Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1 din 10 mai 2005  privind adoptarea Statutului Colegiului Farmacistilor din Romania si a Codului deontologic al farmacistului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1 din 10 mai 2005 privind adoptarea Statutului Colegiului Farmacistilor din Romania si a Codului deontologic al farmacistului

EMITENT: COLEGIUL FARMACISTILOR DIN ROMANIA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 752 din 18 august 2005
În temeiul art. 46 şi al <>art. 81 din Legea nr. 305/2004 privind exercitarea profesiei de farmacist, precum şi organizarea şi funcţionarea Colegiului Farmaciştilor din România,

Adunarea generalã naţionalã a Colegiului Farmaciştilor din România, întrunitã în şedinţa din data de 10 mai 2005, hotãrãşte:

ART. 1
Se adoptã Statutul Colegiului Farmaciştilor din România, prevãzut în anexa nr. 1 care face parte integrantã din prezenta decizie.
ART. 2
Se adoptã Codul deontologic al farmacistului, prevãzut în anexa nr. 2 care face parte integrantã din prezenta decizie.
ART. 3
Statutul Colegiului Farmaciştilor din România şi Codul deontologic al farmacistului se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Colegiului
Farmaciştilor din România,
Dumitru Lupuliasa

Bucureşti, 10 mai 2005.
Nr. 1.

ANEXA 1

STATUTUL
Colegiului Farmaciştilor din România

CAP. I
Principii generale

ART. 1
(1) Colegiul Farmaciştilor din România se organizeazã şi funcţioneazã în baza <>Legii nr. 305/2004 privind exercitarea profesiei de farmacist, precum şi organizarea şi funcţionarea Colegiului Farmaciştilor din România şi a prezentului statut ca organizaţie profesionalã naţionalã a farmaciştilor cu drept de liberã practicã, fiind o instituţie de interes public, neguvernamentalã, apoliticã şi fãrã scop patrimonial.
(2) Colegiul Farmaciştilor din România are personalitate juridicã şi este autonom în raport cu orice autoritate publicã, exercitându-şi atribuţiile fãrã posibilitatea vreunei imixtiuni.
ART. 2
Colegiul Farmaciştilor din România are ca principal obiect de activitate controlul şi supravegherea exercitãrii profesiei de farmacist, aplicarea legilor şi regulamentelor care organizeazã şi reglementeazã exerciţiul profesiei, reprezentarea intereselor profesiei de farmacist şi pãstrarea prestigiului acestei profesii în cadrul vieţii sociale.
ART. 3
Ca autoritate publicã şi profesionalã, Colegiul Farmaciştilor din România realizeazã atribuţiile prevãzute de lege şi de prezentul statut, în cinci domenii principale de activitate:
a) profesional;
b) etic şi deontologic;
c) jurisdicţie profesionalã şi litigii;
d) economico-social;
e) administrativ şi organizatoric.
ART. 4
(1) La nivelul judeţelor, respectiv al municipiului Bucureşti, se organizeazã şi funcţioneazã câte un colegiu al farmaciştilor cu drept de liberã practicã din unitatea administrativ-teritorialã respectivã.
(2) Farmaciştii înscrişi şi luaţi în evidenţa colegiilor teritoriale sunt membri ai Colegiului Farmaciştilor din România.
(3) Nici un colegiu teritorial nu poate funcţiona în afara Colegiului Farmaciştilor din România.
ART. 5
Între Colegiul Farmaciştilor din România şi colegiile teritoriale existã, în condiţiile legii şi ale prezentului statut, autonomie organizatoricã, funcţionalã şi financiarã.
ART. 6
(1) Ca organizaţie profesionalã, Colegiul Farmaciştilor din România apãrã demnitatea şi promoveazã drepturile şi interesele membrilor sãi în toate sferele de activitate, apãrã onoarea, libertatea şi independenţa profesionalã a farmacistului în exercitarea profesiei, asigurã respectarea de cãtre farmacişti a obligaţiilor ce le revin faţã de bolnav şi de sãnãtatea publicã.
(2) În vederea realizãrii obiectivelor prevãzute la alin. (1), Colegiul Farmaciştilor din România colaboreazã, în condiţiile legii, cu toate instituţiile competente.
ART. 7
(1) Colegiul Farmaciştilor din România, prin organismele sale, este reprezentant al corpului profesional din România în relaţiile cu autoritãţile şi cu instituţiile guvernamentale şi neguvernamentale, interne şi internaţionale.
(2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor şi obiectivelor conferite de lege şi de prezentul statut, organele reprezentative ale Colegiului Farmaciştilor din România pot intra în relaţii cu diferite organisme similare din alte state.
ART. 8
Alegerea organelor reprezentative şi de conducere ale Colegiului Farmaciştilor din România se va face, de jos în sus, cu respectarea principiilor democratice şi a egalitãţii tuturor membrilor.
ART. 9
(1) Sediul Colegiului Farmaciştilor din România este în municipiul Bucureşti.
(2) Emblema cu sigla Colegiului Farmaciştilor din România este prevãzutã în anexa la prezentul statut.

CAP. II
Atribuţiile Colegiului Farmaciştilor din România

ART. 10
Colegiul Farmaciştilor din România are urmãtoarele atribuţii:
a) asigurã aplicarea legilor, regulamentelor şi normelor care organizeazã şi reglementeazã exercitarea profesiei de farmacist;
b) apãrã demnitatea şi promoveazã drepturile şi interesele membrilor sãi în toate sferele de activitate; apãrã onoarea, libertatea şi independenţa profesionalã a farmacistului, precum şi dreptul acestuia de decizie în exercitarea actului profesional; asigurã respectarea de cãtre farmacişti a obligaţiilor ce le revin;
c) elaboreazã şi adoptã Regulamentul de organizare şi funcţionare a Colegiului Farmaciştilor din România şi Codul deontologic al farmacistului;
d) controleazã şi supravegheazã modul de exercitare a profesiei de farmacist, indiferent de forma de exercitare şi de unitatea la care se desfãşoarã, asigurând aplicarea legilor şi a regulamentelor specifice;
e) colaboreazã cu Ministerul Sãnãtãţii şi cu Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii la formarea, specializarea şi perfecţionarea pregãtirii profesionale a farmaciştilor;
f) avizeazã, conform regulamentelor de organizare şi funcţionare ale unitãţilor farmaceutice, fişa de atribuţii a postului de farmacist, întocmitã în mod obligatoriu la nivelul fiecãrei farmacii;
g) acţioneazã atât singur, cât şi împreunã cu instituţiile publice în vederea asigurãrii calitãţii actului profesional în unitãţile farmaceutice;
h) stabileşte capacitatea de contractare a farmaciilor aflate în raporturi contractuale cu sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate, în funcţie de criteriile elaborate de Consiliul naţional al Colegiului Farmaciştilor din România şi de Ministerul Sãnãtãţii;
i) colaboreazã cu Ministerul Sãnãtãţii şi îl sprijinã, prin reprezentanţii sãi, în activitatea de inspecţie farmaceuticã organizatã de Ministerul Sãnãtãţii;
j) colaboreazã cu Ministerul Sãnãtãţii la elaborarea metodologiei de acordare a gradului profesional şi a tematicii de concurs;
k) împreunã cu Ministerul Sãnãtãţii şi cu Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, organizeazã forme de educaţie continuã şi de ridicare a gradului de competenţã profesionalã a membrilor sãi;
l) controleazã modul în care sunt respectate de cãtre angajatori independenţa profesionalã şi dreptul de decizie profesionalã ale farmacistului;
m) reprezintã şi apãrã interesele membrilor, la solicitarea acestora, în faţa angajatorilor;
n) promoveazã şi stabileşte relaţii pe plan extern cu instituţii şi organizaţii similare;
o) colaboreazã cu Ministerul Sãnãtãţii la elaborarea reglementãrilor profesiei de farmacist;
p) organizeazã judecarea cazurilor de încãlcare a normelor de deontologie profesionalã ori a celor care reglementeazã exercitarea profesiei sau a actului profesional;
q) stabileşte, în funcţie de gradul riscului profesional, valoarea riscului asigurat în cadrul asigurãrilor de rãspundere civilã profesionalã pentru membrii sãi;
r) organizeazã centre de pregãtire lingvisticã, necesare pentru exercitarea activitãţii profesionale de cãtre farmaciştii cetãţeni ai statelor membre ale Uniunii Europene, ai statelor aparţinând Spaţiului Economic European sau ai Confederaţiei Elveţiene;
s) avizeazã, conform legii, structura reţelei farmaceutice la nivel naţional.
ART. 11
(1) În exercitarea atribuţiilor prevãzute de prezentul statut, Colegiul Farmaciştilor din România, prin structurile naţionale sau teritoriale, are dreptul de a formula acţiune în justiţie în nume propriu sau în numele membrilor sãi.
(2) Decizia privind deschiderea acţiunii aparţine Biroului executiv al Consiliului naţional al Colegiului Farmaciştilor din România, respectiv consiliului colegiului teritorial.
ART. 12
(1) Colegiul Farmaciştilor din România participã, alãturi de celelalte instituţii implicate, la elaborarea contractului-cadru privind furnizarea serviciilor farmaceutice în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate şi, împreunã cu casele de asigurãri de sãnãtate teritoriale, stabileşte necesarul estimativ de servicii farmaceutice şi îl prezintã Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate.
(2) În cadrul Colegiului Farmaciştilor din România se va înfiinţa o comisie care va urmãri îndeplinirea de cãtre farmaciile aflate în raporturi contractuale cu sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate a obligaţiilor contractuale. În acest sens comisia va colabora cu toate instituţiile implicate şi va acţiona prin toate mijloacele legale pentru îndeplinirea obligaţiilor contractuale de cãtre toate pãrţile implicate.
(3) Trimestrial comisia va prezenta, în baza datelor furnizate de partenerii contractuali, consiliului colegiului teritorial un raport privind modul în care farmaciile respectã obligaţiile contractuale şi drepturile asiguraţilor, problemele apãrute în urma derulãrii raporturilor contractuale şi propune mãsurile ce trebuie luate în vederea îmbunãtãţirii activitãţii farmaciilor.

