Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 123 din 30 iunie 2003  privind publicitatea si teleshoppingul    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 123 din 30 iunie 2003 privind publicitatea si teleshoppingul

EMITENT: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 479 din 4 iulie 2003
Având în vedere dubla calitate a Consiliului Naţional al Audiovizualului, de garant al interesului public şi de unica autoritate de reglementare în domeniul serviciilor de programe audiovizuale,
în vederea armonizarii legislaţiei romane cu reglementãrile şi normele Uniunii Europene,
ţinând cont de necesitatea respectãrii principiilor liberei concurente, protecţiei vieţii, sãnãtãţii, securitãţii şi intereselor economice ale consumatorilor, precum şi a mediului,
ţinând cont de necesitatea reglementãrii publicitãţii şi a teleshoppingului la produsele medicamentoase, tratamente medicale şi suplimente nutritive,
având în vedere ca publicitatea la produsele medicamentoase trebuie sa se supunã unor condiţii stricte şi unui control efectiv,
ţinând cont de faptul ca din statisticile date publicitãţii de instituţii publice şi private rezulta atât o creştere a consumului de alcool în randurile minorilor, cat şi a publicitãţii la bãuturi alcoolice distilate,
ţinând cont de efectele nocive ale consumului de alcool asupra minorilor, în special, dar şi asupra societãţii, în general, de faptul ca aceasta este o problema de interes public,
având în vedere obligaţiile membrilor Consiliului Naţional al Audiovizualului de a proteja, în domeniul serviciilor de programe audiovizuale, dezvoltarea fizica, mentala şi morala a minorilor,
în temeiul <>art. 17 alin. (1) lit. d) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 ,

membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului adopta urmãtoarea decizie:

Dispoziţii generale
ART. 1
Publicitatea şi teleshoppingul vor respecta regulile unei competitii corecte şi transparente, care trebuie sa serveascã, în primul rând, interesele publicului.
ART. 2
Este interzisã orice forma de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugereaza publicului sau îl instiga sa renunţe la alte produse sau servicii similare ori asemãnãtoare pe motivul ca acestea din urma devin inutile sau improprii folosinţei.
ART. 3
Este interzisã orice forma de publicitate care sugereaza publicului sa renunţe la fructe şi alimente naturale de baza.
ART. 4
Publicitatea comparativa este posibila numai în cazul în care respecta prevederile <>Legii privind publicitatea nr. 148/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 5
Durata publicitãţii şi a teleshoppingului nu constituie un motiv care inlatura obligaţiile de informare corecta a publicului în legatura cu bunurile sau serviciile promovate.
ART. 6
(1) Este interzisã difuzarea de emisiuni, altele decât emisiunile de teleshopping, în care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate ori care pot fi identificate de public prin marca, producãtor sau modalitãţi de comercializare.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) produsele şi serviciile culturale sau cele destinate învãţãmântului.
ART. 7
(1) Este interzisã descrierea calitãţii produselor sau serviciilor oferite ca premii în emisiunile-concurs, cu excepţia marcii şi a preţului.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) produsele sau serviciile culturale.
ART. 8
Informaţiile prezentate în spoturile de publicitate sau în emisiuni de teleshopping nu trebuie sa induca în eroare publicul, direct sau prin omisiune, în privinta:
a) caracteristicilor produsului şi, în special, a naturii, identitãţii, proprietãţilor, compoziţiei, cantitãţii, durabilitatii, originii sau provenientei, precum şi a metodelor de fabricaţie sau de producţie;
b) atribuirii de efecte sau proprietãţi pe care produsul nu le poseda.
Publicitate la alcool
ART. 9
(1) În cadrul serviciilor de programe de televiziune este interzisã, în intervalul orar 6,00-22,00, orice forma de publicitate la bãuturi alcoolice distilate.
(2) În cadrul serviciilor de programe de radiodifuziune sonora este interzisã orice forma de publicitate la bãuturi alcoolice distilate în urmãtoarele intervale orare:
a) 6,00-8,00 şi 10,00-22,00, în zilele de luni pana vineri;
b) 6,00-22,00, sambata şi duminica.
