Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 174 din 24 decembrie 2004  privind publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei a   hotararilor arbitrale nr. 1/2004 si nr. 2/2004    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 174 din 24 decembrie 2004 privind publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei a hotararilor arbitrale nr. 1/2004 si nr. 2/2004

EMITENT: OFICIUL ROMAN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 58 din 18 ianuarie 2005

Având în vedere dispoziţiile <>art. 131^2 alin. (8) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în baza prevederilor art. 2 alin. (2) şi ale <>art. 6 alin. (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 758/2003 privind organizarea şi funcţionarea Oficiului Român pentru Drepturile de Autor şi a corpului de arbitri,

directorul general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor emite urmãtoarea decizie:

ART. 1
Se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, Hotãrârea arbitralã nr. 1 privind Metodologia pentru utilizarea operelor muzicale ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile şi drepturile patrimoniale cuvenite titularilor drepturilor de autor, prevãzutã în anexa nr. 1 la prezenta decizie.
ART. 2
Se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, Hotãrârea arbitralã nr. 2 privind Metodologia pentru utilizarea operelor muzicale pe Internet şi drepturile patrimoniale cuvenite titularilor drepturilor de autor, prevãzutã în anexa nr. 2 la prezenta decizie.
ART. 3
Metodologiile prevãzute în anexele nr. 1 şi 2 nu conţin prevederi privind drepturile conexe ale artiştilor interpreţi sau executanţi şi producãtorilor de fonograme.

p. Directorul general
al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor,
Oprea Laurenţiu

Bucureşti, 24 decembrie 2004.
Nr. 174.

ANEXA 1

Comisia arbitralã de pe lângã Oficiul Român pentru Drepturile de Autor

HOTĂRÂREA ARBITRALĂ Nr. 1
din data de 18 decembrie 2004

Comisia arbitralã:

Duţescu Georgeta Felicia
Calmuschi Otilia
Ţiclea Alexandru
Vasiliu Adrian
Vrânceanu Nicoleta

Pe rol se aflã pronunţarea privind medierea Metodologiei pentru utilizarea operelor muzicale ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile şi drepturile patrimoniale cuvenite titularilor drepturilor de autor, proiectele proprii de metodologie fiind elaborate de cãtre Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România - Asociaţia pentru Drepturi de Autor (UCMR-ADA), cu sediul în Bucureşti, Calea Victoriei nr. 141, sectorul 1, Asociaţia Naţionalã a Internet Service Provider-ilor (ANISP), cu sediul în Bucureşti, bd. Naţiunile Unite nr. 1, bl. 108A, sectorul 5, şi Asociaţia Românã a Operatorilor Naţionali de Servicii Audiotext (ARONSA), cu sediul în Bucureşti, str. Gheorghe Lazãr nr. 2, sectorul 1.
Dezbaterile au avut loc în data de 15 decembrie 2004, în prezenţa celor douã pãrţi, reprezentate prin Ana Achim, director UCMR-ADA, şi av. Alexandru Roatã Palade şi, respectiv, prin Şerban Gheorghe, director executiv ANISP, şi Sorin Manea, vicepreşedinte ARONSA.
Deliberarea şi pronunţarea în soluţionarea medierii de faţã au fost amânate, pentru studierea actelor şi lucrãrilor dosarului şi pentru a se da pãrţilor posibilitatea de a depune note scrise, pentru data de 18 decembrie 2004, când Comisia arbitralã, deliberând cu participarea celor cinci membri ai sãi, a pronunţat hotãrârea de faţã cu unanimitate de voturi, la sediul Oficiului Român pentru Drepturile de Autor din Calea Victoriei nr. 91-93, sectorul 1, Bucureşti.

