Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 438, art. 439 lit. p) şi art. 472 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 68 lit. d) din Statutul Colegiului Medicilor din România, adoptat prin Hotărârea Adunării generale naţionale a Colegiului Medicilor din România nr. 1/2022, al Legii nr. 148/2000 privind publicitatea, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al Legii nr. 185/2013 privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor de publicitate, republicată,
Consiliul naţional al Colegiului Medicilor din România decide:
ART. 1
Prezenta decizie se aplică publicităţii activităţilor şi serviciilor medicale efectuate pe teritoriul României de către cabinetele şi unităţile medicale.
ART. 2
În sensul prezentei decizii, termenii şi expresiile folosite au următoarele semnificaţii:
a) publicitatea activităţilor şi serviciilor medicale reprezintă orice formă de comunicare destinată promovării directe sau indirecte a serviciilor, produselor, facilităţilor sau imaginii unui furnizor de servicii medicale, adresată publicului larg sau profesioniştilor din domeniul sănătăţii, cu scopul de a determina decizia de utilizare a acestora;
b) material publicitar reprezintă orice suport scris, vizual, audio sau digital, utilizat pentru promovarea unui serviciu, produs, activitate sau imagini instituţionale;
c) mijloace de publicitate reprezintă ansamblul de elemente constructive (suporturi publicitare, instalaţii, ecrane publicitare, echipamente sau structuri), fixe ori mobile, utilizate în scopul prezentării activităţii medicale, pentru afişarea, difuzarea sau transmiterea de mesaje publicitare în spaţiul public sau privat.
ART. 3
Publicitatea activităţilor şi serviciilor medicale trebuie să se limiteze la informaţii reale şi relevante privind activitatea medicală desfăşurată, pregătirea profesională a medicilor avizată în România, precum şi la dotarea şi performanţele tehnice ale echipamentelor şi dispozitivelor medicale.
ART. 4
Publicitatea activităţilor şi serviciilor medicale trebuie să corespundă realităţii, să nu conţină informaţii false ori care ar putea induce publicul în eroare sau care ar putea afecta imaginea medicului, a profesiei ori reputaţia colegilor.
ART. 5
Publicitatea activităţilor şi serviciilor medicale trebuie să respecte următoarele condiţii:
a) să respecte drepturile pacienţilor;
b) să nu aducă atingere independenţei profesionale a medicului;
c) să nu conţină menţiuni comparative, denigratoare, superlative;
d) să fie clară, decentă, onestă, obiectivă, veridică, transparentă, corectă, cu evitarea exprimărilor echivoce şi ambigue, ce permit interpretări înşelătoare sau anticoncurenţiale;
e) să nu promită rezultate nerealiste sau garanţia rezultatului, să nu includă afirmaţii înşelătoare conform cărora respectivul serviciu/tratament va vindeca diverse afecţiuni;
f) să nu fie lipsită de respect faţă de profesie şi colegi;
g) să respecte principiul „medicinii bazate pe dovezi ştiinţifice“ şi să nu promoveze mesaje conspiraţioniste;
h) să nu încurajeze acordarea de servicii medicale suplimentare fără beneficii clinice pentru pacient;
i) să respecte secretul profesional;
j) să nu conţină informaţiile, inclusiv video/audio, ale persoanelor aflate sub tratament în unităţile de asistenţă medicală, fără consimţământul persoanelor în cauză;
k) să nu conţină date cu caracter personal privind starea de sănătate a persoanelor fără consimţământul acestora;
l) să respecte reglementările legale, statutare şi deontologice privind profesia de medic, drepturile şi îndatoririle medicilor, concurenţa loială şi onestă.
ART. 6
Unitatea medicală nu va asocia imaginea medicului cu oferirea de facilităţi financiare, reduceri de preţuri sau alte avantaje materiale.
ART. 7
Unitatea medicală nu va utiliza numele, funcţia şi declaraţiile medicului în domeniul publicităţii, cu excepţia publicităţii activităţii profesionale şi de informare a populaţiei.
