Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIA nr. 22 din 16 ianuarie 2019  referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 DECIZIA nr. 22 din 16 ianuarie 2019 referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal

EMITENT: Curtea Constituţională
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 131 din 19 februarie 2019

┌──────────────┬───────────────────────┐
│Valer Dorneanu│- preşedinte │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Petre Lăzăroiu│- judecător │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Mircea Ştefan │- judecător │
│Minea │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Daniel Marius │- judecător │
│Morar │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Livia Doina │- judecător │
│Stanciu │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Marieta Safta │- │
│ │prim-magistrat-asistent│
├──────────────┴───────────────────────┤
│ │
└──────────────────────────────────────┘


    1. Pe rol se află soluţionarea obiecţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, formulată de un număr de 60 de deputaţi aparţinând Grupului parlamentar al Partidului Naţional Liberal.
    2. Obiecţia de neconstituţionalitate a fost formulată în temeiul art. 146 lit. a) teza întâi din Constituţie, art. 11 alin. (1) lit. A.a) şi al art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a fost înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 9.695 din 22 noiembrie 2018 şi constituie obiectul Dosarului nr. 1.850A/2018.
    3. În motivarea obiecţiei de neconstituţionalitate, se susţine că legea criticată este, în integralitate, neconstituţională, deoarece încalcă efectul obligatoriu erga omnes al deciziilor Curţii Constituţionale, respectiv a fost adoptată cu nerespectarea Deciziei nr. 561 din 18 septembrie 2018 a Curţii Constituţionale.
    4. Autorii sesizării evidenţiază, mai întâi, parcursul adoptării acestei legi în Parlament, precum şi faptul că împotriva sa au fost formulate obiecţii de neconstituţionalitate de către Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi, respectiv, Preşedintele României, admise de Curtea Constituţională. Ca urmare a sesizării Preşedintelui României, Curtea Constituţională a constatat că legea este neconstituţională în ansamblul său, pentru motivul extrinsec de neconstituţionalitate referitor la încălcarea principiului bicameralismului în procesul de adoptare a legii. Or, conform paragraful 32 din Decizia nr. 432 din 21 iunie 2018 a Curţii Constituţionale, dacă o lege este constatată, în ansamblul său, ca neconstituţională, Parlamentul României are obligaţia de a înceta, de drept, procedura legislativă asupra legii neconstituţionale.
    5. Se susţine că, deşi avea cunoştinţă de declararea ca neconstituţională, în ansamblul său, a acestei legi (punctul B al comunicatului de presă din data de 18 septembrie 2018 al Curţii Constituţionale), Senatul României a procedat, în data de 29 octombrie 2018, la reexaminarea legii neconstituţionale, dovada continuării procedurii fiind existenţa aceluiaşi număr de înregistrare a acesteia în procesul legislativ (L 271/2017 la Senatul României şi PLx553/2017 la Camera Deputaţilor), atât înainte de declararea sa ca neconstituţională, cât şi ulterior, în procedura de reexaminare.
    6. După adoptarea legii în Senatul României, procedura legislativă a continuat în Camera Deputaţilor, unde s-a desfăşurat după publicarea Deciziei nr. 561 din 18 septembrie 2018 în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 922 din 1 noiembrie 2018, dată la care Parlamentul trebuia să constate încetarea de drept a procedurii legislative cu privire la Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal.
    7. Se apreciază că situaţia este aidoma cu precedentul legislativ referitor la Legea privind modificarea şi completarea Legii nr. 334/2006 privind finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, care a determinat Curtea Constituţională să pronunţe două decizii de admitere a unor obiecţii de neconstituţionalitate a legii în ansamblul său, respectiv Decizia nr. 718 din 8 noiembrie 2017 şi Decizia nr. 432 din 21 iunie 2018. Prin cea de-a doua decizie pronunţată, Curtea Constituţională a statuat că procedura reexaminării nu poate fi aplicată când în discuţie este un act normativ declarat neconstituţional în ansamblul său. În acest caz legiuitorul nu poate acoperi viciul de neconstituţionalitate constatat în respectiva decizie de admitere prin procedura reexaminării, urmând a constata încetarea procesului legislativ la data publicării deciziei în Monitorul Oficial al României, Partea I, fără a fi necesară declanşarea unei proceduri parlamentare în acest sens.
    8. Se arată că, mutatis mutandis, situaţia descrisă se aplică şi legii referitoare la modificarea şi completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal. În opinia autorilor sesizării, Parlamentul a ignorat starea de drept, astfel cum a fost descrisă în jurisprudenţa Curţii Constituţionale, şi a procedat la reexaminarea legii neconstituţionale. Procedura constituţională care trebuia aplicată era încetarea de drept a procesului legislativ. Întrucât nu a procedat astfel, legea adoptată este neconstituţională în ansamblul său, încălcând prevederile art. 147 alin. (4) din Constituţie.
    9. În conformitate cu dispoziţiile art. 16 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, sesizarea a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a transmite punctele lor de vedere.
    10. Preşedintele Camerei Deputaţilor a transmis punctul său de vedere înregistrat la Curtea Constituţională cu nr. 9.940 din 28 noiembrie 2018, prin care apreciază că obiecţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
    11. Se arată, în esenţă, că, drept urmare a Deciziei Curţii Constituţionale nr. 453 din 4 iulie 2018, Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal a fost trimisă spre reexaminare la Senat la data de 17 iulie 2018 şi adoptată la data de 29 octombrie 2018. La data de 31 octombrie 2018, legea a fost prezentată în Biroul permanent al Camerei Deputaţilor şi adoptată în şedinţa din 14 noiembrie 2018 cu următorul vot: 176 - pentru, 93 -contra, 1 - abţinere. La data de 19 noiembrie 2018, această lege a fost depusă la secretarul general pentru exercitarea dreptului de sesizare a Curţii Constituţionale.
    12. Se apreciază că susţinerea autorilor nu este întemeiată, întrucât, având în vedere prevederile art. 147 din Constituţie şi Decizia Curţii Constituţionale nr. 453 din 4 iulie 2018, Parlamentul a reexaminat legea în cauză, respectând cele stabilite de Curtea Constituţională în considerentele şi dispozitivul deciziei menţionate. Ca urmare, legea criticată este constituţională, iar sesizarea formulată este neîntemeiată.
    13. Preşedintele Senatului şi Guvernul nu au transmis Curţii Constituţionale punctele lor de vedere.
    14. La termenul de judecată stabilit pentru data de 19 decembrie 2018, Curtea a amânat dezbaterile pentru 16 ianuarie 2019, dată la care a pronunţat prezenta decizie.
    CURTEA,
    examinând obiecţia de neconstituţionalitate, punctul de vedere al preşedintelui Camerei Deputaţilor, raportul întocmit de judecătorul-raportor, dispoziţiile legii criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
    15. Curtea a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţie, precum şi ale art. 1, 10, 15 şi 18 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze obiecţia de neconstituţionalitate.
    16. Astfel, sesizarea a fost formulată de un număr de 60 de deputaţi, tabelul cu semnăturile acestora, în original, fiind ataşat actului de sesizare a Curţii Constituţionale. Obiectul sesizării se încadrează în competenţa Curţii delimitată de textele mai sus menţionate, acesta vizând Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, lege adoptată de Parlament, şi nepromulgată. În ceea ce priveşte termenul de sesizare, se constată că, potrivit fişei legislative, legea criticată a fost adoptată în data de 14 noiembrie 2018. Pentru exercitarea dreptului de sesizare asupra constituţionalităţii legii, aceasta a fost depusă la secretarul general al Camerei Deputaţilor la data de 19 noiembrie 2018, iar la data de 20 noiembrie 2018 a fost depusă la secretarul general al Senatului. La data de 24 noiembrie 2018 legea a fost trimisă la promulgare. Sesizarea de neconstituţionalitate a fost înregistrată la Curtea Constituţională în data de 22 noiembrie 2018, aşadar în cadrul termenului legal, conform distincţiilor stabilite de Curtea Constituţională în acest sens (a se vedea Decizia Curţii Constituţionale nr. 67 din 21 februarie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 223 din 13 martie 2018, paragraful 70).
    17. Obiectul controlului de constituţionalitate îl constituie Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, criticată exclusiv sub aspectul procedurii de adoptare, aşadar al constituţionalităţii extrinseci.
    18. Prevederile constituţionale invocate în susţinerea obiecţiei de neconstituţionalitate sunt cuprinse în art. 147 alin. (4), care consacră efectul general obligatoriu al deciziilor Curţii Constituţionale, de la data publicării în Monitorul Oficial al României. Se susţine, în esenţă, că legea ce formează obiectul sesizării a fost adoptată cu nerespectarea Deciziei nr. 561 din 18 septembrie 2018, prin care Curtea a admis obiecţia de neconstituţionalitate şi a constatat că Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal este neconstituţională, în ansamblul ei.
    19. Analizând criticile de neconstituţionalitate formulate, Curtea constată că acestea se bazează pe interpretarea dată în jurisprudenţa sa dispoziţiilor art. 147 alin. (4) din Constituţie, într-un context specific, şi anume al reexaminării unei legi în privinţa căreia Curtea a pronunţat două decizii în control a priori. Prima dintre acestea, în ordinea cronologică, a vizat constatarea neconstituţionalităţii unor dispoziţii ale legii, iar cea de-a doua a vizat constatarea neconstituţionalităţii legii în ansamblul său. Ca urmare, Curtea urmează să stabilească, pe baza examinării parcursului legislativ al actului normativ criticat, dacă în situaţia particulară relevată în prezenta obiecţie de neconstituţionalitate au fost respectate prevederile constituţionale invocate.
    20. Examinând parcursul legislativ al actului normativ criticat, Curtea constată că Proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr. 254/2013 a fost înregistrat la Senat, în calitate de Cameră de reflecţie, la data de 4 septembrie 2017 (L271). La data de 4 decembrie 2017 a fost adoptat de Senat ca urmare a depăşirii termenului de adoptare, potrivit art. 75 alin. (2) teza a treia din Constituţia României. La data de 7 decembrie 2017, proiectul adoptat de Senat a fost înregistrat la Camera Deputaţilor (PL-x nr. 553/2017), fiind adoptat de Camera Deputaţilor în data de 6 iunie 2018. La data de 16 iunie 2018, legea a fost trimisă Preşedintelui României, pentru promulgare.
    21. În data de 11 iunie 2018, Curtea Constituţională a fost sesizată cu obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor articolului unic pct. 2-5 şi pct. 10 din Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, obiecţie formulată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, constituită în Secţii Unite. Prin Decizia nr. 453 din 4 iulie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 617 din 18 iulie 2018, Curtea a admis obiecţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile articolului unic pct. 2-5 şi pct. 10 din Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal sunt neconstituţionale.
    22. În aceeaşi dată la care s-a pronunţat decizia menţionată, respectiv 4 iulie 2018, a fost înregistrată la Curtea Constituţională obiecţia de neconstituţionalitate formulată de Preşedintele României cu privire la Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, în ansamblul său. Este vorba despre aceeaşi formă a legii, asupra căreia Curtea se pronunţase prin Decizia nr. 453 din 4 iulie 2018, în raport cu criticile punctuale ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Prin Decizia nr. 561 din 18 septembrie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 922 din 1 noiembrie 2018, Curtea a admis obiecţia de neconstituţionalitate formulată de Preşedintele României şi a constatat că legea criticată este neconstituţională, în ansamblul ei.
    23. În intervalul de timp până la pronunţarea şi, respectiv, publicarea Deciziei Curţii Constituţionale nr. 561 din 18 septembrie 2018, Senatul a declanşat, în data de 17 iulie 2018, procedura de reexaminare a legii pentru punerea în acord cu Decizia nr. 453 din 4 iulie 2018 a Curţii Constituţionale, legea reexaminată fiind adoptată în data de 29 octombrie 2018 (aşadar după data pronunţării şi înainte de data publicării Deciziei nr. 561 din 18 septembrie 2018, prin care se constatase neconstituţionalitatea legii, în ansamblul său, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 922 din 1 noiembrie 2018).
    24. În data de 31 octombrie 2018, legea a fost prezentată în Biroul permanent al Camerei Deputaţilor, a fost trimisă pentru raport la Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi, în data de 13 noiembrie s-a primit raportul (9 amendamente admise, 9 amendamente respinse), iar la data de 14 noiembrie 2018 a fost adoptată de Camera Deputaţilor, în calitate de Cameră decizională (aşadar după data pronunţării şi publicării Deciziei nr. 561 din 18 septembrie 2018 în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 922 din 1 noiembrie 2018). În data de 24 noiembrie 2018, legea a fost trimisă Preşedintelui României, în vederea promulgării.
    25. Referitor la efectele deciziilor Curţii Constituţionale, art. 147 alin. (4) din Constituţie, invocat de autorii sesizării, prevede că „De la data publicării, deciziile sunt general obligatorii şi au putere numai pentru viitor.“ Acelaşi articol din Constituţie stabileşte însă, într-un alineat distinct, efectul specific al deciziilor Curţii Constituţionale pronunţate în cadrul controlului de constituţionalitate al legilor înainte de promulgare. Astfel, potrivit art. 147 alin. (2) din Constituţie, „În cazurile de neconstituţionalitate care privesc legile, înainte de promulgarea acestora, Parlamentul este obligat să reexamineze dispoziţiile respective pentru punerea lor de acord cu decizia Curţii Constituţionale“.
    26. Interpretând dispoziţiile art. 147 alin. (2) din Constituţie, Curtea a distins în privinţa efectelor pe care le produce decizia sa de constatare a neconstituţionalităţii unor dispoziţii din lege înainte de promulgare şi decizia de constatare a neconstituţionalităţii legii în ansamblul său. Cu referire la cea de-a doua situaţie menţionată, Curtea a statuat, de principiu, că pronunţarea unei astfel de decizii are un efect definitiv cu privire la acel act normativ, consecinţa fiind încetarea procesului legislativ în privinţa respectivei reglementări.
    27. Potrivit jurisprudenţei Curţii Constituţionale în această materie, reexaminarea, aşa cum este menţionată în cuprinsul art. 147 alin. (2) din Constituţie, vizează punerea de acord cu decizia Curţii a acelor dispoziţii constatate neconstituţionale, dintr-o lege nepromulgată încă. Aşadar, procedura reexaminării nu poate fi aplicată, de principiu, când în discuţie este un act normativ declarat neconstituţional în ansamblul său. În acest caz legiuitorul nu poate acoperi viciul de neconstituţionalitate constatat prin respectiva decizie de admitere prin procedura reexaminării, urmând a constata încetarea procesului legislativ, la data publicării deciziei Curţii Constituţionale în Monitorul Oficial al României, Partea I, fără a fi necesară declanşarea unei proceduri parlamentare distincte în acest sens. Aceasta, deoarece însăşi decizia Curţii reprezintă, prin raportare la art. 147 alin. (4) din Constituţie, temeiul pentru încetarea de drept a respectivului demers legislativ. Mai departe, este opţiunea legiuitorului dacă decide să mai legifereze în respectiva materie sau nu, iar dacă îşi menţine voinţa de reglementare, atunci trebuie să o facă ab initio, în cadrul unui nou proces legislativ, cu parcurgerea tuturor etapelor sale specifice: înregistrarea unei iniţiative legislative, însoţită de expunerea de motive, solicitarea şi obţinerea avizelor necesare, procedura întocmirii rapoartelor în comisiile de specialitate ale fiecărei Camere, dezbaterile şi votul din fiecare Cameră, potrivit competenţei stabilite de art. 75 din Constituţie. Aceasta, în considerarea prevederilor art. 61 alin. (1) din Constituţie, care stabilesc că „Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării“, iar „competenţa de legiferare a acestuia cu privire la un anumit domeniu nu poate fi limitată dacă legea astfel adoptată respectă exigenţele Legii fundamentale. Prin urmare, opţiunea legiuitorului de a legifera în materia în care Curtea Constituţională a admis o sesizare de neconstituţionalitate cu privire la o lege în ansamblul său presupune parcurgerea tuturor fazelor procesului legislativ prevăzut de Constituţie şi de regulamentele celor două Camere ale Parlamentului.“ (A se vedea, cu titlu exemplificativ, Decizia nr. 308 din 28 martie 2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 309 din 9 mai 2012, Decizia nr. 1 din 10 ianuarie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 19 februarie 2014, sau Decizia nr. 619 din 11 octombrie 2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 6 din 4 ianuarie 2017.)
    28. Interpretarea dată textelor constituţionale de către Curtea Constituţională este general obligatorie, în temeiul art. 147 alin. (4) din Constituţie. În această privinţă, Curtea a statuat în mod constant că forţa obligatorie care însoţeşte actele jurisdicţionale ale Curţii - deci şi deciziile - se ataşează nu numai dispozitivului, ci şi considerentelor pe care se sprijină aceasta. (A se vedea, în acest sens, Decizia nr. 414 din 14 aprilie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 291 din 4 mai 2010, Decizia nr. 903 din 6 iulie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 584 din 17 august 2010, Decizia nr. 727 din 9 iulie 2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 477 din 12 iulie 2012, Decizia nr. 1.039 din 5 decembrie 2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 29 ianuarie 2013.)
    29. Aplicând considerentele de principiu care circumstanţiază efectele deciziilor Curţii Constituţionale pronunţate în exercitarea controlului de constituţionalitate al legii înainte de promulgare la situaţia care rezultă din parcursul legislativ al legii examinate, Curtea reţine că, în cauză, a fost declanşată procedura reexaminării legii în baza primei decizii pe care a pronunţat-o cu privire la această lege, adică Decizia nr. 453 din 4 iulie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 617 din 18 iulie 2018, prin care Curtea a admis obiecţia de neconstituţionalitate formulată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, constituită în Secţii Unite, şi a constatat că dispoziţiile articolului unic pct. 2-5 şi pct. 10 din Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal sunt neconstituţionale. Dovadă în acest sens este Raportul comun asupra Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare întocmit de Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări (XIX/142/2018) şi de Comisia pentru constituţionalitate (nr. LXVIII/1.220/2018) din Senat, care specifică expres, în titlu, faptul că este întocmit „ca urmare a Deciziei Curţii Constituţionale nr. 453/2018“. Tot astfel este şi Adresa nr. L271/2017 din 29 octombrie 2018, prin care s-a comunicat Camerei Deputaţilor că Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare „reexaminată ca urmare a Deciziei Curţii Constituţionale nr. 453/2018“, a fost adoptată de Senat, în calitate de primă Cameră sesizată, Camera Deputaţilor urmând să se pronunţe în calitate de Cameră decizională. Şi în această din urmă Cameră, Raportul Comisiei juridice, de disciplină şi imunităţi trimite tot la Decizia Curţii Constituţionale nr. 453 din 4 iulie 2018. În acelaşi sens este, de altfel, şi punctul de vedere transmis în dosarul Curţii Constituţionale, în care se menţionează punerea în acord a legii criticate cu Decizia nr. 453 din 4 iulie 2018.
    30. Procedura reexaminării a fost continuată în Parlament în pofida faptului că, pe parcursul său, mai precis între momentul adoptării de către Senat a formei reexaminate, şi cel al adoptării de către Camera Deputaţilor, Curtea Constituţională a pronunţat o nouă decizie prin care a constatat neconstituţionalitatea aceleiaşi legi, în ansamblul său, în forma anterioară reexaminării, şi anume Decizia nr. 561 din 18 septembrie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 922 din 1 noiembrie 2018. Prin această din urmă decizie, Curtea Constituţională a constatat „existenţa unei configuraţii semnificativ diferite între forma legii criticate adoptate de Senat şi forma adoptată de Camera Deputaţilor. Modificările şi completările pe care Camera Deputaţilor le-a adus propunerii legislative adoptate de prima Cameră sesizată nu se raportează la materia avută în vedere de aceasta din urmă şi deturnează concepţia de ansamblu a acesteia, prin stabilirea unor soluţii legislative diferite, ce se referă la alte instituţii din materia executării pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, iar nu la cea avută în vedere iniţial“ (paragraful 52). Ca urmare, „ţinând cont de faptul că forma adoptată de Camera Deputaţilor modifică substanţial obiectul de reglementare şi configuraţia legii adoptate în Camera de reflecţie“, Curtea a constatat că au fost încălcate dispoziţiile art. 75 din Constituţie, referitoare la principiul bicameralismului (paragraful 53).
    31. Curtea observă şi faptul că sesizarea care a determinat pronunţarea deciziei prin care a constatat neconstituţionalitatea legii în ansamblul său s-a făcut de către Preşedintele României la data de 4 iulie 2018, adică în aceeaşi zi în care Curtea a pronunţat Decizia nr. 453, în baza căreia s-a declanşat procedura de reexaminare. Aşadar, înainte de a se proceda la declanşarea procedurii de reexaminare, era cunoscut faptul că în legătură cu această lege se formulase o nouă sesizare la Curtea Constituţională, după cum se cunoştea, la momentul la care legea reexaminată şi-a continuat parcursul în Camera decizională (29 octombrie 2018) şi a fost adoptată (14 noiembrie 2018), că instanţa constituţională pronunţase o decizie prin care constatase neconstituţionalitatea legii în ansamblul său (pronunţare - 18 septembrie 2018, publicare - 1 noiembrie 2018), cu consecinţele, din punctul de vedere al efectelor, consemnate în considerentele deciziilor prin care a statuat în sensul distincţiei mai sus menţionate. Or, Raportul Comisiei juridice, de disciplină şi imunităţi din Camera Deputaţilor (Camera decizională), din data de 13 noiembrie 2018, se referă exclusiv la Decizia Curţii Constituţionale nr. 453 din 4 iulie 2018.
    32. Contrar textelor constituţionale de referinţă, aşa cum au fost interpretate în jurisprudenţa în materie a Curţii, Parlamentul a procedat la finalizarea procedurii de reexaminare a legii, fără a constata încetarea efectivă a procesului legislativ propriu legii examinate prin Decizia nr. 561 din 18 septembrie 2018, cu opţiunea de a iniţia ulterior o nouă procedură de legiferare, dar cu respectarea considerentelor din decizie. Legea supusă controlului de constituţionalitate nu este, în realitate, un alt act normativ, adoptat în urma parcurgerii propriului proces legislativ, distinct de cel anterior, ci reprezintă aceeaşi lege examinată cu prilejul pronunţării celor două decizii ale Curţii Constituţionale, singura diferenţă de fond fiind adusă cu prilejul reexaminării acesteia, şi cu privire la care Curtea nu a fost învestită pentru a se pronunţa în această cauză.
    33. Având în vedere toate aceste argumente, Curtea constată că Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal este neconstituţională, în ansamblul său, fiind contrară prevederilor art. 147 alin. (2) şi (4) din Legea fundamentală, cu referire la Decizia nr. 561 din 18 septembrie 2018 a Curţii Constituţionale.
    34. Efectul juridic al prezentei decizii este circumscris art. 147 alin. (4) din Legea fundamentală şi jurisprudenţei Curţii în materie, astfel că Parlamentului îi revine în continuare obligaţia de a constata încetarea de drept a procesului legislativ, ca urmare a constatării neconstituţionalităţii legii, în integralitatea sa, iar, în ipoteza iniţierii unui nou demers legislativ cu privire la acelaşi domeniu de reglementare, de a se conforma celor statuate atât prin decizia de faţă, cât şi prin Decizia nr. 561 din 18 septembrie 2018.
    35. Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. a) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 11 alin. (1) lit. A.a), al art. 15 alin. (1) şi al art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
    CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
    În numele legii
    DECIDE:
    Admite obiecţia de neconstituţionalitate formulată de un număr de 60 de deputaţi aparţinând Grupului parlamentar al Partidului Naţional Liberal şi constată că Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal este neconstituţională, în ansamblul său.
    Definitivă şi general obligatorie.
    Decizia se comunică Preşedintelui României, preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi prim-ministrului şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Pronunţată în şedinţa din data de 16 ianuarie 2019.


                    PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
                    prof. univ. dr. VALER DORNEANU
                    Prim-magistrat-asistent,
                    Marieta Safta


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016