Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CONVENTIE din 21 decembrie 1979  privind recunoasterea studiilor si diplomelor de invatamint superior in statele regiunii Europa*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CONVENTIE din 21 decembrie 1979 privind recunoasterea studiilor si diplomelor de invatamint superior in statele regiunii Europa*)

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 67 din 14 mai 1990
-------
*) Traducere.
PREAMBUL

Statele apartinind regiunii Europa, parti la prezenta conventie,
amintind ca, asa cum a constatat in diverse rinduri Conferinta generala U.N.E.S.C.O. in rezolutiile sale privind cooperarea europeana, "dezvoltarea cooperarii intre natiuni in domeniile educatiei, stiintei, culturii si al informatiilor, conform principiilor Actului constitutiv al U.N.E.S.C.O., joaca un rol esential in opera de pace si de intelegere internationala",
constiente de raporturile strinse, existente intre culturile lor, in ciuda diversitatii limbilor si a diferentelor de regimuri economice si sociale si dorind sa-si intareasca cooperarea in domeniul educatiei si al pregatirii profesionale in interesul bunastarii si prosperitatii permanente ale popoarelor lor,
amintind ca statele reunite la Helsinki si-au exprimat, in Actul final al Conferintei pentru securitate si cooperare in Europa din 1 august 1975, intentia "de a imbunatati, in conditii reciproc acceptabile, accesul la institutiile de invatamint, precum si la institutiile culturale si stiintifice, al studentilor si oamenilor de stiinta din statele participante, ... indeosebi ..., ajungind la recunoasterea reciproca a gradelor si diplomelor universitare fie, daca este necesar, pe calea unor acorduri intre guverne, fie pe calea unor aranjamente directe intre universitati si alte institutii de invatamint superior si de cercetare" si "favorizind o evaluare mai exacta a problemelor privind compararea si echivalarea gradelor si diplomelor universitare",
amintind ca cea mai mare parte din statele contractante, in vederea promovarii realizarii acestor obiective, au incheiat deja intre ele acorduri bilaterale sau subregionale privind indeosebi echivalarea sau recunoasterea diplomelor; dar dorind in continuare sa-si intensifice eforturile pe plan bilateral si subregional, sa-si extinda cooperarea in acest domeniu la ansamblul regiunii Europa,
convinse ca marea diversitate a sistemelor de invatamint superior existente in regiunea Europa constituie o bogatie culturala exceptionala care este bine sa fie salvgardata si dorind sa ingaduie ansamblului populatiilor lor sa beneficieze din plin de aceasta bogatie culturala, facilitind locuitorilor fiecarui stat contractant accesul la resursele de educatie ale celorlalte state contractante si indeosebi autorizindu-i sa-si continue pregatirea in institutiile de invatamint superior din aceste alte state,
considerind ca este bine sa se recurga, pentru autorizarea admiterii in etapele de studii ulterioare, la principiul recunoasterii studiilor care, intr-o perspectiva de mobilitate, atit sociala cit si internationala, permite evaluarea nivelului de pregatire atins, tinind seama de cunostintele atestate de diplomele obtinute, precum si de oricare alta competenta individuala adecvata, in masura in care aceasta poate fi socotita drept valabila de catre autoritatile competente,
considerind ca recunoasterea de catre ansamblul statelor contractante a studiilor facute si a diplomelor obtinute in oricare dintre ele are drept scop intensificarea mobilitatii internationale a persoanelor si schimburilor de idei, de cunostinte si de experiente stiintifice si tehnologice si ca este de dorit sa se primeasca studentii straini in institutiile de invatamint superior, intelegindu-se ca recunoasterea studiilor sau diplomelor lor nu va putea sa le confere mai multe drepturi decit studentilor nationali,
constatind ca aceasta recunoastere constituie una din conditiile necesare in vederea:
1. permiterii celei mai bune folosiri posibile a mijloacelor de pregatire si de educatie existente pe teritoriile lor,
2. asigurarii unei mai mari mobilitati a cadrelor didactice, a studentilor, a cercetatorilor si a specialistilor,
3. atenuarii dificultatilor pe care le intimpina la intoarcerea in tarile lor de origine persoanele care au primit o pregatire sau o educatie in strainatate,
dorind sa asigure cea mai larga recunoastere posibila a studiilor si diplomelor, tinind seama de principiile care privesc promovarea educatiei permanente, democratizarea invatamintului, adoptarea si aplicarea unei politici educationale adaptata la transformarile structurale, economice si tehnice, la schimbarile sociale si la contactele culturale din fiecare tara,
hotarite sa consacre si sa organizeze colaborarea lor viitoare in aceste domenii, pe calea unei conventii care va constitui punctul de plecare al unei actiuni dinamice concertate, desfasurata indeosebi prin mijlocirea unor mecanisme nationale, bilaterale, subregionale si multilaterale, existente deja, sau a caror creare ar aparea necesara,
amintind ca obiectivul final pe care si l-a fixat Conferinta generala a Organizatiei Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiinta si Cultura consta in "elaborarea unei conventii internationale asupra recunoasterii si validitatii titlurilor, gradelor si diplomelor eliberate de institutiile de invatamint superior si de cercetare din toate tarile",

au convenit asupra a ceea ce urmeaza:

I. Definitii

ART. 1
1. Potrivit scopurilor prezentei conventii, prin recunoasterea unei diplome, a unui titlu sau grad din invatamintul superior, obtinut in strainatate, se intelege acceptarea sa de catre autoritatile competente ale unui stat contractant drept atestare valabila si acordarea titularului sau a drepturilor de care beneficiaza persoanele care fac dovada unei diplome, a unui titlu sau grad national in raport cu care diploma, titlul sau gradul strain este apreciat. In aceasta privinta, recunoasterea are urmatoarea semnificatie:
(a) Recunoasterea unei diplome, a unui titlu sau grad in scopul de a face sau de a continua studii de nivel superior va permite sa fie luata in consideratie candidatura titularului interesat, in vederea admiterii sale in institutiile de invatamint superior si de cercetare din orice stat contractant ca si cum ar fi titularul diplomei, titlului sau gradului comparabil obtinut in statul contractant interesat. Aceasta recunoastere nu are drept efect scutirea titularului diplomei, titlului sau gradului strain de a satisface conditiile (altele decit cele legate de detinerea unei diplome) care ar putea fi cerute pentru admiterea in institutia de invatamint superior sau de cercetare interesata din statul care primeste.
(b) Recunoasterea unei diplome, a unui titlu sau grad strain pentru exercitarea unei activitati profesionale constituie recunoasterea pregatirii profesionale cerute pentru exercitarea profesiunii despre care este vorba, fara a prejudicia, totusi, regulile juridice si profesionale si procedurile in vigoare in statele contractante interesate. Aceasta recunoastere nu are drept efect scutirea titularului diplomei, titlului sau gradului strain de a satisface celelalte conditii care au putut fi prevazute de catre autoritatile guvernamentale sau profesionale competente pentru exercitarea activitatii profesionale despre care este vorba.
(c) Cu toate acestea, recunoasterea unei diplome, a unui titlu sau grad nu va trebui sa-i confere titularului sau, intr-un alt stat contractant, drepturi superioare celor de care ar beneficia acesta in tara in care aceasta diploma, acest grad sau titlu i-a fost conferit.
2. Potrivit scopurilor prezentei conventii, prin studii partiale se intelege perioadele de studii sau de pregatire care, fara a constitui un ciclu complet, sint de natura sa aduca o completare notabila in materie de insusire de cunostinte sau de competente.