ART. 8
Principalele mijloace de publicitate utilizate sunt:
A. mijloace de publicitate obligatorii:
a) firma, care trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
(i) trebuie să fie amplasată atât la sediul principal de activitate, cât şi la sediile secundare autorizate;
(ii) va cuprinde următoarele menţiuni: numele unităţii sanitare, adresa sediului principal şi/sau secundar;
(iii) va respecta regulile generale de amplasare prevăzute de legislaţia în vigoare, respectiv art. 18-21 din Legea nr. 185/2013 privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor de publicitate, republicată;
b) corespondenţa profesională, care va cuprinde:
(i) numărul de telefon, adresa electronică (e-mail);
(ii) indicarea sediului principal şi, după caz, a sediului/ sediilor secundar(e)
B. mijloace de publicitate opţionale:
a) sigla, logoul;
b) pagina de internet şi/sau pagina în cadrul reţelelor de socializare - au scopul doar de informare a publicului sau a altor profesionişti în legătură cu activitatea medicală;
c) participarea la manifestări ştiinţifice adresate medicilor, acreditate de autorităţile competente naţionale, sau publicarea de studii, articole, comentarii şi lucrări ştiinţifice, în scopul furnizării de informaţii medicale şi/sau al schimbului de experienţă şi opinii în beneficiul pacienţilor şi al sănătăţii publice;
d) reclame în mediul online realizate în limitele prezentei decizii, respectiv:
(i) reclamele din mediul online trebuie să respecte prevederile codului deontologic şi reglementările legale în vigoare;
(ii) publicitatea realizată prin acest mijloc trebuie să ofere informaţii reale, verificabile şi relevante despre serviciile medicale oferite, fără inducerea în eroare a pacienţilor, şi să respecte condiţiile menţionate la art. 5;
(iii) unitatea medicală nu poate obliga medicul sau pacientul să participe sau să îşi asocieze imaginea sau vocea cu publicitatea care are ca scop beneficii financiare şi/sau comerciale;
e) publicitatea din domeniul audiovizual (radio, televiziune);
f) diseminarea de broşuri ori pliante, în scopul promovării serviciilor medicale furnizate, precum şi a importanţei actului medical în scopul asigurării sănătăţii pacientului, precum şi a sănătăţii publice;
g) publicitatea stradală pentru cabinete şi unităţi medicale, permisă doar în proximitatea acestora, până la o distanţă de 500 m;
h) publicitatea în incinta cabinetelor şi unităţilor medicale prin mijloace audio-video.
ART. 9
La sesizarea din oficiu sau la sesizarea altor persoane, colegiul medicilor teritorial va solicita în scris medicului şi/sau unităţii medicale să efectueze modificările necesare sau retragerea de pe piaţă, fizic sau online, a mijloacelor de publicitate, total sau parţial, în termen de 30 de zile, în cazul în care mijlocul de publicitate utilizat sau conţinutul materialului publicitar nu respectă prevederile prezentei decizii sau ale codului deontologic.
ART. 10
Publicitatea realizată de unităţile medicale fără personalitate juridică cu încălcarea prevederilor prezentei decizii atrage răspunderea disciplinară a medicului titular.
ART. 11
Publicitatea realizată de unităţile medicale cu personalitate juridică cu încălcarea prevederilor prezentei decizii atrage după sine sesizarea organelor abilitate.
ART. 12
Comisiile de etică şi deontologie ale Colegiului Medicilor din România, de la nivel naţional şi teritorial, vor asigura comunicarea şi aplicarea prevederilor prezentei decizii.
ART. 13
Comisia de etică şi deontologie a Consiliului naţional al Colegiului Medicilor din România urmăreşte modul de aplicare a principiilor etice şi normelor deontologice în ceea ce priveşte publicitatea efectuată de către unităţile medicale, fundamentează şi stabileşte cadrul general pe care trebuie să îl respecte materialul publicitar pe care îl supune aprobării Consiliului naţional al Colegiului Medicilor din România.
ART. 14
Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare de la data de 1 ianuarie 2026.
Preşedintele Colegiului Medicilor din România,
Cătălina Poiană
Bucureşti, 24 septembrie 2025.
Nr. 20.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: