Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIA nr. 162 din 4 aprilie 2023  referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 30 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, precum şi a ordonanţei de urgenţă, în integralitate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 DECIZIA nr. 162 din 4 aprilie 2023 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 30 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, precum şi a ordonanţei de urgenţă, în integralitate

EMITENT: Curtea Constituţională
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 632 din 11 iulie 2023

┌─────────────────┬──────────────────────┐
│Marian Enache │- preşedinte │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Mihaela Ciochină │- judecător │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Cristian Deliorga│- judecător │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Dimitrie-Bogdan │- judecător │
│Licu │ │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Laura-Iuliana │- judecător │
│Scântei │ │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Livia Doina │- judecător │
│Stanciu │ │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Claudia-Margareta│- │
│Krupenschi │magistrat-asistent-şef│
└─────────────────┴──────────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Loredana Brezeanu.
    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 30 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, excepţie ridicată de Ramona Diana Marinchi în Dosarul nr. 1.038/30/2019 al Tribunalului Timiş - Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 2.600D/2019.
    2. La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de înştiinţare a fost legal îndeplinită.
    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate. Cu privire la criticile de neconstituţionalitate extrinsecă, arată că Guvernul are, potrivit prevederilor Constituţiei, şi atribuţii de legiferare pe calea ordonanţei simple sau a ordonanţei de urgenţă, astfel că nu se poate susţine pretinsa încălcare a art. 73 din Legea fundamentală. Sub aspectul criticilor de neconstituţionalitate intrinsecă, arată că nu există paralelism legislativ între ordonanţa de urgenţă examinată şi Legea nr. 24/2019 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, precum şi pentru stabilirea unor măsuri privind evaluarea funcţionarilor publici pentru anul 2018, fiecare dintre aceste acte normative referindu-se la perioade diferite de evaluare profesională a funcţionarilor publici.
    CURTEA,
    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:
    4. Prin Încheierea din 13 septembrie 2019, pronunţată în Dosarul nr. 1.038/30/2019, Tribunalul Timiş - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 30 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Ramona Diana Marinchi într-o cauză având ca obiect anularea unui act administrativ, respectiv a unui raport de evaluare a performanţelor profesionale individuale, întocmit, în temeiul textului de lege criticat, în data de 22 februarie 2019.
    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se subliniază neconcordanţa dintre soluţia legislativă cuprinsă în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018, potrivit căreia evaluarea anuală a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici pentru anul 2018 se realizează până la data de 31 martie 2019, şi cea potrivit căreia aceeaşi evaluare se realizează în perioada cuprinsă între 1 şi 31 ianuarie din anul următor perioadei evaluate, prevăzută de art. 62^6 alin. (1) din Legea nr. 24/2019 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, precum şi pentru stabilirea unor măsuri privind evaluarea funcţionarilor publici pentru anul 2018. Se arată că o lege organică - aşa cum este Legea nr. 188/1999 - este superioară unei ordonanţe de urgenţă, iar actul normativ ulterior, respectiv Legea nr. 24/2019, nu a abrogat expres textul legal criticat, ceea ce a generat paralelism legislativ.
    6. Tribunalul Timiş - Secţia de contencios administrativ şi fiscal apreciază că dispoziţiile legale criticate nu sunt neconstituţionale, întrucât o ordonanţă de urgenţă poate modifica o lege organică, pe de o parte, şi, pe de altă parte, acestea stabilesc, cu titlu de excepţie, o perioadă mai lungă pentru evaluarea profesională aferentă anului 2018, în considerarea circuitului legislativ parlamentar. Prin urmare, nu există o contradicţie între acte normative de acelaşi nivel sau de niveluri diferite.
    7. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    8. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere.
    CURTEA,
    examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
    9. Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    10. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl reprezintă dispoziţiile art. 30 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.116 din 29 decembrie 2018, care au următoarea redactare: „Evaluarea anuală a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici pentru anul 2018 se realizează până la data de 31 martie 2019.“
    11. Întrucât sunt formulate şi critici de neconstituţionalitate extrinsecă referitoare la interdicţia reglementării în domeniul legilor organice prin ordonanţă de urgenţă a Guvernului, Curtea reţine ca obiect al excepţiei de neconstituţionalitate şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018, în integralitatea sa.
    12. Prevederile constituţionale considerate încălcate, deşi nu sunt menţionate în mod expres, ci doar se deduc în mod rezonabil din motivarea formulată de autoarea acesteia, sunt cele cuprinse în art. 1 alin. (5) referitoare la principiul legalităţii şi standardele de calitate a legii şi ale art. 73 referitoare la categoriile de legi.
    13. Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine că dispoziţiile art. 30 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 sunt cuprinse în capitolul II - Măsuri fiscal-bugetare şi prorogarea unor termene şi stabilesc perioada în care se realizează evaluarea anuală a performanţelor individuale ale funcţionarilor publici pentru anul 2018, aceasta având loc, conform textului legal criticat, „până la data de 31 martie 2019“.
    14. Autoarea excepţiei de neconstituţionalitate, având calitatea de secretar al unei unităţi administrativ-teritoriale (funcţionar public de conducere), a contestat pe calea contenciosului administrativ raportul de evaluare a performanţelor individuale ale funcţionarului public întocmit de către primarul respectivei comune la data de 22 februarie 2019 în conformitate cu art. 30 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018, pe motiv că acesta este nul, fiind realizat în afara termenului de 31 ianuarie 2019, prevăzut de art. 62^6 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici.
    15. Curtea reţine, în acest context, că Legea nr. 24/2019, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 36 din 14 ianuarie 2019, are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, precum şi stabilirea unor măsuri privind evaluarea funcţionarilor publici pentru anul 2018. Prin art. I pct. 6 din Legea nr. 24/2019 a fost introdusă o nouă secţiune în cuprinsul Legii nr. 188/1999, respectiv Secţiunea a 3^1-a - Evaluarea performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici, iar la art. 62^6 alin. (1) din aceasta se arată că „(1) Evaluarea anuală a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici se realizează pentru un an calendaristic, în perioada cuprinsă între 1 şi 31 ianuarie din anul următor perioadei evaluate, pentru toţi funcţionarii publici care au desfăşurat efectiv activitate minimum 6 luni în anul calendaristic pentru care se realizează evaluarea.“
    16. Cu privire la criticile de neconstituţionalitate referitoare la un pretins paralelism legislativ între cele două texte legale mai sus indicate, Curtea observă că acestea se fundamentează pe un raţionament greşit, criticile formulate urmând să fie respinse ca neîntemeiate.
    17. Potrivit preambulului Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018, unul dintre motivele adoptării acestui act normativ în regim de urgenţă îl constituie pronunţarea de către Curtea Constituţională a Deciziei nr. 818 din 7 decembrie 2017, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 311 din 10 aprilie 2018, prin care dispoziţiile art. 69 alin. (5) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici au fost declarate neconstituţionale, pe motiv că legiuitorul nu a reglementat, la nivelul legii organice, criteriile şi procedura de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici, ci a delegat Guvernul să adopte în acest sens o hotărâre. Ţinând cont de stadiul procesului legislativ al proiectului de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, precum şi pentru stabilirea unor măsuri privind evaluarea funcţionarilor publici pentru anul 2018 (depus la Parlament din luna octombrie 2018 şi devenit, după publicare, Legea nr. 24/2019) şi pentru a nu afecta drepturile la carieră ale funcţionarilor publici a căror activitate, în lipsa instrumentelor procedurale necesare, nu putea fi evaluată, Guvernul a intervenit şi a adoptat soluţia legislativă cuprinsă la art. 30 din ordonanţa de urgenţă criticată. Fiind adoptată la 28 decembrie 2018 şi intrând în vigoare de la 29 decembrie 2018, această ordonanţă de urgenţă a reglementat o măsură legislativă cu caracter temporar, care să vizeze evaluarea funcţionarilor publici pentru anul 2018, având în vedere că, prin efectul Deciziei nr. 818 din 7 decembrie 2017, începând cu a 45-a zi de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României din 10 aprilie 2018, dispoziţiile art. 69 alin. (5) din Legea nr. 188/1999, fiind declarate neconstituţionale, îşi încetaseră efectele juridice, conform art. 147 alin. (1) din Constituţie.
    18. În aceste circumstanţe speciale, art. 30 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 a stabilit ca dată-limită pentru evaluarea anuală a funcţionarilor publici, corespunzătoare anului 2018, data de 31 martie 2019, acest text cuprinzând, aşadar, o normă cu caracter special ce vizează o soluţie legislativă tranzitorie, cu aplicabilitate limitată în timp, circumstanţiată strict la evaluarea pentru anul 2018.
    19. La scurt timp după adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018, Parlamentul a adoptat în procedură de urgenţă viitoarea Lege nr. 24/2019 (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 36 din 14 ianuarie 2019), lege organică prin care, la art. I, se modifică şi se completează Legea nr. 188/1999 privind statutul funcţionarilor publici, la art. II sunt prevăzute norme tranzitorii, la art. III şi IV se stabilesc anumite obligaţii de reglementare în sensul executării legii de către anumite instituţii şi autorităţi publice, iar la art. V se abrogă expres anumite texte din Hotărârea Guvernului nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 530 din 14 iulie 2008, actul normativ ce a reprezentat sediul materiei în problematica evaluării funcţionarilor publici până la producerea efectelor juridice ale Deciziei Curţii Constituţionale nr. 818 din 7 decembrie 2017.
    20. Dispoziţiile art. I pct. 6 din Legea nr. 24/2019 introduc în corpul Legii nr. 188/1999 o nouă secţiune cuprinzând articolele 62^1-62^13, secţiune dedicată evaluării performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici, iar art. 62^6 alin. (1) stabileşte că evaluarea anuală a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici se realizează pentru un an calendaristic, în perioada cuprinsă între 1 şi 31 ianuarie din anul următor perioadei evaluate, pentru toţi funcţionarii publici care au desfăşurat efectiv activitate minimum 6 luni în anul calendaristic pentru care se realizează evaluarea.
    21. Or, spre deosebire de caracterul special al normelor juridice cuprinse în conţinutul normativ al art. 30 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 şi cu aplicabilitate limitată în timp, exclusiv pentru anul 2018 ca perioadă evaluată, din simpla lecturare a art. 62^6 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 (astfel cum a fost introdus prin art. I pct. 6 din Legea nr. 24/2019) rezultă caracterul său de normă generală, cu aplicabilitate nelimitată în timp. De altfel, Curtea observă că acest din urmă text normativ cuprinde aceeaşi soluţie legislativă conţinută anterior de art. 108 din Hotărârea Guvernului nr. 611/2008, actul normativ ce reglementa în trecut inclusiv evaluarea performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici.
    22. În condiţiile în care, ulterior şi imediat intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018, s-au demarat procedurile de evaluare profesională a funcţionarilor publici în conformitate cu prevederile art. 30 din aceasta, având ca termen-limită de finalizare data de 31 martie 2019, legiuitorul nici nu putea ca, prin Legea nr. 24/2019, în vigoare din data de 16 ianuarie 2019, să abroge în mod expres dispoziţiile art. 30 din ordonanţa de urgenţă criticată, aşa cum consideră autoarea excepţiei că se impunea pentru evitarea pretinsului paralelism legislativ, fără a crea insecuritate juridică în privinţa procedurilor aflate deja în curs la momentul intrării în vigoare a legii generale. Mai mult, având în vedere data intrării în vigoare a Legii nr. 24/2019, respectiv 16 ianuarie 2019, ar însemna, conform interpretării autoarei excepţiei, că această lege ar fi contrară art. 15 alin. (2) din Constituţie, întrucât ar retroactiva (parţial) cu privire la perioada cuprinsă între 1 şi 31 ianuarie, în care art. 62^6 alin. (1) stabileşte că trebuie să aibă loc evaluarea, sau cu privire la termenul de cel târziu 15 ianuarie, prevăzut de art. 62^3 alin. (4), până la care primarul sau preşedintele consiliului judeţean trebuie să primească propunerea consiliului local sau consiliului judeţean, după caz, privind întocmirea raportului de evaluare, prevăzută la alin. (3) al aceluiaşi articol, sub sancţiunea neluării ei în seamă la realizarea evaluării.
    23. În concluzie, Curtea reţine că dispoziţiile art. 30 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 reprezintă norma specială, cu aplicabilitate limitată în timp raportată exclusiv la anul 2018 ca perioadă de evaluare a funcţionarilor publici, evaluarea urmând a fi finalizată până la data de 31 martie 2019, în timp ce dispoziţiile Legii nr. 188/1999, astfel cum au fost modificate şi completate prin Legea nr. 24/2019, în speţă art. 62^6 alin. (1) din aceasta, reprezintă normele cu caracter general în materia evaluării profesionale a funcţionarilor publici, aplicabile începând cu anul 2019 ca perioadă de activitate profesională evaluată. Cele două acte normative nu se suprapun sub aspectul activităţii lor în timp, ci sunt succesive, fără a se fi creat, aşadar, pericolul unui paralelism legislativ, interzis de art. 1 alin. (5) din Constituţie referitor la calitatea legii. O dovadă în plus în acest sens sunt prevederile cuprinse în art. 597 alin. (2) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, prin care se abrogă în mod expres Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, cu excepţia prevederilor art. 20, 20^1-20^10, ale art. 60 alin. (3), ale art. 60^1-60^4, 62^1-62^13 şi ale anexei nr. 2 care se aplică pentru realizarea evaluării performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici pentru activitatea desfăşurată în anul 2019, urmând ca, începând cu anul 2020, să se aplice prevederile cuprinse în anexa nr. 6 la această ordonanţă de urgenţă.
    24. Cât priveşte criticile de neconstituţionalitate extrinsecă, referitoare la interdicţia Guvernului ca, prin ordonanţa de urgenţă criticată, să modifice legi organice, în speţă Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, Curtea constată că şi acestea sunt neîntemeiate. Interdicţia Guvernului de a adopta acte normative în domenii care constituie obiectul legilor organice este stabilită la art. 115 alin. (1) din Constituţie, însă acest text se referă la ordonanţele simple ale Guvernului, şi nu la cele de urgenţă, cu privire la acestea din urmă fiind permisă reglementarea în domeniul rezervat prin Constituţie legilor organice, atât timp cât sunt îndeplinite condiţiile obligatorii cuprinse la art. 115 alin. (4)-(6) din Legea fundamentală (a se vedea, în acest sens, Decizia nr. 135 din 20 martie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 479 din 11 iunie 2018, paragraful 18).
    25. Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
    CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
    În numele legii
    DECIDE:
    Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Ramona Diana Marinchi în Dosarul nr. 1.038/30/2019 al Tribunalului Timiş - Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi constată că dispoziţiile art. 30 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, precum şi ordonanţa de urgenţă, în integralitate, sunt constituţionale în raport cu criticile formulate.
    Definitivă şi general obligatorie.
    Decizia se comunică Tribunalului Timiş - Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Pronunţată în şedinţa din data de 4 aprilie 2023.


                    PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
                    MARIAN ENACHE
                    Magistrat-asistent-şef,
                    Claudia-Margareta Krupenschi


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016