Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CONVENTIE CONSULARA din 24 septembrie 1970  dintre Republica Socialista Romania si Republica Austria    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CONVENTIE CONSULARA din 24 septembrie 1970 dintre Republica Socialista Romania si Republica Austria

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 92 din 2 august 1971
Republica Socialistã România şi Republica Austria
în dorinţa de a reglementa relaţiile lor consulare şi de a contribui astfel la dezvoltarea raporturilor dintre cele douã ţãri pe baza respectãrii principiilor suveranitãţii şi independenţei naţionale, egalitãţii în drepturi, neamestecului în treburile interne şi avantajului reciproc,
au hotãrît sã încheie o convenţie consularã, în care scop au numit ca împuterniciţi ai lor:
preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, pe Corneliu Mãnescu, ministrul afacerilor externe;
preşedintele federal al Republicii Austria, pe dr. Rudolf Kirchschlager, ministrul federal al afacerilor externe,
care, dupã schimbul deplinelor lor puteri, gãsite în bunã şi cuvenitã formã, au convenit asupra celor ce urmeazã:

ART. 1
Definiţii
1. În înţelesul prezentei convenţii, expresiile:
a) "oficiul consular" înseamnã orice consulat general, consulat, viceconsulat sau agenţie consularã;
b) "circumscripţie consularã" înseamnã teritoriul stabilit pentru exercitarea de cãtre un oficiu consular a funcţiilor sale;
c) "şef al oficiului consular" înseamnã persoana numitã sã acţioneze în aceastã calitate;
d) "funcţionar consular" înseamnã orice persoanã care exercitã funcţii consulare, inclusiv şeful oficiului consular;
e) "angajat consular" înseamnã orice persoanã care face parte din serviciul administrativ sau tehnic al oficiului consular;
f) "membru al personalului de serviciu" înseamnã orice persoanã afectatã serviciului domestic al unui oficiu consular;
g) "membru al oficiului consular" înseamnã funcţionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu;
h) "membru al personalului consular" înseamnã, cu excepţia şefului oficiului consular, funcţionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu;
i) "membru al personalului privat" înseamnã orice persoanã angajatã exclusiv în serviciul privat al unui membru al oficiului consular;
j) "membrii de familie" înseamnã soţul (soţia), copiii, pãrinţii membrului oficiului consular şi ai soţului (soţiei) acestuia, cu condiţia ca aceste persoane sã locuiascã împreunã cu membrul oficiului consular şi sã fie întreţinute de acesta;
k) "localuri consulare" înseamnã clãdirile sau pãrţile de clãdiri şi terenurile aferente, oricui ar aparţine, care sînt folosite în mod exclusiv pentru scopurile oficiului consular;
l) "arhiva consularã" cuprinde toate hîrtiile, documentele, corespondenţa, cãrţile, filmele, benzile de magnetofon şi registrele oficiului consular, precum şi materialul de cifru, cartotecile şi mobilele destinate a le proteja şi a le conserva;
m) "navã a statului trimiţãtor" înseamnã orice navã fluvialã sau maritimã avînd naţionalitatea statului trimiţãtor, în conformitate cu legile şi regulamentele acestui stat; aceastã expresie nu include navele de rãzboi.
2. Prevederile prezentei convenţii referitoare la cetãţenii statului trimiţãtor se vor aplica în mod corespunzãtor şi persoanelor juridice, inclusiv societãţilor comerciale, înfiinţate în conformitate cu legile şi regulamentele statului trimiţãtor pe teritoriul cãruia îşi au sediul.

CAP. I
Relaţii consulare

ART. 2
Înfiinţarea oficiilor consulare
1. Fiecare parte contractantã poate stabili oficii consulare pe teritoriul celeilalte pãrţi contractante, cu consimţãmîntul acesteia din urmã.
2. Sediul, rangul, precum şi circumscripţia consularã a oficiului consular se stabilesc prin înţelegere între pãrţile contractante.
3. Modificãri în ceea ce priveşte sediul oficiului consular, rangul sãu ori circumscripţia consularã se vor face, de asemenea, prin înţelegere între pãrţile contractante.
ART. 3
Patenta consularã şi exequaturul
1. Statul trimiţãtor va transmite pe cale diplomaticã patenta consularã ministerului afacerilor externe al statului de reşedinţã.
2. Patenta consularã atestã calitatea şefului oficiului consular şi indicã numele, prenumele, clasa sa, circumscripţia consularã şi sediul oficiului consular.
3. Şeful oficiului consular este admis sã-şi exercite funcţiile, printr-o autorizaţie a statului de reşedinţã, acordatã sub formã de exequatur, dupã prezentarea patentei consulare.
4. Pînã la eliberarea exequaturului, şeful oficiului consular poate fi admis de statul de reşedinţã, printr-o autorizaţie provizorie, la exercitarea funcţiilor consulare. În acest caz îi sînt aplicabile dispoziţiile prezentei convenţii.
ART. 4
Notificarea cãtre autoritãţile din circumscripţia consularã
Din momentul în care şeful oficiului consular este admis, chiar cu titlu provizoriu, la exercitarea funcţiilor sale, statul de reşedinţã este obligat sã informeze imediat despre aceasta autoritãţile competente din circumscripţia consularã. Statul de reşedintã este, de asemenea, obligat sã ia mãsurile necesare pentru ca şeful oficiului consular sã-şi poatã exercita funcţiile sale şi sã beneficieze de prevederile prezentei convenţii.
ART. 5
Exercitarea funcţiilor consulare
1. Funcţiile consulare vor fi exercitate de cãtre funcţionari consulari ai statului trimiţãtor, în cadrul circumscripţiei consulare.
2. Funcţiile consulare pot fi exercitate, cînd este cazul, şi de cãtre membrii misiunii diplomatice a statului trimiţãtor în statul de reşedinţã. În aceastã situaţie, dispoziţiile prezentei convenţii sînt aplicate fãrã a se aduce atingerea drepturilor şi îndatoririlor membrilor misiunii diplomatice.
3. În afara circumscripţiei consulare, funcţiile consulare vor putea fi exercitate numai cu consimţãmîntul prealabil al statului de reşedinţã.
ART. 6
Exercitarea cu titlu temporar a funcţiilor şefului oficiului consular
1. În cazul în care şeful oficiului consular este în imposibilitate sã-şi exercite funcţiile sale sau dacã postul este vacant, conducerea oficiului consular poate fi încredinţatã temporar unui funcţionar consular din cadrul aceluiaşi oficiu consular, din cadrul altui oficiu consular al statului trimiţãtor situat pe teritoriul statului de reşedinţã sau unui agent diplomatic din cadrul misiunii diplomatice a statului trimiţãtor în statul de reşedinţã.