COMISIA ARBITRALĂ

asupra Cererii de mediere înregistrate la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor sub nr. 5.121 din 6 septembrie 2004, formulatã de UCMR-ADA şi de asociaţiile utilizatorilor, respectiv ANISP şi ARONSA
Obiectul medierii îl formeazã elaborarea unei metodologii unitare privind utilizarea operelor muzicale ca tonuri de apel, negociate în temeiul Deciziei directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor nr. 32 din 6 aprilie 2004 de cele douã pãrţi. În şedinţa din data de 25 noiembrie 2004, precum şi cu prilejul dezbaterii din data de 15 decembrie 2004, pãrţile şi-au susţinut punctele de vedere precizate în proiectele proprii de metodologie depuse la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor (ORDA) pentru a fi aduse la cunoştinţã arbitrilor atât oral, cât şi prin note scrise însoţite de înscrisuri.
Întrucât încercãrile repetate de soluţionare pe cale amiabilã nu au reuşit, s-a procedat la medierea metodologiilor în conformitate cu <>art. 131^2 alin. (3) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Înainte de a trece la examinarea în fond a problemelor ce fac obiectul medierii se constatã cã numirea arbitrilor a fost fãcutã cu respectarea <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.287/2002 privind numirea membrilor corpului de arbitri de pe lângã Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, pãrţile procedând la tragerea la sorţi în vederea formãrii completului de mediere a arbitrilor consemnaţi în Procesul-verbal din data de 6 octombrie 2004 în persoana urmãtorilor: Duţescu Georgeta Felicia, Calmuschi Otilia, Ţiclea Alexandru, Vasiliu Adrian, Vrânceanu Nicoleta.
Trecând la examinarea în fond a obiectului medierii constând în elaborarea unei metodologii unitare pentru utilizarea operelor muzicale ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile şi drepturile patrimoniale cuvenite titularilor drepturilor de autor, Comisia arbitralã reţine şi se pronunţã asupra urmãtoarelor aspecte rãmase în divergenţã:
1. Întrucât cuprinsul metodologiei îl formeazã activitatea de comunicare publicã, precum şi aceea de reproducere a operei muzicale, se va folosi în tot cuprinsul metodologiei termenul "utilizare", ce include ambele noţiuni.
2. Având în vedere cã <>Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, acordã protecţie operei muzicale, fãrã sã facã distincţie între utilizarea ei, integralã sau parţialã [art. 1 alin. (2), art. 13, <>art. 33 din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare], se exclude din cuprinsul metodologiei termenul "fragmente din opere muzicale".
3. Ţinând seama de principiul libertãţii contractuale şi al nediscriminãrii între diferitele categorii de utilizatori, durata autorizãrii se fixeazã la maximum 3 ani, cu posibilitatea pãrţilor contractante, la cererea expresã a utilizatorului, de a stabili un termen mai scurt.
4. Privitor la baza de calcul, aceasta este formatã din totalitatea încasãrilor brute lunare, fãrã T.V.A., obţinute de utilizatori din folosirea operei muzicale, ca parte a veniturilor rezultate, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 131^1 alin. (4) din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
5. Luând în considerare limitele procentuale prevãzute de <>Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în art. 131^1 alin. (2), precum şi procentele practicate pe plan european, se stabileşte, ca remuneraţie lunarã pentru utilizarea operelor muzicale, un cuantum cuvenit autorilor de 10%, aplicat la baza de calcul menţionatã anterior, dar nu mai puţin de 3.000 lei, pentru fiecare descãrcare de ton de apel, efectuatã cu titlu oneros. Prin stabilirea acestei modalitãţi de calcul se evitã limitarea de la utilizare a repertoriului internaţional de opere muzicale, precum şi posibilitatea diminuãrii artificiale a bazei de calcul.
În ceea ce priveşte tonurile de apel comunicate cu titlu gratuit, fiecare utilizator va plãti o remuneraţie fixã de 3.000 lei pentru fiecare descãrcare de ton de apel. Utilizatorii care stocheazã şi oferã spre ascultare tonuri de apel, cu posibilitatea de a fi descãrcate de pe un mediu de stocare cu acces public şi ascultare gratuitã în scop promoţional, vor achita o remuneraţie fixã lunarã de 6.000.000 lei.
Aceastã soluţie are drept consecinţã eliminarea oricãror referiri la "durata standard a tonului de apel".
6. Referitor la nivelul penalitãţilor datorate în caz de întârziere la platã se stabileşte un procent de 0,10% pe zi de întârziere, în considerarea dublului caracter, reparatoriu şi sancţionatoriu, al acestora.
7. Nu se impune fixarea unui termen de pãstrare a documentelor şi informaţiilor, transmise lunar organismului de gestiune colectivã, întrucât regimul de pãstrare a documentelor şi actelor este diferit de la caz la caz, iar termenele sunt stabilite prin legi speciale. De altfel, comunicãrile lunare cãtre organismul de gestiune colectivã nu sunt limitate de lege doar la rapoartele lunare şi statisticile de trafic, ci privesc şi alte informaţii şi documente [<>art. 130 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare].
8. Întrucât legea stabileşte explicit modalitatea de calcul a prejudiciilor datorate pentru utilizãrile neautorizate [<>art. 139 alin. (2) din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare], aceasta nu poate face obiectul prezentei metodologii.
9. În ceea ce priveşte contractul standard, ca anexã la prezenta metodologie, el nu face obiectul acesteia, deoarece, potrivit <>art. 130 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, metodologia trebuie sã cuprindã numai drepturile patrimoniale cuvenite autorilor de opere muzicale ce trebuie negociate cu utilizatorii în vederea plãţii acestor drepturi.
10. Instituirea în sarcina ORDA a obligaţiei de a întocmi şi de a ţine un registru naţional al utilizatorilor de opere muzicale folosite la realizarea de tonuri de apel contravine <>art. 137 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
11. Intrarea în vigoare a metodologiei de faţã este prevãzutã de <>art. 131^2 alin. (8) şi (9) din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, coroborat cu <>art. 11 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnicã legislativã pentru elaborarea actelor normative, republicatã.

