Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 17 din 9 decembrie 2010  pentru aprobarea Regulamentului privind limitarea raspunderii civile a auditorilor statutari si a firmelor de audit    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 17 din 9 decembrie 2010 pentru aprobarea Regulamentului privind limitarea raspunderii civile a auditorilor statutari si a firmelor de audit

EMITENT: CONSILIUL PENTRU SUPRAVEGHEREA PUBLICA A ACTIVITATII DE AUDIT STATUTAR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 176 din 14 martie 2011

    Având în vedere prevederile <>art. 37 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 90/2008 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 278/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, potrivit cãrora Consiliul pentru Supravegherea Publicã a Activitãţii de Audit Statutar are atribuţia de a emite un regulament care sã reglementeze limitarea în timp şi cuantumul sumei care poate fi solicitatã drept daunã de la un auditor statutar sau de la o firmã de audit,

    Consiliul superior al Consiliului pentru Supravegherea Publicã a Activitãţii de Audit Statutar decide:

    ART. 1
    În urma votului exprimat de membrii Consiliului superior al Consiliului pentru Supravegherea Publicã a Activitãţii de Audit Statutar în cadrul şedinţei din data de 9 decembrie 2010 se aprobã Regulamentul privind limitarea rãspunderii civile a auditorilor statutari şi a firmelor de audit, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta decizie.
    ART. 2
    Prezenta decizie se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, potrivit <>art. 70 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 90/2008 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 278/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

                Preşedintele Consiliului superior al Consiliului
                   pentru Supravegherea Publicã a Activitãţii
                               de Audit Statutar,
                                 Doina Florescu

    Bucureşti, 9 decembrie 2010.
    Nr. 17.

    ANEXÃ

                                   REGULAMENT
                     privind limitarea rãspunderii civile a
                  auditorilor statutari şi a firmelor de audit

    Având în vedere:
    - dispoziţiile Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 mai 2006 privind auditul statutar al conturilor anuale şi al conturilor consolidate, de modificare a directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului şi de abrogare a Directivei 84/253/CEE a Consiliului, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 157 din 9 iunie 2006,
    - Recomandarea Comisiei Europene din 5 iunie 2008 privind limitarea rãspunderii civile a auditorilor statutari şi a firmelor de audit ( 2008/473/CE ), publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 162 din 21 iunie 2008,
    - prevederile <>art. 37 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 90/2008 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 278/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare (denumitã în continuare <>Ordonanţa de urgenţã nr. 90/2008), potrivit cãruia: "Limitarea în timp şi cuantumul sumei care poate fi solicitatã drept daunã de la un auditor statutar sau de la o firmã de audit vor fi reglementate prin regulament emis de organismul de supraveghere publicã prevãzut la titlul II",

    Consiliul pentru Supravegherea Publicã a Activitãţii de Audit Statutar emite prezentul regulament.

    ART. 1
    În sensul Regulamentului privind limitarea rãspunderii civile a auditorilor statutari şi a firmelor de audit, denumit în continuare Regulament, termenii şi expresiile de mai jos se definesc astfel:
    - audit statutar - auditul situaţiilor financiare anuale sau al situaţiilor financiare anuale consolidate, aşa cum este prevãzut de legislaţia comunitarã, transpusã în reglementãrile naţionale;
    - auditor statutar - persoana fizicã autorizatã, în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã nr. 90/2008, de cãtre autoritatea competentã, respectiv Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR), sã efectueze audit statutar;
    - firma de audit - persoana juridicã sau orice altã entitate, indiferent de forma juridicã a acesteia, care este autorizatã de autoritatea competentã, respectiv CAFR, în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã nr. 90/2008, sã efectueze audit statutar;
    - contract de audit - misiune prin care auditorul statutar oferã servicii de audit al situaţiilor financiare anuale sau al situaţiilor financiare anuale consolidate, aşa cum este prevãzut de legislaţia comunitarã, transpusã în reglementãrile naţionale;
    - client de audit (client) - persoana juridicã sau orice altã entitate în interesul cãreia auditorii statutari sau firmele de audit presteazã servicii de audit în baza unui contract de audit;
    - entitate de interes public - entitatea care face parte, conform legii, din una dintre urmãtoarele categorii: instituţiile de credit; societãţile de asigurare, asigurare-reasigurare şi de reasigurare; entitãţile reglementate şi supravegheate de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare; societãţile comerciale ale cãror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţã reglementatã; companiile şi societãţile naţionale; persoanele juridice care aparţin unui grup de societãţi şi intrã în perimetrul de consolidare de cãtre o societate-mamã care aplicã standardele internaţionale de raportare financiarã; persoanele juridice, altele decât cele prevãzute anterior, care beneficiazã de împrumuturi nerambursabile sau cu garanţia statului;
    - onorariu de audit - contravaloarea onorariului aferent unui exerciţiu financiar pentru auditul situaţiilor financiare anuale sau al situaţiilor financiare anuale consolidate;
    - raport de audit - raportul de audit, emis conform prevederilor contractului de audit şi cerinţelor <>Ordonanţei de urgenţã nr. 90/2008, fie pentru situaţii financiare anuale individuale, fie pentru situaţii financiare anuale consolidate;
    - terţ - orice persoanã fizicã sau juridicã asupra cãreia contractul de audit ori raportul de audit emis în baza acestuia produce, în mod direct şi nemijlocit, efecte juridice şi care, totodatã, nu este parte în contractul de audit;
    - intenţie directã - o faptã se considerã a fi sãvârşitã cu intenţie directã atunci când fãptuitorul prevede rezultatul acţiunii/inacţiunii sale şi urmãreşte producerea acesteia;
    - intenţie indirectã - o faptã se considerã a fi sãvârşitã cu intenţie indirectã atunci când fãptuitorul nu urmãreşte sãvârşirea acesteia, dar acceptã eventualitatea producerii ei;
    - culpa - o faptã se considerã a fi sãvârşitã din culpã atunci când fãptuitorul prevede rezultatul faptei sale, dar nu îl acceptã, socotind fãrã temei cã el nu se va produce, şi atunci când nu prevede rezultatul faptei sale, deşi trebuia şi putea sã îl prevadã.
    ART. 2
    Sub incidenţa prezentului regulament intrã toţi membrii CAFR care au dreptul de a desfãşura activitate de audit statutar şi care realizeazã, în nume propriu, un audit statutar al situaţiilor financiare anuale sau al situaţiilor financiare anuale consolidate, întocmite potrivit legii contabilitãţii şi reglementãrilor contabile aplicabile în România.
    ART. 3
    Activitatea de audit statutar se efectueazã numai de cãtre auditorii statutari sau firmele de audit care au fãcut obiectul autorizãrii, respectiv aprobãrii în condiţiile prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã nr. 90/2008.
    ART. 4
    Auditorii statutari sau firmele de audit rãspund pentru prejudiciile cauzate, cu intenţie directã sau indirectã, sau ca urmare a neglijenţei ori imprudenţei, prin efectuarea misiunii lor, conform prevederilor art. 5-9 inclusiv.
    ART. 5
    (1) Rãspunderea civilã a auditorului statutar sau a firmei de audit pentru prejudiciile provocate cu intenţie indirectã ori din culpã în executarea contractului de audit sau în legãturã cu acesta este limitatã la:
    a) contravaloarea a 3 onorarii de audit stabilite în contractul de audit, datorate de cãtre client auditorului statutar sau firmei de audit, în conformitate cu prevederile contractului de audit având ca obiect auditul statutar al situaţiilor financiare anuale ale unei societãţi comerciale care nu este cuprinsã în categoria entitãţilor de interes public;
    b) contravaloarea a 5 onorarii de audit stabilite în contractul de audit, datorate de cãtre client auditorului statutar sau firmei de audit, în conformitate cu prevederile contractului de audit având ca obiect auditul statutar al situaţiilor financiare anuale ale unei entitãţi de interes public.
    (2) Cuantumul despãgubirilor prevãzut la alin. (1) reprezintã limita maximã cumulatã aferentã tuturor prejudiciilor cauzate ca urmare a îndeplinirii activitãţii de audit statutar în baza aceluiaşi contract de audit la care pot fi obligaţi la platã auditorii statutari sau firmele de audit, indiferent de numãrul persoanelor prejudiciate sau de cuantumul total al prejudiciilor pretins cauzate.
    (3) Nu se pot pretinde mai multe despãgubiri pentru aceeaşi faptã sãvârşitã ca urmare a misiunii de audit efectuate în scopul întocmirii raportului de audit privind situaţiile financiare anuale individuale şi/sau consolidate aparţinând aceluiaşi client de audit, pentru acelaşi exerciţiu financiar şi în baza aceluiaşi prejudiciu dovedit.
    ART. 6
    În toate cazurile, auditorul statutar sau firma de audit poate fi ţinut/ţinutã responsabil/responsabilã, în limita prevãzutã la art. 5, pentru prejudiciile cauzate clientului auditat sau terţului, proporţional cu contribuţia efectivã la prejudiciul dovedit, cauzat ca urmare a executãrii contractului de audit sau rezultat în urma utilizãrii cu bunã-credinţã de cãtre clientul auditat sau de cãtre terţ a raportului de audit emis în baza contractului de audit.
    ART. 7
    Rãspunderea civilã a auditorului statutar sau a firmei de audit pentru prejudiciile provocate nu este solidarã cu a celorlalţi autori ai acţiunilor ilicite cauzatoare de prejudicii, aceasta fiind stabilitã în condiţiile art. 6.
    ART. 8
    Limitarea rãspunderii auditorului statutar sau a firmei de audit, menţionatã la art. 5, nu se aplicã în situaţiile în care se dovedeşte cã încãlcarea îndatoririlor profesionale de cãtre auditorii statutari sau de cãtre firmele de audit s-a fãcut cu intenţie directã.
    ART. 9
    Acţiunea în instanţã împotriva auditorilor statutari sau a firmelor de audit, dupã caz, poate fi exercitatã în baza contractului de audit, sub sancţiunea decãderii, în termen de cel mult 3 (trei) ani de la data emiterii raportului de audit asupra situaţiilor financiare anuale individuale sau asupra situaţiilor financiare anuale consolidate, dupã caz, şi care se considerã cã ar fi generat un prejudiciu clientului sau terţului.

                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016