Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.563.395 din 13 iulie 2005  privind infiintarea Centrului National de Formare si Cercetare in Adictii in cadrul Agentiei Nationale Antidrog si acreditarea programelor de formare, a formatorilor si a formatorilor de formatori din domeniul adictiilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.563.395 din 13 iulie 2005 privind infiintarea Centrului National de Formare si Cercetare in Adictii in cadrul Agentiei Nationale Antidrog si acreditarea programelor de formare, a formatorilor si a formatorilor de formatori din domeniul adictiilor

EMITENT: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR - AGENTIA NATIONALA ANTIDROG
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 696 din 2 august 2005

În aplicarea Strategiei naţionale antidrog în perioada 2005-2012, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 73/2005 , şi a Planului de acţiune pentru implementarea Strategiei naţionale antidrog în perioada 2005-2008, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 323/2005 ,
în conformitate cu Ordinul ministrului muncii, solidaritãţii sociale şi familiei şi al preşedintelui Institutului Naţional de Statisticã nr. 9/14/2005 privind completarea Clasificãrii ocupaţiilor din România,
în baza avizului Consiliului Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor,
în temeiul <>art. 3 alin. (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.489/2002 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale Antidrog,

preşedintele Agenţiei Naţionale Antidrog emite prezenta decizie.

ART. 1
(1) Se constituie Centrul Naţional de Formare şi Cercetare în Adicţii (CNFCA) în cadrul Agenţiei Naţionale Antidrog, pentru implementarea strategiilor de formare şi perfecţionare profesionalã, de evaluare şi certificare a pregãtirii pentru toate categoriile de personal care lucreazã în domeniul adicţiilor. Centrul Naţional de Formare şi Cercetare în Adicţii, denumit în continuare Centru, are un numãr de 4 posturi şi se organizeazã prin redistribuire, în limita posturilor aprobate Agenţiei Naţionale Antidrog.
(2) Centrul identificã şi analizeazã necesitãţile educaţionale ale profesioniştilor care lucreazã în domeniul adicţiilor, pentru dezvoltarea profesionalã continuã a acestora, în vederea menţinerii şi îmbunãtãţirii nivelului de cunoştinţe, abilitãţi şi atitudini necesare creşterii calitãţii performanţelor specifice fiecãrei arii de intervenţie.
(3) Centrul colaboreazã cu Centrul Naţional de Perfecţionare în Domeniul Sanitar, Colegiul Medicilor din România, Colegiul Psihologilor din România, Colegiul Asistenţilor Sociali, Federaţia Românã de Psihoterapie, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţei de Muncã şi alte instituţii şi asociaţii profesionale, institute de cercetare, universitãţi sau cu organizaţii neguvernamentale în vederea elaborãrii, implementãrii şi acreditãrii programelor de formare, acreditãrii formatorilor şi a formatorilor de formatori din domeniul adicţiilor.
(4) Centrul poate organiza programe proprii de formare profesionalã continuã şi de formare de formatori pentru toate categoriile de personal cu studii superioare şi medii care lucreazã în domeniul adicţiilor.
(5) Agenţia Naţionalã Antidrog elaboreazã programa-cadru de formare profesionalã în adicţii pentru urmãtoarele module: Formare de bazã, Prevenirea consumului de droguri, Consiliere antidrog, Legislaţie în domeniul drogurilor, Reintegrarea şi reinserţia socialã a consumatorilor de droguri şi altele în cazul în care se va dovedi necesar.
ART. 2
(1) Agenţia Naţionalã Antidrog, prin Centru, acrediteazã programele de formare pentru dezvoltarea profesionalã continuã, elaborate de furnizorii de servicii de formare, adresate tuturor categoriilor de personal cu studii superioare şi medii care lucreazã în domeniul adicţiilor.
(2) Instituţiile şi organizaţiile care doresc sã organizeze programe de formare în domeniul adicţiilor vor solicita acreditarea fiecãrui program de formare cu cel puţin douã sãptãmâni înainte de începerea acestuia şi vor face dovada cã organizeazã aceste programe cu formatori acreditaţi în conformitate cu prezenta decizie. Cererea va fi însoţitã de documente din care sã rezulte calitatea de furnizor de servicii de formare, precum şi detalii privind asigurarea materialã şi profesionalã a desfãşurãrii programului de formare.