PENTRU ACESTE MOTIVE
HOTĂRĂŞTE:
Metodologia pentru utilizarea operelor muzicale ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile şi drepturile patrimoniale cuvenite titularilor drepturilor de autor are urmãtorul conţinut:
ART. 1
(1) Utilizarea ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile a operelor muzicale se poate face numai dupã obţinerea autorizaţiei prevãzute la <>art. 130 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Utilizatorii au obligaţia de a obţine de la organismul de gestiune colectivã a drepturilor de autor asupra operelor muzicale autorizaţia neexclusivã de utilizare a operelor muzicale ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile şi de a plãti remuneraţiile corespunzãtoare.
ART. 2
(1) Autorizaţia emisã de organismul de gestiune colectivã, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, conferã persoanelor autorizate dreptul neexclusiv de utilizare a operelor muzicale ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile.
(2) Este utilizator, în sensul prezentei metodologii, orice persoanã fizicã autorizatã sau persoanã juridicã ce efectueazã comunicarea publicã a operelor muzicale ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile.
ART. 3
(1) Utilizarea operelor muzicale ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile se realizeazã numai dupã obţinerea de la organismul de gestiune colectivã a autorizaţiei scrise neexclusive de utilizare a operelor muzicale ca tonuri de apel.
(2) În vederea obţinerii autorizaţiei, cu cel puţin 10 zile înainte de utilizare, utilizatorii trebuie sã solicite organismului de gestiune colectivã eliberarea autorizaţiei neexclusive de utilizare.
(3) Organismul de gestiune colectivã va pune la dispoziţie utilizatorilor, la sediul sãu ori pe pagina sa de Internet, modelul cererii de autorizare.
ART. 4
(1) O datã cu depunerea cererii de autorizare, utilizatorul are obligaţia de a depune la organismul de gestiune colectivã urmãtoarele documente: certificat constatator de la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi, dupã caz, certificate-tip de furnizare de servicii de comunicaţii electronice.
(2) În termen de 10 zile de la depunerea cererii de autorizare însoţite de toate documentele prevãzute la alin. (1), organismul de gestiune colectivã este obligat sã elibereze solicitantului autorizaţia neexclusivã de utilizare a operelor muzicale ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile.
(3) Autorizaţia neexclusivã se acordã pentru o perioadã de maximum 3 ani, iar la cererea expresã a utilizatorului, pentru o perioadã mai scurtã. La expirarea duratei se reia procedura de autorizare reglementatã prin prezenta metodologie. Aceastã autorizaţie este netransmisibilã şi dã dreptul la utilizarea reglementatã de prezenta metodologie pentru toate operele muzicale aflate în repertoriul organismului de gestiune colectivã, cu excepţia celor pentru care titularii drepturilor de autor au interzis utilizarea ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile. În acest sens, o datã cu autorizaţia neexclusivã, organismul de gestiune colectivã va comunica utilizatorului şi lista de opere muzicale pentru care a fost interzisã utilizarea ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile.
(4) Organismul de gestiune colectivã va prezenta pe pagina sa de Internet lista operelor muzicale pentru care titularii drepturilor de autor au interzis utilizarea ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile.
(5) Ori de câte ori un titular de drepturi de autor comunicã organismului de gestiune colectivã faptul cã interzice utilizarea operelor muzicale din repertoriul sãu ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile, organismul de gestiune colectivã va comunica în scris utilizatorilor denumirea şi autorul acelor opere muzicale. În termen de cel mult 30 de zile de la primirea comunicãrii din partea organismului de gestiune colectivã, utilizatorul va înceta orice act de utilizare a oricãrei opere muzicale cuprinse în comunicare.
ART. 5
(1) Pentru utilizarea operelor muzicale ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile, utilizatorii vor plãti organismului de gestiune colectivã o remuneraţie lunarã.
(2) Pentru utilizarea operelor muzicale ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile, utilizatorii vor plãti un cuantum lunar de 10%, aplicat la baza de calcul, astfel cum este ea reglementatã de prezenta metodologie, dar nu mai puţin de 3.000 lei pentru fiecare descãrcare de ton de apel.
(3) Baza de calcul a remuneraţiei pentru utilizarea operelor muzicale ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile este formatã din totalitatea încasãrilor brute lunare, fãrã T.V.A., obţinute de utilizator din folosirea operei muzicale, ca parte a veniturilor rezultate, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 131^1 alin. (4) din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Pentru tonurile de apel comunicate public cu titlu gratuit, utilizatorii vor plãti o remuneraţie de 3.000 lei pentru fiecare descãrcare de ton de apel.
(5) Utilizatorii care stocheazã şi oferã spre ascultare tonuri de apel pentru telefoanele mobile, cu posibilitatea de a fi descãrcate de pe un mediu de stocare cu acces public şi ascultare gratuitã în scop promoţional, vor achita o remuneraţie fixã lunarã de 6.000.000 lei.
ART. 6
(1) Plata remuneraţiilor pentru utilizarea operelor muzicale, conform art. 5, se efectueazã în termen de 50 de zile de la sfârşitul lunii pentru care sunt datorate.
(2) În caz de întârziere la plata remuneraţiei, utilizatorii datoreazã penalitãţi de 0,10% pentru fiecare zi de întârziere.
ART. 7
Remuneraţiile stabilite în sumã fixã prin prezenta metodologie vor fi modificate anual, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 131^4 din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 8
Utilizatorii sunt obligaţi ca pânã la data de 30 a fiecãrei luni sã comunice organismului de gestiune colectivã, pentru luna precedentã, un raport cuprinzând:
a) numãrul de comunicãri publice de tonuri de apel pentru fiecare operã muzicalã utilizatã;
b) încasãrile obţinute de utilizator din comunicarea publicã a operelor muzicale ca tonuri de apel pentru telefoanele mobile;
c) tonurile de apel comunicate public, lunar, cu titlu gratuit, precum şi cele oferite spre ascultare gratuitã în scop promoţional.
ART. 9
Prezenta metodologie intrã în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, în conformitate cu <>art. 131^2 alin. (8) şi (9) din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, coroborat cu <>art. 11 din Legea nr. 24/2000 , republicatã.
Pronunţatã azi, 18 decembrie 2004, la sediul ORDA din Calea Victoriei nr. 91-93, sectorul 1, Bucureşti. Executorie de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Cu apel în termen de 15 zile de la data publicãrii.

