Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIA nr. 486 din 27 octombrie 2022  referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 109 alin. (1) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 DECIZIA nr. 486 din 27 octombrie 2022 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 109 alin. (1) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat

EMITENT: Curtea Constituţională
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 383 din 4 mai 2023

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Marian Enache │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mihaela Ciochină │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Dimitrie-Bogdan │- judecător │
│Licu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Laura-Iuliana │- judecător │
│Scântei │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Patricia-Marilena │- │
│Ionea │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantei Ministerului Public, procuror Loredana Brezeanu.
    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 109 alin. (1) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat. Excepţia a fost ridicată de Ion Ciobotea în Dosarul nr. 22.548/3/2017 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale şi constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 473D/2019.
    2. La apelul nominal se prezintă personal autorul excepţiei, asistat de domnul avocat Dimitrie-Dan Raiciu, cu împuternicire avocaţială depusă la dosar. Lipsesc părţile Casa Sectorială de Pensii a Serviciului Român de Informaţii şi Comisia de contestaţii din cadrul Serviciului Român de Informaţii. Procedura de înştiinţare este legal îndeplinită.
    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului autorului excepţiei, care solicită admiterea acesteia. Arată că există două categorii de pensionari care se află în aceeaşi situaţie. Este vorba despre persoanele care au contribuit atât în sistemul public de pensii, cât şi în sistemul militar de pensii, dar unele s-au pensionat în sistemul public de pensii, în timp ce altele s-au pensionat în sistemul pensiilor militare de stat. Potrivit dispoziţiilor art. 192^1 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 103/2017 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul asigurărilor sociale, se dispune că persoanele ale căror drepturi de pensie acordate de către casele teritoriale - deci în sistemul public de pensii - în perioada ianuarie 2011-31 ianuarie 2015 au realizat stagii atât în sistemul public, cât şi în sistemul pensiilor militare, pot solicita recalcularea pensiilor, transferând perioada de cotizare în sistemul militar la casele sectoriale. Nu acelaşi lucru se întâmplă şi în cazul pensionarilor militari, potrivit Legii nr. 223/2015. Art. 109 alin. (1) din acest act normativ prevede în mod imperativ că recalcularea potrivit Legii nr. 223/2015 se face pornind de la vechimea din ultima decizie de pensie, care include şi perioadele de contribuţii în sistemul public de pensii, nu doar pe cele de contribuţii în sistemul militar. Deci situaţia este identică, doar că pensionarii din sistemul public de pensii pot să-şi ia partea de contribuţie din sistemul militar şi să o transfere la casele sectoriale de pensii, restul de stagiu de cotizare recalculându-se în sistemul public, în timp ce militarii nu pot opta pentru valorificarea separată a vechimii în serviciu, respectiv a stagiului de cotizare. Arată că există astfel de cazuri în practică şi consideră că ar trebui să li se permită şi militarilor acelaşi drept de opţiune.
    4. Reprezentanta Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată. Arată că, într-o jurisprudenţă constantă, Curtea Constituţională a reţinut că situaţia diferită în care se pot găsi diferite categorii de persoane apreciată ca defavorabilă prin prisma propriilor interese, ca urmare a jocului unor prevederi legale, nu are semnificaţia unei discriminări, ci este o consecinţă a unei succesiuni legislative.
    CURTEA,
    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:
    5. Prin Încheierea din 19 februarie 2019, pronunţată în Dosarul nr. 22.548/3/2017, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 109 alin. (1) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat. Excepţia a fost ridicată de Ion Ciobotea într-o cauză având ca obiect soluţionarea apelului formulat împotriva unei sentinţe prin care a fost soluţionată contestaţia formulată împotriva deciziei de recalculare a pensiei.
    6. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine, în esenţă, că dispoziţiile de lege criticate, care se referă la obligativitatea recalculării pensiei militare în raport cu vechimea valorificată prin ultima decizie de pensie, contravin prevederilor constituţionale ale art. 16. În acest sens, arată că la data de 19 iulie 2018 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, Legea nr. 177/2018 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 103/2017 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul asigurărilor sociale. Această ordonanţă de urgenţă precizează, la art. I pct. 163, care modifică art. 192 alin. (2) din Legea nr. 263/2010, că perioadele asimilate stagiului de cotizare, prevăzute la art. 49 alin. (1) lit. b) şi c), ce constituie şi vechime în muncă sau în serviciu în sistemele proprii de asigurări sociale neintegrate sistemului public de pensii, se iau în calcul în unul dintre sisteme, în urma exprimării opţiunii de către asigurat. Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 103/2017 s-a introdus în Legea nr. 263/2010 şi art. 192^1, care prevede că persoanele ale căror drepturi de pensie au fost acordate de casele teritoriale de pensii în perioada 1 ianuarie 2011-31 decembrie 2015, care au realizat stagii de cotizare atât în sistemul pensiilor militare de stat, cât şi în sistemul public de pensii pot solicita recalcularea pensiei prin excluderea perioadelor realizate în sistemul pensiilor militare de stat. În această situaţie se păstrează dreptul la categoria de pensie de care beneficiază la data recalculării, considerându-se îndeplinite condiţiile de acordare a dreptului. Punctajul mediu anual rezultat în urma recalculării este cel corespunzător stagiilor de cotizare realizate în sistemul public de pensii. Perioadele asimilate stagiului de cotizare se iau în calcul în unul dintre sisteme, în urma exprimării opţiunii de către beneficiar.
    7. În art. 1 din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor s-a prevăzut că pensiile militare de stat devin, la data intrării în vigoare a acestei legi, pensii în înţelesul Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare. Ca urmare, pensiile militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special au fost recalculate în perioada 1 ianuarie 2011-31 decembrie 2015 pe principiul contributivităţii.
    8. Acest lucru a permis pensionarilor militari care au avut calitatea de angajaţi cu toate drepturile ce decurg din plata asigurărilor sociale să valorifice, la fel ca orice pensionar civil pentru limită de vârstă, stagiile efectuate ulterior trecerii în rezervă cu drept de pensie prin adăugarea anuală a punctajului la cel calculat de casele sectoriale în baza Legii nr. 119/2010. Numai că acest lucru nu putea fi realizat decât la casele sectoriale de pensii ale Ministerului de Interne, Serviciului Român de Informaţii şi Ministerului Apărării Naţionale.
    9. Odată cu apariţia Legii nr. 223/2015, începând cu 1 ianuarie 2016, pensiile militarilor au redevenit pensii militare de stat, recalcularea lor realizându-se aşa cum prevede art. 109 alin (1) din această lege, în raport cu vechimea valorificată prin ultima decizie de pensie.
    10. Autorul excepţiei consideră că atât timp cât o persoană poate opta pentru recalcularea pensiei prin excluderea perioadelor realizate în sistemul pensiilor militare de stat, trebuie să se poată opta şi invers, la recalcularea pensiei militare, prin excluderea perioadelor realizate în sistemul public, respectându-se principiul simetriei legislative. Este chiar mai corect ca în sistemul public să fie recalculate pensiile în baza stagiilor de cotizare realizate în acel sistem, iar pensia militară să fie calculată strict la perioada realizată ca militar. Dacă nu se interpretează în ambele sensuri, discriminarea este evidentă.
    11. Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale apreciază că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată, norma de lege criticată fiind aplicabilă tuturor persoanelor care se încadrează în domeniul său de aplicare, fără distincţie, iar existenţa discriminării nu poate fi dedusă din adoptarea unor dispoziţii legale succesive, întrucât acestea se aplică nediferenţiat în perioada cât sunt în vigoare.
    12. În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    13. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.
