Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 210 din 28 ianuarie 2010  privind principii si reguli de desfasurare a campaniei electorale pentru alegerile partiale parlamentare, prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 210 din 28 ianuarie 2010 privind principii si reguli de desfasurare a campaniei electorale pentru alegerile partiale parlamentare, prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale

EMITENT: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 75 din 2 februarie 2010
DECIZIE nr. 210 din 28 ianuarie 2010
privind principii şi reguli de desfãşurare a campaniei electorale pentru alegerile parţiale parlamentare, prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale
EMITENT: CONSILIUL NAŢIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 75 din 2 februarie 2010


Având în vedere dubla calitate a Consiliului Naţional al Audiovizualului, de garant al interesului public şi de autoritate unicã de reglementare în domeniul serviciilor de programe audiovizuale,
conform dispoziţiilor <>art. 2 , <>art. 7 alin. (2) , <>art. 15 alin. (1) lit. e) , <>art. 29 , <>art. 31-33 , <>37 , <>38 , <>38^1 şi 38^2 , <>art. 48 alin. (17) , <>art. 50 lit. h^3) şi h^4) , <>art. 51 alin. (1) şi alin. (2) lit. g) din Legea nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autoritãţilor administraţiei publice locale, a <>Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a <>Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul prevederilor <>art. 17 alin. (1) lit. d) pct. 11 şi ale <>art. 26^1 din Legea audiovizualului nr. 504/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptã urmãtoarea decizie:

ART. 1
Campania electoralã pe posturile de radio şi de televiziune începe cu 15 zile înainte de ziua votãrii şi se încheie cu 24 de ore înainte de momentul începerii votãrii.
ART. 2
(1) Candidaţii şi reprezentanţii competitorilor electorali au acces gratuit la serviciile publice de radio şi de televiziune.
(2) Candidaţii şi reprezentanţii competitorilor electorali au acces la serviciile private de radio şi de televiziune numai în emisiunile electorale definite la art. 5; fiecare radiodifuzor privat va practica acelaşi tarif pe emisiune de promovare electoralã şi, respectiv, pe unitatea de timp, în cazul spotului electoral, pentru toţi competitorii electorali. Tarifele vor fi stabilite în urma negocierilor desfãşurate cu toţi competitorii electorali interesaţi şi vor fi fãcute publice.
ART. 3
(1) Posturile de radio şi de televiziune private care intenţioneazã sã realizeze şi sã difuzeze emisiuni electorale au obligaţia sã anunţe competitorii electorali şi, cu cel puţin 48 de ore înainte de a începe difuzarea de emisiuni electorale, sã notifice Consiliului Naţional al Audiovizualului.
(2) În situaţiile în care unii candidaţi sau competitori electorali nu doresc utilizarea integralã a timpilor alocaţi, posturile vor solicita acestora completarea unei declaraţii scrise în acest sens.
ART. 4
(1) Radiodifuzorii sunt obligaţi sã respecte, în cadrul emisiunilor prevãzute în prezenta decizie, urmãtoarele principii:
a) echitate - toţi candidaţii trebuie sã aibã posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului;
b) echilibru în prezentarea activitãţilor de campanie ale candidaţilor;
c) imparţialitate - tratarea tuturor candidaţilor şi competitorilor electorali în mod obiectiv şi echidistant.
(2) Radiodifuzorii au obligaţia sã se asigure cã în cadrul emisiunilor de promovare electoralã, precum şi în conţinutul spoturilor şi al celorlalte materiale audiovizuale puse la dispoziţia acestora de cãtre candidaţi sunt respectate urmãtoarele condiţii:
a) nu incitã la violenţã sau la urã pe considerente de convingeri politice, rasã, religie, etnie, naţionalitate, sex sau orientare sexualã;
b) nu conţin afirmaţii sau imagini care pot aduce atingere demnitãţii umane, onoarei, vieţii particulare a persoanei, dreptului la propria imagine ori care sunt contrare bunelor moravuri;
c) nu conţin acuzaţii cu incidenţã penalã sau moralã la adresa altor candidaţi, fãrã a fi însoţite de dovezi pertinente prezentate în mod explicit.
(3) Realizatorii dezbaterilor electorale au urmãtoarele obligaţii:
a) sã asigure menţinerea dezbaterii în sfera tematicii electorale;
b) sã intervinã atunci când invitaţii încalcã, prin comportament sau exprimare, regulile prevãzute la alin. (2); în cazul în care invitaţii nu se conformeazã solicitãrilor, moderatorul poate decide întreruperea microfonului sau oprirea emisiunii, dupã caz;
c) sã solicite dovezi explicite atunci când participanţii aduc acuzaţii cu incidenţã penalã sau moralã unor contracandidaţi.
ART. 5
(1) În timpul campaniei electorale, programele politice ale candidaţilor, opiniile şi mesajele cu conţinut electoral pot fi prezentate numai în urmãtoarele tipuri de emisiuni:
a) de promovare - în care candidaţii îşi promoveazã programele politice şi activitãţile de campanie; emisiunile vor fi identificate ca atare, în cazul posturilor de radio, şi, respectiv, semnalate prin marcajul "promovare electoralã", afişat în mod vizibil pe toatã durata difuzãrii, în cazul posturilor de televiziune;
b) de dezbatere - în care radiodifuzorii pun în discuţie programele electorale şi temele de interes public legate de campania electoralã, cu participarea candidaţilor şi/sau a reprezentanţilor lor, precum şi a altor invitaţi;
c) informative - în care radiodifuzorii prezintã activitãţile de campanie ale candidaţilor, respectând principiile de echitate, echilibru, imparţialitate şi informare corectã a publicului; radiodifuzorii pot prezenta în cadrul emisiunilor informative şi intervenţii fãcute în direct de cãtre candidaţi.
(2) Difuzarea în direct sau înregistratã a mitingurilor şi întâlnirilor electorale, a conferinţelor de presã ori a altor activitãţi de campanie ale candidaţilor este consideratã emisiune de promovare electoralã.
(3) Materialele audiovizuale electorale, altele decât spoturile electorale, puse la dispoziţia radiodifuzorilor de cãtre candidaţi pot fi difuzate numai în cadrul emisiunilor de promovare electoralã.
(4) Este interzisã perceperea oricãrei forme de platã pentru apariţia candidaţilor în emisiunile de dezbatere sau informative.
(5) Radiodifuzorii sunt obligaţi sã precizeze calitatea în care se exprimã persoanele invitate în emisiuni, cum ar fi: candidat, susţinãtor al unui candidat, reprezentant al candidatului sau al unui partid politic, jurnalist, analist, consultant politic etc.
ART. 6
(1) În perioada campaniei electorale, radiodifuzorii nu pot difuza emisiuni realizate sau prezentate de candidaţi şi reprezentanţii competitorilor electorali.
(2) Candidaţii care deţin funcţii publice pot avea intervenţii în direct sau înregistrate şi în alte emisiuni decât cele prevãzute la art. 5, strict în probleme legate de exercitarea funcţiei lor; în aceste situaţii radiodifuzorii au obligaţia sã asigure echidistanţa şi pluralismul de opinii.
ART. 7
(1) Radiodifuzorii privaţi pot difuza spoturi publicitare electorale numai în cadrul emisiunilor electorale, respectând reglementãrile referitoare la publicitate.
(2) Spoturile publicitare electorale nu pot avea o duratã mai mare de 30 de secunde şi trebuie sã fie asumate în mod explicit, prin prezentare ori conţinut, de cãtre candidaţi sau de competitorii electorali.
(3) În emisiunile de promovare electoralã, în spaţiile alocate unor candidaţi, nu pot fi inserate spoturi ale altor candidaţi sau competitori electorali.
(4) În cadrul dezbaterilor electorale, radiodifuzorii pot insera spoturi publicitare electorale numai în calupuri separate şi marcate corespunzãtor.
ART. 8
(1) Sondajele de opinie cu conţinut electoral pot fi difuzate numai în condiţiile prevãzute la <>art. 38^1 şi 38^2 din Legea nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autoritãţilor administraţiei publice locale, a <>Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a <>Legii nr. 393/2004 privind statutul aleşilor locali, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) În cazul prezentãrii unor televoturi sau anchete fãcute în rândul electoratului, radiodifuzorii au obligaţia sã precizeze în mod expres cã acestea nu sunt reprezentative pentru opinia publicã ori pentru un anumit grup social sau etnic.
ART. 9
(1) Cu 24 de ore înainte de începerea votãrii şi pânã la închiderea urnelor sunt interzise:
a) difuzarea de emisiuni electorale şi ştiri electorale;
b) invitarea sau prezentarea candidaţilor în programe, cu excepţia situaţiilor prevãzute la art. 10 alin. (3);
c) comentarii şi dezbateri cu caracter electoral.
(2) În ziua votãrii, pânã la închiderea urnelor, sunt interzise difuzarea de interviuri sau declaraţii ale candidaţilor, precum şi difuzarea de declaraţii cu caracter electoral ale reprezentanţilor competitorilor electorali.
ART. 10
(1) Candidaţii şi competitorii electorali ale cãror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul unui program electoral a unor fapte neadevãrate ori a unor informaţii inexacte beneficiazã de drept la replicã; solicitarea se va conforma dispoziţiilor art. 52 alin. (1), respectiv art. 60 alin. (1) din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, adoptat prin <>Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 187/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Radiodifuzorii au urmãtoarele obligaţii privind dreptul la replicã:
a) sã decidã acordarea sau neacordarea dreptului solicitat în cel mult 24 de ore de la primirea unei solicitãri formulate în scris; în situaţia în care solicitarea se referã la o emisiune difuzatã în ultima zi de campanie electoralã, decizia trebuie luatã în cel mult 12 ore de la primirea solicitãrii;
b) sã comunice solicitantului, în termenele prevãzute la lit. a), telefonic şi/sau în scris, decizia luatã; în cazul neacordãrii dreptului solicitat, motivele trebuie sã fie comunicate solicitantului şi Consiliului Naţional al Audiovizualului;
c) sã difuzeze replica, în cazul în care decid acordarea acesteia, în cel mult 48 de ore de la primirea solicitãrii; în situaţia în care emisiunea care face obiectul sesizãrii a fost difuzatã în ultima zi de campanie electoralã, replica se difuzeazã în preziua votãrii;
d) sã difuzeze replica, în cazul în care Consiliul Naţional al Audiovizualului dã câştig de cauzã solicitantului, în termenul şi în condiţiile comunicate radiodifuzorului.
(3) În preziua votãrii, radiodifuzorii trebuie sã prevadã în program, imediat dupã emisiunea informativã de searã, un spaţiu de emisie pentru difuzarea replicilor ca urmare a sesizãrilor care se referã la emisiunile difuzate în ultima zi de campanie.
ART. 11
În perioada dintre data aducerii la cunoştinţã publicã a zilei alegerilor şi începerea campaniei electorale, radiodifuzorii nu pot difuza emisiuni de promovare electoralã şi spoturi sau alte producţii audiovizuale care constituie forme de promovare electoralã.
ART. 12
Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţioneazã potrivit dispoziţiilor <>Legii audiovizualului nr. 504/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale <>art. 50 şi 51 din Legea nr. 35/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

Preşedintele Consiliului Naţional
al Audiovizualului,
Rãsvan Popescu

Bucureşti, 28 ianuarie 2010.
Nr. 210.
--------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016