CAP. III
Membrii Colegiului Farmaciştilor din România. Drepturi şi obligaţii

SECŢIUNEA 1
Membrii Colegiului Farmaciştilor din România

ART. 13
(1) Sunt membri ai Colegiului Farmaciştilor din România toţi farmaciştii, cetãţeni români, domiciliaţi în România, autorizaţi sã practice profesia de farmacist, precum şi, la cerere, farmaciştii pensionari care nu mai desfãşoarã activitate profesionalã.
(2) Membrii Colegiului Farmaciştilor din România sunt înscrişi în Registrul farmaciştilor din România, registru ce se publicã pe site-ul oficial al colegiului.
ART. 14
(1) La cerere, membrii Colegiului Farmaciştilor din România care, din motive obiective, întrerup pe o duratã de pânã la 5 ani exercitarea profesiei de farmacist pot solicita suspendarea calitãţii de membru pe acea duratã.
(2) Întreruperea sau suspendarea activitãţii pe o duratã mai mare de 5 ani atrage de drept pierderea calitãţii de membru al Colegiului Farmaciştilor din România şi, pe cale de consecinţã, pierderea dreptului de liberã practicã.
(3) Pe durata suspendãrii, la cerere, a calitãţii de membru al Colegiului Farmaciştilor din România se suspendã obligaţiile şi drepturile ce decurg din prezentul statut.
(4) Reînscrierea în cadrul Colegiului Farmaciştilor din România şi reluarea activitãţii profesionale dupã o întrerupere a exercitãrii profesiei mai mare de 5 ani se pot face numai în condiţiile legii şi cu avizul favorabil al Consiliului naţional al Colegiului Farmaciştilor din România, acordat în baza unei reatestãri profesionale organizate de Comisia profesional-ştiinţificã şi de învãţãmânt.
ART. 15
Farmaciştii cetãţeni strãini cãrora li s-a aprobat, în condiţiile legii, sã exercite profesia de farmacist pe teritoriul României au obligaţia sã se înregistreze la Colegiul Farmaciştilor din România şi sã respecte prezentul statut, Codul deontologic al farmacistului, regulamentele profesiei şi deciziile organelor de conducere ale corpului profesional.

SECŢIUNEA a 2-a
Drepturile şi obligaţiile membrilor Colegiului Farmaciştilor din România

ART. 16
Membrii Colegiului Farmaciştilor din România au urmãtoarele drepturi:
a) dreptul sã aleagã şi sã fie aleşi în organele de conducere ale corpului profesional;
b) dreptul sã se adreseze organelor abilitate ale Colegiului Farmaciştilor din România şi sã primeascã informaţiile solicitate;
c) dreptul sã participe la orice acţiuni ale corpului profesional şi sã fie informaţi în timp util despre acestea;
d) dreptul sã foloseascã, împreunã cu membrii lor de familie, toate dotãrile sociale, profesionale, culturale şi sportive ale Colegiului Farmaciştilor din România şi ale colegiilor teritoriale;
e) dreptul sã poarte însemnele corpului profesional;
f) dreptul de a fi judecaţi pe baza prezumţiei de nevinovãţie de cãtre organele competente ale Colegiului Farmaciştilor din România pentru abaterile deontologice şi disciplinare;
g) dreptul de a contesta sancţiunile primite;
h) dreptul de a solicita ajutoare materiale pentru situaţii deosebite, atât personal, cât şi prin membrii lor de familie.
ART. 17
Obligaţiile membrilor Colegiului Farmaciştilor din România sunt urmãtoarele:
a) sã respecte dispoziţiile prezentului statut, ale Codului deontologic al farmacistului, hotãrârile organelor de conducere ale Colegiului Farmaciştilor din România şi regulamentele profesiei;
b) sã rezolve sarcinile ce le-au fost încredinţate în calitate de membru sau de reprezentant al corpului profesional;
c) sã participe la manifestãrile iniţiate de organele de conducere, la activitãţile profesionale ori de pregãtire profesionalã, iniţiate ori organizate de organele de conducere naţionale sau locale;
d) sã participe la şedinţele ori la adunãrile la care au fost convocaţi;
e) sã execute cu bunã-credinţã sarcinile ce decurg din prezentul statut ori stabilite prin hotãrârile organelor de conducere;
f) sã se abţinã de la deliberãrile organelor de conducere în care sunt aleşi, în cazul în care, în îndeplinirea unor atribuţii ale acestor organe, au un interes propriu;
g) sã pãstreze secretul profesional;
h) sã pãstreze în cadrul profesiei confidenţialitatea asupra dezbaterilor, opiniilor şi voturilor exprimate în organele de conducere;
i) sã respecte normele, principiile şi îndatoririle deontologiei profesionale şi sã aibã un comportament demn în exercitarea profesiei ori a calitãţii de membru al Colegiului Farmaciştilor din România;
j) sã achite în termenul stabilit cotizaţia datoratã;
k) sã rezolve litigiile cu alţi membri, în primul rând prin intermediul medierii de cãtre comisiile de specialitate din cadrul colegiului la care sunt înregistraţi;
l) sã execute cu bunã-credinţã atribuţiile ce le revin în calitate de reprezentant sau de membru în organele de conducere ale Colegiului Farmaciştilor din România sau ale colegiilor teritoriale.
ART. 18
Obligaţiile membrilor Colegiului Farmaciştilor din România, ce decurg din calitatea lor specialã de farmacist, sunt:
a) sã respecte şi sã aplice în orice împrejurare normele de deontologie;
b) sã nu aducã prejudicii reputaţiei corpului profesional sau altor membri, respectând statutul de corp profesional al Colegiului Farmaciştilor din România;
c) sã acorde cu promptitudine şi necondiţionat îngrijirile profesionale de urgenţã, ca o îndatorire fundamentalã profesionalã şi civicã;
d) sã acţioneze, pe toatã durata exercitãrii profesiei, în vederea creşterii gradului de pregãtire profesionalã şi cunoaşterii noutãţilor profesionale;
e) sã informeze organele de conducere ale corpului profesional ori de câte ori constatã sau apreciazã cã independenţa profesiei le-a fost încãlcatã prin decizii administrative.
ART. 19
(1) Membrii Colegiului Farmaciştilor din România sunt obligaţi sã realizeze numãrul anual de credite de educaţie profesionalã continuã, stabilit de Consiliul naţional.
(2) Nerealizarea numãrului integral de credite pe parcursul a 3 ani atrage suspendarea dreptului de liberã practicã pânã la realizarea numãrului total de credite.
(3) La stabilirea numãrului de credite se vor avea în vedere numai programele şi celelalte forme de educaţie profesionalã acreditate de Colegiul Farmaciştilor din România.
ART. 20
Încãlcarea obligaţiilor menţionate mai sus constituie abatere disciplinarã de la disciplina şi deontologia profesionalã şi a celei de corp profesional.

CAP. IV
Organizarea şi funcţionarea

SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale

ART. 21
(1) Corpul profesional al farmaciştilor este organizat la nivel naţional în cadrul Colegiului Farmaciştilor din România, iar la nivel teritorial, judeţe, respectiv municipiul Bucureşti, prin colegii teritoriale.
(2) Colegiile teritoriale au de la data constituirii şi înregistrãrii la administraţia financiarã personalitate juridicã, patrimoniu şi buget proprii.
(3) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului statut, Consiliul naţional al Colegiului Farmaciştilor din România va emite decizii de validare a constituirii colegiilor teritoriale înfiinţate şi organizate potrivit Legii nr. 81/1997 privind exercitarea profesiunii de farmacist, înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Colegiului Farmaciştilor din România.
ART. 22
(1) Denumirea colegiului teritorial este "Colegiul Farmaciştilor din ......." (se completeazã cu denumirea unitãţii administrativ-teritoriale în care funcţioneazã colegiul respectiv).
(2) Sediul colegiului teritorial este în oraşul reşedinţã de judeţ, respectiv în municipiul Bucureşti pentru Colegiul Farmaciştilor Bucureşti.
ART. 23
(1) Raporturile dintre organele de conducere naţionale şi cele teritoriale se stabilesc conform dispoziţiilor <>Legii nr. 305/2004 şi ale prezentului statut.
(2) Raporturile menţionate la alin. (1) vor avea la bazã, în ceea ce priveşte organizarea şi funcţionarea, autonomia organismelor locale, respectarea principiului democratic în luarea deciziilor şi a competenţelor speciale stabilite de lege şi de statut.

