Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.494 din 10 august 2001  privind aplicarea pe teritoriul Romaniei a sistemului de tranzit comun pentru marfurile transportate pe cale ferata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.494 din 10 august 2001 privind aplicarea pe teritoriul Romaniei a sistemului de tranzit comun pentru marfurile transportate pe cale ferata

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE DIRECTIA GENERALA A VAMILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 480 din 21 august 2001

Directorul general al Direcţiei Generale a Vamilor,
având în vedere: prevederile art. 94 paragraful 2 din Acordul european instituind o asociere între România şi Comunitatile Europene, ratificat prin <>Legea nr. 20/1993 , privind interconectarea dintre sistemele de tranzit şi cele ale Comunitãţii Europene;
- <>Hotãrârea Guvernului nr. 91/2000 pentru aplicarea pe teritoriul României a sistemului de tranzit comun al Comunitãţilor Europene şi statelor membre ale acestora;
- prevederile <>art. 100 din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României şi ale art. 48 alin. (2) şi (3) din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 626/1997 ;
- Protocolul nr. 51.373/2000 dintre Direcţia Generalã a Vamilor şi Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa "C.F.R. Marfa" - S.A. privind aplicarea procedurii simplificate de tranzit pentru mãrfurile transportate pe cale feratã,
emite urmãtoarea decizie:

ART. 1
Începând cu data de 1 septembrie 2001 pe teritoriul României, pentru mãrfurile transportate pe cale feratã de Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa "C.F.R. Marfa" - S.A. se aplica sistemul de tranzit comun în toate birourile vamale cu activitate feroviara, în baza normelor metodologice prezentate în anexa care face parte integrantã din prezenta decizie.
ART. 2
La data intrãrii în vigoare a prezentei decizii îşi înceteazã aplicabilitatea Decizia directorului general al Direcţiei Generale a Vamilor nr. 2.670 din 14 noiembrie 2000, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 608 din 27 noiembrie 2000.


