Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 2 din 10 mai 1999     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 2 din 10 mai 1999

EMITENT: CURTEA SUPREMA DE JUSTITIE - SECTIILE UNITE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 329 din 12 iulie 1999
Sub preşedinţia vicepreşedintelui Curţii Supreme de Justiţie, Paul Florea, s-a luat în examinare recursul în interesul legii cu privire la instanta competenta sa soluţioneze în fond cererile de autorizare a functionarii, ca persoane juridice, a caselor de ajutor reciproc ale salariaţilor, precum şi de înregistrare a acestora în registrul persoanelor juridice.
Ministerul Public a fost reprezentat de prim-adjunctul procurorului general al Parchetului de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie, Ion Ionescu, care a susţinut recursul în interesul legii, cerând sa se decidã ca instanta competenta sa soluţioneze în fond cererile pentru autorizarea functionarii, ca persoane juridice, a caselor de ajutor reciproc ale salariaţilor, precum şi de înregistrare a acestora în registrul persoanelor juridice este judecãtoria.

SECŢIILE UNITE,
deliberând asupra recursului în interesul legii, constata urmãtoarele:

În aplicarea dispoziţiilor <>art. 2 alin. (2) din Legea nr. 122/1996 privind regimul juridic al caselor de ajutor reciproc ale salariaţilor, instanţele judecãtoreşti nu au un punct de vedere unitar.
Astfel unele instanţe, invocand prevederile art. 89 şi ale <>art. 90 alin. 2 din Legea nr. 21/1924 , precum şi ale art. 14 şi ale art. 16 alin. 1 din Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor legii pentru persoanele juridice din 19 aprilie 1924, au considerat ca tribunalului îi revine competenta de a soluţiona în prima instanta cererile de autorizare a functionarii, ca persoane juridice, a caselor de ajutor reciproc ale salariaţilor, precum şi de înregistrare a acestora în registrul persoanelor juridice.
Alte instanţe, dimpotriva, s-au pronunţat în sensul ca judecãtoria este competenta sa soluţioneze în prima instanta asemenea cereri.
Aceste din urma instanţe au procedat legal.
În conformitate cu prevederile <>art. 2 alin. (2) din Legea nr. 122/1996 privind regimul juridic al caselor de ajutor reciproc ale salariaţilor, "actul constitutiv şi statutul casei de ajutor reciproc a salariaţilor se depun, împreunã cu cererea pentru dobândirea personalitãţii juridice, la judecãtoria în a carei raza teritorialã aceasta îşi are sediul".
Mai mult, prin art. 6 din aceeaşi lege, reglementandu-se situaţia caselor de ajutor reciproc ale salariaţilor, care functionau în baza <>Decretului nr. 358/1949 , s-a prevãzut pentru acestea obligativitatea de a-şi pune de acord statutele proprii cu noile dispoziţii legale, precum şi de a se inregistra la judecãtoria în a carei raza teritorialã îşi au sediul.
Este adevãrat ca prin art. 3 din legea menţionatã se precizeazã ca aceste case de ajutor reciproc se constituie şi funcţioneazã ca persoane juridice în condiţiile Legii nr. 21/1924 .
Prevederea de la <>art. 3 din Legea nr. 21/1924 "asociaţiunile şi aşezãmintele fãrã scop lucrativ sau patrimonial nu pot dobândi personalitate juridicã decât pe temeiul unei deciziuni motivate a tribunalului civil în circumscripţia cãruia s-au constituit", data la cererea celor interesaţi, precum şi reglementãrile cuprinse în art. 89 şi în art. 90 alin. 2 din aceeaşi lege nu justifica atribuirea competentei tribunalului de a soluţiona în prima instanta cererile de autorizare a functionarii, ca persoane juridice, a caselor de ajutor reciproc ale salariaţilor, precum şi de înregistrare a acestora în registrul persoanelor juridice, atâta timp cat pentru aceste cazuri a fost adoptatã o reglementare specialã derogatorie de la prevederile menţionate.
Ratiunea stabilirii competentei judecãtoriei de a soluţiona în prima instanta cererile de autorizare a functionarii caselor de ajutor reciproc ale salariaţilor şi de înregistrare a acestora în registrul persoanelor juridice nu poate fi pusã în discuţie şi pentru ca dispoziţiile imperative înscrise în acest sens în art. 2 alin. (2) şi în <>art. 6 din Legea nr. 122/1996 au fost adoptate ulterior reglementãrilor ce erau în vigoare când judecãtoriile nu tineau, ca în prezent, evidenta persoanelor juridice din aceasta categorie, o atare evidenta fiind organizatã atunci numai în cadrul tribunalelor.
În consecinta, în conformitate cu prevederile <>art. 26 lit. b) din Legea Curţii Supreme de Justiţie nr. 56/1993 , republicatã, şi ale art. 329 din Codul de procedura civilã, urmeazã a se admite recursul în interesul legii şi a se stabili ca instanta competenta sa soluţioneze în fond cererile de autorizare a functionarii, ca persoane juridice, a caselor de ajutor reciproc ale salariaţilor, precum şi de înregistrare a acestora în registrul persoanelor juridice este judecãtoria în a carei raza teritorialã îşi au sediul.

PENTRU ACESTE MOTIVE
ÎN NUMELE LEGII
DECIDE:
Admite recursul în interesul legii.
Stabileşte ca instanta competenta sa soluţioneze în fond cererile pentru autorizarea functionarii, ca persoane juridice, a caselor de ajutor reciproc ale salariaţilor, precum şi de înregistrare a acestora în registrul persoanelor juridice este judecãtoria în a carei raza teritorialã îşi au sediul.
Pronunţatã la data de 10 mai 1999.

Vicepreşedintele
Curţii Supreme de Justiţie,
Paul Florea

Prim-magistrat-asistent,
Ioan Raileanu
---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016