SECŢIUNEA a 2-a
Organele de conducere la nivel naţional

ART. 24
Organele de conducere la nivel naţional ale Colegiului Farmaciştilor din România sunt:
a) Adunarea generalã naţionalã;
b) Consiliul naţional;
c) Biroul executiv;
d) preşedintele.
Adunarea generalã naţionalã
ART. 25
(1) Adunarea generalã naţionalã a Colegiului Farmaciştilor din România este alcãtuitã din preşedinţii colegiilor teritoriale şi din reprezentanţi aleşi de adunãrile generale locale prin vot direct şi secret.
(2) Norma de reprezentare în Adunarea generalã naţionalã este de 1/50.
(3) Reprezentanţii în Adunarea generalã naţionalã sunt aleşi pe o duratã de 4 ani.
(4) Proporţional cu numãrul de farmacişti înscrişi în evidenţa colegiului teritorial, se va alege un numãr de 3-11 membri supleanţi.
ART. 26
Adunarea generalã naţionalã are urmãtoarele atribuţii:
a) adoptã Statutul Colegiului Farmaciştilor din România şi Codul deontologic al farmacistului;
b) aprobã modificarea documentelor menţionate la lit. a);
c) aprobã bugetul de venituri şi cheltuieli şi execuţia celui pentru exerciţiul expirat;
d) alege dintre membrii sãi comisia de cenzori şi valideazã cenzorul expert contabil propus de Consiliul naţional;
e) adoptã declaraţii care sã reflecte poziţia Colegiului Farmaciştilor din România cu privire la aspecte de interes general în ceea ce priveşte profesia de farmacist ori statutul farmacistului în societate.
ART. 27
(1) Adunarea generalã naţionalã adoptã hotãrâri în prezenţa a cel puţin douã treimi din numãrul membrilor sãi, cu majoritate simplã de voturi.
(2) Dacã la prima convocare nu se realizeazã condiţia de cvorum, dupã douã sãptãmâni se va organiza o altã şedinţã, cu aceeaşi ordine de zi, care va putea adopta hotãrâri, indiferent de numãrul membrilor prezenţi, cu excepţia situaţiilor prevãzute la art. 26 lit. a) şi b), pentru care este necesarã condiţia de cvorum prevãzutã de lege.
(3) Adunarea generalã naţionalã se întruneşte în şedinţã ordinarã în primul trimestru al anului în curs.
ART. 28
Adunarea generalã naţionalã este condusã de preşedintele Colegiului Farmaciştilor din România.
ART. 29
Adunarea generalã naţionalã este convocatã de:
a) preşedintele Colegiului Farmaciştilor din România;
b) Biroul executiv al Consiliului naţional;
c) Consiliul naţional.
Consiliul naţional
ART. 30
(1) Consiliul naţional al Colegiului Farmaciştilor din România este alcãtuit din preşedinţii colegiilor teritoriale, 3 reprezentanţi ai Colegiului Farmaciştilor din Bucureşti, respectiv preşedintele şi 2 vicepreşedinţi, şi câte un reprezentant al farmaciştilor din fiecare minister ori instituţie centralã cu reţea sanitarã proprie. Consiliul naţional al Colegiului Farmaciştilor din România poate fi asistat, cu rol consultativ, de cãtre un reprezentant al Academiei de Ştiinţe Medicale, Ministerului Sãnãtãţii, Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei şi al Ministerului Justiţiei.
(2) Cheltuielile cu deplasarea şi diurna reprezentanţilor în Consiliul naţional vor fi suportate de colegiile ai cãror reprezentanţi sunt.
ART. 31
(1) Consiliul naţional lucreazã în prezenţa a douã treimi din numãrul membrilor cu drept de vot şi decide cu o majoritate absolutã de voturi, cu excepţia deciziilor referitoare la cotizaţie, pentru care sunt necesare voturile favorabile a douã treimi din numãrul total al membrilor.
(2) Deciziile Consiliului naţional sunt obligatorii pentru colegiile teritoriale şi pentru toţi farmaciştii care practicã profesia de farmacist în România.
ART. 32
(1) Consiliul naţional se întâlneşte în şedinţe ordinare o datã pe trimestru sau în şedinţe extraordinare ori de câte ori este nevoie.
(2) Şedinţele ordinare sunt convocate de cãtre preşedintele Biroului executiv.
ART. 33
Convocarea membrilor Consiliului naţional se va face, dupã caz, prin:
a) scrisoare recomandatã cu confirmare de primire;
b) fax la sediul colegiului local al cãrui membru este respectivul reprezentant sau la unitatea ori instituţia la care reprezentantul îşi desfãşoarã activitatea.
ART. 34
(1) Convocarea în una dintre modalitãţile menţionate mai sus se va face cu cel puţin 7 zile înaintea datei întrunirii Consiliului naţional şi va fi însoţitã de ordinea de zi şi, atunci când este posibil, de materialele, proiectele de decizii, acte normative etc. ce urmeazã a fi adoptate.
(2) Materialele ce urmeazã a fi supuse dezbaterilor pot fi trimise şi prin intermediul poştei electronice.
ART. 35
(1) Şedinţele extraordinare pot fi convocate de cãtre:
a) Biroul executiv;
b) preşedintele Biroului executiv;
c) secretarul general sau oricare alt membru al Biroului executiv, la solicitarea a cel puţin o treime din numãrul membrilor Consiliului naţional.
(2) Procedura de convocare a şedinţelor extraordinare este cea prevãzutã de art. 34.
ART. 36
Consiliul naţional lucreazã în prezenţa a douã treimi din numãrul membrilor cu drept de vot şi decide cu o majoritate absolutã de voturi, cu excepţia deciziilor referitoare la cotizaţie, pentru care sunt necesare voturile favorabile a douã treimi din numãrul total al membrilor.
ART. 37
Atribuţiile Consiliului naţional:
a) elaboreazã Statutul Colegiului Farmaciştilor din România, precum şi proiectele de modificare a acestuia;
b) elaboreazã Codul deontologic al farmacistului, precum şi proiectele de modificare a acestuia;
c) colaboreazã cu Ministerul Sãnãtãţii la elaborarea Nomenclatorului de specialitãţi medicale, medico-dentare şi farmaceutice pentru reţeaua de asistenţã medicalã;
d) colaboreazã cu Ministerul Sãnãtãţii la elaborarea tematicilor, metodologiilor, concursurilor şi examenelor pentru farmacişti;
e) stabileşte sistemul de credite de educaţie continuã, pe baza cãruia se evalueazã activitatea de perfecţionare profesionalã a farmaciştilor;
f) colaboreazã cu Ministerul Sãnãtãţii la elaborarea normelor privind exercitarea profesiei de farmacist pe teritoriul României;
g) colaboreazã cu Ministerul Sãnãtãţii şi cu Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii la elaborarea strategiei şi programelor privind dezvoltarea învãţãmântului farmaceutic;
h) colaboreazã cu Ministerul Sãnãtãţii la elaborarea principiilor şi criteriilor privind teritorializarea şi înfiinţarea de noi farmacii, laboratoare şi depozite farmaceutice;
i) fixeazã cotizaţia care trebuie plãtitã în mod obligatoriu de cãtre fiecare farmacist consiliului colegiului teritorial, stabilind partea din aceastã cotizaţie care trebuie viratã cãtre Consiliul naţional;
j) gestioneazã bunurile Colegiului Farmaciştilor din România şi poate sã creeze şi sã subvenţioneze acţiuni interesând profesiunea, acţiuni de întrajutorare sau de sponsorizare;
k) soluţioneazã, prin comisiile de specialitate ale Colegiului Farmaciştilor din România, în termen de 30 de zile de la înregistrare, contestaţiile formulate împotriva deciziilor date de consiliile colegiilor teritoriale, în conformitate cu regulamentele proprii;
l) alege dintre membrii sãi pe cei care vor forma Biroul executiv al Consiliului naţional;
m) propune Adunãrii generale naţionale proiectul privind bugetul de venituri şi cheltuieli al Colegiului Farmaciştilor din România;
n) alege dintre membrii sãi pe cei care vor forma comisiile de lucru;
o) stabileşte indemnizaţiile membrilor Biroului executiv şi indemnizaţia de şedinţã a membrilor Comisiei superioare de disciplinã;
p) avizeazã reînscrierea farmaciştilor care au pierdut calitatea de membru al Colegiului Farmaciştilor din România, conform Codului deontologic a farmacistului;
q) aprobã proiectul privind bugetul de venituri şi cheltuieli al Colegiului Farmaciştilor din România;
r) stabileşte numãrul comisiilor de specialitate sau tehnice, competenţele acestora şi regulamentul lor de funcţionare;
s) orice alte atribuţii pe care legea sau Adunarea generalã naţionalã le stabileşte în sarcina Colegiului Farmaciştilor din România.
ART. 38
Consiliul naţional stabileşte strategia şi planul anual de control şi supraveghere a modului de exercitare a profesiei de farmacist, precum şi a condiţiilor în care se desfãşoarã aceasta.
ART. 39
(1) În cadrul Consiliului naţional, pentru realizarea atribuţiilor, funcţioneazã urmãtoarele comisii de specialitate:
1. Comisia de studii şi strategii de dezvoltare;
2. Comisia profesional-ştiinţificã şi de învãţãmânt;
3. Comisia economico-socialã şi de asigurãri sociale de sãnãtate;
4. Comisia de eticã şi deontologie profesionalã;
5. Comisia imagine, relaţii interne şi externe;
6. Comisia acreditãri şi avizãri;
7. Comisia administrativã şi financiar-contabilã;
8. Comisia superioarã de disciplinã.
(2) La nivel local se poate adopta o organizare asemãnãtoare.
ART. 40
(1) În funcţie de necesitãţile concrete, Consiliul naţional poate aproba înfiinţarea unor comisii de lucru ori a unor comisii consultative.
(2) Aceste comisii pot avea activitate permanentã sau temporarã.
ART. 41
Materialele supuse spre aprobare Consiliului naţional vor fi avizate şi fundamentate de cãtre comisia de specialitate competentã.
ART. 42
(1) Corespunzãtor acestor comisii de lucru ale Consiliului naţional, în cadrul Colegiului Farmaciştilor din România se pot înfiinţa, ca structuri tehnice sau administrative, departamente.
(2) Departamentele vor fi coordonate de cãtre unul dintre membrii Biroului executiv şi, în funcţie de numãrul de posturi şi de schema de personal aprobatã de Consiliul naţional, vor fi asigurate cu personal tehnic de specialitate sau administrativ.
(3) Consiliul naţional va aproba regulamentele de organizare şi funcţionare a departamentelor.
Biroul executiv
ART. 43
Biroul executiv al Consiliul naţional este format dintr-un preşedinte, 3 vicepreşedinţi şi un secretar general, aleşi în mod individual de cãtre Consiliul naţional dintre membrii sãi.
ART. 44
(1) Biroul executiv lucreazã legal în prezenţa a 3 dintre membrii sãi şi ia decizii valabile cu votul majoritãţii membrilor prezenţi.
(2) Biroul executiv se întruneşte o datã la douã sãptãmâni sau ori de câte ori este cazul, la cererea preşedintelui sau a cel puţin 2 dintre membrii sãi.
ART. 45
Atribuţiile Biroului executiv:
a) asigurã activitatea permanentã a Colegiului Farmaciştilor din România;
b) aprobã angajarea de personal şi asigurã execuţia bugetului Colegiului Farmaciştilor din România;
c) întocmeşte raportul anual de activitate şi gestiune, pe care îl supune aprobãrii Consiliului naţional;
d) acceptã donaţiile, legatele şi sponsorizãrile fãcute Colegiului Farmaciştilor din România;
e) executã hotãrârile Adunãrii generale naţionale şi ale Consiliului naţional;
f) elaboreazã şi supune spre avizare Consiliului naţional proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pe baza bugetelor locale;
g) îndeplineşte orice alte sarcini stabilite de Consiliul naţional;
h) informeazã Consiliul naţional cu privire la deciziile emise între şedinţele consiliului.
ART. 46
Biroul executiv coordoneazã activitatea comisiilor de lucru ale Consiliului naţional.
ART. 47
În exercitarea mandatului membrii Biroului executiv, precum şi membrii birourilor consiliilor colegiilor teritoriale vor primi o indemnizaţie lunarã, al cãrei cuantum va fi aprobat, dupã caz, de Consiliul naţional, respectiv de consiliile colegiilor teritoriale.
ART. 48
Preşedintele Biroului executiv este preşedintele Colegiului Farmaciştilor din România.
ART. 49
Atribuţiile preşedintelui:
a) reprezintã Colegiul Farmaciştilor din România în relaţiile cu persoanele fizice şi juridice din ţarã şi din strãinãtate;
b) încheie contracte şi convenţii în numele Colegiului Farmaciştilor din România, cu aprobarea Biroului executiv;
c) convoacã şi conduce şedinţele Adunãrii generale naţionale şi ale Consiliului naţional;
d) duce la îndeplinire deciziile Biroului executiv, hotãrârile Consiliului naţional date în sarcina sa şi rezolvã problemele şi lucrãrile curente;
e) angajeazã personalul de specialitate şi administrativ, cu aprobarea Biroului executiv.
ART. 50
(1) Preşedintele Biroului executiv pãstreazã şi foloseşte ştampila Colegiului Farmaciştilor din România şi are drept de semnãturã în bancã.
(2) În lipsa sa, preşedintele poate mandata pe oricare dintre membrii Biroului executiv pentru a realiza competenţele care îi revin sau numai o parte din acestea.

