate recomandările ANRGN, încheie contractul;
    b) dacă îşi însuşesc parţial sau nu îşi însuşesc recomandările primite, redactează un proces-verbal în care includ clauzele rămase în divergenţă, precum şi poziţia fiecăreia dintre ele; documentul va fi înaintat ANRGN;
    c) în cazul în care părţile îşi însuşesc parţial sau nu îşi însuşesc recomandările, iar una dintre părţi refuza cu rea-credinţa încheierea procesului-verbal, cealaltă parte va înştiinţa ANRGN despre aceasta situaţie o data cu formularea cererii de conciliere.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Concilierea

    Cererea de conciliere
    ART. 10
    ANRGN va declanşa procedura de conciliere propriu-zisă la data înregistrării cererii de conciliere prin care una sau ambele părţi solicita soluţionarea neînţelegerii precontractuale.
    ART. 11
    (1) Cererea de conciliere va fi însoţită de procesul-verbal redactat de părţi în conformitate cu dispoziţiile art. 9 lit. b).
    (2) În cazul prevăzut la art. 9 lit. c) partea care solicita concilierea va depune cererea prevăzută la alin. (1), în doua exemplare, pentru a fi comunicată celeilalte părţi.
    ART. 12
    (1) La cererea de conciliere se vor anexa documente justificative, de natura să clarifice situaţia.
    (2) Documentele vor fi prezentate în original sau, după caz, în copie, în doua exemplare, pentru Comitetul de conciliere şi, respectiv, pentru cealaltă parte.
    (3) Documentele pot fi, fără să se limiteze la acestea:
    a) documente financiare;
    b) corespondenta comercială dintre părţi;
    c) decizii ale organelor jurisdicţionale, extrase din practica acestora;
    d) alte documente cuprinzând informaţii tehnice sau de alta natura, necesare pentru soluţionarea neînţelegerii.
    ART. 13
    (1) Modelul cererii de conciliere este prevăzut în anexa nr. 1.
    (2) Dacă cererea sau documentele sunt redactate într-o limba străină, acestea vor fi însoţite de traduceri legalizate.
    Comitetul de conciliere
    ART. 14
    (1) Preşedintele ANRGN numeşte prin decizie interna Comitetul de conciliere şi desemnează secretarul acestuia.
    (2) Comitetul de conciliere prevăzut la alin. (1) va fi alcătuit din minimum 3 membri din cadrul ANRGN.
    (3) Persoana desemnată în condiţiile art. 8 lit. a) va face parte din Comitetul de conciliere.
    (4) ANRGN poate apela, după caz, la consultanţi, persoane fizice sau juridice de drept privat, care nu sunt în conflict de interese cu părţile.
    ART. 15
    Secretarul Comitetului de conciliere, numit în condiţiile art. 14 alin. (1), are următoarele atribuţii:
    a) alcătuirea dosarului; acesta va cuprinde, după caz: cererea de conciliere, procesul-verbal încheiat de părţi, documentele justificative pe care acestea îşi întemeiază susţinerile, precum şi dovezile de convocare/comunicare;
    b) pregătirea audierii şi convocarea părţilor;
    c) completarea dosarului, la solicitarea Comitetului de conciliere;
    d) redactarea procesului-verbal al şedinţei de conciliere;
    e) redactarea hotărârii Comitetului de conciliere;
    f) comunicarea deciziei ANRGN părţilor implicate.
    Audierea părţilor
    ART. 16
    (1) După consultarea membrilor Comitetului de conciliere secretarul acestuia va fixa termenul pentru audiere.
    (2) Părţile vor fi convocate prin scrisoare recomandată sau prin fax, cu minimum doua zile calendaristice înainte de termenul fixat pentru conciliere.
    (3) Comunicările se fac la sediile indicate de părţi în cererea de conciliere.
    ART. 17
    Audierea părţilor are loc la sediul ANRGN în termen de 15 zile calendaristice de la data înregistrării cererii.
    ART. 18
    (1) În situaţia în care concilierea a fost solicitată de una dintre părţi, secretarul va transmite celeilalte părţi un exemplar al cererii şi al documentelor însoţitoare.
    (2) La solicitarea membrilor Comitetului de conciliere secretarul acestuia va cere părţilor completarea cererii sau a documentaţiei depuse şi, după caz, precizări scrise, în termen de 3 zile calendaristice de la data primirii cererii de conciliere.
    (3) Părţile sunt obligate ca în termen de 3 zile calendaristice să trimită completările solicitate; în caz contrar se vor lua în considerare doar documentele existente la dosar.
    ART. 19
    (1) Părţile vor participa la audiere prin reprezentanţii legali sau prin persoanele desemnate de acestea, iar pentru persoanele de alta cetăţenie se va apela la interpreţi autorizaţi.
    (2) Părţile pot solicita, prin cerere, ca soluţionarea audierii să se facă în lipsa lor, pe baza actelor depuse la dosar.
    (3) Dacă ambele părţi, deşi înştiinţate, nu se prezintă la dezbateri, Comitetul de conciliere va soluţiona totuşi cererea, cu excepţia cazului în care s-a cerut amânarea pentru motive întemeiate.
    ART. 20