ART. 10
În sensul prezentei decizii, bãuturile alcoolice distilate sunt cele definite în Ordinul ministrului agriculturii şi alimentaţiei şi al ministrului sãnãtãţii nr. 17/240/2000 pentru aprobarea Normelor cu privire la natura, conţinutul, originea, fabricarea, ambalarea, etichetarea, marcarea şi calitatea bãuturilor alcoolice distilate destinate comercializãrii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 350 din 27 iulie 2000.
ART. 11
Este interzisã difuzarea de publicitate la bãuturi alcoolice prin care se promoveazã comportamente sau atitudini violenţe, agresive sau antisociale.
ART. 12
Este interzisã difuzarea de spoturi publicitare la alcool în care apar minori.
ART. 13
(1) Este interzisã difuzarea, în intervalul orar 6,00-22,00, a emisiunilor sponsorizate de companiile ale cãror nume sau marca sunt identice cu numele sau marca unei bãuturi alcoolice.
(2) Este interzisã difuzarea, în intervalul orar 6,00-22,00, a concursurilor sau anunţurilor promotionale care conţin referiri la numele sau marca unei bãuturi alcoolice distilate.
ART. 14
În cazul transmisiunilor sportive desfãşurate pe teritoriul României, difuzate înainte de ora 22,00, se considera publicitate la bãuturi alcoolice distilate prezentarea de imagini prin care se pot identifica astfel de produse şi/sau producãtorii acestora.
ART. 15
Calupurile publicitare în care se promoveazã produsele din alcool distilat se vor încheia cu avertismentul "Consumul excesiv de alcool dauneaza grav sãnãtãţii".
Publicitate la alimente
ART. 16
Publicitatea la produsele alimentare va respecta urmãtoarele condiţii:
a) nu va incuraja consumul excesiv de alimente;
b) afirmatiile precise privind nutritia (de exemplu, efectele vitaminei C) ori afirmatiile legate de sãnãtate (de exemplu, "ajuta la o digestie sanatoasa") se vor baza pe fapte ştiinţifice solide şi nu vor crea impresii inselatoare privind beneficii nutritionale sau de sãnãtate ale alimentului respectiv.
ART. 17
Ilustrarea cu fructe şi/sau porţiuni vegetale nu este permisã decât în cazul în care fructele (sau pãrţi de fruct - suc de fructe, pulpa de fruct) şi/sau portiunile vegetale sunt înscrise pe eticheta produsului şi se regãsesc în conţinutul sau în proporţie de minimum 4%.
ART. 18
În cazul utilizãrii la fabricarea alimentelor numai a aromelor se interzice ilustrarea, desenarea sau orice alte forme de reprezentare a fructelor şi/sau a portiunilor vegetale.
ART. 19
Nu se vor atribui alimentelor proprietãţi de prevenire, tratare sau vindecare a bolilor şi nu se vor face referiri la astfel de proprietãţi; sunt exceptate de la aceasta interdicţie apele minerale naturale, care sunt utilizate ca medicamente sau în scopuri curative în staţiunile balneare.
Publicitate la produse medicamentoase
ART. 20
Prin publicitate audiovizuala pentru produse medicamentoase şi tratamente medicale se înţelege orice forma de promovare, efectuatã în cadrul serviciilor de programe, destinatã sa stimuleze distribuirea, consumul sau vânzarea acestora.
ART. 21
(1) Publicitatea şi teleshoppingul sunt permise numai în cazul produselor medicamentoase şi tratamentelor medicale care nu necesita prescripţie medicalã.
(2) Reclama va avertiza publicul dacã produsele eliberate fãrã prescripţie medicalã conţin substanţe care pot dãuna sãnãtãţii.
ART. 22
Sunt interzise publicitatea şi teleshoppingul la produsele medicamentoase care conţin substanţe psihotrope sau narcotice, în sensul convenţiilor internaţionale.
ART. 23
Publicitatea pentru produsele medicamentoase trebuie sa incurajeze folosirea raţionalã a acestora, sa le prezinte în mod obiectiv, fãrã a le exagera calitãţile terapeutice.
