Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1 din 8 octombrie 2001  pentru aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea prevederilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1 din 8 octombrie 2001 pentru aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata

EMITENT: MINISTERUL FUNCTIEI PUBLICE - COMISIA CENTRALA FISCALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 652 din 17 octombrie 2001
Se aproba soluţiile prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta decizie, referitoare la aplicarea unitarã a prevederilor unor articole din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adãugatã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 113 din 15 martie 2000, adoptate de Comisia centrala fiscalã constituitã în baza Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.349/2001 , în şedinţa din data de 25 septembrie 2001.

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu


ANEXA 1

SOLUŢII
referitoare la aplicarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adãugatã

Articolul 2
Cesiunea de creanţe nu intra în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adãugatã, nefiind consideratã prestare de servicii.
Articolul 6 litera A.h)2
1. Acordarea de împrumuturi unei societãţi comerciale de cãtre asociaţi/acţionari ai acesteia, persoane fizice şi/sau juridice, în vederea asigurãrii resurselor financiare ale societãţii, este o operaţiune asimilatã operaţiunilor bancare şi urmeazã regimul acestora din punct de vedere al taxei pe valoarea adãugatã.
2. Împrumuturile acordate de persoane juridice autorizate strãine, inclusiv de organisme financiar-bancare internaţionale, precum şi de asociaţi/acţionari din strãinãtate sunt scutite de taxa pe valoarea adãugatã, conform prevederilor art. 6 lit. A.h)2 şi ale art. 6 lit. B.f).
Articolul 17 litera B.a)
1. În cazul exporturilor realizate prin comisionari comitentul poate justifica cota zero de taxa pe valoarea adãugatã cu documentele prevãzute la pct. 9.6 alin. 1 lit. a)-c) din Normele de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adãugatã, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 401/2000 , dacã face dovada încasãrii valutei în contul comisionarului cu copie de pe extrasul de cont sau copie de pe declaraţia de încasare valutarã, dupã caz. Copia de pe extrasul de cont sau copia de pe declaraţia de încasare valutarã, dupã caz, va fi transmisã obligatoriu de cãtre comisionar comitentului, certificatã pentru autenticitate cu ştampila societãţii comisionare şi cu semnãturile persoanelor sau a persoanei autorizate legal sa angajeze societatea comisionara.
În situaţia în care comitentul justifica cota zero de taxa pe valoarea adãugatã cu documentele prevãzute la pct. 9.6 alin. 1 lit. a)-d) din Normele de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adãugatã, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 401/2000 , nu trebuie sa facã dovada încasãrii valutei în contul comisionarului.
Comisionarul beneficiazã de cota zero de taxa pe valoarea adãugatã pentru comisionul încasat în lei de la comitent, în situaţia în care comitentul încaseazã în valuta, în conturi bancare deschise la bãnci autorizate de Banca Nationala a României, contravaloarea exportului, inclusiv comisionul societãţii comisionare.
2. Pentru transportul mãrfurilor exportate la destinaţie în strãinãtate transportatorii, respectiv casele de expediţie, vor justifica cota zero de taxa pe valoarea adãugatã, în funcţie de tipul transportului, astfel:
2.1. În cazul transportului auto, cu urmãtoarele documente:
a) contractul încheiat cu unitatea exportatoare sau, dupã caz, cu casa de expediţie ori cu beneficiarul din strãinãtate, prin care se prevede obligativitatea plãţii în valuta a contravalorii transportului;
b) documentul de transport internaţional având confirmarea destinatarului privind recepţia mãrfii pentru transportator sau copia de pe acesta pentru casele de expediţie;
c) polita de asigurare şi/sau reasigurare pentru transportator sau copia de pe aceasta pentru casele de expediţie.
