Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE din 7 iulie 2006  pentru aprobarea Regulamentul privind avizarea, supravegherea, controlul si sanctionarea activitatii burselor de marfuri    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE din 7 iulie 2006 pentru aprobarea Regulamentul privind avizarea, supravegherea, controlul si sanctionarea activitatii burselor de marfuri

EMITENT: CAMERA DE COMERT SI INDUSTRIE A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 753 din 5 septembrie 2006
(Extras)
[...]
Pct. 5. - Se aprobã Regulamentul privind avizarea, supravegherea, controlul şi sancţionarea activitãţii burselor de mãrfuri, precum şi publicarea acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I [...]

Secretarul Colegiului de conducere,
Mihaela Cernovschi

COLEGIUL DE CONDUCERE AL CAMEREI DE COMERŢ ŞI INDUSTRIE A ROMÂNIEI

REGULAMENT
privind avizarea, supravegherea, controlul şi sancţionarea activitãţii burseior de mãrfuri

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezentul regulament cuprinde norme cu privire la condiţiile şi procedura de avizare, supraveghere, control şi sancţionare a burselor de mãrfuri, ce vor fi organizate în conformitate cu dispoziţiile <>Legii nr. 357/2005 privind bursele de mãrfuri, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.115 din 9 decembrie 2005.
ART. 2
(1) Colegiul de conducere al Camerei de Comerţ şi Industrie a României (CCIR) denumit în continuare Colegiu, este autoritatea abilitatã sã aplice dispoziţiile prezentului regulament, realizând aceastã activitate printr-o Comisie bursierã, denumitã în continuare Comisia, special constituitã din 7 membri ai sãi, aleşi în şedinţa în plen a Colegiului.
(2) Comisia va lucra şi va lua decizii în numele şi pe socoteala Colegiului, fiind obligatã ca prin grija preşedintelui şi a secretarului sãu sã le supunã ratificãrii proximei şedinţe a Colegiului ce va avea loc dupã data adoptãrii acestora.
(3) Alegerea membrilor Comisiei se face pe baza propunerilor membrilor Colegiului, dintre membrii Colegiului, cu votul direct al majoritãţii simple a celor prezenţi.
ART. 3
(1) Termenii şi expresiile utilizate în prezentul regulament au semnificaţia prevãzutã la <>art. 3 din Legea nr. 357/2005 .
(2) Termenele din prezentul regulament sunt calculate pe zile calendaristice.
ART. 4
Comisia, în conformitate cu dispoziţiile art. 1 alin. (3) şi ale <>art. 28 din Legea nr. 357/2005 , are urmãtoarele atribuţii:
a) verificã îndeplinirea de cãtre solicitanţi a condiţiilor prevãzute de <>Legea nr. 357/2005 şi acordã avizul prealabil de legalitate şi de oportunitate pentru înfiinţarea unei burse de mãrfuri;
b) analizeazã proiectele de acte adiţionale, în formele ce urmeazã sã fie adoptate de cãtre adunarea generalã extraordinarã a acţionarilor, pentru orice modificare a actului constitutiv al unei burse de mãrfuri înfiinţate, în vederea verificãrii îndeplinirii condiţiilor prevãzute la <>art. 5 alin. (1) lit. j) din Legea nr. 357/2005 , şi avizeazã înregistrarea respectivelor modificãri la oficiul registrului comerţului;
c) controleazã conformitatea regulamentelor operaţionale ale unei burse de mãrfuri cu dispoziţiile <>Legii nr. 357/2005 şi avizeazã fiecare regulament operaţional;
d) retrage avizul acordat cu privire la unul sau mai multe regulamente operaţionale în situaţia în care constatã abateri de la dispoziţiile legale sau de la regulamentele emise de o bursã de mãrfuri;
e) suspendã dreptul de tranzacţionare al unui membru acţionar, suspendã dreptul de tranzacţionare sau exclude de la tranzacţionare un membru afiliat şi retrage dreptul de acces unui client al bursei de mãrfuri în situaţia în care constatã abateri de la dispoziţiile legale sau de la regulamentele operaţionale emise de o bursã de mãrfuri;
f) analizeazã şi soluţioneazã contestaţiile împotriva sancţiunilor adoptate de consiliul de administraţie al unei burse de mãrfuri, în conformitate cu art. 8 alin. (2) si <>art. 25 alin. (5) din Legea nr. 357/2005 ;
g) solicitã, dacã este necesar, burselor de mãrfuri şi societãţilor de brokeraj punerea la dispoziţie a registrelor de evidenţã a tranzacţiilor şi a contractelor încheiate pe pieţele administrate de bursele de mãrfuri potrivit <>art. 27 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 357/2005 .
ART. 5
Adoptarea deciziilor Comisiei se realizeazã dupã urmãtoarea procedurã:
a) şedinţele sunt conduse de preşedintele Comisiei sau, în lipsa acestuia, de alt membru al Comisiei desemnat de preşedinte;
b) deciziile se adoptã cu jumãtate plus unu din numãrul membrilor prezenţi ai Comisiei, însã niciodatã cu votul a mai puţin de 5 membri;
c) în caz de egalitate de voturi, votul preşedintelui de şedinţã este decisiv;
d) la şedinţele Comisiei pot participa, ca invitaţi, reprezentanţii legali ai societãţilor comerciale implicate.
ART. 6
(1) Activitatea Comisiei este asiguratã de un secretar, consilier juridic al Direcţiei juridice a CCIR, desemnat într-o astfel de calitate printr-o decizie a preşedintelui CCIR. Secretarul Comisiei are urmãtoarele atribuţii:
a) înregistreazã documentele depuse de societãţile comerciale solicitante;
b) multiplicã documentele depuse şi le transmite fiecãrui membru al Comisiei, în termen de maximum 7 zile de la data înregistrãrii cererii;
c) convoacã, în termen de maximum 21 de zile de la data înregistrãrii cererii, şedinţa Comisiei;
d) elaboreazã proiectele ordinii de zi;
e) întocmeşte procesele-verbale ale şedinţei Comisiei;
f) computerizeazã deciziile Comisiei, le înainteazã spre semnare preşedintelui şi le contrasemneazã;
g) comunicã pãrţii/pãrţilor vizate deciziile adoptate de Comisie, în termen de 7 zile de la data şedinţei.
(2) Secretarul Comisiei nu poate fi membru al acesteia.

CAP. II
Avizarea burseior de mãrfuri

ART. 7
Înainte de înfiinţare, fondatorii societãţilor comerciale organizatoare ale unei burse de mãrfuri, prin reprezentanţii lor special desemnaţi în acest scop, vor solicita avizul prealabil de legalitate şi de oportunitate al Comisiei.
ART. 8
(1) În aplicarea prevederilor <>art. 5 alin. (1) lit. j) din Legea nr. 357/2005 , solicitantul avizului prealabil de legalitate şi de oportunitate depune la Comisie urmãtoarele documente:
a) cererea privind solicitarea avizului de legalitate şi de oportunitate;
b) actul constitutiv al societãţii comerciale, în copie certificatã;
c) dovada efectuãrii vãrsãmântului integral, în numerar, al capitalului social subscris;
d) declaraţia pe propria rãspundere a fiecãrui membru în consiliul de administraţie al respectivei burse de mãrfuri cã nu deţine participãri, de orice fel ar fi acestea, într-o altã bursã de mãrfuri;
e) dovada plãţii tarifului pentru acordarea avizului prealabil de legalitate şi de oportunitate;
f) orice alte documente şi informaţii ce pot fi relevante şi utile pentru fundamentarea unei decizii de acest tip.
(2) Documentele menţionate la alin. (1) se transmit prin poştã sau se vor preda direct la registratura CCIR.
(3) Registratura CCIR este obligatã sã transmitã de îndatã documentele înregistrate secretarului Comisiei.
(4) Secretarul Comisiei realizeazã activitatea prevãzutã la art. 6 necesarã emiterii unui aviz la proxima şedinţã a Comisiei.
(5) În urma deliberãrii membrilor Comisiei asupra avizãrii sau neavizãrii, secretarul Comisiei computerizeazã decizia prin care se admite ori se respinge solicitarea, decizie care va fi semnatã de preşedintele Comisiei şi va fi contrasemnatã de secretar.
ART. 9
În situaţia în care pe durata funcţionãrii unei anumite burse de mãrfuri se vor modifica una sau mai multe dintre condiţiile care au stat la baza avizãrii, societatea organizatoare a respectivei burse de mãrfuri este obligatã sã notifice acea împrejurare Comisiei în termen de 7 zile de la data producerii modificãrii şi sã depunã documente doveditoare în vederea avizãrii modificãrilor.
ART. 10
(1) Comisia decide cu privire la solicitarea avizãrii înfiinţãrii unei anumite burse de mãrfuri în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii documentelor necesare avizãrii.
(2) În cazul în care, în termen de 30 de zile, Comisia nu va comunica niciun rãspuns cu privire la avizul solicitat, acel aviz se considerã acordat, în mod tacit, în condiţiile legii speciale.
ART. 11
(1) În vederea acordãrii avizului cerut de lege, Comisia va verifica îndeplinirea de cãtre solicitanţi a tuturor condiţiilor prevãzute de <>Legea nr. 357/2005 şi va emite o decizie motivatã, pe care o va notifica solicitantului în termen de 7 zile de la data adoptãrii.
(2) Comisia are un drept de apreciere suveranã cu privire la oportunitatea înfiinţãrii unei anumite burse de mãrfuri, ţinând însã seama de cerinţele principiilor liberei concurenţe şi ale liberei iniţiative şi de exigenţele economiei româneşti.
ART. 12
În cazul în care Comisia va decide respingerea solicitãrii de aviz, o astfel de soluţie se va materializa într-o decizie motivatã, în fapt şi în drept, decizie ce va fi comunicatã solicitantului în termen de 7 zile de la data adoptãrii.
ART. 13
(1) În situaţia în care solicitantul nu este mulţumit de soluţia adoptatã de Comisie, decizia acesteia de respingere poate fi contestatã printr-o plângere prealabilã la Colegiu, în termen de maximum 30 de zile de la data comunicãrii rãspunsului la solicitarea de aviz.
(2) Soluţia care va fi datã de Colegiu plângerii prealabile, precum şi soluţia datã cererii de eliberare de aviz vor putea fi atacate în termenul legal la instanţele judecãtoreşti competente.

CAP. III
Regulamentele bursei de mãrfuri

ART. 14
Sunt considerate regulamente operaţionale acele regulamente ale unei burse de mãrfuri care sunt opozabile membrilor, clienţilor bursei şi terţilor în activitatea desfãşuratã pe pietele administrate de acea bursã.
ART. 15
În vederea avizãrii de legalitate a unui regulament operaţional, societatea organizatoare a acelei burse de mãrfuri va transmite Comisiei, prin grija administratorilor sãi, urmãtoarele documente:
a) cerere de avizare, în baza hotãrârii adoptate de consiliul de administraţie al bursei de mãrfuri;
b) proiectul de regulament operaţional pentru care se solicitã avizul;
c) dovada achitãrii tarifului de avizare.
ART. 16
(1) Comisia verificã îndeplinirea condiţiilor legale şi decide cu privire la avizarea regulamentului operaţional, în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii documentelor necesare avizãrii.
(2) Regulamentele operaţionale ale bursei de mãrfuri, astfel cum au fost avizate de Comisie, vor fi publicate, în format electronic, pe site-ul fiecãrei burse de mãrfuri.
ART. 17
În cazul respingerii cererii de avizare a unui anumit regulament operaţional, Comisia va emite o decizie motivatã, în fapt şi în drept, care va fi comunicatã solicitantului în termen de 7 zile de la data adoptãrii.
ART. 18
(1) În situaţia în care solicitantul avizului de legalitate nu este mulţumit de soluţia adoptatã, decizia de respingere poate fi contestatã printr-o plângere prealabilã, în termen de maximum 30 de zile de la data comunicãrii rãspunsului la cererea de avizare, la Colegiu.
(2) Decizia Colegiului, prin care se soluţioneazã plângerea prealabilã, împreunã cu cea prin care Comisia va fi respins cererea de avizare vor putea fi atacate de solicitant la instanţa de judecatã competentã.

