Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIA nr. 668 din 19 octombrie 2021  referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 30 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 DECIZIA nr. 668 din 19 octombrie 2021 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 30 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat

EMITENT: Curtea Constituţională
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1180 din 14 decembrie 2021

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cosmin-Marian │- │
│Văduva │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 30 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Nicolae Nuţuloiu în Dosarul nr. 2.135/83/2018 al Tribunalului Satu Mare - Secţia I civilă şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 2.993D/2019.
    2. Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 7 octombrie 2021 cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Loredana Brezeanu, fiind consemnate în încheierea de şedinţă de la acea dată, când Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 57 şi ale art. 58 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a amânat pronunţarea pentru data de 19 octombrie 2021, când a pronunţat prezenta decizie.
    CURTEA,
    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:
    3. Prin Încheierea din 17 octombrie 2019, pronunţată în Dosarul nr. 2.135/83/2018, Tribunalul Satu Mare - Secţia I civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 30 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, excepţie invocată de Nicolae Nuţuloiu, într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei cereri de recalculare a pensiei.
    4. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia arată că prevederile criticate lipsesc de eficienţă art. 24 din Legea nr. 223/2015, care stabileşte că, la stabilirea pensiei celor care au lucrat în condiţii deosebite, speciale sau alte condiţii, se ia în calcul o vechime de serviciu cu o durată mai mare de timp decât cea efectiv lucrată. Baza de calcul al pensiei are în vedere veniturile actualizate la data pensionării, şi nu la data intrării în vigoare a Legii nr. 223/2015 sau a recalculării acesteia în baza înscrisurilor noi care dovedesc desfăşurarea de activităţi în condiţii deosebite, procedeu care conduce la încălcarea art. 47 din Constituţie, având în vedere devalorizarea monedei naţionale în timpul scurs de la momentul pensionării, luna aprilie a anului 2000 în cazul autorului excepţiei.
    5. De asemenea, art. 30 din Legea nr. 223/2015 îi privilegiază pe cei recent pensionaţi faţă de cei care s-au pensionat cu mai mult timp în urmă. Discriminarea operează în funcţie de criteriul datei pensionării unor persoane care, totuşi, au avut contribuţii în aceleaşi cote procentuale din venitul lor brut şi au prestat aceeaşi activitate în aceleaşi condiţii.
    6. Tribunalul Satu Mare - Secţia I civilă arată că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, Curtea Constituţională constatând constituţionalitatea prevederilor criticate prin decizii recente.
    7. În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    8. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.
    CURTEA,
    examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, înscrisurile depuse, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
    9. Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    10. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 30 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 556 din 27 iulie 2015, care au următorul cuprins: „Pensia stabilită, recalculată şi actualizată în condiţiile prezentei legi nu poate fi mai mare decât 85% din baza de calcul prevăzută la art. 28.“
    11. Autorul excepţiei consideră că dispoziţiile criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 16 privind egalitatea în drepturi şi ale art. 47 privind nivelul de trai.
    12. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observă că litigiul în care a fost ridicată aceasta are ca obiect soluţionarea unei cereri de recalculare a pensiei în temeiul art. 109 alin. (5) din Legea nr. 223/2015. Autorul excepţiei apreciază că baza de calcul de care a ţinut seama autoritatea administrativă la recalcularea pensiei sale are în vedere veniturile actualizate la data pensionării autorului, respectiv în anul 2000, şi nu la data intrării în vigoare a Legii nr. 223/2015, respectiv 1 ianuarie 2016. Or, astfel, conchide autorul, se încalcă art. 47 alin. (2) din Constituţie, având în vedere devalorizarea monedei naţionale. În plus, din această cauză, pensionarii din categoria din care face parte şi autorul excepţiei sunt discriminaţi faţă de cei care se pensionează mai recent.
