Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CONSTITUTIE din 22 decembrie 1992  a Uniunii Internationale a Telecomunicatiilor*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CONSTITUTIE din 22 decembrie 1992 a Uniunii Internationale a Telecomunicatiilor*)

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 272 din 25 noiembrie 1993
------
*) Traducere

PREAMBUL

1. Recunoscind pe deplin, fiecarui stat, dreptul suveran de a reglementa telecomunicatiile sale si tinind cont de importanta crescinda a telecomunicatiilor pentru salvgardarea pacii si dezvoltarea economica si sociala a tuturor statelor, statele parti la prezenta Constitutie, instrument fundamental al Uniunii Internationale a Telecomunicatiilor, si la Conventia Uniunii Internationale a Telecomunicatiilor (denumita in continuare conventie), pe care o completeaza in scopul de a facilita relatiile pasnice, cooperarea internationala intre popoare, ca si dezvoltarea economica si sociala, prin buna functionare a telecomunicatiilor, au convenit cele ce urmeaza:

CAP. 1
Dispozitii de baza

ART. 1
Obiectul uniunii
2. 1. Uniunea are ca obiect:
3. a) sa mentina si sa extinda cooperarea internationala intre toti membrii uniunii, pentru imbunatatirea si folosirea rationala a telecomunicatiilor de toate felurile;
4. b) sa promoveze si sa ofere asistenta tehnica tarilor in curs de dezvoltare in domeniul telecomunicatiilor si, de asemenea, sa promoveze mobilizarea resurselor materiale si financiare necesare implementarii sale;
5. c) sa favorizeze dezvoltarea mijloacelor tehnice si exploatarea lor cea mai eficienta, in vederea cresterii randamentului serviciilor de telecomunicatii, sporirii utilitatii lor si generalizarii, cit mai mult posibil, a folosirii lor de catre public;
6. d) sa se straduiasca sa extinda avantajele noilor tehnologii de telecomunicatii la toti locuitorii planetei;
7. e) sa promoveze utilizarea serviciilor de telecomunicatii in vederea facilitarii relatiilor pasnice;
8. f) sa armonizeze eforturile membrilor in aceste scopuri;
9. g) sa promoveze, la nivel international, adoptarea unei abordari mai largi a problemelor de telecomunicatii, datorita internationalizarii economiei si a societatii informatizate, colaborind cu alte organizatii interguvernamentale, regionale si internationale, precum si cu organizatiile neguvernamentale care se ocupa de telecomunicatii.
10. 2. In acest scop si, mai ales, uniunea:
11. a) efectueaza atribuirea benzilor de frecvente ale spectrului radioelectric; alocarea frecventelor radioelectrice si inregistrarea asignatiilor de frecventa si ale oricarei pozitii orbitale asociate pe orbita satelitilor geostationari, in scopul evitarii perturbatiilor prejudiciabile intre statiile de radiocomunicatii ale diferitelor tari;
12. b) coordoneaza eforturile in vederea eliminarii perturbatiilor prejudiciabile intre statiile de radiocomunicatii ale diferitelor tari si ameliorarii utilizarii spectrului de frecvente radioelectrice, ca si a orbitei satelitilor geostationari pentru serviciile de radiocomunicatii;
13. c) usureaza standardizarea mondiala a telecomunicatiilor, cu o calitate a serviciului satisfacatoare;
14. d) incurajeaza cooperarea internationala in vederea asigurarii asistentei tehnice tarilor in curs de dezvoltare ca si crearea, dezvoltarea si perfectionarea instalatiilor si retelelor de telecomunicatii in tarile in curs de dezvoltare prin toate mijloacele ce sint la dispozitia sa, inclusiv prin participarea la programele corespunzatoare ale Natiunilor Unite si prin utilizarea propriilor sale resurse, dupa necesitati;
15. e) coordoneaza eforturile in vederea armonizarii dezvoltarii mijloacelor de telecomunicatii, mai ales a celor care folosesc tehnicile spatiale, astfel incit sa se utilizeze cit mai bine posibilitatile pe care ele le ofera;
16. f) favorizeaza colaborarea intre membrii sai in vederea stabilirii tarifelor la niveluri cit mai mici posibil, compatibile cu un serviciu de buna calitate si o gestiune financiara a telecomunicatiilor sanatoasa si independenta;
17. g) determina adoptarea de masuri ce permit asigurarea securitatii vietii umane, prin cooperarea serviciilor de telecomunicatii;
18. h) procedeaza la efectuarea de studii, stabileste reglementari, adopta rezolutii, formuleaza recomandari si deziderate, culege si publica informatii privind telecomunicatiile;
19. i) se straduieste, impreuna cu organismele de finantare si de dezvoltare internationale, sa promoveze stabilirea liniilor de credit preferentiale si favorabile, destinate dezvoltarii proiectelor sociale ce vizeaza, printre altele, extinderea serviciilor de telecomunicatii in zonele cele mai izolate ale tarilor.
ART. 2
Componenta uniunii
20. Uniunea Internationala a Telecomunicatiilor, avind in vedere principiul universalitatii si interesul unei participari universale la uniune, este formata din:
21. a) orice stat care este membru al uniunii, in calitate de parte la orice conventie internationala a telecomunicatiilor, inaintea intrarii in vigoare a prezentei Constitutii si a conventiei;
22. b) orice alt stat, membru al Organizatiei Natiunilor Unite, care adera la prezenta Constitutie si la conventie, conform dispozitiilor art. 53 al prezentei Constitutii;
23. c) orice alt stat care nu este membru al Organizatiei Natiunilor Unite, care cere sa devina membru al uniunii si care, dupa ce cererea sa a fost acceptata de catre doua treimi dintre membrii uniunii, adera la prezenta Constitutie si la conventie, conform dispozitiilor art. 53 al prezentei Constitutii. Daca o asemenea cerere de admitere in calitate de membru este prezentata in perioada cuprinsa intre doua conferinte ale plenipotentiarilor, secretarul general consulta membrii uniunii; un membru va fi considerat ca se abtine, daca el nu a raspuns intr-un termen de 4 luni, socotite din ziua in care el a fost consultat.
ART. 3
Drepturile si obligatiile membrilor
24. 1. Membrii uniunii au drepturile si se supun obligatiilor prevazute in prezenta Constitutie si in conventie.
25. 2. Drepturile membrilor, in ceea ce priveste participarea lor la conferinte, reuniuni si consultari ale uniunii, sint urmatoarele:
26. a) oricare membru are dreptul sa participe la conferinte, este eligibil in consiliu si are dreptul sa prezinte candidati pentru alegerea functionarilor uniunii sau a membrilor Comitetului Regulamentului radiocomunicatiilor;
27. b) oricare membru are, de asemenea, sub rezerva dispozitiilor nr. 169 si 210 ale prezentei Constitutii, dreptul la un vot la toate conferintele plenipotentiarilor, la toate conferintele mondiale si la toate adunarile de radiocomunicatii ca si la toate reuniunile comisiilor de studii si, daca face parte din consiliu, la toate sesiunile acestui consiliu. La conferintele regionale doar membrii regiunii respective au drept de vot;
28. c) oricare membru are, de asemenea, sub rezerva dispozitiilor nr. 169 si 210 ale prezentei Constitutii, dreptul la un vot la toate consultarile efectuate prin corespondenta. In cazul consultarilor privitoare la conferintele regionale, doar membrii regiunii respective au drept de vot.
ART. 4
Instrumentele uniunii
29. 1. Instrumentele uniunii sint:
- prezenta Constitutie a Uniunii Internationale a Telecomunicatiilor;
- Conventia Uniunii Internationale a Telecomunicatiilor; si
- regulamentele administrative.
30. 2. Prezenta Constitutie, ale carei dispozitii sint completate cu cele ale conventiei, este instrumentul fundamental al uniunii.
31. 3. Dispozitiile prezentei Constitutii si ale conventiei sint completate cu cele ale regulamentelor administrative enumerate mai jos, care reglementeaza utilizarea telecomunicatiilor si care stabilesc relatii intre toti membrii:
- Regulamentul telecomunicatiilor internationale;
- Regulamentul radiocomunicatiilor.
32. 4. In caz de divergenta intre o dispozitie a prezentei Constitutii si o dispozitie a conventiei sau a regulamentelor administrative, prevaleaza Constitutia. In caz de divergenta intre o dispozitie a conventiei si o dispozitie a regulamentelor administrative, prevaleaza conventia.
ART. 5
Definitii
33. Cu exceptia cazurilor de contradictie cu contextul:
34. a) termenii utilizati in prezenta Constitutie si definiti in anexa sa, care face parte integranta din prezenta Constitutie, au sensul care le este atribuit in aceasta anexa; 35. b) termenii, altii decit cei definiti in anexa prezentei Constitutii, utilizati in conventie si definiti in anexa la aceasta conventie, care face parte integranta din conventie, au sensul care le este atribuit in aceasta anexa;
36. c) ceilalti termeni definiti in regulamentele administrative au sensul care le este atribuit in aceste regulamente.
ART. 6
Executarea instrumentelor uniunii
37. 1. Membrii trebuie sa se conformeze dispozitiilor prezentei Constitutii, ale conventiei si ale regulamentelor administrative in toate oficiile si in toate statiile de telecomunicatii stabilite sau exploatate de catre ei si care asigura servicii internationale sau care pot cauza perturbatii prejudiciabile serviciilor de radiocomunicatii ale altor tari, cu exceptia acelora care privesc serviciile carora nu li se aplica aceste obligatii, in virtutea dispozitiilor art. 48 al prezentei Constitutii.
38. 2. Membrii trebuie, de asemenea, sa ia masurile necesare pentru a impune respectarea dispozitiilor prezentei Constitutii, ale conventiei si ale regulamentelor administrative la exploatarile autorizate de catre ei, sa stabileasca si sa exploateze telecomunicatiile care asigura servicii internationale sau exploateaza statii ce pot cauza perturbatii prejudiciabile serviciilor de radiocomunicatii ale altor tari.
ART. 7
Structura uniunii
39. Uniunea cuprinde:
40. a) Conferinta plenipotentiarilor, organ suprem al uniunii;
41. b) Consiliul, care actioneaza ca mandatar al Conferintei plenipotentiarilor;
42. c) conferintele mondiale ale telecomunicatiilor internationale;
43. d) Sectorul radiocomunicatiilor, inclusiv conferintele de radiocomunicatii mondiale si regionale, adunarile de radiocomunicatii si Comitetul Regulamentului radiocomunicatiilor; 44. e) Sectorul standardizarii telecomunicatiilor, inclusiv conferintele mondiale de standardizare a telecomunicatiilor;
45. f) Sectorul dezvoltarii telecomunicatiilor, inclusiv conferintele mondiale si regionale de dezvoltare a telecomunicatiilor;
46. g) Secretariatul general.
ART. 8
Conferinta plenipotentiarilor
47. 1. Conferinta plenipotentiarilor este compusa din delegatii reprezentind membrii. Ea este convocata la fiecare 4 ani.
48. 2. Conferinta plenipotentiarilor:
49. a) determina principiile generale ce permit indeplinirea obiectului uniunii, enuntat in art. 1 al prezentei Constitutii;
50. b) dupa examinarea rapoartelor intocmite de catre Consiliu asupra activitatii uniunii de la ultima Conferinta a plenipotentiarilor, ca si asupra politicii si planificarii strategice recomandate pentru uniune, adopta toate deciziile pe care ea le considera adecvate;
51. c) stabileste bazele bugetului uniunii si fixeaza, tinind cont de deciziile luate pe baza rapoartelor mentionate mai sus la nr. 50, plafonul cheltuielilor sale pentru perioada pina la urmatoarea conferinta a plenipotentiarilor, dupa ce a examinat toate aspectele pertinente ale activitatii uniunii in timpul acestei perioade;
52. d) formuleaza toate directivele generale privind efectivele uniunii si fixeaza, dupa necesitati, salariile de baza, treptele de salarizare si regimul indemnizatiilor si pensiilor tuturor functionarilor uniunii;
53. e) examineaza conturile uniunii si le aproba definitiv, daca este cazul;
54. f) alege membrii uniunii care urmeaza sa compuna Consiliul;
55. g) alege secretarul general, vicesecretarul general si directorii birourilor sectoarelor, in calitatea lor de functionari alesi ai uniunii;
56. h) alege membrii Comitetului Regulamentului radiocomunicatiilor;
57. i) examineaza si adopta, daca este cazul, propuneri de amendamente la prezenta Constitutie si la conventie, conform dispozitiilor art. 55 al prezentei Constitutii si, respectiv, dispozitiilor corespunzatoare ale Conventiei;
58. j) incheie sau revizuieste, daca este cazul, acordurile dintre uniune si alte organizatii internationale, examineaza orice acord provizoriu incheiat de catre Consiliu, in numele uniunii, cu asemenea organizatii si le da cursul pe care il considera potrivit;
59. k) trateaza toate celelalte probleme de telecomunicatii considerate necesare.
ART. 9
Principii privind alegerile si problemele conexe
60. 1. In timpul alegerilor vizate la nr. 54-56 ale prezentei Constitutii, Conferinta plenipotentiarilor urmareste ca:
61. a) membrii Consiliului sa fie alesi tinind seama, cum se cuvine, de necesitatea unei repartitii echitabile a locurilor in Consiliu intre toate regiunile lumii;
62. b) secretarul general, vicesecretarul general, directorii birourilor si membrii Comitetului Regulamentului radiocomunicatiilor sa fie cetateni ai unor tari membre diferite si, la alegerea lor, sa se tina in mod corespunzator seama de o repartitie geografica echitabila intre regiunile lumii; in ceea ce priveste functionarii alesi ar trebui, in plus, sa se tina in mod corespunzator seama de principiile enuntate la nr. 154 al prezentei Constitutii;
63. c) membrii Comitetului Regulamentului radiocomunicatiilor sa fie alesi, individual, dintre candidatii propusi de catre membrii uniunii; fiecare membru nu poate propune decit un singur candidat, care trebuie sa fie unul dintre cetatenii sai.
64. 2. Procedurile de urmat pentru aceste alegeri sint stabilite de catre Conferinta plenipotentiarilor. Dispozitiile relative la intrarea in functie, la posturi vacante si la realegere figureaza in conventie.
ART. 10
Consiliul
65. 1. (1) Consiliul este compus din membrii uniunii, alesi la Conferinta plenipotentiarilor conform dispozitiilor de la nr. 61 al prezentei Constitutii.
66. (2) Fiecare membru al Consiliului desemneaza, pentru a lua parte la Consiliu, o persoana care poate fi asistata de unu sau mai multi asesori.
67. 2. Consiliul stabileste propriul sau regulament interior.
68. 3. In intervalul ce separa conferintele plenipotentiarilor, Consiliul, in calitatea sa de organ conducator al uniunii, actioneaza ca mandatar al Conferintei plenipotentiarilor, in limitele puterilor acordate de catre aceasta.
69. 4. (1) Consiliul este insarcinat sa ia toate masurile potrivite, sa faciliteze punerea in aplicare, de catre membri, a dispozitiilor prezentei Constitutii, ale conventiei, ale regulamentelor administrative, a deciziilor Conferintei plenipotentiarilor si, daca este cazul, a deciziilor altor conferinte si reuniuni ale uniunii, precum si sa indeplineasca toate celelalte sarcini care ii sint incredintate de catre Conferinta plenipotentiarilor.
70. (2) Examineaza problemele mari de politica a telecomunicatiilor, conform directivelor generale ale Conferintei plenipotentiarilor, astfel ca orientarile politice si strategia uniunii sa fie perfect adaptate la evolutia constanta a mediului telecomunicatiilor.
71. (3) Asigura o coordonare eficace a activitatilor uniunii, exercita un control financiar efectiv asupra Secretariatului general si a celor trei sectoare.
72. (4) Contribuie, in conformitate cu obiectul uniunii, la dezvoltarea telecomunicatiilor in tarile in curs de dezvoltare prin toate mijloacele aflate la dispozitia sa, inclusiv prin participarea uniunii la programele adecvate ale Natiunilor Unite.
ART. 11
Secretariatul general
73. 1. (1) Secretariatul general este condus de un secretar general, asistat de un vicesecretar general.
74. (2) Secretarul general, cu concursul Comitetului de coordonare, elaboreaza politicile si planurile strategice ale uniunii si coordoneaza activitatile sale.
75. (3) Secretarul general ia toate masurile care se cer pentru a face ca resursele uniunii sa fie utilizate cu economie si este responsabil in fata Consiliului pentru totalitatea aspectelor administrative si financiare ale activitatilor uniunii.
76. (4) Secretarul general actioneaza in calitate de reprezentant legal al uniunii.
77. 2. Vicesecretarul general este raspunzator in fata secretarului general; el asista pe secretarul general in exercitarea functiilor sale si isi asuma sarcini personale pe care i le incredinteaza secretarul general. El exercita functiile de secretar general in lipsa acestuia.

CAP. 2
Sectorul radiocomunicatiilor

ART. 12
Functii si structura
78. 1. (1) Functiile Sectorului radiocomunicatiilor consta in indeplinirea obiectului uniunii privind radiocomunicatiile, asa cum este enuntat in art. 1 al prezentei Constitutii, asigurind utilizarea rationala, eficace si economica a spectrului de frecvente radioelectrice de catre toate serviciile de radiocomunicatii, inclusiv cele care utilizeaza orbita satelitilor geostationari, in conformitate cu dispozitiile art. 44 al prezentei Constitutii; si intocmind studii fara limitare, in ceea ce priveste gama de frecvente, si adoptind recomandari relative la radiocomunicatii.
79. (2) Atributiile precise ale Sectorului radiocomunicatiilor si ale Sectorului standardizarii telecomunicatiilor trebuie sa fie reexaminate, in permanenta, in strinsa colaborare, in ceea ce priveste problemele care intereseaza ambele sectoare, conform dispozitiilor pertinente ale conventiei. O coordonare strinsa este asigurata intre sectoarele radiocomunicatiilor, al standardizarii telecomunicatiilor si al dezvoltarii telecomunicatiilor.
80. 2. Functionarea Sectorului radiocomunicatiilor este asigurata prin:
81. a) conferinte mondiale si regionale ale radiocomunicatiilor;
82. b) Comitetul Regulamentului radiocomunicatiilor;
83. c) adunarile radiocomunicatiilor, care sint asociate conferintelor mondiale ale radiocomunicatiilor;
84. d) comisii de studii;
85. e) Biroul radiocomunicatiilor, condus de un director ales.
86. 3. Sectorul radiocomunicatiilor are ca membri:
87. a) de drept, administratiile tuturor membrilor uniunii;
88. b) oricare entitate sau organizatie autorizata conform dispozitiilor pertinente ale conventiei.
ART. 13
Conferintele radiocomunicatiilor si adunarile radiocomunicatiilor
89. 1. O conferinta mondiala a radiocomunicatiilor poate proceda la o revizie partiala sau, in mod exceptional, totala a Regulamentului radiocomunicatiilor si poate trata oricare alta problema de interes mondial ce revine competentei sale si are legatura cu ordinea sa de zi. Celelalte functii ale acestei conferinte sint enuntate in conventie.
90. 2. Conferintele mondiale ale radiocomunicatiilor sint convocate, in mod normal, la fiecare 2 ani; totusi, conform dispozitiilor pertinente ale conventiei, o asemenea conferinta poate sa nu fie convocata sau poate sa fie convocata o conferinta aditionala.
91. 3. Adunarile radiocomunicatiilor sint, de asemenea, convocate in mod normal la fiecare 2 ani si sint asociate in timp si loc cu conferintele mondiale ale radiocomunicatiilor, astfel incit sa se amelioreze eficienta si productivitatea Sectorului radiocomunicatiilor. Adunarile radiocomunicatiilor stabilesc bazele tehnice necesare lucrarilor conferintelor mondiale ale radiocomunicatiilor si dau curs tuturor solicitarilor acestor conferinte; functiile lor sint enuntate in conventie.
92. 4. Deciziile conferintelor mondiale ale radiocomunicatiilor, ale adunarilor radiocomunicatiilor si ale conferintelor regionale ale radiocomunicatiilor trebuie sa fie, in toate cazurile, conforme dispozitiilor prezentei Constitutii si ale conventiei. Deciziile adunarilor radiocomunicatiilor sau ale conferintelor regionale ale radiocomunicatiilor trebuie sa fie, de asemenea, in toate cazurile, conforme dispozitiilor Regulamentului radiocomunicatiilor. Atunci cind ele adopta rezolutii si decizii, conferintele trebuie sa tina seama de repercursiunile financiare previzibile si sa evite sa adopte rezolutii si decizii susceptibile sa antreneze depasirea limitelor superioare ale creditelor fixate de catre Conferinta plenipotentiarilor.
ART. 14
Comitetul Regulamentului radiocomunicatiilor
93. 1. Comitetul Regulamentului radiocomunicatiilor este compus din membri alesi, perfect calificati in domeniul radiocomunicatiilor, si care poseda o experienta practica in materie de asignare si utilizare a frecventelor. Fiecare membru trebuie sa fie la curent cu conditiile geografice, economice si demografice ale unei anumite regiuni a lumii. Membrii isi exercita functiile lor in serviciul uniunii in mod independent si pe timp partial.
94. 2. Functiile Comitetului Regulamentului radiocomunicatiilor sint:
95. a) sa aprobe regulile de procedura, care includ criterii tehnice, conforme cu Regulamentul radiocomunicatiilor si deciziile conferintelor de radiocomunicatii competente. Aceste reguli de procedura sint utilizate de catre directori si birou in aplicarea Regulamentului radiocomunicatiilor pentru a inregistra asignarile de frecvente facute de catre membri. Aceste reguli pot face obiectul comentariilor din partea administratiilor si, in cazul unui dezacord ce persista, problema este supusa unei viitoare conferinte mondiale a radiocomunicatiilor;
96. b) sa examineze orice alta problema care nu a putut fi rezolvata prin aplicarea regulilor de procedura sus-mentionate;
97. c) sa execute toate sarcinile aditionale referitoare la asignarea si utilizarea frecventelor, cum este indicat la nr. 78 al prezentei Constitutii, conform procedurilor prevazute de Regulamentul radiocomunicatiilor, prescrise de o conferinta competenta sau de catre Consiliu, cu consimtamintul majoritatii membrilor uniunii, in vederea pregatirii unei asemenea conferinte sau la indeplinirea deciziilor sale.
98. 3. (1) Membrii Comitetului Regulamentului radiocomunicatiilor, indeplinindu-si functiile lor in cadrul Comitetului, nu reprezinta statul lor membru, nici o regiune, ci sint investiti cu o functie publica internationala. In particular, fiecare membru al Comitetului trebuie sa se abtina sa participe la deciziile care privesc direct administratia sa.
99. (2) Nici un membru al Comitetului nu trebuie, in ceea ce priveste exercitarea functiei sale in serviciul uniunii, sa ceara sau sa primeasca instructiuni de la nici un guvern sau de la nici un membru al unui guvern oarecare, de la nici o organizatie sau persoana publica sau particulara. Membrii trebuie sa se abtina sa ia orice masura sau sa se asocieze la orice decizie care ar putea fi incompatibila cu statutul lor, asa cum el este definit la nr. 98 de mai sus.
100. (3) Fiecare membru trebuie sa respecte caracterul exclusiv international al functiilor membrilor Comitetului si sa se abtina de a cauta sa le influenteze in exercitarea functiilor sale in cadrul Comitetului.
101. 4. Metodele de lucru ale Comitetului Regulamentului radiocomunicatiilor sint definite in conventie.
ART. 15
Comisiile de studii ale radiocomunicatiilor
102. Functiile comisiilor de studii ale radiocomunicatiilor sint enuntate in conventie.
ART. 16
Biroul radiocomunicatiilor
103. Functiile directorului Biroului radiocomunicatiilor sint enuntate in conventie.

CAP. 3
Sectorul standardizarii telecomunicatiilor

ART. 17
Functii si structura
104. 1. (1) Functiile Sectorului standardizarii telecomunicatiilor constau in a raspunde deplin obiectului uniunii privitor la standardizarea telecomunicatiilor, asa cum este el enuntat la art. 1 al prezentei Constitutii, efectuind studii asupra problemelor tehnice, de exploatare si de tarifare, si adoptind recomandari privitoare la acest subiect, in vederea standardizarii telecomunicatiilor la scara mondiala.
105. (2) Atributiile precise ale Sectorului standardizarii telecomunicatiilor si ale Sectorului radiocomunicatiilor trebuie sa fie reexaminate in permanenta, in strinsa colaborare, in ceea ce priveste problemele ce intereseaza cele doua sectoare, conform dispozitiilor adecvate ale conventiei. O coordonare strinsa trebuie sa fie asigurata intre sectoarele radiocomunicatiilor, al standardizarii telecomunicatiilor si al dezvoltarii telecomunicatiilor.
106. 2. Functionarea Sectorului standardizarii telecomunicatiilor este asigurata prin:
107. a) conferinte mondiale de standardizare a telecomunicatiilor;
108. b) comisiile de studii ale standardizarii telecomunicatiilor;
109. c) Biroul standardizarii telecomunicatiilor, condus de un director ales.
110. 3. Sectorul standardizarii telecomunicatiilor are ca membri:
111. a) de drept, administratiile tuturor membrilor uniunii;
112. b) oricare entitate sau organizatie agreata in conformitate cu dispozitiile pertinente ale conventiei.
ART. 18
Conferintele mondiale de standardizare a telecomunicatiilor
113. 1. Rolul conferintelor mondiale de standardizare a telecomunicatiilor este definit in conventie.
114. 2. Conferintele mondiale de standardizare a telecomunicatiilor sint convocate la fiecare 4 ani; totusi, o conferinta aditionala poate fi organizata conform dispozitiilor corespunzatoare ale conventiei.
115. 3. Deciziile conferintelor mondiale de standardizare a telecomunicatiilor trebuie sa fie, in toate cazurile, conforme dispozitiilor prezentei Constitutii, ale conventiei si ale regulamentelor administrative. Cind ele adopta rezolutii si decizii, conferintele trebuie sa tina seama de repercursiunile financiare previzibile si sa evite adoptarea de rezolutii si decizii susceptibile sa antreneze depasirea limitelor superioare ale creditelor fixate de Conferinta plenipotentiarilor.
ART. 19
Comisiile de studii ale standardizarii telecomunicatiilor
116. Functiile comisiilor de studii ale standardizarii telecomunicatiilor sint enuntate in conventie.
ART. 20
Biroul standardizarii telecomunicatiilor
117. Functiile directorului Biroului standardizarii telecomunicatiilor sint enuntate in conventie.

CAP. 4
Sectorul dezvoltarii telecomunicatiilor

ART. 21
Functii si structuri
118. 1. Functiile Sectorului dezvoltarii telecomunicatiilor constau in a raspunde obiectului uniunii, asa cum este enuntat la art. 1 al prezentei Constitutii, si sa se achite, in limitele sferei sale de competenta specifice, de dubla responsabilitate a uniunii in calitate de institutie specializata a Organizatiei Natiunilor Unite si agent executiv pentru punerea in practica a proiectelor in cadrul sistemului de dezvoltare al Natiunilor Unite sau al altor aranjamente de finantare, in scopul de a facilita si de a ameliora dezvoltarea telecomunicatiilor, oferind, organizind si coordonind activitatile de cooperare si asistenta tehnica.
119. Activitatile sectoarelor radiocomunicatiilor, ale standardizarii telecomunicatiilor si ale dezvoltarii telecomunicatiilor fac obiectul unei strinse colaborari in ceea ce priveste problemele referitoare la dezvoltare, in conformitate cu dispozitiile pertinente ale prezentei Constitutii.
120. 2. In cadrul sus-mentionat, functiile specifice ale Sectorului dezvoltarii telecomunicatiilor sint:
121. a) sa creasca sensibilitatea celor care decid asupra rolului important al telecomunicatiilor in programele nationale de dezvoltare economica si sociala si sa furnizeze informatii si sugestii asupra optiunilor posibile in materie de politica generala si de structura.
122. b) sa incurajeze dezvoltarea, expansiunea si exploatarea retelelor si serviciilor de telecomunicatii, mai ales in tarile in curs de dezvoltare, tinind cont de activitatile altor organe de acelasi fel, intarind mijloacele de dezvoltare a resurselor umane, de planificare, de gestiune, de mobilizare a resurselor si de cercetare-dezvoltare;
123. c) sa stimuleze dezvoltarea telecomunicatiilor prin cooperare cu organizatiile regionale de telecomunicatii si cu institutiile mondiale si regionale de finantare a dezvoltarii, urmarind stadiul de derulare a proiectelor retinute in programul sau de dezvoltare, in scopul de a urmari punerea lor corecta in practica;
124. d) sa favorizeze mobilizarea resurselor pentru a realiza o asistenta tarilor in curs de dezvoltare, incurajind instituirea de linii de credit preferentiale si favorabile si cooperind cu organismele de finantare si de dezvoltare internationale si regionale;
125. e) sa promoveze si sa coordoneze programe ce permit accelerarea transferului de tehnologii corespunzatoare in favoarea tarilor in curs de dezvoltare, tinind cont de evolutia si de modificarile ce se produc in retelele tarilor dezvoltate;
126. f) sa incurajeze participarea industriei la dezvoltarea telecomunicatiilor in tarile in curs de dezvoltare si sa dea sugestii privitoare la transferul tehnologiilor corespunzatoare;
127. g) sa dea avize, sa efectueze sau sa sponsorizeze studii, daca este cazul, asupra problemelor tehnice, economice, de finantare, de gestiune, de reglementare si de politica generala, inclusiv studii asupra proiectelor specifice in domeniul telecomunicatiilor;
128. h) sa colaboreze cu celelalte sectoare, cu Secretariatul general si celelalte organe interesate, pentru a elabora un plan global pentru retelele internationale si regionale de telecomunicatii, astfel incit sa faciliteze coordonarea dezvoltarii lor in vederea prestarii de servicii de telecomunicatii;
129. i) sa se intereseze, in mod deosebit, in exercitarea functiilor citate mai sus, de cerintele tarilor mai putin avansate.
130. 3. Functionarea Sectorului dezvoltarii telecomunicatiilor este asigurata prin:
131. a) conferinte mondiale si regionale de dezvoltare a telecomunicatiilor;
132. b) comisii de studii ale dezvoltarii telecomunicatiilor;
133. c) Biroul de dezvoltare a telecomunicatiilor, condus de un director ales.
134. 4. Sectorul dezvoltarii telecomunicatiilor are ca membri:
135. a) de drept, administratiile tuturor membrilor uniunii;
136. b) orice entitate sau organizatie acceptata conform dispozitiilor pertinente ale conventiei.
ART. 22
Conferintele de dezvoltare a telecomunicatiilor
137. 1. Conferintele de dezvoltare a telecomunicatiilor constituie un cadru de discutie unde sint examinate probleme, proiecte si programe ce intereseaza dezvoltarea telecomunicatiilor si unde sint date orientari Biroului de dezvoltare a telecomunicatiilor.
138. 2. Conferintele de dezvoltare a telecomunicatiilor cuprind:
139. a) conferinte mondiale de dezvoltare a telecomunicatiilor;
140. b) conferinte regionale de dezvoltare a telecomunicatiilor.
141. 3. Intre doua conferinte ale plenipotentiarilor se tine o conferinta mondiala de dezvoltare a telecomunicatiilor si, in functie de resurse si prioritati, conferinte regionale de dezvoltare a telecomunicatiilor.
142. 4. Conferintele de dezvoltare a telecomunicatiilor nu elaboreaza acte finale. Concluziile lor iau forma unor rezolutii, decizii, recomandari sau rapoarte. Aceste concluzii trebuie sa fie, in orice caz, conforme cu dispozitiile prezentei Constitutii, ale conventiei si ale regulamentelor administrative. Atunci cind ele adopta rezolutii si decizii, conferintele trebuie sa tina cont de repercursiunile financiare previzibile si ar trebui sa evite sa adopte rezolutii si decizii susceptibile sa antreneze depasirea limitelor superioare ale creditelor fixate de catre Conferinta plenipotentiarilor.
143. 5. Rolul conferintelor de dezvoltare a telecomunicatiilor este definit in conventie.
ART. 23
Comisiile de studii ale dezvoltarii telecomunicatiilor
144. Functiile comisiilor de studii ale dezvoltarii telecomunicatiilor sint enuntate in conventie.
ART. 24
Biroul de dezvoltare a telecomunicatiilor
145. Functiile directorului Biroului de dezvoltare a telecomunicatiilor sint enuntate in conventie.

CAP. 5
Alte dispozitii referitoare la functionarea uniunii

ART. 25
Conferinte mondiale ale telecomunicatiilor internationale
146. 1. O conferinta mondiala a telecomunicatiilor internationale poate sa procedeze la o revizuire partiala sau, in mod exceptional, totala a Regulamentului telecomunicatiilor internationale si sa trateze oricare alta problema cu caracter mondial care depinde de competenta sa sau care se refera la ordinea sa de zi.
147. 2. Deciziile conferintelor mondiale ale telecomunicatiilor internationale sint, in toate cazurile, conforme cu dispozitiile prezentei Constitutii si ale conventiei. La adoptarea rezolutiilor si deciziilor, conferintele trebuie sa tina seama de repercursiunile financiare previzibile si ar trebui sa evite sa adopte acele rezolutii si decizii care pot antrena depasirea limitelor superioare ale creditelor fixate de Conferinta plenipotentiarilor.
ART. 26
Comitetul de coordonare
148. 1. Comitetul de coordonare este compus din secretarul general, vicesecretarul general si directorii celor trei birouri. El este prezidat de secretarul general sau, in absenta sa, de catre vicesecretarul general.
149. 2. Comitetul de coordonare isi asuma functiile unei echipe de gestionare interna care sprijina secretarul general si ii furnizeaza un ajutor practic pentru toate problemele ce privesc administratia, finantele, sistemele de informare si cooperare tehnica, care nu sint exclusiv de competenta unui anumit sector sau a Secretariatului general, ca si in domeniile relatiilor externe si de informare publica. La examinarea acestor probleme, Comitetul tine in intregime cont de dispozitiile prezentei Constitutii, ale conventiei, de deciziile Consiliului si de interesele uniunii in intregime.
ART. 27
Functionarii alesi si personalul uniunii
150. 1. (1) In indeplinirea functiilor lor, functionarii alesi, precum si personalul uniunii trebuie sa nu solicite si sa nu accepte instructiuni ale nici unui guvern sau ale unei autoritati exterioare uniunii. Ei trebuie sa se abtina de la orice act incompatibil cu situatia lor de functionari internationali.
151. (2) Fiecare membru trebuie sa respecte caracterul exclusiv international al functiilor acestor functionari alesi si ale personalului uniunii si sa se abtina sa-i influenteze in indeplinirea sarcinilor lor.
152. (3) In afara functiilor lor, functionarii alesi, precum si personalul uniunii nu trebuie sa aiba o participare, nici interese financiare, de orice natura ar fi, intr-o intreprindere oarecare ce se ocupa de telecomunicatii. Totusi, expresia interese financiare nu trebuie sa fie interpretata ca opunindu-se continuarii varsamintelor pentru pensie datorita unei slujbe sau unor servicii anterioare.
153. (4) Pentru a garanta o functionare eficienta a uniunii, oricare membru al carui cetatean a fost ales secretar general, vicesecretar general, sau director al unui birou trebuie, in masura in care este posibil, sa se abtina sa recheme intre doua conferinte ale plenipotentiarilor pe acest cetatean.
154. 2. Considerentul dominant in recrutarea si fixarea conditiilor de lucru ale personalului trebuie sa fie necesitatea de a asigura uniunii serviciile unor persoane care poseda cele mai inalte calitati de eficienta, de competenta si de integritate. Importanta unei recrutari efectuate pe o baza geografica cit mai larga posibil trebuie sa fie luata in considerare in mod corespunzator.
ART. 28
Finantele uniunii
155. 1. Cheltuielile uniunii cuprind cheltuieli aferente:
156. a) Consiliului;
157. b) Secretariatului general si sectoarelor uniunii;
158. c) conferintelor plenipotentiarilor si conferintelor mondiale ale telecomunicatiilor internationale.
159. 2. Cheltuielile uniunii sint acoperite prin contributiile membrilor sai si ale entitatilor si organizatiilor admise sa participe la activitatile uniunii conform dispozitiilor pertinente ale conventiei. Aceste contributii sint determinate in functie de numarul de unitati care corespund clasei de contributie, aleasa de fiecare membru si de fiecare entitate sau organizatie acceptata conform dispozitiilor pertinente ale conventiei.
160. 3. (1) Membrii isi aleg in mod liber clasa de contributie, potrivit careia inteleg sa participe la cheltuielile uniunii.
161. (2) Aceasta alegere este efectuata in cele 6 luni ce urmeaza de la sfirsitul unei conferinte a plenipotentiarilor, conform tabloului claselor de contributie indicate in conventie.
162. (3) Daca o conferinta a plenipotentiarilor adopta un amendament la tabloul claselor de contributie care figureaza in conventie, secretarul general informeaza fiecare membru despre data intrarii in vigoare a amendamentului. Fiecare membru informeaza secretarul general, in termen de 6 luni ce urmeaza datei acestei comunicari, despre clasa de contributie pe care a ales-o conform tabloului in vigoare modificat.
163. (4) Clasa de contributie aleasa de fiecare membru, in conformitate cu nr. 161 sau 162 de mai sus, este aplicabila doar incepind de la 1 ianuarie ce urmeaza dupa un an, socotind de la expirarea perioadei de 6 luni vizata la nr. 161 sau 162 de mai sus.
164. 4. Membrii care nu si-au facut cunoscuta decizia lor in intervalul de timp specificat la nr. 161 si, respectiv, 162 de mai sus isi pastreaza clasa de contributie pe care ei au ales-o anterior.
165. 5. Clasa de contributie aleasa de catre un membru nu poate fi redusa decit in conformitate cu nr. 161, 162 si 163 de mai sus. Totusi, in circumstante exceptionale, cum sint catastrofele naturale, ce necesita lansarea de programe de ajutor international, Consiliul poate autoriza o reducere a numarului de unitati de contributie, daca un membru face aceasta cerere si furnizeaza proba ca nu mai poate sa mentina contributia sa in clasa aleasa initial.
166. 6. De asemenea, membrii pot, cu aprobarea Consiliului, sa aleaga o clasa de contributie inferioara celei pe care au ales-o conform nr. 161 de mai sus, daca pozitia lor privind contributia, incepind de la data fixata la nr. 163 de mai sus pentru o noua perioada de contributie, este sensibil mai putin buna decit ultima lor pozitie anterioara.
167. 7. Cheltuielile conferintelor regionale vizate la nr. 43 al prezentei Constitutii sint in sarcina tuturor membrilor regiunii respective, conform clasei de contributie a acestora si, pe aceeasi baza, a acelor membri ai altor regiuni care, daca este cazul, au participat la astfel de conferinte.
168. 8. Membrii, entitatile si organizatiile vizate la nr. 159 de mai sus platesc in avans partea lor de contributie anuala, calculata dupa bugetul bienal aprobat de Consiliu si tinind cont de modificarile pe care acesta le-ar putea adopta.
169. 9. Un membru in intirziere cu platile sale catre uniune pierde dreptul de vot definit la nr. 27 si 28 ale prezentei Constitutii cind cuantumul restantelor sale este egal sau superior cuantumului contributiilor pe care acest membru le are de platit pentru ultimii 2 ani.
170. 10. Dispozitiile specifice care reglementeaza contributiile financiare ale entitatilor si organizatiilor vizate la nr. 159 de mai sus si ale altor organizatii internationale se gasesc in conventie.
ART. 29
Limbile
171. 1. (1) Uniunea are ca limbi oficiale si de lucru: engleza, araba, chineza, spaniola, franceza si rusa.
172. (2) Aceste limbi sint utilizate in conformitate cu deciziile pertinente ale Conferintei plenipotentiarilor, pentru stabilirea si publicarea documentelor si textelor uniunii, in versiuni echivalente ca forma si continut, precum si pentru o interpretare reciproca in timpul conferintelor si reuniunilor uniunii.
173. (3) In caz de divergenta sau de contestare, prevaleaza textul in limba franceza.
174. 2. Daca toti participantii la o conferinta sau la o reuniune convin la aceasta procedura, dezbaterile pot avea loc intr-un numar de limbi inferior celui mentionat mai sus.
ART. 30
Sediul uniunii
175. Uniunea are sediul la Geneva.
ART. 31
Capacitatea juridica a uniunii
176. Uniunea se bucura pe teritoriul fiecaruia dintre membrii sai de capacitatea juridica care ii este necesara pentru exercitarea functiilor si atingerea obiectivelor sale.
ART. 32
Regulamentul interior al conferintelor si al altor reuniuni
177. 1. Pentru organizarea lucrarilor lor si conducerea dezbaterilor, conferintele si reuniunile uniunii aplica regulamentul interior care este prevazut in conventie.
178. 2. Conferintele si Consiliul pot adopta reguli pe care le considera indispensabile, care completeaza pe cele ale regulamentului interior. Totodata, aceste reguli complementare trebuie sa fie compatibile cu dispozitiile prezentei Constitutii si ale conventiei; daca este cazul unor reguli complementare, adoptate de catre conferinte, ele sint publicate ca documente ale acestora din urma.

CAP. 6
Dispozitii generale referitoare la telecomunicatii

ART. 33
Dreptul publicului de a utiliza serviciul international de telecomunicatii
179. Membrii recunosc publicului dreptul de a coresponda prin intermediul serviciului international de corespondenta publica. Serviciile, taxele si garantiile sint aceleasi pentru toti utilizatorii, in fiecare categorie de corespondenta, fara prioritate sau vreo preferinta oarecare.
ART. 34
Oprirea telecomunicatiilor
180. 1. Membrii isi rezerva dreptul de a opri transmiterea oricarei telegrame particulare care ar parea periculoase pentru securitatea statului sau contrara legilor sale, ordinii publice sau bunelor moravuri, cu obligatia de a aviza imediat oficiul de origine despre oprirea telegramei in intregime sau a unei parti oarecare a acesteia, cu exceptia cazului cind aceasta notificare ar parea periculoasa pentru securitatea statului.
181. 2. Membrii isi rezerva, de asemenea, dreptul de a intrerupe orice alta telecomunicatie particulara care poate parea periculoasa pentru securitatea statului sau contrara legilor sale, ordinii publice sau bunelor moravuri.
ART. 35
Suspendarea serviciului
182. Fiecare membru isi rezerva dreptul de a suspenda serviciul international de telecomunicatii, fie intr-un mod general, fie numai pentru anumite relatii sau pentru anumite feluri de corespondenta de plecare, de sosire sau de tranzit, cu obligatia pentru el de a aviza imediat pe fiecare dintre ceilalti membri prin intermediul secretarului general.
ART. 36
Responsabilitate
183. Membrii nu accepta nici o responsabilitate cu privire la utilizatorii serviciilor internationale de telecomunicatii, mai ales in ceea ce priveste reclamatiile facute pentru a obtine despagubiri si interese.
ART. 37
Secretul telecomunicatiilor
184. 1. Membrii se angajeaza sa ia toate masurile posibile, compatibile cu sistemul de telecomunicatii utilizat, in vederea asigurarii secretului corespondentei internationale.
185. 2. Totusi ei isi rezerva dreptul de a comunica aceste corespondente autoritatilor competente, in scopul de a asigura aplicarea legislatiei lor nationale sau pentru executarea conventiilor internationale la care sint parte.
ART. 38
Stabilirea, exploatarea si apararea cailor si instalatiilor de telecomunicatii
186. 1. Membrii isi iau toate masurile utile in vederea stabilirii, in cele mai bune conditii tehnice, a cailor si instalatiilor necesare pentru asigurarea schimbului rapid si neintrerupt al telecomunicatiilor internationale.
187. 2. Pe cit este posibil, aceste cai si instalatii trebuie sa fie exploatate dupa metodele si procedurile pe care experienta practica a exploatarii le-a aratat ca fiind cele mai bune, sa fie intretinute in stare buna de utilizare si mentinute la nivelul progreselor stiintifice si tehnice.
188. 3. Membrii asigura apararea acestor cai si instalatii in limitele jurisdictiei lor. 189. 4. In afara de aranjamentele particulare care stabilesc alte conditii, toti membrii iau masurile necesare pentru a asigura intretinerea acestor sectiuni de circuite internationale de telecomunicatii care sint cuprinse in limitele controlului lor.
ART. 39
Notificarea contraventiilor
190. In scopul facilitarii aplicarii dispozitiilor art. 6 al prezentei Constitutii, membrii se angajeaza sa se informeze reciproc despre contraventiile la dispozitiile prezentei Constitutii, ale conventiei si ale regulamentelor administrative.
ART. 40
Prioritatea telecomunicatiilor referitoare la securitatea vietii omenesti
191. Serviciile internationale de telecomunicatii trebuie sa acorde prioritate absoluta tuturor telecomunicatiilor referitoare la securitatea vietii omenesti pe mare, pe pamint, in aer si in spatiul extrtmosferic, precum si telecomunicatiilor epidemiologice de urgenta exceptionala ale Organizatiei Mondiale a Sanatatii.
ART. 41
Prioritatea telecomunicatiilor de stat
192. Sub rezerva dispozitiilor art. 40 si 46 ale prezentei Constitutii, telecomunicatiile de stat (a se vedea anexa la prezenta Constitutie, nr. 1014) se bucura de un drept de prioritate asupra celorlalte telecomunicatii, in masura in care este posibil, atunci cind cererea este facuta in mod distinct de cel interesat.
ART. 42
Aranjamente particulare
193. Membrii isi rezerva, pentru ei insisi, pentru exploatarile recunoscute de ei si pentru alte exploatari corespunzator autorizate in acest scop, dreptul de a incheia aranjamente particulare asupra problemelor de telecomunicatii care nu intereseaza totalitatea membrilor. Totusi, aceste aranjamente nu trebuie sa fie contrare dispozitiilor prezentei Constitutii, ale conventiei sau ale regulamentelor administrative in ceea ce priveste perturbatiile prejudiciabile pe care punerea lor in aplicare ar fi susceptibila sa le cauzeze serviciilor de radiocomunicatii ale altor membri si, in general, in ceea ce priveste prejudiciile tehnice pe care aceasta punere in aplicare ar putea-o cauza la exploatarea altor servicii de telecomunicatii ale celorlalti membri.
ART. 43
Conferinte regionale, aranjamente regionale, organizatii regionale
194. Membrii isi rezerva dreptul de a tine conferinte regionale, de a incheia aranjamente regionale si de a crea organizatii regionale, in vederea rezolvarii problemelor de telecomunicatii susceptibile de a fi tratate pe plan regional. Aranjamentele regionale nu trebuie sa fie in contradictie cu prezenta Constitutie sau cu conventia.

CAP. 7
Dispozitii speciale referitoare la radiocomunicatii

ART. 44
Utilizarea spectrului de frecvente radioelectrice si a orbitei satelitilor geostationari
195. 1. Membrii fac eforturi sa limiteze numarul de frecvente si portiunea de spectru folosit la minimul indispensabil pentru a asigura de o maniera satisfacatoare functionarea serviciilor necesare. In acest scop, ei se straduiesc sa aplice, in termenele cele mai scurte, ultimele perfectionari ale tehnicii.
196. 2. In timpul utilizarii benzilor de frecventa pentru radiocomunicatii, membrii tin seama de faptul ca frecventele si orbita satelitilor geostationari sint resurse naturale limitate, care trebuie sa fie utilizate intr-un mod rational, eficient si economic, conform dispozitiilor Regulamentului radiocomunicatiilor, in scopul de a permite un acces echitabil la aceasta orbita si la aceste frecvente diferitelor tari sau grupuri de tari, potrivit cerintelor speciale ale tarilor in curs de dezvoltare si ale situatiei geografice a unor tari.
ART. 45
Perturbatii prejudiciabile
197. 1. Toate statiile, oricare ar fi scopul lor, trebuie sa fie instalate si exploatate astfel incit sa nu produca perturbatii prejudiciabile comunicatiilor sau serviciilor radioelectrice ale altor membri, ale exploatarilor recunoscute si ale altor exploatari corespunzator autorizate sa asigure un serviciu de radiocomunicatii si care functioneaza in conformitate cu dispozitiile Regulamentului radiocomunicatiilor.
198. 2. Fiecare membru se angajeaza sa ceara exploatarilor recunoscute de el si altor exploatari, corespunzator autorizate in acest scop, respectarea prescriptiilor de la nr. 197 de mai sus.
199. 3. In plus, membrii recunosc necesitatea de a lua masurile posibile sa impiedice ca functionarea aparatelor si instalatiilor electrice de toate felurile sa nu cauzeze perturbatii prejudiciabile comunicatiilor sau serviciilor radioelectrice vizate la nr. 197 de mai sus.
ART. 46
Apeluri si mesaje de primejdie
200. Statiile de radiocomunicatii sint obligate sa accepte cu prioritate absoluta apelurile si mesajele de primejdie, oricare ar fi provenienta lor, sa raspunda la aceste mesaje si sa le dea imediat urmarea pe care ele o reclama.
ART. 47
Semnale de primejdie, de urgenta, de securitate sau de identificare gresita sau inselatoare
201. Membrii se angajeaza sa ia masurile utile pentru a reprima transmiterea sau punerea in circulatie de semnale de primejdie, de urgenta, de securitate sau de identificare gresita sau inselatoare si sa colaboreze in vederea localizarii si identificarii statiilor sub jurisdictia lor care emit asemenea semnale.
ART. 48
Instalatiile serviciilor de aparare nationala
202. 1. Membrii isi pastreaza intreaga lor libertate in ceea ce priveste instalatiile radioelectrice militare.
203. 2. Totusi, aceste instalatii trebuie, pe cit posibil, sa respecte dispozitiile regulamentare referitoare la ajutorul ce se acorda in caz de pericol si la masurile de luat pentru a impiedica perturbatiile prejudiciabile, precum si prescriptiile regulamentelor administrative privind tipurile de emisie si frecventele de folosit dupa felul serviciului pe care ele il asigura.
204. 3. In plus, cind aceste instalatii participa la serviciile de corespondenta publica sau la alte servicii determinate de catre regulamentele administrative, ele trebuie sa se conformeze, in general, prescriptiilor regulamentare aplicabile acestor servicii.

