Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.862.064 din 23 ianuarie 2006  pentru aprobarea Standardelor minime de calitate ale programelor de prevenire a consumului de droguri in scoala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.862.064 din 23 ianuarie 2006 pentru aprobarea Standardelor minime de calitate ale programelor de prevenire a consumului de droguri in scoala

EMITENT: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR - AGENTIA NATIONALA ANTIDROG
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 149 din 17 februarie 2006
În conformitate cu Strategia naţionalã antidrog în perioada 2005-2012, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 73/2005 şi cu Planul de acţiune pentru implementarea Strategiei naţionale antidrog în perioada 2005-2008, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 323/2005 ,
în temeiul <>art. 3 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.489/2002 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale Antidrog, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

preşedintele Agenţiei Naţionale Antidrog emite prezenta decizie.

ART. 1
Se aprobã Standardele minime de calitate ale programelor de prevenire a consumului de droguri în şcoalã, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta decizie.
ART. 2
Prezenta decizie se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Agenţiei Naţionale Antidrog,
Pavel Abraham

Bucureşti, 23 ianuarie 2006.
Nr. 1.862.064.

ANEXA

STANDARDE MINIME
de calitate ale programelor de prevenire a consumului de droguri în şcoalã

STANDARDUL 1
Principii de bazã

1. Un program de prevenire a consumului de droguri în mediul şcolar este definit ca o sumã de proiecte, cu mai multe activitãţi, cu o duratã determinatã în timp şi care îşi propune atingerea unor obiective distincte, mãsurabile şi realiste, în scopul adoptãrii unui stil de viaţã sãnãtos, fãrã tutun, alcool şi droguri în rândul populaţiei şcolare.
2. Programele de prevenire a consumului de droguri în mediul şcolar trebuie sã respecte urmãtoarele cerinţe:
2.1. sã fie subsumate Strategiei naţionale antidrog 2005-2012 şi Planului de acţiune pentru implementarea Strategiei naţionale antidrog 2005-2008, capitolul A "Prevenire în şcoalã";
2.2. sã abordeze sistemic şi integrat fenomenul consumului de droguri în contextul altor fenomene sociale, ceea ce permite elaborarea unor programe de prevenire a consumului de droguri în şcoalã, adaptate nevoilor;
2.3. sã existe o corelaţie adecvatã între program şi caracteristicile specifice mediului şcolar în care se implementeazã programul şi ale populaţiei şcolare beneficiare, pentru aceasta fiind necesarã evaluarea preliminarã a nevoilor (prin studii cantitative şi/sau calitative de prevalenţã, incidenţã etc.);
2.4. sã îndeplineascã cerinţele metodologice specifice proceselor de planificare, implementare şi evaluare;
2.5. sã se bazeze pe teorii/modele teoretice ce fundamenteazã ştiinţific programul.

STANDARDUL 2
Descrierea problemei

Programele de prevenire a consumului de droguri în mediul şcolar trebuie fundamentate prin:
1. identificarea problemei, precum şi explicarea acesteia din perspectiva cadrului teoretic pe care se bazeazã programul de prevenire;
2. definirea variabilelor care influenţeazã problema identificatã şi specificarea modului în care acestea pot fi modificate prin implementarea programului;
3. cuantificarea şi caracterizarea situaţiei problematice.

STANDARDUL 3
Evaluarea necesitãţilor/nevoilor de prevenire a consumului de droguri în mediul şcolar

În evaluarea necesitãţilor se vor avea în vedere urmãtoarele aspecte:
1. descrierea populaţiei studiate;
2. acoperirea geograficã;
3. caracteristicile de consum în cadrul populaţiei cãreia i se adreseazã programul (tipuri de substanţe, medii şi modele de consum);
4. nevoile de informare-educare ale grupului-ţintã;
5. factorii de risc şi de protecţie identificaţi;
6. sursele de informare utilizate, cum ar fi experţi şi consilieri care participã la elaborarea programelor;
7. indicatorii utilizaţi şi validitatea acestora;
8. criteriile de analizã şi de interpretare a rezultatelor.
Evaluarea nevoilor locale, regionale şi naţionale care fundamenteazã un program de prevenire a consumului de droguri în mediul şcolar permite alegerea unei corelaţii corecte între prioritãţi, scop, grupul-ţintã ales/beneficiarii programului şi resurse.
Evaluarea nevoilor se poate realiza prin:
- utilizarea studiilor existente în ceea ce priveşte populaţia generalã şi/sau şcolarã privind prevalenţa şi incidenţa consumului de droguri;
- utilizarea indicatorilor-cheie de estimare a prevalenţei şi incidenţei problemelor specifice generate/asociate de/cu consumul de droguri în cadrul populaţiei-ţintã şi al subgrupurilor acesteia (de exemplu, indicatorul boli infecţioase asociate, cerere de tratament, mortalitate datoratã consumului de droguri etc.);
- studii în serviciile medicale specializate şi sistemul de protecţie a copilului;
- interviul directiv sau nondirectiv, focus-grupuri cu decidenţii-cheie în domeniul prevenirii consumului de droguri (furnizori de servicii de prevenire, furnizori de servicii integrate de asistenţã psihosociomedicalã, reprezentanţi/eşantioane reprezentative ai/ale subpopulaţiilor de consumatori din comunitate);
- studii vizând factorii de risc şi de protecţie în mediul şcolar;
- studii privind costurile programelor preventive în funcţie de obiectivul acestora corelat cu analiza nevoilor şi cu rezultatele aşteptate, dupã caz.

STANDARDUL 4
Obiectivele programului

Obiectivele programelor de prevenire a consumului de droguri în mediul şcolar trebuie sã rãspundã nevoilor identificate şi caracteristicilor grupului-ţintã asupra cãruia este orientat programul.
Obiectivele generale şi specifice trebuie sã fie clar definite, uşor de identificat, realizabile, mãsurabile şi corelate cu obiectivele specifice ale Planului de acţiune pentru implementarea Strategiei naţionale antidrog 2005-2008.
Obiectivele programelor de prevenire a consumului de droguri în mediul şcolar trebuie sã vizeze informarea corectã privind uzul şi abuzul de substanţe, precum şi dezvoltarea abilitãţilor sociale ale beneficiarilor, relaţiilor între egali, autocontrolului, abilitãţilor de a face faţã unor situaţii dificile, a comportamentelor prosociale şi a abilitãţilor de refuz şi de rezistenţã la presiunea grupului.
În învãţãmântul gimnazial programele de prevenire a consumului de droguri trebuie sã vizeze o mai bunã cunoaştere a propriilor emoţii, îmbunãtãţirea autocontrolului, a abilitãţilor de comunicare şi de rezolvare a problemelor.
În învãţãmântul liceal programele de prevenire a consumului de droguri trebuie sã vizeze aspecte legate de comunicare, relaţia cu grupul de egali, autoeficacitate şi asertivitate, abilitãţi de refuz al consumului de droguri, consolidarea unor deprinderi de viaţã sãnãtoase.

STANDARDUL 5
Definirea grupului-ţintã

În descrierea grupului-ţintã, a beneficiarilor direcţi şi indirecţi se vor avea în vedere:
1. descrierea sociodemograficã a grupului-ţintã;
2. motivele care stau la baza alegerii acestuia;
3. nivelul de acoperire al programului şi adecvarea acestuia la grupul ales;
4. modalitãţile de diseminare a programului;
5. mecanismele de coordonare în implementarea programului între iniţiatorul programului şi instituţiile partenere;
6. mecanismele de contactare/implicare a grupului-ţintã, cum ar fi mijloacele de participare a acestuia la desfãşurarea programului.
Pornind de la caracteristicile grupului-ţintã, programele de prevenire a consumului de droguri sunt împãrţite în trei categorii:
● programe universale, orientate cãtre populaţia generalã;
● programe selective, orientate spre grupurile de risc, vulnerabile la consumul de droguri, sau spre subgrupuri ale populaţiei generale;
● programe indicate, orientate cãtre categoriile de populaţie care au experimentat consumul de droguri sau prezintã alte comportamente de risc.

STANDARDUL 6
Activitãţile şi metodele de prevenire a consumului de droguri în mediul şcolar

Programele de prevenire a consumului de droguri în mediul şcolar trebuie sã prezinte un calendar coerent al activitãţilor şi sã utilizeze metode adecvate obiectivelor urmãrite, activitãţilor planificate şi caracteristicilor grupului-ţintã. Se va acorda o atenţie deosebitã folosirii metodelor interactive prin care beneficiarii sunt implicaţi direct în propria lor formare.

STANDARDUL 7
Mijloacele de realizare

Programele de prevenire a consumului de droguri în mediul şcolar trebuie sã dispunã de mijloace adecvate pentru realizarea obiectivelor şi activitãţilor propuse. Programele trebuie sã includã:
1. analiza mijloacelor necesare pentru implementarea programului, luând în considerare suficienţa sau insuficienţa resurselor proprii, estimarea costurilor, resursele comunitare disponibile etc.;
2. descrierea echipei profesionale a programului (numãrul de persoane, profesia, responsabilitãţile şi coordonarea), precum şi a voluntarilor;
3. enumerarea şi descrierea materialelor şi a echipamentelor necesare pentru implementarea programului.