    (1) Pe parcursul desfăşurării procedurii de conciliere părţile pot solicita o singura data Comitetului de conciliere amânarea audierii programate, pentru motive întemeiate, care să justifice imposibilitatea părţii în cauza de a se prezenta la dezbateri.
    (2) Audierea în condiţiile alineatului precedent va avea loc în termen de 5 zile calendaristice de la data fixată pentru audierea iniţială, cu convocarea părţilor în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (2).
    ART. 21
    (1) În cadrul audierii părţile îşi exprima propria poziţie, argumentată cu probe pertinente, concludente şi utile.
    (2) După ce fiecare parte îşi prezintă poziţia membrii Comitetului de conciliere pot adresa întrebări părţilor pentru clarificarea aspectelor divergenţe.
    (3) Lucrările şedinţei sunt consemnate de către secretarul Comitetului de conciliere într-un proces-verbal.
    ART. 22
    Procesul-verbal va cuprinde în mod obligatoriu:
    a) data şi locul unde este încheiat;
    b) numele şi prenumele membrilor şi ale secretarului Comitetului de conciliere;
    c) obiectul şedinţei;
    d) temeiul legal al convocării şedinţei;
    e) probele pe care părţile şi-au întemeiat susţinerile;
    f) poziţia părţilor;
    g) poziţia ANRGN, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    h) semnătura părţilor, a membrilor Comitetului de conciliere şi a secretarului acestuia.
    ART. 23
    În cazul în care una dintre părţi nu este reprezentată sau refuza semnarea procesului-verbal, secretarul Comitetului de conciliere va face aceasta precizare în cuprinsul documentului respectiv.
    ART. 24
    Dosarul întocmit conform art. 15 lit. a) şi c) este confidenţial. Membrii Comitetului de conciliere, secretarul acestuia şi consultanţii sunt obligaţi să nu divulge datele şi informaţiile de care iau cunoştinţa în aceasta calitate, fără a avea acordul părţilor interesate.
    ART. 25
    (1) Dosarul se păstrează la sediul ANRGN minimum un an de la data soluţionării neînţelegerii precontractuale.
    (2) Evidenta dosarelor va fi ţinuta de către secretarul Comitetului de conciliere.
    Hotărârea Comitetului de conciliere
    ART. 26
    (1) Soluţia motivată a membrilor Comitetului de conciliere se va materializa într-o hotărâre ce va fi redactată în termen de 5 zile calendaristice de la data ultimei audieri.
    (2) Hotărârea se va lua cu majoritate simpla de voturi.
    (3) Hotărârea va fi semnată de membrii Comitetului de conciliere şi de secretarul acestuia.
    (4) Dacă este cazul, în cuprinsul hotărârii se va consemna şi opinia separată, cu arătarea considerentelor pe care aceasta se sprijină.
    ART. 27
    Hotărârea Comitetului de conciliere va cuprinde:
    a) denumirea şi sediul social al părţilor;
    b) obiectul neînţelegerii precontractuale;
    c) susţinerile părţilor;
    d) soluţia data, motivele de fapt şi de drept pe care se întemeiază aceasta;
    e) calea de atac şi termenul în care se poate exercita aceasta;
    f) semnăturile membrilor Comitetului de conciliere şi a secretarului acestuia.
    ART. 28
    Erorile sau omisiunile privind denumirea, calitatea şi susţinerile părţilor, precum şi orice alte erori materiale din cuprinsul hotărârii pot fi îndreptate din oficiu de către Comitetul de conciliere, ANRGN sau la cerere, fiind notificată părţilor.
    ART. 29
    Hotărârea va fi comunicată părţilor în termen de 3 zile calendaristice de la data redactării, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
    Contestaţia
    ART. 30
    (1) Hotărârea Comitetului de conciliere poate fi contestată de partea care se considera vătămată, în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii comunicării acesteia.
    (2) Soluţionarea contestaţiei este de competenta Comitetului de reglementare al ANRGN, care se va pronunţa asupra temeiniciei/ netemeiniciei acesteia în termen de 10 zile calendaristice de la data înregistrării contestaţiei.
    Decizia preşedintelui ANRGN
    ART. 31
    Decizia preşedintelui ANRGN de adoptare a hotărârii Comitetului de conciliere sau a Comitetului de reglementare are caracter obligatoriu pentru părţile interesate.
    ART. 32
    Decizia prevăzută la art. 31 poate fi atacată în contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureşti, în termen de 30 de zile calendaristice de la data la care a fost notificată părţilor interesate.

    CAP. 3
    Dispoziţii finale

    ART. 33
    (1) Pe tot parcursul procedurii de conciliere părţile pot cădea de acord cu privire la neînţelegerea apărută la încheierea contractului.
    (2) Înţelegerea la care s-a ajuns va fi comunicată ANRGN.
    ART. 34
    Prevederile prezentei metodologii se completează cu dispoziţiile legale în materie.
    ART. 35
    Anexa nr. 1 "Cererea de conciliere" şi anexa nr. 2 "Schema logica" la prezenta metodologie fac parte integrantă din aceasta.