SECŢIUNEA a 3-a
Atribuţiile comisiilor de specialitate ale Consiliului naţional

ART. 51
Comisiile de specialitate ale Consiliului naţional sunt competente în probleme integrative şi de strategie şi îndeplinesc atribuţiile stabilite de prezentul statut sau prin hotãrâre a Consiliului naţional.
ART. 52
Comisia de studii şi strategii de dezvoltare exercitã urmãtoarele atribuţii principale:
a) analizeazã situaţia personalului şi a serviciilor farmaceutice, în funcţie de nevoile României;
b) propune obiective strategice, programe şi proiecte de dezvoltare şi restructurare a activitãţii Colegiului Farmaciştilor din România;
c) planificã realizarea programelor;
d) monitorizeazã şi realizeazã proiecte;
e) elaboreazã informãri şi sinteze pentru Biroul executiv şi Consiliul naţional.
ART. 53
Comisia de studii şi strategii de dezvoltare realizeazã sinteze în legãturã cu aplicarea sistemului normativ în materie profesionalã şi propune Consiliului naţional şi Biroului executiv adoptarea mãsurilor strategice efective pentru modificarea şi adoptarea actelor normative în beneficiul societãţii româneşti şi al corpului profesional din România.
ART. 54
Comisia profesional-ştiinţificã şi de învãţãmânt urmãreşte şi controleazã în activitatea sa realizarea obiectivelor profesionale ale farmaciştilor din România prin programe de educaţie continuã, specializare, ridicare şi menţinere a standardelor de calitate a actului profesional, acces egal şi echitabil la grade şi titluri specifice profesiei.
ART. 55
Comisia profesional-ştiinţificã şi de învãţãmânt îşi desfãşoarã activitatea pe urmãtoarele direcţii:
a) educaţie profesionalã continuã;
b) examene şi concursuri;
c) învãţãmânt profesional şi alte forme de pregãtire profesionalã;
d) ştiinţe profesionale;
e) practicã independentã a profesiei de farmacist.
ART. 56
Comisia profesional-ştiinţificã şi de învãţãmânt analizeazã şi propune îmbunãtãţirea legislaţiei în domeniul sanitar şi ia mãsurile necesare asigurãrii unui cadru legal, coerent şi adecvat practicii profesionale. Ea are drept obiectiv introducerea unor mecanisme de evaluare şi asigurare a calitãţii îngrijirilor profesionale: acreditare, standardizare, certificate de calitate, ghiduri de practicã profesionalã etc.
ART. 57
Comisia profesional-ştiinţificã şi de învãţãmânt organizeazã şi coordoneazã funcţionarea specialitãţilor profesionale la standarde corespunzãtoare. Studiazã raporturile de competenţã dintre diferitele specialitãţi profesionale şi asigurã suportul informaţional necesar pregãtirii profesionale.
ART. 58
În realizarea competenţelor sale Comisia profesional-ştiinţificã şi de învãţãmânt îndeplineşte şi urmãtoarele activitãţi:
a) studiazã situaţia producţiei, aprovizionãrii şi cererii de medicamente, recomandând organelor competente scoaterea unor medicamente din nomenclator sau un regim special de compensare ori gratuitate pentru anumite categorii;
b) promoveazã ridicarea continuã a nivelului profesional, facilitând participarea farmaciştilor la programe de perfecţionare profesionalã din ţarã sau din strãinãtate;
c) sprijinã procurarea de materiale documentare de specialitate, precum şi organizarea de manifestãri profesionale şi ştiinţifice;
d) elaboreazã programe şi standarde de acreditare periodicã a competenţei profesionale;
e) organizeazã o subcomisie pentru probleme de rezidenţiat şi alte forme de învãţãmânt profesional;
f) propune organelor competente cifra de şcolarizare în învãţãmântul farmaceutic.
ART. 59
Comisia economico-socialã şi de asigurãri sociale de sãnãtate susţine obiectivele economice şi sociale ale corpului profesional, adaptându-le în permanenţã condiţiilor existente în plan naţional şi internaţional.
ART. 60
Comisia economico-socialã şi de asigurãri sociale de sãnãtate reprezintã farmaciştii care lucreazã în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate, urmãrind apãrarea drepturilor, intereselor şi a demnitãţii profesiunii de farmacist, precum şi eliminarea oricãror ingerinţe în exercitarea actului profesional. Totodatã Comisia economico-socialã şi de asigurãri sociale de sãnãtate supravegheazã desfãşurarea raporturilor dintre farmaciştii care lucreazã în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate, luând toate mãsurile care se impun pentru asigurarea libertãţii profesiei şi a apãrãrii statutului farmacistului în societate, inclusiv cu privire la raportul dintre importanţa socialã a activitãţii profesionale şi veniturile farmacistului.
ART. 61
(1) Preşedintele Comisiei economico-sociale şi de asigurãri sociale de sãnãtate reprezintã Colegiul Farmaciştilor din România şi farmaciştii din sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate în faţa organismelor specializate ale Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, la nivel central.
(2) La nivel local, reprezentativitatea se va realiza pe baza principiilor autonomiei organizatorice, funcţionale şi financiare.
ART. 62
Preşedintele Colegiului Farmaciştilor din România împreunã cu preşedintele Comisiei economico-sociale şi de asigurãri sociale de sãnãtate reprezintã Colegiul Farmaciştilor din România la nivel central pentru negocierea, elaborarea, încheierea sau încetarea contractelor-cadru privind furnizarea serviciilor profesionale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate.
ART. 63
Comisiile economico-sociale şi de asigurãri sociale de sãnãtate de la nivel judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, supravegheazã modul de aplicare a negocierilor realizate de cãtre Colegiul Farmaciştilor din România la nivel central, în sensul cã:
a) îi asistã, la cerere, pe membrii lor la încheierea contractelor individuale privind furnizarea de servicii profesionale;
b) reprezintã şi apãrã interesele membrilor lor în faţa partenerilor contractuali;
c) susţin posibilitatea membrilor lor de a munci cât mai mult, dacã o doresc, cu asigurarea veniturilor corespunzãtoare muncii depuse;
d) oferã consultaţii de specialitate cu privire la încheierea, executarea şi încetarea contractelor privind furnizarea de servicii profesionale în cadrul sistemului de asigurãri de sãnãtate;
e) intervin prompt şi acţioneazã prin toate mijloacele legale atunci când sunt încãlcate drepturile ce decurg din încheierea contractelor privind furnizarea de servicii profesionale.
ART. 64
Prin intermediul comisiei economico-sociale şi de asigurãri sociale de sãnãtate de la nivel judeţean sau al municipiului Bucureşti, Colegiul Farmaciştilor din România participã la elaborarea şi avizarea regulamentelor de ordine interioarã ale unitãţilor farmaceutice, efectueazã controlul privind respectarea regulamentelor de ordine interioarã şi îndeplinirea atribuţiilor conform fişei postului, organizeazã şi încurajeazã activitãţile cultural-artistice şi sportive ale membrilor sãi şi familiilor acestora, gospodãreşte şi dezvoltã baza proprie de recreare şi sport, contribuie la protejarea membrilor sãi şi a familiilor acestora prin acordarea, în limita posibilitãţilor, de ajutoare materiale.
ART. 65
Comisia de eticã şi deontologie profesionalã are urmãtoarele atribuţii:
a) urmãreşte şi controleazã respectarea de cãtre farmacişti a Codului deontologic al farmacistului;
b) analizeazã evoluţia normelor deontologice în practica europeanã şi internaţionalã;
c) face propuneri de modificare a Codului deontologic al farmacistului;
d) ancheteazã reclamaţiile şi sesizãrile legate de nerespectarea deontologiei profesionale;
e) întocmeşte dosarul de anchetã disciplinarã;
f) susţine acţiunea disciplinarã în faţa comisiei de disciplinã.
ART. 66
Judecarea cazurilor ce constituie abatere disciplinarã se face în temeiul cadrului legal, al prezentului statut, al Codului deontologic al farmacistului, al regulamentelor de ordine internã ale unitãţilor farmaceutice şi al fişei postului, asigurându-se o înaltã moralitate profesionalã în rândurile corpului profesional.
ART. 67
Excluderea unui membru din cadrul Colegiului Farmaciştilor din România implicã retragerea dreptului de liberã practicã.
ART. 68
(1) În cazul unor acţiuni care lezeazã onoarea profesionalã a membrilor Colegiului Farmaciştilor din România şi/sau a corpului profesional în ansamblu, indiferent de mijloacele de realizare, Comisia de eticã şi deontologie profesionalã va uza de dreptul la replicã, cerând ferm autorilor unor astfel de acţiuni sã le retracteze sau sã le rectifice.
(2) La nivel judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, astfel de atribuţii se realizeazã pe baza principiului autonomiei organizatorice şi funcţionale.
ART. 69
Prin comisia de eticã şi deontologie profesionalã de la nivel judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, se sesizeazã încercarea de practicã ilegalã a profesiei de farmacist pe teritoriul României. Dreptul de a susţine acţiunea în justiţie revine preşedintelui consiliului colegiului teritorial.
ART. 70
Comisia imagine, relaţii interne şi externe are ca obiectiv realizarea legãturilor dintre Colegiul Farmaciştilor din România şi structuri guvernamentale, neguvernamentale, judeţene, naţionale şi internaţionale. Relaţia cu publicul şi mass-media se asigurã prin intermediul unui purtãtor de cuvânt sau al preşedintelui acestei comisii.
ART. 71
Comisia acreditãri şi avizãri are ca obiectiv impunerea unor standarde şi criterii de asigurare a calitãţii actului profesional pe teritoriul României. În acest sens, Comisia acreditãri şi avizãri îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
a) asigurã împreunã cu structurile de specialitate din Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii şi din Ministerul Sãnãtãţii verificarea, validarea şi echivalarea calificãrii membrilor sãi;
b) participã la elaborarea unor criterii transparente de evaluare, validare şi echivalare a diplomelor, specialitãţilor, competenţelor şi gradelor profesionale;
c) elaboreazã şi propune criteriile şi metodologia pentru acordarea şi revocarea avizului de liberã practicã, a avizului de înfiinţare şi funcţionare a unitãţilor farmaceutice, precum şi metodologia de emitere a autorizaţiei de liberã practicã;
d) participã la şedinţele comisiilor centrale de acreditãri profesionale din cadrul sistemului de asigurãri de sãnãtate;
e) propune şi avizeazã metodologia de acreditare a unitãţilor farmaceutice;
f) aduce la îndeplinire alte sarcini trasate de Consiliul naţional.
ART. 72
Prin comisiile acreditãri şi avizãri judeţene, respectiv cea de la nivelul municipiului Bucureşti, Colegiul Farmaciştilor din România îndeplineşte urmãtoarele atribuţii:
a) elibereazã avizele de înfiinţare şi funcţionare a farmaciilor;
b) participã la acreditarea furnizorilor de servicii farmaceutice;
c) ţine evidenţa farmaciştilor cu drept de liberã practicã şi a farmaciilor din raza judeţului respectiv sau a municipiului Bucureşti;
d) supravegheazã modul de exercitare a profesiei de cãtre farmacişti;
e) analizeazã cazurile de exercitare ilegalã a profesiei de farmacist cu care este sesizat şi înainteazã la rândul sãu dosarul organelor competente.
ART. 73
Comisia administrativã şi financiar-contabilã are urmãtoarele atribuţii:
a) asigurã asistenţa juridicã curentã a Colegiului Farmaciştilor din România, alta decât cea legatã de exercitarea profesiei de farmacist, inclusiv fundamentarea juridicã a deciziilor Consiliului naţional;
b) gestioneazã patrimoniul şi ţine evidenţa financiar-contabilã;
c) centralizeazã cotizaţiile şi celelalte venituri;
d) asigurã activitatea de biroticã;
e) propune Consiliului naţional nivelul cotizaţiei şi al pãrţii din aceasta care trebuie viratã de structurile judeţene cãtre organele centrale;
f) fundamenteazã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli;
g) fundamenteazã şi propune Biroului executiv al Consiliului naţional necesarul de personal de execuţie;
h) controleazã gestiunea colegiilor teritoriale;
i) pregãteşte şi asigurã desfãşurarea şedinţelor Adunãrii generale naţionale, Consiliului naţional şi Biroului executiv.