ANEXA 2

Comisia arbitralã de pe lângã Oficiul Român pentru Drepturile de Autor

HOTĂRÂREA ARBITRALĂ Nr. 2
din data de 18 decembrie 2004

Comisia arbitralã:

Duţescu Georgeta Felicia
Calmuschi Otilia
Ţiclea Alexandru
Vasiliu Adrian
Vrânceanu Nicoleta

Pe rol se aflã pronunţarea privind medierea Metodologiei pentru utilizarea operelor muzicale pe Internet şi drepturile patrimoniale cuvenite titularilor drepturilor de autor, proiectele proprii de metodologie fiind elaborate de cãtre Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România Asociaţia pentru Drepturi de Autor (UCMR-ADA), cu sediul în Bucureşti, Calea Victoriei nr. 141, sectorul 1, Asociaţia Naţionalã a Internet Service Provider-ilor (ANISP), cu sediul în Bucureşti, bd. Naţiunile Unite nr. 1, bl. 108A, sectorul 5, şi Asociaţia Românã a Operatorilor Naţionali de Servicii Audiotext (ARONSA), cu sediul în Bucureşti, str. Gheorghe Lazãr nr. 2, sectorul 1.
Dezbaterile au avut loc la data de 15 decembrie 2004, în prezenţa celor douã pãrţi, reprezentate prin Ana Achim, director UCMR-ADA, şi av. Alexandru Roatã Palade şi, respectiv, prin Şerban Gheorghe, director executiv ANISP, şi Sorin Manea, vicepreşedinte ARONSA.
Deliberarea şi pronunţarea în soluţionarea medierii de faţã au fost amânate, pentru studierea actelor şi lucrãrilor dosarului şi pentru a se da pãrţilor posibilitatea de a depune note scrise, pentru data de 18 decembrie 2004, când Comisia arbitralã, deliberând cu participarea celor cinci membri ai sãi, a pronunţat hotãrârea de faţã cu unanimitate de voturi, la sediul Oficiului Român pentru Drepturile de Autor din Calea Victoriei nr. 91-93, sectorul 1, Bucureşti.