II. Obiective

ART. 2
1. Statele contractante inteleg sa contribuie, prin actiunea lor comuna, atit la promovarea cooperarii active a tuturor natiunilor din regiunea Europa pentru o opera de pace si de intelegere internationala, cit si la sporirea eficacitatii colaborarii lor cu celelalte state membre ale UNESCO in ceea ce priveste o mai buna utilizare a potentialului lor educativ, tehnologic si stiintific.
2. Statele contractante afirma in mod solemn hotarirea lor ferma de a coopera strins, in cadrul legislatiilor lor si al structurilor lor constitutionale, precum si in cadrul acordurilor interguvernamentale in vigoare, in vederea:
(a) permiterii, in interesul tuturor statelor contractante, a utilizarii cit mai bune si in intreaga masura compatibila cu politicile lor generale de invatamint si cu procedurile lor administrative, a resurselor lor disponibile in materie de pregatire profesionala si de cercetare, iar in acest scop:
(i) de a deschide, cit mai larg posibil, accesul studentilor sau cercetatorilor provenind din oricare din statele contractante la institutiile lor de invatamint superior;
(ii) de a recunoaste studiile si diplomele acestor persoane;
(iii) de a examina posibilitatea elaborarii si adoptarii unei terminologii si a unor criterii de evaluare similare care ar facilita aplicarea unui sistem capabil sa asigure comparabilitatea unitatilor de valoare, a materiilor de studiu si a diplomelor;
(iv) de a adopta, in scopul admiterii la etapele de studii ulterioare, o conceptie dinamica care ar tine seama de cunostintele atestate de diplomele obtinute, precum si de oricare alta competenta individuala adecvata, in masura in care aceasta din urma poate fi socotita valabila de catre autoritatile competente;
(v) de a adopta, in scopul evaluarii studiilor partiale, criterii suple, intemeiate pe nivelul de pregatire atins si pe continutul programelor urmate, tinind seama de caracterul interdisciplinar al cunostintelor la nivelul invatamintului superior;
(vi) de a perfectiona sistemul de schimburi de informatii privind recunoasterea studiilor si diplomelor;
(b) realizarii, in statele contractante, a unei imbunatatiri continue a programelor de studii, precum si a metodelor de planificare si de promovare a invatamintului superior, tinindu-se seama de imperativele dezvoltarii economice, sociale si culturale, de politicile fiecarei tari si, de asemenea, de obiectivele care figureaza in recomandarile formulate de organele competente ale Organizatiei Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiinta si Cultura in ceea ce priveste imbunatatirea continua a calitatii invatamintului, promovarea educatiei permanente si democratizarea educatiei, precum si de telurile de inflorire a personalitatii umane si de intelegere, toleranta si prietenie intre natiuni si, in general, de toate telurile privind drepturile omului fixate educatiei prin Declaratia Universala a Drepturilor Omului, pactele internationale privind drepturile omului adoptate de Organizatia Natiunilor Unite si Conventia Organizatiei Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiinta si Cultura, privind lupta impotriva discriminarii in domeniul invatamintului;
(c) promovarii cooperarii regionale si mondiale pentru solutionarea "problemelor de comparare si echivalare intre grade si diplome universitare", precum si pentru recunoasterea studiilor si calificarilor academice.
3. Statele contractante convinse sa ia toate masurile posibile pe plan national, bilateral, multilateral si indeosebi prin mijlocirea unor acorduri bilaterale, subregionale, regionale si altele, precum si pe calea unor aranjamente intre universitati sau alte institutii de invatamint superior si pe calea unor aranjamente cu organizatiile si organismele nationale sau internationale competente, pentru ca autoritatile interesate sa poata atinge progresiv obiectivele definite in prezentul articol.