SECŢIUNEA a 4-a
Personalul

ART. 74
În limita numãrului de posturi aprobat de Consiliul naţional şi a schemei de organizare şi funcţionare, în funcţie de necesitãţile concrete şi de nota de fundamentare a Comisiei administrative şi financiar-contabile, Biroul executiv poate angaja, în condiţiile legii, personal de specialitate, tehnic şi administrativ.
ART. 75
Pentru lucrãri de specialitate care nu presupun o activitate continuã sau pentru consultaţii de specialitate în anumite domenii, Biroul executiv poate contracta servicii plãtite pe lucrare, temã sau proiect, cu specialişti în domeniu.
ART. 76
Activitatea administrativã curentã a Colegiului Farmaciştilor din România poate fi condusã de un director general executiv.

CAP. V
Organele de conducere la nivel teritorial

SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale

ART. 77
Organele de conducere la nivelul colegiului judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, sunt:
1. adunarea generalã;
2. consiliul;
3. biroul consiliului;
4. preşedintele.
ART. 78
(1) Adunarea generalã este formatã din toţi farmaciştii cu drept de liberã practicã înscrişi în colegiul respectiv şi care îşi desfãşoarã activitatea de bazã în raza colegiului teritorial respectiv.
(2) Adunarea generalã alege reprezentanţii în consiliul colegiului şi reprezentanţii în Adunarea generalã naţionalã.
ART. 79
Adunarea generalã se întruneşte în primul trimestru al anului în şedinţã ordinarã şi, în mod excepţional, în şedinţe extraordinare.
ART. 80
Şedinţele pot fi convocate de:
a) consiliu;
b) preşedintele colegiului judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti;
c) biroul consiliului colegiului teritoral;
d) o treime din numãrul membrilor;
e) preşedintele Colegiului Farmaciştilor din România, la solicitarea Consiliului naţional.
ART. 81
Adunarea generalã are urmãtoarele atribuţii:
a) alege membrii consiliului;
b) alege reprezentanţii în Adunarea generalã naţionalã;
c) alege dintre membrii sãi pe cei care vor alcãtui comisia de cenzori, formatã din 3 membri;
d) aprobã bugetul de venituri şi cheltuieli;
e) aprobã execuţia bugetarã;
f) descarcã de gestiune consiliul;
g) analizeazã raportul de activitate al consiliului.

SECŢIUNEA a 2-a
Consiliul colegiului judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti

ART. 82
(1) Consiliul colegiului judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, are un numãr de membri proporţional cu numãrul farmaciştilor înscrişi în evidenţa colegiului la data organizãrii alegerilor, aleşi de adunarea generalã conform proporţiilor stabilite la <>art. 40 din Legea nr. 305/2004 .
(2) Consiliul lucreazã în prezenţa a douã treimi din numãrul membrilor cu drept de vot şi decide cu o majoritate absolutã de voturi.
ART. 83
Principalele atribuţii ale consiliilor colegiilor teritoriale sunt urmãtoarele:
a) conduc activitatea colegiilor între şedinţele adunãrii generale;
b) aleg individual şi pe funcţii membrii biroului consiliului;
c) elaboreazã regulamentul de organizare şi funcţionare;
d) aprobã indemnizaţiile lunare ale membrilor biroului consiliului;
e) aduc la îndeplinire hotãrârile adunãrii generale;
f) aplicã şi urmãresc ducerea la îndeplinire a hotãrârilor organelor naţionale ale Colegiului Farmaciştilor din România;
g) aleg dintre membrii lor comisiile de lucru;
h) apãrã şi reprezintã interesele profesionale ale membrilor lor, inclusiv în faţa instanţelor judecãtoreşti şi a altor autoritãţi publice.

SECŢIUNEA a 3-a
Biroul consiliului

ART. 84
Biroul consiliului este format din: preşedinte, 3 vicepreşedinţi şi un secretar, aleşi în mod individual de consiliu dintre membrii sãi.
ART. 85
(1) Biroul consiliului se întruneşte în şedinţe ordinare lunar sau ori de câte ori este nevoie, la solicitarea preşedintelui sau a cel puţin 2 dintre membrii sãi.
(2) Biroul consiliului lucreazã în prezenţa a cel puţin 3 dintre membrii sãi şi ia decizii cu votul a cel puţin 3 membri.
ART. 86
Biroul consiliului are urmãtoarele atribuţii:
a) asigurã activitatea colegiului între şedinţele consiliului;
b) aprobã angajarea de personal şi asigurã execuţia bugetului;
c) executã hotãrârile adunãrii generale şi ale consiliului;
d) elaboreazã şi supune spre avizare consiliului proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli;
e) executã deciziile organelor naţionale de conducere şi rãspunde de ducerea lor la îndeplinire;
f) informeazã consiliul cu privire la deciziile emise şi activitatea desfãşuratã între şedinţele consiliului.

CAP. VI
Venituri şi cheltuieli

ART. 87
Veniturile Colegiului Farmaciştilor din România şi ale colegiilor judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, se constituie din:
a) taxa de înscriere;
b) cotizaţiile lunare ale membrilor;
c) contravaloarea serviciilor prestate membrilor sau persoanelor fizice şi juridice;
d) donaţii şi sponsorizãri de la persoane fizice şi juridice;
e) legate;
f) drepturi editoriale;
g) încasãri din vânzarea publicaţiilor proprii;
h) fonduri rezultate din manifestãrile culturale şi ştiinţifice;
i) organizarea de cursuri de educaţie profesionalã continuã;
j) alte surse.
ART. 88
Taxa de înscriere în Colegiul Farmaciştilor din România este de 10% din salariul minim pe economie.
ART. 89
(1) Cotizaţiile datorate şi neplãtite, în termenul fixat de cãtre consiliul colegiului teritorial, de cãtre membrii Colegiului Farmaciştilor din România determinã plata unor penalitãţi de 1% pe zi întârziere din valoarea datoratã.
(2) Aceeaşi penalitate se va aplica şi colegiilor teritoriale care nu varsã cãtre organele naţionale partea de cotizaţie stabilitã de Consiliul naţional.
ART. 90
(1) Neplata cotizaţiei datorate Colegiului Farmaciştilor din România pe o perioadã de 6 luni şi dupã atenţionarea scrisã a consiliului colegiului teritorial se sancţioneazã cu suspendarea dreptului de liberã practicã pânã la plata cotizaţiei datorate şi a penalitãţilor aferente.
(2) Sancţiunea se aplicã de comisia de disciplinã, la sesizarea comisiei administrative şi financiar-contabile a colegiului teritorial.
(3) Decizia de suspendare se comunicã Ministerului Sãnãtãţii, casei de asigurãri de sãnãtate judeţene şi angajatorului farmacistului suspendat.
ART. 91
(1) Cuantumul cotizaţiei de membru al Colegiului Farmaciştilor din România, precum şi partea din aceasta care trebuie vãrsatã cãtre forurile naţionale se stabilesc de Consiliul naţional al Colegiului Farmaciştilor din România.
(2) Partea din cotizaţie aferentã funcţionãrii forurilor naţionale va fi viratã pânã cel mai târziu la sfârşitul lunii urmãtoare celei pentru care a fost perceputã cotizaţia.
ART. 92
(1) Partea de cotizaţie datoratã Consiliului naţional al Colegiului Farmaciştilor din România, nefiind venit al consiliilor colegiilor teritoriale, se va vira cãtre acesta înaintea oricãror altor plãţi.
(2) Obligaţia de a urmãri şi de a efectua vãrsarea cotei aferente Consiliului naţional revine preşedintelui consiliului colegiului teritorial.
ART. 93
Veniturile pot fi utilizate pentru cheltuieli cu organizarea şi funcţionarea, cheltuieli de personal, cheltuieli materiale şi servicii, cheltuieli de capital, perfecţionarea pregãtirii profesionale, acordarea de burse prin concurs farmaciştilor, întrajutorarea farmaciştilor cu venituri mici, crearea de instituţii cu scop filantropic şi ştiinţific, alte cheltuieli aprobate, dupã caz, de consiliul colegiului teritorial, respectiv de Consiliul naţional.
ART. 94
(1) Colegiul Farmaciştilor din România, la nivel central, va avea cont bancar. Dreptul de semnãturã în bancã aparţine preşedintelui Colegiului Farmaciştilor din România. Acesta poate împuternici şi o altã persoanã cu dreptul de semnãturã în bancã.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplicã şi colegiilor judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti.
ART. 95
(1) Preşedinţii consiliilor colegiilor judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, vor trimite pânã la sfârşitul lunii martie copii de pe bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul în curs, aprobat de consiliul colegiului judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, şi copii de pe bilanţul şi contul de execuţie a bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul anterior.
(2) Copiile vor fi certificate pentru conformitate cu originalul de cãtre preşedintele consiliului colegiului judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti.
ART. 96
Membrii Colegiului Farmaciştilor din România care sunt excluşi nu au nici un drept sã revendice vreo parte din patrimoniul sau din veniturile acestuia şi nici sã ridice pretenţii asupra taxelor de înscriere, cotizaţiilor sau altor eventuale contribuţii bãneşti ori materiale.

