Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 105 din 22 iulie 1993*)  pentru aprobarea Normelor obligatorii privind realizarea publicitatii in cadrul programelor audiovizuale radiodifuzate sau distribuite prin cablu (forma revizuita)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 105 din 22 iulie 1993*) pentru aprobarea Normelor obligatorii privind realizarea publicitatii in cadrul programelor audiovizuale radiodifuzate sau distribuite prin cablu (forma revizuita)

EMITENT: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 290 din 7 august 1998
*) Forma revizuitã a <>Deciziei Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 105 din 22 iulie 1993 a fost adoptatã de Consiliul Nationala al Audiovizualului în şedinţele din 20 martie şi 25 mai 1998.

În scopul reglementãrii modului de efectuare a publicitãţii în cadrul programelor audiovizuale radiodifuzate sau distribuite prin cablu,
în scopul armonizarii legislaţiei interne cu legislaţia europeanã în domeniul audiovizualului,
în aplicarea prevederilor <>art. 32 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 48/1992 ,
în conformitate cu dispoziţiile <>art. 29 din Legea audiovizualului nr. 48/1992 ,
Consiliul Naţional al Audiovizualului decide:

ART. 1
Se aproba, în forma revizuitã, Normele obligatorii privind realizarea publicitãţii în cadrul programelor audiovizuale radiodifuzate sau distribuite prin cablu, cuprinse în anexa care face parte integrantã din prezenta decizie.
ART. 2
Normele în forma revizuitã, prevãzute la art. 1, intra în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I. Pana la data intrãrii lor în vigoare se aplica normele aprobate iniţial prin <>Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 105 din 22 iulie 1993 , publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 197 din 18 august 1993, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Pe data intrãrii în vigoare a normelor revizuite, prevãzute la art. 1, isi înceteazã valabilitatea <>Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 105 din 22 iulie 1993 , în forma iniţialã, deciziile nr. 107 din 14 decembrie 1994, nr. 71 din 24 iunie 1997, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

PREŞEDINTELE CONSILIULUI NAŢIONAL
AL AUDIOVIZUALULUI,
Mircea Sorin Moldovan

ANEXA 1

NORME OBLIGATORII**)
privind realizarea publicitãţii în cadrul programelor audiovizuale radiodifuzate sau distribuite prin cablu

**) Normele obligatorii sunt reproduse în forma revizuitã, adoptatã de Consiliul Naţional al Audiovizualului în şedinţele din 20 martie şi 25 mai 1998, cuprinzând şi modificãrile aduse prin deciziile nr. 12 din 30 ianuarie 1997, nr. 41 din 24 aprilie 1997 şi nr. 71 din 24 iunie 1997.

Definiţii
a) Publicitate înseamnã orice tip de anunţ - difuzat contra cost sau în schimbul unei alte modalitãţi de plata, ori difuzat în scop autopromotional - al unei societãţi sau instituţii, publice sau private, în legatura cu o activitate comercialã, o tranzacţie, o afacere, o meserie sau o profesie, cu scopul promovãrii furnizarii, contra cost, de bunuri sau servicii, inclusiv de bunuri imobiliare, drepturi sau obligaţii.
b) Autopublicitate înseamnã orice tip de publicitate promovata de proprietarul şi/sau operatorul unui mijloc de comunicaţie audiovizuala - prin intermediul acestui mijloc - în legatura cu activitãţile sale de orice natura, el trebuind sa se supunã, în consecinta, tuturor regulilor obligatorii privind publicitatea.
Autopublicitatea - difuzatã în scop promotional şi care se referã strict la anunţarea cu anticipatie a unor emisiuni din grila de program a postului prin care se face anunţul sau a oricãrui alt post aparţinând aceluiaşi titular de licenta - face excepţia de la regulile privind durata şi forma de prezentare a publicitãţii, dar nu poate fi inseratã, în intervalul orar 19,00 - 23,00, decât între emisiuni sau între pãrţile autonome şi pauzele emisiunilor cu o astfel de structura.
c) Publicitate mascatã înseamnã prezentarea în cadrul programelor, prin cuvinte, prin sunete sau prin imagini, a produselor, serviciilor, numelui marcii sau al activitãţilor unui producãtor de bunuri sau furnizor de servicii, atunci când o astfel de prezentare este facuta de postul de difuzare în mod vadit intentionat, cu scop publicitar nedeclarat şi poate insela publicul în legatura cu natura acestei prezentãri.
d) Spot publicitar izolat înseamnã publicitatea difuzatã, de regula, într-un moment de tensiune dramatica a programului în care este inserat.
Acest moment publicitar, care face excepţie de la regulile privind forma de prezentare a publicitãţii, trebuie sa conţinã, în mod obligatoriu, un singur titlu de publicitate şi nu poate avea o durata mai mare de 15 secunde.