2. Numele şi prenumele persoanei desemnate în calitate de gerant interimar vor fi notificate, în prealabil, ministerului afacerilor externe al statului de reşedinţã.
3. Gerantul interimar se va bucura de facilitãţile, drepturile, privilegiile şi imunitãţile acordate şefului oficiului consular prin prezenta convenţie.
ART. 7
Numãrul membrilor oficiului consular
Statul trimiţãtor stabileşte numãrul membrilor oficiului consular în funcţie de volumul de muncã şi de necesitãţile unei normale desfãşurãri a activitãţii oficiului. Statul de reşedinţã poate cere totuşi ca numãrul membrilor oficiului consular sã fie menţinut în limitele a ceea ce el considerã rezonabil şi normal, ţinînd seama de condiţiile existente în circumscripţia consularã şi de necesitãţile efective ale oficiului consular.
ART. 8
Cetãţenia membrilor oficiului consular
1. Funcţionarii consulari trebuie sã fie cetãţeni numai ai statului trimiţãtor şi sã nu aibã domiciliul pe teritoriul statului de reşedinţã.
2. Ceilalţi membri ai oficiului consular nu pot fi decît cetãţeni ai statului trimiţãtor sau ai statului de reşedinţã.
ART. 9
Interzicerea unor activitãţi
1. Membrii oficiului consular nu vor desfãşura în statul de reşedintã nici o activitate comercialã sau o altã profesiune cu caracter lucrativ în afara funcţiilor consulare sau sarcinilor pe care le au la oficiul consular.
2. În raporturile dintre ele, pãrţile contractante nu vor folosi consuli onorifici.
ART. 10
Documente de identitate
Statul de reşedinţã va elibera fiecãrui membru al oficiului consular, cetãţean al statului trimiţãtor, un document, prevãzut cu o fotografie, prin care atestã identitatea şi calitatea acestuia de membru al oficiului consular.
ART. 11
Notificarea numirilor, sosirilor şi plecãrilor
1. Statul trimiţãtor va notifica, pe cale diplomaticã, ministerului afacerilor externe al statului de reşedinţã, urmãtoarele:
a) numirea membrilor personalului consular, sosirea lor dupã numire, plecarea lor definitivã sau încetarea activitãţii lor oficiale, precum şi toate celelalte schimbãri referitoare la funcţia lor, care au loc în timpul activitãţii acestora la oficiul consular;
b) sosirea şi plecarea definitivã a membrilor de familie ai unui membru al oficiului consular şi, dupã caz, faptul cã o persoanã devine membru al familiei sau pierde aceastã calitate;
c) sosirea şi plecarea definitivã a membrilor personalului privat, precum şi încetarea activitãţii lor;
d) angajarea persoanelor domiciliate în statul de reşedinţã ca membri ai oficiului consular sau ca membri ai personalului privat, care beneficiazã de facilitãţi, drepturi, privilegii şi imunitãţi, precum şi încetarea activitãţii acestora.
2. Sosirea şi plecarea definitivã se notificã în prealabil.
ART. 12
Încetarea funcţiilor unui membru al oficiului consular
1. Funcţiile unui membru al oficiului consular înceteazã mai ales prin:
a) notificarea din partea statului trimiţãtor cãtre statul de reşedinţã despre încetarea funcţiilor persoanei respective;
b) retragerea exequaturului, sau
c) notificarea din partea statului de reşedinţã cãtre statul trimiţãtor cã el a încetat sã considere persoana în cauzã ca membru al oficiului consular.
2. Statul de reşedinţã poate oricînd sã notifice statului trimiţãtor, pe cale diplomaticã, cã un funcţionar consular este considerat persona non grata sau cã alt membru al oficiului consular este inacceptabil. Într-un astfel de caz, statul trimiţãtor va rechema pe funcţionarul consular sau va face sã înceteze activitatea membrului oficiului consular.
3. Dacã statul trimiţãtor nu-şi îndeplineşte într-un termen rezonabil obligaţiile ce-i revin potrivit punctului 2, statul de reşedinţã poate, în cazul şefului oficiului consular sã-i retragã exequaturul sau, în cazul unui alt membru al oficiului consular, notificînd statului trimiţãtor pe cale diplomaticã hotãrîrea luatã, sã nu mai recunoascã acea persoanã într-o astfel de calitate.
4. În situaţiile menţionate la punctele 2 şi 3, statul de reşedinţã nu este obligat sã comunice statului trimiţãtor motivele hotãrîrii sale.

CAP. II
Funcţii consulare

ART. 13
Scopurile activitãţii consulare
Prin activitatea lor, funcţionarii consulari contribuie la întãrirea relaţiilor de prietenie şi favorizeazã dezvoltarea relaţiilor comerciale şi economice dintre cele douã pãrţi contractante.
ART. 14
Apãrarea drepturilor şi intereselor statului trimiţãtor şi ale cetãţenilor sãi
1. Funcţionarul consular este îndreptãţit sã apere în circumscripţia sa consularã drepturile şi interesele statului trimiţãtor şi ale cetãţenilor sãi. În acest scop, el poate sã se adreseze nemijlocit, oral sau în scris, autoritãţilor judiciare sau autoritãţilor administrative din circumscripţia sa consularã.
2. Dacã intervenţia funcţionarului consular nu are succes sau dacã rezultã cã de soluţionarea cauzei respective se ocupã autoritãţi judiciare sau autoritãţi administrative care nu se aflã în circumscripţia consularã, misiunea diplomaticã poate sã se ocupe de rezolvarea cauzei.
ART. 15
Înregistrarea cetãţenilor statului trimiţãtor
Funcţionarul consular poate sã înregistreze pe cetãţenii statului trimiţãtor care au domiciliul sau reşedinţa în circumscripţia sa consularã.
ART. 16
Reprezentarea cetãţenilor statului trimiţãtor
1. Respectînd legile şi regulamentele statului de reşedintã, funcţionarul consular este autorizat sã ia mãsuri în scopul de a asigura reprezentarea corespunzãtoare a cetãţenilor statului trimiţãtor în faţa autoritãţilor judiciare sau administrative ale statului de reşedinţã. El poate cere, conform legilor şi regulamentelor statului de reşedinţã, adoptarea mãsurilor provizorii în vederea apãrãrii drepturilor şi intereselor cetãţenilor statului trimiţãtor cînd aceştia, fiind absenţi sau din orice altã cauzã, nu-şi pot apãra în timp util drepturile şi interesele.
2. Funcţionarul consular poate cere autoritãţii judiciare sau administrative competente ca rezolvarea problemei respective sã fie amînatã pînã cînd cel în cauzã, cetãţean al statului trimiţãtor, va fi informat şi va avea posibilitatea ca, într-un termen rezonabil, sã se prezinte sau sã-şi desemneze un reprezentant.