Directorul general
al Direcţiei Generale a Vamilor,
Dinu Mihail Gheorghe

ANEXA 1

NORME METODOLOGICE
CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezentele norme metodologice cuprind dispoziţii în aplicarea sistemului de tranzit comun pe teritoriul României pentru mãrfurile aflate în tranzit, transportate pe cale feratã.
(2) Normele metodologice introduc procedura de tranzit comun, oricare ar fi natura şi originea mãrfurilor.
(3) Conform dispoziţiilor prezentelor norme metodologice formalitãţile aferente procedurii de tranzit comun sunt simplificate pentru mãrfurile transportate pe cale feratã de cãtre Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa "C.F.R. Marfa" - S.A., denumita în continuare "C.F.R. Marfa" - S.A., sub acoperirea unei scrisori de trasura CIM sau, dupã caz, a unui buletin de expediere TR.
(4) Dispoziţiile cuprinse în aceste norme metodologice nu se aplica:
a) mãrfurilor destinate procedurii de vamuire la domiciliu, transportate pe cale feratã, care sunt tranzitate în baza declaraţiei vamale de tranzit;
b) mãrfurilor sosite la frontiera României pe cale maritima sau fluviala, încãrcate în containere sau în vagoane de cale feratã, care nu circula cu scrisoare de trasura CIM sau, dupã caz, cu buletin de expediere TR şi care sunt tranzitate numai cãtre birouri vamale de interior, în baza declaraţiei vamale de tranzit, conform prevederilor Codului vamal al României şi regulamentului de aplicare a acestuia;
c) mãrfurilor aflate în zonele libere, încãrcate în containere sau în vagoane de cale feratã, care nu circula cu scrisoare de trasura CIM sau, dupã caz, cu buletin de expediere TR şi care sunt tranzitate cãtre birouri vamale de interior sau cãtre alte zone libere, în baza declaraţiei vamale de tranzit, conform prevederilor Codului vamal al României şi regulamentului de aplicare a acestuia;
d) mãrfurilor vamuite în vederea exportului, încãrcate în containere sau în vagoane de cale feratã, care circula pana la un birou vamal de frontiera (cu activitate fluviala sau maritima) fãrã scrisoare de trasura CIM sau, dupã caz, fãrã buletin de expediere TR, ci în baza declaraţiei vamale de tranzit, conform prevederilor Codului vamal al României şi regulamentului de aplicare a acestuia.
ART. 2
(1) Pentru mãrfurile transportate pe cale feratã, încãrcate în vagoane şi în unitãţi de transport intermodal, denumite în continuare UTI-uri, care circula în tranzit comun, scrisoarea de trasura CIM pe care autoritatea vamalã aplica ştampila "Tranzit vamal" are valoare de declaraţie vamalã de tranzit.
(2) Pentru mãrfurile transportate pe cale feratã, încãrcate în UTI-uri, care circula în tranzit comun în traficul Intercontainer, buletinul de expediţie TR pe care autoritatea vamalã aplica ştampila "Tranzit vamal" are valoare de declaraţie vamalã de tranzit.
(3) Dacã pentru o operaţiune de tranzit comun, efectuatã sub acoperirea unui buletin de expediţie TR, a fost întocmitã şi o scrisoare de trasura CIM, aceasta din urma nu are valoare de declaraţie vamalã de tranzit, iar toate menţiunile agenţilor vamali vor fi efectuate pe buletinul de expediere TR.
ART. 3
Documentul de transport pe care a fost aplicatã ştampila "Tranzit vamal" şi pe care agentul vamal a acordat liber de vama prin aplicarea ştampilei personale şi a semnãturii constituie titlu executoriu pentru urmãrirea şi încasarea datoriei vamale, în conformitate cu prevederile art. 165 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 626/1997 .
ART. 4
În aplicarea prezentelor norme metodologice, prin termenii de mai jos se înţelege:
a) tranzit comun - transportul mãrfurilor pe cale feratã, sub supraveghere vamalã, în regim de tranzit vamal;
b) birou de plecare - biroul vamal la care mãrfurile trebuie prezentate în vederea începerii operaţiunii de tranzit comun;
c) birou de destinaţie - biroul vamal la care mãrfurile aflate în regim de tranzit comun trebuie prezentate în vederea încheierii operaţiunii de tranzit comun;
d) principal obligat - "C.F.R. Marfa" - S.A., care îşi exprima vointa de a efectua o operaţiune de tranzit comun prin prezentarea la autoritatea vamalã a documentelor prevãzute în acest scop, devenind în acest caz titularul regimului de tranzit comun;
e) document de transport - scrisoarea de trasura internationala CIM sau, dupã caz, buletinul de expediere TR;
f) buletin de expediere TR - documentul de transport folosit în traficul Intercontainer pentru transportul mãrfurilor încãrcate în UTI-uri;
g) Centru contabil - biroul din cadrul "C.F.R. Marfa" S.A. care are ca funcţie principala urmãrirea derulãrii şi încheierii operaţiunilor de tranzit;
h) mijloc de transport - vagoane, containere sau alte unitãţi internaţionale de transport intermodal, UTI-uri (containere de mare capacitate, cutii mobile, semiremorci).
ART. 5
(1) Birourile vamale cu activitate feroviara sunt abilitate în calitate de birouri de plecare şi de destinaţie.
(2) Ştampila "Tranzit vamal" va fi pusã la dispoziţie tuturor birourilor vamale cu activitate feroviara de Direcţia Generalã a Vamilor.
(3) Ştampila "Tranzit vamal" cuprinde, pe lângã elementele înscrise în ştampila rotunda nr. 1 a biroului vamal, şi spaţii pentru înscrierea numãrului şi datei sub care documentul de transport a fost înregistrat ca declaraţie vamalã de tranzit, denumirea biroului vamal de destinaţie şi seria sigiliilor aplicate.
ART. 6
(1) Birourile vamale de plecare şi de destinaţie îşi comunica reciproc toate informaţiile de care dispun în legatura cu punerea în aplicare a procedurii simplificate de tranzit comun.
(2) De asemenea, birourile vamale de plecare şi de destinaţie transmit Direcţiei Generale a Vamilor Serviciului centralizator tranzite datele solicitate de aceasta.
ART. 7
(1) Dispoziţiile referitoare la procedura simplificata de tranzit comun se aplica cu respectarea prevederilor legislaţiei vamale naţionale în vigoare şi a reglementãrilor internaţionale la care România este parte semnatara.
(2) Aplicarea prezentelor norme metodologice se face cu respectarea interdictiilor sau a restrictiilor de import, export sau tranzit al mãrfurilor, stabilite de autoritãţile competente şi justificate din ratiuni de securitate şi de moralitate publica, de protecţie a sãnãtãţii şi a vieţii persoanei, animalelor şi plantelor, de protecţie a bunurilor naţionale care au o valoare artisticã, istorica sau arheologicã ori de protejare a proprietãţii industriale sau comerciale.
(3) Pentru mãrfurile prohibite sau restrictionate, al cãror tranzit prin ţara este condiţionat prin reglementãri specifice de prezentarea unor documente suplimentare (avize, licenţe), se verifica dacã acestea au fost anexate la documentul de transport. În caz contrar operaţiunea de tranzit nu va fi acceptatã pana la prezentarea documentelor în cauza.
ART. 8
"C.F.R. Marfa" - S.A. devine principal obligat pentru mãrfurile acceptate la transport, însoţite de documentul de transport pe care au fost aplicate stampilele caii ferate, şi are urmãtoarele obligaţii:
a) sa prezinte mãrfurile, mijlocul de transport intact şi documentul de transport la biroul vamal de destinaţie în termenul de tranzit şi sa respecte mãsurile de identificare, inclusiv sigiliile aplicate;
b) sa respecte dispoziţiile referitoare la regimul de tranzit comun;
c) sa achite taxele vamale şi alte drepturi de import devenite exigibile ca urmare a constatãrii unei nereguli comise pe parcursul sau în legatura cu o operaţiune de tranzit comun;
d) sa punã la dispoziţie autoritãţii vamale, la solicitarea acesteia sau ori de câte ori este nevoie, într-un termen de maximum 7 zile, xerocopiile sau originalele documentelor de transport, precum şi alte documente din care sa rezulte ca operaţiunile au fost încheiate.
ART. 9
Bunurile transportate pe cale feratã sunt exceptate de la garantarea datoriei vamale, cu excepţia produselor accizate, pentru care se va constitui o garanţie conform prevederilor cap. II Garanţii din Decizia directorului general al Direcţiei Generale a Vamilor nr. 2.397/2000, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 607 din 27 noiembrie 2000.
ART. 10
(1) "C.F.R. Marfa" - S.A. va desemna persoanele responsabile cu activitatea de tranzit pe lângã fiecare birou vamal cu activitate feroviara şi va transmite lista cuprinzând aceste persoane Direcţiei Generale a Vamilor care va informa birourile vamale.
(2) "C.F.R. Marfa" - S.A. va asigura pregãtirea şi examinarea persoanelor desemnate în ceea ce priveşte normele legale care reglementeazã derularea procedurii de tranzit comun.
ART. 11
Predarea şi primirea tuturor documentelor referitoare la operaţiunile de tranzit comun între persoanele responsabile cu activitatea de tranzit comun desemnate de "C.F.R. Marfa" - S.A. şi agenţii vamali se vor efectua în baza prevederilor unui ordin comun semnat de directorul general al Direcţiei Generale a Vamilor şi, respectiv, al "C.F.R. Marfa" - S.A.
ART. 12
În cazul constatãrii unor abateri repetate privind tranzitul comun Direcţia Generalã a Vamilor, în baza unor documente justificative, poate solicita "C.F.R. Marfa" S.A. înlocuirea persoanelor responsabile cu activitatea de tranzit comun.
ART. 13
(1) Pentru transporturile efectuate în procedura de tranzit comun "C.F.R. Marfa" - S.A. va utiliza etichete prevãzute cu o pictograma al carei model figureazã în anexa.
(2) Etichetele sunt aplicate atât pe documentul de transport, cat şi pe mijlocul de transport.
ART. 14
(1) Termenul de tranzit în care mãrfurile trebuie sa fie prezentate la biroul vamal de destinaţie este unic, respectiv de 20 de zile.
(2) Acest termen curge de la data acceptãrii operaţiunii de tranzit de cãtre biroul de plecare şi nu se menţioneazã pe documentul de transport.
ART. 15
(1) În cazuri temeinic justificate o operaţiune de tranzit comun poate fi încheiatã şi la un alt birou de destinaţie decât cel menţionat în documentul de transport, acesta devenind în mod automat birou vamal de destinaţie preluand toate obligaţiile care îi revin în aceasta calitate, inclusiv înştiinţarea în scris a Serviciului centralizator tranzite şi a biroului vamal de plecare.
(2) În astfel de situaţii la documentul de transport vor fi anexate documentele justificative emise sau vizate de cãtre "C.F.R. Marfa" - S.A., întocmite conform reglementãrilor feroviare internaţionale (dispoziţii ulterioare ale predatorului sau destinatarului admise de Convenţia COTIF, restrictii de trafic internaţional etc.), din care sa rezulte motivele prezentãrii la noul birou de destinaţie.
(3) Pe versoul documentului de transport (originalul sau, dupã caz, xerocopia acestuia), alãturi de menţiunile înscrise în urma controlului, certificate prin ştampila personalã şi data înregistrãrii operaţiunii, agentul vamal va înscrie: "mãrfuri prezentate la biroul vamal...".
ART. 16
Operaţiunea de tranzit comun se încheie atunci când mãrfurile şi documentele de transport corespunzãtoare sunt prezentate la biroul de destinaţie şi înregistrate în evidenta de cãtre acesta.
ART. 17
(1) Mãrfurile care figureazã pe un document de transport pot fi transbordate dintr-un mijloc de transport în altul, în conformitate cu prevederile cap. X secţiunea 1 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 626/1997 .
(2) În aceasta situaţie pe noul mijloc de transport va fi aplicatã o noua eticheta prevãzutã cu o pictograma, potrivit prevederilor art. 13.
ART. 18
În cazul în care pe parcursul derulãrii unei operaţiuni de tranzit comun apar evenimente (accidente, furturi, ruperea sigiliilor, cazuri de forta majorã etc.) se aplica prevederile cuprinse în reglementãrile vamale în vigoare.

CAP. 2
Procedura de tranzit comun

SECŢIUNEA I
Tranzit comun de la interior la frontiera

1.1. Formalitãţi la biroul de plecare
ART. 19
(1) "C.F.R. Marfa" - S.A., prin reprezentanţii proprii sau prin împuterniciţii legali ai acesteia, prezintã la biroul de plecare: declaraţia vamalã de export şi documentele insotitoare anexate, documentul de transport (setul complet) împreunã cu documentele specificate în rubrica 36 a scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, în rubrica 13 a buletinului de expediere TR, precum şi xerocopia exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, xerocopia exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR, care a fost pusã la dispoziţie statiei de cale feratã de cãtre predator în vederea stampilarii.
(2) Documentul de transport capata valoare de declaraţie vamalã de tranzit comun numai dupã înregistrarea acestuia în evidenta biroului de plecare. În acest caz documentul de transport poarta acelaşi numãr şi aceeaşi data de înregistrare cu cele ale declaraţiei vamale de export. În rubrica 40 a declaraţiei vamale de export va fi înscrisã menţiunea CIM sau, dupã caz, TR, dacã nu a existat un document precedent, iar dacã acesta a existat, menţiunea va fi înscrisã în rubrica 44.
(3) Dupã verificarea documentelor menţionate la alin. (1) biroul de plecare verifica dacã în rubrica 92 a xerocopiei exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, în rubrica 44 a xerocopiei exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR a fost aplicatã ştampila statiei de plecare cu codul SIRUES.
(4) Dupã efectuarea controlului fizic al mijlocului de transport şi al mãrfurilor (conform prevederilor Codului vamal al României şi ale regulamentului de aplicare a acestuia) biroul de plecare asista la aplicarea sigiliilor de cãtre predator, calea feratã, sau, dupã caz, aplica sigilii vamale.
ART. 20
(1) Aplicarea ştampilei personale şi a semnãturii agentului vamal pe toate exemplarele scrisorii de trasura CIM, în rubrica 35 sau, dupã caz, pe exemplarele buletinului de expediere TR, în rubrica 15, certifica acordarea regimului vamal de tranzit al mãrfurilor vamuite la export.
(2) Biroul de plecare acorda regimul de tranzit comun prin aplicarea ştampilei "Tranzit vamal" şi a ştampilei personale a agentului vamal, astfel: pe scrisoarea de trasura CIM, sub rubrica G (pe versoul exemplarului nr. 3 şi al xerocopiei acestuia) sau, dupã caz, pe buletinul de expediere TR (pe versoul exemplarului nr. 3A şi al xerocopiei acestuia).
(3) Toate exemplarele documentelor de transport se restituie reprezentantului legal desemnat de "C.F.R. Marfa" S.A., la biroul de plecare fiind reţinutã xerocopia exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, xerocopia exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR, pe care au fost aplicate ştampila "Tranzit vamal" şi ştampila personalã.
(4) Aceste xerocopii vor fi pãstrate de cãtre biroul de plecare şi constituie documente de urmãrire a derulãrii operaţiunii de tranzit comun.
ART. 21
(1) Formalitãţile menţionate la art. 19 şi 20 se aplica şi mãrfurilor destinate exportului, încãrcate în UTI-uri, în cazurile în care transportul acestora de la birourile de plecare pana la statia de cale feratã unde sunt încãrcate pe vagoane se efectueazã cu mijloace auto de cãtre "C.F.R. Marfa" - S.A.
(2) În aceste cazuri birourile de plecare sunt birourile vamale unde au fost efectuate formalitãţile de vamuire şi au fost acceptate operaţiunile de tranzit în baza buletinelor de expediere TR depuse.
(3) Pe tot parcursul transportului principalul obligat este "C.F.R. Marfa" - S.A.
1.2. Formalitãţi la biroul vamal de destinaţie
ART. 22
(1) Mãrfurile şi documentul de transport (exemplarele nr. 1, 2 şi 3 ale scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, exemplarele nr. 1, 2, 3A şi 3B ale buletinului de expediere TR, precum şi o xerocopie a exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, a exemplarului nr. 3A al buletinului TR, pusã la dispoziţie de statia de cale feratã de frontiera) se prezintã la biroul de destinaţie de cãtre reprezentantul legal desemnat al "C.F.R. Marfa" S.A.
(2) Documentele prevãzute la alin. (1) sunt înregistrate de biroul de destinaţie în evidentele proprii, dupã prezentarea actului de transmitere a garniturii de tren şi efectuarea controlului mijlocului de transport în conformitate cu prevederile cap. III secţiunea a 2-a din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 626/1997 .
(3) Dupã verificarea documentelor şi a mijlocului de transport biroul de destinaţie înscrie numai pe xerocopia documentului de transport, pe versoul xerocopiei exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM (sub rubrica G) sau, dupã caz, pe versoul xerocopiei exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR, în dreapta ştampilei "Tranzit vamal", menţiunile, în funcţie de rezultatul controlului efectuat, care pot fi:
a) în cazul în care totul este în regula: "conform";
b) în cazul în care au fost constatate diferenţe, dupã caz: "excedent........", "lipsa........", "natura mãrfurilor........", "încadrarea tarifara........" şi altele.
ART. 23
Când biroul de destinaţie ia mãsuri cu privire la neregula constatatã, este obligat sa înscrie, pe lângã cele menţionate conform articolului precedent, urmãtoarele:
a) dacã este o neregula minora care nu are urmãri în ceea ce priveşte încasarea drepturilor vamale, a amenzilor sau a penalitatilor, se înscrie: "neregula minora";
b) în cazul în care neregulile constatate au dat naştere la perceperea unor drepturi vamale sau la alte taxe devenite exigibile, o copie de pe procesul-verbal întocmit de "C.F.R. Marfa" - S.A. potrivit prevederilor art. 22 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 626/1997 , vizat de biroul de destinaţie, va fi transmisã de acesta biroului de plecare care va proceda potrivit prevederilor art. 165 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României;
c) în cazul în care mãrfurile sunt prezentate la biroul de destinaţie dupã expirarea termenului de tranzit datoritã unor situaţii bine justificate, prin prezentarea unor documente vizate sau emise de "C.F.R. Marfa" - S.A., întocmite conform reglementãrilor feroviare internaţionale, cum ar fi: dispoziţii ulterioare ale predatorului sau destinatarului admise de Convenţia COTIF, restrictii de trafic internaţional etc., din care sa rezulte ca depãşirea termenului de tranzit nu este din vina transportatorului, se înscrie "neregula minora";
d) în cazul în care motivele pentru care mãrfurile au fost prezentate la biroul de destinaţie dupã expirarea termenului de tranzit nu sunt justificate, prin prezentarea unor documente de natura celor menţionate la lit. c), se aplica prevederile reglementãrilor vamale în vigoare, înscriindu-se numãrul şi data procesului-verbal de contravenţie pe documentul de transport.
ART. 24
(1) Lângã menţiunile referitoare la rezultatul controlului lucrãtorul vamal înscrie data încheierii operaţiunii de tranzit comun, semneazã şi aplica ştampila personalã.
(2) Nici o menţiune nu va fi facuta de biroul de destinaţie pe originalul documentului de transport.
(3) Exemplarele originale ale documentului de transport, menţionate la art. 22 alin. (1), împreunã cu xerocopia stampilata de biroul de destinaţie, se restituie reprezentantului legal desemnat de "C.F.R. Marfa" - S.A.
(4) Xerocopiile vor fi arhivate de statia de frontiera şi vor putea fi transmise Centrului contabil ca proba a corectitudinii derulãrii şi încheierii operaţiunii de tranzit.
(5) O data la 15 zile biroul de destinaţie va confirma biroului de plecare încheierea operaţiunilor de tranzit, printr-o adresa în care vor fi menţionate numerele şi datele documentelor de transport cu valoare de declaraţii vamale de tranzit comun, prezentate şi înregistrate la destinaţie.

SECŢIUNEA a II-a
Tranzit comun de la frontiera la interior

2.1. Formalitãţi la biroul de plecare
ART. 25
Dupã prezentarea actului de transmitere a garniturii de tren şi dupã efectuarea controlului mijlocului de transport reprezentantul din statia de frontiera legal desemnat de "C.F.R. Marfa" - S.A. prezintã biroului de plecare documentul de transport (exemplarele nr. 1, 2 şi 3 ale scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, exemplarele nr. 1, 2, 3A şi 3B ale buletinului de expediere TR) împreunã cu documentele specificate la rubrica 36 a scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, în rubrica 13 a buletinului de expediere TR.
ART. 26
Documentul de transport capata valoare de declaraţie vamalã de tranzit comun numai dupã înregistrarea acestuia în evidenta biroului de plecare.
ART. 27
Biroul de plecare verifica documentele menţionate la art. 25, precum şi existenta ştampilei de tranzit a caii ferate pe versoul exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, pe versoul exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR.
ART. 28
Biroul de plecare acorda regimul de tranzit comun prin aplicarea ştampilei "Tranzit vamal" şi a ştampilei personale a agentului vamal: pe scrisoarea de trasura CIM, sub rubrica G (pe versoul exemplarului nr. 3), sau, dupã caz, pe buletinul de expediere TR (pe versoul exemplarului nr. 3A).
ART. 29
(1) Exemplarele documentului de transport, pe care au fost aplicate ştampila "Tranzit vamal" şi ştampila personalã a agentului vamal, se restituie reprezentantului legal desemnat de "C.F.R. Marfa" - S.A., care efectueazã doua xerocopii de pe exemplarul nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, dupã exemplarul nr. 3A al buletinului de expediere TR.
(2) O xerocopie va fi predatã biroului de plecare şi constituie document de urmãrire a derulãrii operaţiunii de tranzit comun, iar cea de-a doua xerocopie va fi anexatã la setul de documente şi va însoţi transportul pana la destinaţie, fiind arhivata de statia caii ferate de destinaţie.
2.2. Formalitãţi la biroul de destinaţie
ART. 30
(1) Mãrfurile şi documentul de transport (exemplarele nr. 1, 2 şi 3 ale scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, exemplarele nr. 1, 2, 3A şi 3B ale buletinului de expediere TR, precum şi xerocopia exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, a exemplarului nr. 3A a buletinului de expediere TR, pus la dispoziţie de statia de cale feratã de frontiera, conform art. 29) se prezintã la biroul de destinaţie de cãtre reprezentanţii proprii sau de cãtre împuterniciţii legali ai "C.F.R. Marfa" - S.A.
(2) Biroul de destinaţie verifica existenta documentelor specificate în rubricile documentului de transport şi îl înregistreazã imediat în evidentele proprii, inscriind pe versoul exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM şi al xerocopiei acesteia (sub rubrica G) sau, dupã caz, pe versoul exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR şi al xerocopiei acestuia, numãrul şi data înregistrãrii operaţiunii de tranzit comun în evidenta (sub forma: R2 nr. ......./ data .............).
(3) În vederea încheierii operaţiunii de tranzit comun, la biroul de destinaţie se va proceda, dupã caz, astfel:
a) dupã depunerea declaraţiei sumare se aplica ştampila personalã pe exemplarele nr. 1, 2 şi 3 ale scrisorii de trasura CIM şi pe xerocopia acesteia (în rubrica 35) sau, dupã caz, pe exemplarele nr. 1, 2, 3A şi 3B ale buletinului de expediere TR şi pe xerocopia acestuia (în rubrica 15) şi se înscriu numãrul şi data declaraţiei sumare (sub forma DS nr. ........../data ...........);
b) dupã depunerea declaraţiei vamale prin care a fost solicitat un alt regim vamal, dupã verificarea sigiliilor şi efectuarea controlului fizic al mãrfurilor se aplica ştampila personalã pe exemplarele nr. 1, 2 şi 3 ale scrisorii de trasura CIM şi pe xerocopia acesteia (în rubrica 35) sau, dupã caz, pe exemplarele nr. 1, 2, 3A şi 3B ale buletinului de expediere TR şi pe xerocopia acestuia (în rubrica 15) şi se înscriu numãrul şi data declaraţiei vamale (sub forma DV nr. ............/data ............). Pe versoul exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM şi pe xerocopia acestuia sau, dupã caz, pe versoul exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR şi pe xerocopia acestuia se înscriu menţiunile, în funcţie de rezultatul controlului, care pot fi:
b.1) în cazul în care totul este în regula: "conform"
b.2) în cazul în care au fost constatate diferenţe, dupã caz: "excedent...........", "lipsa........", "natura mãrfurilor.............", "încadrarea tarifara..........." etc.
ART. 31
Când biroul de destinaţie ia mãsuri cu privire la neregula constatatã, este obligat sa înscrie pe lângã cele menţionate conform art. 30 urmãtoarele:
a) în cazul în care este o neregula minora care nu are urmãri în ceea ce priveşte încasarea drepturilor vamale, a amenzilor sau a penalitatilor se înscrie: "neregula minora";
b) în cazul în care neregulile constatate au dat naştere la perceperea unor drepturi vamale sau la alte taxe devenite exigibile, o copie a procesului-verbal întocmit de "C.F.R. Marfa" - S.A. potrivit prevederilor art. 22 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 626/1997 , vizat de biroul de destinaţie, va fi transmisã biroului de plecare, care va proceda la încasarea drepturilor vamale de import potrivit prevederilor art. 165 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, actul constatator fiind întocmit pe numele "C.F.R. Marfa" - S.A. şi transmis acesteia;
c) în cazul în care mãrfurile sunt prezentate la biroul de destinaţie dupã expirarea termenului de tranzit datoritã unor situaţii bine justificate, prin prezentarea unor documente vizate sau emise de "C.F.R. Marfa" - S.A., întocmite conform reglementãrilor feroviare internaţionale, cum ar fi: dispoziţii ulterioare ale predatorului sau destinatarului admise de Convenţia COTIF, restrictii de trafic internaţional etc., din care sa rezulte ca depãşirea termenului de tranzit nu este din vina transportatorului, se considera "neregula minora";
d) în cazul în care motivele pentru care mãrfurile au fost prezentate la biroul de destinaţie dupã expirarea termenului de tranzit nu sunt justificate, prin prezentarea unor documente de natura celor menţionate la lit. c), se aplica prevederile reglementãrilor vamale în vigoare, înscriindu-se numãrul şi data procesului-verbal de contravenţie pe documentul de transport.
ART. 32
(1) Dupã înscrierea mentiunilor referitoare la rezultatul controlului agentul vamal va aplica ştampila personalã pe versoul exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM şi pe xerocopia acestuia (sub rubrica G) sau, dupã caz, pe versoul exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR şi pe xerocopia acestuia.
(2) Biroul de destinaţie retine originalul exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, al exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR, iar exemplarele nr. 1 şi 2 ale scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, ale buletinului de expediere TR şi xerocopia prezentatã se restituie reprezentantului desemnat de "C.F.R. Marfa" - S.A.
(3) Xerocopiile vor fi arhivate de cãtre statia de destinaţie şi vor putea fi transmise Centrului contabil în vederea efectuãrii controlului privind derularea şi încheierea operaţiunii de tranzit.
(4) O data la 15 zile biroul de destinaţie va confirma biroului de plecare încheierea operaţiunilor de tranzit printr-o adresa în care vor fi menţionate numerele documentelor de transport cu valoare de declaraţie vamalã de tranzit comun, prezentate la destinaţie.
ART. 33
(1) Dacã din motive invocate de "C.F.R. Marfa" - S.A. aceasta solicita ca operaţiunea de vamuire sa se efectueze în biroul vamal de frontiera pe unde mãrfurile intra în ţara, biroul în cauza va accepta operaţiunea, devenind noul birou de destinaţie.
(2) În aceasta situaţie regimul de tranzit comun pe teritoriul României nu va mai fi acordat şi vor fi îndeplinite formalitãţile prevãzute la cap. II secţiunea 2.2 art. 30-32, mãrfurile vamuite, încãrcate în acelaşi mijloc de transport, urmând sa fie transportate pana la destinaţia finala înscrisã în documentul de transport.
(3) În aceasta situaţie exemplarul nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, exemplarul nr. 3A al buletinului de expediţie TR va fi pãstrat de biroul vamal de frontiera, xerocopia documentului de transport va însoţi transportul pana la destinaţie şi va fi arhivata în statia caii ferate de destinaţie.
ART. 34
(1) Dacã din motive invocate de "C.F.R. Marfa" - S.A. aceasta solicita ca operaţiunea de vamuire sa se efectueze într-un birou vamal de interior, situat într-o statie de cale feratã din parcurs, biroul în cauza va accepta operaţiunea devenind noul birou de destinaţie, fiind îndeplinite formalitãţile prevãzute la cap. II secţiunea 2.2 art. 30-32.
(2) În aceasta situaţie mãrfurile circula în regim de tranzit comun între biroul de frontiera şi biroul de interior, situat în statia de cale feratã din parcurs. De aici mãrfurile vamuite, încãrcate în acelaşi mijloc de transport, vor fi transportate pana la destinaţia finala înscrisã în documentul de transport.
(3) În aceasta situaţie exemplarul nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, exemplarul nr. 3A al buletinului de expediţie TR va fi pãstrat de biroul vamal care a încheiat operaţiunea de tranzit, xerocopia documentului de transport va însoţi transportul pana la destinaţie şi va fi arhivata în statia caii ferate de destinaţie.
ART. 35
(1) Formalitãţile înscrise la art. 30-32 se aplica şi mãrfurilor destinate importului, încãrcate în UTI-uri, tranzitate cãtre staţii de cale feratã de sosire deservite de birouri vamale de interior, transportate de "C.F.R. Marfa" S.A. cu mijloace auto la alte birouri de destinaţie unde vor fi efectuate formalitãţile vamale.
(2) În astfel de situaţii în buletinele de expediere TR vor fi înscrise ca birouri de destinaţie birourile vamale unde vor fi efectuate formalitãţile de vamuire a mãrfurilor. (3) Pe tot parcursul transportului principalul obligat este "C.F.R. Marfa" - S.A.