2.2. În cazul transporturilor combinate legate direct de exportul bunurilor, cu urmãtoarele documente:
a) contractul încheiat cu unitatea exportatoare sau, dupã caz, cu casa de expediţie ori cu beneficiarul din strãinãtate, prin care se prevede obligativitatea plãţii în valuta a contravalorii transportului;
b) copie de pe declaraţia vamalã de export, vizata de organele vamale;
c) documentul specific de transport.
2.3. În cazul transportului feroviar, cu urmãtoarele documente:
a) contractul încheiat cu unitatea exportatoare sau, dupã caz, cu casa de expediţie ori cu beneficiarul din strãinãtate, prin care se prevede obligativitatea plãţii în valuta a contravalorii transportului;
b) documentul de transport internaţional pe cãile ferate, care sa poarte ştampila statiei de expediţie pentru transportator, sau copia de pe acesta pentru casele de expediţie;
c) documentul de transmitere a vagonului la calea feratã vecina, care sa confirme ieşirea mãrfii din ţara pentru transportator.
2.4. În cazul transportului fluvial, maritim, aerian, cu urmãtoarele documente:
a) contractul încheiat cu unitatea exportatoare sau, dupã caz, cu casa de expediţie ori cu beneficiarul din strãinãtate, prin care se prevede obligativitatea plãţii în valuta a contravalorii transportului;
b) copie de pe declaraţia vamalã de export vizata de organele vamale;
c) documentul specific de transport.
Articolul 17 litera B.m)
Pentru eliberarea certificatelor de cota zero de taxa pe valoarea adãugatã în baza <>art. 17 lit. B.m) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 şi a <>Ordinului ministrului finanţelor nr. 725/2000 pentru aprobarea Normelor privind taxa pe valoarea adãugatã pentru utilajele, echipamentele şi serviciile achiziţionate de titularii acordurilor petroliere, persoane juridice strãine, precum şi pentru bunurile şi serviciile finanţate din ajutoare sau împrumuturi nerambursabile, inclusiv din donaţii ale persoanelor fizice, în cazul obiectivelor finanţate din fonduri nerambursabile acordate de Uniunea Europeanã, se va proceda astfel:
1. Contractele sunt încheiate de o agenţie de implementare.
În contractul-tip pãrţile contractante sunt urmãtoarele:
● cumpãrãtor - una dintre agenţiile de implementare;
● beneficiar - ministerele şi alte persoane juridice pentru care sunt alocate fondurile nerambursabile;
● furnizor - persoana juridicã romana sau strãinã care a câştigat licitaţia organizatã de agenţiile de implementare, denumita contractor din punct de vedere al taxei pe valoarea adãugatã;
● subcontractor - orice contribuabil care livreaza bunuri sau presteazã servicii contractate cu furnizorul, denumit contractor, pentru realizarea proiectului finanţat din fondurile menţionate.
Certificatul de cota zero de taxa pe valoarea adãugatã se solicita de cãtre beneficiarul proiectului pentru contractori şi subcontractori.
În situaţia în care pentru realizarea obiectivelor sunt contractate livrãri de bunuri şi/sau prestãri de servicii prin subcontractori, pe facturile fiscale emise de aceştia se vor mentiona atât denumirea beneficiarului, cat şi denumirea contractorului şi codul contractului. Contractorul are obligaţia sa factureze bunurile şi/sau serviciile achiziţionate de la subcontractori cãtre beneficiar, inscriind pe factura ca plata se va efectua de cãtre una dintre agenţiile de implementare.
Bunurile livrate direct de contractor beneficiarului şi prestãrile de servicii se vor factura cãtre beneficiar, înscriindu-se pe factura şi denumirea agenţiei de implementare care efectueazã plata, precum şi codul contractului.
În cazul în care castigatorii licitaţiilor pentru realizarea proiectelor finanţate din fonduri nerambursabile sunt persoane strãine şi achiziţioneazã bunuri din România sau contracteazã prestarea unor servicii cu prestatori din România pentru realizarea obiectivelor finanţate din fonduri nerambursabile, pentru a beneficia de aplicarea cotei zero de taxa pe valoarea adãugatã este necesar ca aceştia sa îşi desemneze un reprezentant fiscal domiciliat în România. În faza de negociere şi încheiere a contractelor este obligatoriu sa fie stipulate clar obligaţiile ce revin contractorilor strãini în ceea ce priveşte derularea proiectelor, precum şi obligaţiile care le revin din punct de vedere al taxei pe valoarea adãugatã, conform legislaţiei romane în materie.