(3) În vederea acreditãrii programelor, furnizorii de servicii de formare vor dezvolta programe de formare prin respectarea în proporţie de cel puţin 75% a programei-cadru stabilite de Agenţia Naţionalã Antidrog, care va fi pusã la dispoziţie solicitanţilor la cererea acestora. Criteriile de acreditare a programelor de formare sunt stabilite în anexa nr. 1.
(4) La examenul de absolvire a programului de formare acreditat participã un reprezentant al Centrului.
(5) Absolvenţii programului de formare acreditat conform prezentei decizii vor primi un certificat de absolvire eliberat de Centru.
ART. 3
(1) Agenţia Naţionalã Antidrog, prin Centru, acrediteazã formatorii şi formatorii de formatori în domeniul adicţiilor pe baza criteriilor şi standardelor elaborate de Centru.
(2) Criteriile şi standardele de acreditare şi reacreditare a formatorilor sunt prevãzute în anexa nr. 2.
(3) Criteriile şi standardele de acreditare şi reacreditare a formatorilor de formatori sunt prevãzute în anexa nr. 3.
(4) Acreditarea absolvenţilor cursurilor de formare de formatori se realizeazã de o comisie de evaluare formatã din 5 membri: un reprezentant al Agenţiei Naţionale Antidrog, un reprezentant al comisiei de specialitate din cadrul Ministerului Sãnãtãţii, un reprezentant al Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei - Departamentul de management educaţional, un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei şi un reprezentant al unei asociaţii profesionale corespunzãtor categoriei profesionale şi domeniului pentru care se face formarea, conform anexei nr. 4. Acreditarea este certificatã printr-un certificat, valabil 4 (patru) ani, eliberat de Centru.
ART. 4
(1) Programele de formare de formatori în domeniul adicţiilor sunt alcãtuite din douã componente:
a) o componentã de formare generalã, realizatã în baza Standardului ocupaţional (SO) pentru formator şi formator de formatori;
b) o componentã de formare specificã, de profil, pe baza programei-cadru propuse de Centru pentru modulele: Formare de bazã în adicţii, Formare în prevenirea consumului de droguri, Formare în consilierea antidrog, Formare în reducerea ofertei de droguri şi a programei Ministerului Sãnãtãţii pentru modulul Tratament.
(2) Programa componentei generale de formare de formatori este elaboratã de formatorii de formatori acreditaţi de Agenţia Naţionalã Antidrog, prin Centru, sau de alte instituţii abilitate din România, împreunã cu formatorii de formatori acreditaţi internaţional, experţi în elaborarea de curriculum.
(3) Programa de formare specificã este elaboratã de formatori acreditaţi de Agenţia Naţionalã Antidrog sau de cadre universitare din domeniul pentru care se face formarea.
(4) Criteriile de selecţie a participanţilor pentru programul de formare de formatori sunt prevãzute în anexa nr. 5.
ART. 5
(1) Centrul, în vederea elaborãrii programelor proprii, identificã necesitãţile pentru care se organizeazã formarea, efectueazã selecţia şi formarea conform criteriilor şi standardelor stabilite în anexele la prezenta decizie şi le supune avizãrii Comisiei de evaluare.
(2) Verificarea îndeplinirii criteriilor şi standardelor pentru programele Centrului, precum şi acreditarea şi reacreditarea formatorilor şi formatorilor de formatori formaţi de Centru se fac conform procedurii prevãzute în prezenta decizie.
ART. 6
Agenţia Naţionalã Antidrog elaboreazã regulamentul de funcţionare al Centrului.
ART. 7
Anexele nr. 1-5 fac parte integrantã din prezenta decizie.
ART. 8
Prezenta decizie se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Agenţiei Naţionale Antidrog,
Pavel Abraham

Bucureşti, 13 iulie 2005.
Nr. 1.563.395.


ANEXA 1

CRITERII
de acreditare a programelor de formare

I. Introducerea şi motivaţia alegerii temei (rezumat pe o jumãtate de paginã):
1. justificarea alegerii temei în contextul general;
2. necesitãţile educaţionale care au stat la baza alcãtuirii acestui program şi grupurile-ţintã cãrora li se adreseazã;
3. scopul programului educaţional propus; rezultate aşteptate, exprimate în termenii utilitãţii pentru beneficiari;
4. conţinutul programului;
5. perioada şi durata;
6. tipuri de activitãţi oferite;
7. tehnici şi instrumente de lucru;
8. tipuri de evaluãri.