SECŢIUNEA a III-a
Tranzit comun de la frontiera la frontiera

3.1. Formalitãţi la biroul de plecare
ART. 36
Dupã prezentarea actului de transmitere a garniturii de tren şi dupã efectuarea controlului mijlocului de transport reprezentantul din statia de frontiera legal desemnat de "C.F.R. Marfa" - S.A. prezintã biroului de plecare documentul de transport (exemplarele nr. 1, 2 şi 3 ale scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, exemplarele nr. 1, 2, 3A şi 3B ale buletinului de expediere TR) împreunã cu documentele specificate la rubrica 36 a scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, în rubrica 13 a buletinului de expediere TR.
ART. 37
Documentul de transport capata valoare de declaraţie vamalã de tranzit comun numai dupã înregistrarea acestuia în evidenta biroului de plecare.
ART. 38
Biroul de plecare verifica documentele menţionate la art. 36, precum şi existenta ştampilei de tranzit a caii ferate pe versoul exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, pe versoul exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR.
ART. 39
Biroul de plecare acorda regimul de tranzit comun prin aplicarea ştampilei "Tranzit vamal" şi a ştampilei personale a agentului vamal: pe scrisoarea de trasura CIM, sub rubrica G (pe versoul exemplarului nr. 3), sau, dupã caz, pe buletinul de expediere TR (pe versoul exemplarului nr. 3A).
ART. 40
(1) Exemplarele documentului de transport se restituie reprezentantului legal desemnat de "C.F.R. Marfa" - S.A., care efectueazã o xerocopie de pe exemplarul nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, de pe exemplarul nr. 3A al buletinului de expediere TR.
(2) Xerocopia pe care au fost aplicate ştampila "Tranzit vamal" şi ştampila personalã a agentului vamal va fi predatã biroului de plecare şi constituie document de urmãrire a derulãrii operaţiunii de tranzit comun.
3.2. Formalitãţi la biroul vamal de destinaţie
ART. 41
(1) Mãrfurile şi documentul de transport (exemplarele nr. 1, 2 şi 3 ale scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, exemplarele nr. 1, 2, 3A şi 3B ale buletinului de expediere TR, precum şi o xerocopie a exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, a exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR, pusã la dispoziţie de statia de cale feratã de frontiera) se prezintã la biroul de destinaţie de reprezentantul legal desemnat al "C.F.R. Marfa" - S.A.
(2) Documentele prevãzute la alin. (1) sunt înregistrate de biroul de destinaţie în evidentele proprii, dupã prezentarea actului de transmitere a garniturii de tren şi dupã efectuarea controlului mijlocului de transport în conformitate cu prevederile cap. III secţiunea a 2-a din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 626/1997 .
(3) Dupã verificarea documentelor şi a mijlocului de transport biroul de destinaţie înscrie numai pe xerocopia documentului de transport, pe versoul xerocopiei exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM (sub rubrica G) sau, dupã caz, pe versoul xerocopiei exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR), în dreapta ştampilei "Tranzit vamal", menţiunile, în funcţie de rezultatul controlului efectuat, care pot fi:
a) în cazul în care totul este în regula: "conform";
b) în cazul în care au fost constatate diferenţe, dupã caz: "excedent......", "lipsa........", "natura mãrfurilor..............", "încadrarea tarifara........" şi altele.
ART. 42
Când biroul de destinaţie ia mãsuri cu privire la neregula constatatã, este obligat sa înscrie, pe lângã cele menţionate conform art. 41, urmãtoarele:
a) în cazul în care este o neregula minora care nu are urmãri în ceea ce priveşte încasarea drepturilor vamale, amenzilor sau a penalitatilor, se înscrie: "neregula minora";
b) în cazul în care neregulile constatate au dat naştere la perceperea unor drepturi vamale sau a altor taxe devenite exigibile, o copie de pe procesul-verbal întocmit de "C.F.R. Marfa" - S.A. potrivit prevederilor art. 22 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 626/1997 , vizat de biroul de destinaţie, va fi transmisã de acesta biroului de plecare, care va proceda potrivit prevederilor art. 165 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României;
c) în cazul în care mãrfurile sunt prezentate la biroul de destinaţie dupã expirarea termenului de tranzit datoritã unor situaţii bine justificate, prin prezentarea unor documente vizate sau emise de "C.F.R. Marfa" - S.A., întocmite conform reglementãrilor feroviare internaţionale, cum ar fi: dispoziţii ulterioare ale predatorului sau destinatarului, admise de Convenţia COTIF, restrictii de trafic internaţional etc. din care sa rezulte ca depãşirea termenului de tranzit nu este din vina transportatorului, se considera "neregula minora";
d) în cazul în care motivele pentru care mãrfurile au fost prezentate la biroul de destinaţie dupã expirarea termenului de tranzit nu sunt justificate prin prezentarea unor documente de natura celor menţionate la lit. c), se aplica prevederile reglementãrilor vamale în vigoare, înscriindu-se numãrul şi data procesului-verbal de contravenţie pe documentul de transport.
ART. 43
(1) Lângã menţiunile referitoare la rezultatul controlului lucrãtorul vamal înscrie data încheierii operaţiunii de tranzit, semneazã şi aplica ştampila personalã.
(2) Nici o menţiune nu va fi facuta de biroul de destinaţie pe originalul documentului de transport.
(3) Exemplarele originale ale documentului de transport, menţionate la art. 21 alin. 1, împreunã cu xerocopia stampilata de biroul de destinaţie se restituie reprezentantului legal desemnat de "C.F.R. Marfa" - S.A.
(4) Xerocopiile vor fi arhivate de cãtre statia de frontiera şi vor putea fi transmise Centrului contabil ca proba a corectitudinii derulãrii şi încheierii operaţiunii de tranzit.
(5) O data la 15 zile biroul de destinaţie va confirma biroului de plecare încheierea operaţiunilor de tranzit printr-o adresa în care vor fi menţionate numerele şi datele documentelor de transport cu valoare de declaraţii vamale de tranzit comun, prezentate şi înregistrate la destinaţie.

CAP. 3
Proceduri de cercetare şi control ulterior.
Recuperarea creanţelor

ART. 44
(1) Urmãrirea derulãrii şi încheierii operaţiunilor de tranzit comun pentru mãrfurile transportate pe cale feratã, precum şi procedura de cercetare se efectueazã de "C.F.R. Marfa" - S.A.
(2) Controlul ulterior al operaţiunilor de tranzit şi recuperarea creanţelor devenite exigibile se efectueazã de cãtre autoritatea vamalã.
ART. 45
Dacã în termen de 60 de zile de la data emiterii operaţiunii de tranzit Centrul contabil constata ca nu a fost încheiatã operaţiunea de tranzit comun, "C.F.R. Marfa" - S.A. are obligaţia sa înceapã cercetarea cu privire la derularea şi încheierea operaţiunii de tranzit şi sa anunţe autoritãţii vamale declanşarea acestei operaţiuni.
ART. 46
În termen de 90 de zile de la data emiterii operaţiunii de tranzit "C.F.R. Marfa" - S.A. va comunica autoritãţii vamale rezultatul definitiv al cercetãrii, prezentând totodatã şi documentele justificative. Autoritatea vamalã va decide mãsurile necesare privind finalizarea operaţiunii de tranzit.
ART. 47
(1) Periodic autoritatea vamalã va verifica, prin sondaj, la Centrul contabil modul în care se deruleazã şi se încheie operaţiunile de tranzit comun.
(2) Centrul contabil are obligaţia sa punã la dispoziţia autoritãţii vamale documentele de transport (originale sau, dupã caz, xerocopii ale acestora), precum şi alte documente care probeazã modul de derulare şi de încheiere a operaţiunilor de tranzit comun.
(3) Documentele care nu sunt arhivate în Centrul contabil vor fi puse la dispoziţie autoritãţii vamale în termen de cel mult 7 zile de la data solicitãrii.
ART. 48
(1) Controlul derulãrii şi încheierii operaţiunilor de tranzit consta în existenta documentelor de transport şi în verificarea documentara a acestora, respectiv: modalitatea de completare a rubricilor aferente tranzitului, existenta stampilelor în rubricile destinate acestora, respectarea termenului de tranzit, înscrierea mentiunilor referitoare la rezultatul controlului, mãsurile dispuse şi altele.
(2) Pentru operaţiunile de tranzit derulate între birouri de frontiera şi birouri de interior documentele de transport verificate sunt: exemplarul nr. 2 al scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, exemplarul nr. 2 al buletinului de expediere TR.
(3) Pentru operaţiunile de tranzit derulate între birouri de frontiera sau între birouri de interior şi birouri de frontiera documentele de transport verificate sunt: xerocopia exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, xerocopia exemplarului nr. 3A al buletinului de expediere TR.
ART. 49
Activitatea de control în Centrul contabil va fi efectuatã de doi reprezentanţi ai Direcţiei Generale a Vamilor din cadrul Serviciului centralizator tranzite şi Serviciului supraveghere vamalã în afarã birourilor vamale.
ART. 50
Rezultatele controlului vor fi consemnate într-un act de control care va fi prezentat conducerii Direcţiei Generale a Vamilor. În cazul constatãrii unor nereguli privind derularea activitãţii de tranzit pe cale feratã organele de control propun, pe lângã mãsurile menţionate la art. 12, şi mãsurile legale prevãzute în legislaţia vamalã în vigoare, dispunând totodatã aplicarea de cãtre birourile vamale implicate în activitatea de tranzit a sancţiunilor contravenţionale.

Anexa din cadrul normei, se gãseşte la pagina 31 în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 480 din 21 august 2001.



──────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016