ART. 17
Eliberarea paşapoartelor şi acordarea vizelor
Funcţionarul consular are dreptul:
a) sã elibereze, sã prelungeascã, sã modifice, sã extindã sau sã retragã paşapoartele şi alte documente de cãlãtorie cetãţenilor statului trimiţãtor;
b) sã acorde vize de intrare-ieşire şi de tranzit persoanelor care doresc sã intre şi sã iasã din statul trimiţãtor sau sã-l tranziteze.
ART. 18
Funcţii privitoare la starea civilã
1. Funcţionarul consular are dreptul sã înregistreze naşterea şi decesul cetãţenilor statului trimiţãtor şi sã elibereze certificate corespunzãtoare.
2. Dispoziţiile punctului 1 nu scutesc de obligaţia de a se face declaraţiile prevãzute în legile şi regulamentele statului de reşedinţã.
ART. 19
Funcţii în materie de tutelã şi curatelã
1. Funcţionarul consular poate sã intervinã pe lîngã autoritãţile judiciare sau administrative ale statului de reşedinţã pentru apãrarea drepturilor persoanelor minore sau ale altor persoane, cetãţeni ai statului trimiţãtor, pentru care este necesarã o curatelã.
2. În cazul în care pentru un cetãţean al statului trimiţãtor este necesar sã se numeascã un tutore sau un curator, autoritãţile judiciare sau administrative ale statului de reşedinţã vor informa despre aceasta oficiul consular al statului trimiţãtor.
ART. 20
Funcţii notariale
1. În mãsura în care legile şi regulamentele statului de reşedinţã permit, funcţionarul consular are dreptul:
a) sã primeascã, sã întocmeascã şi sã autentifice înscrisuri cuprinzînd declaraţii ale cetãţenilor statului trimiţãtor;
b) sã primeascã, sã întocmeascã şi sã autentifice dispoziţii testamentare şi alte declaraţii în legãturã cu succesiunile cetãţenilor statului trimiţãtor;
c) sã primeascã, sã întocmeascã şi sã autentifice înscrisuri privitoare la alte acte juridice ale cetãţenilor statului trimiţãtor, dacã acestea nu se referã la imobile aflate pe teritoriul statului de reşedinţã sau la drepturi reale grevînd astfel de imobile;
d) sã dea data certã înscrisurilor şi sã legalizeze semnãturile şi sigiliile de pe înscrisuri ale cetãţenilor statului trimiţãtor;
e) sã legalizeze semnãturile şi sigiliile de pe înscrisurile care emanã de la autoritãţile judiciare sau administrative ale statului trimiţãtor;
f) sã legalizeze copii, traduceri şi extrase de pe înscrisuri, la cererea cetãţenilor statului trimiţãtor;
g) sã legalizeze semnãturile şi sigiliile de pe înscrisuri care emanã de la autoritãţile judiciare sau de la autoritãţile administrative ale statului de reşedinţã şi care urmeazã sã fie folosite în statul trimiţãtor;
h) sã primeascã în pãstrare înscrisuri de la cetãţenii statului trimiţãtor sau destinate acestora.
2. Funcţiile enumerate la punctul 1 se vor exercita la oficiul consular sau în alt loc, în cazul în care persoana în cauzã este împiedicatã din motive temeinice sã se prezinte la oficiul consular.
3. Înscrisurile menţionate la punctul 1, dacã sînt întocmite sau legalizate de funcţionarul consular, precum şi copiile, traducerile şi extrasele unor astfel de acte, legalizate de el, sînt considerate în statul de reşedinţã ca acte oficiale sau legalizate oficial şi au aceeaşi valoare juridicã şi forţã probantã ca cele întocmite sau legalizate de autoritãţile judiciare, administrative sau de persoane oficiale din statul de reşedinţã.
ART. 21
Funcţii în materie de succesiuni
1. Autoritatea statului de reşedinţã, competentã sã înregistreze decesul, va transmite funcţionarului consular, cu scutire de taxe şi gratuit, certificatul de deces al unui cetãţean al statului trimiţãtor.
2. Autoritãţile judiciare sau administrative ale statului de reşedinţã, care se ocupã de soluţionarea succesiunii rãmase de la un cetãţean al statului trimiţãtor, vor comunica funcţionarului consular toate informaţiile de care dispun cu privire la activul succesoral, moştenitori, legatari, domiciliul sau reşedinţa lor, precum şi cu privire la eventuala existenţã a unui testament.
3. Autoritãţile judiciare sau administrative competente ale statului de reşedinţã vor anunţa fãrã întîrziere pe funcţionarul consular al statului trimiţãtor, atunci cînd la o succesiune deschisã pe teritoriul statului de reşedinţã sînt chemaţi moştenitori sau legatari, cetãţeni ai statului trimiţãtor.
4. Funcţionarul consular are urmãtoarele atribuţii cu privire la o succesiune rãmasã de la un cetãţean al statului trimiţãtor sau cu privire la o succesiune la care sînt chemaţi moştenitori sau legatari, cetãţeni ai statului trimiţãtor:
a) sã participe la întocmirea inventarului succesiunii;
b) sã ia legãtura cu autoritãţile judiciare sau cu alte autoritãţi competente ale statului de reşedinţã în vederea luãrii de mãsuri de conservare a succesiunii, precum şi pentru a evita degradarea ori distrugerea sau, cînd este cazul, pentru vînzarea bunurilor succesiunii.
Atribuţiile funcţionarului consular pot fi exercitate şi de cãtre împuterniciţi ai acestuia.
5. Dacã dupã îndeplinirea procedurii succesorale pe teritoriul statului de reşedinţã, mobilele succesiunii sau produsul vînzãrii imobilelor revin unui moştenitor sau legatar care are domiciliul pe teritoriul statului trimiţãtor şi care nu a participat personal sau prin împuternicit la procedura succesoralã, sus-menţionatele bunuri sau produsul vînzãrii lor vor fi predate funcţionarului consular al statului trimiţãtor pentru a fi puse la dispoziţia moştenitorului sau legatarului.
6. Bunurile sau produsul vînzãrii lor prevãzute la punctul 5 vor fi predate funcţionarului consular dupã plata datoriilor declarate în termenul prescris de legislaţia statului de reşedinţã sau dupã garantarea acestora.
7. Bunurile sau produsul vînzãrii lor vor fi transmise de cãtre funcţionarul consular din statul de reşedinţã în statul trimiţãtor, cu respectarea dispoziţiilor legale referitoare la restricţiile de export şi a reglementãrilor valutare ale statului de reşedinţã.
8. În cazul în care un cetãţean al statului trimiţãtor care nu are domiciliul în statul de reşedinţã a decedat în acest stat în timpul unei cãlãtorii, bunurile pe care le are cu el vor fi predate fãrã altã formalitate funcţionarului consular al statului trimiţãtor, cu excepţia acelora care fac obiectul unei prohibiţii la export în momentul decesului. Bunurile care nu se predau funcţionarului consular urmeazã regimul prevãzut de legile şi regulamentele statului de reşedinţã.
9. Funcţionarul consular cãruia i s-au predat bunuri potrivit punctului 8 urmeazã sã plãteascã, datoriile fãcute de persoana decedatã în timpul şederii sale în statul de reşedinţã, pînã la concurenţa valorii bunurilor.
10. Dispoziţiile punctului 7 se aplicã în mod corespunzãtor şi în cazurile prevãzute la punctele 8 şi 9.
ART. 22
Funcţii privitoare la navigaţia maritimã şi fluvialã
1. Funcţionarul consular poate sã acorde asistenţã navelor statului trimiţãtor care intrã într-un port sau într-un alt loc de ancorare din circumscripţia sa consularã. El poate, de asemenea, sã primeascã declaraţii şi sã elibereze documente privind:
a) înmatricularea unei nave în registrul statului trimiţãtor sau radierea ei din registrul de înmatriculare;
b) armarea sau dezarmarea unei nave a statului trimiţãtor;
c) cumpãrarea navelor destinate a fi înmatriculate în registrul statului trimiţãtor sau vînzarea navelor acestui stat în strãinãtate;
d) dezmembrarea navelor statului trimiţãtor.
În ceea ce priveşte armarea, dezarmarea şi dezmembrarea unei nave a statului trimiţãtor în statul de reşedinţã, funcţionarul consular va consulta autoritãţile competente ale statului de reşedinţã.
2. Funcţionarul consular poate sã ia legãtura cu echipajele navelor statului trimiţãtor, sã le viziteze, sã verifice şi sã confirme documentele de bord, precum şi documentele cu privire la încãrcãturã şi sã asigure aplicarea legilor şi a altor reglementãri privind navigaţia, ale statului trimiţãtor. El poate de asemenea, sã ia mãsuri pentru a asigura ordinea şi disciplina pe navã.
3. În cazul cînd autoritãţile judiciare sau administrative ale statului de reşedinţã intenţioneazã sã ia mãsuri de asigurare, executare sau orice alte mãsuri de constrîngere pe o navã a statului trimiţãtor, vor înştiinţa în prealabil pe funcţionarul consular, pentru ca acesta sã poatã asista la luarea unor astfel de mãsuri. Dacã, în cazurile urgente, înştiinţarea funcţionarului consular nu a fost posibilã, iar acesta nu a fost prezent la luarea mãsurilor, autoritãţile judiciare sau administrative ale statului de reşedinţã vor informa neîntîrziat pe funcţionarul consular despre mãsurile luate.
4. Funcţionarul consular va fi informat în cazul în care membrii echipajului navei urmeazã sã fie interogaţi de cãtre autoritãţile judiciare sau administrative ale statului de reşedinţã. În cazurile urgente, cînd nu a fost posibilã înştiinţarea, funcţionarul consular va îi informat ulterior fãrã întîrziere.
5. Dispoziţiile punctelor 3 şi 4 nu se aplicã controlului paşapoartelor, controlului vamal şi sanitar.
6. Dacã o navã a statului trimiţãtor este naufragiatã, eşuatã sau în alt mod avariatã în apele teritoriale sau naţionale ale statului de reşedinţã, autoritãţile competente ale acestui stat vor înştiinţa neîntîrziat pe funcţionarul consular despre aceasta şi îl vor informa despre mãsurile luate pentru a salva şi ocroti pasagerii, echipajul, nava, încãrcãtura şi proviziile, precum şi despre împrejurãrile în care asemenea mãsuri au fost luate. Aceste autoritãţi vor acorda, de asemenea, funcţionarului consular sprijinul necesar pentru luarea mãsurilor ce se impun ca urmare a naufragiului, eşuãrii sau altor avarii şi îl vor invita sã asiste la constatarea cauzelor acestora şi la strîngerea dovezilor. Funcţionarul consular poate sã solicite autoritãţilor statului de reşedinţã luarea mãsurilor necesare în vederea salvãrii şi ocrotirii pasagerilor, echipajului, navei, încãrcãturii şi proviziilor.
7. În cazul naufragiului, eşuãrii sau avariei unei nave a unui stat terţ, avînd la bord o încãrcãturã aparţinînd unui cetãţean al statului trimiţãtor, autoritãţile competente ale statului de reşedinţã vor informa fãrã întîrziere oficiul consular respectiv asupra mãsurilor întreprinse pentru salvarea şi conservarea încãrcãturilor. Funcţionarul consular poate sã cearã autoritãţilor competente ale statului de reşedinţã sã ia mãsurile corespunzãtoare în vederea salvãrii şi conservãrii încãrcãturii.
8. În cazul în care prevederile punctului 6 se aplicã unei nave a statului trimiţãtor în absenţa proprietarului sau a altei persoane autorizate, funcţionarul consular va avea dreptul sã ia în numele acestuia mãsuri pentru conservarea şi administrarea navei şi proviziilor. El poate, de asemenea, în absenţa proprietarului sau a altei persoane autorizate, sã ia în numele acestuia aceleaşi mãsuri în cazurile în care încãrcãtura unei astfel de nave aparţine unui cetãţean al statului trimiţãtor.
9. În cazul cînd încãrcãtura aparţinînd cetãţeanului statului trimiţãtor este adusã de pe o navã a unui stat terţ, cãreia prevederile punctului 7 îi sînt aplicabile, fiind gãsitã pe sau aproape de coasta statului de reşedinţã sau este adusã într-un port al acestuia şi proprietarul sau altã persoanã autorizatã este absentã, funcţionarul consular va avea dreptul sã ia în numele acestuia mãsuri de conservare şi administrare a încãrcãturii.
ART. 23
Funcţii privitoare la navigaţia aerianã
Prevederile articolului 22 sînt aplicabile în mod corespunzãtor şi aeronavelor.
ART. 24
Alte funcţii consulare
Funcţionarii consulari pot exercita orice alte funcţii consulare încredinţate de statul trimiţãtor şi la care statul de reşedinţã, fiind încunoştinţat în prealabil, nu se opune.

CAP. III
Facilitãţi, drepturi, privilegii şi imunitãţi ale oficiilor consulare

ART. 25
Facilitãţi pentru activitatea oficiului consular
Statul de reşedinţã acordã toate facilitãţile pentru îndeplinirea funcţiilor oficiului consular.
ART. 26
Folosirea stemei de stat şi a drapelului naţional
1. Pe clãdirea oficiului consular, la intrare, precum şi la reşedinţa Şefului oficiului consular, poate fi aşezatã stema statului trimiţãtor.
2. Drapelul statului trimiţãtor poate fi arborat pe clãdirea oficiului consular, la reşedinţa şefului oficiului consular şi pe mijloacele de transport folosite de şeful oficiului consular în exercitarea activitãţii sale oficiale.
3. Pe clãdirea oficiului consular cît şi la intrarea acesteia poate fi aşezatã o inscripţie cu denumirea oficiului consular.
4. În exercitarea dreptului acordat de prezentul articol se va ţine seama de legile, regulamentele şi uzanţele statului de reşedinţã.
ART. 27
Facilitãţi pentru procurarea localurilor şi locuinţelor
1. Statul de reşedinţã va facilita, potrivit legilor şi regulamentelor sale, achiziţionarea pe teritoriul sãu, de cãtre statul trimiţãtor, a localurilor necesare oficiului consular, sau va sprijini statul trimiţãtor sã-şi procure aceste localuri într-un alt mod.
2. Dacã este cazul, statul de reşedinţã va sprijini, de asemenea, oficiul consular în obţinerea de locuinţe corespunzãtoare pentru membrii oficiului consular.
ART. 28
Inviolabilitatea localurilor consulare şi a reşedinţei şefului oficiului consular
1. Localurile consulare şi reşedinţa şefului oficiului consular sînt inviolabile.
2. Autoritãţile judiciare şi administrative ale statului de reşedinţã nu pot pãtrunde în localurile consulare sau în reşedinţa şefului oficiului consular decît cu consimţãmîntul şefului oficiului consular, al unei persoane desemnate de acesta sau al şefului misiunii diplomatice a statului trimiţãtor.
3. Statul de reşedinţã are obligaţia de a lua toate mãsurile corespunzãtoare pentru a împiedica pãtrunderea cu forţa în localurile consulare, deteriorarea acestora, tulburarea liniştii sau atingerea prestigiului oficiului consular.
4. Localurile consulare, mobilierul lor, precum şi alte bunuri ale oficiului consular, inclusiv mijloacele de transport, nu pot face obiect de rechiziţie pentru scopuri de apãrare naţionalã sau utilitate publicã.
ART. 29
Scutiri fiscale privind localurile consulare şi locuinţele membrilor oficiului consular
1. Localurile consulare şi locuinţele membrilor oficiului consular, proprietate a statului trimiţãtor sau închiriate, sînt scutite de impozite şi taxe de orice fel - naţionale, regionale sau comunale - cu excepţia taxelor percepute pentru remunerarea serviciilor prestate.
2. Scutirile fiscale prevãzute la punctul 1 nu se aplicã impozitelor şi taxelor care, conform legilor şi regulamentelor statului de reşedinţã, sînt în sarcina persoanei care a contractat cu statul trimiţãtor.
ART. 30
Inviolabilitatea arhivelor consulare
Arhivele şi documentele consulare sînt inviolabile în orice moment şi oriunde s-ar afla ele.
ART. 31
Libertatea de comunicare
1. Statul de reşedinţã va permite şi înlesni libertatea de comunicare a oficiilor consulare ale statului trimiţãtor pentru orice scopuri oficiale. Pentru comunicarea cu guvernul sãu, precum şi cu misiunile diplomatice şi cu alte oficii consulare ale statului trimiţãtor, oriunde s-ar afla acestea, oficiul consular poate folosi toate mijloacele legale de comunicare, inclusiv curieri diplomatici sau consulari, valiza diplomaticã sau consularã şi mesajele în clar sau cifrate. Totuşi, oficiul consular nu poate instala sau utiliza un post emiţãtor de radio decît cu consimţãmîntul statului de reşedinţã.
2. Corespondenţa oficiului consular şi valiza consularã sînt inviolabile; ele nu pot fi deschise, examinate sau reţinute. În cazul în care autoritãţile competente ale statului de reşedinţã au motive temeinice sã presupunã cã acestea conţin altceva decît corespondenţã, documente oficiale şi obiecte în sensul punctului 3, ele vor fi returnate la locul de origine.
3. Valiza consularã sau coletele ei, dacã este alcãtuitã din mai multe colete, trebuie sã fie sigilate, sã aibã semne exterioare vizibile ale caracterului lor şi nu pot conţine decît corespondenţã oficialã, documente şi obiecte destinate exclusiv pentru scopuri oficiale.
4. Curierul consular trebuie sã posede un document oficial care sã ateste calitatea sa şi numãrul coletelor care constituie valiza consularã. El trebuie sã fie cetãţean al statului trimiţãtor şi sã nu aibã domiciliul pe teritoriul statului de reşedinţã. În exercitarea atribuţiilor sale, curierul consular este protejat de statul de reşedinţã. El se bucurã de inviolabilitate personalã, neputînd fi reţinut sau supus oricãrei alte forme de limitare a libertãţii personale.
5. Valiza consularã poate fi încredinţatã comandantului unei aeronave aparţinînd aviaţiei civile, al cãrei loc de destinaţie este un aeroport autorizat. Comandantul aeronavei trebuie sã posede un document oficial atestînd numãrul coletelor care formeazã, valiza consularã; el nu este considerat curier consular. Oficiul consular poate trimite un membru al sãu sã preia nemijlocit şi nestînjenit valiza consularã de la comandantul aeronavei. Dispoziţiile punctului 2 privind retrimiterea valizei consulare se aplicã în mod corespunzãtor.
ART. 32
Comunicarea cu cetãţenii statului trimiţãtor şi protecţia lor
1. Funcţionarul consular are dreptul sã comunice cu cetãţenii statului trimiţãtor, sã-i viziteze şi sã-i îndrume. Cetãţenii statului trimiţãtor au dreptul sã comunice cu funcţionarul consular şi sã-l viziteze.
2. Cînd în circumscripţia consularã un cetãţean al statului trimiţãtor a fost arestat sau supus oricãrei forme de limitare a libertãţii personale, autoritãţile judiciare sau administrative ale statului de reşedinţã vor încunoştinţa despre aceasta oficiul consular al statului trimiţãtor la cererea celor interesaţi, fãrã întîrziere şi în orice caz nu mai tîrziu de 5 zile din momentul arestãrii sau luãrii mãsurii de limitare a libertãţii personale. Dupã ce s-a fãcut comunicarea prevãzutã mai sus, autoritãţile judiciare sau administrative ale statului de reşedinţã vor transmite, fãrã întîrziere oficiului consular corespondenţa sau alte comunicãri adresate acestuia de cãtre o asemenea persoanã. Aceste autoritãţi vor informa fãrã întîrziere pe cetãţeanul în cauzã despre dreptul pe care îl are de a comunica cu funcţionarul consular.