III. Angajamente de aplicare imediata

ART. 3
1. Statele contractante, in afara obligatiilor care revin guvernelor, convin sa ia toate masurile posibile pentru a incuraja autoritatile competente interesate sa recunoasca, conform definitiei recunoasterii prevazute la art. 1 paragraful 1, diplomele de absolvire a studiilor secundare si celelalte titluri care dau acces la invatamintul superior, eliberate in celelalte state contractante pentru a permite detinatorilor acestor diplome si titluri sa faca studii in institutii de invatamint superior situate pe teritoriul acestor state contractante.
2. Cu toate acestea, si fara prejudicierea dispozitiilor art. 1 paragraful 1 (a), admiterea intr-o institutie de invatamint superior va putea fi subordonata existentei unei capacitati de primire, precum si conditiilor privind cunostintele lingvistice necesare pentru a fi utilizate eficient in efectuarea studiilor avute in vedere.
ART. 4
1. Statele contractante, in afara obligatiilor care revin guvernelor, convin sa ia toate masurile posibile pentru a incuraja autoritatile competente interesate sa:
(a) recunoasca, conform definitiei recunoasterii prevazuta la art. 1 paragraful 1, certificatele, diplomele si titlurile pentru a permite titularilor acestor titluri sa continue unele studii, sa capete o pregatire sau sa intreprinda cercetari in institutiile lor de invatamint superior;
(b) defineasca, pe cit posibil, modalitatile potrivit carora ar putea fi recunoscute, in scopul continuarii studiilor, studiile partiale efectuate in institutiile de invatamint superior situate in celelalte state contractante.
2. Dispozitiile paragrafului 2 al art. 3 de mai sus sint aplicabile la cazurile prevazute de prezentul articol.
ART. 5
Statele contractante, in afara obligatiilor care revin guvernelor, convin sa ia toate masurile posibile pentru a incuraja autoritatile competente interesate sa faca efectiva recunoasterea, in vederea exercitarii unei profesii, in sensul art. 1 paragraful 1 (b) de mai sus, a diplomelor, titlurilor sau gradelor de invatamint superior conferite de autoritatile competente ale celorlalte state contractante.
ART. 6
In cazul in care admiterea in institutiile de invatamint superior situate pe teritoriul unui stat contractant nu depinde de autoritatea acestui stat, acesta va transmite textul conventiei institutiilor interesate si va face tot posibilul pentru a obtine ca acestea din urma sa accepte principiile enuntate in sectiunile II si III ale conventiei.
ART. 7
1. Considerind ca recunoasterea se refera la studiile facute si diplomele, titlurile sau gradele decernate in institutiile acceptate de autoritatile competente din tara in care diploma, titlul sau gradul a fost decernat, beneficierea de art. 3, 4 si 5 de mai sus poate fi asigurata oricarei persoane care a urmat aceste studii sau a obtinut aceste diplome, titluri sau grade, oricare ar fi nationalitatea sau statutul politic sau juridic al celui interesat.
2. Orice cetatean al unui stat contractant care a obtinut pe teritoriul unui stat necontractant una sau mai multe diplome, titluri sau grade similare cu cele care sint definite la art. 3, 4 si 5 de mai sus se poate prevala de acele dispozitii care sint aplicabile, cu conditia ca diplomele, titlurile sau gradele sale sa fi fost recunoscute in tara sa de origine si in tara in care acesta doreste sa-si continue studiile.

IV. Mecanisme de aplicare

ART. 8
Statele contractante se angajeaza sa actioneze in vederea realizarii obiectivelor definite la art. 2 si se vor stradui sa asigure executarea angajamentelor prevazute la art. 3, 4, 5 si 6 care preced, prin mijlocirea:
(a) unor organisme nationale;
(b) Comitetului regional definit la art. 10 de mai jos;
(c) unor organisme bilaterale sau subregionale.
ART. 9
1. Statele contractante recunosc ca realizarea obiectivelor si executarea angajamentelor definite in prezenta conventie cer, pe plan national, o cooperare si o coordonare strinsa a eforturilor unor autoritati nationale foarte diverse, guvernamentale si nonguvernamentale, indeosebi universitatile, organismele de validare si alte institutii educative. Ele se angajeaza, in consecinta, sa incredinteze studierea chestiunilor privind aplicarea prezentei conventii unor organisme nationale adecvate la care vor fi asociate toate sectoarele interesate si care vor fi autorizate sa propuna solutiile adecvate. Statele contractante se angajeaza, de asemenea, sa ia toate masurile ce depind de ele pentru a accelera in mod eficace functionarea acestor organisme nationale.
2. Statele contractante coopereaza cu autoritatile competente ale unui alt stat contractant, indeosebi permitindu-le sa stringa toate informatiile utile pentru activitatile lor privind studiile, titlurile si gradele de invatamint superior.
3. Orice organism national va trebui sa dispuna de mijloacele necesare care sa-i permita fie sa culeaga, sa analizeze si sa claseze el insusi toate informatiile utile pentru activitatile sale, privind studiile si diplomele din invatamintul superior, fie sa obtina in cel mai scurt timp, de la un centru de documentare distinct, informatiile de care ar putea sa aiba nevoie in acest domeniu.
ART. 10
1. Este instituit un comitet regional compus din reprezentantii guvernelor tarilor contractante. Secretariatul sau este incredintat directorului general al Organizatiei Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiinta si Cultura.
2. Statele necontractante ale regiunii Europa, invitate sa participe la conferinta diplomatica insarcinata sa adopte prezenta conventie, vor putea sa ia parte la reuniunile comitetului regional.
3. Comitetul regional are drept misiune sa urmareasca aplicarea prezentei conventii. El primeste si examineaza rapoartele periodice pe care i le comunica statele asupra progreselor realizate si a obstacolelor intilnite de ele in aplicarea conventiei, precum si studiile stabilite de secretariatul sau asupra numitei conventii. Statele contractante se angajeaza sa supuna comitetului un raport, cel putin o data la doi ani.
4. Comitetul regional adreseaza, cind este cazul, statelor parti la conventie recomandari cu caracter general sau individual pentru aplicarea numitei conventii.
ART. 11
1. Comitetul regional isi alege pentru fiecare din sesiunile sale presedintele si isi adopta regulamentul interior. El se reuneste in sesiune ordinara cel putin o data la doi ani. Comitetul se va reuni pentru prima data la trei luni dupa depunerea celui de-al saselea instrument de ratificare sau de aderare.
2. Secretariatul comitetului regional pregateste ordinea de zi a reuniunilor comitetului, conform directivelor pe care le primeste de la acesta si dispozitiilor regulamentului interior. El ajuta organismele locale sa obtina informatiile de care au nevoie in cadrul activitatilor lor.

V. Documentare

ART. 12
1. Statele contractante vor proceda intre ele la schimburi de informatii si de documentatie privind studiile si diplomele din invatamintul superior.
2. Ele se vor stradui sa promoveze dezvoltarea metodelor si mecanismelor, permitind colectarea, analizarea, clasarea si difuzarea informatiilor utile, privind recunoasterea studiilor, diplomelor si gradelor din invatamintul superior, tinind seama de metodele si mecanismele utilizate si de informatiile strinse de organismele nationale, subregionale, regionale si internationale, si indeosebi de Organizatia Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiinta si Cultura.

VI. Cooperare cu organismele internationale

ART. 13
Comitetul regional ia toate masurile utile pentru a asocia la eforturile sale, vizind asigurarea celei mai bune aplicari posibile a prezentei conventii, organizatiile internationale guvernamentale si neguvernamentale competente. Aceasta se aplica in mod deosebit institutiilor si organismelor interguvernamentale investite cu responsabilitati in aplicarea conventiilor sau acordurilor subregionale privind recunoasterea diplomelor in statele apartinind regiunii Europa.

VII. Institutii de invatamint superior supuse autoritatii unui stat contractant dar situate in afara teritoriului sau

ART. 14
Dispozitiile prezentei conventii se vor aplica studiilor urmate, diplomelor sau gradelor obtinute in orice institutie de invatamint superior supusa autoritatii unui stat contractant, chiar daca aceasta institutie ar fi situata in afara teritoriului sau, cu conditia ca autoritatile competente ale statului contractant in care aceasta institutie este situata sa nu aiba vreo obiectie.

VIII. Ratificare, aderare, intrare in vigoare

ART. 15
Prezenta conventie este deschisa semnarii si ratificarii statelor apartinind regiunii Europa, invitate sa participe la conferinta diplomatica insarcinata sa adopte prezenta conventie, precum si Sfintului Scaun.
ART. 16
1. Alte state, membre ale Organizatiei Natiunilor Unite, ale uneia din institutiile specializate sau ale Agentiei Internationale pentru Energia Atomica sau parti la statutul Curtii Internationale de Justitie, vor putea fi autorizate sa adere la aceasta conventie.
2. Orice cerere in acest sens va trebui sa fie comunicata directorului general al Organizatiei Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiinta si Cultura care o va transmite statelor contractante, cu cel putin trei luni inainte de reunirea comitetului ad-hoc prevazut la paragraful 3 al prezentului articol.
3. Statele contractante se vor reuni in comitet ad-hoc, alcatuit dintr-un reprezentant de fiecare stat contractant, imputernicit in acest scop cu un mandat expres al guvernului sau, pentru a se pronunta asupra acestei cereri. Hotarirea ce trebuie luata intr-un asemenea caz va trebui sa intruneasca majoritatea de doua treimi a statelor contractante.
4. Aceasta procedura nu va putea fi aplicata decit atunci cind conventia va fi fost ratificata de cel putin douazeci din statele vizate la art. 15.
ART. 17
Ratificarea prezentei conventii sau aderarea la aceasta se efectueaza prin depunerea unor instrumente de ratificare sau de aderare pe linga directorul general al Organizatiei Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiinta si Cultura.
ART. 18
Prezenta conventie va intra in vigoare la o luna dupa depunerea celui de-al cincilea instrument de ratificare, dar numai cu privire la statele care isi vor fi depus instrumentele de ratificare. Ea va intra in vigoare, pentru fiecare alt stat, la o luna dupa depunerea instrumentului sau de ratificare sau de aderare.
ART. 19
1. Statele contractante pot denunta prezenta conventie.
2. Denuntarea se notifica printr-un instrument scris, depus pe linga directorul general al Organizatie Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiinta si Cultura.
3. Denuntarea capata efect la douasprezece luni dupa primirea instrumentului de denuntare. Cu toate acestea, persoanele care au beneficiat de dispozitiile prezentei conventii si s-ar afla la studii pe teritoriul unui stat contractant care denunta conventia vor putea sa termine ciclul de studii inceput.
ART. 20
Directorul general al Organizatiei Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiinta si Cultura va informa statele contractante si celelalte state mentionate la art. 15 si 16 de mai sus, precum si Organizatia Natiunilor Unite, despre depunerea tuturor instrumentelor de ratificare sau de aderare vizate la art. 17, precum si despre denuntarile prevazute la art. 19 al prezentei conventii.
ART. 21
Conform art. 102 al Cartei Natiunilor Unite, prezenta conventie va fi inregistrata de Secretariatul Natiunilor Unite, la cererea directorului general al Organizatiei Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiinta si Cultura.
Drept pentru care, reprezentantii subsemnati, autorizati in modul cuvenit, au semnat prezenta conventie.
Facuta la Paris la 21 decembrie 1979, in engleza, spaniola, franceza si rusa, cele patru texte fiind egal autentice, intr-un singur exemplar care va fi depus in arhivele Organizatiei Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiinta si Cultura si din care o copie certificata conforma va fi remisa tuturor statelor vizate la art. 15 si 16, precum si Organizatiei Natiunilor Unite.

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016