Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 244 din 17 februarie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 din Legea sindicatelor nr. 54/2003
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 278 din 20 aprilie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 din Legea sindicatelor nr. 54/2003, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Romtelecom" - S.A. din Bucureşti în Dosarul nr. 91/99/2010 al Tribunalului Iaşi - Secţia civilã, litigii de muncã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, sens în care invocã jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 aprilie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 91/99/2010, Tribunalul Iaşi - Secţia civilã, litigii de muncã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 din Legea sindicatelor nr. 54/2003.
Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Romtelecom" - S.A. din Bucureşti cu prilejul soluţionãrii unui conflict de muncã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textul de lege criticat, care prevede imposibilitatea modificãrii sau desfacerii contractului de muncã al liderilor sindicali în timpul exercitãrii acestui mandat şi în termen de 2 ani de la încetarea mandatului, sunt discriminatorii, întrucât creeazã un regim privilegiat în favoarea liderilor sindicali faţã de toţi ceilalţi salariaţi, care nu beneficiazã de aceste dispoziţii de lege.
Tribunalul Iaşi - Secţia civilã, litigii de muncã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã, reprezentanţii salariaţilor aleşi în organele de conducere ale sindicatelor aflându-se într-o situaţie diferitã în comparaţie cu celelalte categorii de salariaţi.
În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã prevederile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele de vedere solicitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 10 din Legea sindicatelor nr. 54/2003, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 5 februarie 2003, dispoziţii potrivit cãrora: "(1) În timpul mandatului şi în termen de 2 ani de la încetarea mandatului, reprezentanţilor aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale nu li se poate modifica sau desface contractul individual de muncã pentru motive neimputabile lor, pe care legea le lasã la aprecierea celui care angajeazã, decât cu acordul scris al organului colectiv de conducere ales al organizaţiei sindicale.
(2) Sunt interzise modificarea şi/sau desfacerea contractelor individuale de muncã, atât ale reprezentanţilor aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale, cât şi ale membrilor acestora, din iniţiativa angajatorului, pentru motive care privesc activitatea sindicalã.
(3) Sunt exceptaţi de la aplicarea prevederilor alin. (1) cei care au fost revocaţi din funcţiile sindicale de conducere deţinute pentru încãlcarea prevederilor statutare sau legale.
(4) Dispoziţiile alin. (1)-(3) se aplicã în mod corespunzãtor şi raporturilor de serviciu ale funcţionarilor publici."
Autorul excepţiei considerã cã aceste prevederi de lege contravin art. 16 alin. (1) şi art. 135 alin. (1) şi (2) lit. a) din Constituţie referitoare la egalitatea în drepturi a cetãţenilor, respectiv la economia României şi obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã a mai analizat aspectele puse în discuţie de autorul excepţiei cu prilejul soluţionãrii excepţiilor de neconstituţionalitate referitoare la prevederile art. 223 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2003, prevederi cu un conţinut asemãnãtor, care stabilesc mãsuri de protecţie a salariaţilor aleşi în conducerea organizaţiilor sindicale. Faţã de criticile vizând încãlcarea egalitãţii în drepturi a cetãţenilor şi a libertãţii activitãţii economice, Curtea, prin Decizia nr. 124 din 15 februarie 2007, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 213 din 29 martie 2007, şi Decizia nr. 245 din 16 martie 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 302 din 10 mai 2010, reţinea cã "organizaţiile sindicale, şi mai ales liderii acestora, în calitatea lor de reprezentare, promovare şi apãrare a drepturilor şi intereselor profesionale şi economice ale salariaţilor, vin mai des în contact direct cu reprezentanţii angajatorului, adesea în stãri conflictuale, situaţii în care nu ar mai putea acţiona eficient dacã ar fi expuşi eventualelor mãsuri represive din partea angajatorului.
Aceste circumstanţe îi plaseazã pe liderii sindicali într-o situaţie obiectiv diferitã faţã de cea a celorlalţi salariaţi, ceea ce justificã şi tratamentul juridic diferenţiat, prin reglementarea unor mãsuri speciale şi mai eficiente de apãrare a stabilitãţii raporturilor de muncã.
Este evident cã reprezentanţii salariaţilor nu trebuie sã fie timoraţi ori şantajaţi prin mãsurile represive ce ar putea fi luate împotriva lor în perioada mandatului de reprezentare şi nici de perspectiva unor asemenea mãsuri luate imediat dupã încetarea mandatului. De aceea, legiuitorul a optat pentru asigurarea protecţiei şi dupã încetarea mandatului într-o perioadã de timp limitatã."
În ceea ce priveşte critica referitoare la restrângerea libertãţii economice, Curtea a reţinut cã "aceastã libertate nu este absolutã, ci este garantatã de Constituţie «în condiţiile legii», astfel cã limitãrile stabilite de legiuitor pentru a asigura protecţia unor interese generale sau a drepturilor unor categorii de persoane sunt în deplin acord cu dispoziţiile Constituţiei referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertãţi. În situaţia concretã, pusã în discuţie de autorul excepţiei, Curtea apreciazã cã orice posibilitate lãsatã angajatorului de a iniţia încetarea contractului de muncã al liderilor sindicali este de naturã a încuraja abuzurile din partea acestuia, care poate gãsi uşor motive ce ţin de necesitatea unei reorganizãri a activitãţii sau de existenţa unor dificultãţi financiare pentru a înlãtura liderii sindicali."
Curtea apreciazã cã cele reţinute în deciziile amintite rãspund criticilor formulate în prezenta cauzã, impunându-se aceeaşi soluţie de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 din Legea sindicatelor nr. 54/2003, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Romtelecom" - S.A. din Bucureşti în Dosarul nr. 91/99/2010 al Tribunalului Iaşi - Secţia civilã, litigii de muncã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 17 februarie 2011.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
_________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: