Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.117 din 23 septembrie 2010 
 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 111 alin. (2) si art. 114 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.117 din 23 septembrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 111 alin. (2) si art. 114 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 701 din 20 octombrie 2010
    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Benke Karoly - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.
    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 111 alin. (2) şi <>art. 114 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicatã de David Lajos în Dosarul nr. 838/119/2009 al Tribunalului Covasna - Secţia civilã.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 111 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 ca neîntemeiatã, iar a celor ale art. 114 alin. (3) din aceeaşi ordonanţã de urgenţã ca inadmisibilã.

                                    CURTEA,
    având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 20 noiembrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 838/119/2009, Tribunalul Covasna - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 111 alin. (2) şi <>art. 114 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicatã de David Lajos într-o cauzã având ca obiect soluţionarea unei cereri de restituire a permisului de conducere.
    În motivarea excepţiei de neconstitu ţionalitate se susţine cã prevederile legale criticate instituie o altã cale de control a actelor administrative decât controlul pe calea contenciosului administrativ, dând posibilitatea organelor de poliţie sã reţinã sau sã anuleze permisul de conducere.
    Tribunalul Covasna - Secţia civilã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
    Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
    Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
    examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze prezenta excepţie.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 111 alin. (2) şi <>art. 114 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi care au urmãtorul cuprins:
    - Art. 111 alin. (2): "(2) La reţinerea permisului de conducere, în cazurile prevãzute la alin. (1), titularului acestuia i se elibereazã o dovadã înlocuitoare cu sau fãrã drept de circulaţie.";
    - Art. 114 alin. (3): "(3) Procedura anulãrii permisului de conducere se stabileşte prin regulament."
    Textele constituţionale invocate în susţinerea excepţiei sunt cele ale art. 126 alin. (6) privind controlul judecãtoresc al actelor administrative pe calea contenciosului administrativ.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constatã urmãtoarele:
    I. Excepţia de neconstituţionalitate ce vizeazã dispoziţiile <>art. 114 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 este inadmisibilã, textul legal criticat neavând legãturã cu soluţionarea excepţiei. Din actele dosarului se constatã cã, în cauzã, nu s-a pus problema aplicãrii <>art. 114 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002. Or, o eventualitate juridicã de aplicare a acestui text de lege nu se poate constitui într-un motiv care sã determine o legãturã intrinsecã între acesta şi cauza în care a fost ridicatã excepţia de neconstituţionalitate. Prin urmare, Curtea constatã cã textul nu are legãturã cu cauza, contrar prevederilor <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, astfel încât excepţia privind <>art. 114 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 apare ca fiind inadmisibilã.
    II. În ceea ce priveşte <>art. 111 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002, Curtea constatã cã acest text de lege nu consacrã o modalitate de control asupra unui act administrativ. Reţinerea permisului de conducere, în accepţiunea datã de <>art. 97 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002, este o mãsurã tehnico-administrativã dispusã de poliţistul rutier în cazurile expres prevãzute de actul normativ menţionat. În aceste condiţii, eliberarea unei dovezi înlocuitoare cu sau fãrã drept de circulaţie nu este decât un rezultat al reţinerii permisului de conducere, în condiţiile legii. În consecinţã, Curtea constatã cã reţinerea permisului de conducere nu este o formã de control administrativ în sensul art. 126 alin. (6) din Constituţie.
    În aceste condiţii, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 111 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 apare ca fiind neîntemeiatã.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    1. Respinge ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 114 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicatã de David Lajos în Dosarul nr. 838/119/2009 al Tribunalului Covasna - Secţia civilã.
    2. Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 111 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicatã de acelaşi autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 23 septembrie 2010.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                                  Benke Karoly

                                      ----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016