3. Funcţionarul consular are dreptul sã primeascã corespondenţã sau alte comunicãri din partea cetãţeanului statului trimiţãtor supus oricãrei forme de limitare a libertãţii personale, sã-l viziteze şi sã comunice cu el. Acest drept poate fi exercitat cel mai tîrziu de la împlinirea termenului de 7 zile de cînd s-a luat mãsura limitãrii libertãţii personale sub orice formã ar fi aceasta.
Funcţionarul consular se va abţine sã intervinã pentru un cetãţean supus oricãrei forme de privare sau limitare a libertãţii personale, dacã acesta se opune în mod expres în prezenţa funcţionarului consular şi a unui reprezentant al autoritãţii unde este deţinut.
4. Drepturile prevãzute în alineatele 1, 2 şi 3 se exercitã potrivit legilor şi regulamentelor statului de reşedinţã.
ART. 33
Comunicarea cu autoritãţile statului de reşedinţã
În exercitarea funcţiilor ce-i revin potrivit prezentei convenţii, funcţionarul consular poate sã se adreseze:
a) autoritãţilor judiciare şi administrative locale din circumscripţia consularã;
b) autoritãţilor centrale competente ale statului de reşedinţã, dacã şi în mãsura în care legile şi regulamentele acestui stat sau acordurile internaţionale permit aceasta.
ART. 34
Libertatea de deplasare
Sub rezerva legilor şi regulamentelor referitoare la zonele în care accesul este interzis sau supus unor reguli speciale din motive de securitate naţionalã, statul de reşedinţã asigurã membrilor oficiului consular libertatea de deplasare şi de circulaţie pe teritoriul sãu.
ART. 35
Drepturi şi taxe consulare
1. Oficiul consular poate, pe teritoriul statului de reşedinţã, realiza drepturile şi percepe taxele pe care legile şi regulamentele statului trimiţãtor le prevãd pentru actele consulare.
2. Sumele încasate cu titlu de drepturi şi taxe prevãzute la punctul 1 sînt scutite de orice impozite şi taxe în statul de reşedinţã.

CAP. IV
Facilitãţi, drepturi, privilegii şi imunitãţi ale membrilor oficiului consular

ART. 36
Facilitãţi ale membrilor oficiului consular
Statul de reşedinţã va lua toate mãsurile pentru a asigura membrilor oficiului consular posibilitatea de a-şi desfãşura activitatea şi de a se bucura de facilitãţile, drepturile, imunitãţile şi privilegiile acordate prin prezenta convenţie.
ART. 37
Protecţia funcţionarilor consulari
Statul de reşedinţã va trata pe funcţionarii consulari cu respectul care li se cuvine şi va lua toate mãsurile necesare pentru a împiedica orice atingere adusã persoanei, libertãţii şi demnitãţii lor.
ART. 38
Imunitatea şi inviolabilitatea personalã a şefului oficiului consular
1. Şeful oficiului consular nu este supus jurisdicţiei civile, penale şi administrative a statului de reşedinţã.
2. Dispoziţiile alineatului precedent nu se aplicã în caz de acţiune civilã:
a) care rezultã din încheierea unui contract pe care şeful oficiului consular nu l-a încheiat în mod expres sau împuternicit în numele statului trimiţãtor;
b) intentatã de un terţ pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat în statul de reşedinţã de un vehicul terestru, o navã sau aeronavã.
3. Persoana şefului oficiului consular este inviolabilã. Nici o mãsurã de executare nu poate fi luatã împotriva acesteia, în afarã de cazurile prevãzute la literele a şi b de la punctul 2 şi numai dacã executarea poate avea loc fãrã a se aduce atingerea inviolabilitãţii persoanei sau locuinţei sale.
ART. 39
Imunitatea de jurisdicţie a membrilor oficiului consular
1. Funcţionarii consulari, alţii decît şeful oficiului consular, şi angajaţii consulari nu sînt supuşi jurisdicţiei autoritãţilor judiciare sau administrative ale statului de reşedintã pentru activitãţile desfãşurate în exercitarea atribuţiilor lor oficiale.
2. Totuşi, dispoziţiile punctului 1 nu se aplicã în caz de acţiune civilã;
a) care rezultã din încheierea unui contract fãcut de un funcţionar consular sau angajat consular, care nu a fost încheiat în mod expres sau implicit în numele statului trimiţãtor;
b) intentatã de un terţ pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat în statul de reşedinţã de un vehicul terestru, o navã sau aeronavã.
ART. 40
Inviolabilitatea personalã a funcţionarilor consulari, alţii decît şeful oficiului consular
1. Funcţionarii consulari, alţii decît şeful oficiului consular, nu pot fi supuşi pentru activitãţile desfãşurate în afara atribuţiilor legate de calitatea pe care o au:
a) unor mãsuri de reţinere sau de arestare preventivã, decît în cazul comiterii unei infracţiuni grave şi numai ca urmare a unei hotãrîri a autoritãţilor judiciare competente ale statului de reşedinţã;
b) altor mãsuri privative de libertate, decît în cazul executãrii unei hotãrîri judecãtoreşti definitive.
2. Prin infracţiune gravã se înţelege, în sensul prezentului articol, orice infracţiune pentru care legile statului de reşedinţã prevãd o pedeapsã privativã de libertate de 5 ani sau mai mare.
3. În cazul în care se porneşte acţiunea penalã împotriva unui funcţionar consular, acesta este obligat sã se prezinte în faţa autoritãţilor judiciare sau administrative competente. În timpul desfãşurãrii acţiunii penale, funcţionarul consular trebuie tratat cu consideraţia cuvenitã calitãţii sale oficiale şi, cu excepţia cazului prevãzut la punctul 1, în aşa fel încît sã stînjeneascã cît mai puţin posibil exercitarea funcţiilor consulare.
Dacã în împrejurãrile menţionate la punctul 1 s-a ivit necesitatea punerii unui funcţionar consular în stare de detenţie preventivã, acţiunea penalã îndreptatã contra lui trebuie sã fie pornitã în termenul cel mai scurt posibil.
ART. 41
Notificarea în caz de urmãrire penalã sau de mãsuri privative de libertate
În caz de urmãrire penalã sau de luare a unor mãsuri privative de libertate împotriva unui membru al personalului consular sau împotriva unui membru de familie al acestuia autoritãţile judiciare sau administrative ale statului de reşedinţã vor informa fãrã întîrziere despre aceasta oficiul consular.
ART. 42
Depunerea de mãrturie
1. Membrii oficiului consular pot fi citaţi sã depunã mãrturie în cursul unei proceduri judiciare sau administrative. Dacã un funcţionar consular refuzã sã se prezinte sau sã depunã mãrturie, nici o mãsurã coercitivã sau altã sancţiune nu-i va fi aplicatã. Angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu al oficiului consular nu pot refuza sã depunã mãrturie decît în cazurile prevãzute la punctul 3 al prezentului articol.
2. Autoritatea judiciarã sau administrativã care cere mãrturia va evita ca un funcţionar consular sã fie stînjenit în îndeplinirea funcţiilor sale. Aceastã autoritate poate primi mãrturia unui funcţionar consular la reşedinţa lui sau la oficiul consular sau sã accepte o declaraţie scrisã din partea acestuia, în toate cazurile cînd acest lucru este posibil.
3. Membrii oficiului consular nu sînt obligaţi sã depunã mãrturie asupra faptelor legate de exercitarea funcţiilor lor şi sã prezinte corespondenţã şi documente oficiale referitoare la acestea. Ei au, de asemenea, dreptul de a refuza sã depunã mãrturie în calitate de experţi asupra legislaţiei statului trimiţãtor.
4. Funcţionarii consulari care depun mãrturie nu pot fi obligaţi sã presteze jurãmînt.
ART. 43
Scutirea de prestaţii personale şi de alte obligaţii
1. Membrii oficiului consular sînt scutiţi în statul de reşedinţã de obligaţii şi orice alte mãsuri cu caracter militar, de prestaţii personale de orice naturã, precum şi de orice contribuţie ce s-ar datora în locul acestora.
2. Membrii oficiului consular sînt scutiţi, de asemenea, de orice obligaţii prevãzute de legile şi regulamentele statului de reşedinţã în materie de înregistrare a strãinilor şi de permis de şedere.
ART. 44
Scutiri fiscale
1. Funcţionarii consulari şi angajaţii consulari sînt scutiţi de orice impozite şi taxe, personale sau reale, naţionale, regionale şi comunale, cu excepţia:
a) impozitelor indirecte care sînt în mod normal cuprinse în preţul mãrfurilor sau al serviciilor;
b) impozitelor şi taxelor asupra bunurilor imobile proprietate personalã, situate pe teritoriul statului de reşedinţã;
c) impozitelor şi taxelor succesorale, precum şi a acelora privind transmiterea bunurilor, percepute de statul de reşedinţã, sub rezerva dispoziţiilor literei b a articolului 46;
d) impozitelor şi taxelor asupra cîştigurilor private care îşi au sursa în statul de reşedinţã, precum şi asupra unor elemente ale patrimoniului, aflate în acest stat;
e) impozitelor şi taxelor percepute ca remuneraţii pentru servicii particulare prestate;
f) taxelor de înregistrare, de grefã, de ipotecã şi de timbru.
2. Membrii personalului de serviciu al oficiului consular sînt scutiţi de impozite şi taxe asupra salariilor pe care le primesc.
3. Membrii oficiului consular care angajeazã persoane ale cãror retribuţii sau salarii nu sînt scutite de impozitul pe venit în statul de reşedinţã trebuie sã respecte obligaţiile pe care legile şi regulamentele acestui stat le impun celor ce angajeazã, în materie de percepere a impozitului pe venit.
ART. 45
Scutiri de taxe vamale şi de control vamal
1. Statul de reşedinţã va acorda, în conformitate cu legile şi regulamentele sale, scutiri de plata oricãror taxe vamale pentru importul sau reexportul de pe teritoriul acestuia al obiectelor destinate:
a) uzului oficial al oficiului consular;
b) folosinţei personale a funcţionarilor consulari şi membrilor familiilor lor, inclusiv bunurile destinate instalãrii lor; articolele de consum nu trebuie sã depãşeascã cantitãţile necesare pentru folosirea directã de cãtre cei interesaţi.
Scutirile astfel recunoscute nu privesc cheltuielile de depozit, transport şi alte servicii similare.
2. Angajaţii consulari beneficiazã de privilegiile şi scutirile prevãzute la punctul 1 pentru obiectele importate cu ocazia primei lor instalãri.
3. Bagajele personale însoţite de funcţionarii consulari sînt scutite de control vamal. Acestea nu pot fi supuse controlului decît dacã existã motive serioase sã se presupunã cã ar conţine alte obiecte decît cele indicate la punctul 1 sau obiecte interzise la export sau import de cãtre legile şi regulamentele statului de reşedinţã, ori supuse carantinei. În aceste cazuri, controlul vamal trebuie sã aibã loc în prezenţa funcţionarului consular.
ART. 46
Bunurile unui membru decedat al oficiului consular
În caz de deces al unui membru al oficiului consular sau al unui membru de familie al acestuia, statul de reşedinţã este obligat:
a) sã permitã exportarea bunurilor mobile ale defunctului, cu excepţia acelora care au fost dobîndite în statul de reşedinţã şi care fac obiectul unei prohibiţii la export în momentul decesului;
b) sã nu perceapã taxe naţionale, regionale sau comunale de succesiune nici de transmitere asupra bunurilor mobile a cãror existenţã în statul de reşedinţã se datoreazã exclusiv prezenţei în acest stat a defunctului în calitate de membru al oficiului consular sau de membru de familie al acestuia.
ART. 47
Scutirea de regimul asigurãrilor sociale
1. Sub rezerva dispoziţiilor punctului 3 din prezentul articol, membrii oficiului consular sînt exceptaţi, în ceea ce priveşte serviciile pe care ei le aduc statului trimiţãtor, de la dispoziţiile privind asigurãrile sociale în vigoare în statul de reşedinţã.
2. Scutirea prevãzutã la punctul 1 se aplicã şi membrilor personalului privat care sînt în serviciul exclusiv al membrilor oficiului consular, în mãsura în care aceştia:
a) nu sînt cetãţeni ai statului de reşedinţã şi nu domiciliazã în acest stat şi
b) sînt supuşi prevederilor legale ale statului trimiţãtor sau ale unui stat terţ, privind asigurãrile sociale.
3. Membrii oficiului consular care au în serviciul lor persoane cãrora scutirea prevãzutã la punctul 2 nu li se aplicã trebuie sã respecte obligaţiile pe care dispoziţiile privind asigurãrile sociale ale statului de reşedinţã le impun celui care angajeazã.
ART. 48
Renunţarea la privilegii şi imunitãţi
1. Statul trimiţãtor poate renunţa, în ceea ce priveşte un membru al oficiului consular, la privilegiile şi imunitãţile prevãzute în articolele 38, 39, 40 şi 42.
2. Renunţarea trebuie sã fie întotdeauna expresã şi sã fie comunicatã în scris statului de reşedinţã.
3. Dacã un funcţionar consular sau un angajat consular angajeazã o procedurã într-o materie în care ar beneficia de imunitate de jurisdicţie potrivit articolelor 38 şi 39, el nu poate invoca imunitatea faţã de nici o cerere reconvenţionalã legatã direct de cererea principalã.
4. Renunţarea la imunitatea de jurisdicţie pentru o acţiune civilã sau administrativã nu implicã renunţarea la imunitatea de executare a hotãrîrii, pentru care este necesarã o renunţare distinctã.
ART. 49
Membrii de familie ai membrilor oficiului consular
1. Membrii de familie ai şefului oficiului consular se bucurã de imunitate de jurisdicţie penalã şi inviolabilitate personalã cu condiţia sã nu fie cetãţeni ai statului de reşedinţã, sã nu aibã domiciliul pe teritoriul statului de reşedinţã şi sã nu exercite vreo activitate cu caracter lucrativ în statul de reşedinţã.
2. Facilitãţile şi privilegiile acordate funcţionarilor consulari şi angajaţilor consulari potrivit articolelor 43, 44, 45 şi 47 din prezenta convenţie vor fi acordate şi membrilor de familie ai acestora cu condiţia ca aceştia sã nu fie cetãţeni ai statului de reşedinţã, sã nu aibã domiciliul în statul de reşedinţã şi sã nu exercite vreo activitate cu caracter lucrativ în statul de reşedinţã.
3. Facilitãţile şi privilegiile acordate membrilor personalului de serviciu potrivit articolelor 43 şi 47 vor fi acordate şi membrilor de familie ai acestora cu condiţia ca aceştia sã nu fie cetãţeni ai statului de reşedinţã, sã nu aibã domiciliul în statul de reşedinţã şi sã nu exercite vreo activitate cu caracter lucrativ în statul de reşedinţã.
ART. 50
Membrii ai oficiului consular, cetãţeni ai statului de reşedinţã
Membrii oficiului consular, cetãţeni ai statului de reşedinţã sau domiciliaţi în acest stat, beneficiazã, cu privire la activitãţile lor oficiale, de imunitatea şi inviolabilitatea personalã prevãzutã în articolele 39 şi 40, precum şi de privilegiul prevãzut în articolul 42 punctul 3.
ART. 51
Începutul şi sfîrşitul imunitãţilor şi privilegiilor
1. Membrii oficiului consular beneficiazã de privilegiile şi imunitãţile prevãzute în prezenta convenţie din momentul intrãrii pe teritoriul statului de reşedinţã pentru a-şi ocupa postul sau din momentul cînd încep sã-şi exercite funcţiile, dacã se gãsesc pe acest teritoriu.
2. Membrii de familie ai persoanelor menţionate la punctul 1, precum şi membrii personalului privat, beneficiazã de privilegiile prevãzute de prezenta convenţie:
a) din momentul în care membrii oficiului consular încep sã se bucure de imunitãţi şi privilegii potrivit punctului 1;
b) din momentul intrãrii pe teritoriul statului de reşedinţã, dacã au intrat pe acest teritoriu ulterior datei prevãzute la litera "a";
c) din momentul cînd au devenit membri de familie sau membri ai personalului privat al membrului oficiului consular, dacã au dobîndit aceastã calitate ulterior momentului prevãzut la litera "b".
3. Dacã activitatea oficialã a unui membru al oficiului consular înceteazã, privilegiile şi imunitãţile sale precum şi ale celorlalte persoane, membri ai familiei sale sau ai membrilor personalului privat al acestuia, înceteazã în momentul plecãrii persoanei respective din statul de reşedinţã sau dupã expirarea unui termen rezonabil acordat în acest scop. Privilegiile şi imunitãţile persoanelor menţionate la punctul 2 înceteazã în momentul pierderii calitãţii lor de membru al familiei sau de membru al personalului privat al unui membru al oficiului consular. Totuşi, dacã aceste persoane înţeleg sã pãrãseascã teritoriul statului de reşedinţã într-un termen rezonabil, privilegiile şi imunitãţile subzistã pînã la plecarea lor.
4. Pentru activitãţile întreprinse de un funcţionar consular sau de un angajat al personalului tehnic sau administrativ în îndeplinirea sarcinilor lor oficiale, imunitatea de jurisdicţie subzistã totuşi pe timp nelimitat.
5. În cazul decesului unui membru al oficiului consular, membrii familiei sale continuã sã se bucure de privilegiile şi imunitãţile care le sînt recunoscute prin prezenta convenţie, pînã la pãrãsirea teritoriului statului de reşedinţã, sau la expirarea unui termen rezonabil acordat în acest scop.
ART. 52
Asigurarea de rãspundere civilã
1. Pentru vehiculele terestre, navele şi aeronavele proprietate a statului trimiţãtor, folosite de oficiul consular, precum şi pentru cele aparţinînd membrilor oficiului consular sau membrilor familiilor acestora, este obligatorie asigurarea în mod corespunzãtor pentru pagube ce s-ar cauza terţilor.
2. În mãsura în care nu se prevede astfel prin legile şi regulamentele statului de reşedinţã, dispoziţiile punctului 1 nu sînt aplicabile persoanelor care sînt cetãţeni ai statului de reşedinţã sau care îşi au domiciliul în acest stat.
ART. 53
Respectarea legilor şi regulamentelor statului de reşedinţã
1. Fãrã a aduce atingerea imunitãţilor şi privilegiilor prevãzute în prezenta convenţie, persoanele care beneficiazã de aceste imunitãţi şi privilegii au obligaţia de a respecta legile şi regulamentele statului de reşedinţã şi de a nu se amesteca în treburile interne ale acestui stat.
2. Localurile consulare nu vor fi utilizate într-un mod incompatibil cu exercitarea funcţiilor consulare.

CAP. V
Dispoziţii finale

ART. 54
Ratificarea
Prezenta convenţie va fi supusã ratificãrii, iar instrumentele de ratificare vor fi schimbate la Bucureşti, cît mai curînd posibil.
ART. 55
Intrarea în vigoare şi denunţarea
Prezenta convenţie va intra în vigoare în a treizecea zi de la data schimbului instrumentelor de ratificare şi va rãmîne în vigoare pînã cînd una dintre pãrţile contractante o va denunţa cu un preaviz scris notificat cu un an înainte, în orice caz nu înainte de cel de-al zecelea an de la data intrãrii sale în vigoare.
Încheiatã la Viena la 24 septembrie 1970, în douã exemplare originale, fiecare în limba românã şi limba germanã, ambele texte fiind autentice.
---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016