COMISIA ARBITRALĂ
asupra Cererii de mediere înregistrate la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor sub nr. 5.121 din data de 6 septembrie 2004, formulatã de UCMR-ADA şi de asociaţiile utilizatorilor, respectiv ANISP ŞI ARONSA
Obiectul medierii îl formeazã elaborarea unei metodologii unitare privind utilizarea operelor muzicale pe Internet, negociate în temeiul Deciziei directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor nr. 32 din 6 aprilie 2004 de cãtre cele douã pãrţi. În şedinţa din data de 25 noiembrie 2004, precum şi cu prilejul dezbaterii din data de 15 decembrie 2004, pãrţile şi-au susţinut punctele de vedere precizate în proiectele proprii de metodologie depuse la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor (ORDA) pentru a fi aduse la cunoştinţã arbitrilor, atât oral, cât şi prin note scrise însoţite de înscrisuri.
Întrucât încercãrile repetate de soluţionare pe cale amiabilã nu au reuşit, s-a procedat la medierea metodologiilor în conformitate cu <>art. 131^2 alin. (3) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Înainte de a trece la examinarea în fond a problemelor ce fac obiectul medierii se constatã cã numirea arbitrilor a fost fãcutã cu respectarea <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.287/2002 privind numirea membrilor corpului de arbitri de pe lângã Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, pãrţile procedând la tragerea la sorţi în vederea formãrii completului de mediere a arbitrilor consemnaţi în Procesul-verbal din data de 6 octombrie 2004 în persoana urmãtorilor: Duţescu Georgeta Felicia, Calmuschi Otilia, Ţiclea Alexandru, Vasiliu Adrian, Vrânceanu Nicoleta.
Trecând la examinarea în fond a obiectului medierii constând în elaborarea unei metodologii unitare pentru utilizarea operelor muzicale pe Internet şi drepturile patrimoniale cuvenite titularilor drepturilor de autor, Comisia arbitralã reţine şi se pronunţã asupra urmãtoarelor aspecte rãmase în divergenţã:
1. Întrucât obiectul metodologiei îl formeazã activitatea de comunicare publicã, precum şi aceea de reproducere, inclusiv prin stocare, a operei muzicale, se va folosi în tot cuprinsul metodologiei termenul "utilizare", care include toate aceste noţiuni. Deoarece utilizatorii folosesc în prezent numai Internetul, se va înlãtura din întreg cuprinsul metodologiei utilizarea noţiunii "reţele similare".
2. Ţinând seama de principiul libertãţii contractuale şi al nediscriminãrii dintre diferitele categorii de utilizatori, durata autorizãrii se fixeazã la maximum 3 ani, cu posibilitatea pãrţilor contractante, la cererea expresã a utilizatorului, de a stabili un termen mai scurt.
3. Privitor la baza de calcul, aceasta este formatã din totalitatea încasãrilor brute lunare, fãrã T.V.A., obţinute de utilizatori din folosirea operei muzicale, ca parte a veniturilor rezultate, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 131^1 alin. (4) din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
4. Luând în considerare limitele procentuale prevãzute de <>Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în art. 131^1 alin. (2), precum şi procentele practicate pe plan european, se stabileşte, ca remuneraţie lunarã pentru utilizarea operei muzicale, cu cuantum cuvenit autorilor de 10%, aplicat la baza de calcul menţionatã anterior, dar nu mai puţin de 3.000 lei pentru fiecare descãrcare sau ascultare a unei opere muzicale, efectuatã cu titlu oneros.
Prin stabilirea acestei modalitãţi de calcul se evitã limitarea de la utilizare a repertoriului internaţional de opere muzicale, precum şi posibilitatea diminuãrii artificiale a bazei de calcul.
În ceea ce priveşte utilizarea în scop ambiental, precum şi cea cu titlu gratuit a operelor muzicale stocate pe Internet, utilizatorul va plãti anual o remuneraţie fixã de 3.000.000 lei, indiferent de numãrul de accesãri ale paginii de Internet, precum şi de caracterul comercial sau necomercial al utilizãrii.
5. Plata remuneraţiilor pentru utilizarea operelor muzicale cu titlu gratuit sau ca muzicã ambientalã se va face în termen de 30 de zile de la data autorizãrii pentru anul în curs, respectiv pânã la data de 31 martie a fiecãrui an.
Plata remuneraţiilor pentru utilizarea operelor muzicale cu titlu oneros se efectueazã pânã la data de 30 a lunii urmãtoare celei pentru care sunt datorate.
6. Referitor la nivelul penalitãţilor datorate în caz de întârziere la platã se stabileşte un procent de 0,10% pe zi de întârziere, în considerarea dublului caracter, reparatoriu şi sancţionatoriu, al acestora.
7. Termenul de comunicare a raportului informativ este stabilit pânã la data de 20 a fiecãrei luni pentru luna precedentã şi va cuprinde: numãrul de comunicãri publice pentru fiecare operã muzicalã oferitã contra cost; încasãrile indirecte obţinute de utilizator din comunicarea publicã cu titlu gratuit a operelor muzicale pe Internet; operele muzicale utilizate în scop ambiental.
8. Nu se impune fixarea unui termen de pãstrare a documentelor şi informaţiilor transmise lunar organismului de gestiune colectivã, întrucât regimul de pãstrare a documentelor şi actelor este diferit de la caz la caz, iar termenele sunt stabilite prin legi speciale. De altfel, comunicãrile lunare cãtre organismul de gestiune colectivã nu sunt limitate de lege doar la rapoartele lunare şi statisticile de trafic, ci privesc şi alte informaţii şi documente [<>art. 130 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare].
9. Întrucât legea stabileşte explicit modalitatea de calcul a prejudiciilor datorate pentru utilizãrile neautorizate [<>art. 139 alin. (2) din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare], aceasta nu poate face obiectul prezentei metodologii.
10. În ceea ce priveşte contractul standard, ca anexã la prezenta metodologie, acesta nu face obiectul ei, deoarece, potrivit <>art. 130 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, metodologia trebuie sã cuprindã numai drepturile patrimoniale cuvenite autorilor de opere muzicale ce trebuie negociate cu utilizatorii în vederea plãţii acestor drepturi. De altfel, contractul nu a fost negociat anterior de cãtre pãrţi.
11. Instituirea în sarcina ORDA a obligaţiei de a întocmi şi de a ţine un registru naţional al utilizatorilor de opere muzicale folosite pe Internet contravine <>art. 137 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
12. Intrarea în vigoare a metodologiei de faţã este prevãzutã de <>art. 131^2 alin. (8) şi (9) din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, coroborat cu <>art. 11 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnicã legislativã pentru elaborarea actelor normative, republicatã.

PENTRU ACESTE MOTIVE
HOTĂRĂŞTE:

Metodologia pentru utilizarea operelor muzicale pe Internet şi drepturile patrimoniale cuvenite titularilor drepturilor de autor are urmãtorul conţinut:
ART. 1
(1) Utilizarea operelor muzicale pe Internet se poate face numai dupã obţinerea autorizaţiei prevãzute la <>art. 130 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Utilizatorii au obligaţia de a obţine de la organismul de gestiune colectivã a drepturilor autorilor de opere muzicale autorizaţia neexclusivã de utilizare a operelor muzicale pe Internet şi de a plãti remuneraţiile corespunzãtoare.
ART. 2
(1) Autorizaţia emisã de organismul de gestiune colectivã, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, conferã persoanelor autorizate dreptul de utilizare a operelor muzicale pe Internet.
(2) Prin utilizare, în sensul prezentei metodologii, se înţelege efectuarea oricãreia dintre urmãtoarele operaţiuni:
a) reproducerea operelor muzicale în medii de stocare disponibile la adresa paginii de Internet a utilizatorului (URL) şi comunicarea lor cãtre public cu titlu gratuit sau utilizate ca muzicã ambientalã;
b) reproducerea operelor muzicale în medii de stocare disponibile la adresa paginii de Internet a utilizatorului (URL) şi comunicarea lor cãtre public cu titlu oneros.
(3) Este utilizator, în sensul prezentei metodologii, orice persoanã fizicã autorizatã sau persoanã juridicã responsabilã de conţinutul paginii de Internet.
ART. 3
(1) Utilizarea operelor muzicale, astfel cum este definitã de prezenta metodologie, se poate realiza numai dupã obţinerea din partea organismului de gestiune colectivã a autorizaţiei scrise neexclusive de utilizare.
(2) În vederea obţinerii autorizaţiei, cu cel puţin 10 zile înainte, utilizatorii trebuie sã solicite organismului de gestiune colectivã eliberarea autorizaţiei neexclusive de utilizare.
(3) Organismul de gestiune colectivã va pune la dispoziţie utilizatorilor, la sediul sãu ori pe pagina sa de Internet, modelul cererii de autorizare.
ART. 4
(1) O datã cu depunerea cererii de autorizare, utilizatorul, persoanã fizicã autorizatã sau persoanã juridicã, are obligaţia de a depune la organismul de gestiune colectivã urmãtoarele documente: certificat constatator de la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi, dupã caz, certificate-tip de furnizare de servicii de comunicaţii electronice.
(2) În termen de 10 zile de la depunerea cererii de autorizare însoţite de documentele prevãzute la alin. (1), organismul de gestiune colectivã este obligat sã elibereze solicitantului autorizaţia neexclusivã de utilizare a operelor muzicale pe Internet.
(3) Autorizaţia neexclusivã este temporarã, netransmisibilã şi dã dreptul la utilizarea reglementatã de prezenta metodologie pentru toate operele muzicale aflate în repertoriul organismului de gestiune colectivã, cu excepţia celor pentru care titularii drepturilor de autor au interzis utilizarea pe Internet. În acest sens, o datã cu autorizaţia neexclusivã, organismul de gestiune colectivã va comunica utilizatorului şi lista de opere muzicale pentru care a fost interzisã utilizarea pe Internet.
(4) Autorizaţia neexclusivã se acordã pentru o perioadã de maximum 3 ani, iar la cererea expresã a utilizatorului, pentru o perioadã mai scurtã. La expirarea duratei se reia procedura de autorizare reglementatã prin prezenta metodologie.
(5) Organismul de gestiune colectivã va prezenta pe pagina sa de Internet lista operelor muzicale pentru care titularii drepturilor de autor au interzis utilizarea pe Internet.