II. Evaluarea nevoilor educaţionale:
1. identificarea şi evaluarea nevoilor educaţionale pentru grupul profesional din care au fost selecţionaţi participanţii (grupul-ţintã al programului);
2. precizarea metodelor de identificare şi evaluare a nevoilor educaţionale utilizate şi rezultatele acestora, care susţin aplicarea programului.

III. Obiectivele educaţionale ale programului:
1. obiectivele trebuie sã fie enunţate clar, orientate spre dobândirea de cunoştinţe, abilitãţi şi atitudini;
2. obiectivele trebuie sã fie specifice, mãsurabile, adecvate, realiste şi încadrate în timp (SMART).

IV. Metode şi tehnici de formare utilizate în realizarea activitãţilor incluse în program:
1. orientarea conţinutului şi metodologiei formãrii spre practicã: prelegerile nu vor ocupa mai mult de o treime din timpul de formare, restul fiind reprezentat de activitãţi practice individuale sau de grup, proiecte etc.;
2. metodele şi tehnicile de formare propuse şi conţinutul vizat sunt adecvate pentru atingerea obiectivelor enunţate anterior;
3. materialele auxiliare şi echipamentele necesare realizãrii activitãţilor trebuie sã fie în concordanţã cu tipul de activitate, numãrul participanţilor şi cu numãrul de ore estimate ale programului.

V. Evaluarea evenimentului educaţional (finalã şi/sau pe parcursul derulãrii programului):
1. validitatea şi pertinenţa metodelor de evaluare folosite, în sensul adaptãrii lor la obiectivele vizate (cunoştinţe, abilitãţi şi atitudini);
2. precizarea modului în care vor fi folosite rezultatele evaluãrii.

VI. Evaluarea participanţilor pe parcursul şi la sfârşitul programului:
1. criterii de alegere a metodelor de evaluare pentru a îndeplini condiţiile de validitate şi pertinenţã;
2. stabilirea nivelului acceptabil de performanţã în îndeplinirea obiectivelor educaţionale (evaluare certificatã).

VII. Suport de curs:
1. conţinut adecvat necesitãţilor educaţionale ale grupului-ţintã;
2. actualitatea conţinutului şi a bibliografiei;
3. coerenţa dintre conţinut şi aplicabilitatea rezultatelor în practica curentã a grupului-ţintã cãruia i se adreseazã programul.

VIII. Declaraţie privind respectarea dreptului de copyright, cu menţionarea caracterului public sau privat al programului educaţional respectiv

IX. Resurse umane şi materiale necesare desfãşurãrii programului:
1. resurse umane:
a) coordonatorul profesional şi prestatorii de activitãţi educaţionale în cadrul programului trebuie sã fie cadre universitare sau instructori formatori acreditaţi;
b) personal auxiliar: secretariat, organizare etc.;
2. resurse materiale: materiale consumabile şi echipamente necesare pentru derularea programului, spaţii de învãţãmânt etc.

X. Bugetul de cheltuieli estimat pentru derularea programului:
A. prezentarea cheltuielilor potrivit clasificaţiei bugetare, astfel:
1. cheltuieli de personal: plata pentru prestaţiile didactice, deplasãri etc.;
2. cheltuieli materiale şi prestãri de servicii: pentru consumabile, obiecte de inventar, secretariat etc.;
3. cheltuieli pentru investiţii: echipamente, mijloace fixe etc.;
B. asigurarea concordanţei dintre bugetul de cheltuieli estimat şi activitãţile din programul educaţional, avându-se în vedere resursele umane şi materiale implicate;
C. aprecierea impactului programului asupra indicatorilor de sãnãtate, în termenii reducerii costurilor pentru asistenţa sãnãtãţii.

XI. Declaraţie privind lipsa influenţelor comerciale indezirabile din punct de vedere legal şi deontologic (stipulate în condiţiile contractuale)


ANEXA 2

CRITERIILE ŞI STANDARDELE
de acreditare a formatorilor

I. Absolvirea programului de formare de formatori organizat de Centrul Naţional de Formare şi Cercetare în Adicţii
II. Demonstrarea de aptitudini de formare tehnice, intelectuale, de comunicare şi de relaţionare în cadrul organizãrii/susţinerii unei sesiuni de formare
A. Aptitudini de formare tehnice*):
_________
*) Pentru reacreditare sunt valabile prevederile lit. A-C.