    CURTEA,
    examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
    14. Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    15. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 109 alin. (1) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 556 din 27 iulie 2015, cu modificările şi completările ulterioare: „(1) Pensiile militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special recalculate în baza Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, cu modificările ulterioare, revizuite în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, aprobată prin Legea nr. 165/2011, cu modificările şi completările ulterioare, cele plătite în baza Legii nr. 241/2013 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, cu modificările ulterioare, precum şi pensiile stabilite în baza Legii nr. 80/1995, cu modificările şi completările ulterioare, devin pensii militare de stat şi se recalculează potrivit prevederilor prezentei legi, în raport cu vechimea valorificată prin ultima decizie de pensie şi baza de calcul stabilită conform prevederilor art. 28, actualizată conform prevederilor legale care reglementează salarizarea militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special la data intrării în vigoare a prezentei legi.“
    16. Autorul excepţiei consideră că dispoziţiile de lege criticate sunt contrare prevederilor constituţionale ale art. 16 privind egalitatea în drepturi a cetăţenilor.
    17. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine că autorul excepţiei este o persoană care a obţinut dreptul la pensie militară de stat în anul 2006. În acel moment era în vigoare Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, lege care instituia un mod de calcul al pensiilor militare de stat diferit de cel contributiv, aplicabil în sistemul public de pensii, prevăzut de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000.
    18. Ulterior trecerii în rezervă, aşa cum rezultă din susţinerile autorului excepţiei, acesta a realizat un stagiu de cotizare în sistemul public de pensii.
    19. În anul 2010, prin art. 1 din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 441 din 30 iunie 2010, s-a prevăzut transformarea pensiilor speciale, între care şi a pensiilor militare de stat, în pensii în înţelesul Legii nr. 19/2000, proces care a presupus recalcularea acestor tipuri de pensii potrivit principiului contributivităţii.
    20. Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010, care a abrogat Legea nr. 19/2000, reglementând pentru viitor sistemul public de pensii, a cuprins, în forma sa iniţială, dispoziţii referitoare la modul de calcul al pensiilor cadrelor militare, soldaţilor şi gradaţilor voluntari, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, din domeniul apărării naţionale, ordinii publice şi siguranţei naţionale.
    21. Astfel, în intervalul dintre intrarea în vigoare a acestei legi - 1 ianuarie 2011 - şi data intrării în vigoare a Legii nr. 223/2015 - 1 ianuarie 2016 -, pensiile militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare au fost considerate pensii întemeiate pe contributivitate în sistemul public de pensii. Aceste categorii de persoane, chiar dacă au avut pensiile calculate sau recalculate, teoretic, potrivit principiului contributivităţii, au beneficiat totuşi de prevederi speciale referitoare la condiţiile de acordare a pensiei şi la modul de calcul al acesteia. În acest sens sunt, spre exemplu, dispoziţiile art. 54 din Legea nr. 263/2010 referitoare la vârsta legală de pensionare şi stagiul de cotizare necesare obţinerii dreptului la pensie, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 31 ianuarie 2011, sau Legea nr. 241/2013 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 441 din 19 iulie 2013.
    22. Aşa cum reiese din susţinerile autorului excepţiei, după intrarea în vigoare a Legii nr. 263/2010, a valorificat în sistemul public de pensii stagiul de cotizare realizat ulterior pensionării.
    23. Odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 223/2015, legiuitorul a reinstituit o reglementare şi un mod de calcul speciale pentru pensiile militare de stat, diferite de principiile aplicabile potrivit Legii nr. 263/2010. Prin art. 109 şi 110 din Legea nr. 223/2015 s-a prevăzut recalcularea pensiilor acordate militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare anterior intrării sale în vigoare.
    24. Cu prilejul acestei recalculări, autorul excepţiei a solicitat valorificarea vechimii în serviciu, realizată până la data pensionării sale, în anul 2006, în sistemul pensiilor militare de stat, iar a stagiului de cotizare realizat ulterior pensionării, în sistemul public de pensii.
    25. Consideră că se află într-o situaţie comparabilă cu cea a persoanelor cărora le este aplicabil art. 192^1 alin. (1) din Legea nr. 263/2010, introdus prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 103/2017 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul asigurărilor sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.010 din 20 decembrie 2017, dispoziţii potrivit cărora persoanele ale căror drepturi de pensie au fost acordate de casele teritoriale de pensii în perioada 1 ianuarie 2011 - 31 decembrie 2015 şi care au realizat stagii de cotizare atât în sistemul pensiilor militare de stat, cât şi în sistemul public de pensii pot solicita recalcularea pensiei prin excluderea perioadelor realizate în sistemul pensiilor militare de stat. Alin. (2) al aceluiaşi articol de lege dispune că în situaţia prevăzută la alin. (1) se păstrează dreptul la categoria de pensie de care persoana beneficiază la data recalculării, considerându-se îndeplinite condiţiile de acordare a dreptului. Punctajul mediu anual rezultat în urma recalculării este cel corespunzător stagiilor de cotizare realizate în sistemul public de pensii, la care se aplică, potrivit art. 170, indicele de corecţie corespunzător datei înscrierii la pensie.
    26. Aceste texte de lege au în vedere ipoteza persoanelor al căror drept la pensie a fost acordat în sistemul public de pensii în perioada dintre intrarea în vigoare a Legii nr. 263/2010 şi cea a Legii nr. 223/2015, persoane care, deşi fuseseră anterior cadre militare, poliţişti sau funcţionari publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, la data pensionării nu mai aveau aceste funcţii, astfel că dreptul lor a fost acordat de către casele teritoriale de pensii, şi nu de către casele sectoriale de pensii care funcţionau în subordinea Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Administraţiei şi Internelor şi Serviciului Român de Informaţii şi gestionau pensiile acordate cadrelor militare, poliţiştilor sau funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare.
    27. Curtea apreciază că situaţia autorului excepţiei este diferită de cea a persoanelor cuprinse în ipoteza art. 192^1 din Legea nr. 263/2010, iar pretinsa neconstituţionalitate invocată este, în realitate, rezultatul unei interpretări eronate a cadrului legal.
    28. Astfel, Curtea reţine în primul rând că autorul excepţiei este o persoană pensionată anterior intrării în vigoare a Legii nr. 263/2010, potrivit Legii nr. 164/2001 care prevedea dreptul la pensie militară de serviciu. Deşi aceste persoane au trecut printr-un proces succesiv de recalculare a pensiei prin includerea în sistemul public de pensii şi apoi prin stabilirea, din nou, a unui mod special de calcul al pensiei, în art. 122 din Legea nr. 223/2015 s-a prevăzut că militarii, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special, precum şi urmaşii acestora, care la data deschiderii dreptului de pensie de către casa de pensii sectorială competentă îndeplineau atât condiţiile prevăzute de această lege, cât şi pe cele prevăzute la data de 1 ianuarie 2016 de Legea nr. 263/2010, puteau opta în termen de 5 ani de la data intrării în vigoare a legii pentru modul de calcul prevăzut de Legea nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare, în vigoare la data de 1 ianuarie 2016. Prin urmare, această categorie de persoane a putut opta pentru modul de calcul al pensiei cel mai favorabil în unul dintre cele două sisteme.
    29. De asemenea, art. 77 din aceeaşi lege prevede că pensionarii militari care realizează stagii de cotizare în sistemul public de pensii sau care realizează vechime în muncă în sistemele proprii de asigurări sociale neintegrate sistemului public de pensii, perioade care nu au fost valorificate la stabilirea pensiei militare de stat, pot solicita stabilirea drepturilor de pensie în sistemul public de pensii ori în sistemele proprii de asigurări sociale neintegrate sistemului public de pensii, în condiţiile protocoalelor încheiate între entităţile implicate.
    30. În art. 110 din Legea nr. 223/2015 se prevede, de asemenea, posibilitatea persoanelor ale căror pensii au fost recalculate potrivit acestei legi şi care au avut stagii de cotizare nevalorificate la recalcularea pensiei, precum şi a persoanelor care au realizat stagii ulterior intrării în vigoare a legii de a le valorifica în sistemul public de pensii.
    31. Din contră, persoanele cuprinse în ipoteza art. 192^1 din Legea nr. 263/2010 au fost pensionate în sistemul public de pensii. Prin urmare, până la intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 103/2017, acestea nu au beneficiat de posibilitatea de a opta pentru sistemul de pensii mai avantajos, cel al pensiilor militare de stat sau sistemul public de pensii, cu prilejul restabilirii sistemului de calcul special al pensiilor militare de stat odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 223/2015 dacă stagiul de cotizare cuprindea şi o componentă realizată în sistemul de apărare naţională, ordine publică şi securitate naţională. Prin introducerea art. 192^1 în cuprinsul Legii nr. 263/2010 se creează posibilitatea valorificării acestei componente în sistemul de pensii cel mai avantajos pentru pensionar. Prin urmare, norma are rolul de a compensa o inechitate socială.
    32. De asemenea, norma are un caracter de excepţie, referindu-se doar la persoanele pensionate în intervalul temporal menţionat în art. 192^1 din Legea nr. 263/2010. Contrar susţinerilor autorului excepţiei, nici Legea nr. 223/2015, nici Legea nr. 263/2010 nu instituie, ca regulă, dreptul pensionarilor de a se răzgândi în ceea ce priveşte modul de valorificare cumulată a vechimii în serviciu şi a stagiului de cotizare pentru obţinerea dreptului la pensie într-unul dintre cele două sisteme, ci doar posibilitatea de a valorifica stagiul de cotizare neluat în calcul cu prilejul pensionării sau pe cel realizat ulterior pensionării într-un alt sistem decât cel în care a fost acordată pensia (a se vedea, spre exemplu, dispoziţiile art. 77 şi 110 din Legea nr. 223/2015). O astfel de opţiune legislativă se circumscrie competenţei constituţionale a legiuitorului, consacrată în art. 47 alin. (2) din Legea fundamentală, de a stabili condiţiile de acordare a dreptului la pensie. În acest sens, prin Decizia nr. 820 din 9 noiembrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 39 din 18 ianuarie 2007, Curtea a reţinut că, potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, cetăţenii au dreptul la pensie şi la alte forme de asigurări sociale şi măsuri de protecţie socială, în condiţiile stabilite de lege. Astfel, legiuitorul are libertatea să stabilească drepturile de asigurări sociale cuvenite, condiţiile şi criteriile de acordare a acestora, modul de calcul şi cuantumul valoric al lor, în raport cu posibilităţile create prin resursele financiare disponibile, şi să le modifice în concordanţă cu schimbările ce se produc în resursele economico-financiare.
    33. Prin urmare, Curtea apreciază că dispoziţiile art. 109 alin. (1) din Legea nr. 223/2015, care prevăd recalcularea pensiilor militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special în raport cu vechimea valorificată prin ultima decizie de pensie, care se subordonează regulii mai sus arătate, nu sunt discriminatorii, astfel că nu contravin principiului constituţional al egalităţii în drepturi.
    34. Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
    CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
    În numele legii
    DECIDE:
    Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Ion Ciobotea în Dosarul nr. 22.548/3/2017 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale şi constată că dispoziţiile art. 109 alin. (1) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat sunt constituţionale în raport cu criticile formulate.
    Definitivă şi general obligatorie.
    Decizia se comunică Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Pronunţată în şedinţa din data de 27 octombrie 2022.


                    PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
                    MARIAN ENACHE
                    Magistrat-asistent,
                    Patricia-Marilena Ionea


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016