(6) Ori de câte ori un titular de drepturi de autor comunicã organismului de gestiune colectivã faptul cã interzice utilizarea pe Internet a operelor muzicale din repertoriul sãu, organismul de gestiune colectivã va comunica în scris utilizatorilor denumirea şi autorul acelor opere muzicale. În termen de cel mult 30 de zile de la primirea comunicãrii din partea organismului de gestiune colectivã, utilizatorul va înceta orice act de utilizare a oricãrei opere muzicale cuprinse în comunicare.
ART. 5
(1) Pentru utilizarea operelor muzicale pe Internet, utilizatorii vor plãti organismului de gestiune colectivã o remuneraţie dupã cum urmeazã:
a) pentru utilizarea operelor muzicale aflate în medii de stocare disponibile la adresa paginii de Internet a utilizatorului (URL), constând în ascultarea acestora de cãtre public cu titlu gratuit sau utilizate ca muzicã ambientalã, o remuneraţie anualã de 3.000.000 lei, indiferent de numãrul de accesãri ale paginii de Internet, precum şi de caracterul comercial sau necomercial al utilizãrii;
b) pentru utilizarea operelor muzicale aflate în medii de stocare disponibile la adresa paginii de Internet a utilizatorului (URL), constând în ascultarea sau descãrcarea acestora de cãtre public, contra cost, un cuantum lunar de 10%, aplicat la baza de calcul, astfel cum este ea reglementatã de prezenta metodologie, dar nu mai puţin de 3.000 lei pentru fiecare descãrcare sau ascultare a unei opere muzicale.
(2) Baza de calcul a remuneraţiei pentru utilizarea operelor muzicale pe Internet este formatã din totalitatea încasãrilor brute lunare, fãrã T.V.A., obţinute de utilizator din folosirea operei muzicale, ca parte a veniturilor rezultate, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 131^1 alin. (4) din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 6
(1) Plata remuneraţiilor pentru utilizarea operelor muzicale, conform art. 5 alin. (1) lit. a), se va face în termen de 30 de zile de la data autorizãrii pentru anul în curs, respectiv pânã la data de 31 martie a fiecãrui an.
(2) Plata remuneraţiilor pentru utilizarea operelor muzicale, conform art. 5 alin. (1) lit. b), se va face pânã la data de 30 a lunii urmãtoare celei pentru care sunt datorate.
(3) În caz de întârziere la plata remuneraţiei, utilizatorii datoreazã penalitãţi de 0,10% pentru fiecare zi de întârziere.
ART. 7
Remuneraţiile stabilite în sumã fixã prin prezenta metodologie vor fi modificate anual, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 131^4 din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 8
Utilizatorii operelor muzicale, conform art. 5 alin. (1) lit. b), sunt obligaţi ca, pânã la data de 20 a fiecãrei luni pentru luna precedentã, sã comunice organismului de gestiune colectivã un raport cuprinzând:
a) numãrul de comunicãri publice pentru fiecare operã muzicalã oferitã contra cost;
b) încasãrile obţinute de utilizator din comunicarea publicã a operelor muzicale pe Internet;
c) operele muzicale utilizate în scop ambiental pe pagina de Internet.
ART. 9
Prezenta metodologie intrã în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, în conformitate cu <>art. 131^2 alin. (8) şi (9) din Legea nr. 8/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, coroborat cu <>art. 11 din Legea nr. 24/2000 , republicatã.
Pronunţatã azi, 18 decembrie 2004, la sediul ORDA din Calea Victoriei nr. 91-93, sectorul 1, Bucureşti.
Executorie de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Cu apel în termen de 15 zile de la data publicãrii.

_______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016