ART. 1
Norme generale
(1) Orice publicitate trebuie sa fie loiala şi onesta.
(2) Publicitatea nu trebuie sa fie inselatoare şi nu trebuie sa dãuneze intereselor consumatorilor. În spiritul concurentei loiale, publicitatea trebuie sa promoveze, nu sa descurajeze.
Publicitatea de orice fel trebuie sa conţinã explicit informaţia - vizuala şi/sau acustica - prin care sa se poatã identifica, în mod clar şi fãrã echivoc, obiectul sau (produsul sau serviciul cãruia i se face publicitate). În caz contrar, aceasta este consideratã ca fiind publicitate mascatã.
(3) Publicitatea destinatã copiilor sau fãcând apel la copii trebuie sa evite prejudicierea intereselor acestora şi sa ţinã seama de sensibilitatea lor deosebita, trebuind sa se conformeze urmãtoarelor criterii:
a) sa nu recomande minorilor sa cumpere un produs, sa solicite un serviciu sau sa practice o activitate, bazându-se pe lipsa de experienta şi pe credulitatea lor;
b) sa nu incurajeze minorii sa-şi convingã pãrinţii sau alte persoane sa le cumpere respectivele bunuri sau servicii;
c) sa nu exploateze încrederea pe care minorii o au în pãrinţi, în profesori sau în alte persoane;
d) sa nu prezinte, în mod nejustificat, minori în situaţii periculoase sau frizand vulgaritatea.
(4) Operatorii mijloacelor de comunicaţie audiovizuala nu vor accepta din partea beneficiarului publicitãţii nici o influenta asupra structurii şi conţinutului programelor în care aceasta se insereaza.
(5) Publicitatea nu trebuie:
a) sa conţinã manifestãri obscene, contrare bunelor moravuri;
b) sa aducã prejudicii demnitãţii, onoarei şi vieţii particulare a persoanei;
c) sa incite la violenta, ura nationala, rasialã, de clasa sau religioasã ori sa includã discriminãri bazate pe considerente de rasa, sex sau naţionalitate;
d) sa stimuleze comportamente care ar putea aduce prejudicii sãnãtãţii şi siguranţei personale;
e) sa incurajeze comportamente care ar putea aduce prejudicii protecţiei mediului înconjurãtor.
(6) Prezentarea publicitãţii în programele de radio, de televiziune, precum şi în programele proprii distribuite prin cablu se face în limba romana.
(7) Publicitatea nu trebuie sa facã uz de însemnele naţionale, prin combinarea de culori, de semne grafice sau de sunete, care sa evoce drapelul sau imnul naţional al României.
ART. 2
Durata
(1) Timpul de transmisie consacrat publicitãţii nu trebuie sa depãşeascã 15% din timpul de transmisie zilnica a programului.
Acest procent poate ajunge la 20%, dacã publicitatea include oferte fãcute direct publicului pentru vânzarea, cumpãrarea sau închirierea de produse şi pentru furnizarea de servicii, cu condiţia însã ca timpul consacrat publicitãţii sa nu depãşeascã 15% din timpul de transmisie zilnica a programului.
(2) Timpul de transmisie consacrat publicitãţii în interiorul unui interval de o ora nu trebuie sa depãşeascã 20%.
Intervalul de o ora (60 de minute) se delimiteaza prin luarea în calcul a orei exprimate în numere întregi.
Pentru timpii de emisie situati în afarã intervalelor orare întregi, durata publicitãţii nu va depãşi 20% din durata respectivei fracţiuni orare.
(3) Formele de publicitate, cum sunt, ofertele fãcute direct pentru vânzarea, cumpãrarea sau închirierea de produse şi pentru furnizarea de servicii, nu trebuie sa depãşeascã 5% din timpul zilnic de transmisie a programului.
ART. 3
Forma şi prezentarea
(1) Publicitatea trebuie sa fie în mod clar identificabila şi sa fie separatã distinct de alte elemente ale serviciului de programe prin mijloace optice şi/sau acustice. În principiu, publicitatea trbuie sa fie transmisã grupat.
Fac excepţie de la prevederile alineatului precedent spoturile publicitare izolate, pentru care este însã obligatorie separarea lor de programul în care sunt inserate, prin realizarea unor ecrane neutre cu o durata de minimum o secunda.
(2) Publicitatea mascatã - în sensul prezentei, în spaţiul în care se realizeazã o emisiune, a unor produse sau mãrci comerciale, precum şi prezentarea de servicii în cadrul acelei emisiuni, fãrã a fi anunţate ca fiind publicitate - este interzisã.