    13. Critica autorului excepţiei de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece nu ţine seama că înseşi prevederile criticate, respectiv art. 30 din Legea nr. 223/2015, precum şi cele ale art. 28 alin. (1) din aceeaşi lege stabilesc că atât calcularea pensiilor după data de 1 ianuarie 2016, cât şi recalcularea celor stabilite anterior acestei date se realizează prin raportare la venituri actualizate la data intrării în vigoare a Legii nr. 223/2015. Astfel, potrivit art. 28 alin. (1) din Legea nr. 223/2015, care reglementează situaţia celor care se pensionează după 1 ianuarie 2016, „Baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei militare de stat este media soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcţia de bază în 6 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate în calitate de militar/poliţist/funcţionar public cu statut special, actualizate la data deschiderii drepturilor de pensie (...)“. În mod analog, în ceea ce îi priveşte pe cei ale căror pensii au fost stabilite anterior datei de 1 ianuarie 2016 şi se recalculează în temeiul Legii nr. 223/2015, art. 109 alin. (1) din aceasta prevede că „Pensiile militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special (...) devin pensii militare de stat şi se recalculează potrivit prevederilor prezentei legi, în raport cu vechimea valorificată prin ultima decizie de pensie şi baza de calcul stabilită conform prevederilor art. 28, actualizată conform prevederilor legale care reglementează salarizarea militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special la data intrării în vigoare a prezentei legi“. Prin urmare, baza de calcul de care se va ţine seama la recalcularea pensiilor categoriei de pensionari din care face parte şi autorul excepţiei este actualizată şi nu rămâne la nivelul veniturilor menţionate în art. 28 alin. (1) din lege. În plus, şi acesta este elementul decisiv care vădeşte caracterul neîntemeiat al criticii de neconstituţionalitate, actualizarea se va raporta la nivelul de salarizare prevăzut în legislaţia salarizării militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special care era în vigoare la data de 1 ianuarie 2016, data intrării în vigoare a Legii nr. 223/2015. Tocmai împrejurarea avută în vedere în critica sa de către autorul excepţiei, şi anume că puterea de cumpărare a monedei naţionale a scăzut, în valoare nominală, foarte mult de la momentul deschiderii iniţiale a dreptului la pensie, în cazul autorului anul 2000, până la data recalculării acesteia în baza Legii nr. 223/2015, este cea care a fost avută în vedere şi de către legiuitor atunci când, prin dispoziţiile art. 28 alin. (1), ale art. 30, ale art. 109 alin. (1) şi ale art. 110 alin. (1) din Legea nr. 223/2015, a stabilit că recalcularea se va face prin raportare la venituri actualizate la data de 1 ianuarie 2016, şi nu la veniturile în cuantumul lor de la data pensionării, iar, în cazul celor pensionaţi după 1 ianuarie 2016, calcularea se va face ţinându-se seama de veniturile actualizate la data deschiderii pensiei, şi nu de cuantumul acestora din intervalul temporal în care au fost realizate.
    14. În ceea ce priveşte critica raportată la art. 16 alin. (1) din Constituţie, autorul pune în discuţie, în fapt, o pretinsă discriminare în funcţie de data ieşirii la pensie. În acest context, Curtea reaminteşte principiul potrivit căruia, în timp, legiuitorul poate modifica condiţiile în care se deschide dreptul la pensie pentru persoane care, în fapt, se află în aceeaşi situaţie din punctul de vedere al condiţiilor de muncă, vechimii etc., fără ca, în acest fel, să se poată afirma că acesta acţionează în mod contrar art. 16 alin. (1) din Constituţie. Astfel, în paragraful 22 al Deciziei nr. 816 din 10 noiembrie 2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 162 din 17 februarie 2021, Curtea a reţinut că art. 47 alin. (2) din Constituţie conferă în exclusivitate legiuitorului atribuţia de a stabili condiţiile şi criteriile de acordare a drepturilor la pensie, inclusiv modalităţile de calcul al cuantumului pensiilor. Ca atare, în considerarea unor schimbări intervenite în posibilităţile de acordare şi dimensionare a drepturilor de asigurări sociale, legiuitorul poate modifica, ori de câte ori consideră că este necesar, criteriile de calcul al cuantumului acestor drepturi, dar cu efecte numai pentru viitor.
    15. Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
    CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
    În numele legii
    DECIDE:
    Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Nicolae Nuţuloiu în Dosarul nr. 2.135/83/2018 al Tribunalului Satu Mare - Secţia I civilă şi constată că dispoziţiile art. 30 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat sunt constituţionale în raport cu criticile formulate.
    Definitivă şi general obligatorie.
    Decizia se comunică Tribunalului Satu Mare - Secţia I civilă şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Pronunţată în şedinţa din data de 19 octombrie 2021.


                    PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
                    prof. univ. dr. VALER DORNEANU
                    Magistrat-asistent,
                    Cosmin-Marian Văduva


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016