Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CRITERII DE PERFORMANTA din 22 iulie 2009  pentru evaluarea cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CRITERII DE PERFORMANTA din 22 iulie 2009 pentru evaluarea cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI INOVARII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 554 din 10 august 2009

Prezenta propunere de criterii vizeazã creşterea calitãţii educaţiei prin stabilirea clarã a responsabilitãţii cadrului didactic, atât din perspectiva calitãţii, cât şi din cea a iminentei descentralizãri a sistemului de învãţãmânt.
I. Baza legalã
Evaluarea cadrului didactic, inclusiv a performanţei profesionale, se realizeazã conform prevederilor legale în vigoare, cele mai importante fiind cuprinse în urmãtoarele acte normative:
● <>Legea învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare - art. 149;
● <>Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificãrile şi completãrile ulterioare - art. 50, 51 şi 52;
● <>Legea nr. 87/2006 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitãţii educaţiei;
● Regulamentul de organizare şi funcţionare a unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar, aprobat prin <>Ordinul ministrului educaţiei şi cercetãrii nr. 4.925/2005 - art. 19, 21, 31, 43, 44;
● Standardele ocupaţionale pentru "Educatoare", "Învãţãtor/Învãţãtoare", "Profesor - gimnaziu şi liceu";
● alte prevederi specifice existente, stabilite prin ordine de ministru, metodologii, instrucţiuni şi regulamente.
II. Baza metodologicã
Procedura de evaluare a cadrelor didactice, în conformitate cu prevederile legislaţiei menţionate mai sus, cuprinde:
● autoevaluarea;
● evaluarea colegialã (în catedrã/comisie metodicã);
● evaluarea de cãtre consiliul de administraţie.
Evaluarea cadrului didactic se realizeazã anual, dupã încheierea anului şcolar, în douã etape:
● completarea fişei de evaluare de cãtre cadrul didactic respectiv (autoevaluare), de cãtre şeful direct (evaluarea colegialã, dupã caz, a responsabilului de comisie metodicã, şefului de catedrã, directorului adjunct etc.) şi de cãtre conducãtorul unitãţii;
● interviul de evaluare - în faţa consiliului de administraţie al unitãţii de învãţãmânt, în care se va completa fişa finalã de evaluare, prin medierea diferenţelor existente între cele 3 aprecieri; pe baza dovezilor prezentate se va stabili calificativul final.
Pentru fiecare etapã vor fi luate în considerare şi rezultatele evaluãrilor externe din perioada analizatã (prin inspecţie şcolarã, evaluare instituţionalã), dacã acestea existã.
III. Instrumentul (fişa) de evaluare
Acest instrument stabileşte domeniile de evaluare, criteriile de performanţã şi punctajul aferent fiecãrui domeniu.
În baza principiilor descentralizãrii, consiliul de administraţie al unitãţii de învãţãmânt stabileşte:
● indicatorii de performanţã aferenţi fiecãrui criteriu;
● punctajul alocat fiecãrui criteriu.




┌───────────────────────┬────────────────────────────┬─────────┬─────┬─────┬─────┬────────┐
│Domenii ale evaluãrii │ Criterii de performanţã │Punctaj │Auto-│Evalu│Evalu│Punctaj │
│ │ │maxim │evalu│are │are │final şi│
│ │ │al crite-│are │cole │C.A. │califi- │
│ │ │riului │ │gialã│ │cativ │
│ │ │ │ │ │ │C.A. │
├───────────────────────┼────────────────────────────┼─────────┼─────┼─────┼─────┼────────┤
│1. Proiectarea │- Fundamentarea proiectãrii │5 p. │ │ │ │ │
│eficientã a curricu- │didactice pe achiziţiile │ │ │ │ │ │
│lumului 15 puncte │anterioare de învãţare ale │ │ │ │ │ │
│minimum 13 p. pentru FB│educabililor (preşcolari sau│ │ │ │ │ │
│minimum 11 p. pentru B │levi) │ │ │ │ │ │
│minimum 8 p. pentru S │- Asigurarea caracterului │3 p. │ │ │ │ │
│ │aplicativ al proiectãrii │ │ │ │ │ │
│ │curriculare │ │ │ │ │ │
│ │- Respectarea reglementã- │3 p. │ │ │ │ │
│ │rilor legale în vigoare │ │ │ │ │ │
│ │privind conţinutul şi forma │ │ │ │ │ │
│ │documentelor de proiectare │ │ │ │ │ │
│ │- Fundamentarea proiectãrii │3 p. │ │ │ │ │
│ │curriculare pe rezultatele │ │ │ │ │ │
│ │evaluãrilor naţionale şi │ │ │ │ │ │
│ │locale │ │ │ │ │ │
│ │- Adaptarea la particulari- │1 p. │ │ │ │ │
│ │tãţile geografice, │ │ │ │ │ │
│ │demografice, etnice, econo- │ │ │ │ │ │
│ │mice, sociale şi culturale │ │ │ │ │ │
│ │ale comunitãţii în care │ │ │ │ │ │
│ │funcţioneazã unitatea de │ │ │ │ │ │
│ │învãţãmânt │ │ │ │ │ │
├───────────────────────┴────────────────────────────┼─────────┼─────┼─────┼─────┼───┬────┤
│ TOTAL: │15 p. │ │ │ │ │ │
├───────────────────────┬────────────────────────────┼─────────┼─────┼─────┼─────┼───┴────┤
│2. Realizarea │- Utilizarea metode lor │ 5 p. │ │ │ │ │
│curriculumului 30 de │active (care presupun │ │ │ │ │ │
│puncte │activitatea independentã a │ │ │ │ │ │
│minimum 24 p. pentru FB│educabilului, individual │ │ │ │ │ │
│minimum 21 p. pentru B │sau în grup) în activitãţile│ │ │ │ │ │
│minimum 15 p. pentru S │de învãţare │ │ │ │ │ │
│ │- Adaptarea limbajului la │ 3 p. │ │ │ │ │
│ │nivelul achiziţiilor │ │ │ │ │ │
│ │anterioare ale educabililor │ │ │ │ │ │
│ │- Utilizarea manualelor, a │ 3 p. │ │ │ │ │
│ │auxiliarelor curriculare │ │ │ │ │ │
│ │autorizate şi a bazei │ │ │ │ │ │
│ │logistice existente în │ │ │ │ │ │
│ │unitatea de învãţãmânt │ │ │ │ │ │
│ │- Utilizarea experienţei │ 3 p. │ │ │ │ │
│ │individuale şi a achizi- │ │ │ │ │ │
│ │ţiilor anterioare de │ │ │ │ │ │
│ │învãţare ale educabililor │ │ │ │ │ │
│ │- Furnizarea de feed-back │ 3 p. │ │ │ │ │
│ │şi informarea sistematicã │ │ │ │ │ │
│ │a educabililor şi, dupã │ │ │ │ │ │
│ │caz, a pãrinţilor în │ │ │ │ │ │
│ │privinţa progresului şcolar │ │ │ │ │ │
│ │realizat │ │ │ │ │ │
│ │- Realizarea majoritãţii │ 3 p. │ │ │ │ │
│ │obiectivelor curriculare în │ │ │ │ │ │
│ │timpul activitãţii şcolare a│ │ │ │ │ │
│ │educabililor │ │ │ │ │ │
│ │- Punctualitate şi reali- │ 2 p. │ │ │ │ │
│ │zarea întocmai şi la timp a │ │ │ │ │ │
│ │activitãţilor planificate │ │ │ │ │ │
│ │- Asigurarea caracterului │ 3 p. │ │ │ │ │
│ │aplicativ al cunoştinţelor │ │ │ │ │ │
│ │predate │ │ │ │ │ │
│ │- Respectarea indicaţiilor │ 1 p. │ │ │ │ │
│ │metodice asociate documen- │ │ │ │ │ │
│ │telor curriculare în uz │ │ │ │ │ │
│ │- Adaptarea metodologiei │ 1 p. │ │ │ │ │
│ │didactice la particularitã- │ │ │ │ │ │
│ │ţile geografice, demografice│ │ │ │ │ │
│ │etnice, economice, sociale │ │ │ │ │ │
│ │şi culturale ale comunitãţii│ │ │ │ │ │
│ │în care funcţioneazã │ │ │ │ │ │
│ │unitatea de învãţãmânt │ │ │ │ │ │
│ │- Respectarea tuturor preve-│ 1 p. │ │ │ │ │
│ │derilor legale privind │ │ │ │ │ │
│ │drepturile copilului şi │ │ │ │ │ │
│ │drepturile omului │ │ │ │ │ │
│ │- Acordarea unui respect │ 2 p. │ │ │ │ │
│ │egal tuturor educabililor, │ │ │ │ │ │
│ │indiferent de mediul de │ │ │ │ │ │
│ │provenienţã, capacitatea de │ │ │ │ │ │
│ │învãţare şi rezultatele │ │ │ │ │ │
│ │obţinute │ │ │ │ │ │
├───────────────────────┴────────────────────────────┼─────────┼─────┼─────┼─────┼───┬────┤
│ TOTAL: │30 p. │ │ │ │ │ │
├───────────────────────┬────────────────────────────┼─────────┼─────┼─────┼─────┼───┴────┤
│3. Evaluarea rezultate-│- Evaluarea continuã şi │ 5 p. │ │ │ │ │
│lor învãţãrii 20 de │notarea conform reglementã- │ │ │ │ │ │
│puncte │rilor legale şi standardelor│ │ │ │ │ │
│minimum 16 p. pentru FB│naţionale în vigoare │ │ │ │ │ │
│minimum 14 p. pentru B │- Asigurarea transparenţei │ 3 p. │ │ │ │ │
│minimum 10 p. pentru S │criteriilor şi a proceduri- │ │ │ │ │ │
│ │lor de evaluare │ │ │ │ │ │
│ │- Evaluarea satisfacţiei │ 4 p. │ │ │ │ │
│ │beneficiarilor de educaţie │ │ │ │ │ │
│ │conform procedurilor stabi- │ │ │ │ │ │
│ │lite la nivelul unitãţii de │ │ │ │ │ │
│ │învãţãmânt │ │ │ │ │ │
│ │- Înregistrarea activitã- │ 2 p. │ │ │ │ │
│ │ţilor de evaluare în confor-│ │ │ │ │ │
│ │mitate cu legislaţia în │ │ │ │ │ │
│ │vigoare │ │ │ │ │ │
│ │- Comunicarea sistematicã, │ 3 p. │ │ │ │ │
│ │cãtre beneficiarii de │ │ │ │ │ │
│ │educaţie, a rezultatelor │ │ │ │ │ │
│ │evaluãrii │ │ │ │ │ │
│ │- Promovarea autoevaluãrii │ 3 p. │ │ │ │ │
│ │educabililor │ │ │ │ │ │
├───────────────────────┴────────────────────────────┼─────────┼─────┼─────┼─────┼───┬────┤
│ TOTAL: │20 p. │ │ │ │ │ │
├───────────────────────┬────────────────────────────┼─────────┼─────┼─────┼─────┼───┴────┤
│4. Realizarea activitã-│- Realizarea de activitãţi │ 4 p. │ │ │ │ │
│ţilor extracurriculare │extracurriculare care │ │ │ │ │ │
│10 puncte │contribuie direct la │ │ │ │ │ │
│minimum 9 p. pentru FB │atingerea obiectivelor │ │ │ │ │ │
│minimum 7 p. pentru B │curriculare, ale dezvoltãrii│ │ │ │ │ │
│minimum 5 p. pentru S │personale, instituţionale şi│ │ │ │ │ │
│ │comunitare sau a celor │ │ │ │ │ │
│ │propuse de beneficiarii de │ │ │ │ │ │
│ │educaţie │ │ │ │ │ │
│ │- Realizarea activitãţilor │ 2 p. │ │ │ │ │
│ │extracurriculare pe baza │ │ │ │ │ │
│ │documentelor proiective ale │ │ │ │ │ │
│ │unitãţii de învãţãmânt │ │ │ │ │ │
│ │- Asigurarea participãrii │ 2 p. │ │ │ │ │
│ │grupurilor-ţintã şi │ │ │ │ │ │
│ │realizarea activitãţilor │ │ │ │ │ │
│ │extracurriculare pe baza │ │ │ │ │ │
│ │planificãrii stabilite │ │ │ │ │ │
│ │- Utilizarea potenţialului │ 2 p. │ │ │ │ │
│ │local pentru creşterea │ │ │ │ │ │
│ │atractivitãţii activitãţilor│ │ │ │ │ │
│ │extracurriculare şi │ │ │ │ │ │
│ │comunitare │ │ │ │ │ │
├───────────────────────┴────────────────────────────┼─────────┼─────┼─────┼─────┼───┬────┤
│ TOTAL: │10 p. │ │ │ │ │ │
├───────────────────────┬────────────────────────────┼─────────┼─────┼─────┼─────┼───┴────┤
│5. Dezvoltarea │- Participarea la programele│ 5 p. │ │ │ │ │
│profesionalã, activi- │de formare obligatorii │ │ │ │ │ │
│tatea metodicã şi │stabilite la nivel naţional │ │ │ │ │ │
│ştiinţificã 15 puncte │sau local │ │ │ │ │ │
│minimum 13 p. pentru FB│- Aplicarea în activitatea │ 5 p. │ │ │ │ │
│minimum 11 p. pentru B │didacticã a rezultatelor │ │ │ │ │ │
│minimum 8 p. pentru S │participãrii la activitãţile│ │ │ │ │ │
│ │metodice, ştiinţifice şi de │ │ │ │ │ │
│ │dezvoltare profesionalã │ │ │ │ │ │
│ │- Participarea la activitã- │ 3 p. │ │ │ │ │
│ │ţile metodice şi ştiinţifice│ │ │ │ │ │
│ │stabilite la nivel de │ │ │ │ │ │
│ │catedrã, unitate de │ │ │ │ │ │
│ │învãţãmânt, localitate │ │ │ │ │ │
│ │- Utilizarea resurselor │ 2 p. │ │ │ │ │
│ │informaţionale ale │ │ │ │ │ │
│ │bibliotecii/centrului de │ │ │ │ │ │
│ │documentare şi informare │ │ │ │ │ │
│ │şi a surselor de informaţie │ │ │ │ │ │
│ │disponibile │ │ │ │ │ │
├───────────────────────┴────────────────────────────┼─────────┼─────┼─────┼─────┼───┬────┤
│ TOTAL: │15 p. │ │ │ │ │ │
├───────────────────────┬────────────────────────────┼─────────┼─────┼─────┼─────┼───┴────┤
│6. Contribuţia la │- Realizarea integralã şi la│ 3 p. │ │ │ │ │
│activitatea generalã a │timp a atribuţiilor │ │ │ │ │ │
│unitãţii de învãţãmânt │stabilite prin fişa postului│ │ │ │ │ │
│şi la promovarea │- Realizarea comunicãrii │ 1 p. │ │ │ │ │
│imaginii acesteia │formale şi a schimbului de │ │ │ │ │ │
│10 puncte │date conform legislaţiei şi │ │ │ │ │ │
│minimum 9 p. pentru FB │procedurilor stabilite la │ │ │ │ │ │
│minimum 7 p. pentru B │nivelul unitãţii de │ │ │ │ │ │
│minimum 5 p. pentru S │învãţãmânt şi completarea │ │ │ │ │ │
│ │documentelor şcolare conform│ │ │ │ │ │
│ │prevederilor legale │ │ │ │ │ │
│ │- Respectarea integralã a │ 1 p. │ │ │ │ │
│ │regulamentelor interne şi a │ │ │ │ │ │
│ │procedurilor stabilite la │ │ │ │ │ │
│ │nivelul unitãţii de │ │ │ │ │ │
│ │învãţãmânt (inclusiv din │ │ │ │ │ │
│ │domeniul asigurãrii │ │ │ │ │ │
│ │calitãţii) │ │ │ │ │ │
│ │- Realizarea/Participarea la│ 2 p. │ │ │ │ │
│ │programe/activitãţi de │ │ │ │ │ │
│ │prevenire şi combatere a │ │ │ │ │ │
│ │violenţei şi de prevenire şi│ │ │ │ │ │
│ │combatere a comportamentelor│ │ │ │ │ │
│ │nesãnãtoase │ │ │ │ │ │
│ │- Realizarea/Participarea la│ 1 p. │ │ │ │ │
│ │programe/activitãţi în │ │ │ │ │ │
│ │spiritul integrãrii şi soli-│ │ │ │ │ │
│ │daritãţii europene │ │ │ │ │ │
│ │- Respectarea sistemelor şi │ 1 p. │ │ │ │ │
│ │a procedurilor de sãnãtate │ │ │ │ │ │
│ │şi securitate a muncii şi │ │ │ │ │ │
│ │de PSI prevãzute de legis- │ │ │ │ │ │
│ │laţia în vigoare pentru │ │ │ │ │ │
│ │activitãţile desfãşurate în │ │ │ │ │ │
│ │tipul respectiv de organi- │ │ │ │ │ │
│ │zaţie │ │ │ │ │ │
│ │- Promovarea în comunitate a│ 1 p. │ │ │ │ │
│ │activitãţii unitãţii de │ │ │ │ │ │
│ │învãţãmânt şi a ofertei │ │ │ │ │ │
│ │educaţionale │ │ │ │ │ │
├───────────────────────┼────────────────────────────┼─────────┼─────┼─────┼─────┼───┬────┤
│ │TOTAL: │10 p. │ │ │ │ │ │
└───────────────────────┴────────────────────────────┴─────────┴─────┴─────┴─────┴───┴────┘



IV. Utilizarea fişei - acordarea calificativului
Acordarea calificativului ar urma sã se realizeze dupã cum urmeazã:
- calificativul general "foarte bine" se acordã dacã este obţinut calificativul "foarte bine" la cel puţin 4 domenii (dintre care, obligatoriu, domeniul 2 "Realizarea efectivã a curriculumului") şi calificativul "bine" la celelalte domenii;
- calificativul general "bine" se acordã dacã este obţinut calificativul "bine" la cel puţin 4 domenii (dintre care, obligatoriu, domeniul 2 "Realizarea efectivã a curriculumului") şi calificativul "satisfãcãtor" la celelalte domenii;
- calificativul general "satisfãcãtor" se acordã numai dacã este obţinut calificativul cel puţin "satisfãcãtor" la toate domeniile;
- calificativul general "nesatisfãcãtor" se acordã dacã este obţinut calificativul "nesatisfãcãtor" la cel puţin un domeniu.
V. Urmãrile evaluãrii - acţiuni corective
În spiritul îmbunãtãţirii calitãţii, orice evaluare trebuie sã producã consecinţe. Aceste consecinţe pot fi individuale sau instituţionale.
1. La nivel individual
Rezultatele evaluãrii vor avea consecinţe la nivelul salarizãrii şi al relaţiilor de muncã, care vor fi reglementate prin act administrativ separat.
2. La nivel instituţional
Rezultatele evaluãrii se vor consemna şi vor fundamenta strategia proprie a unitãţii de învãţãmânt de dezvoltare profesionalã, stabilitã prin standardele şi standardele de referinţã, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 21/2007 privind aprobarea Standardelor de autorizare de funcţionare provizorie a unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar, precum şi a Standardelor de acreditare şi de evaluare periodicã a unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar şi, respectiv, <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.534/2008 privind aprobarea Standardelor de referinţã şi a indicatorilor de performanţã pentru evaluarea şi asigurarea calitãţii în învãţãmântul preuniversitar.
Ca rezultate aşteptate ale procedurii de evaluare prezentate mai sus putem menţiona în cadrul programelor de îmbunãtãţire a calitãţii stabilite la nivelul unitãţii de învãţãmânt:
● stabilirea salarizãrii;
● stabilirea planurilor individuale de remediere a punctelor slabe identificate;
● recomandãri privind dezvoltarea profesionalã ulterioarã;
● aprecierea meritului didactic.

ANEXĂ


─────
la criterii
───────────

Lista surselor de informare

1. Evaluarea directã:
- la clasã;
- în cadrul activitãţilor extracurriculare;
- la activitãţile cu pãrinţii sau cu alţi purtãtori de interese de la nivelul comunitãţii.
2. Ancheta prin chestionar sau interviu:
a) aplicat educabililor şi absolvenţilor, pentru evidenţierea:
- nivelului de satisfacţie faţã de activitatea depusã;
- nivelului respectului reciproc manifestat în cadrul relaţiei profesor-elev;
- calitãţii limbajului utilizat - corectitudine, accesibilitate;
- nivelului de satisfacere a nevoilor şi intereselor individuale;
b) aplicat pãrinţilor, pentru evidenţierea:
- nivelului de satisfacţie faţã de activitatea depusã;
- nivelului respectului reciproc manifestat în cadrul relaţiei profesor-elev;
- calitãţii limbajului utilizat - corectitudine, accesibilitate;
- nivelului de satisfacere a nevoilor şi intereselor individuale;
c) aplicat reprezentanţilor altor purtãtori de interese din comunitate, pentru evidenţierea:
- nivelului de satisfacţie faţã de activitatea depusã;
- utilitãţii şi aplicabilitãţii celor învãţate;
- nivelului de satisfacere a nevoilor şi intereselor comunitare.
3. Analiza produselor activitãţii:
- produsele educabililor - caiete, lucrãri scrise, lucrãri practice, rezultatele la probele de evaluare, artefacte (desene, lucrãri practice etc.), înregistrãri video sau audio, imagini etc.;
- produsele activitãţii cadrului didactic: documente de proiectare a activitãţii (planificãrile calendaristice, proiectele unitãţilor de învãţare), documente privind evaluarea rezultatelor şcolare şi ale activitãţilor extraşcolare, portofolii, auxiliare curriculare şi material didactic, fişe de progres, fişe de lucru (individual sau colectiv) etc.;
- documente emise de terţi: diplome, adeverinţe şi certificate, procese-verbale şi alte documente legate de inspecţie, procese-verbale şi alte documente ale comisiilor metodice şi ale catedrelor, rapoarte de autoevaluare/evaluare internã şi de evaluare externã etc.

__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016