1. îndeplinirea standardelor de performanţã în domeniul pentru care solicitã acreditarea;
2. interpretarea datelor în vederea identificãrii şi analizei necesitãţilor educaţionale în domeniul pentru care solicitã acreditarea;
3. formularea obiectivelor educaţionale în domeniul pentru care solicitã acreditarea;
4. selectarea şi utilizarea adecvatã a tehnologiei de formare (metodele şi tehnicile de formare), a mijloacelor audiovizuale şi a materialelor auxiliare, corespunzãtor obiectivelor formãrii;
5. proiectarea şi planificarea sesiunilor de formare, utilizarea adecvatã a timpului în susţinerea activitãţilor de formare;
6. aplicarea metodelor de evaluare/autoevaluare, corespunzãtor obiectivelor formulate, şi alcãtuirea diferitelor tipuri de formulare de evaluare, corespunzãtor procesului formãrii, programului şi formatorilor;
7. redactarea raportului de activitãţi având urmãtoarele componente: narativã, evaluativã şi financiarã.
B. Aptitudini de formare intelectuale:
1. analizã şi sintezã, conceptualizare şi concretizare a modelelor dezirabile de performanţã;
2. selectarea şi adaptarea conţinutului formãrii la nivelul de înţelegere a participanţilor;
3. procesarea activitãţilor formãrii şi sumarizarea.
C. Aptitudini de comunicare şi de relaţionare:
1. aplicarea principiilor educaţiei adultului;
2. aplicarea eficientã a principiilor comunicãrii verbale şi nonverbale în procesul de formare, abilitãţi de motivare, de reflectare, de feed-back;
3. iniţierea şi menţinerea dinamicii de grup în vederea formãrii echipei/grupului, aplicarea principiilor de rezolvare a problemelor, inclusiv de management al conflictului, negociere;
4. empatie, flexibilitate, receptivitate şi respect pentru participanţi;
5. dorinţa şi capacitatea de autoformare continuã.


ANEXA 3

CRITERII ŞI STANDARDE
de acreditare şi reacreditare a formatorilor de formatori
1. Pregãtire profesionalã: dovada participãrii la cel puţin 10 ateliere de formare şi cel puţin 3 ani de activitate desfãşuratã în calitate de formator.
2. Aptitudini manageriale*)
__________
*) Pentru reacreditare sunt valabile criteriile menţionate la pct. 2-6.

3. Aptitudini de cercetare
4. Aptitudini de proiectare a unui program educaţional, de modelare, de adaptare a curriculumului de formare la necesitãţile identificate
5. Aptitudini de generare a modelelor formaţionale alternative funcţionale
6. Aptitudini de comunicare şi relaţionare identice cu cele ale formatorului, demonstrate practic în cadrul organizãrii/susţinerii unei sesiuni de formare.


ANEXA 4

ASOCIAŢII ŞI ORGANIZAŢII PROFESIONALE
care vor fi solicitate pentru a participa la Comisia de evaluare

1. Colegiul Medicilor din România
2. Colegiul Psihologilor din România
3. Colegiul Asistenţilor Sociali
4. Federaţia Românã de Psihoterapie
5. Societatea Românã de Pneumologie
6. Altele, dupã caz.


ANEXA 5

CRITERII
de selecţie a participanţilor pentru programul de formare de formatori

1. Experienţa profesionalã: cel puţin 5 ani într-un domeniu sociouman (medicinã, psihologie, asistenţã socialã, sociologie, psihopedagogie, pedagogie, drept, educaţie), atestatã prin adeverinţã de la angajator sau, dupã caz, de la casa se asigurãri de sãnãtate
2. Recomandare scrisã pentru persoana respectivã din partea instituţiei, organizaţiei sau asociaţiei profesionale care face propunerea cãtre Centrul Naţional de Formare şi Cercetare în Adicţii, de a organiza programul de formare de formatori în domeniul respectiv, însoţitã de curriculum vitae
3. Disponibilitatea de a lucra ca formator în programele organizate de Centrul Naţional de Formare şi Cercetare în Adicţii, exprimatã în scris
4. Participarea la interviul organizat de Centrul Naţional de Formare şi Cercetare în Adicţii, în vederea selecţiei pentru acceptarea în program.

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016