Prevederile alineatului precedent sunt aplicabile şi în cazul în care, pentru produsele, mãrcile comerciale sau serviciile, prezentate într-o emisiune prin natura acelei emisiuni, se fac şi aprecieri privind calitãţile, performanţele sau avantajele conferite de acestea.
În cazul în care organizatorul unei transmisii nu poate conditiona efectuarea transmisiei sau a înregistrãrii unei emisiuni, astfel încât sa se respecte prevederile alin. (1) al acestui articol, producãtorul sau realizatorul acesteia va evita - prin alegerea incadraturilor şi a unghiurilor de filmare şi, în orice caz, prin renunţarea la filmarile în prim-plan sau în plan detaliu - prezentarea produselor, marcilor comerciale sau serviciilor, prezente sub o forma sau alta în cadrul acelei emisiuni.
(3) Publicitatea nu trebuie sa facã apel, nici vizual, nici oral, la persoane care prezintã în mod regulat jurnalele de ştiri televizate sau programele de actualitati.
(4) Publicitatea subliminala nu este permisã.
ART. 4
Inserarea publicitãţii
(1) Publicitatea trebuie sa fie inseratã între emisiuni. Sub rezerva unor condiţii stabilite în alin. (2)-(5) ale acestui articol, publicitatea poate fi inseratã şi în timpul emisiunilor, astfel încât sa nu dãuneze integritãţii şi valorii emisiunilor şi în asa fel încât sa nu prejudicieze drepturile celor îndreptãţiţi.
(2) În emisiunile compuse din pãrţi autonome sau în emisiunile sportive şi în spectacolele cu structura similarã, cuprinzând pauze, publicitatea nu poate fi inseratã decât între pãrţile autonome sau în pauze.
(3) Transmiterea de programe audiovizuale, cum ar fi lungmetrajele cinematografice şi filmele concepute pentru televiziune (cu excepţia serialelor, foiletoanelor, emisiunilor de divertisment sau a documentarelor), cu o durata care depãşeşte 45 de minute, poate fi întreruptã o singura data la fiecare perioada completa de 45 de minute.
O alta întrerupere este permisã, dacã durata totalã a acestor programe este cu cel puţin 20 de minute mai mare decât doua sau mai multe perioade complete de 45 de minute.
(4) Când emisiunile, altele decât cele la care se referã alin. (2), sunt întrerupte de publicitate, între sfârşitul şi, respectiv, începutul a doua grupaje publicitare sau autopublicitare, difuzate succesiv în interiorul emisiunii, trebuie sa se scurgã o perioada de cel puţin 20 de minute.
(5) Publicitatea nu poate fi inseratã în transmiterea sau în retransmiterea serviciilor religioase.
Emisiunile de ştiri, programele de actualitati, documentarele, emisiunile cu caracter religios şi emisiunile pentru copii, a cãror durata este mai mica de 30 de minute, nu pot fi întrerupte de publicitate. Când aceste emisiuni au o durata de minimum 30 de minute, se aplica dispoziţiile alineatelor precedente.
(6) Transmisiunile în direct ale unor evenimente sau manifestãri politice, culturale, sportive etc., care au o desfãşurare continua, nu pot fi întrerupte pentru inserare de publicitate, decât cu condiţia unei înţelegeri prealabile, scrise, între pãrţile interesate.
ART. 5
Publicitate pentru anumite produse
(1) Publicitatea pentru produsele din tutun nu este admisã.
(2) Publicitatea pentru bãuturile alcoolice de orice fel este supusã urmãtoarelor reguli:
a) nu trebuie sa se adreseze în special minorilor şi nici o persoana care poate fi consideratã minora nu trebuie sa fie asociata într-o publicitate pentru consumul de bãuturi alcoolice;
b) nu trebuie sa se asocieze consumul de alcool cu performanţe fizice sau cu conducerea automobilului;
c) nu trebuie sa sugereze ca bãuturile alcoolice au proprietãţi terapeutice sau ca au un efect stimulativ, sedativ sau ca pot rezolva probleme personale;
d) nu trebuie sa incurajeze consumul de bãuturi alcoolice sau sa dea o imagine negativa despre abstinenta sau despre sobrietate;
e) nu trebuie sa evidentieze într-un mod nepotrivit conţinutul în alcool al bãuturilor.
(3) În orele de maxima audienta, publicitatea pentru bãuturi alcoolice este admisã, cu condiţia de a nu fi însoţitã de gestul bautului.