ART. 24
Promovarea produselor medicamentoase şi a tratamentelor medicale, în serviciile de programe audiovizuale, va include obligatoriu urmãtoarele:
a) numele produsului;
b) denumirea comuna, dacã produsul conţine un singur ingredient activ;
c) indicaţia (pentru ce se foloseşte produsul sau tratamentul medical respectiv);
d) avertizarea, sonora şi scrisã, timp de minimum 6 secunde, prezentatã la sfârşitul clipului publicitar a cãrui durata depãşeşte 10 secunde: "Acest produs se poate elibera fãrã prescripţie medicalã. Se recomanda citirea cu atentie a prospectului. Dacã apar manifestãri neplacute, adresati-va medicului sau farmacistului."
ART. 25
(1) Este interzisã difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru produse medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente nutritive şi tratamente medicale prezentate sau recomandate de personalitãţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive sau de alte persoane care, datoritã celebritatii lor, pot incuraja consumul acestor produse sau tratamente.
(2) Este interzisã difuzarea de publicitate şi teleshopping care înfãţişeazã medici, stomatologi, farmacisti sau asistente medicale care recomanda ori avizeazã medical produse medicamentoase, tratamente medicale, vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente nutritive sau produse de larg consum.
(3) Este interzisã difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru produse medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente nutritive, tratamente medicale, produse de larg consum, dacã prezentãrile conţin recomandãri sau avize ale asociaţiilor medicale.
(4) Este interzisã difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru produse medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente nutritive, tratamente medicale, produse de larg consum, dacã prezentãrile asociaza elemente din domeniul medical ce pot sugera un acord sau o recomandare medicalã.
ART. 26
(1) Nici un fel de mesaj publicitar pentru produse medicamentoase sau tratamente medicale nu poate fi adresat persoanelor care au varsta mai mica de 16 ani.
(2) Este interzisã difuzarea de publicitate la produse medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente nutritive şi tratamente medicale, în emisiuni pentru copii sau în pauzele publicitare care preceda sau urmeazã unor astfel de emisiuni.
(3) Producãtorii şi distribuitorii de produse medicamentoase, vitamine, suplimente alimentare, nutrienti, suplimente nutritive şi tratamente medicale nu pot sponsoriza programele sau emisiunile destinate copiilor.
ART. 27
(1) Este interzisã difuzarea de publicitate şi teleshopping:
a) la produse pentru tratarea alcoolismului;
b) la tratamente clinice impotriva caderii parului;
c) pentru hipnoza, terapie prin hipnoza, psihologie, psihanaliza sau psihiatrie;
d) la acele produse medicamentoase al cãror cost este compensat.
(2) Este interzisã menţionarea, în publicitate sau teleshopping, a unor indicaţii terapeutice ca:
a) tuberculoza;
b) bolile cu transmisie sexualã;
c) alte boli infectioase grave;
d) cancer şi alte boli tumorale;
e) insomnia cronica;
f) diabet şi alte boli metabolice.
ART. 28
Publicitatea la produsele medicamentoase nu trebuie sa conţinã nici o menţiune care:
a) sa dea impresia ca o consultatie medicalã sau o intervenţie chirurgicala nu sunt necesare, în special prin oferirea unor sugestii de diagnostic sau tratament la distanta;
b) sa sugereze ca efectul tratamentului cu produsul medicamentos respectiv este garantat, nu este însoţit de efecte secundare sau este mai bun decât ori echivalent cu cel al altui tratament sau produs medicamentos;
c) sa sugereze ca starea de sãnãtate a publicului ar putea fi imbunatatita prin consumul respectivului produs;
d) sa sugereze ca starea de sãnãtate a publicului ar putea fi afectatã dacã nu consuma produsul respectiv; aceasta interdicţie nu se aplica la campaniile de vaccinare susţinute de industria farmaceutica şi aprobate de Ministerul Sãnãtãţii;
e) sa sugereze ca respectivul produs medicamentos este un aliment, produs cosmetic sau alt bun de larg consum;
f) sa sugereze ca siguranta sau eficienta produsului medicamentos se datoreazã faptului ca este natural;
g) ar putea, prin descrierea sau reprezentarea detaliatã a unor simptome sau a unor cazuri clinice, sa ducã la un autodiagnostic eronat;
h) sa se refere, în termeni improprii sau incorecti, la vindecare;
i) foloseşte în termeni improprii, alarmanti sau incorecti, imagini, scheme ori fotografii care arata modificãri ale organismului uman provocate de boli sau leziuni ori de acţiunea produselor medicamentoase asupra organismului uman sau a unor pãrţi ale acestuia;
j) evidenţiazã ca respectivul produs medicamentos este autorizat de Agenţia Nationala a Medicamentului.