CAP. IV
Modificarea regulamentelor operaţionale

ART. 19
Orice modificare a unui regulament operaţional al bursei de mãrfuri este supusã avizãrii Comisiei.
ART. 20
În vederea avizãrii modificãrii unui regulament operaţional, bursa de mãrfuri transmite Comisiei urmãtoarele documente:
a) cerere de avizare a modificãrii, în baza hotãrârii adoptate de consiliul de administraţie al bursei de mãrfuri;
b) forma modificatã a regulamentului operaţional pentru care se solicitã avizul.
ART. 21
Comisia verificã îndeplinirea condiţiilor legale şi decide cu privire la avizarea modificãrii unui regulament operaţional în termen de maximum 30 de zile de la data depurierii documentelor necesare avizãrii şi o comunicã solicitantului în termen de 7 zile de la data adoptãrii.
ART. 22
În cazul respingerii cererii de avizare a modificãrii, Comisia emite o decizie motivatã, în fapt şi în drept, pe care o notificã solicitantului în termen de 7 zile de la data adoptãrii.
ART. 23
(1) În situaţia în care solicitantul nu este mulţumit de soluţia adoptata, decizia de respingere poate fi atacatã cu plângere prealabilã la Colegiu, în termen de maximum 30 de zile de la data comunicãrii rãspunsului la solicitare.
(2) Plenul Colegiului se va pronunţa cu privire la contestaţie în proxima şedinţã.

CAP. V
Supraveghere şi control

ART. 24
În exercitarea atribuţiilor de supraveghere şi control Comisia poate solicita accesul la documentele prevãzute la <>art. 27 din Legea nr. 357/2005 .

CAP. VI
Conflicte de interese

ART. 25
Un membru al Comisiei şi al Colegiului, care are un interes material sau care se aflã într-un conflict de interese, este obligat sã se abţinã de la votul asupra oricãrei probleme legate de activitatea unei anumite burse de mãrfuri, fiind însã considerat prezent la stabilirea cvorumului necesar luãrii unei decizii.
ART. 26
În sensul prezentului regulament un membru al Comisiei şi al Colegiului are un interes material sau se aflã în conflict de interese în orice situaţie care se referã la patrimoniul sau interesele personale ori ale familiei acestuia (soţului/soţiei, rudelor şi afinilor pânã la gradul al II-lea inclusiv), dacã decizia ce urmeazã a fi adoptatã îl priveşte în mod direct sau indirect pe el ca persoanã fizicã ori persoanã juridicã ale cãror activitãţi le reprezintã.