CAP. VII
Sancţiuni şi proceduri disciplinare

SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale

ART. 97
Constituie abatere disciplinarã fapta sãvârşitã cu vinovãţie, prin care se încalcã jurãmântul depus, legile şi regulamentele specifice profesiei de farmacist, Codul deontologic al farmacistului, prevederile prezentului statut, deciziile adoptate de Colegiul Farmaciştilor din România, precum şi orice altã faptã sãvârşitã în legãturã cu profesia sau în afara acesteia, care este de naturã sã prejudicieze onoarea şi prestigiul profesiei sau ale corpului profesional.
ART. 98
Rãspunderea disciplinarã a farmacistului nu exclude rãspunderea civilã, penalã, administrativã sau materialã a acestuia.
ART. 99
Acţiunea disciplinarã poate fi pornitã în termen de cel mult 3 luni de la data sãvârşirii faptei sau de la data luãrii la cunoştinţã.
ART. 100
Sancţiunile aplicate se radiazã dupã cum urmeazã:
a) mustrarea, avertismentul şi votul de blam, în termen de 6 luni de la data aplicãrii lor;
b) suspendarea pe o duratã determinatã a calitãţii de membru al Colegiului Farmaciştilor din România, în termen de un an de la data expirãrii perioadei de suspendare.
ART. 101
Dacã prin decizia comisiei de disciplinã au fost dispuse şi mãsuri privind efectuarea unor cursuri de perfecţionare sau de educaţie farmaceuticã ori alte forme de pregãtire profesionalã, radierea sancţiunii se va face numai dupã prezentarea dovezilor privind îndeplinirea mãsurilor dispuse în acest sens de comisia de disciplinã.
ART. 102
Repetarea unei abateri disciplinare pânã la radierea sancţiunii aplicate constituie o circumstanţã agravantã, ce va fi avutã în vedere la aplicarea unei eventuale alte sancţiuni.
ART. 103
Consiliile colegiilor teritoriale sunt obligate sã ţinã evidenţa sancţiunilor aplicate fiecãrui membru şi sã comunice situaţia disciplinarã la cererea organelor de conducere de la nivel naţional.
ART. 104
(1) La nivelul fiecãrui colegiu teritorial se va organiza şi va funcţiona o comisie de disciplinã profesionalã, alcãtuitã din 5 membri, aleşi de consiliul respectiv dintre membrii sãi.
(2) La nivelul Consiliului naţional se va organiza şi va funcţiona Comisia superioarã de disciplinã, alcãtuitã din 7 membri.
(3) Membrii comisiei de disciplinã sunt aleşi de adunarea generalã dintre farmaciştii cu o vechime de peste 7 ani în profesie.
(4) Unul dintre membrii Comisiei superioare de disciplinã este desemnat de Ministerul Sãnãtãţii.
(5) Funcţia de membru al comisiei de disciplinã este incompatibilã cu orice altã funcţie în cadrul colegiului.
(6) Calitatea de membru al comisiei de disciplinã înceteazã în condiţiile legii.
(7) La nivelul fiecãrei comisii de disciplinã membrii acesteia îşi vor alege un preşedinte care, separat de activitatea în comisii, va conduce activitatea administrativã.
ART. 105
(1) Abaterea disciplinarã angajeazã rãspunderea disciplinarã a fãptuitorului, cãruia i se va aplica una dintre urmãtoarele sancţiuni:
a) mustrare;
b avertisment;
c) vot de blam;
d) suspendarea temporarã, într-un interval de 6-12 luni, a calitãţii de membru al Colegiului Farmaciştilor din România;
e) retragerea calitãţii de membru al Colegiului Farmaciştilor din România.
(2) La sancţiunile prevãzute la alin. (1) se poate prevedea, dupã caz, obligarea celui sancţionat la efectuarea unor cursuri de perfecţionare sau de educaţie farmaceuticã ori a altor forme de pregãtire profesionalã.

SECŢIUNEA a 2-a
Reguli procedurale

ART. 106
(1) Plângerea împotriva unui farmacist se adreseazã colegiului al cãrui membru este farmacistul. Aceasta va fi înregistratã numai dacã conţine elemente de identificare: numele, prenumele, locul de muncã ale farmacistului împotriva cãruia se face, precum şi numele, prenumele, adresa şi semnãtura petentului.
(2) Plângerea se va depune personal sau prin mandat cu procurã ori poate fi trimisã prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire.
(3) Nu se vor înregistra plângerile trimise prin fax ori depuse sau trimise în copii.
ART. 107
Biroul consiliului colegiului se poate autosesiza şi poate dispune începerea unei anchete disciplinare din oficiu.
ART. 108
Acţiunea disciplinarã se exercitã de persoane din cadrul comisiei de eticã şi deontologie profesionalã sau din departamentul respectiv.
ART. 109
Persoana sau, dupã caz, persoanele desemnate cu cercetarea faptei vor audia farmacistul reclamat, persoana care a fãcut sesizarea, eventualii martori propuşi şi aduşi de cãtre reclamant, vor solicita, dacã este cazul, opinii ale specialiştilor în materie şi vor strânge toate probele pe care le considerã utile cunoaşterii cât mai exacte a faptei şi a împrejurãrilor în care aceasta s-a produs.
ART. 110
Dupã cercetarea faptei conform art. 109, dosarul anchetei disciplinare se înainteazã comisiei de disciplinã.
ART. 111
Unitãţile sanitare cu care farmacistul cercetat se aflã în raporturi contractuale de muncã vor pune la dispoziţie comisiei disciplinare datele şi informaţiile solicitate cu privire la cauzã.
ART. 112
Dupã ascultarea farmacistului împotriva cãruia s-a pornit acţiunea disciplinarã, eventual a martorilor şi a persoanei care a fãcut plângerea, comisia de disciplinã, cu majoritate de voturi, stabileşte printr-o decizie una dintre urmãtoarele soluţii:
a) stinge acţiunea disciplinarã dacã fapta nu constituie abatere disciplinarã;
b) aplicã una dintre sancţiunile prevãzute de art. 105.
ART. 113
Decizia adoptatã în soluţionarea cauzei va trebui sã cuprindã:
a) numãrul deciziei şi data pronunţãrii;
b) componenţa comisiei de disciplinã;
c) descrierea pe scurt a faptei;
d) arãtarea mãsurilor de cercetare a faptei (declaraţiile pãrţilor, martorii care au fost audiaţi, înscrisurile, documentele cercetate şi reţinute în soluţionarea cauzei etc.);
e) sancţiunea aplicatã;
f) temeiul legal al adoptãrii ei;
g) termenul de contestare şi instanţa competentã;
h) semnãtura preşedintelui comisiei de disciplinã şi ştampila colegiului.
ART. 114
Decizia adoptatã de comisia de disciplinã de la nivel teritorial se comunicã farmacistului cercetat şi persoanei care a fãcut plângerea şi Biroului executiv al Consiliului naţional.
ART. 115
(1) Împotriva deciziei comisiei de disciplinã de la nivel teritorial cel sancţionat poate face contestaţie în termen de 15 zile de la data comunicãrii ei.
(2) Dacã nu se formuleazã contestaţie, decizia de sancţionare se comunicã unitãţii cu care farmacistul sancţionat se aflã în raporturi de muncã, precum şi Ministerului Sãnãtãţii.
ART. 116
(1) Contestaţia se depune la comisia de disciplinã teritorialã care, în termen de 3 zile, este obligatã ca, împreunã cu dosarul cauzei, sã o trimitã Comisiei superioare de disciplinã.
(2) Contestaţia este suspensivã de executare.
(3) Sunt nule contestaţiile depuse direct la Comisia superioarã de disciplinã.
ART. 117
Soluţionând contestaţia, Comisia superioarã de disciplinã a Consiliului naţional, dupã ascultarea pãrţilor, poate adopta una dintre urmãtoarele soluţii:
a) admite contestaţia şi, pe cale de consecinţã, anuleazã decizia comisiei de disciplinã teritoriale;
b) admite în parte contestaţia şi aplicã o sancţiune mai micã decât sancţiunea aplicatã la nivel local;
c) respinge contestaţia şi menţine decizia pronunţatã de comisia de disciplinã teritorialã;
d) aplicã una dintre sancţiunile prevãzute de lege.
ART. 118
Decizia Comisiei superioare de disciplinã va conţine elementele prevãzute la art. 113.
ART. 119
Soluţionarea cauzelor disciplinare se va face cu celeritate.

CAP. VIII
Soluţionarea litigiilor

ART. 120
Membrii Colegiului Farmaciştilor din România sunt obligaţi ca, atunci când se gãsesc într-o situaţie conflictualã, litigioasã, legatã de exercitarea profesiei, cu alt membru al colegiului, înainte de a apela la instanţele de judecatã, la mass-media sau la intervenţia altor autoritãţi, sã apeleze la comisia de litigii a consiliului colegiului teritorial.
ART. 121
Comisia de litigii este formatã din 3 membri ai consiliului colegiului, desemnatã de cãtre acesta.
ART. 122
Comisia de litigii va convoca pãrţile în litigiu şi, pe baza probelor administrate de pãrţi şi a acelora pe care, considerându-le necesare, le va solicita, va încerca soluţionarea amiabilã a litigiului.
ART. 123
(1) La terminarea procedurilor de împãcare a pãrţilor comisia de litigii va încheia un proces-verbal în care va consemna situaţia de fapt, poziţiile pãrţilor, probele administrate şi rezultatul final.
(2) Procesul-verbal va fi semnat de membrii comisiei de litigii şi de cãtre pãrţi.

CAP. IX
Alegerea organelor de conducere şi a membrilor comisiilor de disciplinã

SECŢIUNEA 1
Alegerea reprezentanţilor

ART. 124
(1) Membrii Colegiului Farmaciştilor din România pot fi aleşi în organele de conducere ale Colegiului Farmaciştilor din România.
(2) Perioada organizãrii alegerilor se stabileşte de Consiliul naţional al Colegiului Farmaciştilor din România.
ART. 125
Funcţiile de preşedinte, vicepreşedinte şi secretar, atât de la nivel teritorial, cât şi central, sunt incompatibile cu:
a) o funcţie corespunzãtoare dintr-un sindicat profesional;
b) o funcţie de conducere în structura Ministerului Sãnãtãţii: ministru, secretar de stat, şef de departament, director general, director general adjunct, director şi director adjunct;
c) calitatea de angajat al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate ori al caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene.
ART. 126
Membrii consiliului colegiului teritorial, precum şi reprezentanţii în Adunarea generalã naţionalã se aleg prin vot direct, secret şi liber exprimat de cãtre membrii adunãrilor generale din judeţe, respectiv din municipiul Bucureşti.
ART. 127
Dreptul de vot, precum şi dreptul de a fi ales în organele de conducere le au numai farmaciştii membri ai Colegiului Farmaciştilor din România, care au cotizaţia datoratã colegiului plãtitã la zi.
ART. 128
(1) Dreptul de a alege şi de a fi ales se poate exercita numai în cadrul colegiului al cãrui membru este farmacistul respectiv.
(2) Dovada calitãţii de membru al colegiului teritorial se va face, acolo unde alegãtorul nu se gãseşte pe lista alegãtorilor, cu ultima chitanţã dovedind plata cotizaţiei.
ART. 129
(1) În vederea organizãrii şi desfãşurãrii alegerilor se vor organiza comisii electorale locale de cãtre consiliile colegiilor teritoriale, respectiv o comisie electoralã centralã organizatã de Biroul executiv al Consiliului naţional şi aprobatã de Consiliul naţional.
(2) Comisia electoralã centralã va coordona desfãşurarea alegerilor şi va emite decizii de îndrumare în vederea aplicãrii Regulamentului electoral ori a procedurilor electorale.
ART. 130
(1) Membrii comisiilor electorale nu pot candida la posturile elective din cadrul Colegiului Farmaciştilor din România în legislatura pentru care se organizeazã alegerile.
(2) Înaintea alegerii în aceastã funcţie ei se vor angaja în scris sã nu candideze la o funcţie electivã în legislatura pentru care se organizeazã respectivele alegeri.
ART. 131
Membrii Biroului executiv sunt aleşi în mod individual cu majoritate de voturi de cãtre Consiliul naţional, respectiv de cãtre consiliile colegiilor teritoriale.
ART. 132
(1) Alegerile structurilor de conducere, precum şi ale comisiilor de disciplinã se vor desfãşura în baza unui regulament electoral aprobat de Consiliul naţional al Colegiului Farmaciştilor din România.
(2) Perioada organizãrii alegerilor se stabileşte de cãtre Consiliul naţional.