Publicitatea pentru bãuturi alcoolice nu va putea fi inseratã în timpul emisiunilor destinate copiilor şi al transmisiunilor sportive.
(4) Publicitatea pentru medicamentele şi tratamentele medicale care nu se pot obţine decât prin retete medicale nu este admisã.
(5) Publicitatea pentru celelalte medicamente, tratamente şi aparate medicale trebuie sa fie în mod clar identificabila ca atare, loiala, veridica şi controlabila şi trebuie sa se conformeze cerintei de a nu avea efecte periculoase pentru individ, fapt care va trebui sa fie atestat de Ministerul Sãnãtãţii sau de un organism abilitat de cãtre Ministerul Sãnãtãţii.
(6) Publicitatea pentru orice tip de arme, muniţii, explozivi, metode şi mijloace pirotehnice nu poate fi facuta decât cu aprobarea, pentru fiecare obiect al publicitãţii, data de Ministerul de Interne.
(7) Publicitatea pentru filmele şi pentru spectacolele interzise minorilor, precum şi pentru filmele cu scene socante sau de extrema violenta nu este permisã decât în intervalul orar 00,00 - 5,00.
Publicitatea cu scop promotional privind programarea unor producţii cinematografice sau a altor genuri de emisiuni din categoria celor erotice şi a celor din categoria sexy, precum şi a celor de o violenta excesiva nu va conţine imagini şi sunete de natura sa prejudicieze mãsurile de protecţie a minorilor şi nici nu va fi însoţitã de comentarii care sa sporeasca interesul acestora de a le viziona.
În caz contrar, difuzarea acestei publicitati este permisã numai în intervalul orar 00,00 - 5,00. Acest regim de difuzare se aplica şi publicitãţii pentru convorbirile telefonice erotice sau pentru convorbirile telefonice de natura sa exploateze lipsa de experienta şi credulitatea minorilor.
ART. 6
Publicitate transfrontiera
(1) Pentru a evita distorsiunile de concurenta şi afectarea sistemului propriu de radiodifuziune sonora şi vizuala, mesajele publicitare radiodifuzate de posturi aparţinând altor tari şi care sunt retransmise în România nu trebuie sa contravina normelor prevãzute în Convenţia europeanã pentru televiziunea transfrontiera.
(2) Dispoziţiile alineatului precedent nu se aplica în cazurile în care România a încheiat acorduri bi- sau mulţi-laterale în acest domeniu cu ţãrile cãrora le aparţin posturile de emisie în cauza.
ART. 7
Responsabilitãţi
(1) Rãspunderea civilã pentru conţinutul informatiei publicitare, transmisã prin mijloace de comunicare audiovizuale, revine, dupã caz:
* realizatorului;
* autorului;
* titularului licenţei;
* proprietarului statiei radioelectrice şi/sau al reţelei de distribuţie prin care s-a fãcut publicitatea.
Aceasta rãspundere cuprinde şi responsabilitatea pentru respectarea reglementãrilor privind drepturile de autor, protecţia proprietãţii intelectuale şi protecţia consumatorilor.
(2) Nerespectarea prezentelor norme se sancţioneazã, în funcţie de gravitatea faptelor, potrivit prevederilor <>cap. V din Legea audiovizualului nr. 48/1992 .
ART. 8
Publicitatea în cadrul programelor audiovizuale distribuite prin cablu
(1) În cazul programelor audiovizuale distribuite prin cablu, prevederile prezentelor norme de vor aplica integral numai pentru difuzarea de programe de conceptie proprie.
(2) La retransmisia prin reţelele de distribuţie prin cablu a programelor audiovizuale difuzate pe cale radioelectrica, terestra sau prin satelit, responsabilitãţile ce decurg din aplicarea prezentelor norme nu sunt în sarcina organizatorului retransmisiei.
(3) La retransmisia prin reţelele de distribuţie prin cablu a unor programe audiovizuale autorizate provenind din alte state, sunt obligatorii prevederile art. 6 alin. (1) şi (2) din prezentele norme.
ART. 9
Dispoziţii tranzitorii
Prezentele norme intra în vigoare la data publicãrii lor în Monitorul Oficial al României, Partea I, data pana la care isi fac efectul prevederile <>Deciziei Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 105 din 22 iulie 1993 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016