CAP. VII
Contestaţii şi sesizãri

ART. 27
(1) Comisia soluţioneazã contestaţiile primite de la membrii acţionari, membrii afiliaţi şi clienţii bursei de mãrfuri cu privire la sancţiunile de suspendare, excludere sau retragere de la tranzacţionare adoptate de consiliul de administraţie al bursei de mãrfuri.
(2) Contestaţiile se soluţioneazã de Comisie în termen de 30 de zile de la data depunerii acestora, prin emiterea de decizii motivate.
(3) Deciziile de respingere a contestaţiilor pot fi atacate la Colegiu, în termen de maximum 30 de zile de la data comunicãrii acestora.
(4) Plenul Colegiului se va pronunţa cu privire la contestaţie în proxima şedinţã.
ART. 28
În situaţia constatãrii de abateri de la reglementãrile în vigoare, pot sesiza Comisia urmãtoarele categorii de participanţi:
a) membrii acţionari;
b) membrii afiliaţi;
c) clienţii bursei de mãrfuri;
d) clienţii societãţilor de brokeraj;
e) brokerii;
f) orice persoane juridice/fizice care au încheiat în prealabil un contract de prestãri servicii cu bursa de mãrfuri;
g) bursele de mãrfuri.

CAP. VIII
Tarife

ART. 29
(1) În exercitarea atribuţiilor prevãzute de prezentul regulament, CCIR percepe urmãtoarele tarife:
a) pentru acordarea avizului prealabil si de oportunitate - 2.500 RON;
b) pentru avizarea regulamentelor operaţionale ale bursei de mãrfuri - 500 RON;
c) pentru avizarea modificãrilor regulamentelor operaţionale - 500 RON;
d) pentru soluţionarea contestaţiilor la hotãrârile adoptate de consiliul de administraţie al bursei de mãrfuri - 500 RON;
e) pentru soluţionarea contestaţiilor formulate de persoanele enunţate la art. 28 - 2.000 RON.
(2) Tarifele vor putea fi modificate anual de Colegiu avându-se în vedere rata inflaţiei, precum şi indicele mediu de creştere a preţurilor bunurilor.

CAP. IX
Sancţiuni

ART. 30
(1) În cazul încãlcãrii grave a legislaţiei în vigoare şi a regulamentelor operaţionale ale bursei de mãrfuri. Comisia va putea aplica una dintre urmãtoarele sancţiuni:
a) retragerea avizului acordat cu privire la un regulament operaţional;
b) suspendarea dreptului de tranzacţionare al unui membru acţionar sau al unui membru afiliat, pe o perioadã cuprinsã între o lunã şi 6 luni;
c) excluderea de la tranzacţionare a unui membru afiliat;
d) retragerea dreptului de acces al unui client al bursei de mãrfuri.
(2) Cu minimum 7 zile înainte de data şedinţei în care urmeazã sã se decidã asupra sancţiunilor care vor fi aplicate, secretarul Comisiei transmite o notificare, semnatã de preşedintele Comisiei, pãrţii/pãrţilor vizate.
(3) Notificarea cuprinde:
a) invitaţia de participare la şedinţa Comisiei în care urmeazã sã se dezbatã şi sã se decidã asupra eventualelor sancţiuni;
b) prezentarea succintã a faptei/faptelor care este/sunt consideratã/considerate de petenţi ca fiind încãlcãri ale prevederilor legale şi care se solicita a fi sancţionate;
c) solicitarea unui punct de vedere al pãrţii/pãrţilor vizate, precum şi posibilitatea prezentãrii de documente relevante.

CAP. X
Retragerea avizului prealabil şi de oportunitate

ART. 31
Comisia va putea retrage avizul prealabil şi de oportunitate acordat unei burse de mãrfuri în urmãtoarele situaţii:
a) nu mai este îndeplinitã una dintre condiţiile care au stat la baza avizãrii;
b) societatea se aflã în curs de reorganizare judiciarã sau în faliment;
c) în orice altã situaţie, la cererea societãţii.

CAP. XI
Dispoziţii finale

ART. 32.
Toate deciziile Comisiei vor fi supuse ratificãrii Colegiului, în prima şedinţã în plen a acestuia ce va avea loc dupã data emiterii unei anumite decizii.
ART. 33
Prezentul regulament intrã în vigoare la 24 martie 2006, datã la care a fost aprobat de Colegiul de conducere al CCIR.

Preşedintele Colegiului de conducere
al Camerei de Comerţ şi Industrie a României,
Victor Babiuc
________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016