SECŢIUNEA a 2-a
Încetarea calitãţii de reprezentant sau de membru în Biroul executiv

ART. 133
(1) Încetarea calitãţii de membru al organelor de conducere sau de reprezentant în organele de conducere intervine în urmãtoarele situaţii:
a) demisie;
b) incompatibilitate;
c) deces;
d) pierderea calitãţii de membru al Colegiului Farmaciştilor din România;
e) revocare;
f) imposibilitatea exercitãrii calitãţii.
(2) Locul rãmas vacant va fi ocupat de cãtre primul membru supleant.
(3) Locul vacant din cadrul Biroului executiv se ocupã prin alegerea unui alt membru.
ART. 134
(1) Revocarea din funcţie sau din calitatea de reprezentant în organele de conducere ale Colegiului Farmaciştilor din România, atât la nivel naţional, cât şi la nivel judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, se face cu majoritatea calificatã a forului care l-a ales pe cel în cauzã.
(2) Revocarea se poate face în cazul încãlcãrilor grave ale legii, ale prezentului statut sau ale regulamentelor care organizeazã şi reglementeazã exercitarea profesiei de farmacist.
ART. 135
(1) Membrii organelor de conducere care lipsesc nemotivat la:
a) douã şedinţe într-un an ale adunãrilor generale;
b) 3 şedinţe într-un an ale Consiliului naţional sau ale consiliului colegiului teritorial;
c) 3 şedinţe pe semestru ale Biroului executiv al Consiliului naţional, respectiv ale biroului consiliului colegiului teritorial, sunt revocaţi de drept.
(2) Constatarea revocãrii se face prin:
a) hotãrârea Adunãrii generale naţionale pentru membrii Consiliului naţional, la sesizarea Biroului executiv;
b) hotãrârea Consiliului naţional pentru membrii Biroului executiv al Consiliului naţional, la sesizarea a 3 dintre membrii Biroului executiv;
c) decizia Biroului executiv al Consiliului naţional pentru membrii organelor teritoriale de conducere, la sesizarea biroului consiliului colegiului teritorial.
(3) Sesizarea va fi însoţitã de dovada absenţei membrului în cauzã.

CAP. X
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 136
Completarea sau modificarea prezentului statut se va face de cãtre Adunarea generalã naţionalã, la propunerea Consiliului naţional.
ART. 137
În temeiul <>art. 83 din Legea nr. 305/2004 , actualele structuri ale Colegiului Farmaciştilor din România, de la nivel naţional şi teritorial, vor rãmâne în funcţie şi îşi vor exercita mandatul pânã la împlinirea duratei pentru care au fost alese.
ART. 138
Prezentul statut a fost aprobat de Adunarea generalã naţionalã în şedinţa din data de 10 mai 2005 şi intrã în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.


ANEXĂ
------
la statut
---------

NOTA(CTCE)
----------

EMBLEMA - cu sigla Colegiului Farmaciştilor din România se gaseste in Monitorul oficial al României, Partea I, nr. 752 din 18 august 2005, pagina 13.(a se vedea imaginea asociata)


ANEXA 2

CODUL DEONTOLOGIC AL FARMACISTULUI

CAP. I
Principii generale

ART. 1
(1) Codul deontologic al farmacistului cuprinde un ansamblu de principii şi reguli ce reprezintã valorile fundamentale în baza cãrora se exercitã profesia de farmacist pe teritoriul României.
(2) Prezentul cod exprimã adeziunea farmaciştilor români la Carta Universalã a Drepturilor Omului şi la Carta Farmaciei Europene.
ART. 2
Codul deontologic al farmacistului are drept principal scop:
a) ocrotirea drepturilor pacienţilor;
b) respectarea obligaţiilor profesionale de cãtre farmacişti;
c) apãrarea demnitãţii şi a prestigiului profesiunii de farmacist.
ART. 3
(1) În exercitarea profesiei sale farmacistul furnizeazã servicii de sãnãtate specializate pacientului şi publicului în general, fãrã nici un fel de discriminare.
(2) Relaţiile dintre farmacist şi beneficiarii serviciilor acordate trebuie sã aibã la bazã încrederea în competenţa şi experienţa profesionalã a farmacistului.
(3) Aceastã încredere obligã farmacistul ca de-a lungul întregii sale cariere sã asigure şi sã menţinã la cel mai înalt nivel performanţele şi conduita sa profesionalã şi personalã, sã-şi actualizeze cunoştinţele profesionale permanent în sfera activitãţii sale.
ART. 4
Principiile fundamentale în baza cãrora se exercitã profesia de farmacist sunt urmãtoarele:
a) exercitarea profesiei se face exclusiv în respect faţã de viaţa şi de persoana umanã;
b) în orice situaţie primeazã interesul pacientului şi sãnãtatea publicã;
c) respectarea în orice situaţie a drepturilor pacientului;
d) colaborarea, ori de câte ori este cazul, cu toţi factorii implicaţi în asigurarea stãrii de sãnãtate a pacientului;
e) adoptarea unui rol activ faţã de informarea şi educaţia sanitarã a publicului, precum şi faţã de combaterea toxicomaniei, polipragmaziei, dopajului, automedicaţiei şi a altor flageluri;
f) acordarea serviciilor farmaceutice se face la cele mai înalte standarde de calitate posibile, pe baza unui nivel înalt de competenţã ştiinţificã, aptitudini practice şi performanţe profesionale, în concordanţã cu progresele ştiinţelor şi practicii farmaceutice;
g) în exercitarea profesiei farmaciştii trebuie sã dovedeascã loialitate şi solidaritate unii faţã de alţii în orice împrejurare, sã-şi acorde colegial ajutor şi asistenţã pentru realizarea îndatoririlor profesionale;
h) farmaciştii trebuie sã se comporte cu cinste şi demnitate profesionalã şi sã nu prejudicieze în nici un fel profesia de farmacist sau sã submineze încrederea publicã în aceasta.
ART. 5
În situaţiile în care în rezolvarea unei probleme alegerea soluţiei nu este prevãzutã în normele legale, farmacistul trebuie sã ia o decizie concordantã cu etica profesiei şi sã-şi asume responsabilitatea.
ART. 6
Pentru respectarea principiilor de mai sus farmacistul este obligat sã-şi pãstreze libertatea şi independenţa profesionalã conform jurãmântului profesiei.
ART. 7
Colegiul Farmaciştilor din România garanteazã menţinerea standardelor profesionale la cel mai înalt nivel posibil, în scopul ocrotirii sãnãtãţii publice, prin supravegherea respectãrii de cãtre farmacişti a îndatoririlor profesionale şi a eticii profesionale, precum şi prin apãrarea independenţei, onoarei şi demnitãţii profesionale.

CAP. II
Standarde deontologice

SECŢIUNEA 1
Responsabilitatea personalã şi independenţa farmaciştilor

Farmacistul furnizor de servicii
ART. 8
(1) Indiferent de sfera de activitate, farmacistul trebuie sã aibã în centrul atenţiei sale binele pacientului şi al publicului în general.
(2) Farmacistul este rãspunzãtor pentru toate deciziile sale profesionale, indiferent de responsabilitãţile asumate în exercitarea profesiei sale.
ART. 9
În vederea îndeplinirii dispoziţiilor art. 8, farmacistul, în timpul exercitãrii actului profesional, este obligat sã respecte urmãtoarele reguli:
a) sã-şi exercite profesia în conformitate cu procedurile standard de operare scrise, prevãzute de regulile de bunã practicã din domeniul sãu de activitate;
b) sã-şi îndeplineascã îndatoririle profesionale cu competenţã, în termenele stabilite;
c) sã profeseze doar în acele posturi în care i se permite sã-şi respecte îndatoririle esenţiale ca farmacist, libertatea de decizie şi independenţã profesionalã;
d) sã accepte acele posturi pentru care are competenţa şi disponibilitatea necesare pentru a îndeplini cu succes îndatoririle profesionale. În acest sens trebuie sã se informeze asupra specificului activitãţii, accesului la mijloacele necesare pentru exercitarea profesiunii la standardele necesare;
e) sã-şi îndeplineascã personal atribuţiile şi, la nevoie, sã delege o persoanã competentã autorizatã pentru îndeplinirea anumitor activitãţi profesionale, asumându-şi rãspunderea;
f) sã informeze imediat o persoanã responsabilã în cazul în care nu îşi poate îndeplini îndatoririle profesionale, pentru a se putea lua la timp mãsuri de remediere;
g) sã raporteze medicului prescriptor sau autoritãţilor competente orice efect nedorit sau advers al medicamentelor, în scopul optimizãrii tratamentelor;
h) sã se abţinã sã critice sau sã condamne convingerile personale ori religioase ale pacientului care apeleazã la serviciile sale;
i) sã acorde servicii în mod egal pentru toţi pacienţii, fãrã discriminare, în ordinea solicitãrii acestora, cu excepţia situaţiilor de urgenţã;
j) sã se asigure cã serviciile sale au fost percepute şi înţelese corect de pacient, încurajându-l sã participe activ la reuşita tratamentului;
k) sã nu refuze nejustificat acordarea serviciilor care îi intrã în atribuţii, conform legii.
ART. 10
Farmacistul poate refuza acordarea unor servicii cãtre pacient atunci când refuzul este justificat de interesul sãnãtãţii pacientului.
Farmacistul-şef
ART. 11
Înainte de a-şi asuma o funcţie de conducere, farmacistul trebuie sã se autoevalueze şi sã se asigure cã este capabil sã îndeplineascã toate responsabilitãţile acestei funcţii.
ART. 12
În exercitarea funcţiei farmacistul-şef are urmãtoarele obligaţii:
a) trebuie sã se informeze asupra tuturor aspectelor şi cerinţelor legate de funcţia pe care o îndeplineşte;
b) trebuie sã se asigure cã toţi membrii personalului aflat în subordinea sa sunt informaţi asupra atribuţiilor profesionale pe care trebuie sã le îndeplineascã;
c) trebuie sã transmitã instrucţiunile clar pentru a împiedica orice risc de eroare; în mãsura posibilitãţilor, el va transmite în scris proceduri standard de operare;
d) se asigurã cã membrii personalului aflat în subordinea sa îşi îndeplinesc atribuţiile în conformitate cu prevederile legale, dar şi cu competenţa şi aptitudinile personale;
e) trebuie sã respecte independenţa profesionalã a farmaciştilor din subordine;
f) se asigurã cã echipamentele, localul şi utilitãţile de la locul de muncã sunt menţinute la standardele acceptate pentru desfãşurarea în bune condiţii a activitãţilor profesionale;
g) se asigurã cã toate activitãţile profesionale desfãşurate sub controlul sãu, precum şi cele exercitate de el personal sunt supuse asigurãrii de rãspundere profesionalã;
h) se asigurã cã toate mãsurile privind pãstrarea confidenţialitãţii sunt efective;
i) are datoria sã notifice colegiului pe raza cãruia îşi desfãşoarã activitatea orice schimbare de interes profesional privind membrii personalului din subordinea sa ori funcţia sa;
j) trebuie sã accepte, în mãsura posibilitãţilor, elevi şi studenţi, pentru îndeplinirea stagiului de practicã în unitatea pe care o conduce.