ART. 29
(1) Este interzisã difuzarea de publicitate şi teleshopping la produse şi tratamente naturiste, care, dupã caz, nu sunt însoţite de avertizarea, sonora şi scrisã:
a) "produs neatestat medical";
b) "metoda neatestata medical".
(2) În cazul în care produsele şi tratamentele naturiste au fost verificate din punct de vedere medical, acest lucru va fi atestat de cãtre Colegiul Medicilor din România.
(3) Avertizarea prevãzutã la alin. (1) se va face la finalul mesajului publicitar.
ART. 30
Publicitatea şi teleshoppingul pentru produse şi tratamente homeopate sunt permise numai pentru produsele şi tratamentele avizate de Ministerul Sãnãtãţii sau de Colegiul Medicilor din România.
ART. 31
Este interzisã difuzarea de emisiuni sau teleshopping în care sunt prezentate cazuri de vindecare a unor boli grave cu ajutorul tratamentelor convenţionale sau neconventionale, dacã diagnosticul şi actele medicale care îl atesta nu au fost certificate de Colegiul Medicilor din România sau dacã, în emisiune sau în teleshopping, nu este prezent şi un reprezentant al Colegiului Medicilor din România care sa certifice din punct de vedere medical rezultatele obţinute.
ART. 32
Este interzisã difuzarea de publicitate şi teleshopping în care se sugereaza ca este necesar ca oricine sa-şi suplimenteze dieta cu vitamine şi minerale sau ca astfel de suplimente pot sa imbunatateasca funcţii fizice ori mentale care în mod normal sunt bune.
ART. 33
Emisiunile audiovizuale, publicitatea şi teleshoppingul destinate produselor sau tratamentelor pentru slabit şi pentru menţinerea greutatii corporale, fãrã indicaţii terapeutice, vor respecta urmãtoarele condiţii:
a) sa existe dovezi medicale, de încredere, pentru fiecare afirmatie privind efectele benefice ale produselor sau tratamentelor;
b) sa indice, când se afirma ca greutatea unei persoane a scãzut cu o anumitã valoare, perioada în care s-a realizat aceasta scãdere;
c) greutatea pierdutã şi perioada în care s-a obţinut trebuie sa fie compatibile cu practicile medicale şi de dieta, general acceptate, şi sa nu semnifice calitãţi nereprezentative ale produsului sau serviciului medical oferit;
d) în cazul alimentelor şi bãuturilor cu cantitãţi calorice scãzute, dacã sunt prezentate ca o parte a regimului de slabire, se va indica faptul ca produsul respectiv poate conduce la pierderea de greutate numai ca parte a unei diete ce controleazã caloriile/energia;
e) în cazul produselor special elaborate pentru a fi utilizate în diete cu restrictii calorice, care, conform instrucţiunilor producãtorului, înlocuiesc în totalitate sau în parte aportul alimentar zilnic, acestea nu pot fi promovate sub alt nume decât "substitut alimentar complet pentru slabit" sau "substitut alimentar parţial pentru slabit";
f) în cazul produselor alimentare şi al bãuturilor cu cantitãţi calorice scãzute nu se vor face referiri la rata sau la mãrimea scaderii în greutate ca rezultat al utilizãrii respectivelor produse sau la reducerea senzatiei de foame ori la creşterea senzatiei de satietate.
ART. 34
(1) Promovarea sau prezentarea produselor şi tratamentelor pentru slabit ori pentru menţinerea greutatii corporale trebuie sa includã avertizarea, sonora şi scrisã, cu o durata de minimum 5 secunde, "Consultaţi medicul înainte de a urma dieta"; dieta trebuie prezentatã sau promovata ca o mãsura pe termen scurt.