2. În situaţia în care licitaţiile organizate de agenţiile de implementare au fost câştigate de persoane strãine care efectueazã prestãri de servicii constând în consultanţa, în contractele standard vor aparea urmãtoarele pãrţi contractante:
● parte contractantã - una dintre agenţiile de implementare;
● beneficiar - ministerele şi alte persoane juridice pentru care sunt alocate fondurile nerambursabile;
● contractor - persoana strãinã care a câştigat licitaţia organizatã de agenţiile de implementare, denumita contractor şi din punct de vedere al taxei pe valoarea adãugatã.
Pe perioada derulãrii contractelor de consultanţa contractorii organizeazã licitaţii pentru achiziţionarea de bunuri şi servicii în folosul proiectului, finanţate din fondurile proiectului, încheind contracte cu furnizori/prestatori din România. Pãrţile contractante în acest caz sunt:
● cumpãrãtor - persoana strãinã, fizica sau juridicã, care a câştigat licitaţia de consultanţa, care este şi contractorul din punct de vedere al taxei pe valoarea adãugatã;
● furnizor - contribuabil din România care livreaza bunuri/servicii cãtre contractori în cadrul proiectului, denumit subcontractor din punct de vedere al taxei pe valoarea adãugatã;
● beneficiar - ministerele şi alte persoane juridice pentru care sunt alocate fondurile nerambursabile ale proiectului respectiv.
Certificatul de cota zero de taxa pe valoarea adãugatã se solicita de cãtre beneficiar numai pentru subcontractori, întrucât serviciile de consultanţa se impoziteazã la locul beneficiarului în conformitate cu prevederile pct. 3.4 din Normele de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adãugatã. Potrivit pct. 6.2 din normele menţionate persoanele strãine care presteazã pentru beneficiari din România servicii care se încadreazã în prevederile pct. 3.4 nu au obligaţia desemnãrii unui reprezentant fiscal domiciliat în România.
Pentru serviciile de consultanţa beneficiarii nu au obligaţia de plata a taxei pe valoarea adãugatã, dacã aceste operaţiuni sunt scutite prin acordurile încheiate de România cu organismele internaţionale.
Bunurile/serviciile cumpãrate de cãtre contractori pentru derularea proiectului, menţionate în contractele de consultanţa standard la capitolul "Rambursabile", şi pentru care aceştia vor solicita rambursarea cheltuielilor de la agenţia de implementare, fiind finanţate din fondurile nerambursabile, şi care rãmân în proprietatea beneficiarului la încheierea contractului vor fi facturate în cota zero de taxa pe valoarea adãugatã astfel: subcontractorul înscrie la cumpãrãtor pe beneficiarul din contractul-tip şi pe contractor, menţionând şi codul contractului. La finalizarea contractului bunurile respective vor fi predate beneficiarului de cãtre contractor cu proces-verbal de predare-primire.
În contractele de acest tip persoanele strãine care câştiga licitaţiile organizate de agenţiile de implementare nu au obligaţia desemnãrii unui reprezentant fiscal domiciliat în România.
3. Datoritã complexitatii şi perioadei indelungate de realizare a obiectivelor în cauza certificatele de cota zero de taxa pe valoarea adãugatã eliberate iniţial pot fi suplimentate de organele fiscale la cererea beneficiarilor cu noi subcontractori care nu au fost prevãzuţi în contractul iniţial, pe baza contractelor încheiate cu aceştia de cãtre contractori.
Articolul 20
În sensul prevederilor pct. 10.17 alin. 2 din Normele de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adãugatã, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 401/2000 , se considera investiţii sistate lucrãrile de construcţii-montaj a cãror realizare a fost întreruptã pe o perioada mai mare de un an, respectiv pentru care nu s-au fãcut cheltuieli de investiţii pe aceasta perioada.
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016