CAP. 8
Relatii cu Organizatia Natiunilor Unite, alte organizatii internationale si cu statele care nu sint membre

ART. 49
Relatiile cu Organizatia Natiunilor Unite
205. Relatiile dintre Organizatia Natiunilor Unite si Uniunea Internationala a Telecomunicatiilor sint definite in acordul incheiat intre aceste doua organizatii.
ART. 50
Relatii cu alte organizatii internationale
206. In scopul de a ajuta la realizarea unei coordonari internationale complete in domeniul telecomunicatiilor, uniunea colaboreaza cu organizatiile internationale care au interese si activitati conexe.
ART. 51
Relatii cu statele care nu sint membre
207. Toti membrii isi rezerva, pentru ei insisi si pentru exploatarile recunoscute, dreptul de a fixa conditiile in care ei admit telecomunicatiile schimbate cu un stat care nu este membru al uniunii. Daca o telecomunicatie originara dintr-un asemenea stat este acceptata de catre un membru, ea trebuie sa fie transmisa si, atit timp cit ia caile de telecomunicatii ale unui membru, ii sint aplicate dispozitiile obligatorii ale prezentei Constitutii, ale conventiei si ale regulamentelor administrative, precum si taxele normale.

CAP. 9
Dispozitii finale

ART. 52
Ratificarea, acceptarea sau aprobarea
208. 1. Prezenta Constitutie si conventia sint ratificate, acceptate sau aprobate simultan de oricare membru semnatar, conform regulilor sale constitutionale, sub forma unui instrument unic. Acest instrument este depus, in cel mai scurt timp posibil, la secretarul general. Secretarul general informeaza membrii despre depunerea fiecarui instrument.
209. 2. (1) In timpul unei perioade de 2 ani, socotita de la data intrarii in vigoare a prezentei Constitutii si a conventiei, oricare membru semnatar se bucura de drepturile conferite membrilor uniunii prin nr. 25 si 28 ale prezentei Constitutii, chiar daca el n-a depus instrumentul de ratificare, de acceptare sau de aprobare conform nr. 208 de mai sus.
210. (2) La expirarea unei perioade de 2 ani socotite de la data intrarii in vigoare a prezentei Constitutii si a conventiei, un membru semnatar care n-a depus instrumentul de ratificare, de acceptare sau de aprobare, conform nr. 208 de mai sus, nu mai are calitatea de a vota la nici o conferinta a uniunii, la nici o sesiune a Consiliului, la nici o reuniune a sectoarelor uniunii, la nici o consultare prin corespondenta, efectuata in conformitate cu dispozitiile prezentei Constitutii si ale conventiei, si aceasta atit timp cit acest instrument nu a fost depus. Drepturile acestui membru, altele decit dreptul de vot, nu sint afectate.
211. 3. Dupa intrarea in vigoare a prezentei Constitutii si a conventiei conform art. 58 al prezentei Constitutii, un instrument de ratificare, de acceptare sau de aprobare are efect la data depunerii lui la secretarul general.
ART. 53
Aderarea
212. 1. Un membru care nu a semnat prezenta Constitutie si conventia, sub rezerva dispozitiilor art. 2 al prezentei Constitutii, oricare alt stat mentionat in acest articol poate adera in orice moment la prezenta Constitutie si la conventie. Aceasta aderare se efectueaza simultan, sub forma unui instrument unic ce acopera, totodata, Constitutia si conventia.
213. 2. Instrumentul de aderare este depus la secretarul general, care notifica membrilor depunerea fiecarui instrument de aderare, de indata ce l-a primit, si transmite fiecaruia dintre ei o copie autentificata a acestuia.
214. 3. Dupa intrarea in vigoare a prezentei Constitutii si a conventiei conform art. 58 al prezentei constitutii, un instrument de aderare capata efect la data depunerii la secretarul general, doar daca instrumentul respectiv nu prevede altfel.
ART. 54
Regulamentele administrative
215. 1. Regulamentele administrative, asa cum sint specificate in art. 4 al prezentei Constitutii, sint instrumente internationale care obliga si trebuie sa fie conforme cu dispozitiile prezentei Constitutii si ale conventiei.
216. 2. Ratificarea, acceptarea sau aprobarea prezentei Constitutii si a conventiei sau aderarea la aceste instrumente, in conformitate cu art. 52 si 53 ale prezentei Constitutii, implica, de asemenea, un consimtamint in a fi legat de regulamentele administrative adoptate de catre conferintele mondiale competente inaintea datei semnarii prezentei Constitutii si a conventiei. Acest consimtamint este inteles tinind seama de orice rezerva facuta in momentul semnarii regulamentelor respective sau de orice revizuire a acestora din urma si in masura in care ea este mentinuta in momentul depunerii instrumentului de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare.
217. 3. Revizuirile regulamentelor administrative, partiale sau totale, adoptate dupa data sus-mentionata, se aplica provizoriu, in ceea ce priveste toti membrii care au semnat aceste revizuiri, in masura autorizata de dreptul lor national. Aceasta aplicare provizorie capata efect la data sau datele care sint mentionate, tinind seama de eventualele rezerve care au fost facute in timpul semnarii acestor revizuiri.
218. 4. Aceasta aplicare provizorie continua:
219. a) pina cind membrul notifica secretarului general consimtamintul sau de a fi legat de o asemenea revizuire si indica, daca este necesar, in ce masura isi mentine orice rezerva facuta cu privire la aceasta revizuire la semnarea acesteia; sau
220. b) timp de 60 de zile dupa primirea de catre secretarul general a notificarii membrului ce-l informeaza ca el nu consimte sa fie legat de o asemenea revizuire.
221. 5. Daca secretarul general nu a primit, in virtutea nr. 219 sau 220 de mai sus, nici o notificare a unui membru care a semnat o asemenea revizuire, dupa expirarea unui interval de timp de 36 de luni socotite de la data sau datele care sint indicate pentru inceperea aplicarii provizorii, acest membru este considerat ca a consimtit sa fie legat de revizuire, tinind seama de orice rezerva pe care el ar fi putut sa o faca in legatura cu aceasta revizuire, la semnarea acesteia.
222. 6. Oricare membru al uniunii care nu a semnat o asemenea revizuire a regulamentelor administrative, partiala sau totala, adoptata dupa data stipulata la nr. 216 de mai sus, se angajeaza sa notifice prompt secretarului general consimtamintul sau ca fiind legat de aceasta revizuire. Daca nici o notificare nu a fost primita de secretarul general provenind de la acest membru inaintea expirarii termenului stipulat la nr. 221 de mai sus, acest membru este considerat ca a consimtit sa fie legat de o asemenea revizuire.
223. 7. Secretarul general informeaza prompt membrii despre orice notificare primita in virtutea prezentului articol.
ART. 55
Dispozitii pentru amendarea prezentei Constitutii
224. 1. Oricare membru al uniunii poate propune orice amendament la prezenta Constitutie. O asemenea propunere trebuie, pentru a putea sa fie transmisa tuturor membrilor uniunii si sa fie examinata de catre ei in timp util, sa parvina secretarului general cel mai tirziu 8 luni inaintea datei fixate pentru inceperea Conferintei plenipotentiarilor. Secretarul general transmite cit de rapid posibil si cel mai tirziu cu 6 luni inaintea acestei date aceasta propunere tuturor membrilor uniunii.
225. 2. Orice propunere de modificare a unui amendament propus in conformitate cu nr. 224 de mai sus poate sa fie prezentata, totusi, in orice moment de un membru al uniunii sau de delegatia sa la Conferinta plenipotentiarilor.
226. 3. Cvorumul cerut la orice sedinta plenara a Conferintei plenipotentiarilor pentru examinarea oricarei propuneri de amendare a prezentei Constitutii sau a oricarei modificari a unei asemenea propuneri este constituit din mai mult de jumatate din delegatiile acreditate la Conferinta plenipotentiarilor.
227. 4. Pentru a fi adoptata, orice propunere de modificare a unui amendament propus, precum si propunerea de amendament, in totalitatea ei modificata sau nu, trebuie sa fie aprobata la o sedinta plenara de cel putin doua treimi din delegatiile acreditate la Conferinta plenipotentiarilor si avind drept de vot.
228. 5. Dispozitiile generale privind conferintele si regulamentul intern al conferintelor si al altor reuniuni ce figureaza in conventie se aplica, daca paragrafele precedente ale prezentului articol, care prevaleaza, nu dispun altfel.
229. 6. Toate amendamentele la prezenta Constitutie adoptate de o conferinta a plenipotentiarilor intra in vigoare la o data fixata de conferinta, in totalitatea lor si sub forma unui instrument de amendare unic, intre membrii care vor fi depus, inaintea acestei date, instrumentul lor de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare la prezenta Constitutie si la instrumentul de amendare. Ratificarea, acceptarea, aprobarea sau aderarea numai la o parte a acestui instrument de amendare este exclusa.
230. 7. Secretarul general comunica tuturor membrilor depunerea fiecarui instrument de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare.
231. 8. Dupa intrarea in vigoare a oricarui instrument de amendare, ratificarea, acceptarea, aprobarea sau aderarea conform art. 52 si 53 ale prezentei Constitutii se aplica Constitutiei amendate.
232. 9. Dupa intrarea in vigoare a unui asemenea instrument de amendare, secretarul general il inregistreaza la Secretariatul Organizatiei Natiunilor Unite, conform dispozitiilor art. 102 al Cartei Natiunilor Unite. Dispozitiile nr. 241 al prezentei Constitutii se aplica, de asemenea, oricarui instrument de amendare.
ART. 56
Reglementarea diferendelor
233. 1. Membrii isi pot reglementa diferendele asupra problemelor referitoare la interpretarea sau aplicarea prezentei Constitutii, a conventiei sau a regulamentelor administrative prin negociere, pe cale diplomatica sau urmind procedurile stabilite prin tratatele bilaterale sau multilaterale incheiate intre ei pentru reglementarea diferendelor internationale sau prin orice alta metoda prin care ei ar putea sa decida de comun acord.
234. 2. In cazul cind nici unul dintre aceste mijloace de reglementare nu ar fi adoptat, oricare membru, parte a unui diferend, poate recurge la arbitraj, conform procedurii definite in conventie.
235. 3. Protocolul facultativ privind regulamentul obligatoriu al diferendelor relative la prezenta Constitutie, la conventie si la regulamentele administrative se aplica intre membrii care sint parti la acest protocol.
ART. 57
Denuntarea prezentei Constitutii si a conventiei
236. 1. Oricare membru care a ratificat, a acceptat sau a aprobat prezenta Constitutie si conventia sau a aderat la ele are dreptul sa le denunte. Intr-un asemenea caz, prezenta Constitutie si conventia sint denuntate simultan sub forma unui instrument unic, printr-o notificare adresata secretarului general. Imediat dupa primirea acestei notificari, secretarul general informeaza despre aceasta pe ceilalti membri.
237. 2. O asemenea denuntare are efect la expirarea unei perioade de un an incepind cu data la care secretarul general a primit notificarea.
ART. 58
Intrarea in vigoare si probleme conexe
238. 1. Prezenta Constitutie si conventia vor intra in vigoare la 1 iulie 1994 intre membrii care vor avea depuse, inaintea acestei date, instrumentul lor de ratificare, de aprobare sau de aderare.
239. 2. La data intrarii in vigoare, specificata la nr. 238 de mai sus, prezenta Constitutie si conventia vor abroga si vor inlocui, intre parti, Conventia Internationala a Telecomunicatiilor de la Nairobi (1982).
240. 3. In conformitate cu dispozitiile art. 102 al Cartei Natiunilor Unite, secretarul general al uniunii va inregistra prezenta Constitutie si conventia la Secretariatul Organizatiei Natiunilor Unite.
241. 4. Originalul prezentei Constitutii si al conventiei, redactat in limbile engleza, araba, chineza, spaniola, franceza si rusa, va ramine depus in arhivele uniunii. Secretarul general va trimite in limbile cerute, fiecaruia dintre membrii semnatari, o copie certificata pentru conformitate.
242. 5. In caz de divergente intre textele prezentei Constitutii si ale conventiei in diferitele limbi, prevaleaza textul in limba franceza.
In baza celor convenite, subsemnatii plenipotentiari au semnat originalul Constitutiei Uniunii Internationale a Telecomunicatiilor si originalul Conventiei Uniunii Internationale a Telecomunicatiilor.
Facute la Geneva la 22 decembrie 1992.

