Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 244 din 17 februarie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 din Legea sindicatelor nr. 54/2003    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 244 din 17 februarie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 din Legea sindicatelor nr. 54/2003

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 278 din 20 aprilie 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 din Legea sindicatelor nr. 54/2003, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Romtelecom" - S.A. din Bucureşti în Dosarul nr. 91/99/2010 al Tribunalului Iaşi - Secţia civilã, litigii de muncã.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, sens în care invocã jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.

                               CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 7 aprilie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 91/99/2010, Tribunalul Iaşi - Secţia civilã, litigii de muncã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 din Legea sindicatelor nr. 54/2003.
    Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Romtelecom" - S.A. din Bucureşti cu prilejul soluţionãrii unui conflict de muncã.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textul de lege criticat, care prevede imposibilitatea modificãrii sau desfacerii contractului de muncã al liderilor sindicali în timpul exercitãrii acestui mandat şi în termen de 2 ani de la încetarea mandatului, sunt discriminatorii, întrucât creeazã un regim privilegiat în favoarea liderilor sindicali faţã de toţi ceilalţi salariaţi, care nu beneficiazã de aceste dispoziţii de lege.
    Tribunalul Iaşi - Secţia civilã, litigii de muncã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã, reprezentanţii salariaţilor aleşi în organele de conducere ale sindicatelor aflându-se într-o situaţie diferitã în comparaţie cu celelalte categorii de salariaţi.
    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Avocatul Poporului considerã cã prevederile de lege criticate sunt constituţionale.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele de vedere solicitate.

                               CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 10 din Legea sindicatelor nr. 54/2003, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 5 februarie 2003, dispoziţii potrivit cãrora: "(1) În timpul mandatului şi în termen de 2 ani de la încetarea mandatului, reprezentanţilor aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale nu li se poate modifica sau desface contractul individual de muncã pentru motive neimputabile lor, pe care legea le lasã la aprecierea celui care angajeazã, decât cu acordul scris al organului colectiv de conducere ales al organizaţiei sindicale.
    (2) Sunt interzise modificarea şi/sau desfacerea contractelor individuale de muncã, atât ale reprezentanţilor aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale, cât şi ale membrilor acestora, din iniţiativa angajatorului, pentru motive care privesc activitatea sindicalã.
    (3) Sunt exceptaţi de la aplicarea prevederilor alin. (1) cei care au fost revocaţi din funcţiile sindicale de conducere deţinute pentru încãlcarea prevederilor statutare sau legale.
    (4) Dispoziţiile alin. (1)-(3) se aplicã în mod corespunzãtor şi raporturilor de serviciu ale funcţionarilor publici."
    Autorul excepţiei considerã cã aceste prevederi de lege contravin art. 16 alin. (1) şi art. 135 alin. (1) şi (2) lit. a) din Constituţie referitoare la egalitatea în drepturi a cetãţenilor, respectiv la economia României şi obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã a mai analizat aspectele puse în discuţie de autorul excepţiei cu prilejul soluţionãrii excepţiilor de neconstituţionalitate referitoare la prevederile art. 223 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2003, prevederi cu un conţinut asemãnãtor, care stabilesc mãsuri de protecţie a salariaţilor aleşi în conducerea organizaţiilor sindicale. Faţã de criticile vizând încãlcarea egalitãţii în drepturi a cetãţenilor şi a libertãţii activitãţii economice, Curtea, prin Decizia nr. 124 din 15 februarie 2007, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 213 din 29 martie 2007, şi Decizia nr. 245 din 16 martie 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 302 din 10 mai 2010, reţinea cã "organizaţiile sindicale, şi mai ales liderii acestora, în calitatea lor de reprezentare, promovare şi apãrare a drepturilor şi intereselor profesionale şi economice ale salariaţilor, vin mai des în contact direct cu reprezentanţii angajatorului, adesea în stãri conflictuale, situaţii în care nu ar mai putea acţiona eficient dacã ar fi expuşi eventualelor mãsuri represive din partea angajatorului.
    Aceste circumstanţe îi plaseazã pe liderii sindicali într-o situaţie obiectiv diferitã faţã de cea a celorlalţi salariaţi, ceea ce justificã şi tratamentul juridic diferenţiat, prin reglementarea unor mãsuri speciale şi mai eficiente de apãrare a stabilitãţii raporturilor de muncã.
    Este evident cã reprezentanţii salariaţilor nu trebuie sã fie timoraţi ori şantajaţi prin mãsurile represive ce ar putea fi luate împotriva lor în perioada mandatului de reprezentare şi nici de perspectiva unor asemenea mãsuri luate imediat dupã încetarea mandatului. De aceea, legiuitorul a optat pentru asigurarea protecţiei şi dupã încetarea mandatului într-o perioadã de timp limitatã."
    În ceea ce priveşte critica referitoare la restrângerea libertãţii economice, Curtea a reţinut cã "aceastã libertate nu este absolutã, ci este garantatã de Constituţie «în condiţiile legii», astfel cã limitãrile stabilite de legiuitor pentru a asigura protecţia unor interese generale sau a drepturilor unor categorii de persoane sunt în deplin acord cu dispoziţiile Constituţiei referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertãţi. În situaţia concretã, pusã în discuţie de autorul excepţiei, Curtea apreciazã cã orice posibilitate lãsatã angajatorului de a iniţia încetarea contractului de muncã al liderilor sindicali este de naturã a încuraja abuzurile din partea acestuia, care poate gãsi uşor motive ce ţin de necesitatea unei reorganizãri a activitãţii sau de existenţa unor dificultãţi financiare pentru a înlãtura liderii sindicali."
    Curtea apreciazã cã cele reţinute în deciziile amintite rãspund criticilor formulate în prezenta cauzã, impunându-se aceeaşi soluţie de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                        CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                            În numele legii
                               DECIDE:

    Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 din Legea sindicatelor nr. 54/2003, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Romtelecom" - S.A. din Bucureşti în Dosarul nr. 91/99/2010 al Tribunalului Iaşi - Secţia civilã, litigii de muncã.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 17 februarie 2011.

              PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                        AUGUSTIN ZEGREAN

                      Magistrat-asistent,
                    Patricia Marilena Ionea
                         _________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016