SECŢIUNEA a 2-a
Competenţa profesionalã

ART. 13
Farmacistul trebuie sã-şi asigure şi sã-şi menţinã la un înalt nivel pregãtirea profesionalã, prin actualizarea permanentã a cunoştinţelor în aria sa profesionalã, în scopul îndeplinirii atribuţiilor cu competenţa necesarã.
ART. 14
În vederea actualizãrii permanente a cunoştinţelor profesionale, farmacistul este obligat:
a) sã-şi planifice şi sã participe la formele de pregãtire profesionalã organizate sau acreditate de Colegiul Farmaciştilor din România;
b) sã evalueze şi sã aplice în practica curentã cunoştinţele actualizate permanent;
c) sã ateste cu documente doveditoare pregãtirea sa, prin formele programelor de dezvoltare profesionalã acceptate, atunci când acest lucru îi este solicitat de comisiile de specialitate ale colegiului teritorial la care este înregistrat.

SECŢIUNEA a 3-a
Confidenţialitatea

ART. 15
Farmacistul are datoria de a respecta şi proteja informaţia profesionalã.
ART. 16
Farmacistul trebuie sã respecte şi sã protejeze confidenţialitatea informaţiilor referitoare la pacienţi, obţinute în cursul activitãţilor profesionale.
ART. 17
Informaţiile pot fi dezvãluite în urmãtoarele cazuri:
a) când pacientul şi-a dat consimţãmântul scris;
b) când tutorele pacientului a consimţit în scris, dacã vârsta pacientului sau starea sa de sãnãtate nu permite aceasta;
c) când este necesar pentru a preveni afectãri majore sau punerea în pericol a sãnãtãţii pacientului, a unei terţe persoane sau a publicului în general;
d) stabilirea vinovãţiei în cazul sãvârşirii unor infracţiuni, la solicitarea instanţei de judecatã;
e) în alte situaţii prevãzute de lege.
ART. 18
Farmacistul nu trebuie sã dezvãluie, decât cu acordul scris al medicului prescriptor, nici o informaţie referitoare la practica prescrierii acestuia.
ART. 19
Farmacistul trebuie sã protejeze informaţia profesionalã internã, respectând urmãtoarele reguli:
a) sã nu permitã accesul terţilor la informaţii privind activitatea unitãţii în care îşi desfãşoarã activitatea decât cu acordul scris al angajatorului sau în alte situaţii prevãzute de lege;
b) sã respecte cerinţele legale de protecţie a informaţiilor privind acumularea şi utilizarea acestora;
c) sã asigure protecţia informaţiilor la operaţiunile de stocare, transmitere, primire ori distrugere.

SECŢIUNEA a 4-a
Relaţiile de colaborare ale farmacistului

ART. 20
În exercitarea profesiei farmacistul are datoria ca, în interesul bolnavului şi al pacientului în general, sã colaboreze cu toţi confraţii sãi. În acest sens:
a) toţi farmaciştii îşi acordã ajutor reciproc şi consultanţã pentru realizarea îndatoririlor profesionale;
b) farmaciştii îşi rezolvã singuri litigiile, cu respectarea spiritului de colegialitate; dacã nu reuşesc, fac apel la comisia de litigii a colegiului;
c) farmacistul trebuie sã-şi trateze toţi colaboratorii cu respect, bunãvoinţã şi colegialitate;
d) farmacistul trebuie sã dovedeascã în orice împrejurare solidaritate faţã de colegii sãi şi loialitate faţã de corpul profesional şi profesia de farmacist.
ART. 21
În interesul pacientului şi al publicului în general, farmacistul trebuie sã colaboreze cu medicul şi cu alţi membri ai echipei de sãnãtate. În acest sens:
a) farmacistul colaboreazã activ cu medicul prescriptor pentru a realiza efectuarea tratamentului pacientului la timp, în parametrii optimi şi în interesul acestuia;
b) în colaborarea sa cu medicul, farmacistul se va abţine de la orice înţelegere în scop material sau de altã naturã care ar avea drept rezultat încãlcarea dreptului pacientului;
c) farmacistul trebuie sã se abţinã de la orice fapt care ar putea aduce prejudicii demnitãţii şi imagini medicului sau altor membri ai profesiunilor sanitare, pentru a nu crea neîncredere pacientului.

SECŢIUNEA a 5-a
Concurenţa neloialã

ART. 22
Farmacistul nu trebuie sã utilizeze mijloacele concurenţei neloiale în vederea obţinerii unor avantaje materiale sau de altã naturã.
ART. 23
Se considerã a fi practici neloiale, fãrã a fi limitative, urmãtoarele activitãţi:
a) atragerea pacienţilor prin oferirea de avantaje materiale sau reclamã mincinoasã;
b) folosirea de funcţia deţinutã ori de mandatul încredinţat în cadrul organelor de conducere pentru atragerea de pacienţi.
ART. 24
Este sancţionabilã denunţarea nejustificatã şi în scop concurenţial a colegilor.

SECŢIUNEA a 6-a
Publicitatea

ART. 25
Orice informaţie furnizatã publicului de cãtre farmacist în legãturã cu serviciile de sãnãtate oferite trebuie sã fie corectã, decentã, legalã şi onestã.
ART. 26
Orice informaţie şi material promoţional cu privire la serviciile profesionale trebuie sã fie în concordanţã cu rolul farmacistului în promovarea sãnãtãţii şi sã permitã pacientului sã decidã independent asupra solicitãrii serviciului respectiv.
ART. 27
În scopul promovãrii unor servicii proprii, farmaciştii trebuie sã se abţinã de la a defãima serviciile profesionale ale altor confraţi.
ART. 28
Farmacistul trebuie sã se abţinã de la orice procedee sau mijloace contrare demnitãţii profesionale, care ar prejudicia dreptul pacientului de a-şi alege singur farmacistul.
ART. 29
Pe tot timpul exercitãrii profesiei farmacistul trebuie sã se asigure cã acţiunile de promovare a medicamentelor, în care este implicat sau care au loc în unitãţile în care el lucreazã, sunt în conformitate cu prevederile legale privind publicitatea medicamentelor.
ART. 30
Farmacistul se va asigura cã promovarea medicamentelor nu implicã obligarea pacientului de a cumpãra sau de a primi medicamente nedorite sau în exces, în locul celor dorite sau împreunã cu acestea.

SECŢIUNEA a 7-a
Servicii farmaceutice de urgenţã

ART. 31
Pentru asigurarea continuitãţii asistenţei cu medicamente a populaţiei, farmaciştii trebuie sã furnizeze, în condiţiile legii, servicii farmaceutice de urgenţã.
ART. 32
Pentru a realiza în condiţii bune serviciile farmaceutice de urgenţã, farmacistul este obligat sã acorde primul ajutor, în limita competenţelor sale, şi sã solicite intervenţia serviciilor specializate, informând asupra mãsurilor luate din proprie iniţiativã.
ART. 33
Farmacistul poate elibera medicamente fãrã prescripţie medicalã în urmãtoarele situaţii:
a) un pacient aflat sub tratament dovedit are nevoie imediatã de administrarea medicamentului;
b) din motive întemeiate, pacientul are nevoie de prelungirea tratamentului şi farmacistul ori pacientul nu poate lua legãtura cu medicul prescriptor;
c) o persoanã solicitã şi are nevoie urgentã de mãsuri de prim ajutor.
ART. 34
Când nu poate sã acorde pacientului serviciul solicitat, farmacistul trebuie sã îndrume pacientul spre un serviciu specializat de asistenţã medicalã.
ART. 35
În cazuri urgente, farmacistul trebuie sã acorde asistenţã pacienţilor, dacã este solicitat, şi în afara programului farmaciei.

CAP. III
Dispoziţii finale

ART. 36
Farmacistul rãspunde disciplinar pentru nerespectarea legilor şi regulamentelor profesionale, a Codului deontologic al farmacistului şi a regulilor de bunã practicã profesionalã, a Statutului Colegiului Farmaciştilor din România, pentru respectarea deciziilor adoptate de organele de conducere ale Colegiului Farmaciştilor din România, precum şi pentru orice fapte sãvârşite în legãturã cu profesia sau în afara acesteia, care sunt de naturã sã prejudicieze onoarea şi prestigiul profesiei sau ale Colegiului Farmaciştilor din România.
ART. 37
Orice comportament în exercitarea profesiei, care încalcã principiile prezentului cod, poate face obiectul unei reclamaţii privind încãlcarea eticii profesionale de cãtre farmacist.
ART. 38
Judecarea cazurilor de abateri de la prezentul cod se soluţioneazã, conform legii şi Statutului Colegiului Farmaciştilor din România, de comisia de disciplinã competentã.
ART. 39
În aplicarea procedurii disciplinare, instanţele Colegiului Farmaciştilor din România trebuie sã judece cauzele disciplinare ţinând cont de circumstanţele în care s-a petrecut fapta.
----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016