ANEXA 1

DEFINIREA
unor termeni folositi in prezenta Constitutie, in conventie si in regulamentele administrative ale Uniunii Internationale a Telecomunicatiilor

1001. La sfirsitul instrumentelor sus-mentionate ale uniunii, termenii urmatori au sensul pe care il dau definitiile urmatoare:
1002. Administratie - orice serviciu sau departament guvernamental, responsabil de masurile ce trebuie luate pentru a executa obligatiile Constitutiei Uniunii Internationale a Telecomunicatiilor, ale Conventiei Uniunii Internationale a Telecomunicatiilor si ale regulamentelor administrative.
1003. Perturbatie prejudiciabila - perturbatie care compromite functionarea unui serviciu de radionavigatie sau a altor servicii de securitate sau care le degradeaza in mod serios, intrerupe in mod repetat sau impiedica functionarea unui serviciu de radiocomunicatii utilizat conform Regulamentului radiocomunicatiilor.
1004. Corespondenta publica - orice telecomunicatie pe care oficiile sau statiile, prin faptul ca sint puse la dispozitia publicului, trebuie sa o accepte in scopul transmiterii ei.
1005. Delegatie - ansamblul delegatiilor si eventual al reprezentantilor consilierilor, atasatilor sau interpretilor trimisi de acelasi membru. Fiecare membru este liber sa alcatuiasca delegatia sa dupa cum ii convine. In particular, poate sa includa in ea, printre altii, in calitate de delegati, consilieri sau atasati, persoane apartinind oricarei entitati sau organizatii agreate conform dispozitiilor pertinente ale conventiei.
1006. Delegat - persoana trimisa de guvernul unui membru al uniunii la o conferinta a plenipotentiarilor sau persoana care reprezinta guvernul sau administratia unui membru al uniunii la o conferinta sau la o reuniune a uniunii.
1007. Exploatare - oricare particular, societate, intreprindere sau orice institutie guvernamentala care exploateaza o instalatie de telecomunicatie destinata sa asigure un serviciu de telecomunicatii sau susceptibila sa cauzeze perturbatii prejudiciabile unui asemenea serviciu.
1008. Exploatare recunoscuta - orice exploatare corespunzind definitiei de mai sus, care exploateaza un serviciu de corespondenta publica sau de radiodifuziune si careia obligatiile prevazute la art. 6 al Constitutiei ii sint impuse de catre membrul pe teritoriul caruia este instalat sediul social al acestei exploatari sau de catre membrul care a autorizat aceasta exploatare sa stabileasca si sa exploateze un serviciu de telecomunicatii pe teritoriul sau.
1009. Radiocomunicatii - telecomunicatii prin unde radioelectrice.
1010. Serviciu de radiodifuziune - serviciu de radiocomunicatii ale carei emisiuni sint destinate sa fie receptionate direct de catre public, in general. Acest serviciu poate sa cuprinda emisiuni sonore, emisiuni de televiziune sau alte genuri de emisiuni.
1011. Serviciu international de telecomunicatii - prestare de telecomunicatii intre oficii sau statii de telecomunicatii de orice natura situate in tari diferite sau care apartin unor tari diferite.
1012. Telecomunicatii - orice transmisie, emisie sau receptie de semne, semnale, scrieri, imagini, sunete sau informatii de orice natura prin fir, radio, optic sau prin alte sisteme electromagnetice.
1013. Telegrama - scriere destinata sa fie transmisa prin telegrafie in vederea remiterii sale destinatarului. Acest termen cuprinde, de asemenea, radiotelegrama, daca nu exista o specificatie contrara.
1014. Telecomunicatii de stat - telecomunicatii care emana de la:
- seful de stat;
- seful de guvern sau membrii unui guvern;
- comandantul sef al fortelor militare, terestre, navale sau aeriene;
- agenti diplomatici sau consulari;
- secretarul general al Organizatiei Natiunilor Unite, sefii organelor principale ale Natiunilor Unite;
- Curtea Internationala de Justitie sau raspunsuri la telecomunicatiile de stat mentionate mai sus.
1015. Telegrame particulare - alte telegrame decit telegramele de stat sau de serviciu.
1016. Telegrafie - forma de telecomunicatie in care informatiile transmise sint destinate sa fie inregistrate la sosire sub forma unui document grafic*); aceste informatii pot, in anumite cazuri, sa fie prezentate sub o alta forma sau inregistrate pentru o folosire ulterioara.
1017. Telefonie - forma de telecomunicatie destinata in mod esential schimbului de informatii sub forma de vorbire.

------
*) Un document grafic este un suport de informatie pe care este inregistrat in mod permanent un text scris sau imprimat, o imagine fixa si care este susceptibil sa fie clasat si consultat.

-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016