(2) Sunt interzise marturiile sau relatarea unor cazuri particulare care sa justifice urmarea dietei respective.
ART. 35
Publicitatea şi teleshoppingul pentru orice fel de produs sau tratament pentru slabit ori pentru menţinerea greutatii corporale vor respecta urmãtoarele condiţii:
a) nu se vor adresa persoanelor sub 18 ani şi vor avertiza publicul asupra acestui aspect printr-un insert scris şi/sau sonor;
b) nu pot fi difuzate în emisiunile pentru copii sau în pauzele publicitare care preceda sau urmeazã unor astfel de emisiuni;
c) nu se vor adresa în mod direct persoanelor obeze, nu vor include exemple cu cazuri în care se vorbeşte despre sau apar persoane care ar fi fost obeze înainte de a utiliza produsele sau serviciul cãruia i se face publicitate;
d) nu vor sugera sau nu vor afirma ca a fi subponderal este adecvat sau de dorit.
Publicitatea politica şi publicitatea referitoare la exercitarea unor profesii
ART. 36
(1) În sensul prezentei decizii, constituie publicitate politica clipurile publicitare care promoveazã un partid, un om politic sau un mesaj politic.
(2) Publicitatea politica este interzisã, cu excepţia perioadelor de campanie electoralã.
ART. 37
(1) Este interzisã publicitatea la cabinetele notariale şi la orice forma de exercitare a profesiei de avocat.
(2) Este interzisã publicitatea care promoveazã executori judecãtoreşti şi experţi judiciari.
ART. 38
(1) Membrii activi ai baroului de avocaţi nu pot realiza sau modera emisiuni în care se dezbat cazuri aflate în cercetare sau pe rolul instanţelor de judecata.
(2) Participarea şi intervenţiile avocaţilor în emisiunile audiovizuale în care se dezbat cazuri aflate în cercetare sau pe rolul instanţelor şi în care aceştia sunt angajaţi vor respecta normele deontologice ale profesiei de avocat.
ART. 39
(1) Este interzisã orice forma de publicitate pentru cabinetele medicale private.
(2) Participarea şi intervenţiile medicilor în emisiuni sau programe pe teme medicale vor respecta principiile deontologice înscrise în Codul de deontologie medicalã adoptat de Colegiul Medicilor din România.
(3) În emisiunile audiovizuale pe teme medicale nu se vor recomanda medicamente, identificate prin marca sau denumire comercialã, tratamente medicale şi cabinete medicale private.
Dispoziţii finale
ART. 40
(1) Nerespectarea dispoziţiilor prezentei decizii, cu excepţia art. 38 alin. (2) şi art. 39 alin. (2), se sancţioneazã, dupã caz, potrivit dispoziţiilor <>art. 90 sau 91 din Legea audiovizualului nr. 504/2002 .
(2) În cazul nerespectãrii dispoziţiilor art. 38 alin. (2) şi art. 39 alin. (2) Consiliul Naţional al Audiovizualului va sesiza Uniunea Avocaţilor din România sau Colegiul Medicilor din România, solicitandu-le sa analizeze în ce mãsura au fost respectate principiile deontologice stabilite de acestea şi sa sanctioneze conduitele necorespunzãtoare în conformitate cu prevederile statutare.
ART. 41
La data intrãrii în vigoare a prezentei decizii se abroga Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 21/2003 privind publicitatea şi teleshoppingul la produse medicamentoase, tratamente medicale şi suplimente nutritive, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 4 martie 2003, Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 22/2003 privind unele reguli ale publicitãţii şi teleshoppingului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 89 din 13 februarie 2003, Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 36/2003 privind publicitatea la bãuturi alcoolice distilate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 151 din 10 martie 2003, Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 38/2003 privind publicitatea politica şi publicitatea referitoare la exercitarea unor profesii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 149 din 7 martie 2003.

Preşedintele Consiliului Naţional
al Audiovizualului,
Ralu Filip

Bucureşti, 30 iunie 2003.
Nr. 123.
---------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016