    ANEXA 1
    -------
    la metodologie
    --------------

                            CERERE DE CONCILIERE

    Către
    Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale
    Subscrisele:
    1. .................................................................,
             (denumirea; numele reprezentanţilor legali)
    ....................................................................,
                         (sediul)
    ....................................................................,
                          (telefon/fax)
    ....................................................................,
             (numărul de înmatriculare în registrul comerţului)
    ....................................................................,
                          (cod SIRUES)

    prin reprezentantul legal ..........................................,
    şi
    2. .................................................................,
                (denumirea; numele reprezentanţilor legali)
    ....................................................................,
                                (sediul)
    ....................................................................,
                              (telefon/fax)
    ....................................................................,
               (numărul de înmatriculare în registrul comerţului)
    ....................................................................,
                              (cod SIRUES)
    prin reprezentantul legal .........................................,
    solicităm soluţionarea neînţelegerii apărute în cadrul negocierilor
    desfăşurate pentru încheierea contractului ..........................

    (urmează expunerea pe scurt a obiectului neînţelegerii:
    [] indicarea contractului;
    [] indicarea clauzelor divergenţe)

    Solicit soluţionarea prezentei cereri în lipsa, pe baza actelor
    depuse la dosar:

    [] DA
    [] NU

    ................
        (data)

    ........................ ......................
      (semnătura părţii 1) (semnătura părţii 2)



    ANEXA 2
    --------
    la metodologie
    ---------------


                             SCHEMA LOGICĂ

                                         ┌──────────────┐
                                         │ │
                                         │ v
              ╔═════════════════════╗ │ ┌──────────────────────┐
              ║Înregistrarea cererii║ │ │ Fixarea termenului │
              ║ unilaterale sau ║ │ │ audierii şi │
              ║ comune ║ │ │transmiterea scrisorii│
              ╚══════════┬══════════╝ │ │ de convocare │
                         │ │ └──────────┬───────────┘
                         │ │ │
                         │ │ │
                         v │ v
                 ┌───────────────┐ │ ┌─────────┐
                 │ Numirea │ │ │ Audierea│
                 │responsabilului│ │ └───┬─────┘
                 └─────────┬─────┘ │ │
                           │ │ │
                           │ │ v
                           v │ ┌─────────────────┐
 ┌────────────┐ ┌──────────────┐ │ │ Întocmirea │
 │Solicitarea │ Nu │ Sunt toate │ │ │procesului-verbal│
 │documentelor│<────┤documentele de│ │ └──────┬──────────┘
 │suplimentare│ │ susţinere? │ │ │
 └────────────┘ └──────┬───────┘ │ v
                           │ │ ┌────────────┐
                           │ Da │ │ Elaborarea │
                           │ │ │ hotărârii │
                           │ │ └────┬───────┘
                           v │ │
                    ┌─────────────┐ │ v
                    │Întocmirea şi│ │ ┌─────────┐
                    │transmiterea │ │ │Aprobarea│
                    │scrisorii de │ │ │hotărârii│
                    │ răspuns │ │ └──┬──────┘
                    └──────┬──────┘ │ │
                           │ │ v
                           │ │ ┌───────────┐
                           │ │ │Comunicarea│
                           │ │ │ hotărârii │
                           │ │ └──┬────────┘
                           │ │ │
                           │ │ │
                           v │ │
                       ┌───────┐ │ v
 ╔════════════╗ Da │Părţile│ │ ┌──────────┐ ╔══════════╗
 ║ Încheierea ║<───────┤sunt de│ │ │Hotărârea │Da ║Încheierea║
 ║contractului║ │acord? │ │ │ este ├────>║ contrac- ║
 ╚════════════╝ └──┬────┘ │ │acceptată?│ ║ tului ║
                          │ │ └─────┬────┘ ╚══════════╝
                          │Nu │ │
                          │ │ │Nu
                          v │ │
                   ┌─────────────┐ │ v
                   │Înregistrarea│ │ ┌─────────────┐
                   │ cererii de │ │ │Înregistrarea│
                   │ conciliere │ │ │contestaţiei │
                   └─────┬───────┘ │ └────┬────────┘
                         │ │ │
                         v │ │
 ┌────────────┐ ┌────────────┐ │ v
 │Solicitarea │ Nu │ Sunt toate │ │ ┌─────────────┐
 │documentelor│<─────┤documentele?│ │ │Soluţionarea │
 │suplimentare│ └───┬────────┘ │ │contestaţiei │
 └────────────┘ │ │ └─────┬───────┘
                         │Da │ │
                         │ │ │
                         │ │ v
                         v │ ┌─────────────┐
                 ┌──────────────┐ │ │ Decizia │
                 │ Numirea │ │ │preşedintelui│
                 │Comitetului de│ │ │ ANRGN │
                 │ conciliere │ │ └──────┬──────┘
                 └──────┬───────┘ │ │
                        │ │ │
                        │ │ v
                        │ │ ╔═══════════╗
                        │ │ ║Notificarea║
                        └────────────────┘ ║ deciziei ║
                                                    ╚═══════════╝



                                    -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016