STANDARDUL 8
Evaluarea programului

În evaluarea programelor de prevenire a consumului de droguri în şcoalã trebuie analizatã coerenţa structurii programului, dupã cum urmeazã:



┌────────────────┐ ┌─────────────────┐ ┌───────────────┐
│Obiectiv general├─────┤Obiectiv specific├────┤ Model teoretic│
└──────┬─────────┘ │ 1, 2, 3 │ └──────┬────────┘
│ └──────┬──────────┘ │
│ │ V
│ │ ┌───────────────────┐
│ │ │ Referinţe privind │
│ │ │ modelul teoretic: │
│ │ │ conţinut, elemente│
│ │ │ teorii │
│ │ └───────┬───────────┘
│ ┌────┴───────┐ │
└──────────────── │ Indicatori │ <────────────┘
└────┬───────┘


V
┌───────────┐
│ Rezultate │
└───────────┘



Programele de prevenire a consumului de droguri trebuie sã includã, în planificarea acestora, un sistem de evaluare care sã conţinã, dupã caz, urmãtoarele arii:
A. Evaluarea gradului de acoperire al programului:
1. rata de acoperire a grupului-ţintã şi a populaţiei din zonã;
2. eficacitatea programului pentru grupul-ţintã, comparând caracteristicile populaţiei definite iniţial cu cele ale populaţiei care a beneficiat direct de program;
3. descrierea cãilor de diseminare a programului.
B. Evaluarea activitãţilor programului
Evaluarea activitãţilor programului trebuie sã includã:
1. numãrul beneficiarilor direcţi, implicaţi în implementarea programului, frecvenţa participãrii lor la activitãţile programului implementat;
2. adecvarea materialelor utilizate la caracteristicile populaţiei cãreia i se adreseazã programul (nivelul de comprehensiune a materialelor, a informaţiilor conţinute etc.);
3. adecvarea procedurilor utilizate pentru realizarea activitãţilor.
C. Evaluarea planificãrii în timp
Evaluarea procesului presupune analiza diferenţei dintre timpul prevãzut şi timpul real de execuţie. În plus, se va analiza relaţia dintre activitãţile proiectate şi cele realizate în funcţie de calendarul programului.
D. Evaluarea resurselor umane
Evaluarea resurselor umane include definirea finalã a echipei de profesionişti şi a voluntarilor care au implementat programul, poziţiile acestora, programul zilnic şi orice altã modificare care a apãrut pe parcursul derulãrii programului. De asemenea, trebuie expuse nivelurile de coordonare realizate, indicându-se instituţiile participante, numãrul de întâlniri, concluziile şi acordurile realizate.
Criterii minime pentru angajarea profesioniştilor care elaboreazã şi implementeazã programe de prevenire a consumului de droguri:
- studii universitare în domeniul sociouman;
- experienţã în domeniu şi, eventual, formare în domeniul prevenirii consumului de droguri.
Conform legislaţiei în vigoare, programele de formare profesionalã în domeniul prevenirii consumului de droguri ale diferiţilor furnizori de formare trebuie acreditate de Centrul Naţional de Formare şi Cercetare în Adicţii din cadrul Agenţiei Naţionale Antidrog.
E. Evaluarea resurselor materiale şi a bugetului programului
Evaluarea resurselor materiale şi economice ale programului se referã la suficienţa/insuficienţa acestora în vederea realizãrii obiectivelor stabilite. Resursele prevãzute iniţial vor fi reanalizate pe tot parcursul desfãşurãrii programului şi, dacã este cazul, se vor face recomandãri pentru celelalte faze ale programului.
F. Evaluarea rezultatelor programului
Evaluarea rezultatelor presupune în toate cazurile existenţa unor date despre aplicarea programului, care sã permitã realizarea unor comparaţii între situaţiile anterioare şi cele ulterioare implementãrii programului.
Evaluarea rezultatelor conţine şi o comparaţie a situaţiei problematice în anumite momente, evaluatã cu instrumente identice sau diferite, în legãturã cu:
1. nivelul de conştientizare a problemei identificate şi de sensibilizare a grupului-ţintã cãruia i se adreseazã programul;
2. nivelul de cunoştinţe asupra problemei al beneficiarilor programului, dupã implementarea acestuia;
3. schimbãrile înregistrate între momentul anterior şi cel ulterior implementãrii programului, în relaţie cu atitudinile şi cu valorile grupului-ţintã faţã de problema asupra cãreia se acţioneazã;
4. variaţiile în modelele de comportament şi în stilurile de viaţã ale grupului-ţintã, inclusiv prevalenţa şi incidenţa consumului, factorii de risc sau de protecţie asociaţi etc.
___________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016